Julehjelp

Svar
pfrog567

Re: Julehjelp

Legg inn av pfrog567 »

Malacay skrev: tir nov 29, 2022 7:30 pm Det er helt bisart å lese. Ja, jeg skjønner det er ugreit hvis du har småunger. Men Når du ber om penger fordi du vil gi noe til dine 3 voksne barn blir det bare tull. Selv blir jeg har jeg invitert noen venner jeg vet er ensomme på julaften og så får de velge selv om de vil komme eller ikke. Men de har i hvert fall et valg. Blir jeg sittende alene kan jeg leve med det, kjæresten min (som driter i jula) har fått en langweekend.
Hvis du absolutt skal gjøre noe så inviter noen som er ensomme, men noen spleis er uaktuelt for meg, der er jeg helt på linje med Pfrog.
Jula er først og fremst for barna. Og det behøver ikke koste alle verden og lage hygge og julestemning i stua. Gavene behøver heller ikke være så dyre. Brukt idrettsutstyr kan man kjøpe på f.eks. Finn.

Har aldri skjønt denne greia med at voksne folk skal gi hverandre en gave, blir bare å bytte penger. Men de som føler de har råd til det, må da bare gjøre det.

Når det gjelder barna, så er det mange av de som opplever jula som vond. I noen hjem flyter alkoholen og skaper ikke akkurat "hygge" for alle i heimen..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:59 am
pfrog567 skrev: man nov 28, 2022 8:56 pm
Oslogg123 skrev: man nov 28, 2022 8:48 pm Mange ber om hjelp til jul. På Finn.no er det mange annonser der folk ber om hjelp, både økonomisk og klær, mat og gaver. Har lest noen av annonsene men måtte slutte da jeg bare ble deprimert av det hele.
Har tenkt å hjelpe noen men er samtidig redd for å bli svindlet. Vil alltid være noen som utnytter sånne situasjoner.
Hva med dere, har dere tenkt å hjelpe noen som sliter?
Alltids noen som utnytter dette. Men jeg har ikke tenkt å hjelpe noen der. Ingen sulter i hjel i Norge, og kan du ikke reise bort i jula. Vel, da må du innfinne deg i den situasjonen der.

Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil.

Dette har du nok ikke helt greie på.. Er en del som ikke har råd til å betale regningene sine engang - men du forventer at de skal diske opp med ribbe, julepølser, godteri og annet julekos?
Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:59 am
pfrog567 skrev: man nov 28, 2022 8:56 pm

Alltids noen som utnytter dette. Men jeg har ikke tenkt å hjelpe noen der. Ingen sulter i hjel i Norge, og kan du ikke reise bort i jula. Vel, da må du innfinne deg i den situasjonen der.

Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil.

Dette har du nok ikke helt greie på.. Er en del som ikke har råd til å betale regningene sine engang - men du forventer at de skal diske opp med ribbe, julepølser, godteri og annet julekos?
Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.

Det du forteller her, er en langt bedre jul enn det en del av de som ber om hjelp har.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: tor des 01, 2022 12:54 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:59 am


Dette har du nok ikke helt greie på.. Er en del som ikke har råd til å betale regningene sine engang - men du forventer at de skal diske opp med ribbe, julepølser, godteri og annet julekos?
Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.

Det du forteller her, er en langt bedre jul enn det en del av de som ber om hjelp har.
Akkurat det vet jeg ikke noe om.
Men slik som hun studenten i 20-årene som tagg om hjelp til flybillett hjem til Nord-Norge, kan da ikke forvente at jeg eller andre skal legge ut rundt 4000 kr til flybilletter tur-retur for henne. Et menneske som er helt fremmed.
De 4000 kr er noe folk selv vil bruke på jul og nyttår. Ellers kan man risikere selv å ikke ha penger til høytiden. Ser ikke noe poeng i det.

Men som jeg har sagt her før, folk må da bare gi penger til hvem som helst og hva som helst for meg. Jeg støtter noen som sliter både året rundt og i høytider, på min måte. Så får andre styre med sitt.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 1:34 pm
Champis skrev: tor des 01, 2022 12:54 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm

Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.

Det du forteller her, er en langt bedre jul enn det en del av de som ber om hjelp har.
Akkurat det vet jeg ikke noe om.
Men slik som hun studenten i 20-årene som tagg om hjelp til flybillett hjem til Nord-Norge, kan da ikke forvente at jeg eller andre skal legge ut rundt 4000 kr til flybilletter tur-retur for henne. Et menneske som er helt fremmed.
De 4000 kr er noe folk selv vil bruke på jul og nyttår. Ellers kan man risikere selv å ikke ha penger til høytiden. Ser ikke noe poeng i det.

Men som jeg har sagt her før, folk må da bare gi penger til hvem som helst og hva som helst for meg. Jeg støtter noen som sliter både året rundt og i høytider, på min måte. Så får andre styre med sitt.

Nettopp, det vet du ikke noe om - og det var det opprinnelige poenget mitt.

Du må gjerne cherry-picke én person som du mener tigger i overkant, men det endrer ikke bildet om at det faktisk er ganske mange som har alvorlige problemer. Også trenger du ikke late som at noen mener at folk med lite penger skal betale flybillett til en annen. Hvis noen hadde valgt å gjøre det, så er det fordi de har god råd og ikke har noe problemer med å gjøre det.

Helt enig i det, folk får gjøre hva de vil og selvsagt ta hensyn til hva de har mulighet til. Jeg tviler ikke på at du gjør din del for å hjelpe andre, bare så det er sagt.

joplina

Legg inn av joplina »

Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:15 am
Jeg bestemte meg for mange år siden at jeg skal kun støtte en organisasjon. Og den skal jeg støtte månedlig.
For dette landet valget på Norsk luftambulanse.

Dersom dere andre skulle gjort det samme, hvem hadde dere valgt å støtte da?
Jeg har fast trekk månedlig til Leger uten grenser og har hatt det i noen år.
I tillegg har jeg vært frivillig i vår lokale Frivilligsentral i snart 14 år.
Frivilligsentralen her er aktiv med både gaver til trengende og matkasse-prosjekt i samarbeid med andre aktører.
Derfor ser jeg ikke etter enkeltpersoner som etterlyser støtte på FB eller Finn.no eller annet.

Ingen kan som kjent hjelpe alle , men alle kan hjelpe noen - enten på det ene eller andre viset.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Champis skrev: tor des 01, 2022 1:58 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 1:34 pm
Champis skrev: tor des 01, 2022 12:54 pm
Det du forteller her, er en langt bedre jul enn det en del av de som ber om hjelp har.
Akkurat det vet jeg ikke noe om.

Men som jeg har sagt her før, folk må da bare gi penger til hvem som helst og hva som helst for meg. Jeg støtter noen som sliter både året rundt og i høytider, på min måte. Så får andre styre med sitt.

Nettopp, det vet du ikke noe om - og det var det opprinnelige poenget mitt.
Og poenget mitt var at jeg ikke gir penger som ber om det til julehjelp på Finn. Vilt fremmede mennesker som man ikke vet noe om, er virkelig trengende eller ikke.

Det er vel det tråden handler om. Men her inne så høres det da nærmest ut som man er et så fælt menneske hvis man ikke kaster seg på denne julehjelp-trenden. Tror folk flest bidrar å hjelpe andre på sin måte, uten at de føler at de må utbasunere om det.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Knaberaps skrev: tir nov 29, 2022 7:20 pm
pfrog567 skrev: tir nov 29, 2022 5:09 am Klarer man ikke å avse 50-100 kr hver måned i løpet av året frem til jul, så er det merkelig.
Har man 20,50 på konto etter alt av regninger er betalt, så er jo dette en umulighet.
De som har igjen bare 20 kr å leve for etter at alt av regninger er betalt, vil da ha krav på hjelp av NAV vil jeg tro. For da har man ikke penger igjen til mat heller..

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

pfrog567 skrev: Klarer man ikke å avse 50-100 kr hver måned i løpet av året frem til jul, så er det merkelig.
Trenger da ikke en gang å spare opp dette i løprt av året da halv skatt siste/nest siste måned er til nettopp dette formålet.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 5:13 pm
Champis skrev: tor des 01, 2022 1:58 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 1:34 pm

Akkurat det vet jeg ikke noe om.

Men som jeg har sagt her før, folk må da bare gi penger til hvem som helst og hva som helst for meg. Jeg støtter noen som sliter både året rundt og i høytider, på min måte. Så får andre styre med sitt.

Nettopp, det vet du ikke noe om - og det var det opprinnelige poenget mitt.
Og poenget mitt var at jeg ikke gir penger som ber om det til julehjelp på Finn. Vilt fremmede mennesker som man ikke vet noe om, er virkelig trengende eller ikke.

Det er vel det tråden handler om. Men her inne så høres det da nærmest ut som man er et så fælt menneske hvis man ikke kaster seg på denne julehjelp-trenden. Tror folk flest bidrar å hjelpe andre på sin måte, uten at de føler at de må utbasunere om det.

Hæ? Det er vel absolutt ingen her inne som har gitt noe inntrykk av at man synes folk er fæle hvis de ikke hjelper folk som annonserer på finn.no? Trevt i mot.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

joplina skrev: tor des 01, 2022 3:02 pm
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:15 am
Jeg bestemte meg for mange år siden at jeg skal kun støtte en organisasjon. Og den skal jeg støtte månedlig.
For dette landet valget på Norsk luftambulanse.

Dersom dere andre skulle gjort det samme, hvem hadde dere valgt å støtte da?
Jeg har fast trekk månedlig til Leger uten grenser og har hatt det i noen år.
I tillegg har jeg vært frivillig i vår lokale Frivilligsentral i snart 14 år.
Frivilligsentralen her er aktiv med både gaver til trengende og matkasse-prosjekt i samarbeid med andre aktører.
Derfor ser jeg ikke etter enkeltpersoner som etterlyser støtte på FB eller Finn.no eller annet.

Ingen kan som kjent hjelpe alle , men alle kan hjelpe noen - enten på det ene eller andre viset.
Det er veldig imponerende Joplina :D

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Julehjelp. Det første som kom over meg, da jeg leste ordet, var hjelp til julevasken. Men på den andre siden, så kan jo for meget vask på malte flater, slite på malingen. Nå har jeg forøvrig fått en flott årskalender fra Nasjonalforeningen for folkehelsen. Den betaler jeg med glede for!

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:59 am
pfrog567 skrev: man nov 28, 2022 8:56 pm

Alltids noen som utnytter dette. Men jeg har ikke tenkt å hjelpe noen der. Ingen sulter i hjel i Norge, og kan du ikke reise bort i jula. Vel, da må du innfinne deg i den situasjonen der.

Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil.

Dette har du nok ikke helt greie på.. Er en del som ikke har råd til å betale regningene sine engang - men du forventer at de skal diske opp med ribbe, julepølser, godteri og annet julekos?
Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.
Så foreldrene dine klarte ikke å sette av noen kroner hver måned slik at dere fikk en bra jul og julemiddag?? De prioriterte vel feil de da?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Oslogg123 skrev: søn des 04, 2022 1:09 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Champis skrev: ons nov 30, 2022 12:59 am
Akkurat det vet du overhodet ingenting om. Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften. Kosen etter middagen var mandariner, nøtter og fiken. Og det varte ikke mange dagene. Gavene var som regel nyttige ting som skjerf, votter o.l. Nye ski, skøyter osv fikk vi aldri i gave. Det var kjøpt brukt eller arvet etter andre unger. Vi klaget ikke, for julestemning var det likevel med gang rundt juletreet og lek dagen lang.

Har bare gode minner fra min barndoms jul. Og heldigvis så hadde jeg foreldre som ikke drakk i jula heller.
Så foreldrene dine klarte ikke å sette av noen kroner hver måned slik at dere fikk en bra jul og julemiddag?? De prioriterte vel feil de da?
Spar meg. Du behøver ikke å bli så sur og helt hysterisk hvis ikke andre gir vekk penger i hytt og pine til vilt fremmede mennesker. Jeg har ikke noe behov for å kjøpe meg "god" samvittighet..

Hvor har du dette i fra? Vi hadde alltid en hyggelig og koselig jul vi. Og julemiddagen kunne være kjøttkaker, pølse, torsk eller lutefisk.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 1:22 pm
Oslogg123 skrev: søn des 04, 2022 1:09 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Så foreldrene dine klarte ikke å sette av noen kroner hver måned slik at dere fikk en bra jul og julemiddag?? De prioriterte vel feil de da?
Spar meg. Du behøver ikke å bli så sur og helt hysterisk hvis ikke andre gir vekk penger i hytt og pine til vilt fremmede mennesker. Jeg har ikke noe behov for å kjøpe meg "god" samvittighet..

Hvor har du dette i fra? Vi hadde alltid en hyggelig og koselig jul vi. Og julemiddagen kunne være kjøttkaker, pølse, torsk eller lutefisk.
Altså, først så skriver du: "Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil."

Deretter; "Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften"

Så da må jo dette gjelde dine egne foreldre også? De prioriterte feil så dere hadde ikke råd til ribbe på juleaften! Er det derfor du er så bitter?

For meg så handler dette om empati og omtanke for andre, spesielt barn! Ikke kjøpe meg god samvittighet!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

joplina skrev: tor des 01, 2022 3:02 pm
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:15 am
Jeg bestemte meg for mange år siden at jeg skal kun støtte en organisasjon. Og den skal jeg støtte månedlig.
For dette landet valget på Norsk luftambulanse.

Dersom dere andre skulle gjort det samme, hvem hadde dere valgt å støtte da?
I tillegg har jeg vært frivillig i vår lokale Frivilligsentral i snart 14 år.
Frivilligsentralen her er aktiv med både gaver til trengende og matkasse-prosjekt i samarbeid med andre aktører.
Dette er den beste måten man kan hjelpe på synes jeg.
Det betyr så mye for de som får hjelp, og det koster ingen ting å gi, bare litt tid!
Veldig bra!

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Oslogg123 skrev: søn des 04, 2022 7:02 pm
pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 1:22 pm
Hvor har du dette i fra? Vi hadde alltid en hyggelig og koselig jul vi. Og julemiddagen kunne være kjøttkaker, pølse, torsk eller lutefisk.
Altså, først så skriver du: "Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil."

Deretter; "Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften"

Så da må jo dette gjelde dine egne foreldre også? De prioriterte feil så dere hadde ikke råd til ribbe på juleaften! Er det derfor du er så bitter?
Det er jo alltid denne mangelen på ribbe, de som står frem i media nevner. Derfor tok jeg det som eksempel. Virker nesten som at det blir ingen hyggelig jul uten ribbe og dyre gaver.
Du stilte jo spørsmål i trådstarten om folk her inne hjalp andre ifb med jula via Finn, og jeg svarte at det gjør jeg ikke.

Å, nei, jeg er ikke bitter. Hvorfor skulle jeg være det? Vi hadde det bra året rundt, ikke bare i jula, og la oss aldri sultne til sengs.
Men det er leit at jeg ikke fikk feiret jul i sammen med mine foreldre i voksen alder, da de begge døde da jeg var i 20-årene. Alt kan ikke måles i penger..

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Er ikke ribbe nærmest gratis? Godt pinnekjøtt koster en del derimot.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 8:49 pm
Oslogg123 skrev: søn des 04, 2022 7:02 pm
pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 1:22 pm
Hvor har du dette i fra? Vi hadde alltid en hyggelig og koselig jul vi. Og julemiddagen kunne være kjøttkaker, pølse, torsk eller lutefisk.
Altså, først så skriver du: "Har man ikke råd til å kjøpe litt ribbe, julepølser, surkål + diverse julesnop, for 400-500 kr akkurat til juleaften som er bare èn gang i året, så prioriterer folk pengene feil."

Deretter; "Jeg vokste opp i enkle kår og det var sjelden vi hadde råd til ribbe på juleaften"

Så da må jo dette gjelde dine egne foreldre også? De prioriterte feil så dere hadde ikke råd til ribbe på juleaften! Er det derfor du er så bitter?
Det er jo alltid denne mangelen på ribbe, de som står frem i media nevner. Derfor tok jeg det som eksempel. Virker nesten som at det blir ingen hyggelig jul uten ribbe og dyre gaver.
Du stilte jo spørsmål i trådstarten om folk her inne hjalp andre ifb med jula via Finn, og jeg svarte at det gjør jeg ikke.

Å, nei, jeg er ikke bitter. Hvorfor skulle jeg være det? Vi hadde det bra året rundt, ikke bare i jula, og la oss aldri sultne til sengs.
Men det er leit at jeg ikke fikk feiret jul i sammen med mine foreldre i voksen alder, da de begge døde da jeg var i 20-årene. Alt kan ikke måles i penger..
De som ber om hjelp spør ikke om ribbe. De spør om hjelp til brukte klær og leker, gavekort til mat, kino eller andre opplevelser etc.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Var et innslag på nyhetene fra Stavanger tror jeg. Folk hang opp ønskeliste på juletre og så kunne folk plukke ut en de ville kjøpe og så kunne sleipingen hente den etterhvert. Folk ville ha god samvittighet og slå seg på brystet og stormer til for å gi sleipingene tingene de ber om. Det var ikke en pose mat, men neida, de trenger en fjernstyrt bil eller nytt sengetøy.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 1:22 pm
Oslogg123 skrev: søn des 04, 2022 1:09 pm
pfrog567 skrev: tor des 01, 2022 12:38 pm
Så foreldrene dine klarte ikke å sette av noen kroner hver måned slik at dere fikk en bra jul og julemiddag?? De prioriterte vel feil de da?
Spar meg. Du behøver ikke å bli så sur og helt hysterisk hvis ikke andre gir vekk penger i hytt og pine til vilt fremmede mennesker. Jeg har ikke noe behov for å kjøpe meg "god" samvittighet..

Hvor har du dette i fra? Vi hadde alltid en hyggelig og koselig jul vi. Og julemiddagen kunne være kjøttkaker, pølse, torsk eller lutefisk.

Så du mener at de som gir bort penger gjør det for å kjøpe seg god samvittighet? Mener dt at det er det du også gjør når du gir penger til Norges Blindeforbund og Norsk luftambulanse?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»