Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
SirJames

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: ons des 14, 2022 2:52 pm Staten Virginia i USA har nå vedtatt at dersom "students with disabilities" (uklart hva som ligger i dette begrepet) ønsker at lærere og elever skal gå med munnbind, så må de gjøre det.

https://wtop.com/virginia/2022/12/stude ... c-schools/

Sitat: "The state and the parents reached a settlement Monday, according to the American Civil Liberties Union of Virginia, in which the state agreed that requiring public school teachers and students to wear masks is a reasonable modification, under the executive order, for students with disabilities who request the masking."

Sirkuset med disse antivitenskapelige tøystykkene forsetter altså i USA.
USA har vel blitt et eneste stort sirkus det siste tiåret..

Har vært der 5-6 ganger, og elsker mye ved det landet, men føler vel at det blir en stund til neste gang man reiser dit..

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Enda et eksempel på hvor dårlig stelt det er:

https://www.f-b.no/bekymret-sykehussjef ... 59-2812401

SirJames

Legg inn av SirJames »

Er det ikke "verdens beste helsevesen" som har vært slagordet til sveiseblinde politikere i årevis?

Etter min mening er det det beste eksempelet på at nettopp politikere ikke har kontakt med virkeligheten.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: lør des 17, 2022 2:03 pm Er det ikke "verdens beste helsevesen" som har vært slagordet til sveiseblinde politikere i årevis?

Etter min mening er det det beste eksempelet på at nettopp politikere ikke har kontakt med virkeligheten.
Jo, men politikere lyver hele tiden. Det tåpelig er naive velgere som tror på alt de sier. For de som leser aviser og har kontakt med det store utland vet at dette aldri har stemt. Men forutsetter nå at i pandemien så har folk fått med seg den virkelige tilstanden til det norske helsevesenet. Dog, så lenge vi møter dyktige og blide leger, sykepleiere og andre helsepersonell, tror jeg folk fortsatt er håpløst blinde. De vet jo ikke om noe annet.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Winnowill skrev: fre des 16, 2022 3:22 pm Finner det meget spesielt at etter all denne debatten om sykehuskapasitet som man hadde gjennom koronaperioden, så er vi fortsatt der at sykehusene/helsetjenester kommer til å knele pga for mye sykdomsvarianter/virusbølger samtidig. Det føles som om all den debatten var helt poengløs all den tiden man ENDA ikke har gjort grep for at man i fremtiden skal forsterke denne beredskapen.
Hva var vitsen? Det hele virker så tafatt og lammende.
Skal man ha det slik hver vinter fremover altså?
Mye skyldes foretaksmodellen. Men mye skyldes også at vi lever lenger, blant annet fordi det finnes flere muligheter for behandling enn det gjorde før, og at det blir forholdsvis færre yrkesaktive til å betale for moroa.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Solvgutt1 skrev: fre des 16, 2022 4:18 pm Enda mer spesielt at alle helseforetak har fått beskjed om å kutte ganske kraftig i kostnadene inn mot 2023. Det er ikke en opprustning av primærhelsetjenestene på gang, akkurat.
Jeg innbiller meg at du mener spesialisthelsetjenesten. Men det er ingen opprusting av primærhelsetjenesten, heller.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SirJames skrev: lør des 17, 2022 2:03 pm Er det ikke "verdens beste helsevesen" som har vært slagordet til sveiseblinde politikere i årevis?

Etter min mening er det det beste eksempelet på at nettopp politikere ikke har kontakt med virkeligheten.
Politikerne tenker sykehus på samme måte som deg og meg, mens helseforetakene tenker lønnsomhet.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Hardy-guttene skrev: lør des 17, 2022 5:03 pm
SirJames skrev: lør des 17, 2022 2:03 pm Er det ikke "verdens beste helsevesen" som har vært slagordet til sveiseblinde politikere i årevis?

Etter min mening er det det beste eksempelet på at nettopp politikere ikke har kontakt med virkeligheten.
Politikerne tenker sykehus på samme måte som deg og meg, mens helseforetakene tenker lønnsomhet.
Det er politikkarane som har bestemt at foretaka skal tenke lønnsomheit. Blant anna med stykkprisfinanseringa.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

MRSA skrev: lør des 17, 2022 5:19 pm
Hardy-guttene skrev: lør des 17, 2022 5:03 pm
SirJames skrev: lør des 17, 2022 2:03 pm Er det ikke "verdens beste helsevesen" som har vært slagordet til sveiseblinde politikere i årevis?

Etter min mening er det det beste eksempelet på at nettopp politikere ikke har kontakt med virkeligheten.
Politikerne tenker sykehus på samme måte som deg og meg, mens helseforetakene tenker lønnsomhet.
Det er politikkarane som har bestemt at foretaka skal tenke lønnsomheit. Blant anna med stykkprisfinanseringa.
Litt klosset uttrykt av meg. De som innførte foretaksmodellen er for lengst borte. Dagens politkere tenker sykehus når de bevilger penger, men de som får pengene tenker på pasienter som utgifter og ansatte som kostnader.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Feigl-Ding klarer endelig å få ereksjon igjen når han kan rapportere om at verden går under pga krisesituasjonen i Kina, før han 45 tweets nedenfor i den endeløse twitter-tråden sin plutselig sier at det ikke er ''thermonuclear bad'' allikevel, men han blir da plutselig økonom.



8) I’m going to pause for a moment—am I saying this will be the start of another “Thermonuclear bad” #COVID wave worldwide? Not necessarily via virus directly— but the global economic fallout from China’s new mega tsunami wave will be ugly. You can ignore my words at own peril.

basillen

Legg inn av basillen »

Lew_Ashby skrev: man des 19, 2022 11:44 am Feigl-Ding klarer endelig å få ereksjon igjen når han kan rapportere om at verden går under pga krisesituasjonen i Kina, før han 45 tweets nedenfor i den endeløse twitter-tråden sin plutselig sier at det ikke er ''thermonuclear bad'' allikevel, men han blir da plutselig økonom.

8) I’m going to pause for a moment—am I saying this will be the start of another “Thermonuclear bad” #COVID wave worldwide? Not necessarily via virus directly— but the global economic fallout from China’s new mega tsunami wave will be ugly. You can ignore my words at own peril.
"Thermonuclear bad", liksom. Herregud for en klovn.

William_S

Legg inn av William_S »

Og fastlegene må bruke tid og ressurser på attester til ellers frisk ungdom pga fraværsgrensa
https://www.nrk.no/vestland/fravaersgre ... 1.16219778

William_S

Legg inn av William_S »

Dagbladet frem med Skremmer'n og akkurat nå oppslag om at pasienter i Helse Nord Trønderlag bes om å bruke munnbind om de har luftveissymptomer. Lurer på når det begynner å komme krav fra diverse fagforeninger som Legeforeningen og lignende om munnbind. Vil ikke overraske meg om noe sånt kommer de nærmeste dagene. Det vil i så fall være spesielt om slike krav kommer når problemet faktisk ikke er covid 19.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=117733

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... ke-per-uke

Immunitetsgjelden kommer tilbake med renters rente.

basillen

Legg inn av basillen »

Hetfield skrev: tir des 20, 2022 11:05 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... ke-per-uke

Immunitetsgjelden kommer tilbake med renters rente.
Men fremdeles stilles ikke politikerne til veggs for den elendige sykehuskapasiteten.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

basillen skrev: tir des 20, 2022 11:10 pm Men fremdeles stilles ikke politikerne til veggs for den elendige sykehuskapasiteten.
Det er ikke bare pasientene som er syke, de ansatte er også syke. Det sies at en del intensivsykepleiere har sluttet etter koronaen, og da er det ikke nok å pøse ut på millioner hvis det ikke er folk til å være på jobb. Det har vært mye stress det siste året, også ift. vaksiner.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hever- ... s/78117703

Men at de isolerer smittebærende pasienter fortsatt, er vel deres eget valg. Og kanskje ikke noe de gjorde før 2020.

basillen

Legg inn av basillen »

Soteria skrev: tir des 20, 2022 11:50 pm
basillen skrev: tir des 20, 2022 11:10 pm Men fremdeles stilles ikke politikerne til veggs for den elendige sykehuskapasiteten.
Det er ikke bare pasientene som er syke, de ansatte er også syke. Det sies at en del intensivsykepleiere har sluttet etter koronaen, og da er det ikke nok å pøse ut på millioner hvis det ikke er folk til å være på jobb. Det har vært mye stress det siste året, også ift. vaksiner.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hever- ... s/78117703

Men at de isolerer smittebærende pasienter fortsatt, er vel deres eget valg. Og kanskje ikke noe de gjorde før 2020.
Jeg har selvsagt fått med meg at de ansatte også er syke. Og det er nettopp derfor jeg stiller meg kritisk til at man enda ikke har gjort noe for å øke kapasiteten slik at helsevesenet faktisk hadde stått bedre rustet til å håndtere disse vinterbølgene.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

G. Nyborg har innledet en ny offensiv med at hun er oppgitt over de som sier vaksinasjon av barn ikke er nødvendig og også oppgitt over de som ikke tok luftbårne virus alvorlig nok.

Det er godt å se at hun har evnen til å fornye seg.

William_S

Legg inn av William_S »

Nye takter fra Kina nå altså - de sier nå at de vil tilrette for reiser over landegrensene når det er beleilig. Jeg tipper nok de internasjonale grensene til Kina nok da vil åpne i løpet av våren 2023. Jeg tror det har vært mye frustrasjon blant kineserne når de har sett at resten av verden fungerer som normalt mens de har måttet oppleve å bli innestengt pga en positiv case i nabolaget. Siden mars 2020 har grensene til Kina vært stengt. Mens resten av verden har åpna sine grenser har Kina latt dem forbli stengt i praksis (dvs kravene om å reise inner så å si umulige å forstå seg på, karantenehotell, diverse tester før avreise og lignende at å reise dit gjør man ikke med mindre man ikke helt MÅ).

Det er jo egentlig et ganske fint land, men med et møkkaregime. Mye og rik historie. Blitt noen turer dit til Beijing, Shanghai og så har jeg også besøkt Guangzhou helt sør i landet.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Hetfield skrev: tir des 20, 2022 11:05 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... ke-per-uke

Immunitetsgjelden kommer tilbake med renters rente.
Det er vel snart ikke "lov" lenger å bli syk.. om vinteren må man regne med at folk får noe virus-greie.. omgangssyke er vanligvis normalt at noen får også..

William_S

Legg inn av William_S »

Å hjelpe meg det finnes faktisk personer der ute som vil ha varige tiltak. Men denne tankegangen er nok dessverre basert på følelser siden hun mistet sønnen til covid. Altså alle skjønner jo at det er ekstremt tøft å miste sin sønn til covid. Jeg tror ingen vil hevde noe annet.Men derfra å gå til at man ønsker varige tiltak er ganske ekstremt. Man må også kunne evne å se det store bildet. Og er egentlig 158 mennesker under 65 år et høyt tall? Jeg vil tro mesteparten befinner seg i aldersgruppa 50-65 år. Dette er en aldersgruppe det ofte er ekstremt store forskjeller i helsetilstanden til folk. En god del er superspreke og løper maraton, men det finnes også en ikke ubetydelig andel som er rammet av demens og andre sykdommer i denne aldersgruppen.
– Vi var flinke i starten, men så kom trettheten sigende. Når vi ser disse konsekvensene tenker jeg at vi burde hatt noen varige tiltak. Vi er ikke ferdige med dette. Smitten er her fortsatt, sier hun.
https://www.nrk.no/osloogviken/petter-_ ... 1.16217983

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: ons des 21, 2022 10:04 am Å hjelpe meg det finnes faktisk personer der ute som vil ha varige tiltak. Men denne tankegangen er nok dessverre basert på følelser siden hun mistet sønnen til covid. Altså alle skjønner jo at det er ekstremt tøft å miste sin sønn til covid. Jeg tror ingen vil hevde noe annet.Men derfra å gå til at man ønsker varige tiltak er ganske ekstremt. Man må også kunne evne å se det store bildet.
https://www.nrk.no/osloogviken/petter-_ ... 1.16217983
Vel, kan skjønne at en mor til en 33-åring som døde reagerer på en litt annen måte på dette enn det mange andre gjør. Men varige tiltak er rimelig skummelt ja. Da krysser man en strek som overhodet ikke bør krysses. Det hadde vært ekstremt skummelt om de bekymrede skulle fått permanent satt premissene og begrenset friheten til de som ikke er bekymret for dette.

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: ons des 21, 2022 10:09 am
William_S skrev: ons des 21, 2022 10:04 am Å hjelpe meg det finnes faktisk personer der ute som vil ha varige tiltak. Men denne tankegangen er nok dessverre basert på følelser siden hun mistet sønnen til covid. Altså alle skjønner jo at det er ekstremt tøft å miste sin sønn til covid. Jeg tror ingen vil hevde noe annet.Men derfra å gå til at man ønsker varige tiltak er ganske ekstremt. Man må også kunne evne å se det store bildet.
https://www.nrk.no/osloogviken/petter-_ ... 1.16217983
Vel, kan skjønne at en mor til en 33-åring som døde reagerer på en litt annen måte på dette enn det mange andre gjør. Men varige tiltak er rimelig skummelt ja. Da krysser man en strek som overhodet ikke bør krysses. Det hadde vært ekstremt skummelt om de bekymrede skulle fått permanent satt premissene og begrenset friheten til de som ikke er bekymret for dette.
Ja jeg er ikke uenig i det du sier og jeg skrev vel litt om det i innlegget mitt og. Men det som gjør dette også litt spesielt er at hun også er sykepleier og drev med smittesporing og at det var mange unge som var livredde. Antagelig var det da noen av pre-omikron variantene som herjet og pre-vaksinering. Skal dog sies at hun ikke presiserer hvilke varige tiltak hun ønsker. Om det er sunn fornuft som å holde seg hjemme når man er syk , holde god håndhygiene osv så kan jeg nok ikke være helt uenig i det. Men er det snakk om å permanent holde avstand, permanent munnbind osv da er vi på en helt annen planet.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KongOlav2 skrev: ons des 21, 2022 10:09 am
William_S skrev: ons des 21, 2022 10:04 am Å hjelpe meg det finnes faktisk personer der ute som vil ha varige tiltak. Men denne tankegangen er nok dessverre basert på følelser siden hun mistet sønnen til covid. Altså alle skjønner jo at det er ekstremt tøft å miste sin sønn til covid. Jeg tror ingen vil hevde noe annet.Men derfra å gå til at man ønsker varige tiltak er ganske ekstremt. Man må også kunne evne å se det store bildet.
https://www.nrk.no/osloogviken/petter-_ ... 1.16217983
Vel, kan skjønne at en mor til en 33-åring som døde reagerer på en litt annen måte på dette enn det mange andre gjør. Men varige tiltak er rimelig skummelt ja. Da krysser man en strek som overhodet ikke bør krysses. Det hadde vært ekstremt skummelt om de bekymrede skulle fått permanent satt premissene og begrenset friheten til de som ikke er bekymret for dette.
Er forståelig det. Men når to unge gutter døde av influensa i januar 2020, rett før covid-19 ble påvist her i Norge, så var det ingen som brydde seg nevneverdig.

William_S

Legg inn av William_S »

Og Oslo kommune melder om stor pågang på allmennlegevakten. Spørsmålet er om mange av disse besøkene er unødvendige. Det å stikke på legevaka for en forkjølelse virker jo litt overkill.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

William_S skrev: ons des 21, 2022 12:25 pm Og Oslo kommune melder om stor pågang på allmennlegevakten. Spørsmålet er om mange av disse besøkene er unødvendige. Det å stikke på legevaka for en forkjølelse virker jo litt overkill.
Er vel kanskje noen som håper på en sykmelding til over nyttår.. (Huff, den var kanskje litt stygg.)

William_S

Legg inn av William_S »

pfrog567 skrev: ons des 21, 2022 12:34 pm
William_S skrev: ons des 21, 2022 12:25 pm Og Oslo kommune melder om stor pågang på allmennlegevakten. Spørsmålet er om mange av disse besøkene er unødvendige. Det å stikke på legevaka for en forkjølelse virker jo litt overkill.
Er vel kanskje noen som håper på en sykmelding til over nyttår.. (Huff, den var kanskje litt stygg.)
Hehe vel legevakta sykemelder ikke for lange perioder om gangen, den oppfølgingen der tas jo med fastlege. Og det er sikkert mye av behovet som er reelt, men det er mange som oppsøker legevakten unødvendig. Men så er det jo en del som står uten fastlege og da så da er det kanskje ikke mange alternativer.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg så en dame som brukte munnbind ute på søndagstur her i Krsand.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Underlig å ønske varige tiltak, når sønnen døde noen uker etter å ha tatt vaksinen. Han døde på den samme måten som sykepleierne som hadde tatt AstraZeneca i 2021. Det begynner nå å komme forskning som sier at vaksinene kan skape blodpropper. Det er allerede lenge siden sprøytene begynte å bli kalt "clot shot" på internett.

https://www.ibtimes.sg/fda-study-links- ... port-68186

Jeg reiser ikke til legevakten for forkjølelse eller influensa, men hvis folk ikke blir friske igjen kan de bli ganske desperate. Dvs. hvis de føler seg forkjølte mye av året. Men legevakten kan dessverre ikke gjøre noe med dette.

William_S

Legg inn av William_S »

Soteria skrev: ons des 21, 2022 1:28 pm Underlig å ønske varige tiltak, når sønnen døde noen uker etter å ha tatt vaksinen. Han døde på den samme måten som sykepleierne som hadde tatt AstraZeneca i 2021. Det begynner nå å komme forskning som sier at vaksinene kan skape blodpropper. Det er allerede lenge siden sprøytene begynte å bli kalt "clot shot" på internett.

https://www.ibtimes.sg/fda-study-links- ... port-68186

Jeg reiser ikke til legevakten for forkjølelse eller influensa, men hvis folk ikke blir friske igjen kan de bli ganske desperate. Dvs. hvis de føler seg forkjølte mye av året. Men legevakten kan dessverre ikke gjøre noe med dette.
For unge menn har dette vært tilfellet ja, særlig i forbindelse med Moderna. Men det er nok ikke vaksinen som er dødsårsaken i dette tilfellet her.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»