Takako (83 år) kastes ut av landet

Svar
MadBum

Takako (83 år) kastes ut av landet

Legg inn av MadBum »

Noe av det verste jeg har lest. Er det virkelig sånn det skal være?

https://www.nrk.no/rogaland/takako-_83_ ... 1.16206426

Takako har vært gift med en norsk mann i 46 år. Mannen døde i 2010 etter å ha jobbet utenlands i mange år.

I romjula sendes hun tilbake til Japan. Det har utlendingsnemda bestemt.

Her håper jeg at voksne folk kommer på banen og omgjør dette vedtaket. Helvete heller.

Shine

Legg inn av Shine »

Umenneskelig! Lurer på hva slags folk som forvalter dette regelverket

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Mannen døde i 2009, rart at hun ikke snakker norsk etter 46 års ekteskap med en nordmann, ønsker at hun får bli.

Det er mye annet dritt vi heller skulle kvittet oss med.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Japanske statsborgere kan da ikke bare flytte til Norge og leve av trygd fra staten.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Helt enig.
Gift med en nordmann siden 1964 og så får hun ikke tilbringe sine siste år i Norge der hun vitterlig hører hjemme.
Uhørt !

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

MadBum skrev: man des 05, 2022 7:12 am Noe av det verste jeg har lest. Er det virkelig sånn det skal være?

https://www.nrk.no/rogaland/takako-_83_ ... 1.16206426

Takako har vært gift med en norsk mann i 46 år. Mannen døde i 2010 etter å ha jobbet utenlands i mange år.

I romjula sendes hun tilbake til Japan. Det har utlendingsnemda bestemt.

Her håper jeg at voksne folk kommer på banen og omgjør dette vedtaket. Helvete heller.
Noen burde sette seg ned å lage en timeline over hvor hun har oppholdt seg de siste 40 årene. Det virker som Norge var det landet hun nesten var minst i. Hun har en oppholdstillatelse i Spania hvor hun bodde i 5 år.. men baser på artikkelen så bodde hun i Norge fra 1965-1967 og fra 2008-2010 og nå 2020-2022.. altså 6 år totalt i løpet av de siste 60 årene.. Hun har ikke norsk statsborgerskap eller oppholdstillatelse (?)..

medmenneskelig hensyn? Tja.. hun var ikke så opptatt av å være nærme graven til mannen sin men har egentlig bare fulgt mennesker nær henne rundt omkring i verden. Først mannen også datteren.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: man des 05, 2022 9:30 am
MadBum skrev: man des 05, 2022 7:12 am Noe av det verste jeg har lest. Er det virkelig sånn det skal være?

https://www.nrk.no/rogaland/takako-_83_ ... 1.16206426

Takako har vært gift med en norsk mann i 46 år. Mannen døde i 2010 etter å ha jobbet utenlands i mange år.

I romjula sendes hun tilbake til Japan. Det har utlendingsnemda bestemt.

Her håper jeg at voksne folk kommer på banen og omgjør dette vedtaket. Helvete heller.
Noen burde sette seg ned å lage en timeline over hvor hun har oppholdt seg de siste 40 årene. Det virker som Norge var det landet hun nesten var minst i. Hun har en oppholdstillatelse i Spania hvor hun bodde i 5 år.. men baser på artikkelen så bodde hun i Norge fra 1965-1967 og fra 2008-2010 og nå 2020-2022.. altså 6 år totalt i løpet av de siste 60 årene.. Hun har ikke norsk statsborgerskap eller oppholdstillatelse (?)..

medmenneskelig hensyn? Tja.. hun var ikke så opptatt av å være nærme graven til mannen sin men har egentlig bare fulgt mennesker nær henne rundt omkring i verden. Først mannen også datteren.
Norge kaster ikke ut norske statsborgere.
Det er litt sent etter min mening å begynne å tenke på å søke om statsborgerskap nå.
På noen felter bør regelverket være likt for alle.
Sannsynligvis har hun ikke tjent opp et eneste pensjonspoeng, og vil aldri få noen inntekt.
Hva skjer den dagen hun blir så syk at hun må på sykehjem?
Noen her som rekker opp hånda og melder seg til å betale?
Sist redigert av fargerik den man des 05, 2022 9:45 am, redigert 1 gang totalt.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Ale skrev: man des 05, 2022 9:40 am Jeg bryr meg ikke om hennes alder. Hun skal ut av landet. Folk som henne suger penger ut av den norske velferdsstaten. Forhåpentligvis blir det enda strengere i 2023.
Godt å se at du har julestemningen på plass!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Saliph skrev: man des 05, 2022 9:43 am
Ale skrev: man des 05, 2022 9:40 am Jeg bryr meg ikke om hennes alder. Hun skal ut av landet. Folk som henne suger penger ut av den norske velferdsstaten. Forhåpentligvis blir det enda strengere i 2023.
Godt å se at du har julestemningen på plass!
Kan gamle nordmenn flytte til Japan uten å ha noe penger eller inntekt?

Shine

Legg inn av Shine »

Ale skrev: man des 05, 2022 9:40 am Jeg bryr meg ikke om hennes alder. Hun skal ut av landet. Folk som henne suger penger ut av den norske velferdsstaten. Forhåpentligvis blir det enda strengere i 2023.
Problemet for UNE var tydeligvis at hun mottar en pensjon fra Veritas som dekker hennes livsopphold, og dermed ikke behøver å suge penger ut fra velferdsstaten. Feil sak å markere seg i. Regelverket åpner for menneskelige hensyn, som de ikke har gjort her.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Har en mistanke om at samtlige saker hvor det er rom for å bruke menneskelige hensyn resulterer i avslått søknad.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Det første jeg tenkte da jeg leste overskriften var tako, og deretter kakao.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Shine skrev: man des 05, 2022 9:48 am
Ale skrev: man des 05, 2022 9:40 am Jeg bryr meg ikke om hennes alder. Hun skal ut av landet. Folk som henne suger penger ut av den norske velferdsstaten. Forhåpentligvis blir det enda strengere i 2023.
Problemet for UNE var tydeligvis at hun mottar en pensjon fra Veritas som dekker hennes livsopphold, og dermed ikke behøver å suge penger ut fra velferdsstaten. Feil sak å markere seg i. Regelverket åpner for menneskelige hensyn, som de ikke har gjort her.
Det viktigste her er jo uansett at vi får hevet ut noen nå rett før jul, uten mulighet for å klage.

Byråkratiet må jo tross alt få ta seg ferie snart.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Nå når saken har havnet i media, så er det vel så mange som engasjerer seg at det blir en god løsning for henne.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

B.E. skrev: man des 05, 2022 9:51 am Det første jeg tenkte da jeg leste overskriften var tako, og deretter kakao.
Det er 5 - 8 prosent av befolkningen som har dysleksi. Intet å skjems over...

Saliph

Legg inn av Saliph »

fargerik skrev: man des 05, 2022 9:46 am
Saliph skrev: man des 05, 2022 9:43 am
Ale skrev: man des 05, 2022 9:40 am Jeg bryr meg ikke om hennes alder. Hun skal ut av landet. Folk som henne suger penger ut av den norske velferdsstaten. Forhåpentligvis blir det enda strengere i 2023.
Godt å se at du har julestemningen på plass!
Kan gamle nordmenn flytte til Japan uten å ha noe penger eller inntekt?
Aner ikke. Hvorfor spør du?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

kytec skrev: man des 05, 2022 8:20 am Mannen døde i 2009, rart at hun ikke snakker norsk etter 46 års ekteskap med en nordmann, ønsker at hun får bli.

Det er mye annet dritt vi heller skulle kvittet oss med.
Jeg har en engelsk venn som har bodd i Norge i 37 år. Han snakker ikke Norsk. Der finnes mange av disse. Ikke alle som orker eller evner å lære seg et nytt språk i voksen alder.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jhinx skrev: man des 05, 2022 10:46 am
kytec skrev: man des 05, 2022 8:20 am Mannen døde i 2009, rart at hun ikke snakker norsk etter 46 års ekteskap med en nordmann, ønsker at hun får bli.

Det er mye annet dritt vi heller skulle kvittet oss med.
Jeg har en engelsk venn som har bodd i Norge i 37 år. Han snakker ikke Norsk. Der finnes mange av disse. Ikke alle som orker eller evner å lære seg et nytt språk i voksen alder.
Det er litt av et kunststykke å bo i Norge i 37 år og fremdeles ikke snakke norsk.
Det er vel lett for engelskmenn, kanskje, siden alle nordmenn snakker engelsk.
Men 37 år.....det må være rekord, ihverfall syns jeg det.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Hun var gift med en norsk statsborger.
Dette går ikke an.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

fargerik skrev: man des 05, 2022 10:51 am
Jhinx skrev: man des 05, 2022 10:46 am
kytec skrev: man des 05, 2022 8:20 am Mannen døde i 2009, rart at hun ikke snakker norsk etter 46 års ekteskap med en nordmann, ønsker at hun får bli.

Det er mye annet dritt vi heller skulle kvittet oss med.
Jeg har en engelsk venn som har bodd i Norge i 37 år. Han snakker ikke Norsk. Der finnes mange av disse. Ikke alle som orker eller evner å lære seg et nytt språk i voksen alder.
Det er litt av et kunststykke å bo i Norge i 37 år og fremdeles ikke snakke norsk.
Det er vel lett for engelskmenn, kanskje, siden alle nordmenn snakker engelsk.
Men 37 år.....det må være rekord, ihverfall syns jeg det.
Det er et valg han har valgt å ta. Han forstår selvfølgelig når nordmenn snakker norsk. Men snakker kun engelsk selv. Og da prater 9/10 engelsk tilbake til han.
Han har gitt ut en del litteratur på 90 tallet, alt på Norsk, så det er ikke det at han ikke kan det. Han velger bare å ikke bruke det. Ser ikke problemet i det.
Når jeg er på fest med mine bekjente, så er minst 30% engelsktalende. Noen forstår Norsk, andre ikke. Alle bor i Norge.
Det er veldig vanskelig å lære seg et nytt språk når en har blitt voksen. Ihvertfall for veldig mange.

Moist

Legg inn av Moist »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 11:00 am Hun var gift med en norsk statsborger.
Dette går ikke an.
De borde mesteparten av livene sine i Japan, bare 6 år har hun bodd i Norge, fordelt på 3 perioder. Var vel aldri naturlig at hun skulle bli norsk statsborger i dette tilfellet.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Hun har jo egentlig ganske liten tilhørighet til Norge.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Når hun fikk opphold i Spania, skulle Norge basert seg på dette. Så får det bli deres egen sak om hun kan kommunisere med eventuelle pleiere senere. Det er dessuten ikke alle som havner på sykehjem. For å si det litt brutalt, noen klarer seg hjemme til få uker før de dør, mens andre dør plutselig av slag.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Ganske utrolig og mildt sagt spesielt at Spania, som hun har absolutt null tilknytning til, ønsket velkommen med åpne armer, mens Norge, hvor hun beviselig har sine næreste slektsforhold i form av sin datter og ektemannen gjennom over 40 år, blankt avviser henne. Drakonisk og forkastelig av UDI.

guru

Legg inn av guru »

Hun har jo knapt bodd i Norge de siste 10 årene.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Moist skrev: man des 05, 2022 11:23 am
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 11:00 am Hun var gift med en norsk statsborger.
Dette går ikke an.
De borde mesteparten av livene sine i Japan, bare 6 år har hun bodd i Norge, fordelt på 3 perioder. Var vel aldri naturlig at hun skulle bli norsk statsborger i dette tilfellet.
Gift med nordmann.
Enkelt og greit.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 1:04 pm
Moist skrev: man des 05, 2022 11:23 am
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 11:00 am Hun var gift med en norsk statsborger.
Dette går ikke an.
De borde mesteparten av livene sine i Japan, bare 6 år har hun bodd i Norge, fordelt på 3 perioder. Var vel aldri naturlig at hun skulle bli norsk statsborger i dette tilfellet.
Gift med nordmann.
Enkelt og greit.
Man blir ikke norsk statsborger av å være gift med en norsk statsborger.
Man må søke om statsborgerskap.
De som er i stand til å tenke, gjør det.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man des 05, 2022 1:06 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 1:04 pm
Moist skrev: man des 05, 2022 11:23 am

De borde mesteparten av livene sine i Japan, bare 6 år har hun bodd i Norge, fordelt på 3 perioder. Var vel aldri naturlig at hun skulle bli norsk statsborger i dette tilfellet.
Gift med nordmann.
Enkelt og greit.
Man blir ikke norsk statsborger av å være gift med en norsk statsborger.
Man må søke om statsborgerskap.
De som er i stand til å tenke, gjør det.
Hun var gift med en nordmann og har datter med ham i Norge.
Han er gravlagt her, og hun er gammel og pleietrengende.
Dette er enkelt.

Jeg forstår ikke at noen kan si nei til dette.

Moist

Legg inn av Moist »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 1:08 pm
fargerik skrev: man des 05, 2022 1:06 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 1:04 pm

Gift med nordmann.
Enkelt og greit.
Man blir ikke norsk statsborger av å være gift med en norsk statsborger.
Man må søke om statsborgerskap.
De som er i stand til å tenke, gjør det.
Hun var gift med en nordmann og har datter med ham i Norge.
Han er gravlagt her, og hun er gammel og pleietrengende.
Dette er enkelt.

Jeg forstår ikke at noen kan si nei til dette.
Nå flyttet jo både hun og datteren hit til Norge desember 2020, ingen i familien har bodd fast over flere år i Norge, hverken barn eller foreldre.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 1:08 pm Hun var gift med en nordmann og har datter med ham i Norge.
Han er gravlagt her, og hun er gammel og pleietrengende.
Dette er enkelt.

Jeg forstår ikke at noen kan si nei til dette.
Ikke mottar hun trygd fra den norske stat heller.

Rett og slett mangel på medmenneskelighet fra UNE..
Sist redigert av Hetfield den man des 05, 2022 1:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»