Bilkjøp 2023

Svar
Someone

Bilkjøp 2023

Legg inn av Someone »

Vi nærmer oss et år, så på tide spå våre bilkjøp kommende år: 2023

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil

Utfordringen nå er jo alle de ymse nye eievariantene innen bilhold, så tenker vi er såpass runde at med kjøpe bil, så inkluderes i prinsippet bytte bil også. Uansett eierforhold

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:28 am Vi nærmer oss et år, så på tide spå våre bilkjøp kommende år: 2023

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil

Utfordringen nå er jo alle de ymse nye eievariantene innen bilhold, så tenker vi er såpass runde at med kjøpe bil, så inkluderes i prinsippet bytte bil også. Uansett eierforhold
Med mindre kjøpekraft, så blir det vel færre bilkjøp også, skulle man tro.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

2. Skal levere inn leasingbil i mai, men har kjøpt ny bolig og ikke solgt den gamle. Må dermed se an litt hvor mange biler vi skal ha.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Savner stadig punktet 'fullstendig planløse nykker og noier'.

Men for én gangs skyld kan jeg si pkt. 1. Har for første gang også signert kontrakt. Vha. Scribe på nett.
Har aldri satt for hos vedkommende forhandler, kun ringt inn og brult e-post. (HI5)

Sjefan

Legg inn av Sjefan »

2.

Reiser en del til Vestlandet fra hovedstaden og har brukt mye månedsleie fra Fleks / Sesongbil / Avis. Har kjøpt ny leilighet med parkeringsplass og vurderer sterkt bil for fleksibilitet. Problemet blir da bare om man skal kjøpe relativt ny elbil eller fossil med 2-4 år på veien ……

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

1. Leasingen på Passaten går ut i mai, så blir garantert kjøp av ny/brukt bil.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

For første gang på lenge kan det komme et år (2023) der jeg faktisk ikke har planlagt å kjøpe bil.
Jeg kan komme til å kjøpe en morobil som f eks en SL R129 da jeg savner cabriolet og eldre Mercedes-følelse. Og jeg kan komme til å bytte iX40 i en iX50, men siden vi bruker range roveren pp langturer så trenger vi aldri mer rekkevidde i iX enn det iX40 tilbyr, altså er den mer enn tilstrekkelig til den hverdagskjøringen vi bruker den til. Den kommer seg fint til hytta, bare at den må lades innen man kommer hjem igjen, og det går helt fint, for vi bruker den andre bilen mest.

Altså blir det enten en 3 eller 4 for år 2023.
Men som someone sier så går det vel bare til påske så har jeg plutselig kjøpt et eller annet med ratt og 4 hjul :lol:

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil

Leafens leasing varer et par mnd inn i 2024. Skal mye til for at det handles før den går ut av avtalen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Her blir det en soleklar 5.

Egentlig brukte jeg alt for lite penger da jeg byttet bil sist. Fikk 100.000 mer enn jeg hadde regnet med for RS3'en.

Someone

Legg inn av Someone »

1. I form av bytte bil. Polestaren er planlagt byttet i noe annet enten i januar eller februar. Bindingen med Fleks løper til desember neste år, og blir ikke overrasket over det i løpet av 2023 bli flere bilbytter

Ribba

Legg inn av Ribba »

Femmer på meg i år også.

nlc

Legg inn av nlc »

1, Skal ha ny hundebil (Cr-V eller Tucson, har ikke bestemt meg, men er på budsjett der 300k), og mulig jeg også bytter inn hovedbilen, Audi, i noe annet; det er usunt for blodtrykket mitt å ha et kundeforhold til Møller, og jeg betaler sikkert mer i driftskostnader for den enn om jeg hadde leaset noe splitter nytt. BMW i tilfelle, har sikkert dårlig smak men har lyst på X6.

Forfun

Legg inn av Forfun »

3. vet ikke hvor lenge jeg holder ut med elbil. Men så var det alternativer da. Lever fint med den jeg har, men savnet av en lettere bil med ok motor er definitivt tilstede.

burkar

Legg inn av burkar »

For meg blir det definitivt bytte av Fleks-bilen i løpet av året, så en slags ener der. Ikke fordi jeg er misfornøyd med ID.4, men variasjon fryder og jeg kan fint klare meg med en mindre bil til våren.

Citigo forblir nok i stallen hele 2023. E46en får vi se, jeg begynner å bli litt lei at det alltid er noe som må fikses…

Queenie

Legg inn av Queenie »

Snuser på ny dieselbil, håper min holder et par år til, men mulig jeg slår til på et godt tilbud om jeg kommer over det. Hadde vært en drøm med VW Transporter 4wd, mer reelt er nok lillebroren VW Caddy Maxi som jeg har i dag, men 4wd hadde vært topp.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Er godt fornøyd med Mini'n, så en femmer her.

Someone

Legg inn av Someone »

Jeg trives med Polestaren, men tror jeg trenger en litt større bil gjennom vinteren, så henter dermed ut en i-Pace i midten av januar

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Er det kjøpers marked i bruktmarkedet for nyere biler om dagen? Noen som vet hvor mye avanse bilforhandlerne har pp brukte leasingbiler?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

B.O.B. skrev: søn jan 01, 2023 8:42 pm Er det kjøpers marked i bruktmarkedet for nyere biler om dagen? Noen som vet hvor mye avanse bilforhandlerne har pp brukte leasingbiler?
Det virker slik. Det har roet seg kraftig ned etter ekstremt selgers marked i pandemien. Økt rente demper etterspørsel, og jeg tror nok at mange kjøper bil enten ved å låne opp på boligen eller ta billån.
I tillegg er det generelt usikre tider og psykologisk så avventer folk litt mer de større økonomiske kjøpene som f eks bil er.
Kjenner flere som har kjøpt ny bil og regnet med å selge den gamle, tror ingen av de har solgt til ok pris og flere ligger stadig usolgte på markedet.
Men så er jo selgernes prisforventninger ganske høye også. «Alle» tror at elbilprisene på nyere brukte elbiler skal skyte i været når det kommer avgifter. Men det er ikke sikkert.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:28 am Vi nærmer oss et år, så på tide spå våre bilkjøp kommende år: 2023

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil

Utfordringen nå er jo alle de ymse nye eievariantene innen bilhold, så tenker vi er såpass runde at med kjøpe bil, så inkluderes i prinsippet bytte bil også. Uansett eierforhold
Siden jeg bytta til ny bil så sent som i november, blir det en 5-er på meg.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Et vel så interessant spørsmål er kanskje:
Hvilken drivstofftype vil din neste bil ha?

Mitt svar?
Jeg er usikker, det står likt mellom bensin, elektrisk og diesel, sistnevnte kun pga at Range Rover er aktuell i nyere (nyeste) utgave og å ha bensin i den er for meg ikke en berikelse på kjøreopplevelsen av den. Mens i de fleste tilfeller er bensinbil å foretrekke. Og elektrisk synes jeg det er fint å ha på minst en av bilene.

Må jeg velge ett drivstoff? Ja da blir det bensin med 6, 8 eller 12 sylindre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor:

'....Jeg er usikker, det står likt mellom bensin, elektrisk og diesel, ........'


Hadde man hevdet dette på et annet forum, for 10-15 år siden, at Kompressor ville si sånt, hadde det blitt å 'ta seg noen runder'.

Someone

Legg inn av Someone »

Da var I-Pace hentet, eneste jeg må finne ut av er hvordan jeg får endret tripteller og rekkeviddeteller fra miles til kilometer :p

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:28 am Vi nærmer oss et år, så på tide spå våre bilkjøp kommende år: 2023

1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil

Utfordringen nå er jo alle de ymse nye eievariantene innen bilhold, så tenker vi er såpass runde at med kjøpe bil, så inkluderes i prinsippet bytte bil også. Uansett eierforhold
Blir 5 her.

Bilen blir 2 år i april så det ligger vel an til at vi skriver 2025 før jeg begynner på et nytt eventyr der jeg lar meg friste til å legge på mye kult ekstrautstyr som jeg egentlig ikke trenger. Pleier å si til kona at det er på grunn av videresalgsverdien, uten at jeg helt tror at det spiller sånn gedigen rolle.

Den der funksjonen Bygg din XXX som forhandlerne har online er ikkje braaaa for lommeboka.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Kompressor skrev: ons jan 04, 2023 8:08 pm Må jeg velge ett drivstoff? Ja da blir det bensin med 6, 8 eller 12 sylindre.
Du er så transynt og diffus. Du overser 5, 7, 9, 10, 14, 16 og Wankel. Og tenker du V, W, boxer, rekke eller stjerne?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Blir rimelig sikkert 5 her. Europeisk bilindustri kommer å slite med komponentbrist i år også. Gidder ikke bestille ny bil for så oppdage at den blir levert med manglende utstyr.

Folk som bestiller kinesbiler slipper vel det problemet, men slike biler er jo som kjent helt uaktuelle for meg.

Har uansett 2 år igjen på garantien og etter det kan jeg kjøpe PAW som gir omtrent samme dekning som nybilgarantien.

Alternativ 2 kan eventuelt bli aktuell hvis det dukker opp en interessant nyere brukt 911 eller Boxter med B6 motor.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: man jan 30, 2023 1:36 pm Da var I-Pace hentet, eneste jeg må finne ut av er hvordan jeg får endret tripteller og rekkeviddeteller fra miles til kilometer :p
Kult, liker du den? Jeg digger I-Pace. Nesten like god å kjøre som Taycan faktisk, bare mye billigere og mye mer romslig og praktisk.

Til det du lurer på: gå inn i menyen på rattknappene i displayet foran rattet. Velg visningstyper etc, mener det er inni der du endrer. Er ganske likt på både land rover og jaguar fra den tidsepoken. Hadde Range Roveren på service og hadde I-Pace EV400 som lånebil i går, og jeg måtte kjøre meg en ekstra runde.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Hardy-guttene skrev: man jan 30, 2023 5:05 pm
Kompressor skrev: ons jan 04, 2023 8:08 pm Må jeg velge ett drivstoff? Ja da blir det bensin med 6, 8 eller 12 sylindre.
Du er så transynt og diffus. Du overser 5, 7, 9, 10, 14, 16 og Wankel. Og tenker du V, W, boxer, rekke eller stjerne?
Etter en stund finner man ut hva man liker best.
«Jeg er ferdig med fire sylindre» - det sier jeg ofte.
Og fin motorlyd får man bare fra 6, 8 eller 12 sylindre. 5 og 10 kan også gå, men de er ikke mine favoritter, med unntak av Lexus LFA og Carrera GT.
16 er ok, men eneste V16 jeg kjenner til lydmessig er Bugatti og det kan være ok, men mer voldsomt enn elegant og pent.

Diesel er ikke helt mitt drivstoff, men diesel med sekser og åtter kan være ok i visse biltyper, selv har jeg en V8 diesel i en fullsize Range Rover og det passer den bilen helt topp. Jeg har også «sikret meg» ved å ha en bensin V12, en Diesel V8 og en elektrisk bil. Jeg ser i 2023 etter en cabriolet og det er mest sannsynlig en rekkesekser eller V8 det blir, men har også sett på 2 stk V12.

Når det gjelder Wankel er jeg ikke så overbegeistret.
Jeg kan like V-motorer, W12 (har nylig kjørt en Bentley med W12 i en ukes tid og den låt mye bedre enn jeg trodde på forhånd, men den slukte ekstreme mengder bensin, vi snakker over 1,5 på forsiktig 120-130 motorveiskjøring).
Rekkemotorer er nydelig, har hatt mange rekkeseksere. Og har også hatt noen Bokser-seksere, nydeligste var i 991.1 4S, som med sin sportseksos har nesten like grom lyd som min nåværende V12 Aston Martin. V12 er ekstremt kult. Og også V8 er noe helt eget opplevelsesmessig.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hardy-guttene skrev: man jan 30, 2023 5:05 pm
Kompressor skrev: ons jan 04, 2023 8:08 pm Må jeg velge ett drivstoff? Ja da blir det bensin med 6, 8 eller 12 sylindre.
Du er så transynt og diffus. Du overser 5, 7, 9, 10, 14, 16 og Wankel. Og tenker du V, W, boxer, rekke eller stjerne?
Der er en del som drømmer om R11:

https://www.thedrive.com/news/this-simu ... better-v10

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev:
'....men eneste V16 jeg kjenner til lydmessig....'

**********

Du mener vel W16? Eller er du helt tilbake på 1930-tallet og Cadillac V16?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»