Seertall norsk fotball

Svar
Gunnar88

Seertall norsk fotball

Legg inn av Gunnar88 »

Kom over en litt interessant artikkel angående hvilke kamper som har hatt høyest seertall historisk sett. Tabellen er sakset fra en 15 år gammel artikkel, så jeg tviler på at listen er korrekt.

De fem kampene med høyest seertall:
1) Odd Grenland - Viking, cupfinale 2000 (NRK1): 1.018.000 seere.
2) Brann - Rosenborg, eliteserien 2006 (TV 2): 938.000.
3) Brann - Lyn, cupfinale 2004 (NRK1): 901.000.
4) Vålerenga - Odd Grenland, cupfinale 2002 (NRK1): 896.000.
5) Lillestrøm - Molde, cupfinale 2005 (TV 2): 786.000.

Cupfinalen 2022 trakk 288 000 seere.

Noen som vet om andre norske kamper med tilsvarende eller bedre tall?

aderyn

Legg inn av aderyn »

Overraskende at en kamp som involverer Odd har hatt høyest seertall. Var en stund siden men har vel aldri kokt uten sidestykke rundt den klubben der.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg tror fotballinteressen er like stor nå som før.

Men det har gått inflasjon i TV-tilbudet. For oss som følger et lag er dette selvsagt et stort gode. Å gå tilbake til å følge bortekamper på radio hadde vært grusomt.

Men for seertallene i enkeltkamper er dette drepen.

La oss ta Odd - Viking i 2000. Hvor mange kamper tipper vi hadde den jevne fotballsupporter tilgang til på TV i oktober det året?

Nå til dags er det mulig for de fleste fotballinteresserte å se kamp stort sett hver dag hele året. Ikke bare blir konkurransen mellom kampene stor, men man blir som seer også ganske blasert og selektiv.

Før i tiden var cupfinalen et høydepunkt på TV. Uansett hvem som spilte. I dag er den kampen bare en i mengden. Jeg hadde neppe lagt to pinner i kors for å få sett Odd - Viking i en cupfinale i 2022, men i 2000 satt jeg garantert og så på. Har noen vage minner om en Odd-spiller i trusa ute på matta etter kampen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 11:48 pm Har noen vage minner om en Odd-spiller i trusa ute på matta etter kampen.
Stort sett det jeg husker fra den kampen også. Her har vi fokuset i orden.

Ellers tror jeg du har rett i det ikke truserelaterte du skriver i innlegget ditt.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: man des 05, 2022 11:48 pm Jeg tror fotballinteressen er like stor nå som før.

Men det har gått inflasjon i TV-tilbudet. For oss som følger et lag er dette selvsagt et stort gode. Å gå tilbake til å følge bortekamper på radio hadde vært grusomt.

Men for seertallene i enkeltkamper er dette drepen.

La oss ta Odd - Viking i 2000. Hvor mange kamper tipper vi hadde den jevne fotballsupporter tilgang til på TV i oktober det året?

Nå til dags er det mulig for de fleste fotballinteresserte å se kamp stort sett hver dag hele året. Ikke bare blir konkurransen mellom kampene stor, men man blir som seer også ganske blasert og selektiv.

Før i tiden var cupfinalen et høydepunkt på TV. Uansett hvem som spilte. I dag er den kampen bare en i mengden. Jeg hadde neppe lagt to pinner i kors for å få sett Odd - Viking i en cupfinale i 2022, men i 2000 satt jeg garantert og så på. Har noen vage minner om en Odd-spiller i trusa ute på matta etter kampen.
Du er inne på noe her. For norsk fotball var kamper på web nybrottsarbeid da med fxtv.no i regi tv2 rundt 05/06 som senere ble supplert med internasjona ball
https://www.nettavisen.no/artikkel/fotb ... -95-644128

Før det var du heldig om du hadde parabol og kunne supplere med enkeltkamper fra diverse utenlandske ligaer eller CL og selv da var det bare enkeltkamper og et sted mellom 1-4 kamper pr uke man kunne se live. Nå kan du se mongolsk 3 div på hytta på mobil via 5G. Ikke rart at kampene med høyeste seertall er før teknologien gjorde man fikk tilgang på alt. Interessen er like stor i dag om ikke større men den er spredt på flere flater og kamper pga useriøs stor tilgang.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»