Kritikk mot de som boikotter VM

Svar
sexxes
Innlegg: 1925

Re: Kritikk mot de som boikotter VM

Legg inn av sexxes »

Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 12:37 pm Sportsvasking funker som bare faen. Det er jo dette forumet et flott bevis på, med mange debattanter som forsvarer både mesterskapet og regimet. Akkurat som de håpet på.
?

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:59 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:49 pm

Kanskje. Men så lenge man ikke vet er det likefullt vill gjetting.
Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde det vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Men vet du at de forsøker å skjule tallene? Eller bare antar du det?

Premisset som settes er jo at Qatar lyver uansett, og når man begynner der så er det vanskelig å stole på noen tall.
Amnesty har vist til at myndighetene i Qatar forsøker å skjule informasjon relatert til dette.

I tillegg:

"Amnesty ser også at jo nærmere fotball-VM vi kommer, jo mer strammer myndighetene til muligheten innsyn i hvordan det jobbes både overfor menneskerettighetsorganisasjoner og journalister."

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/i-q ... /15159203/

Syns du ikke og at det er rart at mens det i starten var snakk om knapt nok døde immigrantarbeidere fra Qatar sin side, så har plutselig VM-sjef Hassan Al Thawadi innrømmet nærmere 400-500 døde?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

sexxes skrev: tir des 06, 2022 1:05 pm
Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 12:37 pm Sportsvasking funker som bare faen. Det er jo dette forumet et flott bevis på, med mange debattanter som forsvarer både mesterskapet og regimet. Akkurat som de håpet på.
?
At folk her skriver at Qatar ikke er så ille, at mange andre regimer er verre osv, viser at sportsvaskingen er en suksess. Det er akkurat det Qatar ønsker å oppnå ved å kjøpe fotballklubber og mesterskap.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:16 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:59 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 12:52 pm

Selvfølgelig, men la oss si at det var 2 stk. som døde under bygging av disse stadionene og dette kunne fint dokumenteres av både Qatar og Amnesty, så hadde det vært en ikke-sak, spesielt for Qatar.

Nettopp det at de går så langt for å skjule det, spesielt ovenfor journalister utenifra er i seg selv et særdeles godt tegn på at det er noe her som ikke stemmer og det vil derfor også være svært naturlig å ta utgangspunkt i at tallene er høye, antagelig svært høye.
Men vet du at de forsøker å skjule tallene? Eller bare antar du det?

Premisset som settes er jo at Qatar lyver uansett, og når man begynner der så er det vanskelig å stole på noen tall.
Amnesty har vist til at myndighetene i Qatar forsøker å skjule informasjon relatert til dette.

I tillegg:

"Amnesty ser også at jo nærmere fotball-VM vi kommer, jo mer strammer myndighetene til muligheten innsyn i hvordan det jobbes både overfor menneskerettighetsorganisasjoner og journalister."

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/i-q ... /15159203/

Syns du ikke og at det er rart at mens det i starten var snakk om knapt nok døde immigrantarbeidere fra Qatar sin side, så har plutselig VM-sjef Hassan Al Thawadi innrømmet nærmere 400-500 døde?
Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 1:22 pm
sexxes skrev: tir des 06, 2022 1:05 pm
Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 12:37 pm Sportsvasking funker som bare faen. Det er jo dette forumet et flott bevis på, med mange debattanter som forsvarer både mesterskapet og regimet. Akkurat som de håpet på.
?
At folk her skriver at Qatar ikke er så ille, at mange andre regimer er verre osv, viser at sportsvaskingen er en suksess. Det er akkurat det Qatar ønsker å oppnå ved å kjøpe fotballklubber og mesterskap.
Jeg sier ikke at Qatar ikke er så ille. De er selvsagt ille.

Men det jeg hele tiden påpeker og har påpekt siden før VM er at kritikken i stor grad overdrives og fabuleres frem.

Er det ikke ille nok med de fakta vi sitter med?

Det å forvente redelighet i kritikken er ikke det samme som at man forsvarer Qatar. Selv om mange ser ut til å slite med å se det skillet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:16 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:59 pm

Men vet du at de forsøker å skjule tallene? Eller bare antar du det?

Premisset som settes er jo at Qatar lyver uansett, og når man begynner der så er det vanskelig å stole på noen tall.
Amnesty har vist til at myndighetene i Qatar forsøker å skjule informasjon relatert til dette.

I tillegg:

"Amnesty ser også at jo nærmere fotball-VM vi kommer, jo mer strammer myndighetene til muligheten innsyn i hvordan det jobbes både overfor menneskerettighetsorganisasjoner og journalister."

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/i-q ... /15159203/

Syns du ikke og at det er rart at mens det i starten var snakk om knapt nok døde immigrantarbeidere fra Qatar sin side, så har plutselig VM-sjef Hassan Al Thawadi innrømmet nærmere 400-500 døde?
Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Right, tenker du da at Amnesty muligens har en agenda ovenfor Qatar?

Hva er det jeg ikke er oppdatert på i henhold til Al Thawadis utspill?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Hvem er mer troverdig enn Amnesty. De og HRW er vel ganske anerkjent som de største og mest troverdige menneskerettighetsorganisasjonene på verdensbasis.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 1:40 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Hvem er mer troverdig enn Amnesty. De og HRW er vel ganske anerkjent som de største og mest troverdige menneskerettighetsorganisasjonene på verdensbasis.
HRW har jeg stor respekt for. Men Amnesty har blitt et politisert vepsebol. Jeg stoler ikke på dem lenger, uansett hvilken sak det dreier seg om.

Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden. Jeg har hatt lange diskusjoner om dette tidligere, og det har stjålet fokus fra emnet hver gang. Men det jeg kan si er at det ikke er Amnesty i Qatar som har gjort at jeg ikke stoler på dem, det de har levert av info her virker redelig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:37 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:16 pm

Amnesty har vist til at myndighetene i Qatar forsøker å skjule informasjon relatert til dette.

I tillegg:

"Amnesty ser også at jo nærmere fotball-VM vi kommer, jo mer strammer myndighetene til muligheten innsyn i hvordan det jobbes både overfor menneskerettighetsorganisasjoner og journalister."

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/i-q ... /15159203/

Syns du ikke og at det er rart at mens det i starten var snakk om knapt nok døde immigrantarbeidere fra Qatar sin side, så har plutselig VM-sjef Hassan Al Thawadi innrømmet nærmere 400-500 døde?
Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Right, tenker du da at Amnesty muligens har en agenda ovenfor Qatar?

Hva er det jeg ikke er oppdatert på i henhold til Al Thawadis utspill?
Nei, det tror jeg ikke. Men det at de har hatt en agenda andre steder gjør at jeg på generelt grunnlag ikke stoler på dem. Selv om det de presenterer fra Qatar virker legitimt.

Det er forøvrig uenighet om hvilke tall han viste til.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 2:00 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:37 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm

Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Right, tenker du da at Amnesty muligens har en agenda ovenfor Qatar?

Hva er det jeg ikke er oppdatert på i henhold til Al Thawadis utspill?
Nei, det tror jeg ikke. Men det at de har hatt en agenda andre steder gjør at jeg på generelt grunnlag ikke stoler på dem. Selv om det de presenterer fra Qatar virker legitimt.

Det er forøvrig uenighet om hvilke tall han viste til.
Jeg kan godt være med på den, men Amnesty har gått såpass høyt ut angående Qatar at hvis de faktisk opererer med falske tall og informasjon så vil det i praksis undergrave hele organisasjonen.

Men hva slags uenigheter er det?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

peraleks skrev: tir des 06, 2022 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 2:00 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 1:37 pm

Right, tenker du da at Amnesty muligens har en agenda ovenfor Qatar?

Hva er det jeg ikke er oppdatert på i henhold til Al Thawadis utspill?
Nei, det tror jeg ikke. Men det at de har hatt en agenda andre steder gjør at jeg på generelt grunnlag ikke stoler på dem. Selv om det de presenterer fra Qatar virker legitimt.

Det er forøvrig uenighet om hvilke tall han viste til.
Jeg kan godt være med på den, men Amnesty har gått såpass høyt ut angående Qatar at hvis de faktisk opererer med falske tall og informasjon så vil det i praksis undergrave hele organisasjonen.

Men hva slags uenigheter er det?
Han mener tallene gjaldt bredere enn arbeidere på anleggene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 2:14 pm
peraleks skrev: tir des 06, 2022 2:08 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 2:00 pm

Nei, det tror jeg ikke. Men det at de har hatt en agenda andre steder gjør at jeg på generelt grunnlag ikke stoler på dem. Selv om det de presenterer fra Qatar virker legitimt.

Det er forøvrig uenighet om hvilke tall han viste til.
Jeg kan godt være med på den, men Amnesty har gått såpass høyt ut angående Qatar at hvis de faktisk opererer med falske tall og informasjon så vil det i praksis undergrave hele organisasjonen.

Men hva slags uenigheter er det?
Han mener tallene gjaldt bredere enn arbeidere på anleggene.
Greit nok det, men hvorfor ikke påpeke disse tallene allerede fra starten av?

Klang

Legg inn av Klang »

Bare vås fra denne professoren. Skumleste artikkelen og det var ingenting der som taler for at jeg bør la være å boikotte mesterskapet.

Dette mesterskapet er en enorm skandale, og det at folk ser på kampene bare minner meg om den økende egoismen og manglende empatien i samfunnet. Man gir fullstendig blaffen i hva som foregår så lenge man får sett bra fotball. Skulle gjerne likt å vite om det går en grense for hva seerne vil akseptere, eller om man lukker øynene for all slags elendighet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Hva skjer egentlig med disse som har havnet på feil side av historien?

Er de i tråd med multivers-teorien i ferd med å overføres til et slags parallellunivers? Kanskje en plass der fotball-VM bare arrangeres av demokratiske land som verken har startet folkerettslige kriger, utryddet urbefolkninger, undertrykket homofile eller skapt elendige arbeidsforhold for fremmedarbeidere. Slik at man kan få føle på kroppen hvordan det hadde vært i sin tidligere verden om man hadde hatt bedre personlig moral?

Eller blir man straffet og istedenfor overført til et rent helvete der Saudi-Arabia arrangerer VM i 50 grader hvert bidige år, der alle kampene er elendige og der Ronaldo alltid blir VM-konge før han får en ny årskontrakt på 2 milliarder i labben av en evig-ung Mohammed bin-Salman?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Klang skrev: tir des 06, 2022 2:29 pm Bare vås fra denne professoren. Skumleste artikkelen og det var ingenting der som taler for at jeg bør la være å boikotte mesterskapet.

Dette mesterskapet er en enorm skandale, og det at folk ser på kampene bare minner meg om den økende egoismen og manglende empatien i samfunnet. Skulle gjerne likt å vite om det går en grense for hva seerne vil akseptere, eller om man lukker øynene for all slags elendighet.
Det samme har jeg hørt om folk som spiser appelsiner fra Israel, kjøper biler fra Kina og ser kinofilmer fra USA.

Man får gi ut en pamflett da vet du der man instruerer alle om hva som skal til for ikke å være en egoist og empatiløs. Jeg tviler på at det å se VM ikke er det eneste her på kloden som sender oss ned i psykopatdiagnosen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: tir des 06, 2022 11:10 am
Brezjnev skrev: tir des 06, 2022 10:41 am (...) det ikke er mulig å komme til noen annen konklusjon:

Du er et dårlig menneske.
...sa han sittende på sin høye hest...
Din totalt argumentløse kommentar er registrert.
Sist redigert av Brezjnev den tir des 06, 2022 5:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

MentalM skrev: tir des 06, 2022 11:18 am
Brezjnev skrev: tir des 06, 2022 10:41 am Jeg vil ikke kritisere deg for å se VM. Det jeg vil kritisere deg for, til det punkt at jeg vil kalle deg et menneske med store mangler i dine moralske vurderinger, er at du skjønnmaler et drittland som det Qatarske. At du leter med lys og lykte etter argumenter som du kan fremføre for å få frem at Qatar egentlig ikke er så ille, og om de skulle være det så er det uansett ikke noe vi har noe med.

For det vil jeg ikke bare kritisere deg, jeg vil fordømme deg. Hadde du enda gitt opp, sagt at "Vi i vesten kan ikke endre kulturen i andre deler av verden" som en fallitterklæring, at dette er en oppgave som er så stor at du ikke orker eller evner å engang ta fatt på den - greit nok. Da ville jeg bare kalt deg svak, men når du samtidig bruker store mengder energi på å forsvare brudd på menneskerettigheter og generelt høvelig atferd så tar du det såpass mye lenger at det ikke er mulig å komme til noen annen konklusjon:

Du er et dårlig menneske.
Uansett hva man mener tenker jeg det å kalle andre debattanter dårlige mennesker er noe vi kan holde oss foruten...

Helt uenig med Crazy Horse i alt om Qatar, men det får være med det.
Det er det helt greit å mene. Jeg er klar over at kommentaren er krass, men noen ganger holder det ikke å kalle en spade for et manuelt masseforflytningsredskap. Da er jeg heller klar og tydelig.
Sist redigert av Brezjnev den tir des 06, 2022 5:06 pm, redigert 2 ganger totalt.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 1:22 pm
sexxes skrev: tir des 06, 2022 1:05 pm
Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 12:37 pm Sportsvasking funker som bare faen. Det er jo dette forumet et flott bevis på, med mange debattanter som forsvarer både mesterskapet og regimet. Akkurat som de håpet på.
?
At folk her skriver at Qatar ikke er så ille, at mange andre regimer er verre osv, viser at sportsvaskingen er en suksess. Det er akkurat det Qatar ønsker å oppnå ved å kjøpe fotballklubber og mesterskap.
Er det noen som skriver at Qatar ikke er ille? At man mener at Saudi Arabia er verre betyr ikke at man sympatiserer med Qatar.

Klang

Legg inn av Klang »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 3:56 pm
Klang skrev: tir des 06, 2022 2:29 pm Bare vås fra denne professoren. Skumleste artikkelen og det var ingenting der som taler for at jeg bør la være å boikotte mesterskapet.

Dette mesterskapet er en enorm skandale, og det at folk ser på kampene bare minner meg om den økende egoismen og manglende empatien i samfunnet. Skulle gjerne likt å vite om det går en grense for hva seerne vil akseptere, eller om man lukker øynene for all slags elendighet.
Det samme har jeg hørt om folk som spiser appelsiner fra Israel, kjøper biler fra Kina og ser kinofilmer fra USA.

Man får gi ut en pamflett da vet du der man instruerer alle om hva som skal til for ikke å være en egoist og empatiløs. Jeg tviler på at det å se VM ikke er det eneste her på kloden som sender oss ned i psykopatdiagnosen.
Ofte vet man ikke opphavslandet, det er ikke nødvendigvis merket tilstrekkelig, og så er det naturligvis mange som tar Israels parti mot palestinerne. Jeg har ikke valgt side der, og har bare tenkt at det er mye elendighet fra begge sider, man bomber når motparten bomber osv. Selv har jeg kinesisk mobiltelefon, men det ville det ikke blitt i dag og det blir heller ikke kinesisk neste gang. Ser ikke helt hvorfor du trekker inn USA. Du får uansett prøve å fokusere på Qatar og ikke prøve å trekke inn kritikkverdige forhold i andre land.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 11:47 am
DoktorS skrev: tir des 06, 2022 11:15 am Jeg har hørt deg si det samme et tosifret antall ganger nå. Jeg harselerer IKKE med kritikken, men prøver å fortelle, som visse andre her inne - og etter hvert også, heldigvis, en del utenfor dette fora, at den norske vinklingen er gått fullstendig av skaftet.

Synes du det er greit at journalister får beskjed om å ikke gi et balansert bilde? At de får munnkurv når de ønsker å si at fotballstadionene er flotte?

Det er jo en medievirkelighet vi heldigvis fordømmer når det er andre regimer og journalister som står bak.
Jo, du gjorde det f.eks i tilfellene hvor de kledde opp indere som brasser, etc., og artikkelen hvor de ikke viste bilder av tomme tribuner.

Det er så sykt mye som er feil med dette VM-et. Men ifølge deg er det ikke lov til å kritisere noe av det. Du tar ikke bare det som er feil eller misvisende, men også det som er legitim kritikk. Og type kritikk som f.eks er knyttet til de grunnene for at Qatar ikke burde fått VM, selv om de var et fullstendig demokratisk land.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Hvor har du dokumentasjon på at "de kledde opp indere som brasser" etc - det var en påstand som gikk igjen, så vidt jeg vet var det en dansk fyr som la ut noen bilder på twitter. Og det festet seg en oppfatning, blant annet hos Saltvedt og andre, det ble fleipet med på Nytt på Nytt osv....

Men her kan man jo se at gjestearbeiderne fra Sri Lanka "kler seg som brasser". De er selvstendige individer, som evner å glede seg over andre nasjoner.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/mQKk2 ... otballmagi

De heier på Brasil. Det er ingen som har "kledd dem opp", i dette tilfellet i hvert fall.

?! Selvsagt er det lov å kritisere Qatar - men mengden kritikk, den ensidige vinklingen - og flere ganger direkte misinformasjon - må det vel være lov til å kritisere også? Uten å bli kalt et dårlig menneske.

For øvrig er det flott at VM og Qatar gir folk mulighet til å tjene seg opp penger og returnere til hjemlandet for å starte egen business. "De tre vennene sier at de jobber åtte timer hver dag. De er fornøyd med arbeidsvilkårene."

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

sexxes skrev: tir des 06, 2022 5:03 pm
Rexwiller skrev: tir des 06, 2022 1:22 pm
sexxes skrev: tir des 06, 2022 1:05 pm ?
At folk her skriver at Qatar ikke er så ille, at mange andre regimer er verre osv, viser at sportsvaskingen er en suksess. Det er akkurat det Qatar ønsker å oppnå ved å kjøpe fotballklubber og mesterskap.
Er det noen som skriver at Qatar ikke er ille? At man mener at Saudi Arabia er verre betyr ikke at man sympatiserer med Qatar.
Hvorfor ikke lese hva folk skriver isteden for å komme med dumme spørsmål?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: tir des 06, 2022 7:24 pm Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Hvor har du dokumentasjon på at "de kledde opp indere som brasser" etc - det var en påstand som gikk igjen, så vidt jeg vet var det en dansk fyr som la ut noen bilder på twitter. Og det festet seg en oppfatning, blant annet hos Saltvedt og andre, det ble fleipet med på Nytt på Nytt osv....

Men her kan man jo se at gjestearbeiderne fra Sri Lanka "kler seg som brasser". De er selvstendige individer, som evner å glede seg over andre nasjoner.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/mQKk2 ... otballmagi

De heier på Brasil. Det er ingen som har "kledd dem opp", i dette tilfellet i hvert fall.

?! Selvsagt er det lov å kritisere Qatar - men mengden kritikk, den ensidige vinklingen - og flere ganger direkte misinformasjon - må det vel være lov til å kritisere også? Uten å bli kalt et dårlig menneske.

For øvrig er det flott at VM og Qatar gir folk mulighet til å tjene seg opp penger og returnere til hjemlandet for å starte egen business. "De tre vennene sier at de jobber åtte timer hver dag. De er fornøyd med arbeidsvilkårene."
Ja, det er viktig å tro på den tolkningen av virkeligheten som setter det qatarske teokratiet i best mulig lys.

Jeg linket deg tidligere under VM til et innlegg fra juli 2010 hvor jeg skrev alt annet enn Qatar. Og jeg fikk rett. Tribuner som tømmes, stadioner midt ute i ingenting, disse latterlige teltbyene hvor de innkvarterer supportere, flyttingen av mesterskapet til november/desember, den fullstendig mangelen på supporterliv, begrensningen på alkoholservering, problemene du kan få om du går kledt på en viss måte. Dette mesterskapet vil stå igjen som det desidert latterligste i historien på alle mulige måter. Om halvannet år blir det imidlertid noe annet. Da er det EM i Tyskland, den beste nasjonen i verden for å se fotball. Endelig supporterliv og fotballkultur igjen, i stedet for dette sirkuset som foregår nå.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 8:53 pm Ja, det er viktig å tro på den tolkningen av virkeligheten som setter det qatarske teokratiet i best mulig lys.

Jeg linket deg tidligere under VM til et innlegg fra juli 2010 hvor jeg skrev alt annet enn Qatar. Og jeg fikk rett. Tribuner som tømmes, stadioner midt ute i ingenting, disse latterlige teltbyene hvor de innkvarterer supportere, flyttingen av mesterskapet til november/desember, den fullstendig mangelen på supporterliv, begrensningen på alkoholservering, problemene du kan få om du går kledt på en viss måte. Dette mesterskapet vil stå igjen som det desidert latterligste i historien på alle mulige måter. Om halvannet år blir det imidlertid noe annet. Da er det EM i Tyskland, den beste nasjonen i verden for å se fotball. Endelig supporterliv og fotballkultur igjen, i stedet for dette sirkuset som foregår nå.
Alt er beviselig på trynet. Men har det noen gang i idrettshistorie vært et arrgementsland/sted som ikke har hotell eller lignende innkartering? Eller er det å la supportere bo i telt en del av opplevelsen å besøke Qatar herrene?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Portugal-Sveits 6-1 er den største seieren i en 8. delsfinale gjennom tidene.

Oops, den havnet i feil tråd.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Klang skrev: tir des 06, 2022 5:48 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 3:56 pm
Klang skrev: tir des 06, 2022 2:29 pm Bare vås fra denne professoren. Skumleste artikkelen og det var ingenting der som taler for at jeg bør la være å boikotte mesterskapet.

Dette mesterskapet er en enorm skandale, og det at folk ser på kampene bare minner meg om den økende egoismen og manglende empatien i samfunnet. Skulle gjerne likt å vite om det går en grense for hva seerne vil akseptere, eller om man lukker øynene for all slags elendighet.
Det samme har jeg hørt om folk som spiser appelsiner fra Israel, kjøper biler fra Kina og ser kinofilmer fra USA.

Man får gi ut en pamflett da vet du der man instruerer alle om hva som skal til for ikke å være en egoist og empatiløs. Jeg tviler på at det å se VM ikke er det eneste her på kloden som sender oss ned i psykopatdiagnosen.
Ofte vet man ikke opphavslandet, det er ikke nødvendigvis merket tilstrekkelig, og så er det naturligvis mange som tar Israels parti mot palestinerne. Jeg har ikke valgt side der, og har bare tenkt at det er mye elendighet fra begge sider, man bomber når motparten bomber osv. Selv har jeg kinesisk mobiltelefon, men det ville det ikke blitt i dag og det blir heller ikke kinesisk neste gang. Ser ikke helt hvorfor du trekker inn USA. Du får uansett prøve å fokusere på Qatar og ikke prøve å trekke inn kritikkverdige forhold i andre land.
Fint at du avslører hvor skinnhellig du er. Å påstå at alle som ser på fotball mangler empati og er egoistiske, samtidig som du selv sparer noen kroner på å kjøpe kinesisk mobiltelefon.
Qatar er en miniputt når det gjelder brudd på menneskerettigheter i forhold til Kina.
Det singler så vanvittig i glasshuset ditt.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:56 pm
KongOlav2 skrev: tir des 06, 2022 1:40 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 1:25 pm Amnesty stoler ikke jeg på heller. Det er langt mer troverdige organisasjoner som kritiserer Qatar enn det korrupte opplegget der.

Det er min første kommentar til ditt innlegg. Og for ordens skyld påpeker jeg at jeg har kritisert Amnesty her inne og på VGD lenge før Qatar-bråket.


Min andre kommentar er at du ikke er helt oppdatert på dette med Al Thawadis utspill.
Hvem er mer troverdig enn Amnesty. De og HRW er vel ganske anerkjent som de største og mest troverdige menneskerettighetsorganisasjonene på verdensbasis.
HRW har jeg stor respekt for. Men Amnesty har blitt et politisert vepsebol. Jeg stoler ikke på dem lenger, uansett hvilken sak det dreier seg om.

Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden. Jeg har hatt lange diskusjoner om dette tidligere, og det har stjålet fokus fra emnet hver gang. Men det jeg kan si er at det ikke er Amnesty i Qatar som har gjort at jeg ikke stoler på dem, det de har levert av info her virker redelig.
Ha stor tillit til HRW bør du ikke ha:

https://theintercept.com/2020/03/02/hum ... practices/

At HRW mottok støtte fra en saudi-arabisk forretningsmann MOT at de ikke brukte den til å støtte LHBT-aktivister i Midt-Østen og Nord-Afrika vitner om en korrupt menneskerettighetsorganisasjon som lar seg fortie mot penger. Og det tar seg mildt sagt meget dårlig ut for en menneskerettighetsorganisasjon.

Og Kenneth Roth-som heldigvis ikke er leder av HRW lengre tror jeg(han sa i alle fall han skulle gi seg): selv ikke diktaturstaten har vel gjort mer for å sette HRW i ett dårlig lys enn den figuren der?

Klang

Legg inn av Klang »

Kverulanten skrev: tir des 06, 2022 10:27 pm
Klang skrev: tir des 06, 2022 5:48 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 3:56 pm

Det samme har jeg hørt om folk som spiser appelsiner fra Israel, kjøper biler fra Kina og ser kinofilmer fra USA.

Man får gi ut en pamflett da vet du der man instruerer alle om hva som skal til for ikke å være en egoist og empatiløs. Jeg tviler på at det å se VM ikke er det eneste her på kloden som sender oss ned i psykopatdiagnosen.
Ofte vet man ikke opphavslandet, det er ikke nødvendigvis merket tilstrekkelig, og så er det naturligvis mange som tar Israels parti mot palestinerne. Jeg har ikke valgt side der, og har bare tenkt at det er mye elendighet fra begge sider, man bomber når motparten bomber osv. Selv har jeg kinesisk mobiltelefon, men det ville det ikke blitt i dag og det blir heller ikke kinesisk neste gang. Ser ikke helt hvorfor du trekker inn USA. Du får uansett prøve å fokusere på Qatar og ikke prøve å trekke inn kritikkverdige forhold i andre land.
Fint at du avslører hvor skinnhellig du er. Å påstå at alle som ser på fotball mangler empati og er egoistiske, samtidig som du selv sparer noen kroner på å kjøpe kinesisk mobiltelefon.
Qatar er en miniputt når det gjelder brudd på menneskerettigheter i forhold til Kina.
Det singler så vanvittig i glasshuset ditt.
I grunn ikke, du vet ikke når jeg kjøpte telefonen og hva jeg hadde kjennskap til på den tiden. Man kan uansett ikke boikotte alt og alle.

Dette innlegget var du ikke særlig heldig med, men du prøver jo naturligvis å forsvare det at du ser på VM, slik jeg tolker deg.

🤡🤦

Champis

Legg inn av Champis »

greyserpent skrev: tir des 06, 2022 12:22 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 12:21 pm
greyserpent skrev: tir des 06, 2022 12:18 pm

Qatar's egne tall er 15 000+ migrantarbeidere som har dauet i dette tidsrommet.
Alle disse er forholdsvis unge og må gjennom en helsesjekk for å få lov til å jobbe for knapper og glansbilder, og bo i slum.
Jeg vet fortsatt ikke om det er et unaturlig høyt tall.

2 millioner mennesker. 1500 døde hvert år.
Uansett årsak.

Vi har helsesjekk på jobben min også. Likevel har jeg mistet 3 kolleger brått de siste 7 årene.
Ok, jeg er overbevist. Qatar er creme de la creme!

Herlig nivå!

Champis

Legg inn av Champis »

Klang skrev: tir des 06, 2022 5:48 pm
PapaSmurf skrev: tir des 06, 2022 3:56 pm
Klang skrev: tir des 06, 2022 2:29 pm Bare vås fra denne professoren. Skumleste artikkelen og det var ingenting der som taler for at jeg bør la være å boikotte mesterskapet.

Dette mesterskapet er en enorm skandale, og det at folk ser på kampene bare minner meg om den økende egoismen og manglende empatien i samfunnet. Skulle gjerne likt å vite om det går en grense for hva seerne vil akseptere, eller om man lukker øynene for all slags elendighet.
Det samme har jeg hørt om folk som spiser appelsiner fra Israel, kjøper biler fra Kina og ser kinofilmer fra USA.

Man får gi ut en pamflett da vet du der man instruerer alle om hva som skal til for ikke å være en egoist og empatiløs. Jeg tviler på at det å se VM ikke er det eneste her på kloden som sender oss ned i psykopatdiagnosen.
Ofte vet man ikke opphavslandet, det er ikke nødvendigvis merket tilstrekkelig, og så er det naturligvis mange som tar Israels parti mot palestinerne. Jeg har ikke valgt side der, og har bare tenkt at det er mye elendighet fra begge sider, man bomber når motparten bomber osv. Selv har jeg kinesisk mobiltelefon, men det ville det ikke blitt i dag og det blir heller ikke kinesisk neste gang. Ser ikke helt hvorfor du trekker inn USA. Du får uansett prøve å fokusere på Qatar og ikke prøve å trekke inn kritikkverdige forhold i andre land.

Men litt tullete når du påberoper deg fasiten for NØYAKTIG hvor du mener grensen bør gå for alle, for så å bli snurt når andre har en annen grense.

Champis

Legg inn av Champis »

Klang skrev: tir des 06, 2022 10:52 pm
Kverulanten skrev: tir des 06, 2022 10:27 pm
Klang skrev: tir des 06, 2022 5:48 pm

Ofte vet man ikke opphavslandet, det er ikke nødvendigvis merket tilstrekkelig, og så er det naturligvis mange som tar Israels parti mot palestinerne. Jeg har ikke valgt side der, og har bare tenkt at det er mye elendighet fra begge sider, man bomber når motparten bomber osv. Selv har jeg kinesisk mobiltelefon, men det ville det ikke blitt i dag og det blir heller ikke kinesisk neste gang. Ser ikke helt hvorfor du trekker inn USA. Du får uansett prøve å fokusere på Qatar og ikke prøve å trekke inn kritikkverdige forhold i andre land.
Fint at du avslører hvor skinnhellig du er. Å påstå at alle som ser på fotball mangler empati og er egoistiske, samtidig som du selv sparer noen kroner på å kjøpe kinesisk mobiltelefon.
Qatar er en miniputt når det gjelder brudd på menneskerettigheter i forhold til Kina.
Det singler så vanvittig i glasshuset ditt.
I grunn ikke, du vet ikke når jeg kjøpte telefonen og hva jeg hadde kjennskap til på den tiden. Man kan uansett ikke boikotte alt og alle.

Dette innlegget var du ikke særlig heldig med, men du prøver jo naturligvis å forsvare det at du ser på VM, slik jeg tolker deg.

🤡🤦

Så man kan ikke boikotte alt og alle, men det er ufattelig viktig at alle må starte med å skru av TV'en under Fotball-VM? Da vil jeg si at det er en del andre ting man kan gjøre hvor jeg ville tenkte at viktigheten er større og gevinsten bedre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»