Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
Queenie

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av Queenie »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:46 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:40 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:28 pm

Så og si hele den vestlige verden, og litt til, var "prøvekaniner" i et lockdown prosjekt i varierende grad, som aldri hadde blitt forsøkt før, uten at du ser ut til å ha noe problem med det. Jeg sa for øvrig aldri at man skulle "fortsette som ingenting", så det er en nokså klar og lat stråmann fra din side.

Og det er kanskje ikke katastrofe for deg personlig. Hva med alle som sliter med depresjon nå? Alle som begår selvmord? Hva med de høye prisene på for eksempel mat, som i stor grad er pga nedstengingen? Hva med alle de nye fattige, som nå står i fare for å gå sultne til sengs eller til og med dø av kulde? Hva med inflasjonen som er skyhøy over store deler av den vestlige verden? Hva med overdødeligheten vi ser nå? Prøv å tenkt litt på bare noen av disse tingene, før du igjen spyr ut en troll-kommentar om at folk ikke "fikk lov til å drikke seg drita på favorittbula".
Vi har hatt dødelige pandemier før, isolasjon er ikke noe nytt når man skal unngå eller redusere smitte. Det fungerer så bra at vi ikke engang fikk en influensasesong.

Nå gikk vel tallene på selvmord ned under pandemien:

2018: 674
2019: 652
2020: 639
2021: 658

Er det dette du peker på som en helt ekstrem økning? Og hva med alle som lider av depresjon, som ikke engang er målbart? Om noe så gir jo livet ofte mer mening i motgang og man hørte også mange psykiske syke si at de følte det var lettere å leve under pandemien for da følte de at de hadde noe å leve for. Du maler er sort-hvitt-bilde som ikke finnes.

Jeg er enig i at nedstengninger skal være siste utvei, men frem til store deler av befolkningen i risikosoner var vaksinert så kunne faktisk ikke myndighetene gjort det så mye annerledes, da måtte det ha gått på bekostning av alle andre som trenger et oppegående helsevesen, herunder også barn og unge.

Det andre du lister opp har liten sammenheng med dette, inflasjonen har vært forventet lenge (ta en titt på USA, antar det er et drømmescenario) og drevet frem av mange internasjonale forhold. Det er ikke slik at man kan basere liv, handel og økonomi på internasjonal handel og tro at man ikke selv rammes når det går galt. Norsk økonomi og valuta er en fjert på verdensmarkedet og er sårbar.
Isolasjon er ikke noe nytt nei. Men isolasjon av millioner av friske folk er nytt. Jeg prater for øvrig om dette på verdensbasis, ikke utelukkende nasjonalt. Inflasjon blir ikke drevet fram av "mange internasjonale forhold", det blir drevet fram av pengetrykking og overforbruk kombinert med for få varer i omløp. Det er derfor inflasjonsnivået ikke er det samme over hele verden.

Og det med at myndighetene "faktisk ikke" kunne gjort så mye annerledes er det vanskelig å tro at voksne folk fortsatt kan tro på. Vi må ikke lenger enn over svenskegrensen for å finne et land der ting blir gjort annerledes, selv om de også begikk visse feil.

Inflasjonen i Norge er jo lav sammenlignet med andre land?

Det er ikke spesielt vanskelig når man har sett innsiden av norsk helsevesen nei, du skal prise deg lykkelig om du går gjennom livet uten å måtte ha behov for det.

Det er vanvittig enkelt å sitte i ettertid og si hva som er rett og galt, og de som er flinkest til det er som regel de som kan minst, men som brauter høyest. Det er en styrke hos mennesker å kunne takle uante situasjoner og utfordringer, rettferdig eller ei. Men å påberope seg å være et offer, jeg blir bare kvalm. Dere er som en 5-år gammel jente som griner i butikken fordi dere ikke får iskrem, så svakt synes jeg det er.

Kritiser gjerne myndighetene for mye, men offer? Kjøss meg bak, flytt til USA og betal 20 000 kr for å få fjernet ørevoksen din.
Sist redigert av Queenie den man mar 06, 2023 2:55 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 2:39 pm
Jeg tror også at man lar være å innføre tydelige planer der flere en Guldvog får uttale seg. Og det er selvsagt ikke OK. Etter en slik raptus må man ta lærdom av hva som fungerte, hva som ikke fungerte og hvordan man kan møte neste bølge med mer smidighet og smartness.
Det er vel svært lite som tyder på at dette skjer.

Jeg var oppgitt da det startet, men da var det iallfall forståelig.
Vinteren 2021 synes jeg man var vel drøye i mange tilfeller, det var minste motstands utvei omtrent uansett.
Etter den tid ble det bare verre og verre, og det var tydelig at man ikke hadde noen interesse av å gjøre noe som helst annerledes.
Attpåtil ble dette forverret av en aldeles krisemaksimerende presse med sinnsyke folk som Hallvard Sandberg i spissen.

Så dessverre tror jeg at absolutt minimalt kommer til å bli annerledes ved eventuelt neste korsvei.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:53 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:46 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:40 pm

Vi har hatt dødelige pandemier før, isolasjon er ikke noe nytt når man skal unngå eller redusere smitte. Det fungerer så bra at vi ikke engang fikk en influensasesong.

Nå gikk vel tallene på selvmord ned under pandemien:

2018: 674
2019: 652
2020: 639
2021: 658

Er det dette du peker på som en helt ekstrem økning? Og hva med alle som lider av depresjon, som ikke engang er målbart? Om noe så gir jo livet ofte mer mening i motgang og man hørte også mange psykiske syke si at de følte det var lettere å leve under pandemien for da følte de at de hadde noe å leve for. Du maler er sort-hvitt-bilde som ikke finnes.

Jeg er enig i at nedstengninger skal være siste utvei, men frem til store deler av befolkningen i risikosoner var vaksinert så kunne faktisk ikke myndighetene gjort det så mye annerledes, da måtte det ha gått på bekostning av alle andre som trenger et oppegående helsevesen, herunder også barn og unge.

Det andre du lister opp har liten sammenheng med dette, inflasjonen har vært forventet lenge (ta en titt på USA, antar det er et drømmescenario) og drevet frem av mange internasjonale forhold. Det er ikke slik at man kan basere liv, handel og økonomi på internasjonal handel og tro at man ikke selv rammes når det går galt. Norsk økonomi og valuta er en fjert på verdensmarkedet og er sårbar.
Isolasjon er ikke noe nytt nei. Men isolasjon av millioner av friske folk er nytt. Jeg prater for øvrig om dette på verdensbasis, ikke utelukkende nasjonalt. Inflasjon blir ikke drevet fram av "mange internasjonale forhold", det blir drevet fram av pengetrykking og overforbruk kombinert med for få varer i omløp. Det er derfor inflasjonsnivået ikke er det samme over hele verden.

Og det med at myndighetene "faktisk ikke" kunne gjort så mye annerledes er det vanskelig å tro at voksne folk fortsatt kan tro på. Vi må ikke lenger enn over svenskegrensen for å finne et land der ting blir gjort annerledes, selv om de også begikk visse feil.

Inflasjonen i Norge er jo lav sammenlignet med andre land?

Det er ikke spesielt vanskelig når man har sett innsiden av norsk helsevesen nei, du skal prise deg lykkelig om du går gjennom livet uten å måtte ha behov for det.

Det er vanvittig enkelt å sitte i ettertid og si hva som er rett og galt, og de som er flinkest til det er som regel de som kan minst, men som brauter høyest. Det er en styrke hos mennesker å kunne takle uante situasjoner og utfordringer, rettferdig eller ei. Men å påberope seg å være et offer, jeg blir bare kvalm. Dere er som en 5-år gammel jente som griner i butikken fordi dere ikke får iskrem, så svakt synes jeg det er.

Kritiser gjerne myndighetene for mye, men offer? Kjøss meg bak, flytt til USA og betal 20 000 kr for å få fjernet ørevoksen din.
Jeg har ikke påberopt meg å være noe offer, selv om du av en eller annen grunn sier det to ganger. Si meg, kan du i det hele tatt lese? Hele innlegget ditt er usammenhengende ræl uten noen argumenter av noe slag. Jeg har for øvrig hatt min andel erfaring fra helsevesenet, og kan en del av det grunnet arbeidet mitt. Jeg mistenker også at jeg ville blitt enda mer familiær med helsevesenet, hvis jeg hadde fulgt det velmenende rådet ditt og faktisk kysset deg bak.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:58 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:53 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:46 pm

Isolasjon er ikke noe nytt nei. Men isolasjon av millioner av friske folk er nytt. Jeg prater for øvrig om dette på verdensbasis, ikke utelukkende nasjonalt. Inflasjon blir ikke drevet fram av "mange internasjonale forhold", det blir drevet fram av pengetrykking og overforbruk kombinert med for få varer i omløp. Det er derfor inflasjonsnivået ikke er det samme over hele verden.

Og det med at myndighetene "faktisk ikke" kunne gjort så mye annerledes er det vanskelig å tro at voksne folk fortsatt kan tro på. Vi må ikke lenger enn over svenskegrensen for å finne et land der ting blir gjort annerledes, selv om de også begikk visse feil.

Inflasjonen i Norge er jo lav sammenlignet med andre land?

Det er ikke spesielt vanskelig når man har sett innsiden av norsk helsevesen nei, du skal prise deg lykkelig om du går gjennom livet uten å måtte ha behov for det.

Det er vanvittig enkelt å sitte i ettertid og si hva som er rett og galt, og de som er flinkest til det er som regel de som kan minst, men som brauter høyest. Det er en styrke hos mennesker å kunne takle uante situasjoner og utfordringer, rettferdig eller ei. Men å påberope seg å være et offer, jeg blir bare kvalm. Dere er som en 5-år gammel jente som griner i butikken fordi dere ikke får iskrem, så svakt synes jeg det er.

Kritiser gjerne myndighetene for mye, men offer? Kjøss meg bak, flytt til USA og betal 20 000 kr for å få fjernet ørevoksen din.
Jeg har ikke påberopt meg å være noe offer, selv om du av en eller annen grunn sier det to ganger. Si meg, kan du i det hele tatt lese? Hele innlegget ditt er usammenhengende ræl uten noen argumenter av noe slag. Jeg har for øvrig hatt min andel erfaring fra helsevesenet, og kan en del av det grunnet arbeidet mitt. Jeg mistenker også at jeg ville blitt enda mer familiær med helsevesenet, hvis jeg hadde fulgt det velmenende rådet ditt og faktisk kysset deg bak.
Du har jo nevnt at du selv har blitt utsatt for både psykisk terror og et tyranni, om man forstår ordlyden riktig så vil det også være rett å kalle seg en overlevende av dette, og et offer.

Du hoppet jo bukk over selvmordstallene jeg presenterte og tilsvar til alt det andre du listet opp, skal du diskutere så får du følge opp dine egne påstander om du har et mål om å vinne debatten. Akkurat nå ser jo det rimelig dårlig ut
Sist redigert av Queenie den man mar 06, 2023 3:02 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 2:54 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 2:39 pm
Jeg tror også at man lar være å innføre tydelige planer der flere en Guldvog får uttale seg. Og det er selvsagt ikke OK. Etter en slik raptus må man ta lærdom av hva som fungerte, hva som ikke fungerte og hvordan man kan møte neste bølge med mer smidighet og smartness.
Det er vel svært lite som tyder på at dette skjer.

Jeg var oppgitt da det startet, men da var det iallfall forståelig.
Vinteren 2021 synes jeg man var vel drøye i mange tilfeller, det var minste motstands utvei omtrent uansett.
Etter den tid ble det bare verre og verre, og det var tydelig at man ikke hadde noen interesse av å gjøre noe som helst annerledes.
Attpåtil ble dette forverret av en aldeles krisemaksimerende presse med sinnsyke folk som Hallvard Sandberg i spissen.

Så dessverre tror jeg at absolutt minimalt kommer til å bli annerledes ved eventuelt neste korsvei.
Tror jeg også. Helsevesenet i Norge er kanskje dårligere enn noen gang før ved neste pandemi som kommer om noen år eller ti-år. Samme regla igjen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:48 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 2:40 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:39 pm

Det var du som sa at du "så med dine egne øyne hvor jævlig covid var". Er det ikke irrasjonelt å bruke anektodiske og subjektive bevis som grunnlag for hvordan man syns pandemihåndteringen burde være? Når jeg da viser til to stk som døde av influensa må de utvilsomt ha hatt pårørende som så med egne øyne hvor jævlig de hadde det. Jeg kan imidlertid ikke huske at foreldrene deres sendte inn leserinnlegg til avisene om at hele landet burde stenges ned av den grunn.

Det kan godt hende covid var verre enn influensa. Jeg er selv usikker, med tanke på kontroversen om hvem som døde med og ikke nødvendigvis av covid. Men la oss si at du har rett. Lockdown var uansett en forbrytelse og en tabbe, som man ennå ikke kan bevise reddet et eneste liv. Bevisene for de negative konsekvensene er imidlertid overveldende.
Hvis du ikke forstar at Covid var en langt farligere sak enn vanlig sesonginfluensa den første tiden så er det ikke håp for en debatt som bærer.

Og dette med forbrytelser og det der det får du ta med andre, det gidder jeg ikke forholde meg til.
Det var da en beleilig måte å avslutte en debatt på. "Du tar bare feil lizzom, innser du ikke det er du bare dum", kombinert med "jeg har ikke noe motargument til det du sier, så jeg later bare som jeg er for god for hele debatten".
Av og til står man så langt fra hverandre at det ikke er grunnlag for debatt. Jeg mener selvsagt jeg har rett, men det er ikke det som er greia. Jeg har bare erfart at det ikke er noe poeng i å holde liv i en ufruktbar debatt.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Tegnells revansje

I et stort intervju i Svenska Dagbladet i helgen snakket forhenværende statsepidemiolog Anders Tegnell ut. Saken var vinklet på at han endelig får revansje.

For det svenske statistikkbyrået har kommet frem til at Sverige hadde lavest overdødelighet i hele EU de siste tre årene.

De kommer til og med bedre ut enn Norge.

William_S

Legg inn av William_S »

Hetfield skrev: man mar 06, 2023 10:25 am
Champis skrev: man mar 06, 2023 10:21 am En fortjent en også.
Han har aldri tatt stilling til noe som helst angående narrativet om den nærmest ufeilbarlige pandemi-håndteringen av helsevesenset og regjeringen.

Konsensus-feiging kan man si..
Hans bidrag har vel stort sett vært zzzz.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 3:01 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:58 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:53 pm


Inflasjonen i Norge er jo lav sammenlignet med andre land?

Det er ikke spesielt vanskelig når man har sett innsiden av norsk helsevesen nei, du skal prise deg lykkelig om du går gjennom livet uten å måtte ha behov for det.

Det er vanvittig enkelt å sitte i ettertid og si hva som er rett og galt, og de som er flinkest til det er som regel de som kan minst, men som brauter høyest. Det er en styrke hos mennesker å kunne takle uante situasjoner og utfordringer, rettferdig eller ei. Men å påberope seg å være et offer, jeg blir bare kvalm. Dere er som en 5-år gammel jente som griner i butikken fordi dere ikke får iskrem, så svakt synes jeg det er.

Kritiser gjerne myndighetene for mye, men offer? Kjøss meg bak, flytt til USA og betal 20 000 kr for å få fjernet ørevoksen din.
Jeg har ikke påberopt meg å være noe offer, selv om du av en eller annen grunn sier det to ganger. Si meg, kan du i det hele tatt lese? Hele innlegget ditt er usammenhengende ræl uten noen argumenter av noe slag. Jeg har for øvrig hatt min andel erfaring fra helsevesenet, og kan en del av det grunnet arbeidet mitt. Jeg mistenker også at jeg ville blitt enda mer familiær med helsevesenet, hvis jeg hadde fulgt det velmenende rådet ditt og faktisk kysset deg bak.
Du har jo nevnt at du selv har blitt utsatt for både psykisk terror og et tyranni, om man forstår ordlyden riktig så vil det også være rett å kalle seg en overlevende av dette, og et offer.

Du hoppet jo bukk over selvmordstallene jeg presenterte og tilsvar til alt det andre du listet opp, skal du diskutere så får du følge opp dine egne påstander om du har et mål om å vinne debatten. Akkurat nå ser jo det rimelig dårlig ut
Hvor nevnte jeg at jeg selv har blitt utsatt for psykisk terror?
Når jeg sier slikt, viser jeg blant annet til de som ble nektet å ta farvel til sin døende mor eller bestemor på sykehjemmet for eksempel, før det var for sent. Det har ikke skjedd meg, men siden jeg evner å se forbi egne omstendigheter ser jeg at det er så rått, brutalt og hjerteløst omtrent som man får det. Psykisk terror kan fint brukes til slikt. Og igjen, jeg viser til hele den vestlige verden, ikke bare Norge.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

"Den største verdien i den svenske håndteringen, var nok at de unngikk å skremme en hel befolkning.

Det var hjerteskjærende da Norge nektet pårørende å ta farvel med sine egne på dødsleiet og at psykisk utviklingshemmede plutselig ikke fikk besøk.

At barn ikke fikk leke mer enn to sammen og at politiet jaktet på ungdom i parker var absurd."

Velkommen etter Meland..

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 3:14 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:48 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 2:40 pm

Hvis du ikke forstar at Covid var en langt farligere sak enn vanlig sesonginfluensa den første tiden så er det ikke håp for en debatt som bærer.

Og dette med forbrytelser og det der det får du ta med andre, det gidder jeg ikke forholde meg til.
Det var da en beleilig måte å avslutte en debatt på. "Du tar bare feil lizzom, innser du ikke det er du bare dum", kombinert med "jeg har ikke noe motargument til det du sier, så jeg later bare som jeg er for god for hele debatten".
Av og til står man så langt fra hverandre at det ikke er grunnlag for debatt.
Tøv. Du er bare feig, og later som at du "vant" diskusjonen med å ikke delta.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SmukkeBasse skrev: søn mar 05, 2023 12:02 pm
LittleSteven skrev: søn mar 05, 2023 11:58 am
Queenie skrev: søn mar 05, 2023 11:52 am

Mennesker anno 2023 takler ikke de minste av utfordringer.
Dine manglende empatiske evner slutter aldri å overraske.
Han har jo egentlig rett. Men én av grunnene til at folk er i dårligere stand til å takle utfordringer nå enn tidligere, er jo blant annet pga den psykiske terroren folk ble påført av koronatiltakene. Staten gjorde rett og slett befolkningen svakere, mer demoralisert og deprimerte. Mennesker er ikke skapt for å leve med en slik isolasjon og frykt over så lang tid.
Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 05, 2023 12:02 pm
LittleSteven skrev: søn mar 05, 2023 11:58 am

Dine manglende empatiske evner slutter aldri å overraske.
Han har jo egentlig rett. Men én av grunnene til at folk er i dårligere stand til å takle utfordringer nå enn tidligere, er jo blant annet pga den psykiske terroren folk ble påført av koronatiltakene. Staten gjorde rett og slett befolkningen svakere, mer demoralisert og deprimerte. Mennesker er ikke skapt for å leve med en slik isolasjon og frykt over så lang tid.
Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 05, 2023 12:02 pm

Han har jo egentlig rett. Men én av grunnene til at folk er i dårligere stand til å takle utfordringer nå enn tidligere, er jo blant annet pga den psykiske terroren folk ble påført av koronatiltakene. Staten gjorde rett og slett befolkningen svakere, mer demoralisert og deprimerte. Mennesker er ikke skapt for å leve med en slik isolasjon og frykt over så lang tid.
Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.
Er ikke du folk? Du og dine likesinnede virker jo å ha blitt mye mer negativt påvirket av dette enn oss hardhauser. Hvis man vet hva psykisk terror betyr så ville man aldri kaldt dette for der samme
Sist redigert av Queenie den man mar 06, 2023 4:54 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hetfield skrev: man mar 06, 2023 4:04 pm "Den største verdien i den svenske håndteringen, var nok at de unngikk å skremme en hel befolkning.

Det var hjerteskjærende da Norge nektet pårørende å ta farvel med sine egne på dødsleiet og at psykisk utviklingshemmede plutselig ikke fikk besøk.

At barn ikke fikk leke mer enn to sammen og at politiet jaktet på ungdom i parker var absurd."

Velkommen etter Meland..
Det kom ikke mye spørsmål om dette tidligere. Om alle tiltakene var forholdsmessige eller nødvendige. Om man ikke burde kunne tåle litt større risiko, osv. Det var stort sett rævdilting etter sveiseblinde Guldvog og hans lakeier, og også i noen tilfeller rop om enda flere og strengere tiltak.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 1:59 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 1:47 pm
LittleSteven skrev: man mar 06, 2023 2:04 am Jeg har aldri vært i mot den første lockdownen våren 2020. Da var alt kaotisk og man visste ingenting.
Bare så du er klar over det, så syns jeg du er en fornuftig og reflektert kar. Jeg har inntrykk av at vi står på samme side i denne saken, så jeg håper at du ikke vil ta det jeg nå skal si personlig.

Men det du sier her er noe jeg har sett flere andre si også, og jeg mener at det er en stor del av problemet.
Det var den første lockdownen som satte presedensen til resten av dem. Det var den første snøballen som begynte å rulle ned fjellsiden, og som det siden ble umulig å stoppe fordi den økte i tempo og omfang.

Jeg har aldri skjønt logikken bak "Vi vet ikke hva som skjer, så bare for å være på den sikre siden skal vi ødelegge utdanning- og jobbtilbud, bedrifter, økonomi, fysisk og psykisk helse, innføre de mest autoritære reglene siden 2. verdenskrig og ikke minst skrote alle de eksisterende planene vi hadde for en ny pandemi".

Det burde alltid ha vært klart at det ville føre til katastrofe, bare man tenker litt. Men det var det veldig få som gjorde i løpet av de marsdagene for tre år siden. I stedet for lot de fleste seg styre av panikk og følelser. Det betaler vi fortsatt dyrt for, og det vil vi fortsette med lenge.
Du er hysterisk. Nei, det endte ikke med katastrofe, men akkurat som at noen klikker når man ikke får øl eller dopapir på butikken så klikker andre av å ikke få drikke seg drita på favorittbula hver fredag.

Selvfølgelig skal myndighetene være forberedt på pandemier og ukjente trusler, det er dog åpenbare mangler i håndteringen. Hvordan det vil gå med en alvorlig pandemi og fortsette som om ingenting kan vel du også svare for, jeg har ikke tenkt til å være forsøkskanin i et slikt prosjekt.

Jeg må bare få påpeke hvor ekstremt lite nyanserte tanker du har, hvor du egentlig gjør deg fullstendig uvesentlig for korona-debatten.

«Klikker av å ikke få drikke seg drita på favorittbula hver fredag»

«Hvordan det vil gå med en pandemi og fortsette som ingenting»

Disse sitatene sier vel sitt….

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:04 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 3:14 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:48 pm

Det var da en beleilig måte å avslutte en debatt på. "Du tar bare feil lizzom, innser du ikke det er du bare dum", kombinert med "jeg har ikke noe motargument til det du sier, så jeg later bare som jeg er for god for hele debatten".
Av og til står man så langt fra hverandre at det ikke er grunnlag for debatt.
Tøv. Du er bare feig, og later som at du "vant" diskusjonen med å ikke delta.
Jeg er ikke så opptatt av å vinne debatter. Det er en irrasjonell ide at man deltar på et debattforum og så kåres det en vinner og en taper.

Jeg har deltatt på VGD og her på FD i alt for mange år og jeg kan telle på en hånd de gangene to stykker har diskutert og den ene parten har snudd og blitt enig med den andre.

Og de som kjenner meg her inne vet at feig ikke er et dekkende adjektiv for meg. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener, men jeg er heller ikke redd for å bestemme meg for at en debatt er fånyttes.

Sånn. Nå er jeg ferdigsnakket. Da kan du komme med enda en fornærmelse så er det the end.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:52 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm

Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.
Er ikke du folk? Du og dine likesinnede virker jo å ha blitt mye mer negativt påvirket av dette enn oss hardhauser. Hvis man vet hva psykisk terror betyr så ville man aldri kaldt dette for der samme
Akkurat mindre begavet tror jeg faktisk ikke at du er. Får jeg ikke lov til å ytre noen generelle betraktninger om, la oss si; eldreomsorgen, bussjåfører, servitører, lærere eller til og med bare folk generelt, uten at det nødvendigvis skal være gjeldende for meg konkret?

Koronatiltakene rammet selvsagt folk skjevt. For meg personlig ble ikke hverdagen så veldig annerledes. Men så lenge det rammet enkelte utsatte grupper som nevnt i forrige innlegg, vil jeg absolutt si at det er dekkende å si psykisk terror ja. Er ikke en del av selve definisjonen på terror å spre frykt? Ble ikke det gjort under pandemien?
Det å nekte folk å ta farvel med sine kjære på dødsleiet er naturligvis under samme betegnelse.

Du kjenner godt til forskjellen på å påpeke det, og si at man selv er et "offer". Du vet det veldig godt. Den eneste naturlige forklaringen som gjenstår da, er at du er et simpelt troll.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 5:12 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:04 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 3:14 pm

Av og til står man så langt fra hverandre at det ikke er grunnlag for debatt.
Tøv. Du er bare feig, og later som at du "vant" diskusjonen med å ikke delta.
Jeg er ikke så opptatt av å vinne debatter. Det er en irrasjonell ide at man deltar på et debattforum og så kåres det en vinner og en taper.

Jeg har deltatt på VGD og her på FD i alt for mange år og jeg kan telle på en hånd de gangene to stykker har diskutert og den ene parten har snudd og blitt enig med den andre.

Og de som kjenner meg her inne vet at feig ikke er et dekkende adjektiv for meg. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener, men jeg er heller ikke redd for å bestemme meg for at en debatt er fånyttes.

Sånn. Nå er jeg ferdigsnakket. Da kan du komme med enda en fornærmelse så er det the end.
Ok, siden du sier det så.
Du er feig ikke fordi du "sier det du mener", men heller fordi du nekter å forholde deg til motargumenter.

Enten kan man si argumentene imot, eller så kan man justere eget syn. Siden du ikke er i stand til førstnevnte, og likevel nekter det andre, så velger du dermed å stikke fingrene i ørene og synge "lalala" sånn at det overdøver alt annet. Det er det som er feigt, å ikke ville konfrontere ubehageligheten som trengs for å ombestemme seg bare littegran eller å finne mer overbevisende motargumenter.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 3:01 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 2:58 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 2:53 pm


Inflasjonen i Norge er jo lav sammenlignet med andre land?

Det er ikke spesielt vanskelig når man har sett innsiden av norsk helsevesen nei, du skal prise deg lykkelig om du går gjennom livet uten å måtte ha behov for det.

Det er vanvittig enkelt å sitte i ettertid og si hva som er rett og galt, og de som er flinkest til det er som regel de som kan minst, men som brauter høyest. Det er en styrke hos mennesker å kunne takle uante situasjoner og utfordringer, rettferdig eller ei. Men å påberope seg å være et offer, jeg blir bare kvalm. Dere er som en 5-år gammel jente som griner i butikken fordi dere ikke får iskrem, så svakt synes jeg det er.

Kritiser gjerne myndighetene for mye, men offer? Kjøss meg bak, flytt til USA og betal 20 000 kr for å få fjernet ørevoksen din.
Jeg har ikke påberopt meg å være noe offer, selv om du av en eller annen grunn sier det to ganger. Si meg, kan du i det hele tatt lese? Hele innlegget ditt er usammenhengende ræl uten noen argumenter av noe slag. Jeg har for øvrig hatt min andel erfaring fra helsevesenet, og kan en del av det grunnet arbeidet mitt. Jeg mistenker også at jeg ville blitt enda mer familiær med helsevesenet, hvis jeg hadde fulgt det velmenende rådet ditt og faktisk kysset deg bak.
Du har jo nevnt at du selv har blitt utsatt for både psykisk terror og et tyranni, om man forstår ordlyden riktig så vil det også være rett å kalle seg en overlevende av dette, og et offer.

Du hoppet jo bukk over selvmordstallene jeg presenterte og tilsvar til alt det andre du listet opp, skal du diskutere så får du følge opp dine egne påstander om du har et mål om å vinne debatten. Akkurat nå ser jo det rimelig dårlig ut

Jeg vet ikke om du vet hvordan det psykiske hos mennesker fungerer, men prosessen mot selvmord kan ofte være veldig lang. Man blir ikke litt nedstemt den ene uka og tar selvmord den neste. Faktum er at det man betegner som «alvorlige samtaler» hos diverse krisetelefonen og andre som prøver å hjelpe folk med psykiske plager, har økt ganske kraftig. Det er i tillegg blitt en veldig stor økning i antallet med spiseforstyrrelser etc. Det er naturlig at dette over tid vil gi en del alvorlige konsekvenser.

Champis

Legg inn av Champis »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm
SmukkeBasse skrev: søn mar 05, 2023 12:02 pm

Han har jo egentlig rett. Men én av grunnene til at folk er i dårligere stand til å takle utfordringer nå enn tidligere, er jo blant annet pga den psykiske terroren folk ble påført av koronatiltakene. Staten gjorde rett og slett befolkningen svakere, mer demoralisert og deprimerte. Mennesker er ikke skapt for å leve med en slik isolasjon og frykt over så lang tid.
Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.

Det grenser nesten til idioti å diskutere med Queenie, for hun er en av de mest uredelige debattantene på hele forumet. Jeg klarer ikke å la være å svare på et par ting selv, men må prøve å begrense meg.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:52 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm

Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.
Er ikke du folk? Du og dine likesinnede virker jo å ha blitt mye mer negativt påvirket av dette enn oss hardhauser. Hvis man vet hva psykisk terror betyr så ville man aldri kaldt dette for der samme

«Hardhaus» som argumenterer for tiltak mot et virus ala korona 😂 Nå har jeg sett det også!

Queenie

Legg inn av Queenie »

SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 5:23 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:52 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm

Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.
Er ikke du folk? Du og dine likesinnede virker jo å ha blitt mye mer negativt påvirket av dette enn oss hardhauser. Hvis man vet hva psykisk terror betyr så ville man aldri kaldt dette for der samme
Akkurat mindre begavet tror jeg faktisk ikke at du er. Får jeg ikke lov til å ytre noen generelle betraktninger om, la oss si; eldreomsorgen, bussjåfører, servitører, lærere eller til og med bare folk generelt, uten at det nødvendigvis skal være gjeldende for meg konkret?

Koronatiltakene rammet selvsagt folk skjevt. For meg personlig ble ikke hverdagen så veldig annerledes. Men så lenge det rammet enkelte utsatte grupper som nevnt i forrige innlegg, vil jeg absolutt si at det er dekkende å si psykisk terror ja. Er ikke en del av selve definisjonen på terror å spre frykt? Ble ikke det gjort under pandemien?
Det å nekte folk å ta farvel med sine kjære på dødsleiet er naturligvis under samme betegnelse.
Både du og jeg vet at jeg er langt over snittet intelligent, derfor sårer det nok litt at du får passet såpass påskrevet her.

Folk har ikke blitt nektet å ta farvel med sine kjære (snakker generelt om sykehjem), på sykehusene var det annerledes, men der var det også mye strengere (som jo er naturlig da de har mange svake og svært utsatte pasienter).

Flott, da innrømmer du å ha sagt at du og alle andre var utsatt for psykisk terror og du mener også at vi er ofre for dette. Det mener jeg er en patetisk offergjøring på nivå med sytet til Märtha L.
Sist redigert av Queenie den man mar 06, 2023 6:02 pm, redigert 1 gang totalt.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Champis skrev: man mar 06, 2023 5:36 pm Det grenser nesten til idioti å diskutere med Queenie, for hun er en av de mest uredelige debattantene på hele forumet. Jeg klarer ikke å la være å svare på et par ting selv, men må prøve å begrense meg.
Takk for advarselen. Ser nå at du har helt rett.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Man kan ikke vinne alle debatter, SmukkeBasse (selv om lysten er aldri så stor). Tolker det dithen at du gir opp.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: man mar 06, 2023 5:36 pm
SmukkeBasse skrev: man mar 06, 2023 4:10 pm
Queenie skrev: man mar 06, 2023 4:06 pm

Dine egne ord. Minner meg om Märtha Louise
Jeg spurte om hvor jeg sa at jeg selv hadde blitt utsatt for dette. Det var du hevdet at jeg sa, og som jeg ba deg sitere meg på. Fant du ikke noe? Sjokkerende.

Det grenser nesten til idioti å diskutere med Queenie, for hun er en av de mest uredelige debattantene på hele forumet. Jeg klarer ikke å la være å svare på et par ting selv, men må prøve å begrense meg.
Problemet her inne er at det er to fronter der ingen sier i mot de som roper og hoier om det ene og det andre. LittleSteven har sågar likt et innlegg som kalte meg feig. Men den er grei. Jeg legger det på minnet. Den som kalte meg feig driter jeg i. Slike døgnfluer som bare kan diskutere med skittkasting blir aldri gamle på forumet uansett. Men det er de som har vært her en stund som skuffer meg når de åpenlyst støtter hets.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 4:54 pm
Hetfield skrev: man mar 06, 2023 4:04 pm "Den største verdien i den svenske håndteringen, var nok at de unngikk å skremme en hel befolkning.

Det var hjerteskjærende da Norge nektet pårørende å ta farvel med sine egne på dødsleiet og at psykisk utviklingshemmede plutselig ikke fikk besøk.

At barn ikke fikk leke mer enn to sammen og at politiet jaktet på ungdom i parker var absurd."

Velkommen etter Meland..
Det kom ikke mye spørsmål om dette tidligere. Om alle tiltakene var forholdsmessige eller nødvendige. Om man ikke burde kunne tåle litt større risiko, osv. Det var stort sett rævdilting etter sveiseblinde Guldvog og hans lakeier, og også i noen tilfeller rop om enda flere og strengere tiltak.
Ikke glem Høie med linjalen. Bra det omsider blir litt diskusjon rundt dette og hvorfor politikerne virket besatt av å adlyde duoen Guldvog/Nakrem og ikke de egentlige fagfolkene i FHI. Samtidig drev en liten gjeng hysteriske leger på med å malte fanden på veggen med en ukritisk presse som mikrofonstativ.

Det er på tide at disse dustete forestillingene om at vi var "verdensmestre i coronahåndtering" bør legges døde. Håndteringen var i grunnen lite imponerende og preget av at de som hadde minst peiling skulle få dominere. Aller helst uimotsagt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Folk_flesk skrev: man mar 06, 2023 6:22 pm Ikke glem Høie med linjalen. Bra det omsider blir litt diskusjon rundt dette og hvorfor politikerne virket besatt av å adlyde duoen Guldvog/Nakrem og ikke de egentlige fagfolkene i FHI. Samtidig drev en liten gjeng hysteriske leger på med å malte fanden på veggen med en ukritisk presse som mikrofonstativ.

Det er på tide at disse dustete forestillingene om at vi var "verdensmestre i coronahåndtering" bør legges døde. Håndteringen var i grunnen lite imponerende og preget av at de som hadde minst peiling skulle få dominere. Aller helst uimotsagt.
Jeg tror man kunne kommet ganske langt med bare små lettelser i tiltakene. Det verste var egentlig at man sendte hjem studenter i nesten et halvår i den verste perioden, og ditto med påtvunget hjemmekontor i svært lange perioder. For unge voksne er studieplassen eller kontoret viktige arenaer for å treffe folk og være sosiale og det blir helt spinnvilt når man ikke begrenser dette i bare noen få uker, men faktisk i flere måneder. Og for mange var det ikke bare begrensning, men full stopp.

I tillegg kommer den ekstremt lange nedstengningen av breddeidrett, samt de spinnvilt rigide kravene for antall på arrangementer. Det kunne vært en konsertsal med plass til 1000 stk og det kunne være bare 20 eller 50 der. Det var regelrett reinspikka idioti.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LittleSteven skrev: man mar 06, 2023 6:28 pm
PapaSmurf skrev: man mar 06, 2023 6:10 pm
Champis skrev: man mar 06, 2023 5:36 pm


Det grenser nesten til idioti å diskutere med Queenie, for hun er en av de mest uredelige debattantene på hele forumet. Jeg klarer ikke å la være å svare på et par ting selv, men må prøve å begrense meg.
Problemet her inne er at det er to fronter der ingen sier i mot de som roper og hoier om det ene og det andre. LittleSteven har sågar likt et innlegg som kalte meg feig. Men den er grei. Jeg legger det på minnet. Den som kalte meg feig driter jeg i. Slike døgnfluer som bare kan diskutere med skittkasting blir aldri gamle på forumet uansett. Men det er de som har vært her en stund som skuffer meg når de åpenlyst støtter hets.
Den tommelen burde jeg holdt meg for god til, beklager! Trukket tilbake nå.
Jeg tok det ganske personlig det du skrev i natt, og syntes forklaringen din i oppfølgingen var litt tynn, så litt høy temperatur i topplokket. Synes det er litt merkelig å komme inn i en tråd og skrive "jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke tiden sin på det der nå lenger". Dog, debatten i sted var selvsagt ikke greit, så jeg beklager som sagt ;)
Den er grei.

Men jeg mente det jeg sa i natt. Hadde vært bra dust om jeg kritiserte andre for å henge på FD.

Jeg er opptatt av at folk nå må ut og leve livet som før. Mange ble fryktelig glad i godstolen under Corona. Alle trodde folk skulle løpe ut og oppføre seg som Norge i mai 1945, men så skjedde det ikke sånn. Og selv nå som Corona begynner å bli et blekt minne er det fortsatt lite folk ute og får kulturopplevelser. Det kan jo ha noe med rente, prisøkningen osv også nå da, men jeg tror mange hadde hatt godt av å komme seg ut på livet.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Problemet med den norske koronahåndteringen var at man lot seg påvirke av hvordan andre land håndterte koronaen. Vi fikk dermed en internasjonale generisk standard håndtering, der det ikke ble tatt hensyn til kontekst som sammensetning av populasjon, kvaliteten på helsevesen og grad av tettboddhet. Det er åpenbart at korona først og fremst var en storby-epidemi, som særlig rammet verdens mest tett befolkede områder. I Norge hadde vi alle forutsetninger for å håndtere koronaen på en mildere måte, men med god hjelp av medier som gikk i takt ble det et folkekrav at også Norge skulle håndtere koronaen slik man gjorde det i Kina. New York og London. I ettertid bør det være åpenbart at dette var en feilslått og overdreven strategi i et land som Norge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»