The Last of Us [HBO]

Svar
DuncanE

Re: The Last of Us [HBO]

Legg inn av DuncanE »

Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 10:43 pm
kibby skrev: tir mar 14, 2023 9:50 pm
ElGuaje skrev: tir mar 14, 2023 7:45 am

Det kan sees som et veldig egoistisk valg, men har du noe empati for valget hans? Hva hadde du gjort hvis du var Joel?
Jeg føler jeg også må svare på denne, selv om dette spørsmålet ikke var til meg. Jeg har empati og forståelse for hvorfor han reddet Ellie (og på et tidspunkt må jo alle zombiene/infiserte dø ut). Derimot syns jeg ikke noe om at "han sverget" til Ellie da han løy på slutten om hva som egentlig skjedde.
Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.
Enig. Ellers så kommer det jo tydeligere frem i spillet (enn tv-serien) at Ellie ikke nødvendigvis ville reddet verden med sitt offer. Var ikke sikkert det ville fungere. Det tatt i betrakting er det kanskje lettere å akseptere Joels valg? Om dette gjør Joel til "hovedskurken" for flere så får det heller være. Jeg er ikke der.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

qbah skrev: ons mar 15, 2023 12:06 am Kan noen forklare meg kort og enkelt hva som var så viktig med denne ferden til Joel og Ellie til sykehuset? Var sistnevnte med på at hun skulle testes og stilles til disposisjon? Altså var hun klar over hva som skulle skje?

Skytingen inne på sykehuset var rimelig epic. Full kontroll.
Ja. Men hun var åpenbart ikke innforstått med at hun ville bøte med livet, med tanke på samtalen hun og Joel hadde i forkant (om planen etter sykehuset).

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Cannabis Connoisseur skrev: ons mar 15, 2023 7:36 am
qbah skrev: ons mar 15, 2023 12:06 am Kan noen forklare meg kort og enkelt hva som var så viktig med denne ferden til Joel og Ellie til sykehuset? Var sistnevnte med på at hun skulle testes og stilles til disposisjon? Altså var hun klar over hva som skulle skje?

Skytingen inne på sykehuset var rimelig epic. Full kontroll.
Enig, episk sekvens, selv om den ble gjort enda bedre og mer omfattende i spillet.
Man kunne omgjort scenen til en mer episk og omfattende "redningsaksjon" fra Joel sin side, som det er i spillet hvor man virkelig føler på presset for å redde Ellie. Likte dog retningen de tok her gjennom å klippe det ned til en montasje, med den musikken, så føles det ikke ut som en redningsasksjon lenger, men de viser hvor langt Joel er villig til å gå for å ikke miste Ellie.

Og når Joel er i det moduset der, så er han et iskaldt menneske.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Synd at de ikke gikk for denne avslutningen her:


anbessa

Legg inn av anbessa »

Joel er bare en rass som bruker Ellie som en gjenstand for å tilfredsstille sine emosjonelle skavanker.
Håper han blir spist av en zombie. Og at Fireflies hoster opp en ny hjernekirurg.

Federin

Legg inn av Federin »

DuncanE skrev: ons mar 15, 2023 12:19 am
Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 10:43 pm
kibby skrev: tir mar 14, 2023 9:50 pm

Jeg føler jeg også må svare på denne, selv om dette spørsmålet ikke var til meg. Jeg har empati og forståelse for hvorfor han reddet Ellie (og på et tidspunkt må jo alle zombiene/infiserte dø ut). Derimot syns jeg ikke noe om at "han sverget" til Ellie da han løy på slutten om hva som egentlig skjedde.
Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.
Enig. Ellers så kommer det jo tydeligere frem i spillet (enn tv-serien) at Ellie ikke nødvendigvis ville reddet verden med sitt offer. Var ikke sikkert det ville fungere. Det tatt i betrakting er det kanskje lettere å akseptere Joels valg? Om dette gjør Joel til "hovedskurken" for flere så får det heller være. Jeg er ikke der.
Tilsluttes. Dessuten vet man ikke hva som hadde skjedd dersom man faktisk fikk utviklet en vaksine eller lignende. Man må huske på at den som har noe slikt også har enorm makt. Man har noe hele verden trenger og ønsker seg. At folk skulle stå rolig i kø utenfor sykehuset, og at sykehuset ikke ville bli utsatt for angrep av folk med mindre edle hensikter, er ikke veldig sannsynlig. I verste fall ville vaksinen havnet i hendene på noen som utnytter makten det ga.

Også er det selvsagt et spørsmål om ett liv skal være verdt like mye som mange liv samlet. Det er jo et moralsk spørsmål. Jeg klarer uansett ikke å anse Joel som skurk fordi han prøver å redde livet til den eneste han har.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Federin skrev: ons mar 15, 2023 8:06 pm
DuncanE skrev: ons mar 15, 2023 12:19 am
Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 10:43 pm

Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.
Enig. Ellers så kommer det jo tydeligere frem i spillet (enn tv-serien) at Ellie ikke nødvendigvis ville reddet verden med sitt offer. Var ikke sikkert det ville fungere. Det tatt i betrakting er det kanskje lettere å akseptere Joels valg? Om dette gjør Joel til "hovedskurken" for flere så får det heller være. Jeg er ikke der.
Tilsluttes. Dessuten vet man ikke hva som hadde skjedd dersom man faktisk fikk utviklet en vaksine eller lignende. Man må huske på at den som har noe slikt også har enorm makt. Man har noe hele verden trenger og ønsker seg. At folk skulle stå rolig i kø utenfor sykehuset, og at sykehuset ikke ville bli utsatt for angrep av folk med mindre edle hensikter, er ikke veldig sannsynlig. I verste fall ville vaksinen havnet i hendene på noen som utnytter makten det ga.

Også er det selvsagt et spørsmål om ett liv skal være verdt like mye som mange liv samlet. Det er jo et moralsk spørsmål. Jeg klarer uansett ikke å anse Joel som skurk fordi han prøver å redde livet til den eneste han har.
Ja, det funka jo jævlig bra med Fedra ;)

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 10:43 pm
kibby skrev: tir mar 14, 2023 9:50 pm
ElGuaje skrev: tir mar 14, 2023 7:45 am

Det kan sees som et veldig egoistisk valg, men har du noe empati for valget hans? Hva hadde du gjort hvis du var Joel?
Jeg føler jeg også må svare på denne, selv om dette spørsmålet ikke var til meg. Jeg har empati og forståelse for hvorfor han reddet Ellie (og på et tidspunkt må jo alle zombiene/infiserte dø ut). Derimot syns jeg ikke noe om at "han sverget" til Ellie da han løy på slutten om hva som egentlig skjedde.
Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.
Jeg synes Joel skulle latt dette valget være opp til Ellie selv. Det var kanskje ikke spesielt sannsynlig at de skulle klare å redde verden, men så lenge det er håp så er man desperat nok til å prøve. Det som gjorde at han ble mest antihelt var derimot alle livene han tok da han skulle redde Ellie. Var spesielt ekkelt å se hvordan han skjøt ned kirurgen, og var klar for å skyte ned de andre legene dersom de stod i mot.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Noterer meg at regissøren liker A-ha. I kjøpesenter-episoden så vi at Ellie var i besittelse av samlealbumet Headlines and Deadlines pluss at "Take on me" ble spilt.

Mens i sesongfinalen synger moren til Ellie "The sun always shines on tv" til sin nyfødte datter.

Dette er samme regissør som sto bak den danske Oscar-nominerte Flukt, hvor også A-ha er fremtredende.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Vahlley skrev: ons mar 15, 2023 11:31 pm Noterer meg at regissøren liker A-ha. I kjøpesenter-episoden så vi at Ellie var i besittelse av samlealbumet Headlines and Deadlines pluss at "Take on me" ble spilt.

Mens i sesongfinalen synger moren til Ellie "The sun always shines on tv" til sin nyfødte datter.

Dette er samme regissør som sto bak den danske Oscar-nominerte Flukt, hvor også A-ha er fremtredende.
Take On Me ble også brukt i spill 2 og i den ene traileren for serien.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vahlley skrev: ons mar 15, 2023 11:31 pm Noterer meg at regissøren liker A-ha. I kjøpesenter-episoden så vi at Ellie var i besittelse av samlealbumet Headlines and Deadlines pluss at "Take on me" ble spilt.

Mens i sesongfinalen synger moren til Ellie "The sun always shines on tv" til sin nyfødte datter.

Dette er samme regissør som sto bak den danske Oscar-nominerte Flukt, hvor også A-ha er fremtredende.
Hæ? Hvilken regissør tenker du på her?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Det er et godt spørsmål

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det er jo Jonas Poher Rasmussen som er regissør for Flukt, men kan ikke se at han har noe med TLoU å gjøre.

Det er Liza Johnson som er regissør for Left Behind, mens Ali Abbasi hadde sesongfinalen.

Kan ikke se for meg at det er Druckmann eller Mazin det siktes til heller.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: tor mar 16, 2023 12:21 am Det er jo Jonas Poher Rasmussen som er regissør for Flukt, men kan ikke se at han har noe med TLoU å gjøre.

Det er Liza Johnson som er regissør for Left Behind, mens Ali Abbasi hadde sesongfinalen.

Kan ikke se for meg at det er Druckmann eller Mazin det siktes til heller.
Nei, dette fremstod som et mysterium fra ellers etterrettelige Vahlley.

kibby

Legg inn av kibby »

Federin skrev: ons mar 15, 2023 8:06 pm
DuncanE skrev: ons mar 15, 2023 12:19 am
Chromeback skrev: tir mar 14, 2023 10:43 pm

Man kan se det på det fra to forskjellige vinklinger.

At Joel løy til henne for å beskytte seg selv for valget han tok, samt forholdet deres i mellom, og at Ellie ikke skulle forlate han fordi han tok valget for henne. Ellie sliter med at hun føler at hun må redde verdenen, og det valget skulle vært hennes, ikke Marlenes eller Joels.

Så kan man også se på løgnen til Joel som det som skulle til for å frigi Ellie fra heltekomplekset sitt. Han så en mulighet hvor Ellie endelig kan føle at hun kan leve for seg selv, og ikke bare for å være ett verktøy for å redde verdenen deres.

Det er egoistiske valg begge to fra Joel, da han tar fra Ellie hennes egne valg, men samtidig så forstår jeg hvorfor han sverget til henne at han fortalte sannheten. Endelig skal Ellie få kun være Ellie.
Enig. Ellers så kommer det jo tydeligere frem i spillet (enn tv-serien) at Ellie ikke nødvendigvis ville reddet verden med sitt offer. Var ikke sikkert det ville fungere. Det tatt i betrakting er det kanskje lettere å akseptere Joels valg? Om dette gjør Joel til "hovedskurken" for flere så får det heller være. Jeg er ikke der.
Tilsluttes. Dessuten vet man ikke hva som hadde skjedd dersom man faktisk fikk utviklet en vaksine eller lignende. Man må huske på at den som har noe slikt også har enorm makt. Man har noe hele verden trenger og ønsker seg. At folk skulle stå rolig i kø utenfor sykehuset, og at sykehuset ikke ville bli utsatt for angrep av folk med mindre edle hensikter, er ikke veldig sannsynlig. I verste fall ville vaksinen havnet i hendene på noen som utnytter makten det ga.

Også er det selvsagt et spørsmål om ett liv skal være verdt like mye som mange liv samlet. Det er jo et moralsk spørsmål. Jeg klarer uansett ikke å anse Joel som skurk fordi han prøver å redde livet til den eneste han har.
Ikke jeg heller. Men jeg syns likevel Ellie burde fått vite sannheten, og som en skriver under ditt innlegg burde dette valget være opp til Ellie selv.

Brukeravatar
JaffaKree
Innlegg: 31

Legg inn av JaffaKree »

Cannabis Connoisseur skrev: tor mar 16, 2023 8:19 am
Vahlley skrev: ons mar 15, 2023 11:31 pm Noterer meg at regissøren liker A-ha. I kjøpesenter-episoden så vi at Ellie var i besittelse av samlealbumet Headlines and Deadlines pluss at "Take on me" ble spilt.

Mens i sesongfinalen synger moren til Ellie "The sun always shines on tv" til sin nyfødte datter.

Dette er samme regissør som sto bak den danske Oscar-nominerte Flukt, hvor også A-ha er fremtredende.
Mener å ha lest at noen i produksjonen kjenner Paul Waaktaar-Savoy, og at det var slik samarbeidet om musikken til Aha ble til en del av spillet/tv-serien. Trodde jeg leste en artikkel om det like før serien hadde premiere, men klarer ikke å finne link til saken, så mulig jeg har drømt det :?
Halley Gross, som skrev det andre TLOU-spillet sammen med Druckmann, er BFF med Lauren Saovy (Paul's kone, for de uinvidde). De to har også samarbeidet tidligere, blandt annet med denne kortfilmen. Det var en av grunnene til at valget falt på Take On Me som en sang som
► Show Spoiler
Så har de vel bare dratt det litt lenger i serien, og retroaktivt gjort Ellie til a-ha-fan allerede i sesong 1.

Federin

Legg inn av Federin »

kibby skrev: tor mar 16, 2023 1:16 am
Federin skrev: ons mar 15, 2023 8:06 pm
DuncanE skrev: ons mar 15, 2023 12:19 am

Enig. Ellers så kommer det jo tydeligere frem i spillet (enn tv-serien) at Ellie ikke nødvendigvis ville reddet verden med sitt offer. Var ikke sikkert det ville fungere. Det tatt i betrakting er det kanskje lettere å akseptere Joels valg? Om dette gjør Joel til "hovedskurken" for flere så får det heller være. Jeg er ikke der.
Tilsluttes. Dessuten vet man ikke hva som hadde skjedd dersom man faktisk fikk utviklet en vaksine eller lignende. Man må huske på at den som har noe slikt også har enorm makt. Man har noe hele verden trenger og ønsker seg. At folk skulle stå rolig i kø utenfor sykehuset, og at sykehuset ikke ville bli utsatt for angrep av folk med mindre edle hensikter, er ikke veldig sannsynlig. I verste fall ville vaksinen havnet i hendene på noen som utnytter makten det ga.

Også er det selvsagt et spørsmål om ett liv skal være verdt like mye som mange liv samlet. Det er jo et moralsk spørsmål. Jeg klarer uansett ikke å anse Joel som skurk fordi han prøver å redde livet til den eneste han har.
Ikke jeg heller. Men jeg syns likevel Ellie burde fått vite sannheten, og som en skriver under ditt innlegg burde dette valget være opp til Ellie selv.
Enig i at Joel burde fortalt det til henne etter at han reddet henne. Fireflyes ga henne ikke noe valg, og det forsvarer i mine øyne Joel sine handlinger. Det virket heller ikke særlig realistisk å vente på sykehuset til hun våknet fra narkose. På det tidspunktet Joel hadde sikret Ellie, hadde han gjort seg ganske upopulær som følge av massakren.

trønderen

Legg inn av trønderen »

ElGuaje skrev: tor mar 16, 2023 12:03 am
Vahlley skrev: ons mar 15, 2023 11:31 pm Noterer meg at regissøren liker A-ha. I kjøpesenter-episoden så vi at Ellie var i besittelse av samlealbumet Headlines and Deadlines pluss at "Take on me" ble spilt.

Mens i sesongfinalen synger moren til Ellie "The sun always shines on tv" til sin nyfødte datter.

Dette er samme regissør som sto bak den danske Oscar-nominerte Flukt, hvor også A-ha er fremtredende.
Take On Me ble også brukt i spill 2 og i den ene traileren for serien.
En av de vakreste scenene i spill nr. 2 det.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

SirJames skrev: tor mar 16, 2023 12:51 am
Chromeback skrev: tor mar 16, 2023 12:21 am Det er jo Jonas Poher Rasmussen som er regissør for Flukt, men kan ikke se at han har noe med TLoU å gjøre.

Det er Liza Johnson som er regissør for Left Behind, mens Ali Abbasi hadde sesongfinalen.

Kan ikke se for meg at det er Druckmann eller Mazin det siktes til heller.
Nei, dette fremstod som et mysterium fra ellers etterrettelige Vahlley.
Beklager!

Dette er et mysterium også for meg. Jeg var et øyeblikk overbevist om at Ali Abassi hadde regissert Flukt. Var så sikker at jeg ikke gadd å dobbeltsjekke det.

Men nå har jeg lært.

Og jeg har også lært at det tydeligvis er en av spillskaperne som skal ha æren for at A-ha brukes i serien. Jeg har selvsagt aldri spilt spillet, så dette visste ikke jeg.

Hva jeg ellers synes om serien? Veldig "vakker" og spennende, og deilig å registrere at disse zombiene (eller rettere: de infiserte) ikke dominerer hver eneste scene. Det jeg ikke synes var bra, var at det viste seg at Joel er et egoistisk rasshøl.

...og av den grunn kommer jeg trolig til å avstå fra å se flere sesonger.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Må si at jeg ikke helt forstår meg på alle disse Joel er en egoistisk drittsekk-kommentarene. Det er jo derfor han fikk dette oppdraget, selv om Marlene ikke ville gi det til han. Fordi han er en egoistisk drittsekk.

Joel i episode 1 hadde gitt bort Ellie uten å blunke. Man skulle nesten tro at en tur på 12 måneder får han til å knytte bånd som ikke går an å bare skru av.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Chromeback skrev: fre mar 17, 2023 11:04 pm Må si at jeg ikke helt forstår meg på alle disse Joel er en egoistisk drittsekk-kommentarene. Det er jo derfor han fikk dette oppdraget, selv om Marlene ikke ville gi det til han. Fordi han er en egoistisk drittsekk.

Joel i episode 1 hadde gitt bort Ellie uten å blunke. Man skulle nesten tro at en tur på 12 måneder får han til å knytte bånd som ikke går an å bare skru av.
Uansett virker disse firefliesene en "aning" naive og dumme. Om alt (som det jo egentlig gjør) sto på å få Ellie under kniven til denne kirurgen og fixe en vaksine så hvorfor ikke bare putte en kule i Joel med en eneste gang de hadde Ellie sikret på operasjonsbordet? Nei, de ventet selsvagt til han våknet for å forklare/diskutere om hvorfor, for så og la kun to vakter få jobben med og eskortere denne berømte Rambo non grata ut og tro det ville gå greit?? Hm...

Og hvorfor slo de ham bevistløs i utgangspunktet? Meningen var jo å få Ellie fraktet fram til denne kirurgen, hvordan kunne de vite at Joel nå gikk for kjerlighet kontra kun last?

Brukeravatar
JaffaKree
Innlegg: 31

Legg inn av JaffaKree »

sertono skrev: fre mar 17, 2023 11:46 pmOg hvorfor slo de ham bevistløs i utgangspunktet? Meningen var jo å få Ellie fraktet fram til denne kirurgen, hvordan kunne de vite at Joel nå gikk for kjerlighet kontra kun last?
Patruljen visste ikke hvem de var. Så det egentlige spørsmålet blir vel heller, hvorfor angrep de to randoms some var ute på spasertur...

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

JaffaKree skrev: lør mar 18, 2023 12:06 am
sertono skrev: fre mar 17, 2023 11:46 pmOg hvorfor slo de ham bevistløs i utgangspunktet? Meningen var jo å få Ellie fraktet fram til denne kirurgen, hvordan kunne de vite at Joel nå gikk for kjerlighet kontra kun last?
Patruljen visste ikke hvem de var. Så det egentlige spørsmålet blir vel heller, hvorfor angrep de to randoms some var ute på spasertur...
Sant, de visste kanskje ikke at Tess ble drept, så mann/barn var greia.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

At den tredje episoden var den beste, er jeg ikke enig i. Det var den siste. Joel er en flott fyr som tar vare på Ellie.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:49 am Joel er en flott fyr som tar vare på Ellie.
Men driter i resten av mennskerasen, en tanke egoistisk kanskje?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 8:41 pm
izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:49 am Joel er en flott fyr som tar vare på Ellie.
Men driter i resten av mennskerasen, en tanke egoistisk kanskje?
Tja. Synes denne tanken igjen blir litt for enkel. Som om i det det blir klar en vaksine så er menneskeheten reddet. Uten noe mer styr.

Da fjerner man ganske mange nyanser av verdenen som TLOU er.

Det finnes ikke noen overordnet struktur. Skulle vaksinene komme på plass finnes det ikke noen faktisk logistikk for å få dette ut til resten menneskeheten.

Det er ekstremt mange fraksjoner som kjemper om makten. Man har FEDRA, Fireflies, og alle andre mindre eller større fraksjoner man møter gjennom reisen til Joel og Ellie. Og det er kun de man vet om, og som er i USA. Hva som finnes over resten av verden har man null peiling på. Skulle noen av disse få nyss om en vaksinene kan man nesten garantere at det ikke ville vært noe samarbeid om dette, men en krig om å få være de som sitter med eierskapet på vaksinene.

Selv i dagens verden så har man også mennesker som nekter å ta vaksiner, uansett hvor mye de er forsket på. Hva skulle tilsi at man finner folk som er mindre skeptiske i en post-apokalyptisk verden?

Fireflies fremstår også (igjen) som en amatørmessig fraksjon som på ingen måte ville klare å skape en vaksine. De mistet nesten alle mennene sine på ferden over som Joel og Ellie også gikk. Vi får ikke noe grunnlag for at de ville klare å faktisk klare å gjøre noe annet enn å drepe Ellie. Deres fremstå hjerneforsker, som vi får møte, ser ut som han er i 50-årene ett sted? Altså at han mest sannsynlig var i slutten av 20-årene eller i midten av 30-årene, det er vel en periode hvor man normalt akkurat har blitt ferdig med praksisen sin da utbruddet kom. Hva for en erfaring har han faktisk for å kunne si at det er en garanti at operasjonen ville blitt vellykket?

Og hvis de lyktes med operasjonen, så satt man det altså med en gjeng som holdt på å bli utryddet på veien dit. De ble alle drept av en eneste mann.
Det er igjen ingenting som tilsier at de ville klart ansvaret for vaksinen i ettertid.

Det er ingenting med det inngrepet til Fireflies som jeg synes tilsier at de skulle redde menneskeheten eller at Joel ødela for dette.

I mitt hode så tok de valget som ville utryddet den ene sjansen menneskeheten har for å finne en redning.

Joel er en egoistisk drittsekk, men ikke for at han slaktet Fireflies. At han ikke fortalte sannheten for Ellie, er jeg derimot enig i at han burde gjøre. Men jeg kunne sikkert skrevet ett lengre innlegg til om hvorfor jeg har full forståelse for hvorfor Joel også valgte dette etter at han har blitt kjent med Ellie gjennom de siste 12 månedene for å beskytte henne.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Chromeback skrev: lør mar 18, 2023 8:59 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 8:41 pm
izzet2015 skrev: lør mar 18, 2023 10:49 am Joel er en flott fyr som tar vare på Ellie.
Men driter i resten av mennskerasen, en tanke egoistisk kanskje?
Tja. Synes denne tanken igjen blir litt for enkel. Som om i det det blir klar en vaksine så er menneskeheten reddet. Uten noe mer styr.

Da fjerner man ganske mange nyanser av verdenen som TLOU er.

Det finnes ikke noen overordnet struktur. Skulle vaksinene komme på plass finnes det ikke noen faktisk logistikk for å få dette ut til resten menneskeheten.

Det er ekstremt mange fraksjoner som kjemper om makten. Man har FEDRA, Fireflies, og alle andre mindre eller større fraksjoner man møter gjennom reisen til Joel og Ellie. Og det er kun de man vet om, og som er i USA. Hva som finnes over resten av verden har man null peiling på. Skulle noen av disse få nyss om en vaksinene kan man nesten garantere at det ikke ville vært noe samarbeid om dette, men en krig om å få være de som sitter med eierskapet på vaksinene.

Selv i dagens verden så har man også mennesker som nekter å ta vaksiner, uansett hvor mye de er forsket på. Hva skulle tilsi at man finner folk som er mindre skeptiske i en post-apokalyptisk verden?

Fireflies fremstår også (igjen) som en amatørmessig fraksjon som på ingen måte ville klare å skape en vaksine. De mistet nesten alle mennene sine på ferden over som Joel og Ellie også gikk. Vi får ikke noe grunnlag for at de ville klare å faktisk klare å gjøre noe annet enn å drepe Ellie. Deres fremstå hjerneforsker, som vi får møte, ser ut som han er i 50-årene ett sted? Altså at han mest sannsynlig var i slutten av 20-årene eller i midten av 30-årene, det er vel en periode hvor man normalt akkurat har blitt ferdig med praksisen sin da utbruddet kom. Hva for en erfaring har han faktisk for å kunne si at det er en garanti at operasjonen ville blitt vellykket?

Og hvis de lyktes med operasjonen, så satt man det altså med en gjeng som holdt på å bli utryddet på veien dit. De ble alle drept av en eneste mann.
Det er igjen ingenting som tilsier at de ville klart ansvaret for vaksinen i ettertid.

Det er ingenting med det inngrepet til Fireflies som jeg synes tilsier at de skulle redde menneskeheten eller at Joel ødela for dette.

I mitt hode så tok de valget som ville utryddet den ene sjansen menneskeheten har for å finne en redning.

Joel er en egoistisk drittsekk, men ikke for at han slaktet Fireflies. At han ikke fortalte sannheten for Ellie, er jeg derimot enig i at han burde gjøre. Men jeg kunne sikkert skrevet ett lengre innlegg til om hvorfor jeg har full forståelse for hvorfor Joel også valgte dette etter at han har blitt kjent med Ellie gjennom de siste 12 månedene for å beskytte henne.
Still deg selv noen spørsmål, hvor befinner man seg, bør man sette alle kluter til, hvor mange sjanser har man egentlig? Melanie (fireflyes) hadde det som mål.


Uansett, om man fant vaksinen "Joel døde" så hadde det vært en suksess, da vet man hvordan man kan vinne.

Joel driter totalt i dette, han vil kun ha en god periode sammen med Ellie, som han sammeligner med sin egentlige datter og får hele universet av "wokeness" til å reagere positivt på en så råtten avgjørelse. (om man setter det på spissen, noe man bør)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 9:27 pm
Joel driter totalt i dette, han vil kun ha en god periode sammen med Ellie, som han sammeligner med sin egentlige datter og får hele universet av "wokeness" til å reagere positivt på en så råtten avgjørelse. (om man setter det på spissen, noe man bør)
Hæ….?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Chromeback skrev: lør mar 18, 2023 9:30 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 9:27 pm
Joel driter totalt i dette, han vil kun ha en god periode sammen med Ellie, som han sammeligner med sin egentlige datter og får hele universet av "wokeness" til å reagere positivt på en så råtten avgjørelse. (om man setter det på spissen, noe man bør)
Hæ….?
De fleste som reagerer på dette syns jo han tar en riktig avgjørelse, de svelger far/datter greia osv. Faktum er at Joel tenker kun egoistisk. Han stilles i en situasjon hvor han kan velge å ofre alle oss, eller å ha det godt noen år sammen med Ellie, og han velger det. Så kan man spørre seg om hva du ville gjort...
Sist redigert av sertono den lør mar 18, 2023 9:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sertono skrev: lør mar 18, 2023 9:40 pm
Chromeback skrev: lør mar 18, 2023 9:30 pm
sertono skrev: lør mar 18, 2023 9:27 pm
Joel driter totalt i dette, han vil kun ha en god periode sammen med Ellie, som han sammeligner med sin egentlige datter og får hele universet av "wokeness" til å reagere positivt på en så råtten avgjørelse. (om man setter det på spissen, noe man bør)
Hæ….?
De fleste som reagerer på dette syns jo han tar en riktig avgjøresle, de svelger far/datter greia osv. Faktum er at Joel tenker kun egoistisk. Han stilles i en situasjon hvor han kan velge å ofre alle oss, eller å ha det godt noen år sammen med Ellie, og han velger det. Så kan man spørre seg om hva du ville gjort...
Og hva i alle dager har det med wokeness å gjøre..?

Og jeg har svart for meg om mine tanker, argumentet er like enkelt som om at Fireflies også hadde ofret alle hvis de mislyktes med operasjonen sin og drepte Ellie.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»