Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
OrmenLange
Innlegg: 1751

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av OrmenLange »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm
► Show Spoiler
Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Vurderingene ble grundig dokumentert på tekstmeldinger. Dessverre har disse uheldigvis blitt slettet.

William_S

Legg inn av William_S »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm

Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Aavitsland er my man. Hahahaha. Det er helt klart at Hdir hadde kun en ting i tankene, det var smittetall og atter smittetall

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg gikk for moro skyld inn på Twitter kontoen til Eric Feigl Ding. Fyren holder fortsatt på med covid 24/7. Trodde han hadde gitt opp men neida

Queenie

Legg inn av Queenie »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm

Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Han er en fin fyr

Queenie

Legg inn av Queenie »

William_S skrev: tir jun 06, 2023 9:53 am Jeg gikk for moro skyld inn på Twitter kontoen til Eric Feigl Ding. Fyren holder fortsatt på med covid 24/7. Trodde han hadde gitt opp men neida
Det er psykiatri.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Nyborg holder vel på ennå hun blokkerte meg allerede i mai 2020 på twitter

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Ser ikke ut som dette har vært nevnt her inne ennå:

https://twitter.com/Prebens/status/1665993564692574209

"EUs koronasertifikat legges ned og fjernes fra Helsenorge 30. juni 2023. Grunnen er at EUs forordning om koronasertifikat blir opphevet denne datoen."

Det må en jo kalle overraskende, men dere trodde vel ikke at helsetyranner og globalister hadde gitt opp sine overvåkningsplaner ennå? De har nemlig planer om en helt ny og fantastisk løsning:

https://www.who.int/news/item/05-06-202 ... h-security

"“WHO will facilitate this process globally under its own structure with the aim to allow the world to benefit from convergence of digital certificates.
The WHO and the European Commission will work together to encourage maximum global uptake and participation


Mao skal folk tvinges til å ta fremtidige vaksiner, en husker jo godt hva 'oppmuntre' til å ta vaksiner betydde under korona.

William_S

Legg inn av William_S »

BigWhale skrev: tir jun 06, 2023 10:56 pm Ser ikke ut som dette har vært nevnt her inne ennå:

https://twitter.com/Prebens/status/1665993564692574209

"EUs koronasertifikat legges ned og fjernes fra Helsenorge 30. juni 2023. Grunnen er at EUs forordning om koronasertifikat blir opphevet denne datoen."

Det må en jo kalle overraskende, men dere trodde vel ikke at helsetyranner og globalister hadde gitt opp sine overvåkningsplaner ennå? De har nemlig planer om en helt ny og fantastisk løsning:

https://www.who.int/news/item/05-06-202 ... h-security

"“WHO will facilitate this process globally under its own structure with the aim to allow the world to benefit from convergence of digital certificates.
The WHO and the European Commission will work together to encourage maximum global uptake and participation


Mao skal folk tvinges til å ta fremtidige vaksiner, en husker jo godt hva 'oppmuntre' til å ta vaksiner betydde under korona.
Akkurat digitale vaksinebevis er nok ikke så dumt. Jeg har den gule WHO boka med bevis for gulfeber blant annet. En rekke afrikanske land krever gulfebervaksine for innreise. Jeg kunne nok tenkt meg og hatt en digital versjon av akkurat det her. Men jeg er jo egentlig ganske enig med deg og vet jo hvor du står, men det er bare for å nyansere det bittelitt. En utskrift fra mine vaksiner er feks ikke gyldig for innreise i afrikanske land hvor denne hersens gule boka må frem.

Edit - ser at det gjelder covid 19 spesifkt, så kan hele posten min nesten strykes. Men poenget mitt står fortsatt delvis. Gulfebervaksinen er uansett dokumentert opp og ned og i mente som en god vaksine. Den kom faktisk allerede i 1938!

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Noen er redde for en ny pandemi om et par år. Tror vel at dette var en sjelden hendelse, som vi nettopp har vært igjennom, med tanke på at det ble trukket linjer tilbake til spanskesyken 100 år tidligere. Men kan ikke garantere noe. I Europa er det vaksinekort for pandemi som er aktuelt, i tillegg kan de finne på noe med anthrax-vaksine (miltbrann), vaksine mot HIV eller andre ting. I panikken mot AIDS som var for 35 år siden, gikk de langt i å drive kampanjer for kondombruk. Man fikk utlevert ei skoledagbok med en tegning av en kondomkledd tissemann, for hver bidige dag i kalenderen. Noe ekstremt. Men heldigvis begynte de ikke å drive kampanje for noen Aids-vaksine. Amerikanske soldater måtte visst ta anthraxvaksiner omkring år 2000, på grunn av en terrorpanikk som var da. Brev med hvitt pulver og slikt.

basillen

Legg inn av basillen »

Spørsmålet blir vel: Når vil være neste gang internasjonale politikere erklærer en pandemi, og hvordan vil man reagere da?

Bare siden år 2000 har vi jo hatt SARS, MERS, Fugleinfluensa, Svineinfluensa og Covid-19. Kun sistnevnte ble jo det jeg vil kalle for en pandemi pandemi, men hva skjer hvis vi om noen år får et virus på linje med de andre virusene? Vil man da handle rolig og rasjonelt slik man gjorde frem til 2020, eller vil man, nå som presedensen er satt, kjøre på med nedstengninger, sosial distansering, vaksineplikt, munnbind, etc.?

Dette er det store spørsmålet.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: ons jun 07, 2023 12:14 am Bare siden år 2000 har vi jo hatt SARS, MERS, Fugleinfluensa, Svineinfluensa og Covid-19. Kun sistnevnte ble jo det jeg vil kalle for en pandemi pandemi, men hva skjer hvis vi om noen år får et virus på linje med de andre virusene? Vil man da handle rolig og rasjonelt slik man gjorde frem til 2020, eller vil man, nå som presedensen er satt, kjøre på med nedstengninger, sosial distansering, vaksineplikt, munnbind, etc.?
Her i landet er det jo, som jeg vel nevnte i et innlegg eller to for noen måneder siden, forslag om å gjøre en del av endringene i Smittevernloven permanente, med til dels ganske vide fullmakter til å iverksette tiltak. Så det beklageligvis en overhengende fare for at alle de tiltakene du nevner kommer til å bli en del av vår nye normal. :roll:

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... id2961899/

Interessant artikkel om dette fra Advokatbladet: - Veldig betenkelig at regjeringen foreslår å gjøre reguleringsregimet fra pandemien permanent

William_S

Legg inn av William_S »

Enhanced skrev: ons jun 07, 2023 9:20 am
basillen skrev: ons jun 07, 2023 12:14 am Bare siden år 2000 har vi jo hatt SARS, MERS, Fugleinfluensa, Svineinfluensa og Covid-19. Kun sistnevnte ble jo det jeg vil kalle for en pandemi pandemi, men hva skjer hvis vi om noen år får et virus på linje med de andre virusene? Vil man da handle rolig og rasjonelt slik man gjorde frem til 2020, eller vil man, nå som presedensen er satt, kjøre på med nedstengninger, sosial distansering, vaksineplikt, munnbind, etc.?
Her i landet er det jo, som jeg vel nevnte i et innlegg eller to for noen måneder siden, forslag om å gjøre en del av endringene i Smittevernloven permanente, med til dels ganske vide fullmakter til å iverksette tiltak. Så det beklageligvis en overhengende fare for at alle de tiltakene du nevner kommer til å bli en del av vår nye normal. :roll:

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... id2961899/

Interessant artikkel om dette fra Advokatbladet: - Veldig betenkelig at regjeringen foreslår å gjøre reguleringsregimet fra pandemien permanent
Hadde det ikke vært for Graver og co hadde Erna fått ubegrensa blankofullmakt i 18 måneder. Det tør jeg å påstå. Det er nettopp i sånne kriser demokrati og rettstat virkelig bør stå støtt. Hvem husker vel ikke portforbud Guldvåg?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Mye av det som skrives i Advokat-bladet visste man jo var tilfellet når det skjedde fra 2020-2021.

Merkelig at man ble stemplet som konspirasjonsteoretiker for å påpeke virkeligheten gjentatte ganger her inne..

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

William_S skrev: tir jun 06, 2023 11:05 pmAkkurat digitale vaksinebevis er nok ikke så dumt. Jeg har den gule WHO boka med bevis for gulfeber blant annet. En rekke afrikanske land krever gulfebervaksine for innreise. Jeg kunne nok tenkt meg og hatt en digital versjon av akkurat det her. Men jeg er jo egentlig ganske enig med deg og vet jo hvor du står, men det er bare for å nyansere det bittelitt. En utskrift fra mine vaksiner er feks ikke gyldig for innreise i afrikanske land hvor denne hersens gule boka må frem.
I teorien er jeg enig i at enkelte ting kan gjøre enklere om en lager digitale versjoner av de, f.eks bare ha en digital versjon av passet sitt i stedet for et fysisk osv. Og at dette passet også viser hvilke vaksiner en har tatt, hvilket vil gjøre innreise til land som krever slikt (fra før av) enklere.

Men selv om jeg liker å overdrive litt for å få fram et poeng, så stoler jeg rett og slett 0% på at makthavere vil innføre digitale løsninger uten noen 'ekstratillegg' på disse. Ala at en være vaksinert mot Covid eller ha en plettfri 'score' for å få lov til å reise utenlands osv.

En så hvor langt de gikk under korona, som knapt kan kalles en pandemi engang IMO. Og hvis det ikke skal mer til for å nekte folk å reise og å sosialisere med hverandre, så kan det fort skje igjen.

William_S

Legg inn av William_S »

Hah når det så ble tatt grep og fjernet en del dusteregler for å få på plass flere spesialsykepleiere fortere så har helseforetakene gått wild west og nekter å gi praksisplasser.... Faktisk skal Borten Moe ha honnør for at han gjorde dette. Det er jo dog interessant at helseforetakene mener at man må ha 2 års arbeidserfaring som sykepleier. Det kan jo være sykepleier på et sykehjem som jo er langt unna virkeligheten på en operasjonssal. Man får neppe mye erfaring med å håndtere utstyr på sykehjemmet som helseforetakene mener er viktig å kunne...
https://khrono.no/helseforetak-overstyr ... moe/787251

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

William_S skrev: fre jun 09, 2023 9:54 am Hah når det så ble tatt grep og fjernet en del dusteregler for å få på plass flere spesialsykepleiere fortere så har helseforetakene gått wild west og nekter å gi praksisplasser.... Faktisk skal Borten Moe ha honnør for at han gjorde dette. Det er jo dog interessant at helseforetakene mener at man må ha 2 års arbeidserfaring som sykepleier. Det kan jo være sykepleier på et sykehjem som jo er langt unna virkeligheten på en operasjonssal. Man får neppe mye erfaring med å håndtere utstyr på sykehjemmet som helseforetakene mener er viktig å kunne...
https://khrono.no/helseforetak-overstyr ... moe/787251
Dette burde vore i ein eigen tråd, har lite med Covid å gjere.
Å kalle regel om praksiserfaring for dusteregel blir veldig feil. Ein sjukepleiar som er nyutdanna er langt i frå ferdig utdanna. Og ein sjukepleiar som kjem rett frå skulebenken utan praksiserfaring vil kreve ei tettare oppfølging enn ein med 2 års praksis.
Og dei ferdigheitene ein nyutdanna sjukepleiar enda ikkje har, dei får dei med pasientkontakt, det er ikkje snakk om noko operajonsal praksis dei treng. Ein intensivsjukepleiar har lite i ein operasjonsal å gjere. Det handlar å opparbeide seg det "kliniske blikket" å ha erfaring nok til å kunne fastslå om ein pasient er kritisk dårleg og handle deretter i løpet av kort tid før ein får alle målingar. Og det får ein berre med erfaring. Sjukeheim er ein glimrande plass for å få slik erfaring.

William_S

Legg inn av William_S »

MRSA skrev: fre jun 09, 2023 12:06 pm
William_S skrev: fre jun 09, 2023 9:54 am Hah når det så ble tatt grep og fjernet en del dusteregler for å få på plass flere spesialsykepleiere fortere så har helseforetakene gått wild west og nekter å gi praksisplasser.... Faktisk skal Borten Moe ha honnør for at han gjorde dette. Det er jo dog interessant at helseforetakene mener at man må ha 2 års arbeidserfaring som sykepleier. Det kan jo være sykepleier på et sykehjem som jo er langt unna virkeligheten på en operasjonssal. Man får neppe mye erfaring med å håndtere utstyr på sykehjemmet som helseforetakene mener er viktig å kunne...
https://khrono.no/helseforetak-overstyr ... moe/787251
Dette burde vore i ein eigen tråd, har lite med Covid å gjere.
Å kalle regel om praksiserfaring for dusteregel blir veldig feil. Ein sjukepleiar som er nyutdanna er langt i frå ferdig utdanna. Og ein sjukepleiar som kjem rett frå skulebenken utan praksiserfaring vil kreve ei tettare oppfølging enn ein med 2 års praksis.
Og dei ferdigheitene ein nyutdanna sjukepleiar enda ikkje har, dei får dei med pasientkontakt, det er ikkje snakk om noko operajonsal praksis dei treng. Ein intensivsjukepleiar har lite i ein operasjonsal å gjere. Det handlar å opparbeide seg det "kliniske blikket" å ha erfaring nok til å kunne fastslå om ein pasient er kritisk dårleg og handle deretter i løpet av kort tid før ein får alle målingar. Og det får ein berre med erfaring. Sjukeheim er ein glimrande plass for å få slik erfaring.
Tenkte dette var den mest relevante tråden å ta det i, i og med at man får spesialutdannede sykepleiere kjappere - noe som mildt sagt var en mangelvare under pandemien. Det er jo også sånn at i de aller fleste andre to årige masterløp kan gå rett fra bachelor, noe jeg mener er naturlig også her. Og mens vi snakker om 2 års yrkeserfaring var det nok sikkert noen sykepleiere som jobba som testere i kommuner rundt om under pandemien. Kom ikke og fortell meg at akkurat det gir et klinisk blikk. Ja noen kommuner brukte til og med helsesykepleiere til dette, altså en som fra før hadde utdanning tilsvarende masternivå.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

William_S skrev: fre jun 09, 2023 7:16 pm
MRSA skrev: fre jun 09, 2023 12:06 pm
William_S skrev: fre jun 09, 2023 9:54 am Hah når det så ble tatt grep og fjernet en del dusteregler for å få på plass flere spesialsykepleiere fortere så har helseforetakene gått wild west og nekter å gi praksisplasser.... Faktisk skal Borten Moe ha honnør for at han gjorde dette. Det er jo dog interessant at helseforetakene mener at man må ha 2 års arbeidserfaring som sykepleier. Det kan jo være sykepleier på et sykehjem som jo er langt unna virkeligheten på en operasjonssal. Man får neppe mye erfaring med å håndtere utstyr på sykehjemmet som helseforetakene mener er viktig å kunne...
https://khrono.no/helseforetak-overstyr ... moe/787251
Dette burde vore i ein eigen tråd, har lite med Covid å gjere.
Å kalle regel om praksiserfaring for dusteregel blir veldig feil. Ein sjukepleiar som er nyutdanna er langt i frå ferdig utdanna. Og ein sjukepleiar som kjem rett frå skulebenken utan praksiserfaring vil kreve ei tettare oppfølging enn ein med 2 års praksis.
Og dei ferdigheitene ein nyutdanna sjukepleiar enda ikkje har, dei får dei med pasientkontakt, det er ikkje snakk om noko operajonsal praksis dei treng. Ein intensivsjukepleiar har lite i ein operasjonsal å gjere. Det handlar å opparbeide seg det "kliniske blikket" å ha erfaring nok til å kunne fastslå om ein pasient er kritisk dårleg og handle deretter i løpet av kort tid før ein får alle målingar. Og det får ein berre med erfaring. Sjukeheim er ein glimrande plass for å få slik erfaring.
Tenkte dette var den mest relevante tråden å ta det i, i og med at man får spesialutdannede sykepleiere kjappere - noe som mildt sagt var en mangelvare under pandemien. Det er jo også sånn at i de aller fleste andre to årige masterløp kan gå rett fra bachelor, noe jeg mener er naturlig også her. Og mens vi snakker om 2 års yrkeserfaring var det nok sikkert noen sykepleiere som jobba som testere i kommuner rundt om under pandemien. Kom ikke og fortell meg at akkurat det gir et klinisk blikk. Ja noen kommuner brukte til og med helsesykepleiere til dette, altså en som fra før hadde utdanning tilsvarende masternivå.
No er det lite sansynleg at det er så mange sjukepleiarar som berre har dreve med testing i 2 år. Så mang har det ikkje vore å teste. Men i tilfelle, det heite relevant praksis. Og helsesjukepleiarar har før vidareutdanninga 2 år med praksis.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »


Brukeravatar
Eagle
Innlegg: 4

Legg inn av Eagle »

SirJames skrev: fre jun 02, 2023 12:39 pm Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Eagle skrev: man jun 12, 2023 10:55 pm
SirJames skrev: fre jun 02, 2023 12:39 pm Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"
inne på noe her. Uansett. Ser ned på de som lot seg skremme til å ta vaksinen de ikke trebgte

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Eagle skrev: man jun 12, 2023 10:55 pm
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Politikeren Susanne Heart leste sitt innlegg om korona i Rogaland Fylkesting, og ble raskt fordømt og stemplet som konspirasjonsteoretiker. Nå har det kommet et nytt innspill, fra en FrP-politiker som spør om det er riktig å avvise alt Susanne Heart kommer med.

https://lovoghelse.no/2023/06/08/etters ... nne-heart/

Det påpekes at politikere i Danmark er mer frampå når det gjelder å kreve et oppgjør med vaksinene og andre ting.

Brukeravatar
Eagle
Innlegg: 4

Legg inn av Eagle »

MacanT skrev: tir jun 13, 2023 3:26 pm
Eagle skrev: man jun 12, 2023 10:55 pm
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"
:lol: :lol: :lol:
Tullinger som deg skjønner ikke dette. Ta deg en ny booster du, vesleguten

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Soteria skrev: ons jun 14, 2023 11:29 pm Politikeren Susanne Heart leste sitt innlegg om korona i Rogaland Fylkesting, og ble raskt fordømt og stemplet som konspirasjonsteoretiker. Nå har det kommet et nytt innspill, fra en FrP-politiker som spør om det er riktig å avvise alt Susanne Heart kommer med.

https://lovoghelse.no/2023/06/08/etters ... nne-heart/

Det påpekes at politikere i Danmark er mer frampå når det gjelder å kreve et oppgjør med vaksinene og andre ting.
Handler denne saken mest om vaksiner? Synes politikerne fortjener tyn, men da er det mye annet enn vaksinene som står øverst på listen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Eagle skrev: tor jun 15, 2023 8:08 am
MacanT skrev: tir jun 13, 2023 3:26 pm
Eagle skrev: man jun 12, 2023 10:55 pm
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"
:lol: :lol: :lol:
Tullinger som deg skjønner ikke dette. Ta deg en ny booster du, vesleguten
Innlegget jeg lo av viser jo tydelig hvem som er tullingen ;)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Eagle skrev: man jun 12, 2023 10:55 pm
SirJames skrev: fre jun 02, 2023 12:39 pm Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?
Det var aldri noen pandemi.

Covid = re-branding av influensa
Long-covid = "vaksinen"
Gjør deg selv en stor tjeneste og hold deg unna internett.

SIimWhitman

Legg inn av SIimWhitman »

Er det noe Ingvild Kjerkol og WHO er redde for at vi skal få vite?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 5qlafj0AtU

basillen

Legg inn av basillen »

SIimWhitman skrev: søn jun 18, 2023 2:20 pm Er det noe Ingvild Kjerkol og WHO er redde for at vi skal få vite?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 5qlafj0AtU
Dette burde i hvert fall blitt debattert mer i offentligheten. Det faktum at dette foregår tilnærmet helt under radaren, vil, om ikke annet, føre til at ganske mange konspirasjonsteoretikere får vann på mølla. Og med mindre man åpent går ut og avkrefter disse teoriene, så vil ikke spekulasjonene bli mindre, for å si det slik.

Jeg skal i hvert fall innrømme at etter Covid har jeg null tillit til at myndighetene faktisk vet hva de gjør, og jeg vil ha svært vanskelig for å stole på noe som helst myndighetene, enten de er nasjonale eller internasjonale, innfører av tiltak og regler ved eventuelle fremtidige pandemier.

Champis

Legg inn av Champis »

SIimWhitman skrev: søn jun 18, 2023 2:20 pm Er det noe Ingvild Kjerkol og WHO er redde for at vi skal få vite?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 5qlafj0AtU

Skummelt som pokker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»