Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
stc887
Innlegg: 3684

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av stc887 »

JonSnow skrev: tir nov 29, 2022 1:03 pm
Nordlys skrev: man nov 28, 2022 5:53 pm

Victor Bak Jensen ser ut som et bra venstrebackemne. Han har vært på lån i Hobro i år. På lån fra Midtjylland selvfølgelig...
Spørs hva FC Midtjylland skal ha for en en Dansk U-spiller som de har kontrakt med i 3,5 år til, men helt klart meget spennede. Mange unge Dansker man bør se på og vurdere muligheten for å hente.
Tosifret millionbeløp og den norske krona er svakere enn den danske

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 29, 2022 4:23 pm @EspenLie Tja, det kan jo være en mulighet. Mener å huske at han var helt enorm i et par sesonger rundt 2019-2020.

Jeg mener at Glimt har muligheten til å hente et bedre førstevalg enn Sandberg, både mtp. økonomi og attraktivitet. Om så man må punge ut 15-20 millioner for en spiller man føler seg sikker på mener jeg at det vil være en god investering mtp. pengepremiene Glimt kjemper om.

Samtidig så kan det jo hende at trenerteamet mener at Faye Lund er klar til å konkurrere om en startplass, de har jo sett han på trening i et halvt år. I så fall kan Sandberg være et fint alternativ for å pushe Faye Lund. Hvis Glimt for eksempel henter Wahlstedt så vil jo Faye Lund være et klart andrevalg igjen.

Sandberg er en bra keeper, og jeg mener han er bedre (men eldre) enn Faye Lund. Problemet mtp. Glimt, er at Sandberg er svak med beina. Ikke så voldsomt bra type heller.

Regista

Legg inn av Regista »

Nordlys skrev: tir nov 29, 2022 7:05 pm @Regista Long time, no see! Savner deg i diskusjonen i Glimt-emnene. Har du trappet ned forumbruken? Du som var så aktiv en gang i tida
Ja, blitt betraktelig lavere aktivitet fra min side... Følger med her inne da :) Mange gode innspill her synes jeg!

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Omar er god :)

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@AxelRudi Det var kryptisk... :geek:


Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Nordlys skrev: tor des 01, 2022 8:52 pm @AxelRudi Det var kryptisk... :geek:
Ver det ikke enkelt å gjette? :D

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@AxelRudi Tenkte det var dere som hadde signert han. Jeg har dissa UYJ-signeringa enten her eller på glimtforum så tenkte det kanskje var et stikk i den retninga.

Jeg er ikke veldig begeistra faktisk. Helt syk signering i Glimt-sammenheng, men jeg er redd dette betyr ett år til med Brice på venstreback og det hadde jeg gleda meg til å slippe å se i 2023. På høyre har også Brice høyere potensiale imo. så skjønner ikke helt tankegangen. Veldig utypisk Glimt-signering. Signaleffekten er grei da!

aderyn

Legg inn av aderyn »

Damn litt av en signering hvis Omar holder i nærheten av hans gamle nivå.

Dog blir man litt skeptisk når man så hvor fort Galatasaray slapp han og at han ikke har fått en klubb siden. Men skal være en klassespiller til Eliteserien å være.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Nordlys skrev: tor des 01, 2022 10:22 pm @AxelRudi Tenkte det var dere som hadde signert han. Jeg har dissa UYJ-signeringa enten her eller på glimtforum så tenkte det kanskje var et stikk i den retninga.

Jeg er ikke veldig begeistra faktisk. Helt syk signering i Glimt-sammenheng, men jeg er redd dette betyr ett år til med Brice på venstreback og det hadde jeg gleda meg til å slippe å se i 2023. På høyre har også Brice høyere potensiale imo. så skjønner ikke helt tankegangen. Veldig utypisk Glimt-signering. Signaleffekten er grei da!
ah, nei da hadde jeg ikke postet her.

Kan være dyr, lite videresalgspotensiale. Usikker på nivået, klart er han jo som før er det jo gull.

Det er vel ikke klart enda da, han skal vel oppover imorra så får vi se. Men ser slik ut nå.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Flytte fra Aten og Istanbul til Bodø da. Litt av en omveltning for å si det mildt.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

aderyn skrev: tor des 01, 2022 10:34 pm Flytte fra Aten og Istanbul til Bodø da. Litt av en omveltning for å si det mildt.
Sant. Mye bedre vær her.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Han kan helt sikkert få bygget en leilighet i direkte tilknytning til Spektrum Velvære så han får myknet overgangen litt.

boombis

Legg inn av boombis »

Nordlys skrev: tor des 01, 2022 10:38 pm Han kan helt sikkert få bygget en leilighet i direkte tilknytning til Spektrum Velvære så han får myknet overgangen litt.
Neinei, send han på nordsia. Eventuelt Steigen! :lol:

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Må si jeg blir ekstremt skeptisk til signeringer av spillere i 30 års alderen og oppover for disse pleier å være rimelig dyre å ha i en tropp og er ofte på vei nedover i sin karriere, men om Omar er på sirkus samme nivået han hadde før fyrverkeri ulykken sin så vill det være en meget god signering som kan heve nivået i B/G. Om dette går i gjennom så viser at vi virkelig er kommet på en plass i næringskjeden som jeg ikke hadde trodd var mulig bare for noen få år siden. En skikkelig statment signering.

Så er både posetiv og negativ på samme tid til slike signeringer. En og annen eldre spiller er bare bra det, men det må ikke bli normen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nordlys skrev: tor des 01, 2022 10:38 pm Han kan helt sikkert få bygget en leilighet i direkte tilknytning til Spektrum Velvære så han får myknet overgangen litt.
Haha

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Omar takket nei til kjempelønn i MLS og Qatar skriver TV2. Ingen tvil om at Omar er sulten på sportslig suksess i Europa og ute etter å gjenerobre landslagsplassen. Bjørkan inn som venstreback og Brice backup/utfordrer på begge sidene lukter det svidd av.

boombis

Legg inn av boombis »

Apropos Keeper-plassen: Skal vi hente inn Moberg som andrekeeper?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@boombis Angrep er det beste forsvar. Tenk for et våpen å ha på offensiv dødball når vi jakter scoring i sluttminuttene i Europa.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Magnus Brøndbo er vel den som er tenkt til å ta over sommandre keeper og en som i ftamtiden skal bli vår første keeper.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Zanick skrev: fre des 02, 2022 10:26 am Omar takket nei til kjempelønn i MLS og Qatar skriver TV2. Ingen tvil om at Omar er sulten på sportslig suksess i Europa og ute etter å gjenerobre landslagsplassen. Bjørkan inn som venstreback og Brice backup/utfordrer på begge sidene lukter det svidd av.
De Wahl melder om voksen lønn i Bodø


Selvsagt en brøkdel av MLS og Qatar men virker at Glimt fort er bort fra lønnstaker/modellen med Berg, Omar og Lode og kanskje Bjørkan. Disse spiller ikke for vekslepenger.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det er vel det som må til om man mener alvor og vil etablere seg i øvre sjikt i Norge, men det gjør meg lettere ukomfortabel, det merker jeg.

Wallez

Legg inn av Wallez »

For en signering! Hvis dette går i boks blir jeg skikkelig imponert.

Glimt drives veldig sunt og nøkternt økonomisk, så her har jeg ingen bekymringer. I sommer så man en del spekulasjoner i sinnsyke lønninger, der Patrick og Lode skulle ligge på 10 mill i året, og Eriksen fikk 5 mill i året i Molde. Håper at alle skjønner at disse summene er bare tull og tøys, det er jo ingen logikk i dette.

Det enkleste er jo å se på fakta, skattelistene fra 2021 er et fint utgangspunkt. De lønnsledende i 2021 var Patrick, Ulrik og Fredrik som lå på 1,35 mill i året. Dette er en sesong der Glimt herjet i Europa og vinner Eliteserien, så dette er inkludert bonuser. Trekker vi fra bonusene kan vi anta at grunnlønna lå på rundt 1 mill i året for et år siden, noe som er helt i tråd med det som har vært kommunisert tidligere. Husk at det er få spillere som har signert nye kontrakter det siste året, så de fleste ligger på samme lønn i dag.

https://www.an.no/en-glimt-spiller-tjen ... -4-1684841

Det er ingen tvil om at Glimt ligger langt bak klubber som Molde, Rosenborg og Vålerenga når det kommer til lønninger. Til sammenligning kom Anders Konradsen fra en årsinntekt på 2,7 millioner i RBK selv om han ikke spilte mye, mens reservekeeper Faye Lund lå på 700 000 i året, langt over alle backup-spillerne i Glimt.

Selvfølgelig vil spillere som Lode og Omar få en signeringsbonus siden de hentes gratis, dette blir jo en slags overgangssum som går rett til spilleren. Men det ryktes at Omar er tilbudt totalt 40 mill brutto over to år i USA. La oss si at han ønsker å spille seg tilbake på landslaget og drømmer om et siste eventyr i Europa, og dermed velger å takke ja til en totalpakke på 15 mill i Glimt der han har mye bedre muligheter til å gjenreise karrieren etter ulykken. Dette kan løses ved at han signerer en 2-års kontrakt der Glimt betaler 10 mill i signeringsbonus og en årslønn på 2 mill, samt bonuser som kan utgjøre 1 mill dersom Glimt hevder seg i Europa. Altså henter man en 30-åring som var kaptein på landslaget for 10 mill i overgangssum og årslønn på 2 mill.

Presisering: jeg har INGEN informasjon om avtalene til verken Patrick, Lode eller Omar. Vil bare nyansere debatten og vise hvor sinnsyke spekulasjonene om årslønninger opp mot 10 millioner på Glimt-spillere er.

boombis

Legg inn av boombis »

Nordlys skrev: fre des 02, 2022 10:57 am @boombis Angrep er det beste forsvar. Tenk for et våpen å ha på offensiv dødball når vi jakter scoring i sluttminuttene i Europa.
Da må vi sørge for at kampene varer i over 100 minutter :lol:

Wallez

Legg inn av Wallez »

Hvis man ser litt stort på situasjonen i Glimt, så har klubben to store inntektskilder som de kan påvirke på kort sikt:
1. Kvalifisere seg til Europa. Spill i Conference League gir rundt 100 mill i ekstra inntekter, mens Champions League gir rundt 350 millioner.
2. Selge stjernespillere. Glimt har vært med på å øke prisene i ES betraktelig, og det har blitt realistisk å få opp mot 100 millioner for spillere som Botheim og Fofana selv direkte fra ES.

Begge disse punktene er avhengige av at det sportslige nivået opprettholdes, slik at man både lykkes i kvalifiseringene til Europa og samtidig er i toppen i ES slik at man får muligheten på nytt året etter. Når det gjelder salg av stjernespillere, så tenker jeg de virkelig store overgangene. Glimt kunne sikkert solgt spillere med moderat markedsverdi, f.eks. Bjørkan, Haikin og Sampsted, for rundt 20 mill et år før kontraktene deres gikk ut. Man må altså selge en halv førsteellever for å få inntekter tilsvarende Conference League, noe som vil svekke laget så mye at det vil være urealistisk å forvente at man hevder seg verken i Europa eller ES.

Da mener jeg at det ligger mye større verdi i å holde det sportslige nivået oppe ved å beholde disse spillerne så lenge som mulig. Dette vil gjøre at inntektsstrømmene fra Europa-spill kan opprettholdes år etter år, samtidig som man bevarer statusen som et av landets to beste lag. Et høyt sportslig nivå vil også bidra til at prisen på stjernespillerne våre blir veldig høye, se for eksempel Vetlesen som man fort kan få over 50 millioner for i vinter, selv med et år igjen av kontrakten. Hvis spillere som Lode, Patrick og Omar bidrar til at Glimt hever seg i Europa, så kan verdien på spillere som f.eks. Grønbæk, Mvuka og Zugelj stige opp mot 100 mill hvis de blomstrer og får ut potensialet sitt i et dominerende lag.

Men hva gjør Glimt dersom de ikke skulle lykkes med å kvalifisere seg til Europa et år? Jo, da bruker man litt av pengekassa som de har bygget opp de siste årene, eventuelt selger man en stjernespiller for å få budsjettet til å gå opp.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Jeg er sikker på at Ola Solbakken vil gjøre det bedre enn Jens Petter Hauge i Serie A. Vi snakker om stor forskjell i hurtighet og det er en viktig egenskap.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Omar Elabdellaoui (30) ble frigitt fra sin tyrkiske klubb i september. Jeg har tenkt på kjøpeglade Glimt ville komme på banen. Riktig han er nå Glimt spiller. Fin fyr, så jeg ønske han lykke til.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Big George skrev: fre des 02, 2022 1:45 pm Jeg er sikker på at Ola Solbakken vil gjøre det bedre enn Jens Petter Hauge i Serie A. Vi snakker om stor forskjell i hurtighet og det er en viktig egenskap.
Enig. Mourinho liker fysikk

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fin fyr som kommer til å elske Bodø og Bodøværinger. Bosetter seg sikkert ikke i steinsure Skivika heller. Skeidgutter har stamina, så han kan holde i mange år gitt at synet holder seg på solsiden.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Wallez skrev: fre des 02, 2022 1:29 pm Det enkleste er jo å se på fakta, skattelistene fra 2021 er et fint utgangspunkt.
Men det er vel ingen som har sagt at Glimt hadde høye lønninger før 2022 så det blir ganske irrelevant å snakke om 2021-lønninger. Det interessante er hva Knutsen, Berg, Lode og Omar får i lønn og SOF. Det virker som Glimt har endret kurs, og det er jo greit - de har penger. I motsetning til f.eks Rosenborg som har det trangt økonomisk og er ikke i nærheten av lønningene som ble gitt for noen år siden nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»