Favoritt bilder/øyeblikk fra filmens verden (Inneholder Spoilers)

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Favoritt bilder/øyeblikk fra filmens verden (Inneholder Spoilers)

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tenkte å starte ei tråd dedikert til de ufattelig mange uforglemmelige og klassiske blinkskuddene innen film, eller de som bare stikker seg ut litt ekstra, og kanskje også oppsummerer mye av hva en selv elsker/hater med dem.

Noen er jo stappfulle av latterlige og komiske stunder, der en føler at uansett hvor ut i filmen man stopper og trykker "pause", får man noe verdig å ramme inn, og henge på veggen. Andre er så nydelige og elegante visuelt, at de fremstår som rene maleriene, og bare det å forsøke å velge ut ett av så mange potensielle favorittbilder, kan bli ei større utfordring.

Skulle en lagt til alle bildene man føler kunne fint passet inn i tråden, ene og alene fra Ridley Scotts mesterverk Alien (1979), så hadde en nok aldri blitt ferdig.
Bilde
Men er det en som alltid henger igjen, må være hele opptakten til luftsluse scenen, hvor Dallas har tatt på seg jobben med å kravle inn i de smale, mørke og utilnærmelige sjaktene, da for å forsøke å få bedre oversikt over hva som kan eventuelt luske rundt der oppe.
Og alt hans kolleger har å gå etter i mellomtiden, er ei rimelig enkel "blippeti-blipp" ball på ei rutete dataskjerm, som da skal fremstille Dallas.
Men det skal ikke mer til, enn å inkludere en ny guffen ukjent runding, der plutselig ankommer, og har høy hastighet i retning den opprinnelige ballen, og et stort stykke sci-fi skrekkøyeblikk er i ferd med å inntreffe.

Klart, når en til slutt får se beistet, så skuffer det absolutt ikke, tross av at dersom en blunker en gang for mye, kan en risikere å gå glipp av det.
Men ja, for min og sikkert veldig mange, er den urovekkende og ekle oppbygningen, som gjør at det hele for lengst har brent seg godt fast i filmminnet.

Moist

Legg inn av Moist »

Det er jo bare å inkludere alle filmene til Wes Anderson i denne tråden skjønner jeg.

Bilde

Her er for øvrig en liten liste på de beste stillbildene fra alle filmene hans.

https://www.indiewire.com/gallery/wes-a ... waterfall/

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Terminator (1984) er en film som det også ikke er så lett å bare plukke ut et "random" bilde/scene fra, ettersom de kommer nærmest fortløpende på samlebånd, hele veien. Men om en skulle slenge ut et minneverdig, av så mange, her og nå, da er nok det øyeblikket hvor Sarah Connor (Linda Hamilton) innser at det er noe fullstendig umenneskelig, som reiser seg fra den ellers sikre døden, da etter å ha mottatt en rekke brutale pumpehagl rett i brystkassa.
Bilde
"Come with me if you want to live!"

Blir så kjapt ytret av Kyle Reese (Michael Biehn), og ja (forresten en av tidenes sjekkereplikker), Sarah rekker ikke tenke seg særlig om, og ansiktsuttrykket hennes forteller kanskje det meste om den kaotiske situasjonen, der knapt et par timer tidligere, var hun kun ei vanlig søt og naiv ung dame, med ingen verdens problemer, annet enn å betale regningene i tide og måtte håndtere ekle kunder på arbeidsplassen.
Men alt blir forandret, når de stadig gufne meldingene om at noen går rundt i Los Angeles by, og slakter hennes navnesøstre, en etter en, og alt politiet kan gjøre, er å be henne oppholde seg på et sted med mange mennesker, ettersom selv ikke de mest gærne kriminelle, vil kunne finne på å gjøre noe ut av seg, i et større folkehav.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Moist skrev: man des 05, 2022 3:47 pm Det er jo bare å inkludere alle filmene til Wes Anderson i denne tråden skjønner jeg.
Huff, får da virkelig ikke håpe det ;) , ettersom ja, visuelt har jeg vel ikke så mye i mot Anderson, men noe med filmene i sin helhet, spesielt humoren, karakterer og ja, er vel ingen stor fan.

Får meg aldri til å like dem såpass mye som en jo tidligere gjerne ønsket at en skulle.
Hjalp ikke på at en alltids går inn med store forventninger, grunnet enormt positiv omtale, og så mange likandes skuespillere involvert.
Men skjønner at her er man nok i mindre tall, selv om en likte faktisk The Royal Tenenbaums meget godt, og er vel også den eneste av filmene hans, man har beholdt i samlingen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Klarer ikke finne et bedre enkeltbilde, men ja, sluttscenen fra The Long Good Friday (1980) er jo legendarisk, og filmen et stort stykke britisk gangsterfilm mesterverk.
Går alltids et gufs nedover ryggen, når en ser den vakre Helen Mirren, blir dratt langsomt bakover av en svær arm, og kjørt bort i all hast, i det hennes mafiasjef kjæreste (Bob Hoskins), forlater ei triumferende og avsluttende "business deal" med Yankiene, kun for å innse at hans tid er selv snart omme, når han planter baken inn i feil bil, og blir møtt av det iskalde morderiske blikket til sjåføren, som hinter om at dette er mest sannsynlig ei en-veis tur for den godeste Harold.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Tror det var via ei dokumentarfilm bakom filmen Once Upon a Time in the West (1968), der det ble forklart at Henry Fonda opprinnelig ankom settet i hop med brune linser, for å gå ut av karakter, samt maskere sine velkjente blå øyne. Men at Sergio Leone gjorde det klart og tydelig, at sjokkeffekten publikum ville få, da ved å se en av datidens mest folkekjære skuespillere, slakte en hel familie i kaldt blod, ville ikke bli på langt nær like stor, dersom han zoomet inn på Fondas ansikt, og en ikke fikk se det iskalde blikket og sadistiske smilet, i hop med skuespillerens "snille" øyne, der avslører ondskapen selv.

Dette med overdimensjonere nærbilder av ansikter og spesielt intense øyne, er jo noe som gikk igjen i mange av regissørens filmer, ikke minst sjanger, og et par steder ut, begynner øynene til Charles Bronson, å minne litt om en løves dødsblikk i retning sin bitre rival eller potensielle bytte.
Mulig disse filmene og scenene kan bli litt vel lenge for noen, men for meg så flyr 3 timer av sted, som ingen ting når en har det så moro som i Leones univers.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Sjeldent har noen sett så intenst og mye på ei klokke i film, verken før eller siden, men John Matrix (Arnie) er selvsagt ingen hvem som helst, da han er fullstendig oppslukt i tiden og hva han kan få ut av den, der han får i oppgave å utføre ei rekke attentat på ulike politiske mål, innen ett visst klokkeslett. Hvis ikke han lykkes, så ligger datteren til Matrix, (Alyssa Milano), meget dårlig an.

Usikker på hvilket merke det var på klokka. Men uten tvil en av de mest kjente actionfilm klokkene, utenom Bond filmene fra 80-tallet.
Elsker scene hvor Arnie kaster seg ut av flyet, midt oppi lufta, lander trygt og komfortabelt i ei sump, og bare rister litt på klærne, kikker på klokka og så starter en av de villeste hevnfilmene fra det tiåret, og nei, elsker hvert bidige sekund av Commando (1985).

Moist

Legg inn av Moist »

Frank.N.Steen skrev: man des 05, 2022 4:18 pm
Moist skrev: man des 05, 2022 3:47 pm Det er jo bare å inkludere alle filmene til Wes Anderson i denne tråden skjønner jeg.
Huff, får da virkelig ikke håpe det ;) , ettersom ja, visuelt har jeg vel ikke så mye i mot Anderson, men noe med filmene i sin helhet, spesielt humoren, karakterer og ja, er vel ingen stor fan.

Får meg aldri til å like dem såpass mye som en jo tidligere gjerne ønsket at en skulle.
Hjalp ikke på at en alltids går inn med store forventninger, grunnet enormt positiv omtale, og så mange likandes skuespillere involvert.
Men skjønner at her er man nok i mindre tall, selv om en likte faktisk The Royal Tenenbaums meget godt, og er vel også den eneste av filmene hans, man har beholdt i samlingen.
Enig at filmene ikke er for alle, men her var det snakk om kinematografien, og der er Wes Anderson i en egen klasse mener jeg.

Her fra en film jeg faktisk synes ble litt kjedelig selv, men utmerkede bilder

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Moist skrev: man des 05, 2022 5:08 pm Enig at filmene ikke er for alle, men her var det snakk om kinematografien, og der er Wes Anderson i en egen klasse mener jeg.

Her fra en film jeg faktisk synes ble litt kjedelig selv, men utmerkede bilder
Ja, var et litt flåsete humorforsøk fra min side, ettersom ja, visuelt har jeg ikke noe i mot Anderson, men skulle jo gjerne ønske at kanskje en en dag fikk litt mer igjen av den totale pakka, ikke bare at de er flotte å se på.

Men sånn har jeg følt en stund også med mye av Tim Burtons senere utgivelser, mens de eldre, de kan jeg ikke få nok av.
Spent på om det blir noe av Beetlejuice 2 med Keaton og Depp, for akkurat det kunne jeg godt tenkt meg å se hva regissøren får til, om det noen gang blir noe av.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Michael Mann har jo sin klassiske stil, spesielt innafor krim-thrillere, og der ville gå igjen i flere av hans filmer, samt tv-serier som Miami Vice og lignende.
Har ikke for mye tid nå, men bare plukka ut et par enkeltscener/bilder man alltids forbinder med regissøren, og der virket å bli brukt i flere av hans 80-talls produksjoner:
Bilde
Bilde
Thief (1981)
Bilde
Bilde
Manhunter (1986)
Må vel også legge til at mye av det visuelle, skyldes vel også hans suksessfulle samarbeide med Dante Spinotti, og skulle så gjerne fått tak i ei skikkelig Blu-ray utgave av Manhunter, der min britiske versjon, er alt annet enn "verdig", da mye grumsete bilder, og nei, Criterion eller Arrow Video får en satse på, vil til slutt gjøre en bedre jobb her fremover.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Må snart se igjen Andy Sidaris filmboksen Girls, Guns and G-Strings, der byr på ja, lettkledde og barmfagre babes, i tropiske omgivelser, og masse cheesy og latterlig b-film action. Klart, ikke alle var like bra eller underholdende, men det ble ikke spart på bruken av puppers, rumper og komikk, men husker nå Hard to Ticket to Hawaii (1987), som hans store film, og av blinkskudd som kjapt går igjen, må vel den "fryktinngytende" leiemorderen, der ankommer "diskre" på skateboard og kledd opp som en tenåring, nevnes. Må selvsagt ikke glemme dama hans, den oppblåsbare Barbara, der ja, lever opp til sitt opphav, og både hun og typen blåses til himmels, når heltene drar frem ei bazooka, kun for sikkerhets skyld, for å øke treffsikkerheten.
Bilde

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: man des 05, 2022 5:31 pm Michael Mann har jo sin klassiske stil, spesielt innafor krim-thrillere, og der ville gå igjen i flere av hans filmer, samt tv-serier som Miami Vice og lignende.
Har ikke for mye tid nå, men bare plukka ut et par enkeltscener/bilder man alltids forbinder med regissøren, og der virket å bli brukt i flere av hans 80-talls produksjoner:
Bilde
Bilde
Thief (1981)
Bilde
Bilde
Manhunter (1986)
Må vel også legge til at mye av det visuelle, skyldes vel også hans suksessfulle samarbeide med Dante Spinotti, og skulle så gjerne fått tak i ei skikkelig Blu-ray utgave av Manhunter, der min britiske versjon, er alt annet enn "verdig", da mye grumsete bilder, og nei, Criterion eller Arrow Video får en satse på, vil til slutt gjøre en bedre jobb her fremover.
Fra Mann er mine favoritter tiger scenen i Manhunter. Sammen med musikken har den alt. Også overgivelse scenen i Den siste Mohikaner er storslagen. Han kan virkelig skape unike stemninger.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: tir des 06, 2022 9:44 pm Fra Mann er mine favoritter tiger scenen i Manhunter. Sammen med musikken har den alt. Også overgivelse scenen i Den siste Mohikaner er storslagen. Han kan virkelig skape unike stemninger.
Ja, han har ei greie med å kunne kombinere en litt prangende og fargerike overflate, få det til å se pent og stilig ut, men samtidig inkludere en veldig urovekkende og nifs stemning, der musikk og bilder gir greit utrykk for hvorfor en er så glad i Manhunter. Noe med måten han ikke viser for mye, hele tiden, men likevel akkurat nok, til at en tar inn over seg de ørsmå detaljer og lignende, som andre ville kanskje fokusere for mye, og lenge på, men uten samme effekt.

Her liker jeg veldig godt drømmesekvensen på flyet, der Graham (William Petersen) endelig får seg noen velfortjente minutter med ro og fred, og musikken til Kitaro samt gjensynet med kona iscenesatt i mer tropiske omgivelser. Men så blir han dratt rett ut av paradis og tilbake til virkeligheten, med lyden av skremte med passasjerer, og han innser kjapt at dokumentmappa med de grusomme bildene av familiene, "Tannfeen" (Tom Noonan) har besøkt, ligger godt fremme synlig for alle å se.

Tror han også sto for valg av de fleste artistene/komponistene til soundtracket, der jo bidro i skape ei meget variert og stemningsfull preg.
Usikker på om det stemmer eller ei, men kan huske å ha lest noe om at han ønsket å hente inn Tangerine Dream for tredje gang, men mulig tyskerne var litt for opptatt på den tiden, så ja, da ble det en del mindre kjente navn, men fungerte utmerket.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Enkelte bilder/scener, oppsummerer ikke bare filmens stemning og preg, men mye av datidens sleazy, fargerike og alt annet enn "familievennlige" New York by, der flere av scenene og områdene som ble tatt i bruk, i Frank Henenlotters kult-splætter Basket Case (1982), vil muligens i dag, fremstå mer som ei velpolert Disney turistattraksjon (i følge mange), men bygd over ruinene av utallige nedslitte døgnåpne kinosaler, der hadde noe for alle og en hver.
Men på den annen side, kunne vel en hvilken som helst sen 70 og tidlig 80-talls film, hatt lignende bilder og stunder å by opp til, dersom det ble filmet i den notoriske 42nd Street gata, der viste seg fra alle dets kulturelle innslag.
Bilde
Her fra den brutale hevnfilmen The Exterminator (1980).

Virker som det å ha vært neonskilt selger på den tiden, må ha vært ei meget lur investering.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»