Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Taururu

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Taururu »

For ca. 23 år siden

https://www.transfermarkt.com/fk-bodo-g ... cht/938508

Må si dere biter bedre fra dere i Europa i dag,gitt. En ting har ligget fast her og fra 70-tallet, og det er 433. Har det vært noen sesonger, eller trenere som i løpet av disse årene har prøvd en annen formasjon?

boombis

Legg inn av boombis »

Andre formasjoner har jo vært testet, men ofte har jo Glimt hentet trenere med 433-bakgrunn.

Men så er det jo verdt å ha i bakhodet at det er ikke alle 4-3-3 som er like, på samme måte som at det er ikke alle som spiller 442 likt.

Jeg kan huske noen enkeltkamper hvor vi spilte en slags 442, men det var jo egentlig fordi vi hadde to midtspisser på banen.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

stc887 skrev: fre sep 09, 2022 7:05 pm
mogandisu skrev: fre sep 09, 2022 5:32 pm Fant denne uttalelsen av sportssjef i Sarpsborg 08, Thomas Berntsen, i SA:

"– Jeg har fått informasjon om at Marius Lode ble tilbudt 10 millioner kroner per sesong i Molde. Jeg vet at han fikk 10 millioner for å skrive under for Bodø/Glimt, og jeg synes det er helt fair av Glimt fordi det koster så mange penger for dem å forsterke laget sitt nå. Glimt har jobbet hardt i mange år for å tjene penger, og det er helt fair at de bruker de pengene til å forsterke seg. Men for oss er det helt utenkelig å få en spiller som Marius Lode hit."

Fikk Lode 10 mill i sign on? Det virker for meg helt absurd høyt.

At Molde skulle gitt han 10 millioner i året virker for meg også helt sykt.

Personlig tror jeg Berntsen er ute å kjøre med disse tallene, hva tenker dere som følger klubben tettere?
Du tror ikke at en sportssjef prater med agenter for å få en pekepinne på hva andre klubber bruker på lønn?
Da er du bra naiv if so om du trur Berntsen drar tall ut av ræva for å leike smart men fremstå som idiot blant folk han må jobbe med videre. 10 Mill er enten korrekt ellers er det 10 totalt og noe er lost in translation ellers har en agent involvert i overgangen til Lode bløffet Berntsen.
Jeg er selvfølgelig ikke naiv. Grunnen til at jeg i det hele tatt postet det i forumet er at det kommer fra en interessant og troverdig kilde. Om Ola Nordmann hadde postet at "jeg har hørt at Lode fikk 10 mill i sign on" i et kommentarfelt så hadde jeg ikke giddet å poste det her for kommentar/diskusjon. Så det er nok et element av sannhet i det. Lode fikk nok gode penger i sign on i Glimt og hadde nok fått veldig god lønn i Molde om han gikk dit. Såpass er jo helt klart.

Spørsmålet mitt kommer av at jeg ikke følger klubbene like tett som supporterne gjør, og derfor etterspurte jeg deres "take". Det virker for meg som det både i Glimt tråden og Molde tråden er folk som kjenner folk på innsiden av klubbene, og derfor er det interessant å spørre om noen vet noe nærmere informasjon. Det kan godt hende den angivelige lønnen i Molde var stort sett klausulbasert, eller at sign on i Glimt også var delvis bonusbasert for å gå videre til utslagsrunder i Europa League. Jeg vet ikke. Derfor spør jeg andre som kanskje vet. Det er vel litt av poenget med et forum?

Samtidig ser jeg også for meg at sportssjef i en klubb som Sarpsborg er ute etter å sette seg selv og klubben i et godt lys, og derfor tar jeg ikke 100% av alt alle sportssjefer i Norge sier som 100% sannhet. Spesielt når han bruker ord som "Jeg har fått informasjon" og "Jeg vet" omtrent i samme setning.

Lov å puste med magen stc, og ikke tolke innlegget mitt i absolutt dårligste intensjon 😉

Nordlys

Legg inn av Nordlys »



Nordås første minutter i TYYL. By me.

dani07

Legg inn av dani07 »

Altså, alle som tar uttalelser fra agenter, speidere eller sportssjefer seriøst:

Hvorfor er det slik at disse personene har ingen problemer med å snakke om summer når det er overganger de ikke er en del av selv, men aldri kommenterer summer på egne overganger?

KAN det være at de har en baktanke med hvorfor de går ut med summene?
Nei det kan jeg aldri tenke meg.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Noe mytt om Pellegrino?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

dani07 skrev: lør sep 10, 2022 12:52 pm Altså, alle som tar uttalelser fra agenter, speidere eller sportssjefer seriøst:

Hvorfor er det slik at disse personene har ingen problemer med å snakke om summer når det er overganger de ikke er en del av selv, men aldri kommenterer summer på egne overganger?

KAN det være at de har en baktanke med hvorfor de går ut med summene?
Nei det kan jeg aldri tenke meg.
Jim Solbakken allerede sagt hva han tar i agent honorar i Stavanger Aftenblad for fleryår siden

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

stc887 skrev: lør sep 10, 2022 2:38 pm
dani07 skrev: lør sep 10, 2022 12:52 pm Altså, alle som tar uttalelser fra agenter, speidere eller sportssjefer seriøst:

Hvorfor er det slik at disse personene har ingen problemer med å snakke om summer når det er overganger de ikke er en del av selv, men aldri kommenterer summer på egne overganger?

KAN det være at de har en baktanke med hvorfor de går ut med summene?
Nei det kan jeg aldri tenke meg.
Jim Solbakken allerede sagt hva han tar i agent honorar i Stavanger Aftenblad for fleryår siden
Solbakken har sagt mye rart. Det aller, aller, meste BS, selv i retten. Så lenge det tjener bankkontoen...

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

DuncanE skrev: lør sep 10, 2022 2:48 pm
stc887 skrev: lør sep 10, 2022 2:38 pm
dani07 skrev: lør sep 10, 2022 12:52 pm Altså, alle som tar uttalelser fra agenter, speidere eller sportssjefer seriøst:

Hvorfor er det slik at disse personene har ingen problemer med å snakke om summer når det er overganger de ikke er en del av selv, men aldri kommenterer summer på egne overganger?

KAN det være at de har en baktanke med hvorfor de går ut med summene?
Nei det kan jeg aldri tenke meg.
Jim Solbakken allerede sagt hva han tar i agent honorar i Stavanger Aftenblad for fleryår siden
Solbakken har sagt mye rart. Det aller, aller, meste BS, selv i retten. Så lenge det tjener bankkontoen...
Han er en kjeltringe men alle vet hva han tar i agent honorar. Er agenter som lekker interesse og lønn/summer på overganger for å være attraktive for nåværende men også nye klienter. Ser at media er mye mer in the know nå enn for 3-5 år siden og samme sier klubbene.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Registrerer at Zurich har startet elendig i hjemlig serie. Jeg trodde ikke at det stod så dårlig til. Så her bør det vere mulig å få til en solid seier som kan ha god innvirkning på målforskjellen. Om Arsenal knuser PSV så er kvelden perfekt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ja er trolig en fordel om Arsenal vinner og stikker ifra, da kan det holde at Glimt før 9-10 poeng, for å bli nr 2.
Zurich har vel beholdt hele mesterlaget, unntatt 1 spiller, så litt merkelig den svake starten. Men det kan jo tyde på svak form, så når de finner den, så kan de bli farlig. Knepent tap mot Arsenal kan ha vært et steg i riktig retning for dem?
Men først er deg Tromsø som skal slås 😊

dani07

Legg inn av dani07 »

Champis skrev: fre sep 09, 2022 11:50 am
dani07 skrev: fre sep 09, 2022 11:30 am
Champis skrev: fre sep 09, 2022 11:17 am


Kan være med på kampen mot Celtic, ellers uenig.

Hehe, du får det til å høres så enkelt ut å bare gå ut og vinne, akkurat som ikke PSV prøvde på det samme - med et klart bedre mannskap. "Struktur og plan som faktisk tilsier at de skal vinne" - hva betyr det egentlig?
Det jeg mener er at Glimt beholder sin struktur i laget, samtidig som de tilpasser seg motstanderen. De har en klar plan om hvilke rom de vil skape, og deretter utnytte, men evner ikke å gjennomføre det pga tekniske detaljer eller personlige feil.

Sagt på en forenklet måte, så er forberedelsene til kamp kjempegode, men gjennomførelsen på et personlig nivå er manglende, samt at benken ikke administrerer kampen korrekt.

Jeg er selvfølgelig mer positiv enn negativ til det som ble gjort i går, men det endrer ikke at de 3-4 negative tingene jeg trekker frem er feil/tabber som kommer til å bli straffet i fotball på høyt nivå, uansett om det er i eliteserien, conference league, europa league eller champions league.

7 min på å gjennomføre et bytte på en stopper som vi vet har null kamptrening? Horribelt.

Ellers er angrepet hvor Espejord går seg fast et veldig godt eksempel. Mvuka evner ikke å følge Espejord sitt tempo og utfordrer da ikke forsvarsspilleren, som gjør at han kun trenger å fokusere på Espejord, og lett bryter han. Om Mvuka går utvendig på løp, så kan ikke forsvarsspilleren selge seg, og Espejord vil enten få mer rom selv, eller kan legge en pasning til Mvuka som vil være igjennom.

Her er det helt klart at et bytte ville vært bedre. Jeg kan kjøpe at de ikke vil bytte ut Saltnes eller Vetlesen pga rytmen i laget, men på det tidspunktet så bidra Mvuka hverken offensivt eller defensivt.

Så har du også de 2 overgangene mot slutten, den ene jeg nevnte i hovedinnlegget med Brice sin feil, og den andre var når Albert får ballen, og det er 3 glimtspillere på vei fremover på motsatt side, men ballen havner hos den ene PSV spilleren som de 3 ville angrepet mot om pasningen hadde vært god nok.

Ellers havner Saltnes veldig ofte i feil rom i forhold til medspillere, som gjør at han ikke får opp intensiteten i spillet sitt, og blir mye daffende forran eller bak, og blir veldig lite involvert i spillet og i presset.

Jeg ser på det som positivt å spille 1-1 borte mot PSV, men fortsatt være skuffet over laget og enkeltspillere.
Om det er for høye forventninger får være noen andre sitt problem, jeg prøver å nyte denne suksessen mens vi har den, og da forventer jeg mer.

Om 5-10-15 år, så er sikkert forventningene å ikke rykke ned fra Obos, men de sorgene tar vi da!

Men dette gjør alle lag. Alle lager en plan for å prestere best mulig i hver kamp. PSV også - spørs hvor mange som synes de lyktes veldig godt i går.

Du nevner altså 3-4 situasjoner fra kampen ut av 1000 situasjoner. Normalt sett "bør" det være langt flere situasjoner som er dårlig enn det var i kampen i går. Ser man på PSV, så har de langt, langt flere angrep som blir ødelagte av dårlig presisjon/dårlige valg.

Hvis du forventer mer, så er ikke det andre sitt problem, nei. Det er kun ditt eget. Det var vel ingen som turte håpe på den prestasjonen man fikk i går engang, så det sier litt om hvor forventningene egentlig lå i forkant av kampen.
Orker virkelig ikke å gå inn i en polemikk med deg. Ja, enhver fotballkamp har 1000 situasjoner. Om ikke 100.000.
Alt fra hvordan noen løfter kneet sitt, til hvordan håret til Saltnes faller etter han hopper i en duell.

Det forstår vi alle.

Og alle lag legger en plan før en kamp. Det forstår vi alle.

Det endrer fortsatt ikke på at Glimt hadde en vellykket plan, som fikk PSV mer ut av sitt spill, enn PSV fikk Glimt ut av sitt, samtidig som de beholder sin grunnstruktur i laget. Og at flere enkeltsituasjoner med basis feil fra Glimt sin side fører til at de potensielt ikke vinner kampen.

Så kan man selvfølgelig si det samme fra PSV sitt perspektiv, og da får gjerne noen diskutere det i et nederlandsk forum i en tråd som handler om PSV.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Altså. Glimt var PSV overlegen taktisk, men individene utnytter det dårlig flere ganger ved å gjøre enkle tekniske feil. Man kan si at det er noe man må regne med siden kollektivet i Glimt gjør den store forskjellen og muliggjør prestasjoner som den i går. Spiller for spiller er vi svakere enn PSV og de fleste andre lag vi møter i Europa.

Det endrer likevel ikke på det faktum at Glimt legger til rette for langt større sjanser enn de skaper fordi de gjør juniorfeil i angrep ved flere anledninger. Det er ikke fordi PSV forsvarer seg godt, men bare hinsides sløve involveringer som ødelegger mange lovende angrep. Men det handler også om spillerkvaliteten. 2020-laget hadde med samme kampplan vunnet kampen greit. Det føler jeg meg ganske sikker på.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Ryker KK nå?


Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

Jeg kan forstå hvorfor Brighton har lyst til å prøve Kjetil Knutsen. Potter sin historie med Østersund minner mye om hva Knutsen har fått til i Glimt. Forståelig hvis de nå har lyst til å kjøre samme linje. Brighton kunne jo gått i "fellen", og hentet et veletablert navn fra balløya. Men virker som tenker annerledes, og har lyst til å gå sine egne veier. Hvor fristet blir Knutsen av dette prosjektet? Store sko som skal fylles, men det er også en veldig spennende mulighet. Brighton har bra med penger, og Knutsen har fått til det meste med Glimt allerede. Han må snart ta sjansen hvis han vil ut.

Fritz_

Legg inn av Fritz_ »

Om Knutsen går til England blir det som med alle andre norske som har prøvd seg der: fiasko.

lund

Legg inn av lund »

AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

Vel er det Premier League, men det ville overraske meg. Kan neppe ta Brighton noe lengre enn Bodø/Glimt realistisk sett, og da ser jeg ikke helt vitsen for en mann som Kjetil Knutsen. Ev. som et springbrett til bedre klubber, men da vil det vel være bedre klubber han kan ta.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

De vurderer også Roberto De Zerbi. Spørs om ikke italieneren er mer aktuell for jobben mtp erfaringen hans fra Serie A.

lumanpauw

Legg inn av lumanpauw »

KK i Brighton hadde rett og slett vært et veldig godt valg, og uten tvil det utenlandske alternativet han har vært linket til som passer ham best. Spiller allerede en fotball som er ganske lik KKs spillestil og har en tålmodig og utviklingsorientert sportslig ledelse. Hvis det skulle være en hake er det at Potter oftest brukte trebackslinje, men han var svært fleksibel og spilte 433 også.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Fritz_ skrev: lør sep 10, 2022 8:15 pm Om Knutsen går til England blir det som med alle andre norske som har prøvd seg der: fiasko.
Solskjær tok både en 3 og 2 plass i Premier League med United. Beste trener siden Ferguson.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Tror dere virkelig Patrick Berg hadde kommet tilbake om det fantes et snev av sannsynlighet for at KK kunne forsvinne ut døra helt plutselig?

I don't think so.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: lør sep 10, 2022 8:16 pm
AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

Vel er det Premier League, men det ville overraske meg. Kan neppe ta Brighton noe lengre enn Bodø/Glimt realistisk sett, og da ser jeg ikke helt vitsen for en mann som Kjetil Knutsen. Ev. som et springbrett til bedre klubber, men da vil det vel være bedre klubber han kan ta.
Jeg skal ikke uttale meg om det er sannsynlig at KK går til Brighton eller ei.

Men du tenker litt feil. En trener bygger ikke nødvendigvis bare lag, men også egen karriere.

Graham Potters historie er litt lik KK sin. Løftet et lag fra «intet» og til suksess i serie og Europa.

Men det er usannsynlig at et lag som Chelsea plukker en manager fra Eliteserien eller Allsvenskan. Da må vedkommende i såfall hatt en stor spillerkarriere på høyeste nivå.

Så KK må om han har ambisjoner om noe stort gå via litt mindre klubber og levere varene der også. Hadde KK tatt over f.eks Brighton og de hadde spilt godt hadde tiden i Glimt talt til KKs fordel og vips så hadde han styrt Tottenham.

lund

Legg inn av lund »

PapaSmurf skrev: lør sep 10, 2022 10:16 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 8:16 pm
AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

Vel er det Premier League, men det ville overraske meg. Kan neppe ta Brighton noe lengre enn Bodø/Glimt realistisk sett, og da ser jeg ikke helt vitsen for en mann som Kjetil Knutsen. Ev. som et springbrett til bedre klubber, men da vil det vel være bedre klubber han kan ta.
Jeg skal ikke uttale meg om det er sannsynlig at KK går til Brighton eller ei.

Men du tenker litt feil. En trener bygger ikke nødvendigvis bare lag, men også egen karriere.

Graham Potters historie er litt lik KK sin. Løftet et lag fra «intet» og til suksess i serie og Europa.

Men det er usannsynlig at et lag som Chelsea plukker en manager fra Eliteserien eller Allsvenskan. Da må vedkommende i såfall hatt en stor spillerkarriere på høyeste nivå.

Så KK må om han har ambisjoner om noe stort gå via litt mindre klubber og levere varene der også. Hadde KK tatt over f.eks Brighton og de hadde spilt godt hadde tiden i Glimt talt til KKs fordel og vips så hadde han styrt Tottenham.
Jeg tror ikke du leste siste setningen min.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: lør sep 10, 2022 11:28 pm
PapaSmurf skrev: lør sep 10, 2022 10:16 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 8:16 pm

Vel er det Premier League, men det ville overraske meg. Kan neppe ta Brighton noe lengre enn Bodø/Glimt realistisk sett, og da ser jeg ikke helt vitsen for en mann som Kjetil Knutsen. Ev. som et springbrett til bedre klubber, men da vil det vel være bedre klubber han kan ta.
Jeg skal ikke uttale meg om det er sannsynlig at KK går til Brighton eller ei.

Men du tenker litt feil. En trener bygger ikke nødvendigvis bare lag, men også egen karriere.

Graham Potters historie er litt lik KK sin. Løftet et lag fra «intet» og til suksess i serie og Europa.

Men det er usannsynlig at et lag som Chelsea plukker en manager fra Eliteserien eller Allsvenskan. Da må vedkommende i såfall hatt en stor spillerkarriere på høyeste nivå.

Så KK må om han har ambisjoner om noe stort gå via litt mindre klubber og levere varene der også. Hadde KK tatt over f.eks Brighton og de hadde spilt godt hadde tiden i Glimt talt til KKs fordel og vips så hadde han styrt Tottenham.
Jeg tror ikke du leste siste setningen min.
Jo, men å tro at KK kan sikre høyere enn et lag som ble nummer 9 i PL i fjor og som enn så lenge ligger på CL-plass i ligaen tror jeg er utopi.

Brighton ville vært et kanonvalg. Kanskje det beste valget han kunne tatt. Med tanke på ledelsens filosofi, spillerstallen og nivå.

Ghost

Legg inn av Ghost »

PapaSmurf skrev: lør sep 10, 2022 11:54 pm
lund skrev: lør sep 10, 2022 11:28 pm
PapaSmurf skrev: lør sep 10, 2022 10:16 pm

Jeg skal ikke uttale meg om det er sannsynlig at KK går til Brighton eller ei.

Men du tenker litt feil. En trener bygger ikke nødvendigvis bare lag, men også egen karriere.

Graham Potters historie er litt lik KK sin. Løftet et lag fra «intet» og til suksess i serie og Europa.

Men det er usannsynlig at et lag som Chelsea plukker en manager fra Eliteserien eller Allsvenskan. Da må vedkommende i såfall hatt en stor spillerkarriere på høyeste nivå.

Så KK må om han har ambisjoner om noe stort gå via litt mindre klubber og levere varene der også. Hadde KK tatt over f.eks Brighton og de hadde spilt godt hadde tiden i Glimt talt til KKs fordel og vips så hadde han styrt Tottenham.
Jeg tror ikke du leste siste setningen min.
Jo, men å tro at KK kan sikre høyere enn et lag som ble nummer 9 i PL i fjor og som enn så lenge ligger på CL-plass i ligaen tror jeg er utopi.

Brighton ville vært et kanonvalg. Kanskje det beste valget han kunne tatt. Med tanke på ledelsens filosofi, spillerstallen og nivå.
Ja, hvis Brighton er for dårlig som springbrett for bedre klubber lurer jeg på hvor lista ligger. Brighton i seg selv er stort for en norsk trener i dagens marked. Og i PL omtrent det høyeste nivået en trener uten klubbhistorie (ref. Solskjær) kan håpe på å trene. Knutsen eller noen annen ES-trener vil opplagt aldri kunne gå direkte til topp 6 (de tre London-lagene, de to Manchester-lagene og Liverpool), og det er mange klubber på nivået under med stor fanbase og store ambisjoner hvor det også er urealistisk (Everton, Newcastle, West Ham mv.). Så er det selvsagt mye bra fotball utenfor PL også, men ser ikke helt at mid table La Liga, Serie A, Bundesliga eller AZ Alkmaar etc. er bedre.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Brighton er sannsynligvis det beste laget som ikke er totalt urealistisk at kan hente Knutsen. De ligger akkurat nå på 4 plass i verdens beste og mest attraktive liga, ser man ikke at det ikke er en enorm oppgradering og en sjanse det er umulig å si nei til så må man ta av seg Eliteserien/Glimt brillene. Egentlig småsjokkert hvis Brighton henter han. Vi vet alle Knutsens kvaliteter og det han har prestert men er noe helt annet å skulle overføre det til utlandet i en annen fotballkultur og på et annet språk. Enorm risk for Brighton å hente enn nordmann som aldri har trent utenfor Eliteserien.

Champis

Legg inn av Champis »

dani07 skrev: lør sep 10, 2022 5:32 pm
Champis skrev: fre sep 09, 2022 11:50 am
dani07 skrev: fre sep 09, 2022 11:30 am

Det jeg mener er at Glimt beholder sin struktur i laget, samtidig som de tilpasser seg motstanderen. De har en klar plan om hvilke rom de vil skape, og deretter utnytte, men evner ikke å gjennomføre det pga tekniske detaljer eller personlige feil.

Sagt på en forenklet måte, så er forberedelsene til kamp kjempegode, men gjennomførelsen på et personlig nivå er manglende, samt at benken ikke administrerer kampen korrekt.

Jeg er selvfølgelig mer positiv enn negativ til det som ble gjort i går, men det endrer ikke at de 3-4 negative tingene jeg trekker frem er feil/tabber som kommer til å bli straffet i fotball på høyt nivå, uansett om det er i eliteserien, conference league, europa league eller champions league.

7 min på å gjennomføre et bytte på en stopper som vi vet har null kamptrening? Horribelt.

Ellers er angrepet hvor Espejord går seg fast et veldig godt eksempel. Mvuka evner ikke å følge Espejord sitt tempo og utfordrer da ikke forsvarsspilleren, som gjør at han kun trenger å fokusere på Espejord, og lett bryter han. Om Mvuka går utvendig på løp, så kan ikke forsvarsspilleren selge seg, og Espejord vil enten få mer rom selv, eller kan legge en pasning til Mvuka som vil være igjennom.

Her er det helt klart at et bytte ville vært bedre. Jeg kan kjøpe at de ikke vil bytte ut Saltnes eller Vetlesen pga rytmen i laget, men på det tidspunktet så bidra Mvuka hverken offensivt eller defensivt.

Så har du også de 2 overgangene mot slutten, den ene jeg nevnte i hovedinnlegget med Brice sin feil, og den andre var når Albert får ballen, og det er 3 glimtspillere på vei fremover på motsatt side, men ballen havner hos den ene PSV spilleren som de 3 ville angrepet mot om pasningen hadde vært god nok.

Ellers havner Saltnes veldig ofte i feil rom i forhold til medspillere, som gjør at han ikke får opp intensiteten i spillet sitt, og blir mye daffende forran eller bak, og blir veldig lite involvert i spillet og i presset.

Jeg ser på det som positivt å spille 1-1 borte mot PSV, men fortsatt være skuffet over laget og enkeltspillere.
Om det er for høye forventninger får være noen andre sitt problem, jeg prøver å nyte denne suksessen mens vi har den, og da forventer jeg mer.

Om 5-10-15 år, så er sikkert forventningene å ikke rykke ned fra Obos, men de sorgene tar vi da!

Men dette gjør alle lag. Alle lager en plan for å prestere best mulig i hver kamp. PSV også - spørs hvor mange som synes de lyktes veldig godt i går.

Du nevner altså 3-4 situasjoner fra kampen ut av 1000 situasjoner. Normalt sett "bør" det være langt flere situasjoner som er dårlig enn det var i kampen i går. Ser man på PSV, så har de langt, langt flere angrep som blir ødelagte av dårlig presisjon/dårlige valg.

Hvis du forventer mer, så er ikke det andre sitt problem, nei. Det er kun ditt eget. Det var vel ingen som turte håpe på den prestasjonen man fikk i går engang, så det sier litt om hvor forventningene egentlig lå i forkant av kampen.
Orker virkelig ikke å gå inn i en polemikk med deg. Ja, enhver fotballkamp har 1000 situasjoner. Om ikke 100.000.
Alt fra hvordan noen løfter kneet sitt, til hvordan håret til Saltnes faller etter han hopper i en duell.

Det forstår vi alle.

Og alle lag legger en plan før en kamp. Det forstår vi alle.

Det endrer fortsatt ikke på at Glimt hadde en vellykket plan, som fikk PSV mer ut av sitt spill, enn PSV fikk Glimt ut av sitt, samtidig som de beholder sin grunnstruktur i laget. Og at flere enkeltsituasjoner med basis feil fra Glimt sin side fører til at de potensielt ikke vinner kampen.

Så kan man selvfølgelig si det samme fra PSV sitt perspektiv, og da får gjerne noen diskutere det i et nederlandsk forum i en tråd som handler om PSV.

Hvis man skal diskutere kampen på et nogenlunde oppegående nivå, så synes jeg det er rart å ha en holdning om at motstanderen må diskuteres i et annet forum i et annet land...

Jeg er hvert fall helt uenig med deg i at det kun var noen veldi få positive ting å ta med seg fra kampen, men særdeles mange negative. Jeg synes kampen var sinnsykt mye mer positiv for Glimt enn for PSV, og at de var bedre enn motstanderen på veldig mange parametere. Så kunne jeg sikkert hatt en forventing om at Glimt burde være mye bedre enn PSV, men det har jeg ikke.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: lør sep 10, 2022 6:03 pm Altså. Glimt var PSV overlegen taktisk, men individene utnytter det dårlig flere ganger ved å gjøre enkle tekniske feil. Man kan si at det er noe man må regne med siden kollektivet i Glimt gjør den store forskjellen og muliggjør prestasjoner som den i går. Spiller for spiller er vi svakere enn PSV og de fleste andre lag vi møter i Europa.

Det endrer likevel ikke på det faktum at Glimt legger til rette for langt større sjanser enn de skaper fordi de gjør juniorfeil i angrep ved flere anledninger. Det er ikke fordi PSV forsvarer seg godt, men bare hinsides sløve involveringer som ødelegger mange lovende angrep. Men det handler også om spillerkvaliteten. 2020-laget hadde med samme kampplan vunnet kampen greit. Det føler jeg meg ganske sikker på.

Det er jeg ganske sikker på at ikke hadde skjedd. De beste lagene i Europa vinner som regel ikke "greit" borte mot PSV, og det er ingen grunn til at Glimt 2020 skulle gjort det heller.

Nettopp, du er inne på hele poenget - det går på kvalitet. Og ut fra kvaliteten har man noen forventinger. Dessuten gjorde altså Glimt sine spillere, som holder et svakere nivå enn PSV sine, færre enkle feil teknisk og på valg enn PSV sine spillere gjorde.

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: lør sep 10, 2022 8:16 pm
AxelRudi skrev: lør sep 10, 2022 8:08 pm Ryker KK nå?

Vel er det Premier League, men det ville overraske meg. Kan neppe ta Brighton noe lengre enn Bodø/Glimt realistisk sett, og da ser jeg ikke helt vitsen for en mann som Kjetil Knutsen. Ev. som et springbrett til bedre klubber, men da vil det vel være bedre klubber han kan ta.

Du ser ikke vitsen? Nå sier ikke jeg at KK nødvendigvis er interessert, men det finnes altså ganske mange gode grunner til å skulle ta en sånn jobb. Det vil jo være den ultimate utfordringen for å prøve ut sin filosofi og lederstil på det øverste nivået. Det vil gi en ballast som er unik. Han vil tjene enormt mye mer enn han gjør i dag. Men en sånn jobb på CV'en vil han være attraktiv for veldig mange klubber på et visst nivå i etterkant.

Nå vet jeg ikke hva du mener med at "han neppe kan ta Brighton noe lengre enn Glimt", men de aller fleste i fotballverdenen ville ment at bare det å føre et lag til en respektabel plass i PL vil regnes som "lengre" enn det man kan kan nå med Glimt noengang.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: lør sep 10, 2022 10:04 pm Tror dere virkelig Patrick Berg hadde kommet tilbake om det fantes et snev av sannsynlighet for at KK kunne forsvinne ut døra helt plutselig?

I don't think so.

Men det er jo ting man aldri kan vite på forhånd. Man aner jo aldri når det vil dukke opp ulike muligheter. Så det går jo ikke an å gi noe lovnader til Berg på det. Med mindre KK er klar på at han aldri vil dra noe sted uansett hva det er snakk om.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»