På tide å totalrenovere boligen, vennlig hilsen EU

Svar
FROG

Re: På tide å totalrenovere boligen, vennlig hilsen EU

Legg inn av FROG »

fargerik skrev: tor des 01, 2022 11:15 am
Harduetforslag skrev: tor des 01, 2022 11:07 am
fargerik skrev: tor des 01, 2022 10:49 am
Jeg reiser akkurat dit jeg vil, og det når det passer for meg.
Det er seks år siden kona og jeg reiste noe som helst sted.
Seriøst. Dropp det.
Men ja, vi er to pensjonister som faktisk har et reisebudsjett. På grunn av at vi har vært smarte og gjort enøktiltak for mange år siden.

For min del må du reise hvor du vil, det er holdningen til andre som er mer problematisk.
Alle vet at enøk-tiltak er lurt, alle vet at man burde ha en buffer på kontoen, alle vet at man burde spare ekstra til pensjonen og så videre. Allikevel så er vi jo fullstendig klar over at det er et betydelig antall husstander som ikke har økonomi til noen av delene.
De får begynne i det små, da!
Tidsfristen i EU er 2033.
Ti år er faktisk en lang frist.
Men jeg er helt sikker på at noen vil få dette som en overraskelse når vi kommer til 2030- 2033.
Og da vil de løpe til media og si de ikke visste det, ikke sant?
Gad vite, forresten hva straffen vi bli for de fattige. Kanskje fengsel i 2033?
En ting til.
I nesten to tiår har det vært advart om at de lave rentene ikke vil vare evig.
Likevel får folk nå karasjokk på grunn av at en LENGE varslet renteøkning kommer.
Vi litt smartere har betalt ned gjelda mens renta var lav.
Dette rentetullet kan du legge av deg! Når renten har vært lav i 20 år + så legger folk dette inn i sin økonomi. Dessuten så er det ikke bare å ta opp enorme lån for å forbedre sin bolig. Det betinger at man har økonomi til det. De fleste hus fra 70 tallet og oppover har greit med isolasjon, og isolervinduer. De må skiftes ut et og et når de ryker. Dette er dyre ting som ikke hvem som helst bare kan ta over noen år heller. Mange må bruke hele levetiden sin på å betale ned gjelden sin, en skilsmisse så er det enda verre. 2033 er ikke noe lang frist i så henseende. At man skal kunne pålegge eksisterende husstander dette her? Det er ren ekstraskatt og ikke noe annet. EU kan reise til helvete ! Der de faktisk hører hjemme. Vi må ut av det der sataniske systemet fort! Igjen 10 år er veldig kort frist på slike tiltak som det virker å kunne komme for de aller fleste. Drit i det varmepumpe snakket ditt, dette er noe de aller fleste har på plass. Her snakker vi etterisolering, ventilasjonsanlegg, total ny fasade på mange hus og kanskje tak. Vi snakker om millionbeløp.

FROG

Legg inn av FROG »

fargerik skrev: tor des 01, 2022 4:29 pm
Frode57 skrev: tor des 01, 2022 3:21 pm Det er galskap om Norge indfører dette. Men det blir et nok. Norge er verre enn EU land til å følge opp EU direktiver.
Galskap er vel strengt tatt å fortsette å sløse med energi.
Mange flere enn meg har vært varm tilhenger av enøk i to- tre tiår.
Enøk er smart, både for lommeboka og for samfunnsnytten ved å ikke sløse med dyrebar energi.
Ekte galskap er å stå på sin rett til å fortsette å sløse.
Ja da kan man faktisk begynne med el bilene da :) Og overføringskablene til utlandet, lage et system som aldri vil fungere i praksis når vindmøllene dine står stille store deler av vinteren. Forby vedfyring kommer nok også fra EU dyret bare vent å se, det de nå gjør vil rasere de vestlige samfunn. Samtidig sitter Kina, Russland og mange andre store land og ler av dere tullinger! Fyrer med kull så tåka ligger tett over hele østen, og ser vesten utradere seg selv. For det er akkurat det som vil skje i fremtiden om de holder på slik.
Et hus på Vestlandet trenger ikke samme type system på isolering som et hus på indre Østlandet. Men det får ikke disse tullingene inn i regnestykket sitt.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Legg inn av BrannLFC »

fargerik skrev: tor des 01, 2022 1:26 pm
BrannLFC skrev: tor des 01, 2022 12:42 pm
fargerik skrev: tor des 01, 2022 10:19 am Dersom folk virkelig ønsker å kjøpe seg et hus med dårlig isolasjon, dårlige vinduer og trekk og leve med dette og høyt strømforbruk bør de da selv få velge det.
Vi som er i stand til å tenke selv har gjort alt slikt frivillig for årevis siden, og har derfor lavt strømforbruk.
Jeg hadde råd til å kjøpe hus, og tok meg også råd til å ta for meg enøk- tiltak med en gang.
Å koste på seg enkle tiltak som etterisolering og annet som nevnes i artikkelen i trådstarten er hysterisk lønnsomt på sikt.
Varmepumpa leverer fire ganger det den bruker av strøm. Minst.
Hvorfor må folk vente til det kommer krav fra Store Bror?
Det jeg har gjort har betalt seg for mange år siden, og nå kan jeg nyte fruktene og innkassere mye i form av sparte utgifter.
Huskjøp er dyrt. Gamle hus billigere enn nye. Men koster likevel skjorta.
Det er dyrt å leie også.
"Guttungen" er klar med finansieringsbevis fra banken, og skal kjøpe.
De kan betjene et lån med bare littegrann mer pr. måned enn det de nå betaler for å leie.
Og da vil jo han og kona med tiden eie noe selv, i stedet for at alle pengene stappes inn i rassen på en utleier som eier mange leiligheter og tjener gode penger.
Men for å kjøpe, må man ha grei og sikker inntekt. Og det har de, heldigvis for dem.
De kan låne fire mill. Det er endel å finne som koster under fire millioner.
Kommer an på hvor i landet du tilhører. Oslo området er dyrere med en bitte liten leilighet enn en enebolig på Toten.

Hvis dette sinnsyke EU forslaget går igjennom kan det fort bli billigere å leie enn å eie. Sjukt! Men vi er vel alle døde innen 2030 uansett.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Justice 97 skrev: ons nov 30, 2022 6:14 pm EU-fansen på stortinget kan nok knapt vente på å få lov til å kaste dette over norske huseiere.
Motivet for dette direktivet er å få ned bruken av fossilt brensel til oppvarming av hus. Mulig at dette kan være behov i store deler av EU, men i Norge brukes mye ren vannkraft til oppvarming, derfor er det mindre behov for EU-direktivet her. Generelt er det positivt med godt isolerte hus, men slike krav i Norge er norske myndigheter best skikket til å sette her.
Som nesten medlem av EU er vi kommet i den situasjon at vi ikke hadde kunnet ha bilkontroller, vi ville ikke fått tak i medisiner, vi kunne ikke ha satt pris på strømmen fra norske kraftverk, osv. osv. uten hjelp fra EU.
Hurra!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

BrannLFC skrev: tor des 01, 2022 7:27 am Norge er bundet av avtalen pga EØS-direktivet. Derfor bør vi melde oss ut av EØS snarest. Men det er nok forsent. Norge kastes ut av hjemmene sine, eller man blir tvunget til å selg boligen for flytte inn på 25 kvadrat med to unger .
I henhold til EØS-avtalen er det kun EU-rettsakter som er EØS-relevante Norge er forpliktet til å implementere.

Poenget med EØS-avtalen er å sikre fri flyt varer, tjenester, mennesker og kapital. For at noe skal være EØS-relevant må det følgelig angå en av disse "fire frihetene".

Jeg greier ikke å se hvorfor dette skulle være EØS-relevant. Angår det fri flyt av varer, tjenester, mennesker eller kapital om en enebolig er energimerket A eller F?

Men det blir sikkert innført likevel som følge av at norske politikere på eget initiativ liker å vedta det meste som kommer fra EU, selv om de ikke må.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er viktig at Norge ikke går i den EU fellen. I EU er det langt mer utleie av boliger som kan gjøre slike tiltak og få fradrag for det på inntektene fra utleie.
Norge bør holde seg unna slike avtaler. Det kan bli fullstendig havari for mange boligeiere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frode57 skrev: fre des 02, 2022 3:44 pm Det er viktig at Norge ikke går i den EU fellen. I EU er det langt mer utleie av boliger som kan gjøre slike tiltak og få fradrag for det på inntektene fra utleie.
Norge bør holde seg unna slike avtaler. Det kan bli fullstendig havari for mange boligeiere.
NVE hadde en rapport om dette i fjor. Jeg mener konklusjonen var at vi her i Norge kan spare inn ca. 10% av samlet forbruk her i landet ved å energiøkonomisere bygg.
Ti prosent spart er mye. Og det er mer lønnsomt enn å bygge ut mer.
Det er ganske enkle tiltak, i motsetning til å bygge ut tilsvarende i form av dyre, kompliserte utbgginger.
Dyre utbygginger senker ikke prisen. Tvert i mot vil vi kundene få regningen, siden ingen bygger noe uten at de skal få profitt.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Hvis vinduene er problemet, kan det vel la seg gjøre å spikre kledning over vinduene. Blir en helt annen bolig da, men hva gjør man ikke for EØS-avtalen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre des 02, 2022 5:49 pm NVE hadde en rapport om dette i fjor. Jeg mener konklusjonen var at vi her i Norge kan spare inn ca. 10% av samlet forbruk her i landet ved å energiøkonomisere bygg.
Ti prosent spart er mye. Og det er mer lønnsomt enn å bygge ut mer.
Det er ganske enkle tiltak, i motsetning til å bygge ut tilsvarende i form av dyre, kompliserte utbgginger.
Dyre utbygginger senker ikke prisen. Tvert i mot vil vi kundene få regningen, siden ingen bygger noe uten at de skal få profitt.
Og 10 % kan vi nok spare uten de voldsomme kravene som EU stiller nå. Enkle tiltak som koster maks +/- 100k i privatboliger. Så kan man få støtte fra Enova til litt mer komplekse tiltak. Og større støttesummer fra Enova for renoveringer og oppgradering av gamle og energislukende næringsbygg og offentlige bygg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: lør des 03, 2022 8:40 am
fargerik skrev: fre des 02, 2022 5:49 pm NVE hadde en rapport om dette i fjor. Jeg mener konklusjonen var at vi her i Norge kan spare inn ca. 10% av samlet forbruk her i landet ved å energiøkonomisere bygg.
Ti prosent spart er mye. Og det er mer lønnsomt enn å bygge ut mer.
Det er ganske enkle tiltak, i motsetning til å bygge ut tilsvarende i form av dyre, kompliserte utbgginger.
Dyre utbygginger senker ikke prisen. Tvert i mot vil vi kundene få regningen, siden ingen bygger noe uten at de skal få profitt.
Og 10 % kan vi nok spare uten de voldsomme kravene som EU stiller nå. Enkle tiltak som koster maks +/- 100k i privatboliger. Så kan man få støtte fra Enova til litt mer komplekse tiltak. Og større støttesummer fra Enova for renoveringer og oppgradering av gamle og energislukende næringsbygg og offentlige bygg.
Ja. Jeg har også nevnt litt oppe i tråden at det selvfølgelig ikke MÅ koste opp mot en million kroner å gjøre noe.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Pernille

Legg inn av Pernille »


fargerik

Legg inn av fargerik »

vi 35% som har isolert, byttet vinduer og fyrer med varmepumpe var nok ganske smarte når vi brukte noen kroner på slikt for mange år siden. Stolt av å tilhøre de 35% som kan ta livet med ro.
Jeg fyrer litt med ved også, men siden jeg skiftet ut vedovnen med en rentbrennende vedovn for årevis siden skulle vel også det være på stell, vil jeg tro.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:13 am
vi 35% som har isolert, byttet vinduer og fyrer med varmepumpe var nok ganske smarte når vi brukte noen kroner på slikt for mange år siden. Stolt av å tilhøre de 35% som kan ta livet med ro.
Jeg fyrer litt med ved også, men siden jeg skiftet ut vedovnen med en rentbrennende vedovn for årevis siden skulle vel også det være på stell, vil jeg tro.
Jada, Fargerik. Vi har for lengst registrert at du gir beng

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:13 am
vi 35% som har isolert, byttet vinduer og fyrer med varmepumpe var nok ganske smarte når vi brukte noen kroner på slikt for mange år siden. Stolt av å tilhøre de 35% som kan ta livet med ro.
Jeg fyrer litt med ved også, men siden jeg skiftet ut vedovnen med en rentbrennende vedovn for årevis siden skulle vel også det være på stell, vil jeg tro.
Jada, Fargerik. Vi har for lengst registrert at du gir beng
Det var frekt sagt.
Når man har brukt sine egne penger og vært forutseende, er det tillatt å håne folk som har gitt blaffen.
Men jeg antar at etternølerne vil sutre seg til at staten nå skal betale for det vi smarte har ordnet selv uten statsstøtte.
Som man reder ligger man, vettu.
Og vettu hva? Jeg har drenert rundt huset og på tomta, og er også klar for styrtregn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 10:31 am 1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:22 am
Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:13 am
vi 35% som har isolert, byttet vinduer og fyrer med varmepumpe var nok ganske smarte når vi brukte noen kroner på slikt for mange år siden. Stolt av å tilhøre de 35% som kan ta livet med ro.
Jeg fyrer litt med ved også, men siden jeg skiftet ut vedovnen med en rentbrennende vedovn for årevis siden skulle vel også det være på stell, vil jeg tro.
Jada, Fargerik. Vi har for lengst registrert at du gir beng
Det var frekt sagt.
Når man har brukt sine egne penger og vært forutseende, er det tillatt å håne folk som har gitt blaffen.
Men jeg antar at etternølerne vil sutre seg til at staten nå skal betale for det vi smarte har ordnet selv uten statsstøtte.
Som man reder ligger man, vettu.
Og vettu hva? Jeg har drenert rundt huset og på tomta, og er også klar for styrtregn.
Du må gjerne oppfatte det som frekt. Poenget med tråden var å diskutere et regelverk som ligger an til å påvirke 65% av Norske boligeiere. Jeg blir ikke påvirket, men i motsetning til deg så er jeg jo mentalt oppegående nok til å kunne sette meg inn i problemstillinger som ikke direkte påvirker meg. Det blir jo et traust samfunn hvis vi bare skal bry oss om ting som direkte påvirker oss selv. Er du en av disse som kontakter folk på Finn som ber om pengestøtte rundt jul og kjefter på de for at de ikke har klart å spare penger?

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

KongOlav2 skrev: tor des 01, 2022 10:19 am
Pernille skrev: tor des 01, 2022 8:12 am Det er nettopp derfor dette er så skremmende realistisk, men det skyldes hverken inkompetanse eller udugelighet. Dette er en villet politikk som stort sett alle statsledere i Europa er enige om.
Det er fornuftig at det fokuseres kraftig på energieffektivisering, når produksjon, transmisjon og bruk av energi sannsynligvis er en av de viktigste faktorene for forringelse av miljø og natur. Men det bør ikke skje ved at stilles rigide krav som kan medføre at flere titalls millioner boligeiere over hele Europa får massive utgifter i løpet av det nærmeste tiåret. Klare krav til nybygg er bra. Og støtteordninger ved effektiviseringstiltak, spesielt ved rehabilitering av eksisterende bygg. Det er bedre å bruke støtteordninger på dette enn feed-in tariffer for fornybar produksjon eller store støttebeløp til f.eks hydrogenproduksjon og lignende.
Det er et dilemma dette. Når det er slik at "produksjon, transmisjon og bruk av energi sannsynligvis er en av de viktigste faktorene for forringelse av miljø og natur", deler av bygningsmassen i samfunnet har en teknisk standard som betyr at det sløses med store mengder energi og det er få tegn til at huseiere på eget initiativ tar tak i denne energisløsingen, hva skal politikere gjøre da?.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tror ikke nordmenn flest er i stand til å gjennomføre dette om de ikke har gode kontakter eller kan gjøre mye selv, men klart, noe må man jo refinansiere huset for.. så alt er egentlig mulig.

Kommer aldri til å slutte å fyre med ved, da får de bryte seg inn og ta ut vedovnen selv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:44 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:22 am
Harduetforslag skrev: ons mar 15, 2023 10:18 am

Jada, Fargerik. Vi har for lengst registrert at du gir beng
Det var frekt sagt.
Når man har brukt sine egne penger og vært forutseende, er det tillatt å håne folk som har gitt blaffen.
Men jeg antar at etternølerne vil sutre seg til at staten nå skal betale for det vi smarte har ordnet selv uten statsstøtte.
Som man reder ligger man, vettu.
Og vettu hva? Jeg har drenert rundt huset og på tomta, og er også klar for styrtregn.
Du må gjerne oppfatte det som frekt. Poenget med tråden var å diskutere et regelverk som ligger an til å påvirke 65% av Norske boligeiere. Jeg blir ikke påvirket, men i motsetning til deg så er jeg jo mentalt oppegående nok til å kunne sette meg inn i problemstillinger som ikke direkte påvirker meg. Det blir jo et traust samfunn hvis vi bare skal bry oss om ting som direkte påvirker oss selv. Er du en av disse som kontakter folk på Finn som ber om pengestøtte rundt jul og kjefter på de for at de ikke har klart å spare penger?
Fy faen for en rævhøl du er i dag, a!
Du påstår at jeg er mentalt tilbakestående, faktisk!
Slik oppfører man seg bare ikke. Skjerp deg.
Problemstillingen forstår du visst ikke. Vi vil komme til å mangle strøm. Dersom noen ikke oppfinner en måte å lage strøm av reinsdyr, da.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 10:31 am 1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 10:31 am 1 mill på å skifte isolasjon og vinduer, noen har røyket noe mer enn sokker iallfall 🤣 Må gjøre det selv her uansett, kommer ikke til å koste i nærheten av den summen.
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
Sist redigert av fargerik den ons mar 15, 2023 11:25 am, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Sist redigert av Fordomsfull den ons mar 15, 2023 11:28 am, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
De flyttet inn i en leilighet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:18 am
fargerik skrev: ons mar 15, 2023 10:42 am
Krisemaksimering. Jeg antar at de etter å ha røyka sokkene fant de høyeste prisene i de dyreste områdene, og forutsetter at man ikke skal gjøre en pøkk egeninnsats og betale full pris på alle materialer.. Ikke en gang feie gulvet skal man gjøre selv. Og standardhuset er på 400 kvadratmeter.
Du er klar over at alle boliger skal ende opp med et A-merke før EU er fornøyd? Vi flyttet for et par år siden inn i en mer eller mindre splitter ny leilighet som er bygd etter alle moderne regler og forskrifter, og den har "bare" C-merke selv om vi knapt bruker strøm til oppvarming. Jeg tipper én million er bare første avdrag her.
Slapp av.
"I tillegg har det blitt diskutert et viktig unntak for for eneboliger - at man der ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, utleie eller annen overføring."
Sitert fra linken litt over her, som du sikkert har lest.
Hva hjelper det hvis man ikke skal selge eller har nettopp kjøpt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Støtten fra Enova til luft/luft varmepumper ble fjernet, ja.
Av Erna Solberg- regjeringen fra 1. juli 2021. Før siste stortingsvalg.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Kryss i taket, men for en gangs skyld er vi faktisk enige!

Bare ikke la det bli en vane. :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: ons mar 15, 2023 11:31 am
Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Kryss i taket, men for en gangs skyld er vi faktisk enige!

Bare ikke la det bli en vane. :)
Hallo?
Fordomsfull refser feil regjering!
Det var ERNA som fjernet støtte til varmepumper. Det var den FORRIGE regjeringen.
https://www.enova.no/privat/hjelp-og-ve ... juli-2021/
Og når jeg tenker meg litt om, mener jeg at det aldri har blitt gitt støtte til luft/luft varmepumper.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: ons mar 15, 2023 11:30 am
Fordomsfull skrev: ons mar 15, 2023 11:25 am
Pernille skrev: ons mar 15, 2023 8:04 am Velkommen til Det Grønne Skiftet.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-kr ... mber-2022/
Det er jo bra om myndighetene gir støtte til rehabilitering og slik, energiøkonomisering for folks leiligheter/boliger og gjerne og til varmepumper og ventilasjonsanlegg med varmegjenvinningsaggregat. Og gir støtte som monner, både til montering og materialkostnad. Slik at folk får boliger med godt inneklima og skapelig temperatur. Jeg synes i så måte det var helt på trynet av regjeringen å trekke tilbake den stønadsordningen som var til luft-luft varmepumper, fordi de ble brukte til kjøling om sommeren. Er det ikke bra at folk har behagelig innetemperatur og fungerer best mulig? Mange eldre blir rett&slett dårlige når temperaturen er for høy om sommeren. Det finnes ingen andre stater i verden med så mye energi som Norge -så nettopp vi bør jo i særdeleshet få energien billig! All den tid den tilhører oss, det norske folk og verken Nicolai Tangen, Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg med fler. Uansett hvor godt en energiøkonomiserer, får en likevel strømutgifter og, som skrevet før - kan jeg ikke huske å ha frosset tidligere - som fra vinteren 2021 og til nå - innomhus. Og jeg har så absolutt energiøkonomisert boligen. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å ha vært helt uavhengig strømleveranser fra kraftselskap overhodet - men har ikke funnet en oppskrift enda. Da må jeg vel flytte til en elv og lage et mikrokraftverk.
Dog synes jeg det er noe feil når Ola&Kari Nordmann skal kle sine fasader&tak med solceller, for at kraftselskapene skal kunne eksportere den sparte strømmen - til stater der de kan klé egne bygg&boliger utvendig med solcellepaneler og - ta kostnadene for dette selv.
Støtten fra Enova til luft/luft varmepumper ble fjernet, ja.
Av Erna Solberg- regjeringen fra 1. juli 2021. Før siste stortingsvalg.
Jeg tror det var en kommunalstøtteordning men Enova sier nå på chat - at de avviklet sin støtte til luft-luft varmepumper i 2003. Jeg gir meg en god dag i hvem som avviklet hva og ønsker bare at de gir slik støtte. Selv om jeg altså i fjor fikk montert nye for 50 000 ink montering og ikke fikk noe i støtte. Jeg kan da unne folk støtte til riktige tiltak fordi om jeg allerede har skaffet meg det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»