Hvit mann skammer seg

Svar
Henningsen

Re: Hvit mann skammer seg

Legg inn av Henningsen »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 5:18 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:13 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 5:09 pm

Jeg har svart på det allerede. Jeg forsto deg slik at du ikke var enig med meg på måten du svarte. Nå sier du at du er enig med meg. Du må nesten bare bestemme deg snart.
Så du har ingen beviser for stråmannen du prøvde å konstruere?
-Har ikke konstruert noen stråmann. Har kommet frem til at du bare er litt vinglepetter og uklar innimellom :lol:
Jo, men du har ikke klart å underbygge noen av dem.
Men du kan gjerne prøve.
Lykke til...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Jolla skrev: lør des 03, 2022 3:44 pm Han skjems over at han drev på med virtue-signaling/godhetsposering
Og nå gjør han nøyaktig det samme, men på en annen måte. Om 15 år så "innser" han noe nytt å vil ha påfyll for "godheten" sin. Han får liksom ikke nok...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:13 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 5:09 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:06 pm

Så du har ingen beviser for den påstanden du retter mot meg?
Dette er et ja/nei spørsmål.
Hvis ja, så underbygg dem!
Jeg har svart på det allerede. Jeg forsto deg slik at du ikke var enig med meg på måten du svarte. Nå sier du at du er enig med meg. Du må nesten bare bestemme deg snart.
Så du har ingen beviser for stråmannen du prøvde å konstruere?
Du har gjennomskuet at KD er et troll og sier at troll skal ikke svares, likevel vindmøllediskuterer du med han i 50 innlegg.

Interessant.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør des 03, 2022 5:50 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:13 pm
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 5:09 pm

Jeg har svart på det allerede. Jeg forsto deg slik at du ikke var enig med meg på måten du svarte. Nå sier du at du er enig med meg. Du må nesten bare bestemme deg snart.
Så du har ingen beviser for stråmannen du prøvde å konstruere?
Du har gjennomskuet at KD er et troll og sier at troll skal ikke svares, likevel vindmøllediskuterer du med han i 50 innlegg.

Interessant.
Ja, du har helt rett.
Man burde ikke mate trollet, men jeg feiler gang på gang på det.
Jeg skal ta til meg kritikken du kommer med. Den er vel berettiget.
Takk!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:55 pm
kytec skrev: lør des 03, 2022 5:50 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:13 pm

Så du har ingen beviser for stråmannen du prøvde å konstruere?
Du har gjennomskuet at KD er et troll og sier at troll skal ikke svares, likevel vindmøllediskuterer du med han i 50 innlegg.

Interessant.
Ja, du har helt rett.
Man burde ikke mate trollet, men jeg feiler gang på gang på det.
Jeg skal ta til meg kritikken du kommer med. Den er vel berettiget.
Takk!
Det er vaskligst i Ukrainatråden, det er også der de langt fleste failer.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør des 03, 2022 6:05 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 5:55 pm
kytec skrev: lør des 03, 2022 5:50 pm

Du har gjennomskuet at KD er et troll og sier at troll skal ikke svares, likevel vindmøllediskuterer du med han i 50 innlegg.

Interessant.
Ja, du har helt rett.
Man burde ikke mate trollet, men jeg feiler gang på gang på det.
Jeg skal ta til meg kritikken du kommer med. Den er vel berettiget.
Takk!
Det er vaskligst i Ukrainatråden, det er også der de langt fleste failer.
Jeg går på trynet rett som det er.
Det er bra du påmimmer meg om å la troll bare være troll og at de ikke burde besvares.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Grana er streit.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Synes det er greit at det kommer et kritisk blikk på "voluntourisme". En business med mange etiske dilemma. Like fullt er det en STOR business, som på tross av sine mange svakheter, gir nok penger i kassen til ymse land til at det blir godtatt.

Da snakker jeg om folk som verken er kvalifisert, ønsker eller har tid til å gjøre "en forskjell" på stedet de er. Ikke kvalifisert arbeidskraft som leger, sykepleiere etc.
Skal man gjøre nytte for seg i bistansøyemed må man ha minst én av tre kvaliteter:
-ferdigheter (en relevant utdanning)
-mye tid (med nok tid kan selv en kloss få til noe bra)
-penger, mye penger

Strider

Legg inn av Strider »

Folk følger enda med på mainstream media?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Selvfølgelig følger folk med på mainstream media. Uten mainstream media så vil halvparten av debattantene her inne ikke vite hvilke meninger/standpunkter som de skal ha komplett motsatt syn på.

Strider

Legg inn av Strider »

Jolla skrev: lør des 03, 2022 8:46 pm Selvfølgelig følger folk med på mainstream media. Uten mainstream media så vil halvparten av debattantene her inne ikke vite hvilke meninger/standpunkter som de skal ha komplett motsatt syn på.
Men det er kun 24t i døgnet. Mainstream media tapper så mye tid så man kunne brukt mer fornuftig.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

TylerDurdenNorway skrev: lør des 03, 2022 8:42 pm Folk følger enda med på mainstream media?
Merkelig spørsmål. Millioner her til lands bruker VG, Dagbladet, NRK osv. Og det er ingenting som tyder på at det blir noen slutt på det, sånn i tilfelle du tenker å stille samme spørsmål om 4 år.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Plutselig såg han lyset etter 14 år. Når han ble NRK-korrespodent..

Er nok mange familier i verden som har vært i utlandet og tatt bilder av søte barn, uten foreldrenes samtykke, og lagt bildene ut på Facebook også. Barna er jo ikke nakne..

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:23 pm

Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook.
Synes det er greit at du tar opp den delen av problematikken, men nå var det vel ikke dette som var hovedfokuset til denne korrespondenten., og ei heller poenget til TS.

Både «white saviour complex», «bistandsturisme» og «slumsafari» har ein del gode intensjonar ved seg, men berre det at det finst slike ord fortel meg at me har eit problem.

For slike ord osar av «oss og dei».

Ja, hvem skal hjelpe hvem, om man ikke skal kunne skille mellom fattige og rike?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

pfrog567 skrev: søn des 04, 2022 12:07 am Plutselig såg han lyset etter 14 år. Når han ble NRK-korrespodent..

Er nok mange familier i verden som har vært i utlandet og tatt bilder av søte barn, uten foreldrenes samtykke, og lagt bildene ut på Facebook også. Barna er jo ikke nakne..
Nei, men synes jævelen har et poeng likevel, selv om det er lite relevant for selve artikkelens innhold., og poenget til TS. Her kunne det like godt ha kommet en klimafanatiker og og laget en diskusjon om at klimaet var best tjent med at korrespondenten holdt seg hjemme.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Jolla skrev: lør des 03, 2022 3:53 pm Jeg tror ikke det ville falt ham inn å dra på en tur til Sverige, og der plukke opp et par blonde, svenske barn som han ikke vet navnet på, sette dem på fanget sitt og ta et bilde med dem - og deretter sette dette bildet som profilbilde på facebook.

Det handler om hva man forteller verden via bildet. Med bildet fra Sør-Afrika som han lastet opp på facebook så fremstår han som en omtenksom fyr som er i Afrika og hjelper de fattige og fortapte der nede (i det minste håper han det). Med et bilde med et par tilfeldige svenske barn på fanget så fremstår han som en pederast, noe han ikke ønsker.

Her tar han et oppgjør nettopp med det at han på det tidspunktet - og store deler av vesten - deler dette synet, at barna i Sør-Afrika (som er helt vanlige mennesker som deg og meg, og som nå sannsynligvis har vokst opp og er på vei til å bli eksempelvis lærere eller elektrikere) er et symbol på fattigdom og folk i nød, mens barna i Sverige blir sett på som det de er - tilfeldige barn som han ikke vet hvem er eller hvem som er foreldrene.
Selvsagt. Vi er jo omtrent oppvokst med at barn i Afrika trenger vår hjelp. Det gjør ikke barna i Sverige.
Men nå er det jo et faktum at store deler av Afrika trenger vår hjelp. Mange årtier med bistand har ikke hjulpet, det er kaos, korrupsjon konflikter mm konstant der nede.
Spørsmålet er om vi skal fortsette å pøse på med midler i håp om at det skal bedre seg, eller om de faktisk snart må ta litt ansvar selv.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Guttorm123 skrev: søn des 04, 2022 1:18 am
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:23 pm

Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook.
Synes det er greit at du tar opp den delen av problematikken, men nå var det vel ikke dette som var hovedfokuset til denne korrespondenten., og ei heller poenget til TS.

Både «white saviour complex», «bistandsturisme» og «slumsafari» har ein del gode intensjonar ved seg, men berre det at det finst slike ord fortel meg at me har eit problem.

For slike ord osar av «oss og dei».

Ja, hvem skal hjelpe hvem, om man ikke skal kunne skille mellom fattige og rike?
Mulig jeg hengte meg mye opp i et poeng og mulig jeg ikke hører hjemme her på dette "diskusjonsforumet". Sånn er det Kanskje best for alle i syklubben at jeg bare trekker meg tilvake. Gjorde vel ikke VGD så bra heller :lol: :lol: Sånn er det. Glemmer av og til at folk ikke ønsker diskusjon. De vil mer ha bekreftelse på tilhørighet. De vil ikke høre at noen er uenig liksom. Så hvis forumet for kaffe og sladder vil jeg skal trekke meg unna, så gjør jeg selvsagt det

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Guttorm123 skrev: søn des 04, 2022 1:18 am
Kul_Djevel skrev: lør des 03, 2022 2:23 pm

Synes erkjennelsen hans var helt ok. Han hadde jo ikke spurt foreldrene til barna om å ta bilde av dem og legge de ut på facebook.
Synes det er greit at du tar opp den delen av problematikken, men nå var det vel ikke dette som var hovedfokuset til denne korrespondenten., og ei heller poenget til TS.

Både «white saviour complex», «bistandsturisme» og «slumsafari» har ein del gode intensjonar ved seg, men berre det at det finst slike ord fortel meg at me har eit problem.

For slike ord osar av «oss og dei».

Ja, hvem skal hjelpe hvem, om man ikke skal kunne skille mellom fattige og rike?
Takk og greit alt dette. Trekker meg ut fra dette forumet når 90 prosent er kansellerings kultur på sitt verste. Ikke svar Kul Djeveel og så videre roper mange nå. Ikke mye vits å være her da. Dere får jatte med hverandre uten motstand. Da blir dere ihvertall like interessant som Ingenting etterhvert. Nesten det samme som drepte VGD

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LANISTA skrev: lør des 03, 2022 6:49 pm Grana er streit.
En rett gran er fin på julaften.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 2:17 am

Takk og greit alt dette. Trekker meg ut fra dette forumet når 90 prosent er kansellerings kultur på sitt verste. Ikke svar Kul Djeveel og så videre roper mange nå. Ikke mye vits å være her da. Dere får jatte med hverandre uten motstand.
Du har da fått ganske mange svar på dine innlegg, flere enn TS:-) Se på det som noe positivt!
Sist redigert av Guttorm123 den søn des 04, 2022 8:29 am, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: søn des 04, 2022 2:08 am

Mulig jeg hengte meg mye opp i et poeng og mulig jeg ikke hører hjemme her på dette "diskusjonsforumet". Sånn er det Kanskje best for alle i syklubben at jeg bare trekker meg tilvake. Gjorde vel ikke VGD så bra heller :lol: :lol: Sånn er det. Glemmer av og til at folk ikke ønsker diskusjon. De vil mer ha bekreftelse på tilhørighet. De vil ikke høre at noen er uenig liksom. Så hvis forumet for kaffe og sladder vil jeg skal trekke meg unna, så gjør jeg selvsagt det
Ingen som "hører mer hjemme enn andre" på et diskusjonsforum. Og det du har fokus på i denne saken, er absolutt verdt å diskutere.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Corvus skrev: søn des 04, 2022 2:02 am Men nå er det jo et faktum at store deler av Afrika trenger vår hjelp.
Hva slags hjelp tror du denne ufaglærte 19-åringen kunne tilby på sine få dager i en afrikansk landsby?
Jeg kan hjelpe deg med svaret: null, nix, nada.

guru

Legg inn av guru »

GoingKronos skrev: lør des 03, 2022 2:12 pm NRK har fått seg ny korrespondent i Afrika, Vegard Tjørhom, og han starter med å skamme seg over at han la ut bilde av afrikanske barn på Facebook for 14 år siden. Det er ikke helt enkelt å forstå hva som var så galt med det, han ransaker uansett sitt sjelsliv på lisensbetalernes regning og skriver om white saviour complex - som tydeligvis er det negative i at hvite mennesker drar til land med svarte innbyggere for å hjelpe dem til et bedre liv. Som Tjørhom skriver om sin tur til Afrika i ungdommen:

"For eg har tenkt mykje på dette. Kvifor tenkte ein norsk 19-åring at han berre kunne sette seg på eit fly til Afrika og hjelpe folk?

Det er noko problematisk med at eg såg på meg sjølv på ein slik oppheva måte, og at eg såg på Afrika på ein slik nedlatande måte."

Etter denne du skal ikke tro du er noe eller at du ikke kan utgjøre en forskjell (underforstått at man er rasist om man tror det), så blir det god dose relativisme der Afrika er som hvilket kontinent som helst:

"Men resultatet blir at me journalistar i for stor grad rapporterer om afrikanske problem. Så at det over tid etablerer seg fordommar om Afrika er kanskje ikkje så rart.

Eg er heilt i starten av mine tre år som Afrika-korrespondent. Eg veit at eg kjem til å skrive om krig, konflikt og fattigdom. Fordi det finst i Afrika, akkurat slik som det finst i Asia, Amerika og Europa."

Dette har selvsagt ingenting med virkeligheten å gjøre, Afrika er det kontinentet som klarer seg dårligst og som har minst fungerende myndigheter.. Og skal man late som om at Afrika er som Europa så kommer man til å dekke kontinentet dårlig og man er da mer opptatt av ideologi og riktig retorikk enn å fortelle hva som faktisk skjer.

Det kan bli tre lange år å følge denne korrespondenten...
Jeg leste denne artikkelen. Skjønte ikke bæret. Måtte lese den en gang til. Skjønner fortsatt ikke bæret. Men det er åpenbart noe jeg ikke har forstått. Tror jeg må ransake meg selv nå. Jeg var nemlig på klassetur sammen med klassen til datteren min i Auswitch for noen år siden. Det var kanskje ikke greit?

Og enda verre: Jeg var i Afrika for 3 år siden, og da hadde jeg med gaver til barna i en landsby. Tok også bilder av det. Huff.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

anbessa skrev: søn des 04, 2022 8:45 am
Corvus skrev: søn des 04, 2022 2:02 am Men nå er det jo et faktum at store deler av Afrika trenger vår hjelp.
Hva slags hjelp tror du denne ufaglærte 19-åringen kunne tilby på sine få dager i en afrikansk landsby?
Jeg kan hjelpe deg med svaret: null, nix, nada.
Det stemmer nok heldigvis ikke, det er mulig at han ikke gjorde noe bra der nede (eller at han ikke lengre vil innrømme at han gjorde noe bra), men jeg er ikke tvil om at de fleste som reiser ned utgjør en forskjell for de menneskene de kommer i kontakt med. Jeg har et par kjente som har vært i afrika på lignende opplegg, ei som dro ned å jobbet på skole etter videregående skole. Hun syns i det minste at hun gjorde en forskjell siden kunnskapsnivået hennes var bra nok til å lære disse barna kropp og helse, naturfag og engelsk - uten vestlige frivillige så hadde sannsynligvis utdanningen vært dårligere. Så kan man sikkert være hard å si at løsningen er at de må utdanne lærere selv, og det stemmer jo - men for barna som faktisk fikk bedre undervisning så utgjør det uansett en forskjell. Og kanskje noen av dem utdanner seg til lærere selv.

Så skulle vi gjerne kunne sende flere utdannede lærere og helsepersonell, men det er så mye lettere for en 20 åring å gjøre det enn for en i 26-27 åring som har begynt å etablere seg.

Jeg syns uansett det korrespondenten skriver er uheldig, både for at budskapet er enkeltmennesker ikke kan utgjøre en forskjell (og at man er rasist om man tror det), og at han ikke ser ut til å forstå at en god handling er god uavhengig av motiv.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: søn des 04, 2022 9:23 am

Jeg syns uansett det korrespondenten skriver er uheldig, både for at budskapet er enkeltmennesker ikke kan utgjøre en forskjell (og at man er rasist om man tror det), og at han ikke ser ut til å forstå at en god handling er god uavhengig av motiv.
Selv gode handlinger kan ha rasistisk motiv.

anbessa

Legg inn av anbessa »

GoingKronos skrev: søn des 04, 2022 9:23 am Det stemmer nok heldigvis ikke, det er mulig at han ikke gjorde noe bra der nede (eller at han ikke lengre vil innrømme at han gjorde noe bra), men jeg er ikke tvil om at de fleste som reiser ned utgjør en forskjell for de menneskene de kommer i kontakt med. Jeg har et par kjente som har vært i afrika på lignende opplegg, ei som dro ned å jobbet på skole etter videregående skole.
Om man er så lenge, minst ett semester/trimester og har tid til å sette seg inn i lokale læreplaner og didaktikk kan man gjøre noe fornuftig. Det forutsetter at man har TID (1 av 3 nødvendigheter).

Man kan sammenligne det med norske forhold. Om en nigerianer droppet innom skolen til mine barn og underviste på sin (ufaglærte) måte i noen uker ville utbyttet vært minimalt. Selv om han snakket flytende engelsk.

Jeg har selv vært en deltager i bistandsturisme, og jobbet med tilrettelegging/veiledning av slike og jeg har vært med på noen mer fornuftige private bistandsprosjekter. Det er veldig mye rart i denne businessen og en rekke interessante etiske aspekter.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

guru skrev: søn des 04, 2022 9:02 am
Og enda verre: Jeg var i Afrika for 3 år siden, og da hadde jeg med gaver til barna i en landsby. Tok også bilder av det. Huff.
I alle dager? Opplegget er annerledes i Europa der alle barna er innelukka i barnehager, i institusjoner. De løper ikke fritt rundt i store gjenger som før i tida.

Har vokst opp med bilder av magre, afrikanske barn dekket av store fluer. Disse bildene ble vist for å demonstrere hvor dårlig de hadde det.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Jeg tror ikke poenget i denne saken er om publisering av barn på fb. Han sier egentlig selv hva som plaget han:
«Jo, fordi barna var afrikanske, og nordmenn var vane til å bli fortalt at afrikanarar er folk som treng hjelp og omsorg.

Det var det som gjorde meg sveitt. Å innsjå at det var slik det hang saman.»

Her i Norge er de fleste enige at man ikke legger ut bilde av andres barn uten samtykke. Men føler det ikke er essensen i hva forfatter vil ta opp heller.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Jhinx skrev: søn des 04, 2022 9:26 pm Jeg tror ikke poenget i denne saken er om publisering av barn på fb. Han sier egentlig selv hva som plaget han:
«Jo, fordi barna var afrikanske, og nordmenn var vane til å bli fortalt at afrikanarar er folk som treng hjelp og omsorg.

Det var det som gjorde meg sveitt. Å innsjå at det var slik det hang saman.»
Er det ikke slik også da, at det alltid er afrikanere som trenger hjelp? Hva har vi ellers sendt enorme bistandsmidler til de siste tiårene?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Corvus skrev: søn des 04, 2022 9:37 pm
Jhinx skrev: søn des 04, 2022 9:26 pm Jeg tror ikke poenget i denne saken er om publisering av barn på fb. Han sier egentlig selv hva som plaget han:
«Jo, fordi barna var afrikanske, og nordmenn var vane til å bli fortalt at afrikanarar er folk som treng hjelp og omsorg.

Det var det som gjorde meg sveitt. Å innsjå at det var slik det hang saman.»
Er det ikke slik også da, at det alltid er afrikanere som trenger hjelp? Hva har vi ellers sendt enorme bistandsmidler til de siste tiårene?
Ja som mange andre sliter jeg og å se helt hva saken er her. Noe av den merkeligste selvrenselsen jeg har lest på en stund.
Selv om han viste et bilde fra Afrika for å vise hvor hjelpsom han var, så gjør vel folk dette hele tiden i dag. Ser ikke noe problem i at en som driver med litt humanitær hjelp dokumenterer litt av det arbeidet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»