NRK sYTRING?

Svar
DoktorS

NRK sYTRING?

Legg inn av DoktorS »

NRK Ytring - er det blitt til "NRK bedrestilte kvinner sutrer".

Leste denne med en viss forbauselse, hva er egentlig essensen her - at hun har blitt jaget til å ta en utdannelse og ikke finner meningen med livet. Men hva har dette for slags samfunnsinteresse? I en alder av 31 år og med en så skyhøy utdannelse, må det vel da gå an å ta litt tak i eget liv?

https://www.nrk.no/ytring/du-kan-alltid ... 1.16193472

Og her er det en annen, med litt mindre utdannelse, men like fullt journalist, som ser det som en stor utfordring å si at hun ikke lenger vil kjøpe venninnegaver til jul - men lunsj har hun jo tydeligvis god råd til...

https://www.nrk.no/ytring/arets-kjipest ... 1.16199946

Felles for disse er jo at det er rene navlebeskuende saker fra to priviligerte kvinner.

Det hele fremstår jo som ukebladskommentarer.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg vet ikke helt hva du har imot kvinner, men disse løfter vel frem et par ganske fornuftige tanker og problemstillinger.
"Flink pike" syndromet kommer til å gi utbrenthet og det jaget som er i samfunnet kan absolutt tenkes å gi problemer på sikt. I min datters omgangskrets er det allerede et par eksempler på dette.
Sak nr to tar for seg en ganske fornuftig sak egentlig. Man bør bruke tid med venner, å heller gjøre noe sammen, heller enn å kaste bort penger på ting man egentlig ikke trenger. Det tar tid å kjøpe inn og nå om dagen må mange tenke seg litt bedre om hva gjelser pengebruk.
Sosialt samvær med venner fremstår som en langt bedre prioritering.

Ser virkelig ikke problemet her...

MentalM

Legg inn av MentalM »

En ytring ser ut som en kommentar? Ikke veldig overaskende 😁

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Leste disse to artiklene.
2 ting jeg tenker på da.
I første artikkel.
Mange blir sykepleiere, leger, psykologer eller lignende fordi de har opplevd noe i sine tidligere år som gjør at de ønsker å ha denne rollen, og hjelpe andre i sitt liv.
Indiske leger og psykologer er en helt annen rase. De gjør det fordi foreldrene sier det og for prestisje. Resultatet er at vi får samme rolle fylt, men med to forskjellige premisser.
Min erfaring med indisk helsepersonell er ikke den beste. De krever respekt for sin lange utdannelse. Mens De andre ønsker å hjelpe fordi det er deres livsmål å hjelpe andre.
Dette er et kulturelt problem, spesielt fra India.

I den andre artikkelen, føler jeg det er mer en demonstrasjon enn en reell handling. Voksne kan og lage gaver til venner. Helt kostnadsfrie gaver. Hadde hun laget noe og så fortalt at hun i år ikke hadde råd til å kjøpe, skal jeg love deg at venninnene hadde blitt veldig glade for det. Å si en ikke har råd til en gave på 100 kr er greit. Men jeg er rimelig sikker på en journalist har oppfinnsomhet nok til et aldri så lite prosjekt. Men misstenker som sagt, hun ønsket å ha en plitzer historie å komme med før jul.
Når noen spør meg hva jeg ønsker meg til jul, sier jeg alltid det samme: noe hjemmelaget :) (som regel får jeg ikke noe, men ca en gang annenhvert år, er det et barn(i familien) som er snill og tegner en liten tegning til meg :D Da blir det en ekstra koselig jul)

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Henningsen skrev: man des 05, 2022 8:26 am
"Flink pike" syndromet kommer til å gi utbrenthet og det jaget som er i samfunnet kan absolutt tenkes å gi problemer på sikt. I min datters omgangskrets er det allerede et par eksempler på dette.
Så la være å ta del i det jaget da og slutt å bry deg om det. Problem solved.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Bror1 skrev: man des 05, 2022 11:25 am
Henningsen skrev: man des 05, 2022 8:26 am
"Flink pike" syndromet kommer til å gi utbrenthet og det jaget som er i samfunnet kan absolutt tenkes å gi problemer på sikt. I min datters omgangskrets er det allerede et par eksempler på dette.
Så la være å ta del i det jaget da og slutt å bry deg om det. Problem solved.
Du får slå deg sammen med borten moe og proklamere det for studentene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvis man er overlege og har studert nesten hele livet, så trenger vel man bare et enkelt råd - still vekkerklokka en time senere, vil jeg tro? "Der ringer vekkarklokka mi. Presis klokka 04.45. Ut av senga, på med kleda og rett på trening. Må jo rekke det før jobb. "

Det står ingenting skrevet noen sted at hun må trene før jobb. Visse ting forventer samfunnet, og bør forvente, at folk må kunne klare å bestemme selv.

I stedet velger man altså å problematisere det på Yrtring.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: man des 05, 2022 3:49 pm Hvis man er overlege og har studert nesten hele livet, så trenger vel man bare et enkelt råd - still vekkerklokka en time senere, vil jeg tro? "Der ringer vekkarklokka mi. Presis klokka 04.45. Ut av senga, på med kleda og rett på trening. Må jo rekke det før jobb. "

Det står ingenting skrevet noen sted at hun må trene før jobb. Visse ting forventer samfunnet, og bør forvente, at folk må kunne klare å bestemme selv.

I stedet velger man altså å problematisere det på Yrtring.


Denne dama ønsket å bli forfatter, men hennes innvandrerforeldre syntes ikke det var godt nok, da de som hennes foreldre hadde forsaket for mye for henne og tydelig forventet at hun skulle "betale tilbake" i form av å nå så langt som mulig. Så opplever hun at samfunnet krever veltrente, vakre damer. Derfor trener hun før frokost..
Hun har ikke lært å bestemme over seg selv enda, og det er ikke sikkert at hun lærer det fullt og helt heller, med de krav og forventninger både hennes foreldre og samfunn krever.

Jeg tror dette er alvorlige problemer annengenerasjon innvandrerjenter opplever. Krav, krav, krav, ikke tenke selv, ikke velge selv. Og da hjelper det lite med høy utdannelse.

Den andre kronikken handler om hva som skjer når man avslutter julegavebyttingen med venninner. Og hvor greit det går. Tror det er mange som føler på pliktgavekjøp som kanskje fikk en aha-opplevelse etter å ha lest dette. Altså en nyttig kronikk.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

DoktorS skrev: man des 05, 2022 3:49 pm Hvis man er overlege og har studert nesten hele livet, så trenger vel man bare et enkelt råd - still vekkerklokka en time senere, vil jeg tro? "Der ringer vekkarklokka mi. Presis klokka 04.45. Ut av senga, på med kleda og rett på trening. Må jo rekke det før jobb. "

Det står ingenting skrevet noen sted at hun må trene før jobb. Visse ting forventer samfunnet, og bør forvente, at folk må kunne klare å bestemme selv.

I stedet velger man altså å problematisere det på Yrtring.
Hvorfor skal hun ikke kunne gjøre det? Det står vel ingen steder at alle ytringer må tilfredsstille DoktorS' krav? Om du ikke er interessert eller er uenig, er det jo bare å la være å lese. Andre kan finne noe interessant i det.

Problemet er vel egentlig at det er to kvinner som har våget å uttale seg om noe du oppfatter som kvinneting 😁

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

missChance skrev: ons des 07, 2022 10:03 pm
DoktorS skrev: man des 05, 2022 3:49 pm Hvis man er overlege og har studert nesten hele livet, så trenger vel man bare et enkelt råd - still vekkerklokka en time senere, vil jeg tro? "Der ringer vekkarklokka mi. Presis klokka 04.45. Ut av senga, på med kleda og rett på trening. Må jo rekke det før jobb. "

Det står ingenting skrevet noen sted at hun må trene før jobb. Visse ting forventer samfunnet, og bør forvente, at folk må kunne klare å bestemme selv.

I stedet velger man altså å problematisere det på Yrtring.
Hvorfor skal hun ikke kunne gjøre det? Det står vel ingen steder at alle ytringer må tilfredsstille DoktorS' krav? Om du ikke er interessert eller er uenig, er det jo bare å la være å lese. Andre kan finne noe interessant i det.

Problemet er vel egentlig at det er to kvinner som har våget å uttale seg om noe du oppfatter som kvinneting 😁




Du har fått med deg at Doktoren er ungkar og at det kan tenkes at det er grunn for det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Etter noen år på forum så vil jeg påstå at middelaldrende menn er de som syter desidert mest, om alt fra dasspapir og kvinner til skinke og sex. Just sayin'...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hei jenter! Det blir ingen venninnegaver fra meg i år. Har så mye annet å bruke penga på.
Så kom det første svaret: Tre røde hjerter på rad.

NRK Ytring. Dagsnytt 18 neste?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: ons des 07, 2022 10:25 pm Etter noen år på forum så vil jeg påstå at middelaldrende menn er de som syter desidert mest, om alt fra dasspapir og kvinner til skinke og sex. Just sayin'...
Middelaldrende menn er de nye sure sladrekjærringene ;)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Der ringer vekkarklokka mi. Presis klokka 04.45. Ut av senga, på med kleda og rett på trening. Må jo rekke det før jobb.

Jeswanthiny P. Mayooran Overlege psykiatri

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Jeg fant begge kvinnene veldig uinteressant og "problemene" deres virket som luksusproblemer. Håper Gardsdattera kommenterer. Interessert i hennes take på dette :D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

sYTRINGen fortsatter....

https://www.nrk.no/ytring/vi-som-gruer- ... 1.16180410

Fint, hun er en hvit, utdannet og voksen kvinne med god nok økonomi til å feire jul hvor som helst i verden, åpenbart, så hvorfor da ikke bare reise bort og glede seg over det, som tidligere: "Jeg har mange ganger våknet på julaften til lyden av bønneropene fra minaretene i et muslimsk land, og pustet lettet ut: Det er ikke juleklokkene som ringer til messe. Puh, det er bare en vanlig dag her i Marokko!"

Eller tar en tur i kirken i julen... "Jeg har møtt mange som gruer seg til jul. Én gang, det håper jeg, kan alle vi som gruer oss til jul samle oss midt i byen eller tettstedet til en stor julefeiring. Fellesskap og forståelse er det mest helende vi kan oppleve, vi mennesker. Det er det jula burde handle om, ikke gaver, ikke pynt eller ribbe."

Hele kommentaren fremstår som en blanding av vonde følelser fra barndommen (det blir ikke spesifisert) og en klaging fra en priviligert person som ikke har det helt perfekt hele tiden.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

DoktorS skrev: lør des 17, 2022 5:45 pm sYTRINGen fortsatter....

https://www.nrk.no/ytring/vi-som-gruer- ... 1.16180410

Fint, hun er en hvit, utdannet og voksen kvinne med god nok økonomi til å feire jul hvor som helst i verden, åpenbart, så hvorfor da ikke bare reise bort og glede seg over det, som tidligere: "Jeg har mange ganger våknet på julaften til lyden av bønneropene fra minaretene i et muslimsk land, og pustet lettet ut: Det er ikke juleklokkene som ringer til messe. Puh, det er bare en vanlig dag her i Marokko!"

Eller tar en tur i kirken i julen... "Jeg har møtt mange som gruer seg til jul. Én gang, det håper jeg, kan alle vi som gruer oss til jul samle oss midt i byen eller tettstedet til en stor julefeiring. Fellesskap og forståelse er det mest helende vi kan oppleve, vi mennesker. Det er det jula burde handle om, ikke gaver, ikke pynt eller ribbe."

Hele kommentaren fremstår som en blanding av vonde følelser fra barndommen (det blir ikke spesifisert) og en klaging fra en priviligert person som ikke har det helt perfekt hele tiden.
Ho verker som ein person som helst vil trekke fram alt som er gale og forventer at vi alle skal tenke på det.

At ho ikkje liker kirkeklokkene og synest at Marokko og Kina er betre i jula er helt ok, men ikkje forvent at vi andre skal støtte det.

Dessutan verker innlegget som eit sutreinnlegg over alt som er gale i julen. Ja nokon har det vanskeleg og det er trist, men vi treng ikkje å selvpiske oss sjølve fordi verden er vanskeleg. Så kan ho gjerne arrangere nokon for alle som er aleine i julen. Det hadde vært så mykje meir verdt ein det innlegget her

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Min første tanke er at hun burde gå til psykolog for å bearbeide sin traumatiske barndom. Så kan hun reise til Tyrkia, er vel det nærmeste muslimske landet. Eller det burde det være mulig for alle som er ensomme å samles isteden for å grue seg julen? Hvis det er så mange av de.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Enda en sånt teit syteinnlegg der man ikke helt klarer å skjønne hva forfatteren prøver på ? Hva er budskapet??

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Skal vi andre lide for at hun gruer seg?

Og det rare er jo at hun har mann og barn og likevel kaller seg ensom. Det er jo et hån mot de som virkelig er ensomme.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Bror1 skrev: man des 05, 2022 11:25 am
Henningsen skrev: man des 05, 2022 8:26 am
"Flink pike" syndromet kommer til å gi utbrenthet og det jaget som er i samfunnet kan absolutt tenkes å gi problemer på sikt. I min datters omgangskrets er det allerede et par eksempler på dette.
Så la være å ta del i det jaget da og slutt å bry deg om det. Problem solved.
Her er en historie om en som klarte alt, ble utbrent og - fikk fyr på veken igjen
https://www.kk.no/livet/dagrunn-var-49- ... e/73862816

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 8:42 pm Skal vi andre lide for at hun gruer seg?

Og det rare er jo at hun har mann og barn og likevel kaller seg ensom. Det er jo et hån mot de som virkelig er ensomme.
I all verdens rike. Stakkars familie.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

ehall skrev: lør des 17, 2022 9:10 pm
PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 8:42 pm Skal vi andre lide for at hun gruer seg?

Og det rare er jo at hun har mann og barn og likevel kaller seg ensom. Det er jo et hån mot de som virkelig er ensomme.
I all verdens rike. Stakkars familie.
Ja, en kan være deprimert selv om en har familie,
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... er-brutalt

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:42 pm
ehall skrev: lør des 17, 2022 9:10 pm
PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 8:42 pm Skal vi andre lide for at hun gruer seg?

Og det rare er jo at hun har mann og barn og likevel kaller seg ensom. Det er jo et hån mot de som virkelig er ensomme.
I all verdens rike. Stakkars familie.
Ja, en kan være deprimert selv om en har familie,
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... er-brutalt
Deprimert kan man bli, men ensom?

For meg er et menneske som er ensomt et som ikke har noen å dele noe med.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 9:51 pm
Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:42 pm
ehall skrev: lør des 17, 2022 9:10 pm

I all verdens rike. Stakkars familie.
Ja, en kan være deprimert selv om en har familie,
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... er-brutalt
Deprimert kan man bli, men ensom?

For meg er et menneske som er ensomt et som ikke har noen å dele noe med.
Deprimert slik at en har lyst til å ta sitt liv eller også gjør det - er vel den ultimate formen for ensomhet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:54 pm
PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 9:51 pm
Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:42 pm
Ja, en kan være deprimert selv om en har familie,
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... er-brutalt
Deprimert kan man bli, men ensom?

For meg er et menneske som er ensomt et som ikke har noen å dele noe med.
Deprimert slik at en har lyst til å ta sitt liv eller også gjør det - er vel den ultimate formen for ensomhet.
Hun gruer seg til jula og føler seg ensom, selv om hun har familie. Er ikke det jeg kaller deprimert, det er vel heller en lengre periode og ikke en gang i året. Er sikkert langt unna tanker om selvmord.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:54 pm
PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 9:51 pm
Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:42 pm
Ja, en kan være deprimert selv om en har familie,
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... er-brutalt
Deprimert kan man bli, men ensom?

For meg er et menneske som er ensomt et som ikke har noen å dele noe med.
Deprimert slik at en har lyst til å ta sitt liv eller også gjør det - er vel den ultimate formen for ensomhet.
Nettopp. Følelsen av tilhørighet er noe langt mer enn bare det fysiske. Man kan føle seg ensom og alene selv om man er omgitt av familie, venner kollegaer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

palimpsest skrev: lør des 17, 2022 10:19 pm
Fordomsfull skrev: lør des 17, 2022 9:54 pm
PapaSmurf skrev: lør des 17, 2022 9:51 pm

Deprimert kan man bli, men ensom?

For meg er et menneske som er ensomt et som ikke har noen å dele noe med.
Deprimert slik at en har lyst til å ta sitt liv eller også gjør det - er vel den ultimate formen for ensomhet.
Nettopp. Følelsen av tilhørighet er noe langt mer enn bare det fysiske. Man kan føle seg ensom og alene selv om man er omgitt av familie, venner kollegaer.
Vi har vel alle våre greier.

Men jeg forstår ikke hva hun vil skal komme ut av en slik kronikk.

En ting er jo at noen gruer seg til jul fordi foreldrene drikker seg fulle, de sitter mutters alene eller noen ikke er snille med dem.

Men hun her har jo blitt invitert til venner, hun har familie og alt koker ned til at hun rett og slett ikke liker jul. Og det kan ikke andre gjøre så mye med.

Og da blir jeg litt sånn: Ja vel. Det var dumt. Men hvorfor kringkaste det?

Hva vil hun? Skal vi som gleder oss få dårlig samvittighet?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

DoktorS skrev: man des 05, 2022 8:12 am hun ikke lenger vil kjøpe venninnegaver til jul - men lunsj har hun jo tydeligvis god råd til...
Du kunne vel funnet noe bedre å klage over... :roll:

Det er vel mye viktigere med livsnødvendige saker som mat, enn unødvendig fjas som venninnegaver?



Og hvorfor kaster du bort tid på å lese vas & vås?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

ehall skrev: lør des 17, 2022 8:28 pm Min første tanke er at hun burde gå til psykolog for å bearbeide sin traumatiske barndom. Så kan hun reise til Tyrkia, er vel det nærmeste muslimske landet. Eller det burde det være mulig for alle som er ensomme å samles isteden for å grue seg julen? Hvis det er så mange av de.
Hun sier ikke noe om hva hun opplevde i barndommen, og da blir det vanskelig å forstå at den er årsaken til denne ensomheten hun har følt hele livet.
Ikke så lurt å "dyrke" fortida helt til man er under torva heller. Da kommer man i hvert fall seg ikke videre i livet, men drasser på en unødvendig bagasje i ryggsekken.

Dessuten har hun mann og barn. Og føler hun seg mindre ensom i ikke-kristne land enn sammen med sin egen familie, så bør hun kanskje tenke på å flytte til et av de landene. Man må ofre litt selv for å gjøre sin egen situasjon bedre, for det er ikke noe som kommer av seg selv.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»