Hva skal til for å få kjøpt Hagle?

Svar
EverLast

Hva skal til for å få kjøpt Hagle?

Legg inn av EverLast »

Har tenkt å begynne med leirdueskyting, og ønsker å kjøpe meg min egen hagle. Men hva må jeg gjøre da?

Må jeg ta viltprøva? Eller kan jeg bare melde meg inn i en klubb/forening og søke om hagle til bruk for leirdueskyting?

Vanskelig å finne eksakt svar på nett.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

I praksis er det nok for mange lettest å kjøpe hagle hvis du tar jegerprøven osv.

Men, det holder å melde seg inn i klubb som har leirdueskyting. Det letteste blir å konkurrere i Jegertrap eller Sporting. Du må vel ha gjennomført seks organiserte treninger eller noe sånt for å kjøpe eget våpen, vet ikke om det er krav om sikkerhetskurs.

De olympiske programmene er så krevende at en del faller igjennom.

Men, når det er sagt. Ikke alle mennesker kan lære seg å skyte tilfredsstillende på bevegelige mål.

Tidligere hadde også NJFF konkurranser i skyting på viltmål i stål med hagle. Vet ikke om de har det ennå.

Dersom du skal kjøpe munnladerhagle (nyprodusert replika), er det imidlertid bare krav om at du har sikkerhetskurs.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

EverLast skrev: man des 05, 2022 5:31 pm Har tenkt å begynne med leirdueskyting, og ønsker å kjøpe meg min egen hagle. Men hva må jeg gjøre da?

Må jeg ta viltprøva? Eller kan jeg bare melde meg inn i en klubb/forening og søke om hagle til bruk for leirdueskyting?

Vanskelig å finne eksakt svar på nett.
Godt råd, snakk med våpenkontoret til politiet..hagla skal registreres og vil bli møtt med vandelsjekk..det er ikke krav til klubbmedlemsskap , men oppbevaringskroterier..pistol , salong og rifler krever klubb / jaktprøve og vandel sjekk. Det gjelder også helsesjekk.. rus og alvorlige sinnslidelser kommer nok ikke øverst i godkjent bunken.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Kan også nevne at det finnes hagler som er luftvåpen. Disse krever bare en søknad til politiet for å få kjøpt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jakt, Fiske og Friluftsliv»