WC langrenn, Lillehammer (2-4/12)

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: WC langrenn, Lillehammer (2-4/12)

Legg inn av Neptun »

netrebske skrev: fre des 02, 2022 11:46 pm
JODDEMM skrev: fre des 02, 2022 3:18 pm
george_hincapie skrev: fre des 02, 2022 1:51 pm Hvis dagens renn var uinteressant fordi det var mange nordmenn først på lista, så er man kanskje ikke egentlig interessert i idretten og bryr seg kun om flaggene på resultatlisten.
😊
Syntes der var bra spredning egentlig- med en pall fra Oslo, oppom Nittedal og helt opp til Trondheim 🙂
Ikke lenger ned enn på 4.plass fikk vi en utlending som selv om han snakker norsk og bor i Norge: han er engelskmann (eller skotte er vel det riktige)

Russisk tilstedeværelse hadde nok endret listen en smule- men som en annen her inne sa så klokt for en stund siden: SÅ viktig er ikke langrennssportens fremtid at vi tar inn igjen russerne for spenningens skyld- mens Russland fortsetter som de gjør i Ukraina! (merkelig at ingen har snakket om "Ukruina" ☹)
Tja, hadde det ikke vært deilig å ha noen å hate da :D
Slik det er nå er herrelangrenn svært lite interessant å se på.
Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Neptun skrev: fre des 02, 2022 11:58 pm
netrebske skrev: fre des 02, 2022 11:46 pm
JODDEMM skrev: fre des 02, 2022 3:18 pm

😊
Syntes der var bra spredning egentlig- med en pall fra Oslo, oppom Nittedal og helt opp til Trondheim 🙂
Ikke lenger ned enn på 4.plass fikk vi en utlending som selv om han snakker norsk og bor i Norge: han er engelskmann (eller skotte er vel det riktige)

Russisk tilstedeværelse hadde nok endret listen en smule- men som en annen her inne sa så klokt for en stund siden: SÅ viktig er ikke langrennssportens fremtid at vi tar inn igjen russerne for spenningens skyld- mens Russland fortsetter som de gjør i Ukraina! (merkelig at ingen har snakket om "Ukruina" ☹)
Tja, hadde det ikke vært deilig å ha noen å hate da :D
Slik det er nå er herrelangrenn svært lite interessant å se på.
Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:10 am
Neptun skrev: fre des 02, 2022 11:58 pm
netrebske skrev: fre des 02, 2022 11:46 pm

Tja, hadde det ikke vært deilig å ha noen å hate da :D
Slik det er nå er herrelangrenn svært lite interessant å se på.
Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.
Han er selvsagt ikke like stabil som Johaug var over tid på distanse.
Men jeg holder Iivo fremdeles som den med størst kapasitet på 50 km klassisk. Basert på flere overlegne klassisk distansegull i mesterskap.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Neptun skrev: lør des 03, 2022 12:33 am
Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:10 am
Neptun skrev: fre des 02, 2022 11:58 pm

Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.
Han er selvsagt ikke like stabil som Johaug var over tid på distanse.
Men jeg holder Iivo fremdeles som den med størst kapasitet på 50 km klassisk. Basert på flere overlegne klassisk distansegull i mesterskap.
Han er alltid med blant de jeg nevner som en av forhåndsfavorittene på klassiske distanser i VM enten man snakker om 15(som snart blir 10)km eller 50 km. Og er vel den av utlendingene jeg frykter mest på forhånd til VM denne vinteren på 50 km.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: fre des 02, 2022 4:35 pm Synes de er litt raske til å klage på valla´n.
Samme her.

Ut fra mellomtidene ser det hvertfall ikke ut som om de tapte spesielt mye tid i nedoverbakkene. Ebba og Frida har en jevnt fallende tendens gjennom hele løpet og Poromaa med sine "kukskidor" tapte nesten bare tid i den første halvdelen av løypa der alle motbakkene ligger.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:10 am
Neptun skrev: fre des 02, 2022 11:58 pm
netrebske skrev: fre des 02, 2022 11:46 pm

Tja, hadde det ikke vært deilig å ha noen å hate da :D
Slik det er nå er herrelangrenn svært lite interessant å se på.
Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.
Halvminuttet bak vinneren, så det stemmer nok. Men var det ikke da han fikk så dårlig ski etter han byttet?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Devon Kershaw om norsk herrelangrenn:

"– På herresida er det ein fullstendig dominans som eg aldri har sett før. Du har aldri hatt så stor dominans som det er no, seier Kershaw, før han legg til:

– Det er ikkje Noregs problem, det er internasjonal langrenn sitt problem. Viss det held fram risikerer ein ikkje berre at det blir ein A-, B- eller C-idrett internasjonalt. Då blir det ein D-idrett."

slår alarm etter norsk dominans

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: lør des 03, 2022 8:01 am
Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:10 am
Neptun skrev: fre des 02, 2022 11:58 pm

Iallefall inntil Iivo er tilbake.
Det blir han vel til VM og 50 km går i klassisk, så skal JHK ta distansegull så er det 15 km intervall i fristil og 30 km skiathlon som venter.
Ingen av delene har vært hans favoritt tidligere. Dog er kansje de tøffeste konkurrentene norske.
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.
Halvminuttet bak vinneren, så det stemmer nok. Men var det ikke da han fikk så dårlig ski etter han byttet?
Jo, det stemmer. Men tviler på at han hadde hatt sjanse på å vinne den dagen uansett slik løpet utviklet seg.

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: lør des 03, 2022 7:49 am
Neptun skrev: fre des 02, 2022 4:35 pm Synes de er litt raske til å klage på valla´n.
Samme her.

Ut fra mellomtidene ser det hvertfall ikke ut som om de tapte spesielt mye tid i nedoverbakkene. Ebba og Frida har en jevnt fallende tendens gjennom hele løpet og Poromaa med sine "kukskidor" tapte nesten bare tid i den første halvdelen av løypa der alle motbakkene ligger.
Det fremstår mer som en følelse fra Poromaas side enn noe som er reelt. Nesten bare Johaug som hadde kunnet komme unna med å si at man har kukski rent sportslig når man er under halvminuttet bak vinneren.

lund

Legg inn av lund »

Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:42 am
Neptun skrev: lør des 03, 2022 12:33 am
Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:10 am
Husker du hvor langt Niskanen var med på distansen i Oberstdorf? Var vel først på siste runden han slapp eller tar jeg feil? Uansett han blir en løper å regne med på en distansen i VM.
Han er selvsagt ikke like stabil som Johaug var over tid på distanse.
Men jeg holder Iivo fremdeles som den med størst kapasitet på 50 km klassisk. Basert på flere overlegne klassisk distansegull i mesterskap.
Han er alltid med blant de jeg nevner som en av forhåndsfavorittene på klassiske distanser i VM enten man snakker om 15(som snart blir 10)km eller 50 km. Og er vel den av utlendingene jeg frykter mest på forhånd til VM denne vinteren på 50 km.
Skal sies at Niskanen bare har vunnet ett klassiskløp som ikke er intervallstart i sin karriere, og det var 50 km i 2018 (da Bolshunov fort kanskje mistet gullet på et skibytte), så jeg regner ham bare som en av mange som kan vinne den femmilen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

sertono skrev: lør des 03, 2022 8:19 am Devon Kershaw om norsk herrelangrenn:

"– På herresida er det ein fullstendig dominans som eg aldri har sett før. Du har aldri hatt så stor dominans som det er no, seier Kershaw, før han legg til:

– Det er ikkje Noregs problem, det er internasjonal langrenn sitt problem. Viss det held fram risikerer ein ikkje berre at det blir ein A-, B- eller C-idrett internasjonalt. Då blir det ein D-idrett."

slår alarm etter norsk dominans
Men det har da vært slik noen år nå med bare nordmenn, russere og Niskanen i toppen, og når dem ikke er med så blir det som i går. Så kommer det sikkert dager der Klæbo synes det er skummelt å dra utenlands og skiledelsen da følger hans eksempel og nekter en hver nordmann, som ikke har dobbelt statsborherskap å være med.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: lør des 03, 2022 8:49 am
Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:42 am
Neptun skrev: lør des 03, 2022 12:33 am

Han er selvsagt ikke like stabil som Johaug var over tid på distanse.
Men jeg holder Iivo fremdeles som den med størst kapasitet på 50 km klassisk. Basert på flere overlegne klassisk distansegull i mesterskap.
Han er alltid med blant de jeg nevner som en av forhåndsfavorittene på klassiske distanser i VM enten man snakker om 15(som snart blir 10)km eller 50 km. Og er vel den av utlendingene jeg frykter mest på forhånd til VM denne vinteren på 50 km.
Skal sies at Niskanen bare har vunnet ett klassiskløp som ikke er intervallstart i sin karriere, og det var 50 km i 2018 (da Bolshunov fort kanskje mistet gullet på et skibytte), så jeg regner ham bare som en av mange som kan vinne den femmilen.
Men hvor mange muligheter har han hatt til å gjøre det etter den tid? VM 2021 da han hadde dårlige ski og et par ganger i Holmenkollen. 15 km fellesstart i lette løyper blir en helt annen øvelse og lite sammenlignbart.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

I sesongstarten 00/01 vant de norske herrene syvdobbelt og i VM vant de kun 1 av 5 individuelle gull.

Hadde det ikke vært for Putin hadde det vært mye mer fight, ikke de norskes feil det.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Hadde håpet på bedre av SkiStav i prologen

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Antitroll skrev: lør des 03, 2022 9:35 am Hadde håpet på bedre av SkiStav i prologen
Blir det finale?

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Antitroll skrev: lør des 03, 2022 9:38 am
Antitroll skrev: lør des 03, 2022 9:35 am Hadde håpet på bedre av SkiStav i prologen
Blir det finale?
Nei, det kan ikke holde. Tydeligvis for lang løype her...

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Utrolig skuffende av Skistad.
Nedtur….

lund

Legg inn av lund »

Skistad ryker her ja.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Men Melling en svært positiv overrasjelse. Det trenger vi

Number4

Legg inn av Number4 »

Antitroll skrev: lør des 03, 2022 9:42 am Men Melling en svært positiv overrasjelse. Det trenger vi
Imponerte på Beito, virker å være et veldig bra talent.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Bortsett fra Skistad (som riktig nok er enormt skuffende etter den fine sesongstarten) er jo dette en fantastisk norsk prolog. Seks kvinner inne topp 12 og ytterligere to topp 18. I alt ti videre.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Og Tiril øker forspranget i WC

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: lør des 03, 2022 8:56 am
lund skrev: lør des 03, 2022 8:49 am
Korgutt skrev: lør des 03, 2022 12:42 am

Han er alltid med blant de jeg nevner som en av forhåndsfavorittene på klassiske distanser i VM enten man snakker om 15(som snart blir 10)km eller 50 km. Og er vel den av utlendingene jeg frykter mest på forhånd til VM denne vinteren på 50 km.
Skal sies at Niskanen bare har vunnet ett klassiskløp som ikke er intervallstart i sin karriere, og det var 50 km i 2018 (da Bolshunov fort kanskje mistet gullet på et skibytte), så jeg regner ham bare som en av mange som kan vinne den femmilen.
Men hvor mange muligheter har han hatt til å gjøre det etter den tid? VM 2021 da han hadde dårlige ski og et par ganger i Holmenkollen. 15 km fellesstart i lette løyper blir en helt annen øvelse og lite sammenlignbart.
Uten å ha det eksakte tallet, så vil jeg tro Niskanen har gått et sted mellom 10 og 15 internasjonale fellesstarter over 15 km i klassisk siden han slo gjennom i 2014. Seiersprosenten på intervallstart i klassisk er betydelig høyere. Litt motsatt av Bolshunov som har en relativt lav seiersprosent på intervallstart og en desto høyere seiers(/pall)prosent på fellesstarter over 15 km (uansett stilart).

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Tipper en finale her med Ribom, Dahlqvist, Diggins og søstrene Udnes-Weng. Åpent om den siste plassen…

janesaj

Legg inn av janesaj »

For øvrig kun Diggins og Fähndrich i topp 12 i prologen som ikke er norsk eller svensk.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Hm Udnes Weng søstrene i heat 3 og 5, litt defensivt

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Er Klæbo med her?

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sodajr skrev: lør des 03, 2022 10:00 am Hm Udnes Weng søstrene i heat 3 og 5, litt defensivt
Enig. Lotta kunne tatt heat 2 her. Vanskelig å prestere maks i finalen fra heat 5 i kvart og 2.semi.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: lør des 03, 2022 9:50 am
netrebske skrev: lør des 03, 2022 8:56 am
lund skrev: lør des 03, 2022 8:49 am

Skal sies at Niskanen bare har vunnet ett klassiskløp som ikke er intervallstart i sin karriere, og det var 50 km i 2018 (da Bolshunov fort kanskje mistet gullet på et skibytte), så jeg regner ham bare som en av mange som kan vinne den femmilen.
Men hvor mange muligheter har han hatt til å gjøre det etter den tid? VM 2021 da han hadde dårlige ski og et par ganger i Holmenkollen. 15 km fellesstart i lette løyper blir en helt annen øvelse og lite sammenlignbart.
Uten å ha det eksakte tallet, så vil jeg tro Niskanen har gått et sted mellom 10 og 15 internasjonale fellesstarter over 15 km i klassisk siden han slo gjennom i 2014. Seiersprosenten på intervallstart i klassisk er betydelig høyere. Litt motsatt av Bolshunov som har en relativt lav seiersprosent på intervallstart og en desto høyere seiers(/pall)prosent på fellesstarter over 15 km (uansett stilart).
Talte 10 klassiske fellesstarter på mer enn 15 km Niskanen har gått. 6 kollenfemmiler, tremiler i tds og Falun, samt de 2 nevnte mesterskapsløpene. Gikk ikke femmila da pettern vant i Falun.
Løp på slutten av sesongen gir ofte litt andre utslag når hovedmålet er unnagjort.
Niskanen vil være en av favorittene på femmila, men ikke den største, for det er Klæbo.
Niskanen har ofte satt fart på klassisk i skiathlon i mesterskap og vil nok prøve det igjen. I OL ble han nr 3, foran alle norske, så klar medaljekandidat der også.
Sist redigert av netrebske den lør des 03, 2022 10:12 am, redigert 1 gang totalt.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Jouve langt bak

Berget seg såvidt. Alle 12 norske enkelt videre…
Sist redigert av Kenrojo den lør des 03, 2022 10:25 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»