Dikterhøvdingen har kveldsmåltid - hvem og hva?

Svar
FjodorDVD

Dikterhøvdingen har kveldsmåltid - hvem og hva?

Legg inn av FjodorDVD »

En norsk dikterhøvding skildrer et kveldsmåltid med familien. Det skjer i forrige århundret og dikteren leser selv med monoton gravrøst. Jeg hørte det selv på radio og har ikke glemt stemningen den gamle mannen skapte.

Nå har jeg bruk for dette diktet. For å forklare en sønn hva lykken og meningen med alt er.

Jeg vet det er vanskelig på grensen til umulig, men hvem og hva kan det ha vært?

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

FjodorDVD skrev: søn aug 08, 2021 11:24 am En norsk dikterhøvding skildrer et kveldsmåltid med familien. Det skjer i forrige århundret og dikteren leser selv med monoton gravrøst. Jeg hørte det selv på radio og har ikke glemt stemningen den gamle mannen skapte.

Nå har jeg bruk for dette diktet. For å forklare en sønn hva lykken og meningen med alt er.

Jeg vet det er vanskelig på grensen til umulig, men hvem og hva kan det ha vært?
Kan du huske noen linjer fra dette diktet?
Da går det kanskje an å google det.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Kan du huske noen linjer fra dette diktet?
Da går det kanskje an å google det.


Jeg har veldig lite å fare med. Husker ingen linjer. Ikke engang om det var nynorsk eller bokmål. Den monotone stemmen til dikteren som leste husker jeg og det er nok der jeg vil begynne. Jeg er helt uten kunnskap om norsk poesi så det er nok nåla i høystakken dette her.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Og det var et dikt? Ikke feks en lesning av Babettes Gjestebud eller noe annet?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

palimpsest skrev: søn aug 08, 2021 3:45 pm Og det var et dikt? Ikke feks en lesning av Babettes Gjestebud eller noe annet?
Ja, lest av dikteren selv. Familien spiser kvelds sammen. Hardt arbeide men barna vokser og kone er blid. Et fint øyeblikk. Det er rammen omkring diktet.
Diktet skal nå leses for en gutt som skal ut å studere og bli til noe stort og absolutt ikke leve et så traurig liv som foreldrene, som han sier. Foreldre som bare jobber og har en kjip bil og aldri gjør kule ting.
Dikteren er en mann utvilsomt. Så gråsteinaktig at det grenser til påtatt. Nei, dette er tynne greier men jeg skal lete i Nrk`s arkiver når jeg får anledning.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

FjodorDVD skrev: søn aug 08, 2021 11:24 am En norsk dikterhøvding skildrer et kveldsmåltid med familien. Det skjer i forrige århundret og dikteren leser selv med monoton gravrøst. Jeg hørte det selv på radio og har ikke glemt stemningen den gamle mannen skapte.

Nå har jeg bruk for dette diktet. For å forklare en sønn hva lykken og meningen med alt er.

Jeg vet det er vanskelig på grensen til umulig, men hvem og hva kan det ha vært?
Kan det være dette du tenker på:

Lykke

Åtte øyne i hverandre.
Fire munner rundt et bord.
Fire vegger kring en lykke:
Vesla, Påsan, far og mor.

Åtte hender hektet sammen
til en ring om stort og smått.
Herregud - om hele vide
verden hadde det så godt.

av Einar Skjæraasen

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Sisyfos skrev: søn aug 08, 2021 7:47 pm
FjodorDVD skrev: søn aug 08, 2021 11:24 am En norsk dikterhøvding skildrer et kveldsmåltid med familien. Det skjer i forrige århundret og dikteren leser selv med monoton gravrøst. Jeg hørte det selv på radio og har ikke glemt stemningen den gamle mannen skapte.

Nå har jeg bruk for dette diktet. For å forklare en sønn hva lykken og meningen med alt er.

Jeg vet det er vanskelig på grensen til umulig, men hvem og hva kan det ha vært?
Kan det være dette du tenker på:

Lykke

Åtte øyne i hverandre.
Fire munner rundt et bord.
Fire vegger kring en lykke:
Vesla, Påsan, far og mor.

Åtte hender hektet sammen
til en ring om stort og smått.
Herregud - om hele vide
verden hadde det så godt.

av Einar Skjæraasen
Bingo!!! Fantastisk. Hvordan greide du det?

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

FjodorDVD skrev: søn aug 08, 2021 8:17 pm Bingo!!! Fantastisk. Hvordan greide du det?
Det henger nok sammen med at jeg hadde en far som i min barndom på 60-tallet alltid måtte høre på Ønskediktet med Hartvig Kiran på radio. Vi var litt sene med å utstyre heimen med TV-apparatur hos oss, og det ble derfor mye radiolytting inntil den nye tid omsider fikk etablere seg og slå rot med nye mediavaner.

Så jeg koblet ganske umiddelbart til dette diktet. Men jeg strevde litt med å få lyrikerens navn gravd fram fra hukommelsen. Hans Børli passet liksom ikke helt med stemmen som også dukket opp i mitt bakhode. Men jeg husket strofen Påsan far og mor, og dermed ble det hele lett match for Google...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»