Kritikk mot de som boikotter VM

Svar
HNilsen

Re: Kritikk mot de som boikotter VM

Legg inn av HNilsen »

Evv skrev: man des 19, 2022 8:11 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 5:46 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 4:34 pm

Det er flere enn kvinneguiden som kaller de som ser eller så VM som onde. Det er en her på FD som sier at vi mangler empati. Du har jo kalt meg for en dårlig menneske (haha). Hvor har jeg skrevet at jeg er imot likestilling for homofile. Jeg har venner som er homofile. Jeg har ingenting i mot homofile bare de holder fingrene unna fruktfatet, altså meg selv. Det jeg skriver er at vi i Norge har lite med at arabiske land forbyr homofilt samliv. Det er åndelig imperialisme. Om homofile tortureres, piskes eller ilegges lange fengselsstraffer bør vi reagere med sterk fordømmelse. Likestilling. Norsk likestilling har jeg ingenting imot, men vi kan ikke eksportere vårt verdisyn til resten av verden. Det jeg er lei av i Norge er all oppmerksomhet millimeter rettferdig likestilling og pride bevegelsen gis, og krenkekultur (woke).

Hadde boikottere vært konsekvente greit, men mange er ikke det. Man kritiserer Messi og andre fotballspillere fordi de er ambassadører for Qatar og SA mv., uten å nevne at store norske selskap som Norsk Hydro og Kongsberg våpenfabrikk investerer tungt og selger godt til gulfstatene, herunder Oljefondet. Tyske spillere fikk kritikk for ikke å spille med regnbuebind mot å ta gult kort, samme dag som den tyske stat inngikk en gigant kontrakt med Qatar om kjøp av gass. En rekke ansatte i europeiske selskap har eiere fra Kina, Qatar og SA mv.. Ikke et ord om at eierne kommer fra land med et varierende syn på menneskerettigheter. Om Emiratene kjøper engelske klubber skriker media opp. Hvorfor skal fotballen ta et større moralsk ansvar enn alle andre sektorer ? Kina OL slapp unna det meste av kritikk, selv om Kina er et langt verre land enn Qatar etter mange parametere.

Det ser ut til at NFF og Klavenes får mer enn 100 millioner fra FIFA etter Qatar VM, mer enn budsjettert da mesterskapet ble en kommersiell suksess. Spent på om Klavenes søker om å motta disse «blodpengene», og i tilfelle, hva de brukes til. Pøses inn i administrasjonen på Ullevaal, eller gis til etterlatte etter arbeidsulykker ? Når det settes en prislapp på moralen, kommer moralens sanne ansikt frem.
Det du (og andre som kritiserer boikott) åpenbart ikke klarer å få med deg er at det for de fleste handler om FIFA - ikke Qatar. Det er FIFA og FIFAs korrupte lederskap vi boikotter.
Hvis det er argumentet, da antar jeg du har boikottet flere Fifa-arrangementer som for eksempel VM i Russland 2018? Det har vært sammenhengende korrupsjon i FIFA siden 74 og Havelange.
Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 5:43 pm
Folk_flesk skrev: man des 19, 2022 3:44 pm Ja, det er sant. Man kan vel si at VM-kritikerne representerer en særdeles brokete koalisjon, og det er nok en god del av disse jeg ikke ville tatt en øl med, for å si det slik. Saklig og balansert kritikk er bra, kommentarer som "VM i et ørkenhøl" sier mest om avsenderen.
Det må jo nesten sies at på visse måter var det VM i et ørkenhøl. Et bittelite land med null fotballtradisjoner, elendig tilrettelegging for supportere, klima som gjorde at man måtte flytte mesterskapet et halvår og tåpelige moralregler som på ingen måter hører hjemme i 2022.
Poenget er at det også er rene rasister med sine egne agendaer som blander seg inn blant VM-motstanderne. Det burde ikke være vanskelig å skjønne, hvis man har lest en del innlegg her.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: man des 19, 2022 8:46 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 8:11 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 5:46 pm

Det du (og andre som kritiserer boikott) åpenbart ikke klarer å få med deg er at det for de fleste handler om FIFA - ikke Qatar. Det er FIFA og FIFAs korrupte lederskap vi boikotter.
Hvis det er argumentet, da antar jeg du har boikottet flere Fifa-arrangementer som for eksempel VM i Russland 2018? Det har vært sammenhengende korrupsjon i FIFA siden 74 og Havelange.
Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.
Aha. Da har jeg misforstått fullstendig dette boikottgreiene. Trodde det var Qatar som var den store stygge homofobe ulven, med FIFA som en god nummer 2. FIFA er for n’te gang et speilbilde av verden. FIFA har 211 medlemsland. På kongresser har hvert land sin stemme, uten at stemmene vektes etter folketall. I styre og stell velges inn villmenn fra det afrikanske kontinent. Edle villmenn må vite, og fra Mongolia og dalstrøka innenfor.

Jeg er ikke veldig bereist utenfor Europa. Jeg har vært en gang i Afrika. På safari og et mislykket forsøk på å nå Kilimanjaro. Det jeg husker best fra flyplasser var rådet om å «ha dollarsedler på lomma». Det var mer regelen enn unntaket. Det samme i Russland og Belarus. Vet a fan hva jeg betalte for.

Dette er FIFA og IOC. Et speilbilde av verden. Skal man få bukt med korrupsjon og bestikkelser vil mitt velmente råd være at FIFA styres av mennesker fra Nord-Europa, hvorav 49,9 % kvinner kvotert inn. Afrikanske, Syd-Amerikanske og asiatiske land kan til nød få delta i VM, men uten innflytelse. Det er den enkle løsningen. Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei. Boikotter man FIFA må VM i USA m.fl. boikottes i 2026. Da bør Norge boikotte VM kvaliken før VM 2026. Du får fremme forslaget for NFF. Som eneste land i verden. Tror du på dette kan du like gjerne tro på julenissen. Det er jo jul snart.

lund

Legg inn av lund »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:09 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 8:46 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 8:11 pm

Hvis det er argumentet, da antar jeg du har boikottet flere Fifa-arrangementer som for eksempel VM i Russland 2018? Det har vært sammenhengende korrupsjon i FIFA siden 74 og Havelange.
Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.
Aha. Da har jeg misforstått fullstendig dette boikottgreiene. Trodde det var Qatar som var den store stygge homofobe ulven, med FIFA som en god nummer 2. FIFA er for n’te gang et speilbilde av verden. FIFA har 211 medlemsland. På kongresser har hvert land sin stemme, uten at stemmene vektes etter folketall. I styre og stell velges inn villmenn fra det afrikanske kontinent. Edle villmenn må vite, og fra Mongolia og dalstrøka innenfor.

Jeg er ikke veldig bereist utenfor Europa. Jeg har vært en gang i Afrika. På safari og et mislykket forsøk på å nå Kilimanjaro. Det jeg husker best fra flyplasser var rådet om å «ha dollarsedler på lomma». Det var mer regelen enn unntaket. Det samme i Russland og Belarus. Vet a fan hva jeg betalte for.

Dette er FIFA og IOC. Et speilbilde av verden. Skal man få bukt med korrupsjon og bestikkelser vil mitt velmente råd være at FIFA styres av mennesker fra Nord-Europa, hvorav 49,9 % kvinner kvotert inn. Afrikanske, Syd-Amerikanske og asiatiske land kan til nød få delta i VM, men uten innflytelse. Det er den enkle løsningen. Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei. Boikotter man FIFA må VM i USA m.fl. boikottes i 2026. Da bør Norge boikotte VM kvaliken før VM 2026. Du får fremme forslaget for NFF. Som eneste land i verden. Tror du på dette kan du like gjerne tro på julenissen. Det er jo jul snart.
Haha, hjelpe meg. Du klagde på at noen kalte deg et dårlig menneske, men dette innlegget var jaggu ikke mye bedre.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

HNilsen skrev: man des 19, 2022 8:46 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 8:11 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 5:46 pm

Det du (og andre som kritiserer boikott) åpenbart ikke klarer å få med deg er at det for de fleste handler om FIFA - ikke Qatar. Det er FIFA og FIFAs korrupte lederskap vi boikotter.
Hvis det er argumentet, da antar jeg du har boikottet flere Fifa-arrangementer som for eksempel VM i Russland 2018? Det har vært sammenhengende korrupsjon i FIFA siden 74 og Havelange.
Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.
Stemningsbølge hvor ? I Nord-Europa ? Qatar VM ga FIFA langt høyere inntekter enn budsjettert. Mange 10 talls milliarder i overskudd. På publikum, salg av TV rettigheter og sponsorer. Litt av hvert som dukket opp på de rullende reklamene på VM stadioner. Hadde Norsk Hydro hatt økonomi hadde de sponset de også, med sin store aluminiumfabrikk i Qatar med gjestearbeidere fra Nepal og Bangladesh. Av FIFA overskuddet kanaliseres 100 millioner + til NFF. Blodpenger som jeg vil anta at NFF takker nei til. Ikke sant ? Sett en prislapp på moralen, da svikter den.

Kvinne VM har alltid gått med underskudd, enn så lenge. Herre VM har på sin side alltid vært en gullgruve for FIFA, og Qatar var intet unntak. Snarere tvert i mot. I USA VM 2026 mener jeg budsjettert overskudd er på 100 milliarder NOK. Lite forbehold her, men et skyhøyt tall.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

lund skrev: man des 19, 2022 9:18 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:09 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 8:46 pm

Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.
Aha. Da har jeg misforstått fullstendig dette boikottgreiene. Trodde det var Qatar som var den store stygge homofobe ulven, med FIFA som en god nummer 2. FIFA er for n’te gang et speilbilde av verden. FIFA har 211 medlemsland. På kongresser har hvert land sin stemme, uten at stemmene vektes etter folketall. I styre og stell velges inn villmenn fra det afrikanske kontinent. Edle villmenn må vite, og fra Mongolia og dalstrøka innenfor.

Jeg er ikke veldig bereist utenfor Europa. Jeg har vært en gang i Afrika. På safari og et mislykket forsøk på å nå Kilimanjaro. Det jeg husker best fra flyplasser var rådet om å «ha dollarsedler på lomma». Det var mer regelen enn unntaket. Det samme i Russland og Belarus. Vet a fan hva jeg betalte for.

Dette er FIFA og IOC. Et speilbilde av verden. Skal man få bukt med korrupsjon og bestikkelser vil mitt velmente råd være at FIFA styres av mennesker fra Nord-Europa, hvorav 49,9 % kvinner kvotert inn. Afrikanske, Syd-Amerikanske og asiatiske land kan til nød få delta i VM, men uten innflytelse. Det er den enkle løsningen. Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei. Boikotter man FIFA må VM i USA m.fl. boikottes i 2026. Da bør Norge boikotte VM kvaliken før VM 2026. Du får fremme forslaget for NFF. Som eneste land i verden. Tror du på dette kan du like gjerne tro på julenissen. Det er jo jul snart.
Haha, hjelpe meg. Du klagde på at noen kalte deg et dårlig menneske, men dette innlegget var jaggu ikke mye bedre.
Hva er galt med innlegget ? Skal FIFA boikottes nå ? Idiot !

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:09 pm Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei.
Dette var jo noen spinnville stråmenn og en helt latterlig logikk.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:19 pm Qatar VM ga FIFA langt høyere inntekter enn budsjettert. Mange 10 talls milliarder i overskudd. På publikum, salg av TV rettigheter og sponsorer..
Har du en kilde på dette?

Og Budweiser kommer vel til å ha mye å si her i ettertid også blant annet, hvor mye har de tapt på inntekter under mesterskapet? 800 millioner var det vel?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 9:22 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:09 pm Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei.
Dette var jo noen spinnville stråmenn og en helt latterlig logikk.
FIFA er et speilbilde av verden. I mange av verdens land er bestikkelser og korrupsjon like vanlig som ribbe på julaften i Norge. Hvordan skal man 100 % bli kvitt bestikkelser i FIFA med hele verden som medlemmer. Bestikkelser og korrupsjon har fulgt FIFA i mange år. Endog VM i Tyskland 2006 ble etterforsket. Selv Kriser Franz B var under etterforskning og kanskje heldig som slapp tiltale. Med så mye penger som florerer i internasjonal (herre) fotball er bestikkelser og korrupsjon umulig å fjerne, med mindre man har et fullstendig naivt og nellikkommunistisk syn på livet og verden. Alternativene er da A) fjerne stemmeretten til visse land, B) godta korrupsjon eller C) jobbe mot bestikkelser og korrupsjon i FIFA for å begrense, men ikke eliminere problemet.

Selv norske industri lokomotiv - bla Yara vel (?) - har vært innblandet i korrupsjonsskandaler. Der det er mye penger involvert ute i verden vil dette alltid være tema.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:39 pm FIFA er et speilbilde av verden. I mange av verdens land er bestikkelser og korrupsjon like vanlig som ribbe på julaften i Norge. Hvordan skal man 100 % bli kvitt bestikkelser i FIFA med hele verden som medlemmer. Bestikkelser og korrupsjon har fulgt FIFA i mange år. Endog VM i Tyskland 2006 ble etterforsket. Selv Kriser Franz B var under etterforskning og kanskje heldig som slapp tiltale. Med så mye penger som florerer i internasjonal (herre) fotball er bestikkelser og korrupsjon umulig å fjerne, med mindre man har et fullstendig naivt og nellikkommunistisk syn på livet og verden. Alternativene er da A) fjerne stemmeretten til visse land, B) godta korrupsjon eller C) jobbe mot bestikkelser og korrupsjon i FIFA for å begrense, men ikke eliminere problemet.

Selv norske industri lokomotiv - bla Yara vel (?) - har vært innblandet i korrupsjonsskandaler. Der det er mye penger involvert ute i verden vil dette alltid være tema.
Joda, det er greit. Men det er ikke rasisme og kolonitid om man mener at et land som Qatar (og lignende nasjoner) aldri burde vært aktuelle som VM-arrangør. Om det var det du mente.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Chromeback skrev: man des 19, 2022 9:37 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:19 pm Qatar VM ga FIFA langt høyere inntekter enn budsjettert. Mange 10 talls milliarder i overskudd. På publikum, salg av TV rettigheter og sponsorer..
Har du en kilde på dette?

Og Budweiser kommer vel til å ha mye å si her i ettertid også blant annet, hvor mye har de tapt på inntekter under mesterskapet? 800 millioner var det vel?
Kronikk i Nettavisen på fredag blant annet. Overskuddet for FIFA etter Russland VM var på ca 50 milliarder. Overskuddet etter Qatar på mellom 70 og 80 milliarder. Dette er grunnen til at NFF kan søke om tilskudd fra FIFA på over 100 millioner. Her er jeg spent på Klavenes og NFF. Deler av FIFA sitt overskudd brukes til å subsidiere kvinne VM. Forøvrig kanaliseres mye tilbake til nasjonale forbund, som Norge. Pengene skal bl a brukes til bredde- og barnefotball.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 9:43 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:39 pm FIFA er et speilbilde av verden. I mange av verdens land er bestikkelser og korrupsjon like vanlig som ribbe på julaften i Norge. Hvordan skal man 100 % bli kvitt bestikkelser i FIFA med hele verden som medlemmer. Bestikkelser og korrupsjon har fulgt FIFA i mange år. Endog VM i Tyskland 2006 ble etterforsket. Selv Kriser Franz B var under etterforskning og kanskje heldig som slapp tiltale. Med så mye penger som florerer i internasjonal (herre) fotball er bestikkelser og korrupsjon umulig å fjerne, med mindre man har et fullstendig naivt og nellikkommunistisk syn på livet og verden. Alternativene er da A) fjerne stemmeretten til visse land, B) godta korrupsjon eller C) jobbe mot bestikkelser og korrupsjon i FIFA for å begrense, men ikke eliminere problemet.

Selv norske industri lokomotiv - bla Yara vel (?) - har vært innblandet i korrupsjonsskandaler. Der det er mye penger involvert ute i verden vil dette alltid være tema.
Joda, det er greit. Men det er ikke rasisme og kolonitid om man mener at et land som Qatar (og lignende nasjoner) aldri burde vært aktuelle som VM-arrangør. Om det var det du mente.
Nei, det var ikke det jeg mente.

Jeg er for alternativ C i innlegget du siterte. FIFA må sloss for å bekjempe korrupsjon og bestikkelser ja, men de blir med dagens stemmeordning aldri kvitt problemet. Det er naivt. Qatar tildelingen i 2010 var selvfølgelig bestikkelser. Qatar burde aldri hatt VM, men det er for meg mest pga mangel på fotballtradisjoner, sløseri, sportsvasking og årstid. Ja det er blod på stadionene i Qatar fra arbeidere, men det er det også på mange billige produkter fra lavkostland i norske klesbutikker mv..

All negativiteten rundt Qatar er hykleri, da bl a media gikk stille i dørene under vinter OL i det langt verre Kina for noen måneder siden. Angivelig fordi norsk presse ikke tør ødelegge for det største eksportmarkedet for norsk laks og fordi norske utøvere kjemper om gull i Kina. Dobbeltmoral ? Tja

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 10:02 pm Jeg er for alternativ C i innlegget du siterte. FIFA må sloss for å bekjempe korrupsjon og bestikkelser ja, men de blir med dagens stemmeordning aldri kvitt problemet. Det er naivt. Qatar tildelingen i 2010 var selvfølgelig bestikkelser. Qatar burde aldri hatt VM, men det er for meg mest pga mangel på fotballtradisjoner, sløseri, sportsvasking og årstid. Ja det er blod på stadionene i Qatar fra arbeidere, men det er det også på mange billige produkter fra lavkostland i norske klesbutikker mv..

All negativiteten rundt Qatar er hykleri, da bl a media gikk stille i dørene under vinter OL i det langt verre Kina for noen måneder siden. Angivelig fordi norsk presse ikke tør ødelegge for det største eksportmarkedet for norsk laks og fordi norske utøvere kjemper om gull i Kina. Dobbeltmoral ? Tja
Nå er uansett VM i Qatar totalt latterlig. Det er faktisk dummere enn at f.eks Finland skulle arrangert det.

Jeg mener helst at VM skulle primært gått på rundgang mellom de "7 store", og med sjeldne visitter til andre land. Men da måtte det vært nasjoner med en viss fotballkultur. Qatar var ikke i nærheten av noe som helst på noen måte.

Og i den forbindelse forventer jeg ikke at det skal være bare de mest renhårige demokratiene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 9:09 pm
HNilsen skrev: man des 19, 2022 8:46 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 8:11 pm

Hvis det er argumentet, da antar jeg du har boikottet flere Fifa-arrangementer som for eksempel VM i Russland 2018? Det har vært sammenhengende korrupsjon i FIFA siden 74 og Havelange.
Nei, jeg har ikke det. Det har ikke vært momentum for det. Men nå er imidlertid stemningen snudd for FIFA. Flere og flere går mot dem. Infantino pipes ut for åpen scene. Sponsorer trekker seg. Flere nasjonale fotballforbund har åpent kritisert FIFA og Infantino. Dette er en stemningsbølge vi må benytte oss av. Det skjer her og nå. De som ikke støtter dette opprøret er på feil side av historien.
Aha. Da har jeg misforstått fullstendig dette boikottgreiene. Trodde det var Qatar som var den store stygge homofobe ulven, med FIFA som en god nummer 2. FIFA er for n’te gang et speilbilde av verden. FIFA har 211 medlemsland. På kongresser har hvert land sin stemme, uten at stemmene vektes etter folketall. I styre og stell velges inn villmenn fra det afrikanske kontinent. Edle villmenn må vite, og fra Mongolia og dalstrøka innenfor.

Jeg er ikke veldig bereist utenfor Europa. Jeg har vært en gang i Afrika. På safari og et mislykket forsøk på å nå Kilimanjaro. Det jeg husker best fra flyplasser var rådet om å «ha dollarsedler på lomma». Det var mer regelen enn unntaket. Det samme i Russland og Belarus. Vet a fan hva jeg betalte for.

Dette er FIFA og IOC. Et speilbilde av verden. Skal man få bukt med korrupsjon og bestikkelser vil mitt velmente råd være at FIFA styres av mennesker fra Nord-Europa, hvorav 49,9 % kvinner kvotert inn. Afrikanske, Syd-Amerikanske og asiatiske land kan til nød få delta i VM, men uten innflytelse. Det er den enkle løsningen. Mener du dette ? Det lukter rasisme, korstog og kolonitid lang vei. Boikotter man FIFA må VM i USA m.fl. boikottes i 2026. Da bør Norge boikotte VM kvaliken før VM 2026. Du får fremme forslaget for NFF. Som eneste land i verden. Tror du på dette kan du like gjerne tro på julenissen. Det er jo jul snart.
Ja, det er gjerne slik Steigan og hans «alternative» sympatisører argumenterer når det gjelder Russlands krigføring i Ukraina også. Hvis vi ikke har boikottet USA for deres krigføring tidligere, så kan vi heller ikke fordømme Russland for deres krigføring nå. Da er vi vestlige imperialister, så klart. God logikk

Evv

Legg inn av Evv »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:04 pm
Crazy Horse skrev: man des 19, 2022 10:02 pm Jeg er for alternativ C i innlegget du siterte. FIFA må sloss for å bekjempe korrupsjon og bestikkelser ja, men de blir med dagens stemmeordning aldri kvitt problemet. Det er naivt. Qatar tildelingen i 2010 var selvfølgelig bestikkelser. Qatar burde aldri hatt VM, men det er for meg mest pga mangel på fotballtradisjoner, sløseri, sportsvasking og årstid. Ja det er blod på stadionene i Qatar fra arbeidere, men det er det også på mange billige produkter fra lavkostland i norske klesbutikker mv..

All negativiteten rundt Qatar er hykleri, da bl a media gikk stille i dørene under vinter OL i det langt verre Kina for noen måneder siden. Angivelig fordi norsk presse ikke tør ødelegge for det største eksportmarkedet for norsk laks og fordi norske utøvere kjemper om gull i Kina. Dobbeltmoral ? Tja
Nå er uansett VM i Qatar totalt latterlig. Det er faktisk dummere enn at f.eks Finland skulle arrangert det.

Jeg mener helst at VM skulle primært gått på rundgang mellom de "7 store", og med sjeldne visitter til andre land. Men da måtte det vært nasjoner med en viss fotballkultur. Qatar var ikke i nærheten av noe som helst på noen måte.

Og i den forbindelse forventer jeg ikke at det skal være bare de mest renhårige demokratiene.
Hvorfor er det egentlig latterlig når de klarte å arrangere det på en veldig bra måte? Sporten, infrastruktur/transport, vold/supporterslagsmål, det virker som alt har gått "klokkrent". Jazzer Finland opp åtte fantastiske stadioner til 2030 så vær så god, kjør på. Rundgang mellom de 7 store? Snorkfrøken å kjedelig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:18 pm Hvorfor er det egentlig latterlig når de klarte å arrangere det på en veldig bra måte? Sporten, infrastruktur/transport, vold/supporterslagsmål, det virker som alt har gått "klokkrent". Jazzer Finland opp åtte fantastiske stadioner til 2030 så vær så god, kjør på. Rundgang mellom de 7 store? Snorkfrøken å kjedelig.
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.
- De er en nasjon med 380 000 innfødte innbyggere og totalt rundt 3 mill.
- De har null fotballkultur og røk på hue ut i gruppespillet.
- Det er et mye dårligere land for gode supporteropplevelser enn f.eks Tyskland i 2024 vil være. Disse latterlig teltbyene ute i ørkenen eksemplifiserer det ganske så godt.

At Qatar har hue og ræva ful av penger og dermed er i full stand til å bygge stadioner og infrastruktur (dog ikke bra nok til å unngå å måtte innkvartere supportere i noen jævla telt!), forandrer ikke på det faktum.

Evv

Legg inn av Evv »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:23 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:18 pm Hvorfor er det egentlig latterlig når de klarte å arrangere det på en veldig bra måte? Sporten, infrastruktur/transport, vold/supporterslagsmål, det virker som alt har gått "klokkrent". Jazzer Finland opp åtte fantastiske stadioner til 2030 så vær så god, kjør på. Rundgang mellom de 7 store? Snorkfrøken å kjedelig.
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.
- De er en nasjon med 380 000 innfødte innbyggere og totalt rundt 3 mill.
- De har null fotballkultur og røk på hue ut i gruppespillet.
- Det er et mye dårligere land for gode supporteropplevelser enn f.eks Tyskland i 2024 vil være. Disse latterlig teltbyene ute i ørkenen eksemplifiserer det ganske så godt.

At Qatar har hue og ræva ful av penger og dermed er i full stand til å bygge stadioner og infrastruktur (dog ikke bra nok til å unngå å måtte innkvartere supportere i noen jævla telt!), forandrer ikke på det faktum.
Med bevisene i hånd:
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.

Det gikk da fint

- De er en nasjon med 380 000 innfødte innbyggere og totalt rundt 3 mill.

Så? Det ble et praktfullt mesterskap.

- De har null fotballkultur og røk på hue ut i gruppespillet.

Så? Det ble et praktfullt mesterskap.

- Det er et mye dårligere land for gode supporteropplevelser enn f.eks Tyskland i 2024 vil være. Disse latterlig teltbyene ute i ørkenen eksemplifiserer det ganske så godt.

Knapt nok aldri hørt et så fantastisk tribuneliv i enkelte av kampene jeg. Spesielt fra Sør-Amerikanske lag og Marokko. Trodde tribunelivet skulle være MYE dårligere. Står til langt over godkjent.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm Med bevisene i hånd:
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.

Det gikk da fint

- De er en nasjon med 380 000 innfødte innbyggere og totalt rundt 3 mill.

Så? Det ble et praktfullt mesterskap.

- De har null fotballkultur og røk på hue ut i gruppespillet.

Så? Det ble et praktfullt mesterskap.

- Det er et mye dårligere land for gode supporteropplevelser enn f.eks Tyskland i 2024 vil være. Disse latterlig teltbyene ute i ørkenen eksemplifiserer det ganske så godt.

Knapt nok aldri hørt et så fantastisk tribuneliv i enkelte av kampene jeg. Spesielt fra Sør-Amerikanske lag og Marokko. Trodde tribunelivet skulle være MYE dårligere. Står til langt over godkjent.
Nei, nei, nei og nei. Dette er virkelighetsfjernt på nivå med komisk Ali.

Og supporterliv handler om mer enn det som skjer i 90-120 min på arenaen. Om supportere er der i kanskje 2 uker, utgjør jo dette bare en liten del av tiden.

De burde mistet mesterskapet allerede for 7-8 år siden da de ble klart at det var utstrakt korrupsjon og at de ikke kunne arrangere om sommeren likevel. Noe som egentlig var et premiss da de ble tildelt mesterskapet.

Evv

Legg inn av Evv »

Jeg trodde Qatar-VM skulle bli skit, så ble det bra. Jaja, jeg er i hvert fall modig nok til å innrømme at jeg tok feil. Virker som enkelte bare har bestemt seg for at Qatar-VM er drit uansett hva som faktisk har skjedd. Ikke mulig å ta de på selve arrangementsbiten, hva som foregår politisk i landet forøvrig, det er et helt annet spørsmål.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:41 pm Jeg trodde Qatar-VM skulle bli skit, så ble det bra. Jaja, jeg er i hvert fall modig nok til å innrømme at jeg tok feil. Virker som enkelte bare har bestemt seg for at Qatar-VM er drit uansett hva som faktisk har skjedd. Ikke mulig å ta de på selve arrangementsbiten, hva som foregår politisk i landet forøvrig, det er et helt annet spørsmål.
Bra på hvilken måte? Underholdningsmessig på TV. Det er ikke det samme som at det var et praktfullt VM på de punktene som jeg kritiserte over.

Var du der nede og så med selvsyn at det var et fantastisk mesterskap å være supporter annet enn akkurat under kampene?
Sist redigert av KongOlav2 den man des 19, 2022 10:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:41 pm Jeg trodde Qatar-VM skulle bli skit, så ble det bra. Jaja, jeg er i hvert fall modig nok til å innrømme at jeg tok feil. Virker som enkelte bare har bestemt seg for at Qatar-VM er drit uansett hva som faktisk har skjedd. Ikke mulig å ta de på selve arrangementsbiten, hva som foregår politisk i landet forøvrig, det er et helt annet spørsmål.
VM var fint som snus, vi må bare bli enige om at vi ikke bryr oss om at de behandler fremmedarbeidere som dritt, fengsler homofile og straffer kvinner for å bli voldtatt.

Slik som muslimer flest.

Evv

Legg inn av Evv »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:43 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:41 pm Jeg trodde Qatar-VM skulle bli skit, så ble det bra. Jaja, jeg er i hvert fall modig nok til å innrømme at jeg tok feil. Virker som enkelte bare har bestemt seg for at Qatar-VM er drit uansett hva som faktisk har skjedd. Ikke mulig å ta de på selve arrangementsbiten, hva som foregår politisk i landet forøvrig, det er et helt annet spørsmål.
Bra på hvilken måte? Underholdningsmessig på TV. Det er ikke det samme som at det var et praktfullt VM på de punktene som jeg kritiserte over.

Var du der ned og så med selvsyn at det var et fantastisk mesterskap å være supporter annet enn akkurat under kampene?
Bra på det vi ellers vurderer mesterskap på, de fleste følger dette fra TV-skjermen. Men jeg hører rapporter om at transporten har fungert utmerket og så har vi i tillegg vært skånet for vold og slagsmål. Det har vært stygge hoooligans-episoder fra mesterskap helt fra 1998 så vidt jeg kan huske, men det slapp vi altså i dette mesterskapet.

Nå har vel heller ikke du vært der nede så jeg vurderer det ut fra de samme parametre som deg tenker jeg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:50 pm Bra på det vi ellers vurderer mesterskap på, de fleste følger dette fra TV-skjermen. Men jeg hører rapporter om at transporten har fungert utmerket og så har vi i tillegg vært skånet for vold og slagsmål. Det har vært stygge hoooligans-episoder fra mesterskap helt fra 1998 så vidt jeg kan huske, men det slapp vi altså i dette mesterskapet.

Nå har vel heller ikke du vært der nede så jeg vurderer det ut fra de samme parametre som deg tenker jeg.
Du skjønner hvorfor det ikke har vært slagsmål? Det er fordi Qatar er et religiøst diktatur. Så det er av helt feil grunner.

Jeg har ikke sett noe i løpet av mesterskapet som har tydet på at jeg har tatt feil på disse punktene. Mesterskap på sommeren er mye bedre. Qatar er en råtten fotballnasjon og har ingen fotballkultur. Og jeg har ikke sett en dritt som tyder på utstrakt supporterliv utenom kampene.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm
KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:23 pm
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.
Med bevisene i hånd:

Det gikk da fint
Det har du absolutt ikke noen som helst beviser på at gikk fint. Flere spillere som man så sleit med slitasjen på slutten, og det er nå terminlista kommer tett som hagl. Feks Man Utd som ikke har plass til å ta igjen en eneste kamp som har blitt utsatt i høst. Dette blir gøy.

Spent på hvordan lagene ser ut i mai. Først da har vi bevisene i hånd på at dette gikk bra eller ikke.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Chromeback skrev: man des 19, 2022 10:56 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm
KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:23 pm
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.
Med bevisene i hånd:

Det gikk da fint
Det har du absolutt ikke noen som helst beviser på at gikk fint. Flere spillere som man så sleit med slitasjen på slutten, og det er nå terminlista kommer tett som hagl. Feks Man Utd som ikke har plass til å ta igjen en eneste kamp som har blitt utsatt i høst. Dette blir gøy.
Tror faktisk det er Liverpool som kommer til å slite mest av alle i toppen av Premier League. Tynn stall, nøkkelspillere involvert der ingen fikk noen gode opplevelser, gamle folk som Henderson, Alcantara og Milner til å reboote-sesongen og en passiv-aggressiv manager som ble grå i skjegget allerede i august. Vi snakker trolig 6. plass. Akkurat som nå mao.
Sist redigert av Folk_flesk den man des 19, 2022 11:05 pm, redigert 1 gang totalt.

trønderen

Legg inn av trønderen »

En ting er den fysiske slitasjen, men den mentale slitasjen tror jeg også blir stor. Vanligvis har de ferie rett etter VM, nå har et halvt år med en vanvittig kampprogram.

Evv

Legg inn av Evv »

Chromeback skrev: man des 19, 2022 10:56 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm
KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 10:23 pm
- Mesterskapet måtte flyttes et halvår.
Med bevisene i hånd:

Det gikk da fint
Det har du absolutt ikke noen som helst beviser på at gikk fint. Flere spillere som man så sleit med slitasjen på slutten, og det er nå terminlista kommer tett som hagl. Feks Man Utd som ikke har plass til å ta igjen en eneste kamp som har blitt utsatt i høst. Dette blir gøy.

Spent på hvordan lagene ser ut i mai. Først da har vi bevisene i hånd på at dette gikk bra eller ikke.

Jeg kommenterer bare hva jeg har sett i Qatar og har ikke prøvd meg på spådomskunst fremover i tid. Når det er sagt, tre kamper i uka, med de lønningene der... Jeg synes ikke synd på en eneste spiller i Premier League, La liga, Seria A eller andre av toppligaene.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Evv skrev: man des 19, 2022 11:14 pm
Chromeback skrev: man des 19, 2022 10:56 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm

Med bevisene i hånd:

Det gikk da fint
Det har du absolutt ikke noen som helst beviser på at gikk fint. Flere spillere som man så sleit med slitasjen på slutten, og det er nå terminlista kommer tett som hagl. Feks Man Utd som ikke har plass til å ta igjen en eneste kamp som har blitt utsatt i høst. Dette blir gøy.

Spent på hvordan lagene ser ut i mai. Først da har vi bevisene i hånd på at dette gikk bra eller ikke.

Jeg kommenterer bare hva jeg har sett i Qatar og har ikke prøvd meg på spådomskunst fremover i tid. Når det er sagt, tre kamper i uka, med de lønningene der... Jeg synes ikke synd på en eneste spiller i Premier League, La liga, Seria A eller andre av toppligaene.
Velger å kalle dem puddinger.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Evv skrev: man des 19, 2022 11:14 pm
Chromeback skrev: man des 19, 2022 10:56 pm
Evv skrev: man des 19, 2022 10:28 pm

Med bevisene i hånd:

Det gikk da fint
Det har du absolutt ikke noen som helst beviser på at gikk fint. Flere spillere som man så sleit med slitasjen på slutten, og det er nå terminlista kommer tett som hagl. Feks Man Utd som ikke har plass til å ta igjen en eneste kamp som har blitt utsatt i høst. Dette blir gøy.

Spent på hvordan lagene ser ut i mai. Først da har vi bevisene i hånd på at dette gikk bra eller ikke.

Jeg kommenterer bare hva jeg har sett i Qatar og har ikke prøvd meg på spådomskunst fremover i tid. Når det er sagt, tre kamper i uka, med de lønningene der... Jeg synes ikke synd på en eneste spiller i Premier League, La liga, Seria A eller andre av toppligaene.
Nå handler det ikke om man skal synes synd på spillerne eller ikke, ett merkelig argument å komme med.

Det handler om produktet videre.

Hvis spillerne ryker en etter en nå utover sesongen, så kommer Qatar til å få skylden, og spliden mellom UEFA og FIFA vil bare forsterkes. Hvem vil feks se en CL finale i mai med halve reservetropper?

Så får man se om klubbene klarer å balansere troppene sine riktig fremover, blir veldig overrasket om vi ikke ser mye rart utover sesongen.

Og så har man Haaland da.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

trønderen skrev: man des 19, 2022 11:04 pm En ting er den fysiske slitasjen, men den mentale slitasjen tror jeg også blir stor. Vanligvis har de ferie rett etter VM, nå har et halvt år med en vanvittig kampprogram.
Absolutt ett godt poeng!

VM tar veldig på, og man vil nok se en mental utladning hos flere spillere nå. Spørs om klubbene og tid og mulighet til å la spillerne få hente seg inn igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»