Bilsalg desember og hele 2022
Re: Bilsalg desember og hele 2022
4599 biler i går, Nå mangler det litt over 2400 biler for å slå rekorden fra i fjor. Hittil er det registrert 39005 i desember.
Rekorden på et år fra i fjor er vel 176 276.
Bør skje noen registreringer i dag også kanskje, men på elbilstatistikk ser det traust ut - mulig den ikke fanger opp alle nå på en lørdag?
Bør skje noen registreringer i dag også kanskje, men på elbilstatistikk ser det traust ut - mulig den ikke fanger opp alle nå på en lørdag?
Model 3 gjør det overraskende svakt nå.
Du skal være ganske fan av Tesla for å kjøpe ny Model X eller Model S i dag. Registrert nesten 400 av hver nå i desember. Så spørs det om det er «lagerbiler» hos Tesla eller kundeleverte biler.
Alle bilene vi har lest om regissert nå er jo kjøpt inn pga. avgiftsøkning og kanskje bestilt i bedre tider. Jeg har hørt at det er bråstopp i salget av dyre og relativt nye biler. Noen som har peiling på om dette stemmer og hvordan stemningen er hos forhandlerne om dagen?
Jeg tipper det blir rimelig store rabatter og kampanjer på nye biler, og da særlig dyrere elbiler) fremover for jeg tror også at salget har bremset kraftig for en del dyrere modeller. Da spesielt de over 7-8-900.000+
BMW sa f eks at de ikke har solgt noe særlig iX50 etter 1. juni da de endret prisene og fjernet storkunderabatten, og sannsynlig leveranse var lenge godt ute i 2023. I tillegg flommer bruktmarkedet over av nyere og nesten helt nye biler fra folk som har kjøpt flere og ønsker å tjene en slant på å selge igjen. Så markedet for flere bilmodeller er ganske spesielt.
BMW sa f eks at de ikke har solgt noe særlig iX50 etter 1. juni da de endret prisene og fjernet storkunderabatten, og sannsynlig leveranse var lenge godt ute i 2023. I tillegg flommer bruktmarkedet over av nyere og nesten helt nye biler fra folk som har kjøpt flere og ønsker å tjene en slant på å selge igjen. Så markedet for flere bilmodeller er ganske spesielt.
Må være gøy å være selger når bonusen for desember skal beregnes. Heftig salg. Tror også at første halvår blir stille.
For en thrilleravslutning på årets bilsalg, da hovedsaklig pga elbilsalget. Det var også spennende å se om året 2022 slo 2021 på antall, hvilket det ikke gjorde. Var vel en dårlig start på året som er årsaken til det. Nesten 40.000 biler registrert på en mnd er jo rekord, men likevel i det utgjorde «bare» 82,9% elbilandel. Jeg skulle tro elbilandelen ble enda høyere. Litt under 80% totalt for året. Tipper elbilandelen skal litt ned igjen i 2023, jeg anslår 60-65%.
Mange spesielle salgstall. Og mange enkelt-modeller har hatt ekstremt høyt antall registreringer. Bemerkelsesverdig er hvor svakt Model 3 gjør det. Og hvem kjøper seg splitter ny Model X i slutten av 2022? Er ikke det «veldig 2015» å gjøre?
Ser det kun er registrert 4-5 elbiler i dag, og 3 av de er FH volvoer… så 2023 blir en treg start ja.
Mange spesielle salgstall. Og mange enkelt-modeller har hatt ekstremt høyt antall registreringer. Bemerkelsesverdig er hvor svakt Model 3 gjør det. Og hvem kjøper seg splitter ny Model X i slutten av 2022? Er ikke det «veldig 2015» å gjøre?
Ser det kun er registrert 4-5 elbiler i dag, og 3 av de er FH volvoer… så 2023 blir en treg start ja.
Samtidig når de i fjor leverte omtrent 6500 iX, så vil jeg hevde de har tatt ut mye av både backlog og potensialeKompressor skrev: ↑søn jan 01, 2023 9:09 pm BMW sa f eks at de ikke har solgt noe særlig iX50 etter 1. juni da de endret prisene og fjernet storkunderabatten, og sannsynlig leveranse var lenge godt ute i 2023.
Uenig der, da jeg sliter med å se helt hvordan elbilandelen skal falle, selv med litt MVA.Kompressor skrev: ↑man jan 02, 2023 10:22 pm Tipper elbilandelen skal litt ned igjen i 2023, jeg anslår 60-65%.
-
- Innlegg: 845
Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
Er vel faktisk halve grunnen til å velge Tesla. Ingen selgere og ikke noe "waste of money". Hater bilselgere og boligmeglere. Hvorfor finnes de? Ett fordyrende mellomledd bare. Blodigler.
Det blir spennende å følge salget første halvår 2023, ingen tvil om at det skal ned en del, spørsmålet er bare hvor mye.
Tipper minst 40 % ned første kvartal.Kompressor skrev: ↑ons jan 04, 2023 3:22 pm Det blir spennende å følge salget første halvår 2023, ingen tvil om at det skal ned en del, spørsmålet er bare hvor mye.
Det er ikke bare i Norge det har blitt registrert mange elbiler i desember. Tallene for Storbritannias viser at det ble registrert flere elbiler enn bensinbiler, det har aldri skjedd før. Markedsandel for BEV var 32,9%, bensin hadde 32,8% og diesel kom sist med 3,1% av markedet.
Tesla var største merke, og blant modellene vant Model Y foran Model 3.
I Tyskland var Model 3 bestselgende model, foran Fiat 500. ID.3 er foran Golf.
Tesla var største merke, og blant modellene vant Model Y foran Model 3.
I Tyskland var Model 3 bestselgende model, foran Fiat 500. ID.3 er foran Golf.
Tror heller ikke på noen fallende elbilandel. Alle andre biler utenom el øker relativt mye i avgifter og dermed i pris.Someone skrev: ↑tir jan 03, 2023 7:42 amSamtidig når de i fjor leverte omtrent 6500 iX, så vil jeg hevde de har tatt ut mye av både backlog og potensialeKompressor skrev: ↑søn jan 01, 2023 9:09 pm BMW sa f eks at de ikke har solgt noe særlig iX50 etter 1. juni da de endret prisene og fjernet storkunderabatten, og sannsynlig leveranse var lenge godt ute i 2023.
Uenig der, da jeg sliter med å se helt hvordan elbilandelen skal falle, selv med litt MVA.Kompressor skrev: ↑man jan 02, 2023 10:22 pm Tipper elbilandelen skal litt ned igjen i 2023, jeg anslår 60-65%.
Billigste VW Golf du kan kjøpe her i Norge, er 1,0 eTSI med 110 hk. Før nyttår kostet den 366 000.-, når koster den 419 900.-
Rolig første uke i 2023 i hvert fall.
8 stk Volvo C40, 7 stk Yaris Cross, 4 stk bZ4x, 4 stk Corolla, 4 stk Model S, 4 stk Leaf.
Der har du topplisten.
8 stk Volvo C40, 7 stk Yaris Cross, 4 stk bZ4x, 4 stk Corolla, 4 stk Model S, 4 stk Leaf.
Der har du topplisten.
Forhandlerne driver vel fortsatt å leverer ut biler som ble registrert før nyttår, så ikke overraskende at det er nada registreringer nå.
Det er fortsatt mange nedsnødd biler på Drammen havn. Mesteparten ble nok registrert før nyttår, og står i kø for levering.
420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.rosmebraad skrev: ↑tir jan 03, 2023 1:43 pm
Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
-
- Innlegg: 845
Everenga skrev: ↑lør jan 07, 2023 12:06 pm420k?? Du hildrande du. Når gamlefar/mor svir av det på en Yaris er det på tide å finne fram vergemålssøknaden. Mercedes EQA starter på 30k mer.rosmebraad skrev: ↑tir jan 03, 2023 1:43 pm
Håper det er flere enn meg som steiler av ca. 420000 kr for en Yaris Cross!
En småbil med stor pris!
Og 'cross' er vel bare litt plast og en knøtte elmotor bak.
For å ikke glemme en høyt plassert skjerm med LAV oppløsning.
Ja hjelpes.
Og Corolla Cross hybrid fra tv-reklamen STARTER på over 500 tusen. Med serviceavtale, men hjelpes igjen.
Jeg så nettopp et 'skrytebilde' fra skianlegg. Ski og pulker lå 'strødd'. Og ved siden av en Corolla Cross. DA hae man penger! (Sikkert en demobil siden der var Cross-logo på siden)
PS. Husker da Yaris ble annonsert fra 165 tusen eller noe. Selv 'hermetikkboksen' Aygo annonseres fra over 200 tusen nå. Hjelpes.
PPS. Priser her er bare fra overfladiak surfing, ikke skriftlig bekreftet fra forhandler. Jeg ser da Yaria Cross fra 360 tusen til 475 tusen. Corolla Cross fra 485 tusen på nettannonse of fra 508 tusen på forhandlernettside.
Og ikke minst: (!) Aygo X FRA 280 TUSEN NKR. på forhandlers nettside.
Dette må jo kunne kalles en RYSARE for forbrukerøkonomen!
Men du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Jada jeg skjønner grunnen til prisforskjellen.Iseran2770 skrev: ↑lør jan 07, 2023 4:15 pmMen du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Min mor er der- hun skal snart kjøpe seg en nyere bil og ser i nyere brukt kompakt-suv segmentet, vurderer GLA. Men hun synes elbil overhodet ikke er noe for henne. Hun satt på med meg til hytta i etron, i-pace og eqc og alle de har måttet lade litt på veien ned eller opp, og det synes hun er tungvint og litt småflaut. Hun er pensjonist, men bensin- og bomutgiftene hennes er ganske lave og hun liker å komme frem uten å tenke på å hurtiglade. Hun kjører ofte tur-retur hytta og der kan hun ikke lade. En iX50 har nok range, mem det er for stor og dyr bil for henne. Frem til det kommer 600km -isj wltp i en EQA velger hun nok bensin. Hun orker heller ikke knatre-diesel.Iseran2770 skrev: ↑lør jan 07, 2023 4:15 pmMen du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
-
- Innlegg: 845
Kompressor skrev: ↑lør jan 07, 2023 9:44 pmMin mor er der- hun skal snart kjøpe seg en nyere bil og ser i nyere brukt kompakt-suv segmentet, vurderer GLA. Men hun synes elbil overhodet ikke er noe for henne. Hun satt på med meg til hytta i etron, i-pace og eqc og alle de har måttet lade litt på veien ned eller opp, og det synes hun er tungvint og litt småflaut. Hun er pensjonist, men bensin- og bomutgiftene hennes er ganske lave og hun liker å komme frem uten å tenke på å hurtiglade. Hun kjører ofte tur-retur hytta og der kan hun ikke lade. En iX50 har nok range, mem det er for stor og dyr bil for henne. Frem til det kommer 600km -isj wltp i en EQA velger hun nok bensin. Hun orker heller ikke knatre-diesel.Iseran2770 skrev: ↑lør jan 07, 2023 4:15 pmMen du to blir veldig forskjellig behandlet av den norske stat. EQA er fritatt for alt av avgifter, til og med all moms.
Enkelte pensjonister synes sikkert at det er tryggere å fylle bensin enn å lete etter ladestasjoner med 17 forskjellige apper.
Så det er slutt på 1-serien fra for noen år siden?
Hva med EQE300 eller Ionic 6? Disse toucher jo 600 km på papiret. Og er ikke SUV.
-
- Innlegg: 845
Mye kunst som skal kjøres ja.Kompressor skrev: ↑søn jan 08, 2023 9:33 am Hun vil ha stor bakluke da hun ofte frakter større ting.
For pensjonister som ikke bryr seg det døyt om bensin er dyrere enn strøm er bensinbil mye greiere.rosmebraad skrev: ↑lør jan 07, 2023 10:43 pm Hva med EQE300 eller Ionic 6? Disse toucher jo 600 km på papiret. Og er ikke SUV.
Det selges kun 96 oktan på fleste bensinstasjoner, bankkort kan brukes over alt og man slipper å forholde seg til ladehastigheter, brikker og asper.
Her er topp 50 fra Tyskland desember og hele 2022. Tabell nederst i saken, så man trenger ikke kunne tysk for å lese. Elbilene er på vei oppover listen der også
https://www.autozeitung.de/zulassungsst ... 40455.html
https://www.autozeitung.de/zulassungsst ... 40455.html
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute