Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
JonSnow

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av JonSnow »

Pellegrino er ikke seg selv og har blitt et problem for laget. Greit nokk når han spilte dårlig, men produserte målpoeng, men nå er det slutt på det også. Og det er på tide at andre får sjangsen.

Ser helst at Mwuka får en del kamper fra start for det bor mye i gutten så kan heller pelle få seg noen minutter på slutten av kampene. Og at man kjører knallhardt på med Koomson på motsatt kant fram til man får tak i en bedre en. For de vingene man har nå holder ikke mål, mangler fart og teknikk og i mot alle disse deffansive lagene man møter så må man ha vinger som kan ta seg forbi 1-2-3 man på egenhånd for å åpne opp og gjerne noen qom går begge veier slik at det blir væree å forsvare seg.

boombis

Legg inn av boombis »

Vinger som kan ta seg forbi 3 spillere vokser jo ikke akkurat på trær.

Det minner meg litt om da Layoni var i klubben. Han kunne godt springe forbi to mann, men om han og ballen hadde samme retning så var det jo en ekstra bonus...

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Kalle73 skrev: fre mai 20, 2022 10:35 am

Forøvrig syns jeg dommerstanden snart må våkne når det gjelder Brekalo/Stensness på Viking, for det de driver med av skuespillekunst begynner å bli flaut å se på.
Med VAR tror jeg det hadde vanka gult kort for skuespill i nesten hver kamp.
VAR griper vel ikke inn for å dele ut gule kort?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

boombis skrev: fre mai 20, 2022 12:47 pm Vinger som kan ta seg forbi 3 spillere vokser jo ikke akkurat på trær.

Det minner meg litt om da Layoni var i klubben. Han kunne godt springe forbi to mann, men om han og ballen hadde samme retning så var det jo en ekstra bonus...
Syns man bommer litt når man mener en ving på Glimt MÅ klare å passere motspillere MED ball.
Glimts angrepsspill er generelt lagt opp med mye kombinasjonsspill som involverer midtstopper/midtbaneanker, pasning mot indreløper/ving/ back og så ofte trekanspill mellom de 3 sistnevnte for å komme fri på kant/ eller komme inn i boks.
At Solbakken/Zinkernagel/Hauge er god til å passere MED ball har gitt en ekstra dimensjon til angrepsspillet, men ikke vært hovedmetode.
Da er gjennomspill og kombinasjon fart og innleggspresisjon mye viktigere, og det er her mye misser med vingene vi har nå.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

netrebske skrev: fre mai 20, 2022 1:14 pm
Kalle73 skrev: fre mai 20, 2022 10:35 am

Forøvrig syns jeg dommerstanden snart må våkne når det gjelder Brekalo/Stensness på Viking, for det de driver med av skuespillekunst begynner å bli flaut å se på.
Med VAR tror jeg det hadde vanka gult kort for skuespill i nesten hver kamp.
VAR griper vel ikke inn for å dele ut gule kort?
Når det er situasjoner som tilsier at en spiller får rødt kort som både med Boniface og Hustad, så vil VAR komme inn jo, fordi det kan være kampavgjørende.
Og da vil vel fort konklusjonen være at overdrevet skuepill andre veien gir kort.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Kalle73 skrev: fre mai 20, 2022 1:16 pm Syns man bommer litt når man mener en ving på Glimt MÅ klare å passere motspillere MED ball.
Glimts angrepsspill er generelt lagt opp med mye kombinasjonsspill som involverer midtstopper/midtbaneanker, pasning mot indreløper/ving/ back og så ofte trekanspill mellom de 3 sistnevnte for å komme fri på kant/ eller komme inn i boks.
At Solbakken/Zinkernagel/Hauge er god til å passere MED ball har gitt en ekstra dimensjon til angrepsspillet, men ikke vært hovedmetode.
Da er gjennomspill og kombinasjon fart og innleggspresisjon mye viktigere, og det er her mye misser med vingene vi har nå.
Koomson har fart og gjennombruddskraft, men han mangler timing og fotballforståelsen til å bruke den optimalt. Vi burde jo sikte etter kantspillere som mestrer begge deler. Hvis man skal basere seg på kombinasjonsspill og direkte gjennombrudd er man avhengige av at midtbanespillerne er gode i små rom. En mann som Saltnes er ikke veldig god til dette, Vetlesen og Vetti litt bedre. I 2020 kunne Ulrik være en klassisk indreLØPER fordi JPH tok seg mye av den kreative innsatsen på den siden. Så på venstre kant er det mer viktig at vi har en boksåpner/driblekant enn på høyresiden imo. Der har vi Hugo som er bedre til å kombinere og slå stikkere inn bak forsvarsleddet selv under hardt press.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Høydepunktene her fra https://www.nrk.no/sport/cupfest-pa-nrk ... 1.15971258 gir meg PTSD.

Det var som når vi som 12-åringer reiste rundt på bortekamp i Salten og spilte mot lag som hadde dispensasjonsspillere.
Fyren kom kjørende i en Volvo og sigga i pausen. Fuckings Ørnes/Sørfold/Hamarøy osv :D

Boniface ser ut som en mann som spiller mot gutter på dette nivået, det er helt nydelig.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Sånn som lag spiller i mot oss nå så trengs det noen som kan gjøre litt på egen hånd i tillegg til å være med på det vanlige spillet og per dags dato har vi ikke det, men Mwuka kan bli en sånn 1 om han får tilllit over tid slik at han får selvtilliten til å gjøre det han er god til.

Spesielt på venstresiden er det viktig. For resterende på den siden er ikke slike spillere. Gjør at forsvarerne må forsvare seg på en helt annen måten enn når man bare har vinger som går innover en sjelden gang, men mest bedriver støttepassninger og sjeldent går på løp i bakrommet. Har sett det når Boniface kommer inn på vingen at han kan gå av en man og gå på utsiden for så å legg inn, eller på innsiden. Gjør forsvarerne til motstanderne usikkre og sjangsene blir mye større.. Mwuka har teknikken, farta og rykket som trengs, men mangler spilletid og erfaring man får av mere spilletid.

Håper vi handler inn minimum 1 ving og 1 sideback i sommer vinduet og da noen med litt andre ferdigheter enn dem man har allerede.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Kalle73 skrev: fre mai 20, 2022 1:18 pm
netrebske skrev: fre mai 20, 2022 1:14 pm
Kalle73 skrev: fre mai 20, 2022 10:35 am

Forøvrig syns jeg dommerstanden snart må våkne når det gjelder Brekalo/Stensness på Viking, for det de driver med av skuespillekunst begynner å bli flaut å se på.
Med VAR tror jeg det hadde vanka gult kort for skuespill i nesten hver kamp.
VAR griper vel ikke inn for å dele ut gule kort?
Når det er situasjoner som tilsier at en spiller får rødt kort som både med Boniface og Hustad, så vil VAR komme inn jo, fordi det kan være kampavgjørende.
Og da vil vel fort konklusjonen være at overdrevet skuepill andre veien gir kort.
Obvious and clear er ordene som går igjen når VAR skal kobles inn. Så skuespillerprestasjoner på banen blir nok ikke tatt.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

rdzzl skrev: fre mai 20, 2022 2:00 pm Fyren kom kjørende i en Volvo og sigga i pausen.
Fuckings Ørnes/Sørfold/Hamarøy osv :D
Her kan jeg bare bekrefte med erfaring fra 6. og 7. divisjon i Nordre Hålogalnd fotballkrets på 90-tallet, fra Harstad i nord til Flakstad i Lofoten i sør, men kanskje med omvendt fortegn.
Lagene ble påfylt med yrkesfiskere og anleggsarbeidere når det var tynt med folk.
Helt greit å runde dem, siden de som regel hadde fart på linje med en gissen sjark, men man burde gjøre det med god avstand.
De heiv seg inn i enhver duell med dødsforakt, høge knær og 110 kilo med lavt tyngdepunkt.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

JonSnow skrev: fre mai 20, 2022 2:10 pm Sånn som lag spiller i mot oss nå så trengs det noen som kan gjøre litt på egen hånd i tillegg til å være med på det vanlige spillet og per dags dato har vi ikke det, men Mwuka kan bli en sånn 1 om han får tilllit over tid slik at han får selvtilliten til å gjøre det han er god til.

Spesielt på venstresiden er det viktig. For resterende på den siden er ikke slike spillere. Gjør at forsvarerne må forsvare seg på en helt annen måten enn når man bare har vinger som går innover en sjelden gang, men mest bedriver støttepassninger og sjeldent går på løp i bakrommet. Har sett det når Boniface kommer inn på vingen at han kan gå av en man og gå på utsiden for så å legg inn, eller på innsiden. Gjør forsvarerne til motstanderne usikkre og sjangsene blir mye større.. Mwuka har teknikken, farta og rykket som trengs, men mangler spilletid og erfaring man får av mere spilletid.

Håper vi handler inn minimum 1 ving og 1 sideback i sommer vinduet og da noen med litt andre ferdigheter enn dem man har allerede.
Cluet er vel at vi trenger folk som er litt uforutsigbare og KAN gjøre begge deler.
Sørli som ikke er i kampform går innover 9 av 10 ganger.
Pellegrino vender hjem og slår støttepasninger 9 av 10 ganger, den 10. glemmer han at han er ving og er midtspiss nr 2.
Kan være enig i at Koomson trenger spillestid for å få selvtillit og tørre mer, men hvor lenge kan man vente?

Og så vil jeg gjerne at flere av unggutta byttes inn og får smake litt på ES, for det vil forhåpentligvis gi lyst til å jobbe mer.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

14.juni kommer trekningen til første kvalifiseringsrunde av Champions League. Kampene spilles 5. og 6.juli med retur 12. og 13.juli.
Allerede 15.juni er det trekning av andre kvalifiseringsrunden som spilles 19. og 20.juli med retur 1 uke senere.
Samme trekningsdatoer er det for Conference League. Og taperen av den kampen i den første kvalifiseringsrunden vil være en del av Conference League trekningen den 15.juni.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

rdzzl skrev: fre mai 20, 2022 2:00 pm Fyren kom kjørende i en Volvo og sigga i pausen.
Fuckings Ørnes/Sørfold/Hamarøy osv :D
Jeg var så heldig å få spille mot Ørnes i en finale i en fotballcup på Reipå for en del år siden. Hørte ikke mye heiarop fra tribunen. Derimot var "ta dæm, ta dæm!" en gjenganger :lol:

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg har lyst til å snakke litt om J-feltet og stemninga på Aspmyra litt generelt.

For meg (og for de fleste vil jeg tro) er J-feltet stedet hvor de mest lidenskapelige supporterne samles for å lage mest mulig liv og virkelig være den 12. mann i alle kamper og særlig når det går trått på banen. Når jeg er på Aspmyra veksler det litt fra gang til gang hvor jeg tar plass. Jeg har sesongkort på J-feltet, men det er ikke alltid jeg er like ivrig til å hoppe og synge kampen gjennom. Da setter jeg meg gjerne andre steder på stadion.

I mitt hode er ikke et supporterfelt til kun for seg selv og laget. Jeg mener J-feltet skal være stemningssetter for hele stadion og holde taktstokken også for de andre tribunene. Supporterfeltet skal også helst ha innslag av spontane sanger som passer konteksten i kampene. Dårlig dommer = sleivete dommersang. God involvering av en av våre gutter= spillersang. Filming/drøying hos motstander = porselensang osv. osv. Jeg opplever at dette bare delvis foregår på J-feltet sånn som det styres i dag. Når publikumsoppvarmerne startet opp mot Tromsø opplevde jeg det som at man forsøkte å overdøve og utkonkurrere resten av stadion på lyd. Osnes (oppvarmer) dro i gang en Glimt-sang som kom på storskjermen (min gamle far?) og begynte å piske i gang stadion. J-feltet på sin side fortsatte med sin "Vær stolt av kor du e fra". Flere sanger samtidig som synges mot hverandre virker stemningsdrepende i mitt hode. Her skulle man heller ha kastet seg med for å virkelig lede stadion an i synginga.

En annen ting er hvordan man kjører løpet under kamp for å holde oppe trøkket. Jeg synes det er møkk kjedelig å synge samme sangen i 15 minutter. Og enda mindre inspirerende er det når kapo etterlyser mer innsats i synginga når man er 12 minutter inne i samme tralten. Syng noe annet! Min erfaring er at ny sang = ny giv. Gode kapoer må lese stemninga på feltet og tilpasse sangvalg i forhold til dette og allerhelst også ha et øye med hva som foregår på banen for å synge noen morsomheter som passer kontekst. Dette kan løses ved at man er flere om oppgaven.

Nummer 3 er at J-feltet bør og skal ha et stort ansvar for å vekke liv i resten av stadion. Det gjør man på to måter:

1. Kapoer må være veldig oppmerksomme på hvilke initativ som starter på de andre tribunene. Kjøres Bodø/Glimt klapp, klapp, klapp i gang så få J-feltet med på det. Er det Hver gang vi møtes så sørg for å få feltet med på det også. Unison sang driver stemning, ulike sanger oppå hverandre skaper friksjon.
2. DET ALLER VIKTIGSTE. J-feltet må veksle mellom sine faste, "vanskelige" sanger og enklere rop og sanger som stadion kan slenge seg med på. Da har man Bodø/Glimt klapp klapp klapp, BO-DØ-GLIMT (tredelte tribuneropet), Deilig det hær og hver gang vi møtes som åpenbare sanger som kan vekke de brede publikumsmassene.

J-feltet og publikumstallene har vokst til nye høyder. Gjelder å smi mens jernet er varmt for å gjøre det å gå på kamp så morsomt at man kommer tilbake selv om laget presterer dårligere. Det var mine tanker. Spent på hva andre tenker!

boombis

Legg inn av boombis »

Nordlys skrev: lør mai 21, 2022 6:18 am
rdzzl skrev: fre mai 20, 2022 2:00 pm Fyren kom kjørende i en Volvo og sigga i pausen.
Fuckings Ørnes/Sørfold/Hamarøy osv :D
Jeg var så heldig å få spille mot Ørnes i en finale i en fotballcup på Reipå for en del år siden. Hørte ikke mye heiarop fra tribunen. Derimot var "ta dæm, ta dæm!" en gjenganger :lol:
"klepp ho ne!"

skille

Hvor var du da...

startelver

Legg inn av startelver »

Er det ikke på tide med en seier nå folkens? Kan ikke huske sist Glimt har gått på 4 poengtap på rad i serien.

Glimt med Saltnes tilbake og den vante rekka , dette kan da ikke gå galt?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Vi snakker om Glimt her. Historien har vel strengt tatt vist at absolutt alt kan gå galt.

startelver

Legg inn av startelver »

Nordlys skrev: lør mai 21, 2022 2:21 pm Vi snakker om Glimt her. Historien har vel strengt tatt vist at absolutt alt kan gå galt.
Uffda satte 300 kroner på seier.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

2 skritt frem og ett tilbake. Ikke ueffent å legge seg litt dypere og gi bort litt initiativ til motstander i noen kamper for å kunne kontre på dem sånn vi gjorde med glans i dag. Det kan være et like godt virkemiddel som å bli enda bedre til å spille mot dyptliggende lag.

Forsvarsspillet var mange hakk ned. Hagen virker ikke å ha ett eneste aggressivt fiber i kroppen. Dilter rundt og går inn i duellene med rumpa først. Helt soleklart hans største forbedringsområde.

Jeg har snakket varmt om Zafeiris før og gjør det igjen. Han er terrier i Berg-klassen og kunne sikkert blitt temmet til å bli en god 6er i Glimt. Offensivt er han bedre enn Patrick var, men det er litt mye armer og bein på han enn så lenge. Men han hadde vært en typisk Glimt-signering.

Og lagene foran oss avgir poeng. Perfekt!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Nordlys skrev: søn mai 22, 2022 8:12 pm
Og lagene foran oss avgir poeng. Perfekt!
Med unntak av??

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Er sjansestatistikken til VG presis? Ser jo helt syk ut.

lumanpauw

Legg inn av lumanpauw »

Solvgutt1 skrev: søn mai 22, 2022 8:31 pm Er sjansestatistikken til VG presis? Ser jo helt syk ut.
Selvfølgelig ikke, men 16-13 i målsjanser høres ut som tidenes fotballkamp.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

1.5 - 1.5 i xG. Sjansetelleren så sjanser der vi andre så sleivspark.

dani07

Legg inn av dani07 »

Nordlys skrev: lør mai 21, 2022 9:35 am Jeg har lyst til å snakke litt om J-feltet og stemninga på Aspmyra litt generelt.

For meg (og for de fleste vil jeg tro) er J-feltet stedet hvor de mest lidenskapelige supporterne samles for å lage mest mulig liv og virkelig være den 12. mann i alle kamper og særlig når det går trått på banen. Når jeg er på Aspmyra veksler det litt fra gang til gang hvor jeg tar plass. Jeg har sesongkort på J-feltet, men det er ikke alltid jeg er like ivrig til å hoppe og synge kampen gjennom. Da setter jeg meg gjerne andre steder på stadion.

I mitt hode er ikke et supporterfelt til kun for seg selv og laget. Jeg mener J-feltet skal være stemningssetter for hele stadion og holde taktstokken også for de andre tribunene. Supporterfeltet skal også helst ha innslag av spontane sanger som passer konteksten i kampene. Dårlig dommer = sleivete dommersang. God involvering av en av våre gutter= spillersang. Filming/drøying hos motstander = porselensang osv. osv. Jeg opplever at dette bare delvis foregår på J-feltet sånn som det styres i dag. Når publikumsoppvarmerne startet opp mot Tromsø opplevde jeg det som at man forsøkte å overdøve og utkonkurrere resten av stadion på lyd. Osnes (oppvarmer) dro i gang en Glimt-sang som kom på storskjermen (min gamle far?) og begynte å piske i gang stadion. J-feltet på sin side fortsatte med sin "Vær stolt av kor du e fra". Flere sanger samtidig som synges mot hverandre virker stemningsdrepende i mitt hode. Her skulle man heller ha kastet seg med for å virkelig lede stadion an i synginga.

En annen ting er hvordan man kjører løpet under kamp for å holde oppe trøkket. Jeg synes det er møkk kjedelig å synge samme sangen i 15 minutter. Og enda mindre inspirerende er det når kapo etterlyser mer innsats i synginga når man er 12 minutter inne i samme tralten. Syng noe annet! Min erfaring er at ny sang = ny giv. Gode kapoer må lese stemninga på feltet og tilpasse sangvalg i forhold til dette og allerhelst også ha et øye med hva som foregår på banen for å synge noen morsomheter som passer kontekst. Dette kan løses ved at man er flere om oppgaven.

Nummer 3 er at J-feltet bør og skal ha et stort ansvar for å vekke liv i resten av stadion. Det gjør man på to måter:

1. Kapoer må være veldig oppmerksomme på hvilke initativ som starter på de andre tribunene. Kjøres Bodø/Glimt klapp, klapp, klapp i gang så få J-feltet med på det. Er det Hver gang vi møtes så sørg for å få feltet med på det også. Unison sang driver stemning, ulike sanger oppå hverandre skaper friksjon.
2. DET ALLER VIKTIGSTE. J-feltet må veksle mellom sine faste, "vanskelige" sanger og enklere rop og sanger som stadion kan slenge seg med på. Da har man Bodø/Glimt klapp klapp klapp, BO-DØ-GLIMT (tredelte tribuneropet), Deilig det hær og hver gang vi møtes som åpenbare sanger som kan vekke de brede publikumsmassene.

J-feltet og publikumstallene har vokst til nye høyder. Gjelder å smi mens jernet er varmt for å gjøre det å gå på kamp så morsomt at man kommer tilbake selv om laget presterer dårligere. Det var mine tanker. Spent på hva andre tenker!
Med fare for å være "old man yelling at clouds" meme her, så vil jeg si at problemet er komplisert. Jeg mener at J-feltet mangler og ikke vet hvilken identitet de skal ha, og det synes.
Slik jeg kjenner det, så er det 3 hovedgrupperinger i Bodø pr idag. Det er pølsevannkamaeratene, 1916 og "resten" dvs restene av den gule horde.

Pølsevannkameratene har tatt rollen som perraklanen hadde, uprentesiøs, humor og artig.
Samtidig er det snevert og Glimt er så utrolig mye mer enn dette.

1916 er denne gjengen med Ultras som har sine meninger om alt. Her er det tribunelivet og samhold/lojalitet(til hverandre) som gjelder, og jeg mener oppriktig at 97% av disse ikke bryr seg om Glimt. De ønsker å være endel av en supporterkultur som er direkte giftig, og det skal koste hva det vil.

Så skal det sies, at enkeltmomenter av hva ultras/1916 driver med skaper stemning. Men selv en ødelagt klokke er rett 2 ganger i døgnet osv.

"resten" er de snille supporterne, som heier på Glimt, tar på seg drakt og skjerf og klinker til på spillersanger og de gode gamle traversangene.

Så skal alle disse 3 grupperingene settes sammen og få til noe sammen, mens det er null sammhold mot resten av de 3 tribunene, som gjør at det hele blir en suppe. Når det er bra, så er det bra - men ellers så er det mye så som så.

Det som trengs, er en supporterklubb med en tydelig identitet, sterk ledelse og som virkelig klarer å nedfelte sine verdier og deretter leve de ut på tribunen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Fokuset på tribunen burde være på å ha det artig sammen, harselere med motstander på humoristisk vis og å støtte Glimt. Jeg opplever at det er helt andre motivasjonsfaktorer som styrer lederne av feltet sånn som du skriver dani. De vil ha fokus på seg selv og da mener jeg man er ganske bortreist mtp. utgangspunktet for et supporterfelt.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Ekstremt mye slurv i går, men positivt at de sjansene vi faktisk skaper, er store sjanser.
Hagen trenger et par kamper på sidelinja, og Vetti må inn. Ellers fornøyd med at Knutsen bytter tidligere enn vanlig - tydelig at en del spillere hadde løpt seg tunge i beina.

Deilig med et steg i riktig retning, selv om man står igjen med noen spørsmålstegn etter i går også.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Sery Larsen la ikke akkurat inn den beste søknaden for å bli Moes faste stoppermakker. Litt mye all over the place ennå

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Tur til Harstad i NM.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Artig!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Junkeren møter LSK i Nordlandshallen. Meget fin anledning til å få sett Bodøs nest beste mot topp, topp motstand. Kapskarmo mot Ogbu skal bli interessant. Jeg tror Junkeren kan overraske…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»