WC langrenn, Beitostølen (9-11/12)

Svar
thewaterfall

Re: WC langrenn, Beitostølen (9-11/12)

Legg inn av thewaterfall »

Om de lar Iversen komme opp så er det ingen krise, akkurat som med Karlsson dette. Det koster å hente inn forsprang i denne løypa, så når de kliner til i motbakkene så har de mer krefter allikevel. Å presse på i lett-terrenget er egentlig bortkastet i denne løypa spør du meg.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

lund skrev: søn des 11, 2022 1:47 pm Ikke helt det samme det på en tredjeetappe som en fjerdeetappe som Northug alltid gikk. Har ikke noe å tjene på å roe helt ned Karlsson på en tredjeetappe.
Kommer litt an på løperen også. Karlsson har et såpass bra rykk at hun ikke er avhengig av å holde høy fart over lang tid slik som Holund, Krüger og Ebba Andersson. Tror det var lurt av Frida å spare krefter til et skikkelig rykk.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

lund skrev: søn des 11, 2022 1:47 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 1:46 pm Weng fikk det på slutten ja. Men kommentatorene som trodde Karlsson var sliten ved runding etter førsterunden hang nok en gang ikke med. Åpenbart at hun roet ned i lett-terrenget når hun ikke fikk drahjelp all den tid hun vet hun er sterk i bakkene og at de bak må jobbe for å hente de inn uansett. Litt som når Northug lå i tet i fellesstarter, han gadd ikke å holde høy fart all den tid han visste han var sterk i spurten.

Så får vi se hvordan utviklingen blir med Krüger og co her, blir spennende å se.
Ikke helt det samme det på en tredjeetappe som en fjerdeetappe som Northug alltid gikk. Har ikke noe å tjene på å roe helt ned Karlsson på en tredjeetappe.
Hun vet hun har kontroll i motbakkene, får mye mer igjen for kreftene der. Poenget var at hun roet ikke ned for at hun var sliten, men bortkastet for hun som er blant de sterkeste i motbakkene å bruke krefter på å dra i lett-terrenget når hun mest sannsynlig ikke får veldig mye igjen for det.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Krüger knuser alle!

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Fy fader så god han er

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Haha, den jævla potetsekken Iversen skal iallfall ikke gå sisteetappe for Norge i VM om Klæbo ikke kan gå...........

Exes

Legg inn av Exes »

Hvor har denne Krügeren vært i sesonginnledningen?

lund

Legg inn av lund »

thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 1:51 pm
lund skrev: søn des 11, 2022 1:47 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 1:46 pm Weng fikk det på slutten ja. Men kommentatorene som trodde Karlsson var sliten ved runding etter førsterunden hang nok en gang ikke med. Åpenbart at hun roet ned i lett-terrenget når hun ikke fikk drahjelp all den tid hun vet hun er sterk i bakkene og at de bak må jobbe for å hente de inn uansett. Litt som når Northug lå i tet i fellesstarter, han gadd ikke å holde høy fart all den tid han visste han var sterk i spurten.

Så får vi se hvordan utviklingen blir med Krüger og co her, blir spennende å se.
Ikke helt det samme det på en tredjeetappe som en fjerdeetappe som Northug alltid gikk. Har ikke noe å tjene på å roe helt ned Karlsson på en tredjeetappe.
Hun vet hun har kontroll i motbakkene, får mye mer igjen for kreftene der. Poenget var at hun roet ikke ned for at hun var sliten, men bortkastet for hun som er blant de sterkeste i motbakkene å bruke krefter på å dra i lett-terrenget når hun mest sannsynlig ikke får veldig mye igjen for det.
Hun hadde vel ikke så mye krefter i motbakkene. Klarte ikke å gå fra Silje Theodorsen. Det hadde hun normalt klart om hun hadde hatt mye krefter.

Exes

Legg inn av Exes »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:52 pm Haha, den jævla potetsekken Iversen skal iallfall ikke gå sisteetappe for Norge i VM om Klæbo ikke kan gå...........
Er ett fett hvem som går sistetappen, Norge har avgjort lenge før det hvis de ikke smører seg bort.

lund

Legg inn av lund »

Exes skrev: søn des 11, 2022 1:53 pm
KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:52 pm Haha, den jævla potetsekken Iversen skal iallfall ikke gå sisteetappe for Norge i VM om Klæbo ikke kan gå...........
Er ett fett hvem som går sistetappen, Norge har avgjort lenge før det hvis de ikke smører seg bort.
Sant nok.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Exes skrev: søn des 11, 2022 1:52 pm Hvor har denne Krügeren vært i sesonginnledningen?
Begynner å komme i Davos-form

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Skjønner ikke hvorfor Iversen fikk sisteetappen med hans skøyteform, men kanskje det var en test for å sjekke fristil-formen hans før et uttak til skandinavisk cup.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Syns det er ganske imponerende av de unge franske å være bare 47,9 sekunder bak.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:52 pm Haha, den jævla potetsekken Iversen skal iallfall ikke gå sisteetappe for Norge i VM om Klæbo ikke kan gå...........
Slår Calle vertfall

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sodajr skrev: søn des 11, 2022 1:56 pm Slår Calle vertfall
Møter han en virkelig kvalifisert løper i fristil, så blir han knekt i bakkene. Iversen bør ikke være aktuell for noe annet enn klassisk i VM.

Og dagens etappe var bare 5 km. I VM er det 10.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:57 pm
Sodajr skrev: søn des 11, 2022 1:56 pm Slår Calle vertfall
Møter han en virkelig kvalifisert løper i fristil, så blir han knekt i bakkene. Iversen bør ikke være aktuell for noe annet enn klassisk i VM.

Og dagens etappe var bare 5 km. I VM er det 10.
Han har vel aldri vært spesielt aktuell for en fristilsetappe i VM uansett, vel?
Per nå er vel Golberg og Klæbo bankers på laget.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Skjønner ikke hvorfor man skal være så kritiske til Iversen i dag. Fikk et litt dårlig utgangpunkt men henter de inn til slutt. Har ikke en sjanse mot Kruger som åpenbart har funnet litt form igjen når han går men fighter å slår svensken i spurten.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lund skrev: søn des 11, 2022 1:59 pm Han har vel aldri vært spesielt aktuell for en fristilsetappe i VM uansett, vel?
Per nå er vel Golberg og Klæbo bankers på laget.
Kunne kanskje vært aktuell om Klæbo ble syk, eller noe sånt.....? De vil vel gjerne ha en med mer spurtegenskaper på siste etappe enn Kruger, Holund eller Tønseth. Tidligere kunne jo Røthe kanskje tatt jobben, men det er ikke sikkert han blir med til VM denne gangen. Mulig er HØA det beste alternativet etter Klæbo på en sisteetappe?

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 2:00 pm
lund skrev: søn des 11, 2022 1:59 pm Han har vel aldri vært spesielt aktuell for en fristilsetappe i VM uansett, vel?
Per nå er vel Golberg og Klæbo bankers på laget.
Kunne kanskje vært aktuell om Klæbo ble syk, eller noe sånt.....? De vil vel gjerne ha en med mer spurtegenskaper på siste etappe enn Kruger, Holund eller Tønseth. Tidligere kunne jo Røthe kanskje tatt jobben, men det er ikke sikkert han blir med til VM denne gangen. Mulig er HØA det beste alternativet etter Klæbo på en sisteetappe?
Med Kruger i form på tredje etappe har jeg litt vanskelig for å se hvilket land som skal ha kapasitet til å henge med på den etappen. Da er det ganske mange man egentlig kan sette inn med god nok skøytekapasitet til å holde unna. HØA eller Røthe er vel kanskje det beste alternativet da hvis man skal ha noen med litt avslutningsegenskaper også,

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 1:57 pm Iversen bør ikke være aktuell for noe annet enn klassisk i VM.
Tviler på om Iversen kommer til å gå mer enn femmila i VM. Med tanke på det han og de andre løperne har prestert så langt i år tviler jeg på om han får gå sprintene, 15 km fristil eller skiathlon og da bør han heller ikke være aktuell for stafettlaget.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Hvis han har vist seg å være god nok i klassisk så mener jeg ikke at det at distanserennet er i fristil bør diskvalifisere Iversen fra en stafettetappe. Men da må han selvsagt ha vist at han er i skikkelig toppslag i klassisk i forkant av VM.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 2:33 pm Hvis han har vist seg å være god nok i klassisk så mener jeg ikke at det at distanserennet er i fristil bør diskvalifisere Iversen fra en stafettetappe. Men da må han selvsagt ha vist at han er i skikkelig toppslag i klassisk i forkant av VM.
Men alltid når,de bruker en løper som ikke har gått før stafett i mesterskap, så går det den veien høna sparker og vel så det. Det er rett og slett unødvendig gambling.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 2:33 pm Hvis han har vist seg å være god nok i klassisk så mener jeg ikke at det at distanserennet er i fristil bør diskvalifisere Iversen fra en stafettetappe. Men da må han selvsagt ha vist at han er i skikkelig toppslag i klassisk i forkant av VM.
Iversen har vel gjennomgående i karrieren vært et usikkert kort i fristil.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Var ganske sikker på at Calle skulle greie dette med bare 5 km mot Krüger.
Og at Iversen ikke ville bli bedre enn nr 3 med sitt utgangspunkt.
Men der tok jeg feil gitt. Det vil seg ikke.

Number4

Legg inn av Number4 »

"– Vi lurte jo alle. Vi satte det beste laget på Norge 2, sier Gunnulfsen"

😛

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 3:24 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 2:33 pm Hvis han har vist seg å være god nok i klassisk så mener jeg ikke at det at distanserennet er i fristil bør diskvalifisere Iversen fra en stafettetappe. Men da må han selvsagt ha vist at han er i skikkelig toppslag i klassisk i forkant av VM.
Iversen har vel gjennomgående i karrieren vært et usikkert kort i fristil.
Usikker på om du misforstår hva jeg mente eller ikke her, men jeg mistenker det.

Det var noen som mente at Iversen automatisk burde vært diskvalifisert som mulig kandidat til å gå en klassisketappe på VM-stafetten siden han trolig ikke kommer til å være kvalifisert til andre distanser enn 5-mila. Jeg mener det at 15km er fristil (som betyr at Iversen mest trolig ikke får gå) ikke bør diskvalifisere han fra en klassisk etappe så lenge han har vist seg å være i toppslag rett i forkant av VM. Det at han har slitt såpass i fristil gjør han nok uaktuell til skiathlon også, samt at han heller ikke har prestert i sprint på en god stund.

Iversen bør ikke være en kandidat å gå en etappe i fristil nei.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 5:00 pm
KongOlav2 skrev: søn des 11, 2022 3:24 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 2:33 pm Hvis han har vist seg å være god nok i klassisk så mener jeg ikke at det at distanserennet er i fristil bør diskvalifisere Iversen fra en stafettetappe. Men da må han selvsagt ha vist at han er i skikkelig toppslag i klassisk i forkant av VM.
Iversen har vel gjennomgående i karrieren vært et usikkert kort i fristil.
Usikker på om du misforstår hva jeg mente eller ikke her, men jeg mistenker det.

Det var noen som mente at Iversen automatisk burde vært diskvalifisert som mulig kandidat til å gå en klassisketappe på VM-stafetten siden han trolig ikke kommer til å være kvalifisert til andre distanser enn 5-mila. Jeg mener det at 15km er fristil (som betyr at Iversen mest trolig ikke får gå) ikke bør diskvalifisere han fra en klassisk etappe så lenge han har vist seg å være i toppslag rett i forkant av VM. Det at han har slitt såpass i fristil gjør han nok uaktuell til skiathlon også, samt at han heller ikke har prestert i sprint på en god stund.

Iversen bør ikke være en kandidat å gå en etappe i fristil nei.
Iversen har fortsatt sjanse til å gå sprinten. Norge har 5 plasser og per nå er nok Golberg, Valnes, Klæbo, Northug og Taugbøl framfor han, men spørs korleis skaden påverker Taugbøl? Då er det ikkje utenkelig at Iversen får siste plassen

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 5:00 pm Det var noen som mente at Iversen automatisk burde vært diskvalifisert som mulig kandidat til å gå en klassisketappe på VM-stafetten siden han trolig ikke kommer til å være kvalifisert til andre distanser enn 5-mila. Jeg mener det at 15km er fristil (som betyr at Iversen mest trolig ikke får gå) ikke bør diskvalifisere han fra en klassisk etappe så lenge han har vist seg å være i toppslag rett i forkant av VM. Det at han har slitt såpass i fristil gjør han nok uaktuell til skiathlon også, samt at han heller ikke har prestert i sprint på en god stund.
Vi har jevnt over dårlige erfaringer med å la utøvere mesterskapsdebutere i stafetten. Derfor bør vi prøve å unngå det denne gangen. Hvertfall når vi har såpass gode alternativer som Golberg, Tønseth, Nyenget, Golberg og Valnes på klassisketappene. Vil tro minst 4, muligens alle, av disse går en av øvelsene før stafetten i VM.

Nå er det få muligheter til å bekrefte form rett før VM. Siste verdenscuprenn før VM er stafetten i Toblach 5. februar. Ikke sikkert Iversen er med der med tanke på at de andre er øvelsene skøytesprint og 10 km fristil. Det er derfor mulig Iversens siste renn før VM blir 20 km klassisk fellesstart i Les Rousses 29. januar, over en måned før stafetten 3. mars. Et siste alternativ for Iversen er norgescupen på Åsen midt i februar. Har dog mine tvil om han velger det som mesterskapsoppladning.

Om han presterer godt nok i sprint til å gå seg inn på det laget kan han vurderes til en klassisketappe på stafetten.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

tartaglia2 skrev: søn des 11, 2022 5:42 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 5:00 pm Det var noen som mente at Iversen automatisk burde vært diskvalifisert som mulig kandidat til å gå en klassisketappe på VM-stafetten siden han trolig ikke kommer til å være kvalifisert til andre distanser enn 5-mila. Jeg mener det at 15km er fristil (som betyr at Iversen mest trolig ikke får gå) ikke bør diskvalifisere han fra en klassisk etappe så lenge han har vist seg å være i toppslag rett i forkant av VM. Det at han har slitt såpass i fristil gjør han nok uaktuell til skiathlon også, samt at han heller ikke har prestert i sprint på en god stund.
Vi har jevnt over dårlige erfaringer med å la utøvere mesterskapsdebutere i stafetten. Derfor bør vi prøve å unngå det denne gangen. Hvertfall når vi har såpass gode alternativer som Golberg, Tønseth, Nyenget, Golberg og Valnes på klassisketappene. Vil tro minst 4, muligens alle, av disse går en av øvelsene før stafetten i VM.

Nå er det få muligheter til å bekrefte form rett før VM. Siste verdenscuprenn før VM er stafetten i Toblach 5. februar. Ikke sikkert Iversen er med der med tanke på at de andre er øvelsene skøytesprint og 10 km fristil. Det er derfor mulig Iversens siste renn før VM blir 20 km klassisk fellesstart i Les Rousses 29. januar, over en måned før stafetten 3. mars. Et siste alternativ for Iversen er norgescupen på Åsen midt i februar. Har dog mine tvil om han velger det som mesterskapsoppladning.

Om han presterer godt nok i sprint til å gå seg inn på det laget kan han vurderes til en klassisketappe på stafetten.
Med formen Golberg viser nå så kan han jo sikkert gå begge klassisketappene uten at det svekker Norge nevneverdig forsåvidt. Men Iversen må jo altså slå disse andre kandidatene i renn før VM skal han være aktuell for en stafettetappe tenker jeg. Men la oss si han er på pallen i TdS i klassisk, på pallen i NM og på pallen i Les Rousses. Da bør han jo være høyaktuell for en stafettetappe basert på resultater i alle fall. Uansett så er det ikke slik at jeg tror Iversen får gå en stafett-etappe i VM så lenge han ikke er aktuell for andre distanser enn stafett og fem-mila, jeg mener det blir feil å ta han ut av diskusjonen basert på at det er "feil" stilart for hans del på den andre distansen han hadde vært mest aktuell for.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: søn des 11, 2022 5:42 pm
thewaterfall skrev: søn des 11, 2022 5:00 pm Det var noen som mente at Iversen automatisk burde vært diskvalifisert som mulig kandidat til å gå en klassisketappe på VM-stafetten siden han trolig ikke kommer til å være kvalifisert til andre distanser enn 5-mila. Jeg mener det at 15km er fristil (som betyr at Iversen mest trolig ikke får gå) ikke bør diskvalifisere han fra en klassisk etappe så lenge han har vist seg å være i toppslag rett i forkant av VM. Det at han har slitt såpass i fristil gjør han nok uaktuell til skiathlon også, samt at han heller ikke har prestert i sprint på en god stund.
Vi har jevnt over dårlige erfaringer med å la utøvere mesterskapsdebutere i stafetten. Derfor bør vi prøve å unngå det denne gangen. Hvertfall når vi har såpass gode alternativer som Golberg, Tønseth, Nyenget, Golberg og Valnes på klassisketappene. Vil tro minst 4, muligens alle, av disse går en av øvelsene før stafetten i VM.

Nå er det få muligheter til å bekrefte form rett før VM. Siste verdenscuprenn før VM er stafetten i Toblach 5. februar. Ikke sikkert Iversen er med der med tanke på at de andre er øvelsene skøytesprint og 10 km fristil. Det er derfor mulig Iversens siste renn før VM blir 20 km klassisk fellesstart i Les Rousses 29. januar, over en måned før stafetten 3. mars. Et siste alternativ for Iversen er norgescupen på Åsen midt i februar. Har dog mine tvil om han velger det som mesterskapsoppladning.

Om han presterer godt nok i sprint til å gå seg inn på det laget kan han vurderes til en klassisketappe på stafetten.
Tipper at NM tremila i skiathlon vil ha betydning for uttaket på den distansen i VM, da dette er eneste før VM, da den ble avlyst på Lillehammer. Der har Iversen en mulighet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»