Hvit mann skammer seg

Svar
GoingKronos

Hvit mann skammer seg

Legg inn av GoingKronos »

NRK har fått seg ny korrespondent i Afrika, Vegard Tjørhom, og han starter med å skamme seg over at han la ut bilde av afrikanske barn på Facebook for 14 år siden. Det er ikke helt enkelt å forstå hva som var så galt med det, han ransaker uansett sitt sjelsliv på lisensbetalernes regning og skriver om white saviour complex - som tydeligvis er det negative i at hvite mennesker drar til land med svarte innbyggere for å hjelpe dem til et bedre liv. Som Tjørhom skriver om sin tur til Afrika i ungdommen:

"For eg har tenkt mykje på dette. Kvifor tenkte ein norsk 19-åring at han berre kunne sette seg på eit fly til Afrika og hjelpe folk?

Det er noko problematisk med at eg såg på meg sjølv på ein slik oppheva måte, og at eg såg på Afrika på ein slik nedlatande måte."

Etter denne du skal ikke tro du er noe eller at du ikke kan utgjøre en forskjell (underforstått at man er rasist om man tror det), så blir det god dose relativisme der Afrika er som hvilket kontinent som helst:

"Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Eg er heilt i starten av mine tre år som Afrika-korrespondent. Eg veit at eg kjem til å skrive om krig, konflikt og fattigdom. Fordi det finst i Afrika, akkurat slik som det finst i Asia, Amerika og Europa."

Dette har selvsagt ingenting med virkeligheten å gjøre, Afrika er det kontinentet som klarer seg dårligst og som har minst fungerende myndigheter.. Og skal man late som om at Afrika er som Europa så kommer man til å dekke kontinentet dårlig og man er da mer opptatt av ideologi og riktig retorikk enn å fortelle hva som faktisk skjer.

Det kan bli tre lange år å følge denne korrespondenten...

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:12 pm NRK har fått seg ny korrespondent i Afrika, Vegard Tjørhom, og han starter med å skamme seg over at han la ut bilde av afrikanske barn på Facebook for 14 år siden. Det er ikke helt enkelt å forstå hva som var så galt med det, han ransaker uansett sitt sjelsliv på lisensbetalernes regning og skriver om white saviour complex - som tydeligvis er det negative i at hvite mennesker drar til land med svarte innbyggere for å hjelpe dem til et bedre liv. Som Tjørhom skriver om sin tur til Afrika i ungdommen:

"For eg har tenkt mykje på dette. Kvifor tenkte ein norsk 19-åring at han berre kunne sette seg på eit fly til Afrika og hjelpe folk?

Det er noko problematisk med at eg såg på meg sjølv på ein slik oppheva måte, og at eg såg på Afrika på ein slik nedlatande måte."

Etter denne du skal ikke tro du er noe eller at du ikke kan utgjøre en forskjell (underforstått at man er rasist om man tror det), så blir det god dose relativisme der Afrika er som hvilket kontinent som helst:

"Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Eg er heilt i starten av mine tre år som Afrika-korrespondent. Eg veit at eg kjem til å skrive om krig, konflikt og fattigdom. Fordi det finst i Afrika, akkurat slik som det finst i Asia, Amerika og Europa."

Dette har selvsagt ingenting med virkeligheten å gjøre, Afrika er det kontinentet som klarer seg dårligst og som har minst fungerende myndigheter.. Og skal man late som om at Afrika er som Europa så kommer man til å dekke kontinentet dårlig og man er da mer opptatt av ideologi og riktig retorikk enn å fortelle hva som faktisk skjer.

Det kan bli tre lange år å følge denne korrespondenten...
Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook. Hadde du synes det var greit at en kis tok bilde av seg selv sammen med dine barn og la ut på facebook uten at du visste om det? Tipper nei hvis du har barn. Jeg hadde selvsagt ALDRI akseptert noe sånn. Sånn generelt så synes jeg det er litt smakløst å drive å eksponere barna sine på facebook selv om det også er frivillig av foreldrene.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Justice 97 skrev: lør des 03, 2022 2:21 pm Merkelig fyr, krenket over seg selv rett og slett. Ser ikke helt hvorfor det skal være interessant for andre hva han gjorde på klassetur i Afrika for 15 år siden, eller hvorfor han er krenket over seg selv. Spesielt.
Følte ikke at han var krenket av seg selv. Mer at han har innsett at dette var teit. Og det er ikke greit å ta bilde av seg selv med andre sine barn uten at foreldrene vet om det og deretter legge det ut på facebook. Det er ikke greit i det hele tatt spør du meg. Det hadde vel ikke du akseptert heller. At noen tok bilde av seg selv med dine barn og la ut på facebook uten at du visste om det

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:23 pm
Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook. Hadde du synes det var greit at en kis tok bilde av seg selv sammen med dine barn og la ut på facebook uten at du visste om det? Tipper nei hvis du har barn. Jeg hadde selvsagt ALDRI akseptert noe sånn. Sånn generelt så synes jeg det er litt smakløst å drive å eksponere barna sine på facebook selv om det også er frivillig av foreldrene.
Det var nok ikke det som var poenget hans, det er jo ikke identifiserte barn og NRK kommer nok også under hans tid å både ha film og bilder av mennesker uten at de ber om tillatelse (som man ikke trenger for å ta vanlige bilder av folk i det offentlige rom).

Poenget var mer at han gjorde det for at det skulle få han til å fremstå som en snill fyr, og at han etter å ha ransaket sin sjel funnet ut at ikke er greit - uvisst hvorfor, for det er ikke noe galt å gjøre gode gjerninger for å føle seg eller fremstå snill eller empatisk, vi er flokkdyr og det er faktisk viktig for oss å la andre se våre gode sider.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:35 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:23 pm
Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook. Hadde du synes det var greit at en kis tok bilde av seg selv sammen med dine barn og la ut på facebook uten at du visste om det? Tipper nei hvis du har barn. Jeg hadde selvsagt ALDRI akseptert noe sånn. Sånn generelt så synes jeg det er litt smakløst å drive å eksponere barna sine på facebook selv om det også er frivillig av foreldrene.
Det var nok ikke det som var poenget hans, det er jo ikke identifiserte barn og NRK kommer nok også under hans tid å både ha film og bilder av mennesker uten at de ber om tillatelse (som man ikke trenger for å ta vanlige bilder av folk i det offentlige rom).

Poenget var mer at han gjorde det for at det skulle få han til å fremstå som en snill fyr, og at han etter å ha ransaket sin sjel funnet ut at ikke er greit - uvisst hvorfor, for det er ikke noe galt å gjøre gode gjerninger for å føle seg eller fremstå snill eller empatisk, vi er flokkdyr og det er faktisk viktig for oss å la andre se våre gode sider.
Identifiserbare barn? Hva faen? De var jo ikke dempet på hans facebookside slik de var på Nrk. Så du hadde syntes det var greit at folk la ut bilde av dine barn uten din viten fordi folk ikke visste navnet på dem? Er du seriøs nå? Håper ikke du går i rundt å tar bilde av deg selv med andre sine barn og legger ut på facebook. Må nesten lure litt når du har slike holdninger.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:12 pm NRK har fått seg ny korrespondent i Afrika, Vegard Tjørhom, og han starter med å skamme seg over at han la ut bilde av afrikanske barn på Facebook for 14 år siden. Det er ikke helt enkelt å forstå hva som var så galt med det, han ransaker uansett sitt sjelsliv på lisensbetalernes regning og skriver om white saviour complex - som tydeligvis er det negative i at hvite mennesker drar til land med svarte innbyggere for å hjelpe dem til et bedre liv. Som Tjørhom skriver om sin tur til Afrika i ungdommen:

"For eg har tenkt mykje på dette. Kvifor tenkte ein norsk 19-åring at han berre kunne sette seg på eit fly til Afrika og hjelpe folk?

Det er noko problematisk med at eg såg på meg sjølv på ein slik oppheva måte, og at eg såg på Afrika på ein slik nedlatande måte."

Etter denne du skal ikke tro du er noe eller at du ikke kan utgjøre en forskjell (underforstått at man er rasist om man tror det), så blir det god dose relativisme der Afrika er som hvilket kontinent som helst:

"Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Eg er heilt i starten av mine tre år som Afrika-korrespondent. Eg veit at eg kjem til å skrive om krig, konflikt og fattigdom. Fordi det finst i Afrika, akkurat slik som det finst i Asia, Amerika og Europa."

Dette har selvsagt ingenting med virkeligheten å gjøre, Afrika er det kontinentet som klarer seg dårligst og som har minst fungerende myndigheter.. Og skal man late som om at Afrika er som Europa så kommer man til å dekke kontinentet dårlig og man er da mer opptatt av ideologi og riktig retorikk enn å fortelle hva som faktisk skjer.

Det kan bli tre lange år å følge denne korrespondenten...
Han så altså på Afrika på en negativ måte fordi han la ut et bilde som inneholdt afrikanske barn? Her sliter jeg med å henge med, rett og slett.

Han bør fremover konsentrere seg å gjøre jobben sin og faktisk rapportere hva som skjer på dette kontinentet. Det innebærer selvfølgelig både krig og elendighet, uten at det skyldes hverken rasisme eller fordommer...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Så fordi jeg mener det ikke er greit å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook, så skal jeg kanselleres?

Du tåler ikke at jeg er uenig med deg på dette? Du er en skummel fyr må jeg si. At du synes det er greit å gå rundt å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine sitt samtykke og legge det ut på facebook er faktisk en skremmende side du har. Jeg synes ikke det er greit og jeg må bare understreke at jeg håper FLERE er enig med meg i dette.

At denne Nrk reporteren erkjenner selv at dette var dumt må da vel være ok.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
:lol:

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:59 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Så fordi jeg mener det ikke er greit å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook, så skal jeg kanselleres?
At jeg ikke bruker tid på deg er ikke å kansellere deg. korrespondent-brevet handlet ikke om bilder på facebook, budskapet han er noe helt annet som jeg var interessert i å diskutere. Interessen for å diskutere med deg øker ikke med at du kaller meg farlig og at jeg har suspekte motiver for å ta bilder av barn. Og jeg vet at du kan holde på i titalls innlegg i timevis, så det var mitt siste svar til deg i tråden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:59 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Så fordi jeg mener det ikke er greit å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook, så skal jeg kanselleres?

Du tåler ikke at jeg er uenig med deg på dette? Du er en skummel fyr må jeg si. At du synes det er greit å gå rundt å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine sitt samtykke og legge det ut på facebook er faktisk en skremmende side du har. Jeg synes ikke det er greit og jeg må bare understreke at jeg håper FLERE er enig med meg i dette.

At denne Nrk reporteren erkjenner selv at dette var dumt må da vel være ok.
Du er så tabloid i måten du skriver på.

Eksempelvis her, hvor man får inntrykk av at denne fyren "går rundt og tar bilder av barn"...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Helt korrekt.
Burde være en påminnelse for de fleste.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 3:06 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:59 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Så fordi jeg mener det ikke er greit å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook, så skal jeg kanselleres?
At jeg ikke bruker tid på deg er ikke å kansellere deg. korrespondent-brevet handlet ikke om bilder på facebook, budskapet han er noe helt annet som jeg var interessert i å diskutere. Interessen for å diskutere med deg øker ikke med at du kaller meg farlig og at jeg har suspekte motiver for å ta bilder av barn. Og jeg vet at du kan holde på i titalls innlegg i timevis, så det var mitt siste svar til deg i tråden.
Hvor går grensen din for å ta bilde av andre sine barn da?

Problemet her er jo at du tillegger denne korrespondenten motiver han ikke har. Du har ikke forstått noe av det han skrev. Han var ikke krenket over seg selv eller noe i det som du fantaserer om. Han kom med en erkjennelse at han har vært ung og dum. Ser ikke problemet.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 3:10 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Helt korrekt.
Burde være en påminnelse for de fleste.
Ja, kanselleringskulturen er enorm på VGD når folk har en annen mening en syklubben og hylekoret.

Her har vi en korrespondent som har innsett at han var ung og dum. Blant annet så mente han det også var feil å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook. Du synes det er greit å gjøre sånn eller er det greit fordi barna er svart?

Skjønner faktisk ikke overhodet hva som var feil med denne reporteren sin erkjennelse.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

greyserpent skrev: lør des 03, 2022 3:07 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:59 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Så fordi jeg mener det ikke er greit å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine samtykke og legge det ut på facebook, så skal jeg kanselleres?

Du tåler ikke at jeg er uenig med deg på dette? Du er en skummel fyr må jeg si. At du synes det er greit å gå rundt å ta bilde av andre sine barn uten foreldrene sine sitt samtykke og legge det ut på facebook er faktisk en skremmende side du har. Jeg synes ikke det er greit og jeg må bare understreke at jeg håper FLERE er enig med meg i dette.

At denne Nrk reporteren erkjenner selv at dette var dumt må da vel være ok.
Du er så tabloid i måten du skriver på.

Eksempelvis her, hvor man får inntrykk av at denne fyren "går rundt og tar bilder av barn"...
Hvor man får inntrykk av det? Denne fyren innrømte jo at han hadde tatt bilder av to barn og lagt det ut på facebook. Han erkjente også at var teit og spesielt siden han ikke engang hadde bedt om foreldrene sine sitt samtykke til det.

Jeg skjønner heller ikke hvor fotoentusiast og trådstarter greier å gjøre hans innrømmelser og erkjennelser til noe som handler om krenking. Det er bare merkelig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten. Det han er nok langt fra alene om å være oppdratt slik. Med fordel kan han bruke denne erkjennelsen til å også komme med kritiske blikk på det norske bistandsarbeidet på samme kontinent. Det er nok mye av det samme for de nordmenn som jobber med slik - det er mest for seg selv de gjør det - og med bra lønn, svært lønnsom skatteordning er jo det temmelig ettertraktede jobber, etter det jeg har hørt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: lør des 03, 2022 3:17 pm Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten.
Ja, jeg greier heller ikke se at dette var krenking og skam og alt dette.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 3:13 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 3:10 pm
GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:56 pm En viktig påminnelse om hvorfor man ikke skal svare Kul_Djevel - det eskalerte fort.
Helt korrekt.
Burde være en påminnelse for de fleste.
Ja, kanselleringskulturen er enorm på VGD når folk har en annen mening en syklubben og hylekoret.

Zzzzzzzzz...
På tide at du kommer opp med noe nytt.!

Corvus

Legg inn av Corvus »

DoktorS skrev: lør des 03, 2022 3:17 pm Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten. Det han er nok langt fra alene om å være oppdratt slik. Med fordel kan han bruke denne erkjennelsen til å også komme med kritiske blikk på det norske bistandsarbeidet på samme kontinent. Det er nok mye av det samme for de nordmenn som jobber med slik - det er mest for seg selv de gjør det - og med bra lønn, svært lønnsom skatteordning er jo det temmelig ettertraktede jobber, etter det jeg har hørt.
Kritiske blikk på bistandsarbeidet er det første man må gjennom ja. Har kommet så mange eksempler på at pengene er sløst bort på tull at det er skummelt. Ikke rart mange ikke vil gi penger til bistand når mye ofte går vekk i administrasjon her i Norge og resten misbrukes i Afrika.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 3:25 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 3:13 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 3:10 pm

Helt korrekt.
Burde være en påminnelse for de fleste.
Ja, kanselleringskulturen er enorm på VGD når folk har en annen mening en syklubben og hylekoret.

Zzzzzzzzz...
På tide at du kommer opp med noe nytt.!
Det er vel heller syklubben som må fornye seg og innse at dette er et diskusjonsforum og ikke et kaffeslabberas der alle sitter å jatter med hverandre og er enig om alt. Hvis du og GoingKronos synes det er så bra å ta bilde av andre sine barn og dele med omverden, så finner dere sikkert et sted dere kan snakke om det og utveksle ideer. Men så lenge dere poster det på et diskusjonsforum, så må dere bare finne dere i at noen kan være uenig i dette. Hva er ellers poenget med et diskusjonsforum? Dere kan jo kjøpe domenet kaffeslabberas dot no hvis det er ledig og lage regler om at her må alle være enig med oss og bare koseprate.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Corvus skrev: lør des 03, 2022 3:26 pm
DoktorS skrev: lør des 03, 2022 3:17 pm Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten. Det han er nok langt fra alene om å være oppdratt slik. Med fordel kan han bruke denne erkjennelsen til å også komme med kritiske blikk på det norske bistandsarbeidet på samme kontinent. Det er nok mye av det samme for de nordmenn som jobber med slik - det er mest for seg selv de gjør det - og med bra lønn, svært lønnsom skatteordning er jo det temmelig ettertraktede jobber, etter det jeg har hørt.
Kritiske blikk på bistandsarbeidet er det første man må gjennom ja. Har kommet så mange eksempler på at pengene er sløst bort på tull at det er skummelt. Ikke rart mange ikke vil gi penger til bistand når mye ofte går vekk i administrasjon her i Norge og resten misbrukes i Afrika.
Ja, dessverre er det slik at bistandsmidler misbrukes over en lav sko.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

DoktorS skrev: lør des 03, 2022 3:17 pm Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten. Det han er nok langt fra alene om å være oppdratt slik. Med fordel kan han bruke denne erkjennelsen til å også komme med kritiske blikk på det norske bistandsarbeidet på samme kontinent. Det er nok mye av det samme for de nordmenn som jobber med slik - det er mest for seg selv de gjør det - og med bra lønn, svært lønnsom skatteordning er jo det temmelig ettertraktede jobber, etter det jeg har hørt.
Jeg ser ikke på innlegget hans som at det er kritikk av bistand i seg, men kritikk av at det fremstilles som at hvite hjelper svarte - selv om det rent faktisk i stor grad er sant, i det minste om man ser hvor pengene kommer fra.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Greit nok med litt selverkjennelse, men det kommer jo veldig sent. På en annen side er det forståelig at mange av disse NRK-folkene er oppvokst i en 68er-boble der negerbarn som vasser i søppel og elendighet er mer enn fetisj (og en karrieremulighet for disse) innpakket i empati enn en vond realitet. Og så får man nå håpe at han klarer å gi oss nyheter fra Afrika på en litt mer nyansert måte enn at Sør Afrika er regnbuenasjonen som sitter og venter på skal slå ut i full blomst med ANC ved roret eller at det nesten er bare sult og AIDS uansett hvor en snur seg. Det er tross alt ting som går bra i Afrika også eller det er sider av Afrika som man bør ha et litt mer kritisk blikk til i stedet for et stakkarsliggjørende blikk.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg synes det var et veldig fint og godt skrevet korrespondentbrev, og jeg forstår poengene han kommer med.

Hudfargen hans er ikke essensen av det han trekker frem som problemet, eller at det er skam over å være hvit.

Han skjems over at han drev på med virtue-signaling/godhetsposering, uten at han på det tidspunktet forstod hvorfor det som han da tenkte på som en positiv holdning om å ønske å redde Afrika også kan være en nedlatende holdning.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Konklusjonen hans er helt riktig, men på feil grunnlag.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 3:32 pm
DoktorS skrev: lør des 03, 2022 3:17 pm Synes dette var en flott erkjennelse av den unge korrespondenten. Det han er nok langt fra alene om å være oppdratt slik. Med fordel kan han bruke denne erkjennelsen til å også komme med kritiske blikk på det norske bistandsarbeidet på samme kontinent. Det er nok mye av det samme for de nordmenn som jobber med slik - det er mest for seg selv de gjør det - og med bra lønn, svært lønnsom skatteordning er jo det temmelig ettertraktede jobber, etter det jeg har hørt.
Jeg ser ikke på innlegget hans som at det er kritikk av bistand i seg, men kritikk av at det fremstilles som at hvite hjelper svarte - selv om det rent faktisk i stor grad er sant, i det minste om man ser hvor pengene kommer fra.
Nei, men det er kritikk av hvordan man framstiller Afrika, afrikanerne og forholdet mellom giver og mottaker. Han går jo konkret inn og viser til kritikk som er rettet mot "hvite priviligerte mennesker poserer med svarte barn". Dette er jo fortsatt ganske utbredt - f.eks. kjendiser som reiser "ned til Afrika". Gjerne bruker overflatiske kjendiser som lever i sus og dus, uten å en gang han ordentlig jobb, for å markedsføre hjelp gjennom sosiale medier.

Og et poeng må jo også være, slik han antyder, at fint kan tenke litt på "hvem er det som egentlig hjelper hvem". Godt betalte hjelpearbeidere har i alle fall åpenbare egeninteresse. Det er sjelden det er svart-hvitt, selvsagt.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:12 pm NRK har fått seg ny korrespondent i Afrika, Vegard Tjørhom, og han starter med å skamme seg over at han la ut bilde av afrikanske barn på Facebook for 14 år siden. Det er ikke helt enkelt å forstå hva som var så galt med det, han ransaker uansett sitt sjelsliv på lisensbetalernes regning og skriver om white saviour complex - som tydeligvis er det negative i at hvite mennesker drar til land med svarte innbyggere for å hjelpe dem til et bedre liv. Som Tjørhom skriver om sin tur til Afrika i ungdommen:

"For eg har tenkt mykje på dette. Kvifor tenkte ein norsk 19-åring at han berre kunne sette seg på eit fly til Afrika og hjelpe folk?

Det er noko problematisk med at eg såg på meg sjølv på ein slik oppheva måte, og at eg såg på Afrika på ein slik nedlatande måte."

Etter denne du skal ikke tro du er noe eller at du ikke kan utgjøre en forskjell (underforstått at man er rasist om man tror det), så blir det god dose relativisme der Afrika er som hvilket kontinent som helst:

"Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Eg er heilt i starten av mine tre år som Afrika-korrespondent. Eg veit at eg kjem til å skrive om krig, konflikt og fattigdom. Fordi det finst i Afrika, akkurat slik som det finst i Asia, Amerika og Europa."

Dette har selvsagt ingenting med virkeligheten å gjøre, Afrika er det kontinentet som klarer seg dårligst og som har minst fungerende myndigheter.. Og skal man late som om at Afrika er som Europa så kommer man til å dekke kontinentet dårlig og man er da mer opptatt av ideologi og riktig retorikk enn å fortelle hva som faktisk skjer.

Det kan bli tre lange år å følge denne korrespondenten...
Tja.

Den hvite mann kommer vanligvis med våpen i hånd.
I middelalderen var det for å spre kristendommen.
Etter opplysningstiden gikk de over til å spre sivilisasjon, men med kuler og krutt.
Nå er det demokratiet som spres, med droner.

Så han som kommer fredelig kan slappe av.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:12 pm "Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Man må jo rapportere sannheten, nemlig at det er en verdensdel som for det meste er dysfunksjonell grunnet dårlige holdninger og offermentalitet hos afrikanere.
Å pakke dette inn i bomull er ikke annet enn lave forventningers rasisme.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg tror ikke det ville falt ham inn å dra på en tur til Sverige, og der plukke opp et par blonde, svenske barn som han ikke vet navnet på, sette dem på fanget sitt og ta et bilde med dem - og deretter sette dette bildet som profilbilde på facebook.

Det handler om hva man forteller verden via bildet. Med bildet fra Sør-Afrika som han lastet opp på facebook så fremstår han som en omtenksom fyr som er i Afrika og hjelper de fattige og fortapte der nede (i det minste håper han det). Med et bilde med et par tilfeldige svenske barn på fanget så fremstår han som en pederast, noe han ikke ønsker.

Her tar han et oppgjør nettopp med det at han på det tidspunktet - og store deler av vesten - deler dette synet, at barna i Sør-Afrika (som er helt vanlige mennesker som deg og meg, og som nå sannsynligvis har vokst opp og er på vei til å bli eksempelvis lærere eller elektrikere) er et symbol på fattigdom og folk i nød, mens barna i Sverige blir sett på som det de er - tilfeldige barn som han ikke vet hvem er eller hvem som er foreldrene.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jolla skrev: lør des 03, 2022 3:44 pm Jeg synes det var et veldig fint og godt skrevet korrespondentbrev, og jeg forstår poengene han kommer med.

Hudfargen hans er ikke essensen av det han trekker frem som problemet, eller at det er skam over å være hvit.

Han skjems over at han drev på med virtue-signaling/godhetsposering, uten at han på det tidspunktet forstod hvorfor det som han da tenkte på som en positiv holdning om å ønske å redde Afrika også kan være en nedlatende holdning.
Men han gjør jo det samme nå, det er jo som klesmote. Men for å understreke, det afrikanske barnet som får vaksine bryr seg ikke om den hvite mann som betaler for eller setter sprøyta gjør det for å kunne fortelle andre om hvor snill han er - hans følelsesliv er faktisk helt uinteressant. Og jeg tror Diana sitt arbeid for hiv-syke i Afrika betydde masse for oppmerksomheten de fikk - selv om det opplagt var en pr-jippo.

Den selvpiskingen som særlig er vanlig blant hvite intellektuelle er tidvis absurd å følge med på, og jeg forstår ikke at mennesker som er smarte ikke klarer å forstå at en god handling er en god handling uavhengig av motiv. Om jeg slenger penger i julegryta til Frelsesarmeen for å kunne legge bilde av det på facebook så er faktisk de pengene like mye verd som en som gjør det uten å søke oppmerksomhet, man kan faktisk si at den som legger det ut på sosiale medier kan påvirke andre til å gi - så om en influenser gjør en god gjerning for å få skryt på insta så er det kjempebra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»