Kritikk mot de som boikotter VM

Svar
OrmenLange
Innlegg: 1806

Re: Kritikk mot de som boikotter VM

Legg inn av OrmenLange »

Tjaaah skrev: man des 05, 2022 3:42 pm At han er professor nevner han vel sikkert bare for at folk skal tro at han vet hva han snakker om. Men en professor i f.eks fysikk, har ikke nødvendigvis noe mer å slå i bordet med her, enn alle andre. Noe han demonstrerer helt tydelig med dette røret, hvor han resirkulerer det samme som har blitt sagt før, hundre ganger.
"Hans fagfelt er internasjonal politikk og sikkerhetspolitikk, men han har også bidratt til en del fagartikler og prosjekter om migrasjon i Gulfstatene."

Tipper han er mer kvalifisert til å mene noe om dette enn noen andre i denne tråden...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 3:32 pm Mange av poengene han tar opp har jeg forfektet her inne. Men jeg fikk så mye kjeft at jeg ikke orket å bruke tiden min på det.

Da ser jeg heller VM, og lar de som velger å boikotte få lov til det.

Jeg syns likevel det er godt å se at noen endelig løfter den offentlige debatten rundt dette. Temaet har vært overmodent en stund.
Har sett på en del kommentarer etter diverse artikler postet på Facebook - blant annet om en NRK-kommentator, mener det var Torp, som var skuffet over at andre land var "ensidige i dekningen" - altså positiv til Qatar... da antakelig til norske medier som han vel da mener er "balansert"....

Samtlige i kommentarfeltet synes at norske medier framstår som ekstremt ubalansert.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: man des 05, 2022 3:44 pm Men om en bygningsarbeider faller fra et usikret stillas og det er 55 grader i luften så kan han sikkert beregne nøyaktig hvor han lander
Ja, i så fall bidrar han i hvert fall med noe mytt her.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

greyserpent skrev: man des 05, 2022 3:40 pm
PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 3:39 pm
Crazy Horse skrev: man des 05, 2022 3:35 pm

Det er fordi stadig flere ser på VM. Hvor mange personer opptatt av VM historien og med et lidenskapelig forhold til fotball vil ikke se kvartfinalen mellom lag som : England - Frankrike, Nederland - Argentina, og skal jeg tippe, Brasil vs Kroatia og Portugal vs Spania ? Jeg vet ikke om mange. En rekke storkamper.

Jeg syns man skal respektere de som boikotter. Det at noen velger å ikke se på plager da ikke oss som velger å se.

Det du skriver her fører bare til en ny runde med den samme debatten du har deltatt i utallige ganger den siste tiden.

Da er det langt mer fruktbart å se på professorens argumenter. For de holder vann.
Like mye vann som kritikken hans mot Ukraina da Russland angrep.
Jeg har ikke sagt at JJ er en guru.

Det er mye han kommer med jeg ikke er enig i. Men av og til har han i mine øyne rett også.

Så når det kommer til Ukraina bommet han langt grovere enn han treffer blink her.

Han er jo en som uttaler seg om det ene og det andre i samfunnet, så kan man jo velge om man på generelt grunnlag skal være enig/uenig i alle hans utspill eller om man ser hva han sier og gjøre seg opp en mening om hver individuelle sak.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

OrmenLange skrev: man des 05, 2022 3:46 pm "Hans fagfelt er internasjonal politikk og sikkerhetspolitikk, men han har også bidratt til en del fagartikler og prosjekter om migrasjon i Gulfstatene."

Tipper han er mer kvalifisert til å mene noe om dette enn noen andre i denne tråden...
Merkelig at han alikevel kommer drassende med det samme vi har hørt hundre ganger før, som i grunnen bare er whataboutism.

Tipper han er mindre innovativ her, enn det han selv tror.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Om man ikke tar et standpunkt nå, kommer de til å kjøpe sommer-OL i 2030 og arrangere det om vinteren.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 3:47 pm
greyserpent skrev: man des 05, 2022 3:40 pm
PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 3:39 pm

Jeg syns man skal respektere de som boikotter. Det at noen velger å ikke se på plager da ikke oss som velger å se.

Det du skriver her fører bare til en ny runde med den samme debatten du har deltatt i utallige ganger den siste tiden.

Da er det langt mer fruktbart å se på professorens argumenter. For de holder vann.
Like mye vann som kritikken hans mot Ukraina da Russland angrep.
Jeg har ikke sagt at JJ er en guru.

Det er mye han kommer med jeg ikke er enig i. Men av og til har han i mine øyne rett også.

Så når det kommer til Ukraina bommet han langt grovere enn han treffer blink her.

Han er jo en som uttaler seg om det ene og det andre i samfunnet, så kan man jo velge om man på generelt grunnlag skal være enig/uenig i alle hans utspill eller om man ser hva han sier og gjøre seg opp en mening om hver individuelle sak.
Noen av meningene hans er at man skal se gjennom fingrene med korrupsjon.
Et annet er at der demokratiet står sterkest i verden krever all makt i FIFA.

Dette alene burde diskvalifisere idioten.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PapaSmurf skrev: Jeg har ikke sagt at JJ er en guru.Det er mye han kommer med jeg ikke er enig i. Men av og til har han i mine øyne rett også.

Så når det kommer til Ukraina bommet han langt grovere enn han treffer blink her.
Jepp, fordi du syns det er veldig morsomt med fotball ikke sant? Da passer det godt...

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 3:02 pm Nei, Russland og Kina er da faktisk idrettsnasjoner. Om de hadde vært demokratiske, ville det ikke vært noen argumenter mot å legge OL eller fotball-VM dit. Men fotball-VM i Qatar er totalt hinsides fra alle mulige vinkler.
Er det faktisk det at Qatar ikke er fotballnasjon som gjør at du ikke ser VM?

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

guru skrev: man des 05, 2022 3:00 pm Bra at det kommer stemmer far den siden også, selv om jeg ikke nøvdvendigvis er enig i alt han skriver.

Det mest pinlige er de som boikotter VM i Qatar, men som ikke så noe som helst galt i benke seg foran TV-skjermen da fotball-VM gikk i Russland og norske vinterutøvere konkurrerte om OL-gull i Kina. Hykleriet er spektakulært.
Forskjellen nå er at VM arrangeres i en del av verden som bidrar med penger til topplag i Premier League.
Dette reduserer mulighetene til at lag som Liverpool og Manchester U kan dele pokalene mellom seg, og da går fansen (noen) amok.
Enkle sjeler.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Rexwiller skrev: man des 05, 2022 3:48 pm Om man ikke tar et standpunkt nå, kommer de til å kjøpe sommer-OL i 2030 og arrangere det om vinteren.
De ønsker jo Sommer-OL 2036 og legge det til høsten, så det er jo noe.

OrmenLange
Innlegg: 1806

Legg inn av OrmenLange »

Chromeback skrev: man des 05, 2022 3:59 pm
Rexwiller skrev: man des 05, 2022 3:48 pm Om man ikke tar et standpunkt nå, kommer de til å kjøpe sommer-OL i 2030 og arrangere det om vinteren.
De ønsker jo Sommer-OL 2036 og legge det til høsten, så det er jo noe.
Hvis de hadde hatt baller hadde de søkt om vinter-OL og kjørt det på sommeren i Qatar. Bare for å demonstrere hvor mye penger de kan ødsle bort.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: man des 05, 2022 3:35 pm
Folk_flesk skrev: man des 05, 2022 3:15 pm
sertono skrev: man des 05, 2022 2:59 pm

Nei, han lager kun noen billige poeng for å forsvare at han selv ser på dette ikonet av et kvalmt fotball-VM.
Mens du selv nøyer deg med å returnere til Prins Mansour og Mohammed bin-Salman på Boxing day?
Det er fordi stadig flere ser på VM. Hvor mange personer opptatt av VM historien og med et lidenskapelig forhold til fotball vil ikke se kvartfinalen mellom lag som : England - Frankrike, Nederland - Argentina, og skal jeg tippe, Brasil vs Kroatia og Portugal vs Spania ? Jeg vet ikke om mange. En rekke storkamper.
Mitt tips er at flere av de som "boikotter" VM faktisk kommer til å se disse kampene.
Fantastiske oppgjør, som ikke skal gås glipp av et sekund her i gården.

lund

Legg inn av lund »

DennisB skrev: man des 05, 2022 4:12 pm
Crazy Horse skrev: man des 05, 2022 3:35 pm
Folk_flesk skrev: man des 05, 2022 3:15 pm

Mens du selv nøyer deg med å returnere til Prins Mansour og Mohammed bin-Salman på Boxing day?
Det er fordi stadig flere ser på VM. Hvor mange personer opptatt av VM historien og med et lidenskapelig forhold til fotball vil ikke se kvartfinalen mellom lag som : England - Frankrike, Nederland - Argentina, og skal jeg tippe, Brasil vs Kroatia og Portugal vs Spania ? Jeg vet ikke om mange. En rekke storkamper.
Mitt tips er at flere av de som "boikotter" VM faktisk kommer til å se disse kampene.
TV-tallene sier vel noe annet, men for all del.

DennisB

Legg inn av DennisB »

lund skrev: man des 05, 2022 4:14 pm
DennisB skrev: man des 05, 2022 4:12 pm
Crazy Horse skrev: man des 05, 2022 3:35 pm

Det er fordi stadig flere ser på VM. Hvor mange personer opptatt av VM historien og med et lidenskapelig forhold til fotball vil ikke se kvartfinalen mellom lag som : England - Frankrike, Nederland - Argentina, og skal jeg tippe, Brasil vs Kroatia og Portugal vs Spania ? Jeg vet ikke om mange. En rekke storkamper.
Mitt tips er at flere av de som "boikotter" VM faktisk kommer til å se disse kampene.
TV-tallene sier vel noe annet, men for all del.
Har disse kampene gått ennå? Nei.

Så langt har det vært gruppespill, og et par ensidige kamper i går, og i 8.delsfinalene, som ikke koster mye å la være å se på, selv for fotballinteresserte.
Fra kvartfinalene og utover vil det bli noe helt annet.

Når det kommer til disse oppgjørene i kvartfinalene og utover, så er jeg villig til å vedde på at ganske mange "boikottere" vil se kampene allikevel. Er jo ingen som kan avsløre dem liksom..

Men du er kanskje av den standhaftige typen, ikke vet jeg.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 3:02 pm
guru skrev: man des 05, 2022 3:00 pm Bra at det kommer stemmer far den siden også, selv om jeg ikke nøvdvendigvis er enig i alt han skriver.

Det mest pinlige er de som boikotter VM i Qatar, men som ikke så noe som helst galt i benke seg foran TV-skjermen da fotball-VM gikk i Russland og norske vinterutøvere konkurrerte om OL-gull i Kina. Hykleriet er spektakulært.
Nei, Russland og Kina er da faktisk idrettsnasjoner. Om de hadde vært demokratiske, ville det ikke vært noen argumenter mot å legge OL eller fotball-VM dit. Men fotball-VM i Qatar er totalt hinsides fra alle mulige vinkler.
Men hva er en idrettsnasjon? Hva mener du egentlig med det?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sexxes skrev: man des 05, 2022 4:25 pm
Men hva er en idrettsnasjon? Hva mener du egentlig med det?
Det er iallfall bedre enn å ryke ut av sitt eget VM med 3 strake tap på 3 kamper og 1-7 i målforskjell.

DennisB

Legg inn av DennisB »

sexxes skrev: man des 05, 2022 4:25 pm
KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 3:02 pm
guru skrev: man des 05, 2022 3:00 pm Bra at det kommer stemmer far den siden også, selv om jeg ikke nøvdvendigvis er enig i alt han skriver.

Det mest pinlige er de som boikotter VM i Qatar, men som ikke så noe som helst galt i benke seg foran TV-skjermen da fotball-VM gikk i Russland og norske vinterutøvere konkurrerte om OL-gull i Kina. Hykleriet er spektakulært.
Nei, Russland og Kina er da faktisk idrettsnasjoner. Om de hadde vært demokratiske, ville det ikke vært noen argumenter mot å legge OL eller fotball-VM dit. Men fotball-VM i Qatar er totalt hinsides fra alle mulige vinkler.
Men hva er en idrettsnasjon? Hva mener du egentlig med det?
Lurte på det samme. Qatar er da vitterlig også en idrettsnasjon. Fotball er den største idretten nå, men håndball var det tidligere, samt basketball, volleyball, friidrett, hesteløp, cricket og svømming.
Så har de noe som heter kamelridning i tillegg, som de karakteriserer som en sport.

Husk at det bare bor snaue 3 millioner mennesker der, så en stor idrettsnasjon er de naturlig nok ikke.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 4:35 pm
sexxes skrev: man des 05, 2022 4:25 pm
Men hva er en idrettsnasjon? Hva mener du egentlig med det?
Det er iallfall bedre enn å ryke ut av sitt eget VM med 3 strake tap på 3 kamper og 1-7 i målforskjell.
Men du skrev idrettsnasjon, og er ikke fleste land egentlig det? Har inntrykk av at det satses ganske mye på idrett i Qatar også.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sexxes skrev: man des 05, 2022 4:41 pm Men du skrev idrettsnasjon, og er ikke fleste land egentlig det? Har inntrykk av at det satses ganske mye på idrett i Qatar også.
Nå har ikke Qatar særlig mye å vise til ellers heller.......

Men siden dette er fotball-VM er det fotballnasjon som er det riktig her. Med et OL er det idrettsnasjon.

Fotball-VM i Qatar er like malplassert som det ville vært med f.eks rugby-VM her i Norge. Og sistnevnte er faktisk et stort arrangement. I neste år i Frankrike spilles det på 9 arenaer som har minst 33 000 i kapasitet, og 4 av dem har minst 50 000 i kapasitet.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 4:43 pm
sexxes skrev: man des 05, 2022 4:41 pm Men du skrev idrettsnasjon, og er ikke fleste land egentlig det? Har inntrykk av at det satses ganske mye på idrett i Qatar også.
Nå har ikke Qatar særlig mye å vise til ellers heller.......

Men siden dette er fotball-VM er det fotballnasjon som er det riktig her. Med et OL er det idrettsnasjon.

Fotball-VM i Qatar er like malplassert som det ville vært med f.eks rugby-VM her i Norge. Og sistnevnte er faktisk et stort arrangement. I neste år i Frankrike spilles det på 9 arenaer som har minst 33 000 i kapasitet, og 4 av dem har minst 50 000 i kapasitet.
Men hvorfor må mesterskapet gå i det du kaller fotballnasjon? Kunne skjønt kritikken om det kun dukket opp noen hundre på kampene, men kvaliteten på vertsnasjonen ser jeg strengt tatt ikke som noen grunn for at de ikke skal få arrangere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sexxes skrev: man des 05, 2022 4:51 pm Men hvorfor må mesterskapet gå i det du kaller fotballnasjon? Kunne skjønt kritikken om det kun dukket opp noen hundre på kampene, men kvaliteten på vertsnasjonen ser jeg strengt tatt ikke som noen grunn for at de ikke skal få arrangere.
Fordi det er et fotballmesterskap. Og alle søkerne til det mesterskapeet var VELDIG mye bedre alternativer enn Qatar.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Chromeback skrev: man des 05, 2022 11:57 am
k9b skrev: man des 05, 2022 10:24 am
Hvilke fakta er det Jo kommer med? Er det ikke en tankevekker at Qatar selv ikke går ut med tall på hvor mange av migrantarbeiderne som har dødd. Eller, de har det, først var det 2-3, og så justerte de til 450-500.
Og så trakk de det tilbake dagen etterpå, en misforståelse var det.

De forklarte jo også det ene dødsfallet med at årsaken til at den 24 år gamle arbeidstakeren døde etter ett fall, var fordi det var to firmaer som jobbet sammen, men ikke pratet sammen. Så da det ene firmaet fjernet en planke på stillaset ble dette aldri meldt videre.

Qatar sier så at dette var en «normal» ulykke som kunne skjedd hvor som helst, men dette høres jo ikke særlig realistisk ut. Det høres jo rett og slett ut som om at dårlige arbeidsvilkår utrolig nok fører til alvorlige ulykker.

Kona har heller ikke fått erstatning, selv etter flere år etterpå, og selv om VM-komiteen er fullstendig klar over saken og firmaet er dømt til å betale ut full erstatning.
VG hadde en sak om kona her om dagen, og hun har mottatt erstatningen, cirka en halv million kroner: https://www.vg.no/sport/i/Knr744/himmel-og-helvete

En halv million er ikke mye for oss i den vestlige verden, men for å sette det i kontekst, til vanlig lager og selger hun vin og tjener cirka 400 kroner måneden på det. Mannen tjente 2400kroner i måneden da han jobbet i Qatar.

DennisB

Legg inn av DennisB »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 4:43 pm
sexxes skrev: man des 05, 2022 4:41 pm Men du skrev idrettsnasjon, og er ikke fleste land egentlig det? Har inntrykk av at det satses ganske mye på idrett i Qatar også.
Nå har ikke Qatar særlig mye å vise til ellers heller.......

Men siden dette er fotball-VM er det fotballnasjon som er det riktig her. Med et OL er det idrettsnasjon.

Fotball-VM i Qatar er like malplassert som det ville vært med f.eks rugby-VM her i Norge. Og sistnevnte er faktisk et stort arrangement. I neste år i Frankrike spilles det på 9 arenaer som har minst 33 000 i kapasitet, og 4 av dem har minst 50 000 i kapasitet.
Men om Norge var i Qatars situasjon økonomisk, og kunne tilby å bygge, la oss si 9 nye rugby-arenaer med 40.000 i tribunekapasitet, så ville Norge blitt vurdert som en nysatsende rugbynasjon. En som ville ha spredd rugby-interessen til flere hjørner av verden, og bli inkluderende i slik sammenheng.

Noe av det som nok var hensikten med å legge fotball-VM til Midt-Østen.

Per i dag er VM i Qatar malplassert, liten tvil om det, men det har jo en inkluderende effekt for idretten generelt. Det var ganske malplassert å legge VM til USA i `94 også, men nå får de VM på nytt i 2026. Fotballen har blitt en mye større faktor i USA nå, enn den var i `94.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DennisB skrev: man des 05, 2022 4:59 pm Men om Norge var i Qatars situasjon økonomisk, og kunne tilby å bygge, la oss si 9 nye rugby-arenaer med 40.000 i tribunekapasitet, så ville Norge blitt vurdert som en nysatsende rugbynasjon. En som ville ha spredd rugby-interessen til flere hjørner av verden, og bli inkluderende i slik sammenheng.

Noe av det som nok var hensikten med fotball-VM i Midt-Østen.

Per i dag er VM i Qatar malplassert, liten tvil om det, men det har jo en inkluderende effekt for idretten generelt. Det var ganske malplassert å legge VM til USA i `94 også, men nå får de VM på nytt i 2026. Fotballen har blitt en mye større faktor i USA nå, enn den var i `94.
Det eneste som var hensikten med fotball-VM i Qatar var penger. Til de som tildelte det og til FIFA.

Bare klimaet burde alene vært nok til å utelukke dem. De burde mistet mesterskapet da det ble klart at det ikke kunne arrangeres om sommeren.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 4:52 pm
sexxes skrev: man des 05, 2022 4:51 pm Men hvorfor må mesterskapet gå i det du kaller fotballnasjon? Kunne skjønt kritikken om det kun dukket opp noen hundre på kampene, men kvaliteten på vertsnasjonen ser jeg strengt tatt ikke som noen grunn for at de ikke skal få arrangere.
Fordi det er et fotballmesterskap. Og alle søkerne til det mesterskapeet var VELDIG mye bedre alternativer enn Qatar.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i det, men kvaliteten på landslaget til vertsnasjonen synes jeg strengt tatt ikke skal ha så mye å si. Qatar vant forøvrig Asiamesterskapet i 2019. Et alternativ vil være at interessen for fotball-VM er så stor at vertsnasjonen ikke trenger å være automatisk kvalifisert.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: man des 05, 2022 4:59 pm
KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 4:43 pm
sexxes skrev: man des 05, 2022 4:41 pm Men du skrev idrettsnasjon, og er ikke fleste land egentlig det? Har inntrykk av at det satses ganske mye på idrett i Qatar også.
Nå har ikke Qatar særlig mye å vise til ellers heller.......

Men siden dette er fotball-VM er det fotballnasjon som er det riktig her. Med et OL er det idrettsnasjon.

Fotball-VM i Qatar er like malplassert som det ville vært med f.eks rugby-VM her i Norge. Og sistnevnte er faktisk et stort arrangement. I neste år i Frankrike spilles det på 9 arenaer som har minst 33 000 i kapasitet, og 4 av dem har minst 50 000 i kapasitet.
Men om Norge var i Qatars situasjon økonomisk, og kunne tilby å bygge, la oss si 9 nye rugby-arenaer med 40.000 i tribunekapasitet, så ville Norge blitt vurdert som en nysatsende rugbynasjon. En som ville ha spredd rugby-interessen til flere hjørner av verden, og bli inkluderende i slik sammenheng.

Noe av det som nok var hensikten med å legge fotball-VM til Midt-Østen.

Per i dag er VM i Qatar malplassert, liten tvil om det, men det har jo en inkluderende effekt for idretten generelt. Det var ganske malplassert å legge VM til USA i `94 også, men nå får de VM på nytt i 2026. Fotballen har blitt en mye større faktor i USA nå, enn den var i `94.
Husker man så svake markeringer etter NFL på noen av banene under VM i 1994. Det blir det ikke i neste VM.

DennisB

Legg inn av DennisB »

KongOlav2 skrev: man des 05, 2022 5:00 pm
DennisB skrev: man des 05, 2022 4:59 pm Men om Norge var i Qatars situasjon økonomisk, og kunne tilby å bygge, la oss si 9 nye rugby-arenaer med 40.000 i tribunekapasitet, så ville Norge blitt vurdert som en nysatsende rugbynasjon. En som ville ha spredd rugby-interessen til flere hjørner av verden, og bli inkluderende i slik sammenheng.

Noe av det som nok var hensikten med fotball-VM i Midt-Østen.

Per i dag er VM i Qatar malplassert, liten tvil om det, men det har jo en inkluderende effekt for idretten generelt. Det var ganske malplassert å legge VM til USA i `94 også, men nå får de VM på nytt i 2026. Fotballen har blitt en mye større faktor i USA nå, enn den var i `94.
Det eneste som var hensikten med fotball-VM i Qatar var penger. Til de som tildelte det og til FIFA.

Bare klimaet burde alene vært nok til å utelukke dem. De burde mistet mesterskapet da det ble klart at det ikke kunne arrangeres om sommeren.
I utgangspunktet er jeg ikke uenig med deg.

Men jeg sitter med en tanke om at det kanskje ikke var helt borti natta å legge dette VM`et til november/desember allikevel. Min første tanke var at dette var helt møll, men jeg trenger litt tid til å fordøye effekten av det. En pause i ligaene tror jeg ikke er noen krise, men så klart, personlig ville jeg helst ha deltatt som supporter og tribunesliter om sommeren for oss europeere. Tatt det som en ferie, det blir bedre ramme rundt et slikt arrangement når det er ferietid.

Men verden er et stort sted. Ferietid for oss, er nødvendigvis ikke ferietid i andre deler av verden.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kverulanten skrev: man des 05, 2022 3:40 pm
TrondLFC skrev: man des 05, 2022 12:07 pm "Normal ulykke som kunne skjedd hvor som helst" ? Pølsevev fra ende til annen, har selv vært stillasbygger i 29 år, så dette bekrefter bare feiekost retorikken til regimet der nede.
Godt gjort å være så kunnskapsløs, når fakta er at det dør i gjennomsnitt 8 bygningsarbeidere pr. år i Norge.
HMS kulturen på mange landbaserte jobber er totalt fraværende, derfor skjer disse arbeidsulykkene.
Eller for å være mer presis ; de skjer ikke, de forårsakes. Forskriftene for fallsikring er klinkende klare her da dette skal benyttes for arbeid over 2 meter, så her har både arbeidsgivere og vernetjenesten en lang vei å gå.

Offshore, hvor jeg jobber var forrige fallulykke 7.mai 2009 på Oseberg B hvor en stillasbygger omkom, dette også etter feil bruk av fallsikring.
Myten om at det er strengere regler offshore enn onshore er det bare å slå ihjel først som sist, bare så det er nevnt.

Når det gjelder forskrifter og HMS kulturen i Qatar så regner jeg med at du sitter på mye mer kunnskap enn meg, så sånt sett kan du vel si at jeg er "kunnskapsløs".
Så her er det bare å komme med informasjon og lærdom, så kan vi debattere ut fra det.

OrmenLange
Innlegg: 1806

Legg inn av OrmenLange »

TrondLFC skrev: man des 05, 2022 5:27 pm
Kverulanten skrev: man des 05, 2022 3:40 pm
TrondLFC skrev: man des 05, 2022 12:07 pm "Normal ulykke som kunne skjedd hvor som helst" ? Pølsevev fra ende til annen, har selv vært stillasbygger i 29 år, så dette bekrefter bare feiekost retorikken til regimet der nede.
Godt gjort å være så kunnskapsløs, når fakta er at det dør i gjennomsnitt 8 bygningsarbeidere pr. år i Norge.
HMS kulturen på mange landbaserte jobber er totalt fraværende, derfor skjer disse arbeidsulykkene.
Oj, brannfakkel der. Vi må vel begynne å boikotte Norge også da...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»