Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Korgutt »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 1:34 pm @boombis Jeg er på twitter og selv om jeg prøver å få algoritmene til å holde seg unna supportershitshowet som foregår der så lekker noe gjennom.

Kort oppsummert så har jeg skjønt det som at en av medlemmene i podcasten (riktig eller uriktig) hadde spredt rykter om en eller flere medsupportere i diverse mediakanaler. Disse ble sinte og ønsket podcasten lagt ned. Tror det er ca. der landet ligger akkurat nå.
Tror jeg følger en av de som er misfornøyd med denne podcasten og vil ha den lagt ned.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 8:54 pm @Champis Da tar du feil. Det sier en hel del om hvilke spillere det er interessant å scoute videre. Dårlige driblere dribler som hovedregel sjeldnere. Derfor er slike tall bra for å finne spennende caser. Akselerasjoner sier noe om hvorvidt spilleren er flink til å drive med ball eller ikke. Det kan være et angrepsvåpen brukt rett. Akselerasjoner er tett knyttet til Progressive Runs som måler spilleres evne til å flytte ballen signifikant oppover banen for sitt lag. Hvilket er et alternativ til pasningsspill for å nærme seg motstanderens mål.

Jeg kjenner ganske godt til speiderjobbingen som gjøre både i Norge og en del internasjonalt, og dette er ikke parametere man bruker særlig tid på. Man ser selvsagt på hvordan kvaliteten i disse situasjonene er, men man er ikke opptatt av kvantitet på hvor mange situasjoner man er i. Som sagt, i beste fall sier dette kun bittelitt om evt. spillertype. Men hvilker spillertyper som er verdt å scoute har man veldig god kontroll på via helt andre parametere.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis Hvilke parametre da? Nå har jeg sjansen til å lære noe.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 10:04 pm @Champis Hvilke parametre da? Nå har jeg sjansen til å lære noe.

En del klubber bruker jo datascouter til å mate inn en mengde data på alt av spillere inn i diverse programmer for å få fram profiler de mener kan passe. Dette som en slags utsilingsprosess før man bruker scouter til å se de aktuelle spillerne over tid. Aalborg har f.eks. via sitt samarbeid med datakyndige folk på universitetet utviklet sitt eget program hvor spillere kommer godt eller dårlig ut, ut fra de parameterne de har satt i hver posisjon på banen som de er opptatt av. Så det er stort sett en sammensetning av minst 15-20 forskjellige parametere som skal kunne gi en profil på spilleren. Men da tas det utgangspunkt i statistikker som måler kvalitet, altså grad av suksess.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Champis Skjønner ikke helt kritikken din av dataene fra Scandinavian Scout. De store aktørene bruker millioner på spilleranalyse både av egne spillere og potensielle kjøp, og da kverner de data som er beregnet for analyse av et kvalifisert personell. Det er klart at en gratis Twitter-analyse beregnet på vanlige supportere ikke gir samme dybde.

Men det finnes absolutt ingen fasit på hvilke parametere man bør analysere for å finne potensielt gode spillere. Alle har tilgang på nesten uendelige mengder data på spillere over hele verdenen, så det å kunne se trender og hente ut meningsfylte analyser fra parametere som andre aktører ikke vektlegger er jo hele nøkkelen til å få et konkurransefortrinn her. Det er klart at hver enkelt datasett fra Scandinavian Scout hver for seg ikke gir noen fasit på noe som helst, men det er jo veldig interessant for mange av oss som er godt over snittet interessert i fotball, og gir vanlige dødelige en mulighet til å få et lite innblikk i tallene bak fotballen.

Helt konkret gir i hvert fall dataene fra Scandinavian Scout meg følgende tanker:
* Anton Saletros har vært ekstremt solid i Eliteserien i flere år, og de ekstreme tallene hans støtter opp rundt dette. Bør absolutt være på blokka til Glimt i vinter.
* Patrick Berg har levert betydelig bedre enn Elias Hagen, og forskjellen er størst på de defensive parameterene.
* Isak Määttä kom litt fra ingenting og ble plutselig jaktet av både Glimt og utenlandske klubber. Dataene støtter absolutt dette.

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 11:57 am @Champis Skjønner ikke helt kritikken din av dataene fra Scandinavian Scout. De store aktørene bruker millioner på spilleranalyse både av egne spillere og potensielle kjøp, og da kverner de data som er beregnet for analyse av et kvalifisert personell. Det er klart at en gratis Twitter-analyse beregnet på vanlige supportere ikke gir samme dybde.

Men det finnes absolutt ingen fasit på hvilke parametere man bør analysere for å finne potensielt gode spillere. Alle har tilgang på nesten uendelige mengder data på spillere over hele verdenen, så det å kunne se trender og hente ut meningsfylte analyser fra parametere som andre aktører ikke vektlegger er jo hele nøkkelen til å få et konkurransefortrinn her. Det er klart at hver enkelt datasett fra Scandinavian Scout hver for seg ikke gir noen fasit på noe som helst, men det er jo veldig interessant for mange av oss som er godt over snittet interessert i fotball, og gir vanlige dødelige en mulighet til å få et lite innblikk i tallene bak fotballen.

Helt konkret gir i hvert fall dataene fra Scandinavian Scout meg følgende tanker:
* Anton Saletros har vært ekstremt solid i Eliteserien i flere år, og de ekstreme tallene hans støtter opp rundt dette. Bør absolutt være på blokka til Glimt i vinter.
* Patrick Berg har levert betydelig bedre enn Elias Hagen, og forskjellen er størst på de defensive parameterene.
* Isak Määttä kom litt fra ingenting og ble plutselig jaktet av både Glimt og utenlandske klubber. Dataene støtter absolutt dette.

Dataene støtter mange ting, men det er mange ting de ikke støtter også. Det er lett å bruke slike ting til å få bekreftelser for sine egne tanker, men så ser man bort fra alt det som ikke bekrefter det man ha tenkt.

Jeg er helt enig i at de forskjellige statistikkene kan gi noe, og spesielt de som måler kvalitet. Min kritikk gikk mer på de statistikkene som måler kvantitet. Det kan si noe om spilleren, men tallene kan like godt være preget av spillestilen til laget vedkommende spiller i f.eks.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis Wembangomo hadde akkurat samme stats for Sandefjord i fjor. Spillere som kommer i nærheten av Glimt-backene på grafen jeg la ut er høyinteressante fordi de gjør mange slike aksjoner i lag som 1. ikke har det som et viktig prinsipp i sin spillestil og 2. ikke legger forholdene like godt til rette for å lykkes. Disse spillerne er kjempeinteressante for Glimt fordi de med bedre tilrettelegging kan få dette enda bedre frem. Har de lav feilprosent er det bare enda mer interessant.

Champis

Legg inn av Champis »

Så da er konklusjonen at spillere som Rafn, Ranger, Nilsen, Walstad og Gjertsen er interessante spillere for Glimt? Dette er veldig forskjellige backtyper.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Nordlys skrev: tir nov 22, 2022 2:47 pm @Champis Wembangomo hadde akkurat samme stats for Sandefjord i fjor. Spillere som kommer i nærheten av Glimt-backene på grafen jeg la ut er høyinteressante fordi de gjør mange slike aksjoner i lag som 1. ikke har det som et viktig prinsipp i sin spillestil og 2. ikke legger forholdene like godt til rette for å lykkes. Disse spillerne er kjempeinteressante for Glimt fordi de med bedre tilrettelegging kan få dette enda bedre frem. Har de lav feilprosent er det bare enda mer interessant.
Vil bare spørre om en ting her:

Har du kontroll på hvordan lagene til de spillerne som ligger nære Glimt-backene spiller?

Siden du hevder at de lagene ikke har det som et viktig prinsipp og ikke legger forholdene godt til rette for å lykkes for spillerne.

Offensive backer er vel noe de fleste lag forsøker å ha til en viss grad?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@thewaterfall Så tydelig bruk av back i isolert 1v1-situasjon mot oppasser tror jeg ikke jeg har sett av noe annet lag så lenge jeg har sett på fotball. Det er et hovedprinsipp i spillestilen.

Så ja, jeg er sikker på det.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@thewaterfall For de som følger med på Eliteserien er det jo overkommelig å holde oversikt over spillestilen til ulike lag. For eksempel så spiller 6 av de 7 backene (alle minus Brice) i 352-system, noe som gir større offensiv frihet enn i en tradisjonell backfirer. I tillegg er det noen lag som fokuserer på backer som går innover i banen og deltar i spillet, andre fokuserer på innlegg, mens noen vil ha backer som stormer frem i angrep. Andre er mer opptatte av defensive kvaliteter, ofte for å frigjøre andre spillere offensivt. Lag ønsker å ta så mange poeng som mulig gjennom sesongen, og det gjør de ikke nødvendigvis ved at backene stormer fremover.

@Champis Konklusjonen er at du ut fra denne statistikken har filtrert ut 5 spillere som det kan være verdt å se nærmere på. Dette stemmer veldig godt, siden Glimt var offentlig interessert i Ranger for et par år siden. I tillegg unnlater du å nevne Brice, som kommer ut som en perfekt Glimt-back i statistikken og gjenskaper de enorme tallene han hadde også i fjor. Du nevner heller ikke Määttä som også kommer veldig godt ut i statistikken, og som Glimt lå langflate etter i sommer. I tillegg kommer Kamanzi og Pereira godt ut, og dette er to spillere som hadde passet veldig fint inn i Glimt.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Champis skrev: tir nov 22, 2022 2:34 pm Dataene støtter mange ting, men det er mange ting de ikke støtter også. Det er lett å bruke slike ting til å få bekreftelser for sine egne tanker, men så ser man bort fra alt det som ikke bekrefter det man ha tenkt.

Jeg er helt enig i at de forskjellige statistikkene kan gi noe, og spesielt de som måler kvalitet. Min kritikk gikk mer på de statistikkene som måler kvantitet. Det kan si noe om spilleren, men tallene kan like godt være preget av spillestilen til laget vedkommende spiller i f.eks.
Her tror jeg vi egentlig er ganske enige. Det enkleste og mest nøyaktige er nok å bruke statistikkene som er målbare på sluttprodukt og hvor ofte man lykkes, men dette vil jo ofte være de mest attraktive spillerne og de som blir plukket opp av mange klubber tidlig. Det kan ligge en enorm oppside i å se på spillere som er litt mindre attraktive ved første øyenkast, typisk fordi de scorer dårlig på sluttprodukt, men som har et stort uforløst potensiale. Jeg vil påstå at Glimt har bygget klubb de siste årene ved å hente nettopp den type spillere, for eksempel hadde nok verken Sampsted, Fet, Layouni eller Solbakken scoret særlig godt på kvalitet da de ble hentet. Men man klarte å videreutvikle og utnytte ferdighetene de har vist ved å prøve tidligere, og dermed utviklet gode spillere.

Når dette er sagt så er formålet med denne metodikken å kunne analysere et stort antall spillere ved et tastetrykk. Tankeeksperiment: La oss for eksempel si at man vil studere 100 000 ulike spillere. Man henter ut statistikk på antall akselerasjoner VS antall driblinger for alle spillerne ved et tastetrykk, på samme måte som statistikken vi så tidligere i tråden. Ut fra dette sorterer man ut de 100 beste kandidatene. Derfra kan kanskje 25 av disse være realistiske å hente til Glimt. Jeg vil påstå at man ved å gå bak dataene og speide på disse 25 spillerne vil ha større sjanse for å finne gull enn ved å plukke ut tilfeldige spillere blant de 100 000 man startet med. Enig?

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 3:50 pm @thewaterfall For de som følger med på Eliteserien er det jo overkommelig å holde oversikt over spillestilen til ulike lag. For eksempel så spiller 6 av de 7 backene (alle minus Brice) i 352-system, noe som gir større offensiv frihet enn i en tradisjonell backfirer. I tillegg er det noen lag som fokuserer på backer som går innover i banen og deltar i spillet, andre fokuserer på innlegg, mens noen vil ha backer som stormer frem i angrep. Andre er mer opptatte av defensive kvaliteter, ofte for å frigjøre andre spillere offensivt. Lag ønsker å ta så mange poeng som mulig gjennom sesongen, og det gjør de ikke nødvendigvis ved at backene stormer fremover.

@Champis Konklusjonen er at du ut fra denne statistikken har filtrert ut 5 spillere som det kan være verdt å se nærmere på. Dette stemmer veldig godt, siden Glimt var offentlig interessert i Ranger for et par år siden. I tillegg unnlater du å nevne Brice, som kommer ut som en perfekt Glimt-back i statistikken og gjenskaper de enorme tallene han hadde også i fjor. Du nevner heller ikke Määttä som også kommer veldig godt ut i statistikken, og som Glimt lå langflate etter i sommer. I tillegg kommer Kamanzi og Pereira godt ut, og dette er to spillere som hadde passet veldig fint inn i Glimt.

Brice spiller allerede i Glimt. Määttä var allerede nevnt, så jeg nevnte noen av de andre der. Määttä er jeg enig i, men jeg ville blitt meget overrasket hvis Glimt hentet Perieira, Rafn, Gjertsen, Walstad, Nilsen eller Ranger. Jeg synes ikke de har de type kvalitetene Glimt trenger i sin spillestil. Kamanzi muligens, men litt skeptisk der også.

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 4:09 pm
Champis skrev: tir nov 22, 2022 2:34 pm Dataene støtter mange ting, men det er mange ting de ikke støtter også. Det er lett å bruke slike ting til å få bekreftelser for sine egne tanker, men så ser man bort fra alt det som ikke bekrefter det man ha tenkt.

Jeg er helt enig i at de forskjellige statistikkene kan gi noe, og spesielt de som måler kvalitet. Min kritikk gikk mer på de statistikkene som måler kvantitet. Det kan si noe om spilleren, men tallene kan like godt være preget av spillestilen til laget vedkommende spiller i f.eks.
Her tror jeg vi egentlig er ganske enige. Det enkleste og mest nøyaktige er nok å bruke statistikkene som er målbare på sluttprodukt og hvor ofte man lykkes, men dette vil jo ofte være de mest attraktive spillerne og de som blir plukket opp av mange klubber tidlig. Det kan ligge en enorm oppside i å se på spillere som er litt mindre attraktive ved første øyenkast, typisk fordi de scorer dårlig på sluttprodukt, men som har et stort uforløst potensiale. Jeg vil påstå at Glimt har bygget klubb de siste årene ved å hente nettopp den type spillere, for eksempel hadde nok verken Sampsted, Fet, Layouni eller Solbakken scoret særlig godt på kvalitet da de ble hentet. Men man klarte å videreutvikle og utnytte ferdighetene de har vist ved å prøve tidligere, og dermed utviklet gode spillere.

Når dette er sagt så er formålet med denne metodikken å kunne analysere et stort antall spillere ved et tastetrykk. Tankeeksperiment: La oss for eksempel si at man vil studere 100 000 ulike spillere. Man henter ut statistikk på antall akselerasjoner VS antall driblinger for alle spillerne ved et tastetrykk, på samme måte som statistikken vi så tidligere i tråden. Ut fra dette sorterer man ut de 100 beste kandidatene. Derfra kan kanskje 25 av disse være realistiske å hente til Glimt. Jeg vil påstå at man ved å gå bak dataene og speide på disse 25 spillerne vil ha større sjanse for å finne gull enn ved å plukke ut tilfeldige spillere blant de 100 000 man startet med. Enig?

Jeg ville aldri scoutet på den måten. Og hvis man tar ut de 100 som scorer mest på disse parameterne, så har man garantert silt bort ekstremt mange alternativer som ville vært gode spillere for Glimt. Og de tingene man ser på for å vurdere potensiale ser man når man vurderer spillerne i en helhet.

Men som sagt, jeg sier ikke at man ikke kan bruke slike statistikker i tillegg.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 3:50 pm @thewaterfall For de som følger med på Eliteserien er det jo overkommelig å holde oversikt over spillestilen til ulike lag. For eksempel så spiller 6 av de 7 backene (alle minus Brice) i 352-system, noe som gir større offensiv frihet enn i en tradisjonell backfirer. I tillegg er det noen lag som fokuserer på backer som går innover i banen og deltar i spillet, andre fokuserer på innlegg, mens noen vil ha backer som stormer frem i angrep. Andre er mer opptatte av defensive kvaliteter, ofte for å frigjøre andre spillere offensivt. Lag ønsker å ta så mange poeng som mulig gjennom sesongen, og det gjør de ikke nødvendigvis ved at backene stormer fremover.
Ja, altså jeg var ikke ute etter noe annet en å vite om Nordlys hadde kontroll eller ikke på andre lagene når han var så bastant på at de som har tall som ligner på glimt sine backer hadde det mer på tross av hvordan deres egne lag spilte enn på grunn av hvordan deres egne lag spilte. Fikk et svar som jeg var fornøyd med og la den pallen død.

At lag spiller forskjellig er jeg også klar over, men jeg føler det er sjeldent at backene i dag står igjen på midtstreken når laget angriper nesten uavhengig av lag for å si det på den måten. Men hvor tidlig de blir med offensivt varierer, det samme med hvor stor risiko de skal ta når de går fremover også videre. Men er laget etablert så er som regel backen med å støtter opp. Noen lag holder kanskje igjen en back litt ekstra når de skal ta mindre risiko dog.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Champis skrev: tir nov 22, 2022 4:19 pm
Wallez skrev: tir nov 22, 2022 3:50 pm @thewaterfall For de som følger med på Eliteserien er det jo overkommelig å holde oversikt over spillestilen til ulike lag. For eksempel så spiller 6 av de 7 backene (alle minus Brice) i 352-system, noe som gir større offensiv frihet enn i en tradisjonell backfirer. I tillegg er det noen lag som fokuserer på backer som går innover i banen og deltar i spillet, andre fokuserer på innlegg, mens noen vil ha backer som stormer frem i angrep. Andre er mer opptatte av defensive kvaliteter, ofte for å frigjøre andre spillere offensivt. Lag ønsker å ta så mange poeng som mulig gjennom sesongen, og det gjør de ikke nødvendigvis ved at backene stormer fremover.

@Champis Konklusjonen er at du ut fra denne statistikken har filtrert ut 5 spillere som det kan være verdt å se nærmere på. Dette stemmer veldig godt, siden Glimt var offentlig interessert i Ranger for et par år siden. I tillegg unnlater du å nevne Brice, som kommer ut som en perfekt Glimt-back i statistikken og gjenskaper de enorme tallene han hadde også i fjor. Du nevner heller ikke Määttä som også kommer veldig godt ut i statistikken, og som Glimt lå langflate etter i sommer. I tillegg kommer Kamanzi og Pereira godt ut, og dette er to spillere som hadde passet veldig fint inn i Glimt.

Brice spiller allerede i Glimt. Määttä var allerede nevnt, så jeg nevnte noen av de andre der. Määttä er jeg enig i, men jeg ville blitt meget overrasket hvis Glimt hentet Perieira, Rafn, Gjertsen, Walstad, Nilsen eller Ranger. Jeg synes ikke de har de type kvalitetene Glimt trenger i sin spillestil. Kamanzi muligens, men litt skeptisk der også.
Kunne ikke Strand Nilsen vært et aktuelt navn å hente for Glimt? Mange som er ute etter han.
https://www.tk.no/strand-nilsen-folges- ... 51-1177566

Nordlys

Legg inn av Nordlys »



Hva med denne, @Champis? Jeg mener denne viser hvorfor Saltnes ikke er en mann å stole på som fast elleverspiller neste år. Både fordi han mister mye ball og fordi han har få vellykkede offensive involveringer på et lag som spillemessig dominerer alle kampene sine i ES. Kommer skuffende lavt ut på de fleste punkter til å spille på et topplag. Kartum ser interessant ut som en billig forsterkning!

Sjekk tråden for flere grafer.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Nordlys Herlig med flere grafer, keep them coming!

Kan ikke si at jeg er veldig imponert over alternativene her. Lindseth hadde selvfølgelig vært et godt alternativ, men det er uaktuelt nå. Har troa på at Grønbæk kommer til å bli en enorm erstatter for Hugo som nok er tapt i vinter. Da håper jeg heller som tidligere nevnt at man henter en type som Zafeiris for å frigjøre Grønbæk offensivt. Filip Jørgensen kan også være et godt alternativ på sikt, kanskje en erstatter for Berg hvis han blir solgt igjen etter hvert?

Når det gjelder KBK-gutta i Kartum og Strand Nilsen så har de gjort en fin figur, men usikker på om dette er spillere som har potensiale til å heve toppnivået vårt.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Wallez Here u go.

Bilde

Graf.
Wyscout skrev: A pass is considered progressive if the distance between the starting point and the next touch is:

at least 30 meters closer to the opponent’s goal if the starting and finishing points are within a team’s own half
at least 15 meters closer to the opponent’s goal if the starting and finishing points are in different halves
at least 10 meters closer to the opponent’s goal if the starting and finishing points are in the opponent’s half

Wyscout
Bilde

Annen graf.

Resten kan finnes her: https://mobile.twitter.com/Nor_ball/st ... 6604148736

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Forstår ønsket om Wahlstedt, men å tro at han selgs innad i Norge er nok utopi. Har tiltrukket seg alt for stor interesse fra utlandet.

August Strömberg i KIL bør man se nærmere på. Han er erfaren og har hatt en eksepsjonelt god høstsesong i OBOS.

boombis

Legg inn av boombis »

Lite sidespor, men kan være interessant for de av dere som er i Bodø og som har tid: https://stormen.no/program/kan-man-se-f ... omlzQ5QUAI

"Fotball betyr veldig mye for veldig mange over veldig store deler av verden, men går det an å dyrke en lidenskap som er så tett forbundet med lidelse? Lytring tar debatten om idrettens etiske ansvar."

Champis

Legg inn av Champis »

netrebske skrev: tir nov 22, 2022 6:48 pm
Champis skrev: tir nov 22, 2022 4:19 pm
Wallez skrev: tir nov 22, 2022 3:50 pm @thewaterfall For de som følger med på Eliteserien er det jo overkommelig å holde oversikt over spillestilen til ulike lag. For eksempel så spiller 6 av de 7 backene (alle minus Brice) i 352-system, noe som gir større offensiv frihet enn i en tradisjonell backfirer. I tillegg er det noen lag som fokuserer på backer som går innover i banen og deltar i spillet, andre fokuserer på innlegg, mens noen vil ha backer som stormer frem i angrep. Andre er mer opptatte av defensive kvaliteter, ofte for å frigjøre andre spillere offensivt. Lag ønsker å ta så mange poeng som mulig gjennom sesongen, og det gjør de ikke nødvendigvis ved at backene stormer fremover.

@Champis Konklusjonen er at du ut fra denne statistikken har filtrert ut 5 spillere som det kan være verdt å se nærmere på. Dette stemmer veldig godt, siden Glimt var offentlig interessert i Ranger for et par år siden. I tillegg unnlater du å nevne Brice, som kommer ut som en perfekt Glimt-back i statistikken og gjenskaper de enorme tallene han hadde også i fjor. Du nevner heller ikke Määttä som også kommer veldig godt ut i statistikken, og som Glimt lå langflate etter i sommer. I tillegg kommer Kamanzi og Pereira godt ut, og dette er to spillere som hadde passet veldig fint inn i Glimt.

Brice spiller allerede i Glimt. Määttä var allerede nevnt, så jeg nevnte noen av de andre der. Määttä er jeg enig i, men jeg ville blitt meget overrasket hvis Glimt hentet Perieira, Rafn, Gjertsen, Walstad, Nilsen eller Ranger. Jeg synes ikke de har de type kvalitetene Glimt trenger i sin spillestil. Kamanzi muligens, men litt skeptisk der også.
Kunne ikke Strand Nilsen vært et aktuelt navn å hente for Glimt? Mange som er ute etter han.
https://www.tk.no/strand-nilsen-folges- ... 51-1177566

Det var ikke han jeg snakket om, men Lasse Nilsen.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: tir nov 22, 2022 6:53 pm

Hva med denne, @Champis? Jeg mener denne viser hvorfor Saltnes ikke er en mann å stole på som fast elleverspiller neste år. Både fordi han mister mye ball og fordi han har få vellykkede offensive involveringer på et lag som spillemessig dominerer alle kampene sine i ES. Kommer skuffende lavt ut på de fleste punkter til å spille på et topplag. Kartum ser interessant ut som en billig forsterkning!

Sjekk tråden for flere grafer.

Jeg er enig i at Saltnes har for store mangler til å skulle spille fast for Glimt. Men det trenger jeg ikke noen grafer for å se, det går på helheten i egenskapene hans :) Og så bekrefter sikkert noen av grafene en del av dette.

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 9:09 pm @Nordlys Herlig med flere grafer, keep them coming!

Kan ikke si at jeg er veldig imponert over alternativene her. Lindseth hadde selvfølgelig vært et godt alternativ, men det er uaktuelt nå. Har troa på at Grønbæk kommer til å bli en enorm erstatter for Hugo som nok er tapt i vinter. Da håper jeg heller som tidligere nevnt at man henter en type som Zafeiris for å frigjøre Grønbæk offensivt. Filip Jørgensen kan også være et godt alternativ på sikt, kanskje en erstatter for Berg hvis han blir solgt igjen etter hvert?

Når det gjelder KBK-gutta i Kartum og Strand Nilsen så har de gjort en fin figur, men usikker på om dette er spillere som har potensiale til å heve toppnivået vårt.

Et par aleternativer som hadde vært gode i Glimt: Canadija som indreløper. Og Sakarias Opsahl som anker (kan også spille indreløper). Opsahl er en bedre versjon av Hagen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 12:35 pm
netrebske skrev: tir nov 22, 2022 6:48 pm
Champis skrev: tir nov 22, 2022 4:19 pm


Brice spiller allerede i Glimt. Määttä var allerede nevnt, så jeg nevnte noen av de andre der. Määttä er jeg enig i, men jeg ville blitt meget overrasket hvis Glimt hentet Perieira, Rafn, Gjertsen, Walstad, Nilsen eller Ranger. Jeg synes ikke de har de type kvalitetene Glimt trenger i sin spillestil. Kamanzi muligens, men litt skeptisk der også.
Kunne ikke Strand Nilsen vært et aktuelt navn å hente for Glimt? Mange som er ute etter han.
https://www.tk.no/strand-nilsen-folges- ... 51-1177566

Det var ikke han jeg snakket om, men Lasse Nilsen.
Da er vi enige, Lasse Nilsen har ingenting i Glimt å gjøre :)

Wallez

Legg inn av Wallez »

Kalle73 skrev: ons nov 23, 2022 8:52 am Forstår ønsket om Wahlstedt, men å tro at han selgs innad i Norge er nok utopi. Har tiltrukket seg alt for stor interesse fra utlandet.

August Strömberg i KIL bør man se nærmere på. Han er erfaren og har hatt en eksepsjonelt god høstsesong i OBOS.
Enig i at Wahlstedt er en høythengende frukt, men jeg mener i hvert fall at Glimt bør prøve hardt på å hente han nordover. Jeg er spent på hvilke klubber man eventuelt konkurrerer mot, det var vel snakk om interesse fra Italia i sommer? Man så jo for eksempel at Andreas Linde som både hadde debutert på landslaget, og vært solid både i ES og Europa i flere sesonger endte opp med å gå til Greuther Fürth. Greit nok at han var noen år eldre, men likevel. Jeg kan ikke se at det er realistisk at Wahlstedt kan gå til en klubb i en topp 5-liga og få spilletid, og da velger jeg å være så arrogant at jeg mener at Glimt bør kunne være konkurransedyktige.

Har ikke sett noe på Strömberg bortsett fra kvallik-kampene, men steget fra OBOS til Conference League virker jo stort for en voksen mann. Men mulig at han kan være en god kandidat dersom Faye Lund skal satses på som førstekeeper, mens Strömberg kan utfordre han om plassen.

Hvilke andre alternativer har man, bortsett fra Selvik som Glimt har siklet etter tidligere?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 12:38 pm Jeg er enig i at Saltnes har for store mangler til å skulle spille fast for Glimt. Men det trenger jeg ikke noen grafer for å se, det går på helheten i egenskapene hans :) Og så bekrefter sikkert noen av grafene en del av dette.
Det er ikke alle som mener det. Greit å backe argumentene sine med tall da.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Tiago Pinto (sportsdirektør i Roma om Solbakken og Eliteserien):
“Ola Solbakken has firmly established himself in a league where the level of competition has improved rapidly in recent years,” said Tiago Pinto, the club’s General Manager (Football).

“His age, his characteristics and the room he still has to improve all align with what we want for our project: Ola has great technical ability and is blessed with physical attributes that make him a modern footballer.

“A number of different clubs were interested in him and in the end he has chosen to join Roma; we can only be very pleased about that.”
https://www.asroma.com/en/news/2022/11/ ... in-january

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Solbakken havner nok om litt i serie-b eller i en bånnklubb i Nederland eller Belgia.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bra for Solbakken, håper han lykkes.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»