Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Glimt2020

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Glimt2020 »

fata_morgana skrev: tor jun 01, 2023 1:19 pm Glimt har vært knallgode siden i fire sesonger nå, men selv di beste spillerne som forlot sliter med nivået fra 6-10 plass på nasjonsrangeringen.

Tengstedt som gikk for over 100 mill har spilt 22 minutter i serien for Benfica, fordelt over fire kamper. Fofana som også gikk for godt over 100 har spilt 68 minutter for Chelsea. Markedsverdi nå: €6m og €10m.

Får vi 80 mill for Hugo er det veldig bra, samt en videresalgsklausul. Forhåpentligvis til en klubb der han har mulighet til spilletid slik at han får en fin karriere, og Glimt får penger i kassen. I tillegg tjener landslaget på at spillerne får matchtrening. Hvis Eliteserien stabiliserer seg på et litt høyere nivå enn i dag så kanskje klubbene i Benelux og Portugal ikke synes det er like interessant å se til Norge pga pris, samt at spillerne ikke behøver mellomsteget. Selv Haaland og Ødegaard nådde toppen via Østerrike og Nederland.
Ja veldig enig. Sånn helt konkret for Hugo sin del så håper jeg nesten han velger å reise til Belgia. Victor Boniface, som ble solgt i fjor til Union Saint-Gillois, gjør det bra i Belgia så i forhold til nivå så er det nok en fin vei å gå videre fra norsk fotball.

Tror jeg kan snakke for de fleste Glimt-supporterne at Hugo er en spiller som vi virkelig unner en fin karriere i utlandet.

fata_morgana

Legg inn av fata_morgana »

benib skrev: tor jun 01, 2023 1:25 pm
fata_morgana skrev: tor jun 01, 2023 1:10 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 01, 2023 12:57 pm

En ting er Ajax og Feyenoord, men mindre lag som ligger lavere på tabellen der bruker Eliteserien som godtebutikk. Det bør vi ha som mål å få slutt på.
Det er jeg helt enig i. Slik det er nå gikk Isak Dybvik Määttä og Johan Hove til Groningen, en klubb som rykket ned. Det er unødvendig. Slike spillere burde heller spilt for Molde eller Bodø/Glimt, eller hvem nå enn som skulle lede vei i norsk fotball på et gitt tidspunkt. Glimt forsøkte seg jo på førstnevnte, uten hell. Jeg mener AZ Alkmaar også er en attraktiv klubb. Under disse fire klubbene er det mer ujevnt og tomt på mange måter.
På en annen side så gikk jo Tobias Lauritsen fra å være en ganske medioker Eliteseriespiss til å tiltrekke seg interesse fra PSV ved å gå til Sparta Rotterdam og levere varene. Ikke snakk om at han hadde vært på radaren til PSV hadde han forblitt i Odd.

Spiller du for en norsk klubb som ikke når Europaspill så skal det ganske mye til at større klubber enn Heerenveen, AZ, Gent osv er ute etter deg. Derfor forstår jeg veldig godt at spillerne tar de tilbudene når de kommer. Leverer du i de klubbene er utvalget av interesserte klubber mye større og bedre enn hvis du blir i Eliteserien.
Det er forståelig, og et veldig godt eksempel du kom med. Jeg tenkte mer på at hvis spiller X er ønsket av en norsk toppklubb OG et bunnlag i Benelux, så kan det være fordelaktig for spilleren selv og nivået og pengestrømmen i norsk fotball at han signerer for den norske toppklubben. Det er selvfølgelig ikke en regel, bare en tanke. Det bidrar til at nivået heves og pengene drypper uansett ned på resten av klubbene. Det ser vi jo på interne overgangssummer nå. Glimt måtte betale dyrt for Salvesen, slik ville det ikke vært i 2020.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Glimt2020 skrev: tor jun 01, 2023 1:18 pm
Men det er positivt at Norge i det minste begynner å nærme seg litt hva f.eks Danmark har solgt sine spillere for i mange år. Ikke så mange år siden Glimt solgte Håkon Evjen for 25 millioner NOK og da var det flaggdag og sprette champagnen i Bodø. Da var 25 millioner en ganske høy sum i norsk målestokk. Nå, i 2023, så må man opp i 100 millioner NOK før vi omtaler det som en veldig høy sum.
Jepp, det hjelper. Men hoveddelen av inntekter skal jo komme fra sponsorer, tv-penger og kampdagsinntekter. Det er disse som må opp.

benib

Legg inn av benib »

PapaSmurf skrev: tor jun 01, 2023 12:46 pm
Cedianar skrev: tor jun 01, 2023 12:16 pm Liker ikke helt trenden med at Eliteserien er en "farmerliga" for Nederland og Belgia. Det er jo disse som norske klubber kommer til å kjempe mot i Conference og Europa league.

Kanskje er jeg for lite lysten på å miste Hugo, men 80 mill føles nesten litt for lite ut. Høres kanskje absurd ut, men jeg synes Hugo bør være verdt mer. Vi fikk 100 mill for Botheim, og Molde og RBK har solgt for over 100 mill. De er spisser da, som ofte har høyere verdi, men dette er årets spiller i Eliteserien og vi leder nå ligaen klart. Da skal det være et høyere bud synes jeg.
80 mill er et godt bud for en midtbanespiller. Det er engang sånn at jo lavere du spiller på banen, jo lavere er prisene. Det er i allefall tommelfingerregelen.
Det stemmer til dels, men ikke alltid. F.eks. vil en spiller som Sivert Mannsverk være mer verdt enn Vetlesen. Mye på grunn av fysikken og alderen, men også fordi det er vanskeligere å finne såpass potensielt gode defensive midtbanespillere enn gode offensive midtbanespillere.

Du ser hvor lenge en klubb som Manchester United har vært ute etter en spiller i den rollen hvor de til slutt endte opp med å kaste masse penger etter en 31-år gammel Casemiro for å løse problemet sitt.

fata_morgana

Legg inn av fata_morgana »

Glimt2020 skrev: tor jun 01, 2023 1:31 pm
fata_morgana skrev: tor jun 01, 2023 1:19 pm Glimt har vært knallgode siden i fire sesonger nå, men selv di beste spillerne som forlot sliter med nivået fra 6-10 plass på nasjonsrangeringen.

Tengstedt som gikk for over 100 mill har spilt 22 minutter i serien for Benfica, fordelt over fire kamper. Fofana som også gikk for godt over 100 har spilt 68 minutter for Chelsea. Markedsverdi nå: €6m og €10m.

Får vi 80 mill for Hugo er det veldig bra, samt en videresalgsklausul. Forhåpentligvis til en klubb der han har mulighet til spilletid slik at han får en fin karriere, og Glimt får penger i kassen. I tillegg tjener landslaget på at spillerne får matchtrening. Hvis Eliteserien stabiliserer seg på et litt høyere nivå enn i dag så kanskje klubbene i Benelux og Portugal ikke synes det er like interessant å se til Norge pga pris, samt at spillerne ikke behøver mellomsteget. Selv Haaland og Ødegaard nådde toppen via Østerrike og Nederland.
Ja veldig enig. Sånn helt konkret for Hugo sin del så håper jeg nesten han velger å reise til Belgia. Victor Boniface, som ble solgt i fjor til Union Saint-Gillois, gjør det bra i Belgia så i forhold til nivå så er det nok en fin vei å gå videre fra norsk fotball.

Tror jeg kan snakke for de fleste Glimt-supporterne at Hugo er en spiller som vi virkelig unner en fin karriere i utlandet.
Ja, Boniface har herjet med 22 mål og 11 assist på 54 kamper / 3923 min. Det er utrolig bra. Ganske irriterende at han gikk for en så lav sum. Håper det ble lagt til en videresalgsklausul på 10-15% i den der. Hvis han går videre for 200 mill+ tjener Glimt mer på Boniface når han selges fra USG enn til USG...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

benib skrev: tor jun 01, 2023 1:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 01, 2023 12:46 pm
Cedianar skrev: tor jun 01, 2023 12:16 pm Liker ikke helt trenden med at Eliteserien er en "farmerliga" for Nederland og Belgia. Det er jo disse som norske klubber kommer til å kjempe mot i Conference og Europa league.

Kanskje er jeg for lite lysten på å miste Hugo, men 80 mill føles nesten litt for lite ut. Høres kanskje absurd ut, men jeg synes Hugo bør være verdt mer. Vi fikk 100 mill for Botheim, og Molde og RBK har solgt for over 100 mill. De er spisser da, som ofte har høyere verdi, men dette er årets spiller i Eliteserien og vi leder nå ligaen klart. Da skal det være et høyere bud synes jeg.
80 mill er et godt bud for en midtbanespiller. Det er engang sånn at jo lavere du spiller på banen, jo lavere er prisene. Det er i allefall tommelfingerregelen.
Det stemmer til dels, men ikke alltid. F.eks. vil en spiller som Sivert Mannsverk være mer verdt enn Vetlesen. Mye på grunn av fysikken og alderen, men også fordi det er vanskeligere å finne såpass potensielt gode defensive midtbanespillere enn gode offensive midtbanespillere.

Du ser hvor lenge en klubb som Manchester United har vært ute etter en spiller i den rollen hvor de til slutt endte opp med å kaste masse penger etter en 31-år gammel Casemiro for å løse problemet sitt.
Det er sant.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Håper vi kommer oss opp på det nivået i ES at spillerne ser etter hvert en større fordel ved å gå til topp lagenen i ligaen i forhold til å gå til nedrykkskandidater i andre land samt at talenter fra ander land ser på ES som et smart mellomsteg til de større nasjonene da kan vi virkelig snakke om å stige på rangeringslistene men da må også få opp inntektene betraktelig innelands, ved at sponsorer må punge ut mere, større avtaler for media delen, selge kampene våre til utlandet, bli flinkere til å ta vare på utenlandske supportere og gi dem tilbud slik at de kan se kampene og få tak i supoorter effekter lettere, samt at klubbene må kunne ha sponsorer alla bryggerier, spillselskaper og slikt som faktisk er inntreserte i å legge en stor sum på bordet for å være sponsor.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

fata_morgana skrev: tor jun 01, 2023 1:53 pm
Glimt2020 skrev: tor jun 01, 2023 1:31 pm
fata_morgana skrev: tor jun 01, 2023 1:19 pm Glimt har vært knallgode siden i fire sesonger nå, men selv di beste spillerne som forlot sliter med nivået fra 6-10 plass på nasjonsrangeringen.

Tengstedt som gikk for over 100 mill har spilt 22 minutter i serien for Benfica, fordelt over fire kamper. Fofana som også gikk for godt over 100 har spilt 68 minutter for Chelsea. Markedsverdi nå: €6m og €10m.

Får vi 80 mill for Hugo er det veldig bra, samt en videresalgsklausul. Forhåpentligvis til en klubb der han har mulighet til spilletid slik at han får en fin karriere, og Glimt får penger i kassen. I tillegg tjener landslaget på at spillerne får matchtrening. Hvis Eliteserien stabiliserer seg på et litt høyere nivå enn i dag så kanskje klubbene i Benelux og Portugal ikke synes det er like interessant å se til Norge pga pris, samt at spillerne ikke behøver mellomsteget. Selv Haaland og Ødegaard nådde toppen via Østerrike og Nederland.
Ja veldig enig. Sånn helt konkret for Hugo sin del så håper jeg nesten han velger å reise til Belgia. Victor Boniface, som ble solgt i fjor til Union Saint-Gillois, gjør det bra i Belgia så i forhold til nivå så er det nok en fin vei å gå videre fra norsk fotball.

Tror jeg kan snakke for de fleste Glimt-supporterne at Hugo er en spiller som vi virkelig unner en fin karriere i utlandet.
Ja, Boniface har herjet med 22 mål og 11 assist på 54 kamper / 3923 min. Det er utrolig bra. Ganske irriterende at han gikk for en så lav sum. Håper det ble lagt til en videresalgsklausul på 10-15% i den der. Hvis han går videre for 200 mill+ tjener Glimt mer på Boniface når han selges fra USG enn til USG...
Ja de har garantert forhandlet frem en god prosent på Victor, han gikk jo kun for 20 millioner. Han hadde tross det kneet som sikkert kjøpende klubb tenkte litt på. Da er det vel fornuftig å gå litt ned på salgspris og kompensere det med en solid videresalgsprosent?

Uansett, artig at han har lykkes så godt.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Julian Faye Lund
Brice Wembagomo, Odin Bjørtuft, Marius Lode, Adam Sørensen
Sondre Brunstad Fet, Patrick Berg, Fredrik Sjøvold Sjøvold
Sondre Sørli, Isak Helstad Amundsen, Joel Mvuka

Lasse og Faris på benk, og Isak som spiss, spenstig laguttak til dagens slaget om NN

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

JonSnow skrev: tor jun 01, 2023 5:46 pm Julian Faye Lund
Brice Wembagomo, Odin Bjørtuft, Marius Lode, Adam Sørensen
Sondre Brunstad Fet, Patrick Berg, Fredrik Sjøvold Sjøvold
Sondre Sørli, Isak Helstad Amundsen, Joel Mvuka

Lasse og Faris på benk, og Isak som spiss, spenstig laguttak til dagens slaget om NN
For at Amundsen skal få spilletid så rydder man plass for han som midtspiss. Spenstig er rette ordet.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Veldig omstendelig av Glimt første 20. De som får spilletid bør kjenne sin besøkelsestid. Virker som en del spillere er på maks 70%.

Pondus70

Legg inn av Pondus70 »

Junkeren er voksen motstand. Håper vi haler dette i land. Mange ES lag som sliter nå....

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Stian Kristiansen og Oscar Kapskarmo hadde vært i Glimt-stallen i alle andre perioder enn nå i gullalderen. De imponerer nok en gang.

Synes ikke Glimt gjør noe spesielt dårlig kamp annet enn at de sliter på siste tredjedel. Det var Junkeren som mest av alt var gode. Hadde de hatt litt mer fart i frontrekka så kunne de virkelig vært skumle!

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Så lenge vi går videre, slipper ekstraomganger og ingen skader så er det helt greit. Var mest redd for skader på den utslitte banen inne i NH

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Bilde

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Pelle tatt ut på Tanzania landslag, er det det som skal til før Solbakken får ut fingern?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ser ikke helt hva Pelle har å gjøre på landslaget. Synes han blir for begrenset for det høyeste nivået

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Nordlys skrev: fre jun 02, 2023 10:19 pm Ser ikke helt hva Pelle har å gjøre på landslaget. Synes han blir for begrenset for det høyeste nivået
Hva manglet Norge i de 2 siste kampene?

Målskårere og det er hva Pelle er, mye beder med han enn Moi som ikke kan treffe ei lovdør! Trenger folk med forskjellige x-faltorer på et landslag og en som Pelle somm man kan sette inn siste 30 for å skåre mål er helt genialt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Problemet til Ståle Solbakken er ikke at han har brukket noe i sykkel-ulykken nylig
det er at han har fingeren i ræva på uttak til A-landslaget.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Big George skrev: lør jun 03, 2023 5:19 am Problemet til Ståle Solbakken er ikke at han har brukket noe i sykkel-ulykken nylig
det er at han har fingeren i ræva på uttak til A-landslaget.
Du får sagt det :lol:

dani07

Legg inn av dani07 »

Pelle er en luksusspiller som ikke kan spille for et norsk landslag som er underdog i de fleste kampene de spiller.

Bare i en vanlig Glimtkamp så er det minst 10 ganger jeg tenker at jeg hater Pelle som spiller pga hans manglende bidrag i banespillet før han plutselig scorer mål og jeg smiler og sier at jeg elsker Pelle.

Se f.eks 0-1 mot TIL.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Har revet meg i håret mange ganger av Pelle selv, og vill ikke ha han på landsalget som første valg i start 11 mot lag vi skal legge oss bakpå mot, men som en super sub og en vi kan bruke mot lag som vi skal dominerer som feks de 2 neste kampene. Innleggene hans inn mot Haaland burde være genialt nokk det, samt at han er ekstremt målfarlig, mens mot Spania er han litt for lat bakover i banen.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

JonSnow skrev: lør jun 03, 2023 12:06 pm Har revet meg i håret mange ganger av Pelle selv, og vill ikke ha han på landsalget som første valg i start 11 mot lag vi skal legge oss bakpå mot, men som en super sub og en vi kan bruke mot lag som vi skal dominerer som feks de 2 neste kampene. Innleggene hans inn mot Haaland burde være genialt nokk det, samt at han er ekstremt målfarlig, mens mot Spania er han litt for lat bakover i banen.
Har Moi noen gang slått innlegg mot Haaland? Seriøst spørsmål faktisk :D

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Borealis88 skrev: lør jun 03, 2023 12:13 pm
JonSnow skrev: lør jun 03, 2023 12:06 pm Har revet meg i håret mange ganger av Pelle selv, og vill ikke ha han på landsalget som første valg i start 11 mot lag vi skal legge oss bakpå mot, men som en super sub og en vi kan bruke mot lag som vi skal dominerer som feks de 2 neste kampene. Innleggene hans inn mot Haaland burde være genialt nokk det, samt at han er ekstremt målfarlig, mens mot Spania er han litt for lat bakover i banen.
Har Moi noen gang slått innlegg mot Haaland? Seriøst spørsmål faktisk :D
Kan ikke huske det i hvertfall!

Har Moi gjort noe som helst bra for Norge de siste årene er vel mere rette spørsmålet?

Han jobber vel helt ok bakover og kommer til sjangser, men bommer på alt framover i banen så at han har klippekort fatter jeg ikke. Vinger uten målpoeng produksjon bør man unngå!

Gleder meg til om noen år når spillere som Mvuka, Evjen, Schjelderup, Nussa og en haug til bør være på landslaget og herjer og prestere dem ikke så har man mange å ta av sånn at man slipper unna å bruke folk i årevis uten at de viser noe som helst.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Gutta som reiste nedover til Oslo:

Nikita Haikin, Magnus Brøndbo – Marius Lode, Adam Sørensen, Amahl Pellegrino, Brice Wembangomo, Omar Elabdellaoui, Patrick Berg, Faris Pemi, Lasse Nordås, Sondre Brunstad Fet, Albert Grønbæk. Fredrik Sjøvold, Brede Moe, Odin Bjørtuft, Sondre Sørli, Fredrik André Bjørkan, Hugo Vetlesen, Joel Mvuka, Isak Helstad Amundsen og Morten Ågnes Konradsen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Kjedelig for Zugelj å bli syk akkurat idet han var i ferd med å spille seg inn.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JonSnow skrev: lør jun 03, 2023 7:43 pm Gutta som reiste nedover til Oslo:

Nikita Haikin, Magnus Brøndbo – Marius Lode, Adam Sørensen, Amahl Pellegrino, Brice Wembangomo, Omar Elabdellaoui, Patrick Berg, Faris Pemi, Lasse Nordås, Sondre Brunstad Fet, Albert Grønbæk. Fredrik Sjøvold, Brede Moe, Odin Bjørtuft, Sondre Sørli, Fredrik André Bjørkan, Hugo Vetlesen, Joel Mvuka, Isak Helstad Amundsen og Morten Ågnes Konradsen.
Har ikke Faye blitt pappa enda, siden han ikke er i troppen?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Jepp, han hadde trengt å få denne tida for å bli klar. Bare noen få kamper til Mwuka drar til Frankrike og vill helst ha Zugelj klar til det, men kanksje Sørli stepper opp eller Nosa finner ut av det når han kommer

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

netrebske skrev: lør jun 03, 2023 8:45 pm
JonSnow skrev: lør jun 03, 2023 7:43 pm Gutta som reiste nedover til Oslo:

Nikita Haikin, Magnus Brøndbo – Marius Lode, Adam Sørensen, Amahl Pellegrino, Brice Wembangomo, Omar Elabdellaoui, Patrick Berg, Faris Pemi, Lasse Nordås, Sondre Brunstad Fet, Albert Grønbæk. Fredrik Sjøvold, Brede Moe, Odin Bjørtuft, Sondre Sørli, Fredrik André Bjørkan, Hugo Vetlesen, Joel Mvuka, Isak Helstad Amundsen og Morten Ågnes Konradsen.
Har ikke Faye blitt pappa enda, siden han ikke er i troppen?
Han går å venter på at fruen skal kalve enda.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»