Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
Kul_Djevel

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av Kul_Djevel »

Queenie skrev: ons mar 08, 2023 9:18 am
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 12:14 am
GoingKronos skrev: tir mar 07, 2023 9:42 pm

Omikron kom til alle land, så det er ikke forklaring på hvorfor så mange flere døde i land med lav grad av vaksinering.

Men du er faktaresistens, så dette er bortkastet tid.
Jeg er kun opptatt av dokumentasjon og bevis. Du driver kun med gjenfortelling av fortellinger du har lest og hørt. Hadde vært mer matnyttig om du kom med faktiske bevis og dokumentasjon på det du hevder. Men det klarer du tydeligvis ikke.
Nei, du er ikke opptatt av sannheten. Du er opptatt av å ikke tape ansikt og føle at du har rett.
Spar personfokuseringen din til noen som bryr seg.

Jeg er opptatt av sannheten og du påstår du sitter på bevis for den sannheten du tror på, men av en eller annen grunn så nekter du å lenke til disse bevisene. Jeg vet jeg har rett, men du står da fritt til å komme med disse opplysningene du sitter på slik at jeg kan revurdere det. Men det er en grunn til at du og andre som er vaksine-hjernevaska ikke kommer med slike lenker - det er fordi det går ikke an å lenke til noe som ikke finnes.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 12:59 pm
Queenie skrev: ons mar 08, 2023 9:18 am
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 12:14 am

Jeg er kun opptatt av dokumentasjon og bevis. Du driver kun med gjenfortelling av fortellinger du har lest og hørt. Hadde vært mer matnyttig om du kom med faktiske bevis og dokumentasjon på det du hevder. Men det klarer du tydeligvis ikke.
Nei, du er ikke opptatt av sannheten. Du er opptatt av å ikke tape ansikt og føle at du har rett.
Spar personfokuseringen din til noen som bryr seg.

Jeg er opptatt av sannheten og du påstår du sitter på bevis for den sannheten du tror på, men av en eller annen grunn så nekter du å lenke til disse bevisene. Jeg vet jeg har rett, men du står da fritt til å komme med disse opplysningene du sitter på slik at jeg kan revurdere det. Men det er en grunn til at du og andre som er vaksine-hjernevaska ikke kommer med slike lenker - det er fordi det går ikke an å lenke til noe som ikke finnes.
Jo, det finnes, men jeg gidder ikke å bruke tiden min på ativaksere som ser spøkelser på høylys dag. Vaksinene fungerte godt mot alvorlig sykdom og alle over 45 og i risikosoner burde tatt dem.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Queenie skrev: ons mar 08, 2023 1:01 pm
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 12:59 pm
Queenie skrev: ons mar 08, 2023 9:18 am

Nei, du er ikke opptatt av sannheten. Du er opptatt av å ikke tape ansikt og føle at du har rett.
Spar personfokuseringen din til noen som bryr seg.

Jeg er opptatt av sannheten og du påstår du sitter på bevis for den sannheten du tror på, men av en eller annen grunn så nekter du å lenke til disse bevisene. Jeg vet jeg har rett, men du står da fritt til å komme med disse opplysningene du sitter på slik at jeg kan revurdere det. Men det er en grunn til at du og andre som er vaksine-hjernevaska ikke kommer med slike lenker - det er fordi det går ikke an å lenke til noe som ikke finnes.
Jo, det finnes, men jeg gidder ikke å bruke tiden min på ativaksere som ser spøkelser på høylys dag. Vaksinene fungerte godt mot alvorlig sykdom og alle over 45 og i risikosoner burde tatt dem.
Case closed. Du gidder ikke og vil ikke, fordi det ikke finnes bevis. Du kan selvsagt ikke lenke til noe som ikke finnes. Da beveger vi oss videre. Siden jeg er over 45, så var jeg i gruppen som vaksinepropaganden mente skulle ta vaksine. Glad jeg tenkte selvstendig. Jeg visste fra før at jeg taklet både forkjølelser og influensa godt fra før, så derfor var det fullstendig unødvendig for meg å ta denne vaksinen. Jeg fikk både Delta og senere Omikron. Jeg var ikke syk i det hele tatt. Mildere enn en vanlig forkjølelse.

Heldigvis så har vi de av oss som greier å vurdere sånn på egen hånd. Ingen kjenner helsen min bedre enn jeg og forkjølelsesvirus har aldri påvirket meg noe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

BigWhale skrev: ons mar 08, 2023 12:37 pm
Før 2020 så vil jeg tro at andelen "anti-vaxxers" var veldig liten, og de få som fantes trodde som regel på helt skrullete teorier (ala mikrochips i vaksiner og at chemtrails fra fly forgifter befolkningen osv). Men etter opplevelsene gjennom 2020-2022, så er i hvert fall jeg blitt vaksinemotstander.
Når du sier vaksinemotstander, mener du da generelt, sånn at du vil nekte å gi eventuelle barn vaksinene i vaksinasjonsprogrammet eller mener du at du er skeptisk til hasteutviklede vaksiner under en pandemi.

For meg er det en stor forskjell.

Jeg tok 3 Coronavaksiner, og jeg ville ikke nølt med å ta de en gang til. Jeg er overbevist om at de gjorde nytten sin. Men jeg kan forstå skepsisen en del har til dem.

Men vaksiner generelt har hjulpet verden enormt. Ser man for seg en verden uten vaksiner ser man en verden full av farlige sykdommer som herjer.
Kopper, polio, meslinger, tuberkulose osv.

Det hadde vært en kjip verden full av død og fare som vi nå slipper å forholde oss til.

Hvor ofte hører man i dag om familier der ingen av barna nådde voksen alder? I Norge før vaksinene var dette relativt vanlig.

Genius

Legg inn av Genius »

Kul_Djevel skrev: tir mar 07, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: tir mar 07, 2023 9:24 pm
Kul_Djevel skrev: tir mar 07, 2023 9:16 pm

Finnes da ingen bevis på at denne vaksinen har reddet liv. Det som snudde det hele var da den milde varianten omikron kom og viruset har siden da blitt bare mildere og mildere slik de aller fleste virus blir. Har ingen tro på at denne vaksinen har noen effekt eller har reddet spesielt mange liv. Det finnes ingen soleklare bevis på den påstanden.
Ikke overrasket over at du ikke klarer å lese den informasjonen som finnes.
Finnes ingen informasjon om at denne vaksinen har reddet liv. Kun påstander. Du må gjerne lenke til denne informasjonen du mener du har lest, men det tipper jeg du nekter fordi du ALDRI har lest en slik informasjon.

Omikron kom. Derfor mistet færre livet. Ikke denne vaksinen som opplagt ikke har noen effekt overhodet.
The most-studied COVID-19 vaccines provide consistently high (>90%) protection against serious clinical outcomes like hospitalizations and deaths, regardless of variant.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 22.2092472

Det er svært omfattende og sterke bevis for at de ulike vaksinene er svært effektive, jeg har ennå til gode å lese en studie som viser at vaksinene var ineffektive. Har du noen referanser til studier som viser dette?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm
BigWhale skrev: ons mar 08, 2023 12:37 pm
Før 2020 så vil jeg tro at andelen "anti-vaxxers" var veldig liten, og de få som fantes trodde som regel på helt skrullete teorier (ala mikrochips i vaksiner og at chemtrails fra fly forgifter befolkningen osv). Men etter opplevelsene gjennom 2020-2022, så er i hvert fall jeg blitt vaksinemotstander.
vaksinemotstander
Det er bare tullete å si at man er vaksinemotstander bare fordi man møter disse koronavaksinene med en sunn skepsis.

Jeg er ingen vaksinemotstandere og mener folk bør følge vaksinasjonsprogrammet og jeg har tatt de vaksiner jeg har hatt behov for. Denne koronavaksinen så jeg derimot ingen behov for å ta og sett i ettertid så anser jeg det nå som en klok og god beslutning for min egen del.

Man er altså ikke vaksinemotstandere selv om man ikke vil ta ALLE vaksiner. Man må da fortsatt kunne vekk enkelte vaksiner selv uten å få denne tullete og meningsløse merkelappen på seg. Er man motstandere av ALLE vaksiner uansett vaksiner, så kan man kanskje fortjene den merkelappet. Hvis ikke er det ikke annet enn en idiotisk hersketeknikk og avsporing.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Genius skrev: ons mar 08, 2023 1:25 pm
Kul_Djevel skrev: tir mar 07, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: tir mar 07, 2023 9:24 pm

Ikke overrasket over at du ikke klarer å lese den informasjonen som finnes.
Finnes ingen informasjon om at denne vaksinen har reddet liv. Kun påstander. Du må gjerne lenke til denne informasjonen du mener du har lest, men det tipper jeg du nekter fordi du ALDRI har lest en slik informasjon.

Omikron kom. Derfor mistet færre livet. Ikke denne vaksinen som opplagt ikke har noen effekt overhodet.
The most-studied COVID-19 vaccines provide consistently high (>90%) protection against serious clinical outcomes like hospitalizations and deaths, regardless of variant.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 22.2092472

Det er svært omfattende og sterke bevis for at de ulike vaksinene er svært effektive, jeg har ennå til gode å lese en studie som viser at vaksinene var ineffektive. Har du noen referanser til studier som viser dette?
Du bør se på datoen når denne "forskningen" der ble laget. Flere måneder etter den så ser vi altså hvor full av feil den hadde.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:07 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm
BigWhale skrev: ons mar 08, 2023 12:37 pm
Før 2020 så vil jeg tro at andelen "anti-vaxxers" var veldig liten, og de få som fantes trodde som regel på helt skrullete teorier (ala mikrochips i vaksiner og at chemtrails fra fly forgifter befolkningen osv). Men etter opplevelsene gjennom 2020-2022, så er i hvert fall jeg blitt vaksinemotstander.
vaksinemotstander
Det er bare tullete å si at man er vaksinemotstander bare fordi man møter disse koronavaksinene med en sunn skepsis.

Jeg er ingen vaksinemotstandere og mener folk bør følge vaksinasjonsprogrammet og jeg har tatt de vaksiner jeg har hatt behov for. Denne koronavaksinen så jeg derimot ingen behov for å ta og sett i ettertid så anser jeg det nå som en klok og god beslutning for min egen del.

Man er altså ikke vaksinemotstandere selv om man ikke vil ta ALLE vaksiner. Man må da fortsatt kunne vekk enkelte vaksiner selv uten å få denne tullete og meningsløse merkelappen på seg. Er man motstandere av ALLE vaksiner uansett vaksiner, så kan man kanskje fortjene den merkelappet. Hvis ikke er det ikke annet enn en idiotisk hersketeknikk og avsporing.
Jeg tror du skal lese innlegget jeg siterte og mitt svar på nytt.

Jeg ser du siterte bare ett ord. Og jeg lurer på om du så det ordet og glemte å lese sammenhengen du tok det fra. Men hvis du fortsatt mener at noen har tildelt den merkelappen til noen når du leser på nytt må du si fra.

Det jeg ser er en som tildeler den merkelappen til seg sjøl og jeg som spør hva vedkommende mener med den påstanden.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 2:17 pm
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:07 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm

vaksinemotstander
Det er bare tullete å si at man er vaksinemotstander bare fordi man møter disse koronavaksinene med en sunn skepsis.

Jeg er ingen vaksinemotstandere og mener folk bør følge vaksinasjonsprogrammet og jeg har tatt de vaksiner jeg har hatt behov for. Denne koronavaksinen så jeg derimot ingen behov for å ta og sett i ettertid så anser jeg det nå som en klok og god beslutning for min egen del.

Man er altså ikke vaksinemotstandere selv om man ikke vil ta ALLE vaksiner. Man må da fortsatt kunne vekk enkelte vaksiner selv uten å få denne tullete og meningsløse merkelappen på seg. Er man motstandere av ALLE vaksiner uansett vaksiner, så kan man kanskje fortjene den merkelappet. Hvis ikke er det ikke annet enn en idiotisk hersketeknikk og avsporing.
Jeg tror du skal lese innlegget jeg siterte og mitt svar på nytt.

Jeg ser du siterte bare ett ord. Og jeg lurer på om du så det ordet og glemte å lese sammenhengen du tok det fra. Men hvis du fortsatt mener at noen har tildelt den merkelappen til noen når du leser på nytt må du si fra.

Det jeg ser er en som tildeler den merkelappen til seg sjøl og jeg som spør hva vedkommende mener med den påstanden.
Nå misforsto du meg. Jeg mente altså ikke å beskylde deg for å misbruke begrepet :D Jeg ville bare fortelle mine tanker om begrepet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:52 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 2:17 pm
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:07 pm

Det er bare tullete å si at man er vaksinemotstander bare fordi man møter disse koronavaksinene med en sunn skepsis.

Jeg er ingen vaksinemotstandere og mener folk bør følge vaksinasjonsprogrammet og jeg har tatt de vaksiner jeg har hatt behov for. Denne koronavaksinen så jeg derimot ingen behov for å ta og sett i ettertid så anser jeg det nå som en klok og god beslutning for min egen del.

Man er altså ikke vaksinemotstandere selv om man ikke vil ta ALLE vaksiner. Man må da fortsatt kunne vekk enkelte vaksiner selv uten å få denne tullete og meningsløse merkelappen på seg. Er man motstandere av ALLE vaksiner uansett vaksiner, så kan man kanskje fortjene den merkelappet. Hvis ikke er det ikke annet enn en idiotisk hersketeknikk og avsporing.
Jeg tror du skal lese innlegget jeg siterte og mitt svar på nytt.

Jeg ser du siterte bare ett ord. Og jeg lurer på om du så det ordet og glemte å lese sammenhengen du tok det fra. Men hvis du fortsatt mener at noen har tildelt den merkelappen til noen når du leser på nytt må du si fra.

Det jeg ser er en som tildeler den merkelappen til seg sjøl og jeg som spør hva vedkommende mener med den påstanden.
Nå misforsto du meg. Jeg mente altså ikke å beskylde deg for å misbruke begrepet :D Jeg ville bare fortelle mine tanker om begrepet.
Jeg er enig. Og derfor utfordret jeg debattanten på hans ordvalg. For meg er antivaxxere kunnskapsløse som ikke forstår hvor viktig vaksinene har vært og er for menneskeheten.

Det å være skeptisk til en ny hasteutviklet vaksine er noe annet enn å være antivaxxer. Selv om jeg ikke var skeptisk forstår jeg at andre kunne være det.

Genius

Legg inn av Genius »

Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:08 pm
Genius skrev: ons mar 08, 2023 1:25 pm
The most-studied COVID-19 vaccines provide consistently high (>90%) protection against serious clinical outcomes like hospitalizations and deaths, regardless of variant.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 22.2092472

Det er svært omfattende og sterke bevis for at de ulike vaksinene er svært effektive, jeg har ennå til gode å lese en studie som viser at vaksinene var ineffektive. Har du noen referanser til studier som viser dette?
Du bør se på datoen når denne "forskningen" der ble laget. Flere måneder etter den så ser vi altså hvor full av feil den hadde.
Jeg har sett på datoen, den ser på effektene av vaksinene etter at de fleste vestlige land hadde nådd høy vaksinasjonsdekning. Den inkluderer også perioden hvor mange vestlige land hadde fått booster-dose. Har du forresten noen referanser til studier som bygger opp under påstanden din om at vaksinene var ineffektive? Og hvilke feil mener du den hadde?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm Når du sier vaksinemotstander, mener du da generelt, sånn at du vil nekte å gi eventuelle barn vaksinene i vaksinasjonsprogrammet eller mener du at du er skeptisk til hasteutviklede vaksiner under en pandemi.

For meg er det en stor forskjell.

Jeg tok 3 Coronavaksiner, og jeg ville ikke nølt med å ta de en gang til. Jeg er overbevist om at de gjorde nytten sin. Men jeg kan forstå skepsisen en del har til dem.
Det er mye jeg kritiserer Solberg regjeringen for, såpass at jeg aldri kommer til å stemme på Høyre med henne som leder. Men covid-19 vaksinene er noe jeg ikke har hatt noen problem med og var omtrent det eneste positive de kom med i løpet av pandemien.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Genius skrev: ons mar 08, 2023 3:09 pm
Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 2:08 pm
Genius skrev: ons mar 08, 2023 1:25 pm
The most-studied COVID-19 vaccines provide consistently high (>90%) protection against serious clinical outcomes like hospitalizations and deaths, regardless of variant.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 22.2092472

Det er svært omfattende og sterke bevis for at de ulike vaksinene er svært effektive, jeg har ennå til gode å lese en studie som viser at vaksinene var ineffektive. Har du noen referanser til studier som viser dette?
Du bør se på datoen når denne "forskningen" der ble laget. Flere måneder etter den så ser vi altså hvor full av feil den hadde.
Jeg har sett på datoen, den ser på effektene av vaksinene etter at de fleste vestlige land hadde nådd høy vaksinasjonsdekning. Den inkluderer også perioden hvor mange vestlige land hadde fått booster-dose. Har du forresten noen referanser til studier som bygger opp under påstanden din om at vaksinene var ineffektive? Og hvilke feil mener du den hadde?
Det er jo her tankefeilen ligger hos dere som ser på disse "forskningene" ukritisk og noen ganger naivt. Dere tenker at pga vaksinen så gikk dødeligheten ned. Da utelukker dere nærmest fullstendig at det var pga et mildere virus at dødeligheten gikk ned.

Eller så er vaksinens ineffektivitet MEGET godt observerbart av de fleste. Det er da vel ingen tvil lenger om at vaksinen IKKE beskyttet mot å bli smittet. Den hindret IKKE vaksinerte å smitte andre - enten de var vaksinert eller ikke. Da står man bare igjen med PÅSTANDEN om at vaksinen hindret alvorlig sykdom siden den ikke beskyttet mot smitte. Den påstanden har de ikke greid å bevise. Var det vaksinen som hindret mer alvorlig sykdom eller det FAKTUM at når vaksinerte pågikk for full, så kom en meget mildere variant som kalles omikron. Altså var det heller kanskje den mildere varianten som hindret alvorligere sykdom?

Hvis vaksinen hadde noen effekt og da mener jeg hvis, så tror jeg den er så minimal at den knapt er sporbar. Vaksinen var ihvertfall FULLSTENDIG unødvendig for folk som ellers var friske, unge osv. Å benekte det er å ha skylapper på.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

ehall skrev: ons mar 08, 2023 3:25 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm Når du sier vaksinemotstander, mener du da generelt, sånn at du vil nekte å gi eventuelle barn vaksinene i vaksinasjonsprogrammet eller mener du at du er skeptisk til hasteutviklede vaksiner under en pandemi.

For meg er det en stor forskjell.

Jeg tok 3 Coronavaksiner, og jeg ville ikke nølt med å ta de en gang til. Jeg er overbevist om at de gjorde nytten sin. Men jeg kan forstå skepsisen en del har til dem.
Det er mye jeg kritiserer Solberg regjeringen for, såpass at jeg aldri kommer til å stemme på Høyre med henne som leder. Men covid-19 vaksinene er noe jeg ikke har hatt noen problem med og var omtrent det eneste positive de kom med i løpet av pandemien.
Det var ikke Erna og regjeringen som kom med vaksinen. Det var det store grådige selskap som pfizer osv som gjorde. OG det har tjent svimlende store millardbeløp på en vaksine 99 prosent av verdens befolkning strengt tatt ikke trengte.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Kul_Djevel skrev: ons mar 08, 2023 3:33 pm
ehall skrev: ons mar 08, 2023 3:25 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pm Når du sier vaksinemotstander, mener du da generelt, sånn at du vil nekte å gi eventuelle barn vaksinene i vaksinasjonsprogrammet eller mener du at du er skeptisk til hasteutviklede vaksiner under en pandemi.

For meg er det en stor forskjell.

Jeg tok 3 Coronavaksiner, og jeg ville ikke nølt med å ta de en gang til. Jeg er overbevist om at de gjorde nytten sin. Men jeg kan forstå skepsisen en del har til dem.
Det er mye jeg kritiserer Solberg regjeringen for, såpass at jeg aldri kommer til å stemme på Høyre med henne som leder. Men covid-19 vaksinene er noe jeg ikke har hatt noen problem med og var omtrent det eneste positive de kom med i løpet av pandemien.
Det var ikke Erna og regjeringen som kom med vaksinen. Det var det store grådige selskap som pfizer osv som gjorde. OG det har tjent svimlende store millardbeløp på en vaksine 99 prosent av verdens befolkning strengt tatt ikke trengte.
Politikere kan ikke skylde på pressgrupper, byråkrater, media eller hvem det er. De er ansvarlig. Er derfor mange av de fremstår som noen meget lite intelligente personer, de svelger alt. Er noen flinke nok, godtar de hva som helst, sikker på at de kunne overbevist Stortinget at selv Julenissen finnes.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:13 pmNår du sier vaksinemotstander, mener du da generelt, sånn at du vil nekte å gi eventuelle barn vaksinene i vaksinasjonsprogrammet eller mener du at du er skeptisk til hasteutviklede vaksiner under en pandemi.

For meg er det en stor forskjell. Jeg tok 3 Coronavaksiner, og jeg ville ikke nølt med å ta de en gang til. Jeg er overbevist om at de gjorde nytten sin. Men jeg kan forstå skepsisen en del har til dem.

Men vaksiner generelt har hjulpet verden enormt. Ser man for seg en verden uten vaksiner ser man en verden full av farlige sykdommer som herjer.
Kopper, polio, meslinger, tuberkulose osv.

Det hadde vært en kjip verden full av død og fare som vi nå slipper å forholde oss til. Hvor ofte hører man i dag om familier der ingen av barna nådde voksen alder? I Norge før vaksinene var dette relativt vanlig.
Ja, enig i at det er en stor forskjell. Jeg mente mer i forhold til hvis det kommer noen nye vaksiner som myndighetene sier av vi bare "må" ta, og at jeg vil være ekstremt skeptisk til et slikt narrativ igjen.

Selv om jeg allerede rundt starten av 2021 begynte å tvile på en del ting rundt korona-hysteriet, så tok det ennå mange måneder før jeg virkelig begynte å føle meg lurt. På det tidspunktet hadde jeg allerede tatt de to første dosene med den tilfeldige vaksinen jeg fikk utdelt her på Malta (som viste seg å være Pfizer). Men jeg holdt meg unna booster, til tross for at rundt 70-80% av befolkningen her tok den, og vi som ikke tok den ble utestengt fra diverse samfunnsarenaer i 2-3 måneder (gyldig vaksinepass var kun 3 doser, må vite).

Når det gjelder barn, så har jeg ikke kommet så langt (ennå?), men det vil jo uansett bli et tema som jeg ikke kan avgjøre på egenhånd. Men jeg ville nok prøvd å sette meg inn grundig i hvilke vaksiner som inngår i en 'standard' barnevaksinasjon, og hvilke firmaer som har produsert disse.

På generelt grunnlag er jeg selvsagt enig i at vaksiner totalt sett har vært en berikelse for verden, som i tilfeller ala polio osv. Men nå som jeg har fått med meg så mye grums om Pfizer og andre legemiddelgiganter, så vil jeg selvsagt være mye mer skeptisk til produkter fra disse i framtiden. Og ikke minst til alt som har med mRNA å gjøre. Det er definitivt ikke noe jeg bruker mange sekunder av dagen å tenke på, men det føles ikke helt trygt å ha to doser av noe i kroppen hvor en aner null om eventuelle langtidsvirkninger.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

BigWhale skrev: ons mar 08, 2023 11:19 pm
På generelt grunnlag er jeg selvsagt enig i at vaksiner totalt sett har vært en berikelse for verden, som i tilfeller ala polio osv. Men nå som jeg har fått med meg så mye grums om Pfizer og andre legemiddelgiganter, så vil jeg selvsagt være mye mer skeptisk til produkter fra disse i framtiden. Og ikke minst til alt som har med mRNA å gjøre. Det er definitivt ikke noe jeg bruker mange sekunder av dagen å tenke på, men det føles ikke helt trygt å ha to doser av noe i kroppen hvor en aner null om eventuelle langtidsvirkninger.
Det er så mye vi omgir oss med der vi ikke kjenner langtidsvirkningene. Vi putter oss ting ukritisk hele tiden. I allefall jeg. Sjekker ikke en dritt.

Selv er jeg mer bekymret for AI og stemmekopiering og deepfakes.

Jeg tror ikke det blir noe Terminator-opplegg eller at maskinene gjør opprør eller slik klassisk sci-fi , men vi er i ferd med å bli for smarte til vårt eget beste. Eller vi gjør maskinene smartere enn vår eget beste kan man vel si.

Hva skjer den dagen vi alle må bli kompiskruller som ikke kan stole på noe vi ser og hører?

Hva konsekvensene blir når noen med onde hensikter utvikler dette til perfeksjon tør jeg ikke tenke på. Det kan destabilisere hele samfunn og skifte klodens maktbalanse.

Curiosity killed the cat heter det. Og det kan fort vise seg å stemme godt.

William_S

Legg inn av William_S »

I dag er det 12 mars, denne datoen som i 2020 skulle bli smått historisk da Erna Solberg og co stengte ned rubbel og bit. Puben ble stengt, kinoer ble stengt, skolene ble stengt, treningssenteret ble stengt, ja over natta ble alt bare avlyst. Flyginger endte opp med å bli kansellert og land etter land stengte grensene. To dager etter 12 mars kom UDs globalereiseråd som frarådet reiser til alle land i hele verden. Dette reiserådet ble videreført og videreført til oktober 2021. I mellomtiden hadde man grønne, gule, røde land osv og en rekke idiotiske opplegg. Det var vel et uttalt mål for Erna Solberg å gjøre ting så vanskelig som mulig for de som reiste til utlandet så da begynte man med karantenehotell som en slags internering. Folk som reiste til utlandet ble hetset av kommentarfeltet på det groveste. Foreningen for høy moral hadde klare meninger hva man skulle gjøre og ikke gjøre. Og hvis man ikke gjorde som de sa var man visst bestemormorder og det som verre var.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

LittleSteven skrev: man mar 06, 2023 6:51 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 6:35 pm
LittleSteven skrev: man mar 06, 2023 6:28 pm

Den tommelen burde jeg holdt meg for god til, beklager! Trukket tilbake nå.
Jeg tok det ganske personlig det du skrev i natt, og syntes forklaringen din i oppfølgingen var litt tynn, så litt høy temperatur i topplokket. Synes det er litt merkelig å komme inn i en tråd og skrive "jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke tiden sin på det der nå lenger". Dog, debatten i sted var selvsagt ikke greit, så jeg beklager som sagt ;)
Den er grei.

Men jeg mente det jeg sa i natt. Hadde vært bra dust om jeg kritiserte andre for å henge på FD.

Jeg er opptatt av at folk nå må ut og leve livet som før. Mange ble fryktelig glad i godstolen under Corona. Alle trodde folk skulle løpe ut og oppføre seg som Norge i mai 1945, men så skjedde det ikke sånn. Og selv nå som Corona begynner å bli et blekt minne er det fortsatt lite folk ute og får kulturopplevelser. Det kan jo ha noe med rente, prisøkningen osv også nå da, men jeg tror mange hadde hatt godt av å komme seg ut på livet.
Der er vi enige, om at folk bør komme seg ut, har stor sympati med kultur- og restaurant-/utelivsbransjen. Bare reagerte på harseleringen med interessen for temaet covid ennå, men la oss legge den død.

For min del har jeg blitt veldig hjemmekjær på den ene siden, med å ikke dra ut på byen like mye som før, men heller ta en "all nighter" hjemme når jeg drikker med kompiser. Restaurantbesøk er ca. samme som før. Corona har sikkert en del med det, men tror å gå fra 29 til 32 år har mest effekt. På den andre siden, har jeg tatt igjen det tapte med å reise ekstremt mye det siste året og vært mye mer sosial.

Når det gjelder øvrig befolkning, er de sikkert også litt påvirket av corona, men mitt inntrykk er at den viktigste faktoren er økonomi. Kultur og dra ut på byen/restaurant er det første folk kutter, og hørt mange si nettopp det. Men mye av de økonomiske problemene vi ser nå skyldes jo nettopp covid-responsen, så det er dessverre nok et eksempel på hvor altomfattende pandemien var. Håper 2024 blir bedre, for 2023 ser ut til å bli et tøft økonomisk år.
Var nettopp på reise til Nederland nå, hvor jeg var på en festival med 30.000 stk i to dager. Første utenlandsreisen på 3 år.

Det er først når jeg kom hjem jeg tenkte to tanker om korona - at den tanken aldri i løpet av 4 dager dukket opp i mitt hode under turen. Ingen tanke om det på flyet. Jeg brukte ikke hånddesinfeksjon, tenkte ikke på at noen hostet, så noen munnbind på noen asiatere på flyplassen, klemte og danset med venner som fremmede som aldri før på fest i to dager - ikke en tanke om korona. Det var befriende og faktisk helt merkelig å tenke på dette når jeg kom hjem - at de 3 årene var som glemt. Som om de aldri hadde hendt og jeg ikke visste var pandemi var og reiste/levde som før pandemien på tur.

Men her i Norge igjen, så er jeg hakket mer bevisst når jeg hører noen hoste bak meg på bussen.
Det er en helt snodig og fullstendig irrasjonell følelse.

Noen som har en forklaring på det?

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Noen kommentarer til debatten av hvorvidt myndighetene gjorde det rette ved å iverksette og holde på så strenge tiltak, og alvorlighet av covid-19 versus andre luftveissykdommer.

Det var ganske tidlig kjent at dødeligheten til covid-19 var sterkt justert for alder, og generelt sett ikke så høy som en del skrekkbilder fra Europa og anekdotiske historier kunne tyde på. Nå nylig har det jo kommet fram i "The Lockdown Files" fra UK at dette var informasjon som ble forelagt for Boris Johnson på et veldig tidlig tidspunkt.

Også i Norge var dette ganske fort et kjent faktum. Se f.eks. på hva FHI publiserte tidlig i Mai 2020: Covid-19: Letalitet og infeksjonsletalitet for alvorlig Covid-19, 1. oppdatering – en hurtigoversikt .

Basert på sitater fra boken til Bernt Høie vet vi også at FHI i denne tidlige fasen virket å være mer innstilt på at vi skulle følge pandemi-planene som allerede eksisterte. Gitt at dette var de tallene vi kjente da, basert på flere land sine erfaringer, så må det vel være mulig å si at kanskje vi burde hørt litt mer på FHI, og - i hvert fall på dette tidspunktet, rundt Mai 2020, ha innsett at ok, vi ble kanskje litt paniske en liten stund der, men nå vet vi mer, så nå kan vi angripe dette på en mer rasjonell måte.

Med tanke på at dette er tall vi kjente til allerede såpass tidlig, og som historien har vist på ingen måte var feil i negativ retning - så er det vel, gitt overnevnte argumentasjon, vanskelig å komme til en annen konklusjon?

SirJames

Legg inn av SirJames »

William_S skrev: søn mar 12, 2023 8:55 am I dag er det 12 mars, denne datoen som i 2020 skulle bli smått historisk da Erna Solberg og co stengte ned rubbel og bit. Puben ble stengt, kinoer ble stengt, skolene ble stengt, treningssenteret ble stengt, ja over natta ble alt bare avlyst. Flyginger endte opp med å bli kansellert og land etter land stengte grensene. To dager etter 12 mars kom UDs globalereiseråd som frarådet reiser til alle land i hele verden. Dette reiserådet ble videreført og videreført til oktober 2021. I mellomtiden hadde man grønne, gule, røde land osv og en rekke idiotiske opplegg. Det var vel et uttalt mål for Erna Solberg å gjøre ting så vanskelig som mulig for de som reiste til utlandet så da begynte man med karantenehotell som en slags internering. Folk som reiste til utlandet ble hetset av kommentarfeltet på det groveste. Foreningen for høy moral hadde klare meninger hva man skulle gjøre og ikke gjøre. Og hvis man ikke gjorde som de sa var man visst bestemormorder og det som verre var.
Skremmende mange som viste sitt sanne ansikt under den perioden, ja.

Men greit nok, da fikk man skilt klinten fra hveten.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

William_S skrev: søn mar 12, 2023 8:55 am I dag er det 12 mars, denne datoen som i 2020 skulle bli smått historisk da Erna Solberg og co stengte ned rubbel og bit. Puben ble stengt, kinoer ble stengt, skolene ble stengt, treningssenteret ble stengt, ja over natta ble alt bare avlyst. Flyginger endte opp med å bli kansellert og land etter land stengte grensene. To dager etter 12 mars kom UDs globalereiseråd som frarådet reiser til alle land i hele verden. Dette reiserådet ble videreført og videreført til oktober 2021. I mellomtiden hadde man grønne, gule, røde land osv og en rekke idiotiske opplegg. Det var vel et uttalt mål for Erna Solberg å gjøre ting så vanskelig som mulig for de som reiste til utlandet så da begynte man med karantenehotell som en slags internering. Folk som reiste til utlandet ble hetset av kommentarfeltet på det groveste. Foreningen for høy moral hadde klare meninger hva man skulle gjøre og ikke gjøre. Og hvis man ikke gjorde som de sa var man visst bestemormorder og det som verre var.
I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.

Dessverre er det mange som har glømt og mange som faktisk meiner at regjeringa gjorde 1 fantastisk jobb. Alt er glømt om hetsinga av ulike grupper som myndighetene trakk fram. Alt er glemt om nærmast forbudet mot utanlandsreise, alt er glemt om korleis denne regjeringa aktiv stoppa alt av idrett og alt er glemt om alle studenter som hadde det forferdig i lang tid etter korona. Og nei eg snakker ikkje om dei første 3-4 måndene etter at landet vart stengt ned, men tiltaka som også varte til langt ut i 2021. Heldigvis har ikkje dei mest tiltakverste personene noko dei skulle sagt lenger.

Jo regjeringa gjorde mykje bra og jo regjeringa stod overfor mange tøffe val, men det er interessant å sjå kor mange nordmenn som gladeleg ville ofre både min, din og sin egen frihet for å leve trygge. Utan å tenke 1 tanke om tiltaka fungerte eller kva tiltak som faktisk fungerte og ikkje. Våget man å diskutere dette frå eit annet synspunkt vart man fort sett på som ein egoist og gjerne villig til å drepe tusenvis av menneskjer. Samstundes som du fort fekk tilbakemeldinger at du var like ille som chatter Svein og andre gærninger.

At Høie ikkje fekk meir kritikk for kommentarern hans om at dette kan du ikkje sei til Fredrik Solvang. Det synest eg var skremmende. Det var faktisk media jobb å stille spørsmål med dei tiltaka myndighetene vedtok og i alle andre saker ville det mest sannsynleg blitt stor debatt om politikere prøvde å styre kva mediene skulle spørre om. Vi hugser alle pressekonferansene dei mediene stort sett spurte om kvifor det ikkje vart strengere tiltak

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

SirJames skrev: søn mar 12, 2023 9:29 pm Skremmende mange som viste sitt sanne ansikt under den perioden, ja.

Men greit nok, da fikk man skilt klinten fra hveten.
Mange jeg ikke ville dratt med i krigen for å si det slik..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hetfield skrev: søn mar 12, 2023 9:41 pm
SirJames skrev: søn mar 12, 2023 9:29 pm Skremmende mange som viste sitt sanne ansikt under den perioden, ja.

Men greit nok, da fikk man skilt klinten fra hveten.
Mange jeg ikke ville dratt med i krigen for å si det slik..
Helt klart.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: søn mar 12, 2023 8:55 am I dag er det 12 mars, denne datoen som i 2020 skulle bli smått historisk da Erna Solberg og co stengte ned rubbel og bit. Puben ble stengt, kinoer ble stengt, skolene ble stengt, treningssenteret ble stengt, ja over natta ble alt bare avlyst. Flyginger endte opp med å bli kansellert og land etter land stengte grensene. To dager etter 12 mars kom UDs globalereiseråd som frarådet reiser til alle land i hele verden. Dette reiserådet ble videreført og videreført til oktober 2021. I mellomtiden hadde man grønne, gule, røde land osv og en rekke idiotiske opplegg. Det var vel et uttalt mål for Erna Solberg å gjøre ting så vanskelig som mulig for de som reiste til utlandet så da begynte man med karantenehotell som en slags internering. Folk som reiste til utlandet ble hetset av kommentarfeltet på det groveste. Foreningen for høy moral hadde klare meninger hva man skulle gjøre og ikke gjøre. Og hvis man ikke gjorde som de sa var man visst bestemormorder og det som verre var.
Tre år siden mesteparten av Norge gikk fullstendig av skaftet. Og en betydelig andel av disse fortsatte slik i nesten to år.

Bliss

Legg inn av Bliss »

ms_8 skrev: søn mar 12, 2023 9:35 pm I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.
"Koronaen er fortsatt i blant oss. Mange blir fortsatt smittet og syke. Noen blir dessverre alvorlig syke, slik tilfellet også er med andre virussykdommer. Likevel kan samfunnet fungere som normalt, fordi så store deler av befolkningen er vaksinert."

- Erna Solberg, 12.03.2023

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

ms_8 skrev: søn mar 12, 2023 9:35 pm
William_S skrev: søn mar 12, 2023 8:55 am I dag er det 12 mars, denne datoen som i 2020 skulle bli smått historisk da Erna Solberg og co stengte ned rubbel og bit. Puben ble stengt, kinoer ble stengt, skolene ble stengt, treningssenteret ble stengt, ja over natta ble alt bare avlyst. Flyginger endte opp med å bli kansellert og land etter land stengte grensene. To dager etter 12 mars kom UDs globalereiseråd som frarådet reiser til alle land i hele verden. Dette reiserådet ble videreført og videreført til oktober 2021. I mellomtiden hadde man grønne, gule, røde land osv og en rekke idiotiske opplegg. Det var vel et uttalt mål for Erna Solberg å gjøre ting så vanskelig som mulig for de som reiste til utlandet så da begynte man med karantenehotell som en slags internering. Folk som reiste til utlandet ble hetset av kommentarfeltet på det groveste. Foreningen for høy moral hadde klare meninger hva man skulle gjøre og ikke gjøre. Og hvis man ikke gjorde som de sa var man visst bestemormorder og det som verre var.
I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.

Dessverre er det mange som har glømt og mange som faktisk meiner at regjeringa gjorde 1 fantastisk jobb. Alt er glømt om hetsinga av ulike grupper som myndighetene trakk fram. Alt er glemt om nærmast forbudet mot utanlandsreise, alt er glemt om korleis denne regjeringa aktiv stoppa alt av idrett og alt er glemt om alle studenter som hadde det forferdig i lang tid etter korona. Og nei eg snakker ikkje om dei første 3-4 måndene etter at landet vart stengt ned, men tiltaka som også varte til langt ut i 2021. Heldigvis har ikkje dei mest tiltakverste personene noko dei skulle sagt lenger.

Jo regjeringa gjorde mykje bra og jo regjeringa stod overfor mange tøffe val, men det er interessant å sjå kor mange nordmenn som gladeleg ville ofre både min, din og sin egen frihet for å leve trygge. Utan å tenke 1 tanke om tiltaka fungerte eller kva tiltak som faktisk fungerte og ikkje. Våget man å diskutere dette frå eit annet synspunkt vart man fort sett på som ein egoist og gjerne villig til å drepe tusenvis av menneskjer. Samstundes som du fort fekk tilbakemeldinger at du var like ille som chatter Svein og andre gærninger.

At Høie ikkje fekk meir kritikk for kommentarern hans om at dette kan du ikkje sei til Fredrik Solvang. Det synest eg var skremmende. Det var faktisk media jobb å stille spørsmål med dei tiltaka myndighetene vedtok og i alle andre saker ville det mest sannsynleg blitt stor debatt om politikere prøvde å styre kva mediene skulle spørre om. Vi hugser alle pressekonferansene dei mediene stort sett spurte om kvifor det ikkje vart strengere tiltak
Det var ikkje berre nærmast forbod mot utanlandsreiser, helsepersonell hadde eit forbod mot å reise utanlands. Til og med helsepersonell som ikkje var i jobb hadde forbod om å reise utanlands.

basillen

Legg inn av basillen »

Bliss skrev: søn mar 12, 2023 10:19 pm
ms_8 skrev: søn mar 12, 2023 9:35 pm I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.
"Koronaen er fortsatt i blant oss. Mange blir fortsatt smittet og syke. Noen blir dessverre alvorlig syke, slik tilfellet også er med andre virussykdommer. Likevel kan samfunnet fungere som normalt, fordi så store deler av befolkningen er vaksinert."

- Erna Solberg, 12.03.2023
For noe tull. Det er ikke fordi befolkningen vaksinerte seg at vi nå kan leve som normalt. Det er fordi omikron kom. Befolkningen var vaksinert opp etter ørene i november 2022, men dette forhindret likevel ikke full nedstengning igjen i desember. Her er Erna rett og slett i full gang med å revidere historien.

Selv i land med lav vaksinedekning lever man tross alt nå som normalt igjen.
Sist redigert av basillen den søn mar 12, 2023 11:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Bliss skrev: søn mar 12, 2023 10:19 pm
ms_8 skrev: søn mar 12, 2023 9:35 pm I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.
"Koronaen er fortsatt i blant oss. Mange blir fortsatt smittet og syke. Noen blir dessverre alvorlig syke, slik tilfellet også er med andre virussykdommer. Likevel kan samfunnet fungere som normalt, fordi så store deler av befolkningen er vaksinert."

- Erna Solberg, 12.03.2023
Når så mange sier de vil stemme Solberg, eller støtter hennes regjering, er så skremmende som det får blitt. Er nesten ingen lengre som kjemper for demokrati og menneskerettigheter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bliss skrev: søn mar 12, 2023 10:19 pm
ms_8 skrev: søn mar 12, 2023 9:35 pm I mellomtiden legger Erna Solberg ut sak på sin facebook side om det som skjedde for 3 år. Resultat er at folk hyller henne og Høie for koronahåndteringa.
"Koronaen er fortsatt i blant oss. Mange blir fortsatt smittet og syke. Noen blir dessverre alvorlig syke, slik tilfellet også er med andre virussykdommer. Likevel kan samfunnet fungere som normalt, fordi så store deler av befolkningen er vaksinert."

- Erna Solberg, 12.03.2023
Som Basillen er inne på; Erna lever i sin egen fantasiverden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»