Pelé ligger for døden.

Svar
startelver

Re: Pelé ligger for døden.

Legg inn av startelver »

Da var det sant allikevel. Han fikk ihvertfall med seg World Cup en siste gang, RIP.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Føler meg litt melankolsk her jeg sitter, selv om jeg aldri har opplevd Pelé som spiller i min levetid. Det er noe med at han alltid har vært der som en av tidenes spillere og navn i fotballuniverset.

Hvil i fred.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Hvil i fred, hele barndommen gikk på diskusjoner med venner og hvem som var best av Pele og Maradona, selvom ingen av oss har sett Pele spille

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

lumanpauw skrev: tor des 29, 2022 8:12 pm Trist. En legende som forandret spillet for alltid. Lysår forut for sin tid. 2020 tok Maradona, 2021 tok Gerd Müller og 2022 tok fra oss Pele.
I 2014 så var det Eusébio og Alfredo di Stefano. I 2016 så var det Johan Cruijff.

Det begynner å spøke for Michel Platini, Beckenbauer og Mario Kempes, og når de ryker så bør folk som Ronaldo, Ronaldinho, Batistuta, Roberto Baggio, Zidane og Lothar Matthäus begynne å se seg over skulderen!

morrisey

Legg inn av morrisey »

Jolla skrev: tor des 29, 2022 8:44 pm
lumanpauw skrev: tor des 29, 2022 8:12 pm Trist. En legende som forandret spillet for alltid. Lysår forut for sin tid. 2020 tok Maradona, 2021 tok Gerd Müller og 2022 tok fra oss Pele.
I 2014 så var det Eusébio og Alfredo di Stefano. I 2016 så var det Johan Cruijff.

Det begynner å spøke for Michel Platini, Beckenbauer og Mario Kempes, og når de ryker så bør folk som Ronaldo, Ronaldinho, Batistuta, Roberto Baggio, Zidane og Lothar Matthäus begynne å se seg over skulderen!
Savner den hvite Pele på denne lista;-)

Klang

Legg inn av Klang »

I hvert fall topp fem største fotballnavn gjennom tidene. Synd, men en gammel mann.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jolla skrev: tor des 29, 2022 8:44 pm
lumanpauw skrev: tor des 29, 2022 8:12 pm Trist. En legende som forandret spillet for alltid. Lysår forut for sin tid. 2020 tok Maradona, 2021 tok Gerd Müller og 2022 tok fra oss Pele.
I 2014 så var det Eusébio og Alfredo di Stefano. I 2016 så var det Johan Cruijff.

Det begynner å spøke for Michel Platini, Beckenbauer og Mario Kempes, og når de ryker så bør folk som Ronaldo, Ronaldinho, Batistuta, Roberto Baggio, Zidane og Lothar Matthäus begynne å se seg over skulderen!
Men min helt Karl-Heinz Rummenigge kommer til å leve evig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Klang skrev: tor des 29, 2022 8:49 pm I hvert fall topp fem største fotballnavn gjennom tidene. Synd, men en gammel mann.
For ikke å si blant den eneste beste, husk at spillere må vurderes for hva de gjorde på sin tid.

Du kan ikke sammenligne Pele og Messi ferdighetsmessig.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

På min subjektive liste så er Pelé den 3. største/beste gjennom tidene, bak argentinerne Lionel Messi og Diego Maradona, men foran Nederlands store sønn Johan Cruijff.

Jeg sier største/beste siden det er en aldri så liten kombinasjonsliste. Jeg kjøper argumentet at det er vanskelig å si at han ferdighetsmessig var bedre enn dagens storstjerner som Neymar og Cristiano Ronaldo - men han var så desidert den beste i sin levetid, og også bedre enn alle andre som hadde spilt fotball fra 1800-tallet og frem til ham. Det dras frem at han ikke spilte i Europa, men omtrent ingen (annet enn en liten kontingent i Spania) spilte fotball utenfor sitt eget land på den tiden, og således så er det ingenting som tyder på at eksempelvis engelsk fotball (med kun engelskmenn) holdt høyere nivå enn brasiliansk fotball (med kun brasilianere). Når det kommer til scoringsrekorder og antall mål/assists i sammenligning med Lionel Messi så bør det derimot tas med i beregningen at 70%+ av målpoengene hans kom mot mindre klubber fra São Paulo-området.

En virkelig storhet. Og for mange fortsatt den aller største.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

morrisey skrev: tor des 29, 2022 8:46 pm
Savner den hvite Pele på denne lista;-)
Hvis det er scouseren du refererer til så er han født i 1985. Joaquín og Zlatan er begge født i 1981 og driver fortsatt på med fotball på det øverste nivået. (Joaquín spiller faktisk fotball i dette sekund mot Athletic!)

Ikke helt samme aldersgruppe.

Klang

Legg inn av Klang »

kytec skrev: tor des 29, 2022 8:51 pm
Klang skrev: tor des 29, 2022 8:49 pm I hvert fall topp fem største fotballnavn gjennom tidene. Synd, men en gammel mann.
For ikke å si blant den eneste beste, husk at spillere må vurderes for hva de gjorde på sin tid.

Du kan ikke sammenligne Pele og Messi ferdighetsmessig.
Hvis man vurderer dem for hva de gjorde på sin tid, er sikkert Pelé topp 3 største navn, kanskje til og med #1, men man må ikke nødvendigvis vurdere dem i lys av tiden de spilte, den tidens nivå osv.

Messi og Cristiano Ronaldo må ha vært bedre, og så er det uvisst hvor mange andre som også har vært bedre.

Trenger forsåvidt ikke å ta en diskusjon om det i denne tråden, som handler om hans sykdom og død.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Jolla skrev: tor des 29, 2022 9:00 pm
morrisey skrev: tor des 29, 2022 8:46 pm
Savner den hvite Pele på denne lista;-)
Hvis det er scouseren du refererer til så er han født i 1985. Joaquín og Zlatan er begge født i 1981 og driver fortsatt på med fotball på det øverste nivået. (Joaquín spiller faktisk fotball i dette sekund mot Athletic!)

Ikke helt samme aldersgruppe.
Jeg tenker på Zico. Er han som er den hvite Pele.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Cristiano Ronaldo bedre enn Pele... må le.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Puttemans skrev: tor des 29, 2022 9:07 pm Cristiano Ronaldo bedre enn Pele... må le.
Der har vi gutt som har et PR-apparat bedre enn de fleste. Personlig vil jeg ikke ha ham topp 10. Er ikke sikker på at han kvalifiserer som tidenes beste portugiser engang.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

morrisey skrev: tor des 29, 2022 9:06 pm
Jolla skrev: tor des 29, 2022 9:00 pm
morrisey skrev: tor des 29, 2022 8:46 pm
Savner den hvite Pele på denne lista;-)
Hvis det er scouseren du refererer til så er han født i 1985. Joaquín og Zlatan er begge født i 1981 og driver fortsatt på med fotball på det øverste nivået. (Joaquín spiller faktisk fotball i dette sekund mot Athletic!)

Ikke helt samme aldersgruppe.
Jeg tenker på Zico. Er han som er den hvite Pele.
Den er jeg med på.

Number4

Legg inn av Number4 »

KTBFFH skrev: tor des 29, 2022 8:42 pm barndommen gikk på diskusjoner med venner og hvem som var best av Pele og Maradona, selvom ingen av oss har sett Pele spille
Hehe. Folk legger ut i det vide og brede om spillere de knapt har sett spille. Ganske så fornøyelig. Hadde gleden av å se en aldrende Pelè i èn kamp. En stor artist, men det var en nordmann som var banens beste.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:13 pm
KTBFFH skrev: tor des 29, 2022 8:42 pm barndommen gikk på diskusjoner med venner og hvem som var best av Pele og Maradona, selvom ingen av oss har sett Pele spille
Hehe. Folk legger ut i det vide og brede om spillere de knapt har sett spille. Ganske så fornøyelig. Hadde gleden av å se en aldrende Pelè i èn kamp. En stor artist, men det var en nordmann som var banens beste.
Det er helt riktig, men viser også hvilke spor en spiller kan sette. At folk diskuterer og argumenterer han som tidenes beste uten å ha sett en eneste kamp av han.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:13 pm
KTBFFH skrev: tor des 29, 2022 8:42 pm barndommen gikk på diskusjoner med venner og hvem som var best av Pele og Maradona, selvom ingen av oss har sett Pele spille
Hehe. Folk legger ut i det vide og brede om spillere de knapt har sett spille. Ganske så fornøyelig. Hadde gleden av å se en aldrende Pelè i èn kamp. En stor artist, men det var en nordmann som var banens beste.
Halvard eller Tom?

Førstnevnte spilte jo film med Pele m.fl.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Verden hadde vært fattig uten folk med eksepsjonelle ferdigheter. Om han var nummer 1, 2, 3 eller 4 i rekken blir underordnet. Han var unik, og verden er heldig som fikk bevitne hans storhet.

En trist dag.

Hvil i fred.

Number4

Legg inn av Number4 »

kytec skrev: tor des 29, 2022 9:19 pm
Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:13 pm
KTBFFH skrev: tor des 29, 2022 8:42 pm barndommen gikk på diskusjoner med venner og hvem som var best av Pele og Maradona, selvom ingen av oss har sett Pele spille
Hehe. Folk legger ut i det vide og brede om spillere de knapt har sett spille. Ganske så fornøyelig. Hadde gleden av å se en aldrende Pelè i èn kamp. En stor artist, men det var en nordmann som var banens beste.
Halvard eller Tom?

Førstnevnte spilte jo film med Pele m.fl.
Finn Seemann

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:21 pm
kytec skrev: tor des 29, 2022 9:19 pm
Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:13 pm

Hehe. Folk legger ut i det vide og brede om spillere de knapt har sett spille. Ganske så fornøyelig. Hadde gleden av å se en aldrende Pelè i èn kamp. En stor artist, men det var en nordmann som var banens beste.
Halvard eller Tom?

Førstnevnte spilte jo film med Pele m.fl.
Finn Seemann
Aldri hørt om, ifølge wiki levde han hardt og døde ung uten at det nødvendigvis var direkte relatert, men kan ha vært.

Number4

Legg inn av Number4 »

kytec skrev: tor des 29, 2022 9:25 pm
Number4 skrev: tor des 29, 2022 9:21 pm
kytec skrev: tor des 29, 2022 9:19 pm

Halvard eller Tom?

Førstnevnte spilte jo film med Pele m.fl.
Finn Seemann
Aldri hørt om, ifølge wiki levde han hardt og døde ung uten at det nødvendigvis var direkte relatert, men kan ha vært.

startelver

Legg inn av startelver »

Selv Erling har noe å si om dette.


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Jolla skrev: tor des 29, 2022 8:55 pm På min subjektive liste så er Pelé den 3. største/beste gjennom tidene, bak argentinerne Lionel Messi og Diego Maradona, men foran Nederlands store sønn Johan Cruijff.
Syntes slike rangeringer er særdeles vanskelig, dette da slike lister har to problemer.

1. Spillere fra forskjellige tidsaldere gjør det ganske vanskelig å sette dem opp mot hverandre, da spillere er av en annen tid, og det derfor blir ganske urettferdig og såpass mange variabler å sette opp mot hverandre.

2. Slike lister har en tendens til å favorisere offensive spillere, det er særdeles sjeldent målvakter, backer og stoppere f.eks nevnes i slike diskusjoner, det er alltid de offensive heltene som nevnes og som trekkes frem som de beste gjennom alle tider, og at det er de som dyrkes som helter.

Så jeg liker personlig særdels dårlig slike lister da det er klin umulig å komme frem til noe.

Uansett hvil i fred Pele.

b0lle

Legg inn av b0lle »

startelver skrev: tor des 29, 2022 10:22 pm Selv Erling har noe å si om dette.

Sier Erling med det at Pele fant opp sklitaklingen og innkast?

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

Veldig trist. Jeg prøver alltid, i slike stunder, å si til meg selv at "vi skal alle dø", og "det går én vei med oss alle." Døden blir da litt mer familiær, og mindre voldsom. Det største ikonet, sammen med Maradona. (i mi bok)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg orker ikke "tidenes"-maset. Det slår meg at det minner litt for mye om tilsvarende diskusjon når det gjelder gitarister og da særlig Hendrix: Beste? "Største"? Mest innflytningsrike? Man kan krangle om slikt alt man vil.

Pele vil for alltid være "der oppe" sammen med et ekstremt lite knippe spillere, og forbli untouchable. Så får heller folk krangle om...kriteriene for å definere spillere som ditt og datt (tilsynelatende er fleste enige i 1 ting, og det er at defensive spillere ikke er oppi toppen, noe som irriterer meg og gjør at jeg aldri har lyst til å diskutere "tidenes wæwæ").

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: fre des 30, 2022 12:02 pm Jeg orker ikke "tidenes"-maset. Det slår meg at det minner litt for mye om tilsvarende diskusjon når det gjelder gitarister og da særlig Hendrix: Beste? "Største"? Mest innflytningsrike? Man kan krangle om slikt alt man vil.

Pele vil for alltid være "der oppe" sammen med et ekstremt lite knippe spillere, og forbli untouchable. Så får heller folk krangle om...kriteriene for å definere spillere som ditt og datt (tilsynelatende er fleste enige i 1 ting, og det er at defensive spillere ikke er oppi toppen, noe som irriterer meg og gjør at jeg aldri har lyst til å diskutere "tidenes wæwæ").
Det er noe spesielt at det alltid skal være snakk om Maradona, Messi, C Ronaldo og Pelé hele tiden, ja. Kanskje plusse på med Cruijff og evt Platini og Zidane nå og da. Men spillere som Bobby Moore, Jasjin, Beckenbauer, Facchetti, Buffon, Cannavaro, Banks, Matthäus etc bør jo så absolutt være med i denne diskusjonen også.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

GiPazzini_85 skrev: fre des 30, 2022 4:50 pm
Lezah skrev: fre des 30, 2022 12:02 pm Jeg orker ikke "tidenes"-maset. Det slår meg at det minner litt for mye om tilsvarende diskusjon når det gjelder gitarister og da særlig Hendrix: Beste? "Største"? Mest innflytningsrike? Man kan krangle om slikt alt man vil.

Pele vil for alltid være "der oppe" sammen med et ekstremt lite knippe spillere, og forbli untouchable. Så får heller folk krangle om...kriteriene for å definere spillere som ditt og datt (tilsynelatende er fleste enige i 1 ting, og det er at defensive spillere ikke er oppi toppen, noe som irriterer meg og gjør at jeg aldri har lyst til å diskutere "tidenes wæwæ").
Det er noe spesielt at det alltid skal være snakk om Maradona, Messi, C Ronaldo og Pelé hele tiden, ja. Kanskje plusse på med Cruijff og evt Platini og Zidane nå og da. Men spillere som Bobby Moore, Jasjin, Beckenbauer, Facchetti, Buffon, Cannavaro, Banks, Matthäus etc bør jo så absolutt være med i denne diskusjonen også.
I tillegg til Totti, selvsagt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: fre des 30, 2022 4:50 pm
Lezah skrev: fre des 30, 2022 12:02 pm Jeg orker ikke "tidenes"-maset. Det slår meg at det minner litt for mye om tilsvarende diskusjon når det gjelder gitarister og da særlig Hendrix: Beste? "Største"? Mest innflytningsrike? Man kan krangle om slikt alt man vil.

Pele vil for alltid være "der oppe" sammen med et ekstremt lite knippe spillere, og forbli untouchable. Så får heller folk krangle om...kriteriene for å definere spillere som ditt og datt (tilsynelatende er fleste enige i 1 ting, og det er at defensive spillere ikke er oppi toppen, noe som irriterer meg og gjør at jeg aldri har lyst til å diskutere "tidenes wæwæ").
Det er noe spesielt at det alltid skal være snakk om Maradona, Messi, C Ronaldo og Pelé hele tiden, ja. Kanskje plusse på med Cruijff og evt Platini og Zidane nå og da. Men spillere som Bobby Moore, Jasjin, Beckenbauer, Facchetti, Buffon, Cannavaro, Banks, Matthäus etc bør jo så absolutt være med i denne diskusjonen også.
Ber noen meg ramse opp de 5 beste spillerne jeg har sett (nok til å danne meg en seriøs formening om), så vil Maldini være der. Kjenner få som ville gjort det samme.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»