The Last of Us [HBO]

Svar
VivaLV

Re: The Last of Us [HBO]

Legg inn av VivaLV »

Chromeback skrev: tor feb 02, 2023 11:15 pm
VivaLV skrev: tor feb 02, 2023 11:01 pm
ElGuaje skrev: tor feb 02, 2023 10:54 pm

Enig i det. Selvom det kan være digg å bare binge i mange timer på en ny serie, så er det faktisk gøy å glede seg til mandager om dagen. (for en gangs skyld)
Også lettere å diskutere en serie når alle er på samme episode hver uke.

Gjør jo også at en serie blir en snakkis over en lengre periode, og ikke bare i lunsjen på mandagen etter at en ny sesong kom ut fredagen før.
Du leste det her først. Tiden for binging er forbi. Nå er det god gammeldags en episode i uka som gjelder :-)
Det har den jo vært i flere år allerede, det er vel Netflix som fortsatt kun slipper alt-i-ett sesonger, så den spådommen er ikke spesielt dristig.

HBO, Prime, Disney og Apple+ slipper alle episoder ukentlig, og det er det gjort i flere år.

Alle de store aktørene ønsker å ha den nye GoT-hypen verden rundt.
Forøvrig er vel dette absolutt på høyde med GoT-hypen. Kan ikke huske sist en serie hadde så mye hype i media. Er vel på høyde både med Tiger King og Squid Games dette.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 1:51 pm Helt greie tall.

«The Last of Us»-låt skyter i været.Linda Ronstadt opplever «Kate Bush-effekten». Vi skal ikke spoile episodens handling, men flere snakker om at dette er en av de beste enkeltepisodene i en serie på lang tid.

Den har tittelen «Long, long time», oppkalt etter Linda Ronstadts sang med samme navn, fra 1970. Sangen spiller også en sentral rolle i episoden. Og det synes på streaming-tallene. Etter at episoden ble tilgjengelig, tvitret Spotify at tallene har økt med 4900 prosent.
Helt greie tall det der ja.

Hadde hverken hørt om sangen eller Linda Ronstadt før denne episoden, så glad for at de brukte den og introduserte meg for dem. Har hørt en del på den selv de siste dagene, synes den er veldig fin.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

FORSIKTIG MED SPOILERS DA.
Men hvor mange episoder av sesong 1 kommer det? Og vil sesong 2 og evnt. flere sesonger da være løsrevet fra spillet?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det jobbes også med det tredje spillet i serien.

Naughty Dog har vel også sagt at de prioriterer TLU-serien fremover, noe som blant annet har ført til at Uncharted-serien har blitt lagt på hylla (mest sannsynlig for godt).

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Forholdsvis bra serie så langt men langt fra så bra at jeg hiver meg på grupperunkinga her.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

TrondLFC skrev: fre feb 03, 2023 3:48 pm Forholdsvis bra serie så langt men langt fra så bra at jeg hiver meg på grupperunkinga her.
Jeg har heller ikke hivd meg på :-)
Foreløpig er den for meg bare en av en rekke slike postapokalyptiske filmer/serier. F.eks. så er jeg sytematisk ikke så begeisetret for zombier. Burde være mulig å lage en slik serie uten disse zombiene hele tiden. Dog spiller de jo i denne serien litt mindre rolle enn i Walking Dead f.eks.

Forøvrig trur jeg det må være tusenvis av slike uoppdagede sanger. Skaper man den rette stemninga så trur jeg nesten enhver sang kan bli en ny hit hvis man har den med i en film.
Det er jo spesielt mange fine sanger innen americasjangeren/cuntry/visesang.
Linda Ronstadt her nevnt. Eva Cassidy. Judy Collins osv. osv. osv.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

VivaLV skrev: tor feb 02, 2023 10:44 pm
Tormund skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm Kan jeg kopiere inn Asbjørn Slettemark sin fantastiske review av episode 3, fikk meg til å se episoden en gang til. https://op-5.no/episode-3-av-the-last-o ... ndre-gang/

Btw, så noen nevnte musikken i The Leftovers, er det han samme som driver og tweaker på forskjellige versjoner av Where is my mind? Eneste jeg husker av spesiell musikk fra Leftovers, dog er det lenge siden jeg har sett den nå.
Hvis det er det han her skriver som gjør at folk går amok i terningskastene lages det tydeligvis mye dårlige dramaserier :-)
Er jo slik over hele fjøla. Vi lever i en trist tid med dårlig Tv der det også nå er slik at enkle historier fra spillverdenen blir til TV-serier. Er jo ganske utrolig at en slik serie slår an. Jeg har for lengst gitt opp TV- og streaming, men tvang meg gjennom tre episoder sammen med folk i familien som er mer grøsser-interesserte. De kjedet seg og ble ikke videre imponerte. Og den siste bleikfisepisoden sier vel mest om industriens spekulasjon i snørr- og tårer-samfunnet.

Er nok mye som går på at det er landskap og andre visuelle uttrykk som appellerer veldig til gamere og ellersfolk spm lat seg sjarmere av ræl som Avatar. Men karakterene i denne serien er jo skrekkelig hule og lite interessante, slik som man jo også ser i spillverdenen.
Sist redigert av GiPazzini_85 den fre feb 03, 2023 4:09 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Justice 97 skrev: fre feb 03, 2023 3:40 pm
VivaLV skrev: fre feb 03, 2023 3:35 pm FORSIKTIG MED SPOILERS DA.
Men hvor mange episoder av sesong 1 kommer det? Og vil sesong 2 og evnt. flere sesonger da være løsrevet fra spillet?
Det er kommet to spill. Handlingen i sesong 2 og muligens sesong 3 vil være fra det siste av dem. Første sesong, basert på første spillet er vel på 9 episoder.
Da tipper jeg 5 sesonger :-)
Spill 1=1 sesong
Spill 2=2 sesonger
Og evnt. spill 3 = 2 sesonger

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Kunne jo vært en spin-off det. Frank&Bill som kjemper mot zombier og raiders i deres minisamfunn :-)

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

GiPazzini_85 skrev: fre feb 03, 2023 3:58 pm
VivaLV skrev: tor feb 02, 2023 10:44 pm
Tormund skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm Kan jeg kopiere inn Asbjørn Slettemark sin fantastiske review av episode 3, fikk meg til å se episoden en gang til. https://op-5.no/episode-3-av-the-last-o ... ndre-gang/

Btw, så noen nevnte musikken i The Leftovers, er det han samme som driver og tweaker på forskjellige versjoner av Where is my mind? Eneste jeg husker av spesiell musikk fra Leftovers, dog er det lenge siden jeg har sett den nå.
Hvis det er det han her skriver som gjør at folk går amok i terningskastene lages det tydeligvis mye dårlige dramaserier :-)
Er jo slik over hele fjøla. Vi lever i en trist tid med dårlig Tv der det også nå er slik at enkle historier fra spillverdenen blir til TV-serier. Er jo ganske utrolig at en slik serie slår an. Jeg har for lengst gitt opp TV- og streaming, men tvang meg gjennom tre episoder sammen med folk i familien som er mer grøsser-interesserte. De kjedet seg og ble ikke videre imponerte. Og den siste bleikfisepisoden sier vel mest om industriens spekulasjon i snørr- og tårer-samfunnet.

Er nok mye som går på at det er landskap og andre visuelle uttrykk som appellerer veldig til gamere og ellersfolk spm lat seg sjarmere av ræl som Avatar. Men karakterene i denne serien er jo skrekkelig hule og lite interessante, slik som man jo også ser i spillverdenen.
For en tøffing du er!

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

TrondLFC skrev: fre feb 03, 2023 3:48 pm Forholdsvis bra serie så langt men langt fra så bra at jeg hiver meg på grupperunkinga her.
Grupperunking?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Machine_Head skrev: fre feb 03, 2023 5:26 pm
GiPazzini_85 skrev: fre feb 03, 2023 3:58 pm
VivaLV skrev: tor feb 02, 2023 10:44 pm

Hvis det er det han her skriver som gjør at folk går amok i terningskastene lages det tydeligvis mye dårlige dramaserier :-)
Er jo slik over hele fjøla. Vi lever i en trist tid med dårlig Tv der det også nå er slik at enkle historier fra spillverdenen blir til TV-serier. Er jo ganske utrolig at en slik serie slår an. Jeg har for lengst gitt opp TV- og streaming, men tvang meg gjennom tre episoder sammen med folk i familien som er mer grøsser-interesserte. De kjedet seg og ble ikke videre imponerte. Og den siste bleikfisepisoden sier vel mest om industriens spekulasjon i snørr- og tårer-samfunnet.

Er nok mye som går på at det er landskap og andre visuelle uttrykk som appellerer veldig til gamere og ellersfolk spm lat seg sjarmere av ræl som Avatar. Men karakterene i denne serien er jo skrekkelig hule og lite interessante, slik som man jo også ser i spillverdenen.
For en tøffing du er!
Jaha? Hva mener du med det?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Machine_Head skrev: fre feb 03, 2023 5:26 pm
TrondLFC skrev: fre feb 03, 2023 3:48 pm Forholdsvis bra serie så langt men langt fra så bra at jeg hiver meg på grupperunkinga her.
Grupperunking?
Det er ett uttrykk :-)
Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.

Ghost

Legg inn av Ghost »

GiPazzini_85 skrev: fre feb 03, 2023 3:58 pm
VivaLV skrev: tor feb 02, 2023 10:44 pm
Tormund skrev: tor feb 02, 2023 10:35 pm Kan jeg kopiere inn Asbjørn Slettemark sin fantastiske review av episode 3, fikk meg til å se episoden en gang til. https://op-5.no/episode-3-av-the-last-o ... ndre-gang/

Btw, så noen nevnte musikken i The Leftovers, er det han samme som driver og tweaker på forskjellige versjoner av Where is my mind? Eneste jeg husker av spesiell musikk fra Leftovers, dog er det lenge siden jeg har sett den nå.
Hvis det er det han her skriver som gjør at folk går amok i terningskastene lages det tydeligvis mye dårlige dramaserier :-)
Er nok mye som går på at det er landskap og andre visuelle uttrykk som appellerer veldig til gamere og ellersfolk spm lat seg sjarmere av ræl som Avatar. Men karakterene i denne serien er jo skrekkelig hule og lite interessante, slik som man jo også ser i spillverdenen.
Man er på episode 3 i en Joel og Ellie-serie hvor man knapt har blitt kjent med dem enda.Og jeg ser ikke helt hva som er hult og uinteressant med det man har sett så langt. Joel har man fått en del backstory på, og han fremstår langt fra platt og hul. Mye ballast og ingen utpreget endimensjonal helt. Noen gode, og også mange dårlige sider. Ellie har man knapt rukket å blitt kjent med.

Bill og Frank var langt fra uinteressante og hule etter min mening. Mange dimensjoner der også, og velspilt og troverdig. Resten av karakterene har ikke hatt noen rolle av betydning.

Man vil bli bedre kjent med Joel og Ellie etter hvert. Og det vil komme karakterer som i spillet var langt fra uinteressante og hule.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

VivaLV skrev: Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.
Jeg er ikke enig i det i det hele tatt, jeg datt nærmest totalt ut av stemningen jeg hadde etter de to første episodene da jeg så ep.3. Greit nok at de var homofile osv men å tvære det ut en hel episode (80min?) med alskens middagger, vinskjenking, grønsaksdyrkning og bla bla bla, we get it! Jeg kjedet meg stort sett gjennom hele episoden og syns det hadde holdt lenge med toppen 10min omkring dette paret og så gått videre med den virkelige handlingen.

Jeg gir karakteren 10/10 til ep.1 og ep.2. Ep.3 gir jeg kun 4/10.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

VivaLV skrev: fre feb 03, 2023 7:54 pm
Machine_Head skrev: fre feb 03, 2023 5:26 pm
TrondLFC skrev: fre feb 03, 2023 3:48 pm Forholdsvis bra serie så langt men langt fra så bra at jeg hiver meg på grupperunkinga her.
Grupperunking?
Det er ett uttrykk :-)
Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.
I en serie på hele 3 episoder så langt!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

jeg for min del hadde veldig vanskelig for å ta kjærligheten i eps 3 seriøst.
Hele opplegget/historien virket så utrolig lettvint og enkelt, de to eneste homofile i mils omkrets vil jeg tro, finner hverandre.
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.

Føltes mer som en meget rask, enkel, fullstendig lite troverdig "cop out" for å etablere dette forholdet som tydeligvis er i spillet.
Så dette falt jeg overhodet ikke for. Kunne like godt vært et heterofilt forhold, men jeg kjøpte bare ikke den kjappe og ukompliserte måten dette skjedde på.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm jeg for min del hadde veldig vanskelig for å ta kjærligheten i eps 3 seriøst.
Hele opplegget/historien virket så utrolig lettvint og enkelt, de to eneste homofile i mils omkrets vil jeg tro, finner hverandre.
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.

Føltes mer som en meget rask, enkel, fullstendig lite troverdig "cop out" for å etablere dette forholdet som tydeligvis er i spillet.
Så dette falt jeg overhodet ikke for. Kunne like godt vært et heterofilt forhold, men jeg kjøpte bare ikke den kjappe og ukompliserte måten dette skjedde på.
Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?

Jack

Legg inn av Jack »

Det er åpenbart at noen folk synes at homofili er ubehagelig.
Sist redigert av Jack den fre feb 03, 2023 8:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm jeg for min del hadde veldig vanskelig for å ta kjærligheten i eps 3 seriøst.
Hele opplegget/historien virket så utrolig lettvint og enkelt, de to eneste homofile i mils omkrets vil jeg tro, finner hverandre.
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.

Føltes mer som en meget rask, enkel, fullstendig lite troverdig "cop out" for å etablere dette forholdet som tydeligvis er i spillet.
Så dette falt jeg overhodet ikke for. Kunne like godt vært et heterofilt forhold, men jeg kjøpte bare ikke den kjappe og ukompliserte måten dette skjedde på.
Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm jeg for min del hadde veldig vanskelig for å ta kjærligheten i eps 3 seriøst.
Hele opplegget/historien virket så utrolig lettvint og enkelt, de to eneste homofile i mils omkrets vil jeg tro, finner hverandre.
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.

Føltes mer som en meget rask, enkel, fullstendig lite troverdig "cop out" for å etablere dette forholdet som tydeligvis er i spillet.
Så dette falt jeg overhodet ikke for. Kunne like godt vært et heterofilt forhold, men jeg kjøpte bare ikke den kjappe og ukompliserte måten dette skjedde på.
Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:29 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:21 pm

Kanskje du trenger en apokalypse for å forstå den?
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.
Fint for deg, jeg derimot - jeg kjøper ikke måten det skjedde på.
Snakker ikke om det etablerte forholdet, det var fint nok det.
Vi er ulike.
Sist redigert av Winnowill den fre feb 03, 2023 8:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:35 pm
greyserpent skrev: fre feb 03, 2023 8:29 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:26 pm
Mjaaa.. joooda, kanskje. For min del hadde de ikke trengt å vise at de møttes, ble forelsket osv. De kunne bare vist det allerede etablerte forholdet og dermed kuttet ned på tiden, som kunne blitt viet enda mer til Joel/Ellie.
Jeg kan ikke komme på et eneste eksempel hvor kjærlighet er portrettert bedre enn i denne episoden.
Fint for deg, jeg derimot - I dont buy it.
Vi er ulike.
Det som gjør verden sjarmerende. ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent
Fikk du ikke med deg noen av signalene og de subtile hintene Bill ga under den første middagen deres sammen, før pianoscenen. Som måten han la håret bakover på da han satte seg ned?

Scenen la ikke skjul på at Bill var homofil på noen som helst måte ovenfor seerne, så da burde det være ganske enkelt for Frank å skjønne dette også.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:20 pm
Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent
Fikk du ikke med deg noen av signalene og de subtile hintene Bill ga under den første middagen deres sammen, før pianoscenen. Som måten han la håret bakover på da han satte seg ned?

Scenen la ikke skjul på at Bill var homofil på noen som helst måte ovenfor seerne, så da burde det være ganske enkelt for Frank å skjønne dette også.
Hehe, nei det la jeg ikke merke til.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:23 pm Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.
Joda, mitt poeng som jeg skrev var at de kunne kuttet møtet mellom de 2 (det er det jeg ikke finner troverdig og som ødela for min del) og bare vist alt annet med de to etter forholdet var etablert.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

sertono skrev: fre feb 03, 2023 8:09 pm
VivaLV skrev: Flere har jo gitt 10/10 på den siste episoden/hele serien og mente også ep. 3 var noe av den beste enkeltepisoden i noen serie noengang.
Jeg er ikke enig i det i det hele tatt, jeg datt nærmest totalt ut av stemningen jeg hadde etter de to første episodene da jeg så ep.3. Greit nok at de var homofile osv men å tvære det ut en hel episode (80min?) med alskens middagger, vinskjenking, grønsaksdyrkning og bla bla bla, we get it! Jeg kjedet meg stort sett gjennom hele episoden og syns det hadde holdt lenge med toppen 10min omkring dette paret og så gått videre med den virkelige handlingen.

Jeg gir karakteren 10/10 til ep.1 og ep.2. Ep.3 gir jeg kun 4/10.
Ja tenk at de var homofile gjennom hele episoden da. Var da alt for meget. Der der ville ikke Morgan Kane gjort.
Vi er alle forskjellige, heldigvis. Men herregud...

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Winnowill skrev: fre feb 03, 2023 8:19 pm
OG han åpne homofile skjønner STRAKS at han lukkede homofile egentlig er homofil over 2 sekunder omtrent, for så å 5 minutter senere bare hoppe i seng med hverandre uten noe mer liksom.
I podcasten til serien så snakket de litt om dette. Og flere av de som er med å lage serien er middelaldrende homofile menn. Og de snakket om at noen er det helt umulig å se er homofile, og andre ganger så vet du det med en gang. Og dette skal da være en av disse gangene.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Winnowill skrev: lør feb 04, 2023 12:33 pm
Chromeback skrev: lør feb 04, 2023 12:23 pm Og av de 80 minuttene episode 3 varte var det vel nærmere 27 minutter med Joel og Ellie.
Joda, mitt poeng som jeg skrev var at de kunne kuttet møtet mellom de 2 (det er det jeg ikke finner troverdig og som ødela for min del) og bare vist alt annet med de to etter forholdet var etablert.
Møtet mellom dem er helt vitalt for tematikken til historien til The Last of Us, som man også ser Joel går igjennom. Bill og Joel er to speilbilder av hverandre, men er i hver sin unike situasjon, mens Frank og Ellie spiller samme rolle for de to.

Hvordan man åpner seg opp igjen for nære relasjoner midt i en verden hvor det kun står om død og liv, og man ikke egentlig stoler på noen.

Bill hater alle mennesker, er en (homofil) eremitt som lever drømmelivet før Frank kommer inn.
Joel har mistet datteren sin, og nå Tess. Bill måtte lære seg å åpne seg opp for Frank for å komme nærme han, nå må Joel gjøre det samme med Ellie.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»