🏆Hva blir VM-Finalen?

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

🏆Hva blir VM-Finalen?

Legg inn av JODDEMM »

Brasil, Argentina, Nederland og Kroatia på den ene siden (2 Verdensmestre, 2 tapende finalister)

Frankrike, England, Portugal og Marokko på den andre siden (2 Verdensmestre, 1 bronsevinner, 1 som er i kvartfinale for første gang)

16 mulige konstellasjoner nå før kvartfinalene går i gang i morgen!

1: 🇧🇷-🇨🇵: "tyngste" mulige kampen med 7 VM-Gull i beltet (5-2)
* også den mest folkerike duellen
* møttes i VM-Finalen 1998 der Frankrike vant 3-0
* også kvartfinalene i 06 og 86 endte med fransk avansement mens Brasil vant semifinalen i 1958!

2: 🇦🇷-🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿: 2 Verdensmestre med "bare 3 Gull totalt" møtes
* 3 engelske seire i kvartfinalen 1966 samt gruppespillene i 62 og 02
* 2 argentinske avansement i en viss kvartfinale i 86, samt 8-delsfinalen i 98 som bla.a inneholdt et rødt kort.

3: 🇧🇷-🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿: "Gull-duellen" med størst sprik (5-1)
* Brasil har slått ut England i kvartfinalen både i 62 og 02- noe som endte i VM-Gull til slutt!
* 2 gruppespillkamper endte målløst i 58 og med Brasil-seier i 1970- så...
*...Brasil vinner alltid VM når de møter England! Møttes ikke i 94 da England ikke var kvalifisert den gangen 🙂

4: 🇦🇷-🇨🇵: jevneste "Gull-duellen" hvor begge har 2 Gull!
* Frankrike kan bli de første på 60 år som forsvarer et Gull!
* 2 gruppespillseire til Argentina i 30 og 78 endte i sølv og Gull
* mens Frankrike vant 8-delsfinalen i forrige VM på vei mot deres Gull nr.2

5: 🇧🇷-🇵🇹: garantert jubel på portugisisk!
* største mulige sprik i størrelse på landene både geografisk og i antall innbyggere
* 2 VM-møter i gruppespillene 1966 og 2010 gav Portugal hvv seier og uavgjort

6: 🇦🇷-🇲🇦: 2 lag som aldri har møttes (i VM-sammenheng vel å merke)
* 1 av 2 mulige dueller uten europeisk innblanding- noe som ikke har skjedd siden 1950 (som rett nok var en finaleserie med 4 lag- 2 europeiske) og 1930
* Marokko vil være første afrikanske lag i en finale- men også første finale-lag utenfor Europa eller Sør-Amerika!

7: 🇧🇷-🇲🇦: største sprik angående meritter samt FIFA-ranking.
* ett VM-møte som endte i Brasil-seier: det berømmelige gruppespillet i 1998 😃
* andre mulige møte med 2 ikke-europeiske nasjoner.

8: 🇦🇷-🇵🇹: Messi vs. Ronaldo blir selvsagt greia her :mrgreen: En helt grei inngang til en kamp mellom 2 land som aldri har møttes i VM!

9: 🇳🇱-🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿: de har spilt totalt 4 VM-finaler, men mens Nederland står med 3 tap- vant England på sitt forsøk i 66.
* møttes i gruppespillet i 1990: 0-0

10: 🇭🇷-🇨🇵: som i 1990 kan vi få samme finaleduell i 2 strake VM!
* møttes også i semien i 1998 med fransk seier
* Kroatias 2 VM-medaljer har begge kommet etter tap mot senere verdensmester Frankrike.

11: 🇳🇱-🇨🇵: har aldri møttes i VM

12: 🇭🇷-🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿: taperne av hhv finale og bronsefinale fra forrige VM
* disse kampene havnet de i, takket være Kroatias seier over England EEO i semifinalen!

13: 🇳🇱-🇵🇹: den mest meritt-tunge finalen av de 4 mulige konstellasjonene uten en tidligere vinner (3 sølv og 2 bronse totalt)
* de 2 minste landene i utstrekning
* bare ett tidligere møte: den beryktede 8-delsfinalen i Nürnberg 2006 som endte i 1-0 til Portugal + 16 gule kort som bla.a også endte i 4 røde (!)

14: 🇭🇷-🇲🇦: eneste mulige duell som har vært tidligere i årets VM!
* den "letteste" duellen mtp meritter med Kroatias sølv og bronse vs. Marokko som hadde 8-delsfinale som best før årets VM
* duellen med færrest VM-deltagelser- landene har deltatt i 5 VM hver fra før.
* 0-0 i det som var åpningskampen i gruppe F

15: 🇳🇱-🇲🇦: møttes i gruppespillet i VM 94 hvor Nederland vant 2-1

16: 🇭🇷-🇵🇹: også en Europa-duell som aldri har funnet sted i et VM.
* den minst folkerike duellen.


Tror på nr.4, men ser gjerne at duell nr.16 finner sted 🙂

Håper i alle fall at Portugal eller Frankrike beriker finalen med sitt nærvær- og at vinneren kommer herfra: i alle fall om det som forventet blir Argentina/Brasil fra den andre siden!

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Har troen på nr 5. Argentina synes jeg høster alt for mye skryt. Portugal f.eks har imponert flere hakk mer. Argentina har skuffet. Snubler seg videre mot Australia.
Men tipper vel egentlig at det blir reprise av 98-finalen.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

8: Argentina-Portugal, men der Ronaldo er benket hele kampen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Trodde på Brasil-Frankrike, men nå viser det seg at det faktisk blir Brasil-Portugal. Det hadde jeg ikke trodd!

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Brasil - Frankrike.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Tror på Argentina mot Frankrike.
Argentina mot England har jo en tendens til å bli særdeles høydramatiske så det holder. Både møte i 66, 86 og 98 skrev seg jo inn i VM historien på hver sin måte.

En liten kuriosa som kanskje ikke så mange er klar over er at møtet mellom England og Argentina i 1966, førte til innførelsen av gule og røde kort. Da det ble veldig stor forvirring i denne kampen og vist nok vannskelig for spillerne og opfatte at de enten hadde fått advarsel eller blitt utvist.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Tror og håper på Brasil mot Frankrike, med revansje for finalen i 1998.

Hvis det ikke blir de to, ville det ha vært veldig symboltungt med Messis Argentina mot Ronaldos Portugal. Da kan man liksom avrunde Messi/Ronaldo-æraen med den kampen. Da ville jeg ha håpet på Argentina.

Blir veldig overrasket hvis det ikke blir enten Brasil eller Argentina fra den ene siden av oppsettet, i hvert fall.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Enzino skrev: tor des 08, 2022 6:10 pm Blir veldig overrasket hvis det ikke blir enten Brasil eller Argentina fra den ene siden av oppsettet, i hvert fall.
Tror som sagt også det- og ligger an til et sør-Amerikansk storoppgjør i semifinalen, men tror en av dem svikter i morgen- og da blir det i så fall Brasil!

Argentina gikk rett nok på denne uforklarlige minen mot Saudi Arabia. Men mtp innsatsen videre så ser jeg mer og mer bort fra den kampen: mot Polen var de helt umulige å ha med å gjøre!

Så tror Nederland har gjort sitt i morgen! Kvartfinale var det de var gode for, og så blir det semifinale mellom de 2 siste finaletaperne Argentina og Kroatia.

For til forskjell fra Argentina er jeg fortsatt ikke helt overbevist om at Brasil er noe finalemateriale! Visst var de utilnærmelige mot Sør-Korea i forrige kamp: men hvordan blir det mot det etterhvert så erfarne sluttspillaget Kroatia- og så i neste omgang mot Argentina?? (har muligens skrevet et innlegg her verdt å dra opp igjen etter finalen om 10 dager? :D )

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Selv om jeg tror Brasil er sterkere er den vanvittige rammen Argentinas fans lager nok til at jeg høper de går til finalen. Jeg har sett mange VM-kamper opp gjennom årene, men det koket fra Argentinas fans vet jeg ikke om jeg har sett maken til.

Forøvrig har jeg satt 200 kr på England til semi. Det er noe med samholdet og moralen i det engelske laget som gjør at jeg ikke ser Frankrike som like store favoritter som mange andre.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

England Brasil

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

PapaSmurf skrev: tor des 08, 2022 8:24 pm Selv om jeg tror Brasil er sterkere er den vanvittige rammen Argentinas fans lager nok til at jeg høper de går til finalen. Jeg har sett mange VM-kamper opp gjennom årene, men det koket fra Argentinas fans vet jeg ikke om jeg har sett maken til.
Drar helt klart fordel når regjeringen spanderer på nasjonens ultras for å dra på stemningen ja.

taknina

Legg inn av taknina »

Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss. Eller møtes de i semin da kanskje har ikke sjekket tar altid en dag i gangen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

taknina skrev: tor des 08, 2022 9:12 pm Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss.
Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.

taknina

Legg inn av taknina »

Folk_flesk skrev: tor des 08, 2022 10:04 pm
taknina skrev: tor des 08, 2022 9:12 pm Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss.
Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.
First down next to go.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hadde vært stas om Nederland endelig fikk et gull. Daley Blind med gullmedalje! Vakkert.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

greyserpent skrev: fre des 09, 2022 6:55 pm Hadde vært stas om Nederland endelig fikk et gull. Daley Blind med gullmedalje! Vakkert.
Ikke minst Louis van Gaal. Vi trenger flere gode sitater fra den maskinen der.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Spania-Italia

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg regner med at Frankrike tar det nå, men samtidig kommer det en snikende, ekkel følelse av at Cristiano kan gjøre det helt store på tampen av mesterskapet. Marokko i morgen og Kroatia i semifinalen, og i finaler dukker han alltid opp.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

LeSorcier skrev: fre des 09, 2022 7:02 pm Jeg regner med at Frankrike tar det nå, men samtidig kommer det en snikende, ekkel følelse av at Cristiano kan gjøre det helt store på tampen av mesterskapet. Marokko i morgen og Kroatia i semifinalen, og i finaler dukker han alltid opp.
Skal ha Frankrike eller England i evt. semifinale.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ohlaien skrev: fre des 09, 2022 6:56 pm
greyserpent skrev: fre des 09, 2022 6:55 pm Hadde vært stas om Nederland endelig fikk et gull. Daley Blind med gullmedalje! Vakkert.
Ikke minst Louis van Gaal. Vi trenger flere gode sitater fra den maskinen der.
Enig, helt genial kæll!

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

taknina skrev: fre des 09, 2022 6:54 pm
Folk_flesk skrev: tor des 08, 2022 10:04 pm
taknina skrev: tor des 08, 2022 9:12 pm Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss.
Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.
First down next to go.
Om 2,5 timer kan dette utsagnet være avskrevet som dødt og maktesløst.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Nederland-Frankrike er mitt tips.

taknina

Legg inn av taknina »

Folk_flesk skrev: fre des 09, 2022 7:17 pm
taknina skrev: fre des 09, 2022 6:54 pm
Folk_flesk skrev: tor des 08, 2022 10:04 pm

Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.
First down next to go.
Om 2,5 timer kan dette utsagnet være avskrevet som dødt og maktesløst.
[/quote

Det kan vi være også :-)

Ingen vet hvor haren hopper. Ingen vet hvordan Louis gjør Brasil til flopper.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Marokko vs Kroatia hadde vært en fin finale.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Kongemannen skrev: fre des 09, 2022 7:27 pm Marokko vs Kroatia hadde vært en fin finale.
Tar gjerne da med en 0-0 og straffekonk med xG 0,03-0,02 e.e.o med på kjøpet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Folk_flesk skrev: tor des 08, 2022 10:04 pm
taknina skrev: tor des 08, 2022 9:12 pm Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss.
Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.
Geografisk, historisk og kulturelt. Absolutt drømmefinalen.

startelver

Legg inn av startelver »

Det virker som VM-finalen blir Frankrike - Argentina. Sikkert bra finale det.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: fre des 09, 2022 9:56 pm Det virker som VM-finalen blir Frankrike - Argentina. Sikkert bra finale det.
Jeg står fast på denne.

taknina

Legg inn av taknina »

startelver skrev: fre des 09, 2022 9:56 pm Det virker som VM-finalen blir Frankrike - Argentina. Sikkert bra finale det.
[/quote


Helt uiinteresann i såfall for meg


Kroatia - England er den eneste finale jeg har interesse av å se.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Everenga skrev: fre des 09, 2022 8:25 pm
Folk_flesk skrev: tor des 08, 2022 10:04 pm
taknina skrev: tor des 08, 2022 9:12 pm Bare vi får Kroatia og let's go for it videre i morgen så kan dette bli ei kjempehelg.


Nederland og England i en finale hadde vært max. De som er nærmest oss.
Snakk for deg selv. Skjønt, rent geografisk har du jo rett.
Geografisk, historisk og kulturelt. Absolutt drømmefinalen.
Høres mer ut som en kamp i Nations League. Skjønt, nå har vel England rykket ned til Nivå 2, så får bli der i 2024 siden det ikke kan bli i VM (og sannsynligvis ikke neste EM heller).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»