Trimme elsykkel??

Svar
fargeblind

Trimme elsykkel??

Legg inn av fargeblind »

Jeg kjøpte for litt siden en Kalkhoff elsykkel. Den innfrir for så vidt forventningene, og slutter som loven har bestemt å yte noe når farten overstiger 25,5 km/t.
Nå lurer jeg på å kjøpe en dings som fjerner fartssperra, ja, til tross for t man selvfølgelig ikke skal gjøre slikt.
Så noen moralpreken er ikke det jeg er ute etter..

Spørsmålet er bare : Har noen vært borti slike, og har noen gode eller dårlige erfaringer? Er det sant dette, eller er det et fake-produkt?

Tenkte på denne :

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =135683341

Kan legge til at jeg ruller lett opp i over 40 km/t i nedoverbakke, helt uten motorkraft ;-)
Det er på de lange slettene på fin vei det virker å gå litt treigt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

fargeblind skrev: søn aug 08, 2021 1:05 pm Jeg kjøpte for litt siden en Kalkhoff elsykkel. Den innfrir for så vidt forventningene, og slutter som loven har bestemt å yte noe når farten overstiger 25,5 km/t.
Nå lurer jeg på å kjøpe en dings som fjerner fartssperra, ja, til tross for t man selvfølgelig ikke skal gjøre slikt.
Så noen moralpreken er ikke det jeg er ute etter..

Spørsmålet er bare : Har noen vært borti slike, og har noen gode eller dårlige erfaringer? Er det sant dette, eller er det et fake-produkt?

Tenkte på denne :

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =135683341

Kan legge til at jeg ruller lett opp i over 40 km/t i nedoverbakke, helt uten motorkraft ;-)
Det er på de lange slettene på fin vei det virker å gå litt treigt.
Det er ulovlig; og det kan gå ut over batteriets holdbarhet og rekkeviddeevnen, men skjønner godt at det kan gå litt tregt fordi det finnes for mange veger med dårlig asfalt (den type som støyes fælt for bilistene, folk fra verden rundt som vil ha støyfrie biler, stadig kommer til Norge for å studere de grovkornede asfaltoverflatene fra 1960-1980 perioden) som sløver ned sykkelen. Da jeg syklet til Kongsvinger fra Elverum, merkes det at jeg kunne se på fartsmåleren at jeg var i 15 km/t, mens det vist seg at 3 til 5 km/t gikk tapt. Og under en nylig tur gjennom en dyp dal var jeg sjokkert over at det ikke var mulig å sykle uten strømbruk; det gikk lik fort å gå til fots som å sykle. Vegprofilet passer ikke godt for tunge sykler der en må spare strøm om det er for lite helling på grov asfalt som sløver ned all som ruller. (og bråker fælt for råkjøreren i en bil) I sammenligning opplevd jeg at på nyere og glattere asfalt gjør det mye mer lettere å sykle og få følelse av å komme seg framover.

Vi trenger nye batterier med høyere ytelsesevne, og friksjonsfrie krankmotorer i nye sykler - fordi i Norge er det slik at man lett miste 30 % på normal nivå på en 25 km strekning pga. usynlige hellinger og varierte terrengendringer. Det burde være mulig å sykle 100 km på høyeste nivå og 300 km på laveste nivå, men da kommer man ut for et nytt problem, hastigheten. På 25,5 km/t blir det fort for sløv jo lengre ut man sykle, og det blir dermed naturlig å ønske seg høyere fart uten å miste rekkevidde. 32 km/t som er tillatt i USA, synes å være det beste valget for sykling utenfor byene hvor det ikke er mulig å sykle fort av en rekke årsaker.

Har syklet veldig mye, og kan si at det er forholdene som bestemte farta; har stadig opplevd at om jeg kommer på 35 km/t i nedoverbakke kan det gå meget fort, og man få ikke mye tid på seg for å reagere på noe uventet. Derfor har jeg alltid valgt å sykle fortest på oversiktlige veger for å spare på tid og strøm, og kan fortelle at grensen for ansvarlig sykling uten å risikere tap av kontroll er på omtrent 42 km/t. For jo fortere du går, jo mer følsomt bli sykkelen for bråbevegelser som å trå fort og hardt på pedalene. Du risikere dermed å velte om du skulle bruke pedalene. Bare da jeg var raskest, var det uten pedalbruk på de bratteste nedoverbakker. Da vist det seg at bremsene vil ikke virker, sløv og forsiktig nedbremsing er det eneste som virker. En grense for pedalbruk så ut til å gå ved 50 km/t. Da jeg syklet nedover en meget bratt bakke fra høyfjellet, rett fram med lite svingning - føles det som at sykkelen var i ferd med å lette. Uten et pedaltak, kom jeg opp i 64 km/t. Høyere ville ha betydd selvmord, og bare på veger som du kan ha oversikt på fra oven. Umulig å svinge på en vanlig bilvei på mer enn 55 km/t, du risikere å komme helt ut, ettersom man må bruke hele vegbanen - den tunge sykkelen bli for lett, det er hvorfor motorsyklene er så tunge.

Det blir dermed livsfarlig å sykle så fort nedoverbakke om man kommer over 42 km/t, den absolutte grensen er på 50 km/t, høyere enn dette skjer på egne ansvar der det minste feilgrepet kunne være dødbringende.

I en by er det helt omvendt; det er ikke bare gående og bilene som bestemte hvordan farta skal bli, ettersom dårlig asfalt, forskjellig asfaltkvalitet, overlappende asfaltdekke, humper, sprekker og småstein som grus betyr at det er for farlig å sykle raskere enn gjennomsnittlig og det er for mange bevegende elementer som innbar at syklisten som vil ha oversikt, må ta seg god tid og være meget vaktsomt. De fleste dødsulykker skjer i byområder fremfor på landsbygda. Det er tryggere å sykle i en regionalveg med vegskuldre enn å sykle i en bygate med meget varierte kjøretilstander på flere hundre meter. 15 til 20 km/t synes å være det beste, men da på egne sykkelveg og baner befridd for gående folk. På 25 km/t og mer blir det for liten reaksjonstid for syklisten, ettersom forholdene kan raskt endret seg om man er ikke på sykkelveg eller større fortau i en by. For en elsyklist er de store hjulene på elsykkelen meget god å ha i kontrast til elsparkesykkelen som har for små hjul, og dermed blir mer påvirket av de topografiske forholdene. Vårtid er farligst, da er det veldig mye grus og småstein.

Dessuten er man farlig nær lastekjøretøyer og større kjøretøyer i en by enn ute til lands, og disse må man enten holde seg unna eller holde under observasjon. I Oslo finnes det trikkespor, som er ikke mulig å krysse på annet enn på tvers pga. ståloverflaten som er polert så glatt, at man lett glir på dem. (polering er for å redusere trikkestøyen) Det er mye i en by som ikke er asfalt, brostein, sement, betong etc. - og betong er noen ganger for glatt å sykle på. Da er 25 km/t en fornuftig fartsgrense for syklisten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kjørte på en bitte liten stein i 20 km/t og holdt på å tryne.

40 km/t er livsfarlig og anbefales IKKE.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

kytec skrev: ons aug 11, 2021 1:49 am Kjørte på en bitte liten stein i 20 km/t og holdt på å tryne.

40 km/t er livsfarlig og anbefales IKKE.
Det er hvorfor vårtiden er den farligste tiden for syklistene i byene. Ute på landsbygda er det annerledes; der kunne man kjøre raskt, men bare på veger som oppfylte tre krav; for det første asfaltstilstand, kjapp bremsing er obligatorisk ved syn av langsgående sprekker - for det andre grei oversikt uten store svingninger, bedre hvis man er kjent med vegen fra før - for det tredje trafikkmønsteret, jo færre biler, jo lettere kan man sykle på 42 km/t og høyere. Det finnes sykkelveger som går ned og opp så meget, at man kan sykle raskt på dem.

Vil aldri i livet sykle mer enn 25 km/t innenfor et byområde om det ikke finnes rommelige sykkelveg på 3 m eller sykkelmotorveg på 4-5 m, har ofte valgt å sykle gjennom boligområder og tynne befolkede bydistrikter utenom sentre om det ikke finnes egnede sykkelveger.

32 km/t er noe som synes å komme i fremtiden, ettersom stadig flere og flere har begynt med å sykle ut av byene enn før.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg var skeptisk, det er derfor jeg lagde en tråd her. Men etter å ha tenkt en dag uten at det kom noen kommentarer, bestilte jeg dingsen, jeg. Og den kom i postkassa i går, og var sneppet på i løpet av noen minutter.

Og den gjør det den skal gjøre, nå slutter ikke sykkelmotoren å dra når det går fortere enn 25-ish.

Det er dog svært få steder hvor sykkelveien er rett nok til å sykle særlig fortere enn 17- 18 km/t. Stort sett er det høl, humper, kumlokk og ekle kanter.

For det meste suser vanlige tråsykler og elsparkesykler forbi meg :-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»