Kvartfinale Kroatia - Brasil (kl. 16.00)

Svar
Kverulanten

Re: Kvartfinale Kroatia - Brasil (kl. 16.00)

Legg inn av Kverulanten »

Folk_flesk skrev: fre des 09, 2022 7:07 pm Brasil er litt som England, ev Brann. Blir for høye på seg selv og begynner å feire etter noen seire. Mens den mer mer disiplinerte motstanderen holder hodet kaldt.
Eller motstanderen har griseflaks med en deflection som blir eneste skudd på mål.

Gulbrandsen i studio er ikke spesielt oppegående når hun snakker om at Brasil skapte for lite. xG på 2,6 mot 0,6 skulle normalt være mer enn nok, men du trenger at noen av sjansene havner mål.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Brasil har ikke vært god i VM siden 2002.
674670744jpg.jpg

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Hårsveiser er de alltid gode på, eventuelt dårlige..

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

chelsea8 skrev: fre des 09, 2022 7:13 pm Brasil har ikke vært god i VM siden 2002.

674670744jpg.jpg
De var bra i år, pga gjenvinningsspill. Litt svakere offensivt. Fatter ikke hvorfor Martinelli ikke fikk spille. For ikke å snakke om Fred. Om Man U beholder ham kan Man u glemme toppen av PL. La oss håpe det. Fred hadde et stort ansvar for 1-1 målet. Rett før Kroatia vant ballen var han ved hjørneflagget på Kroatias banehalvdel. Han er midtbanespiller som skal forsvare inn 1-0, og ikke tillate en kroatisk kontring. Kroatia hadde motorvei frem på Brasil sin venstreside mot en enslig back, og Fred ? Kom joggende hjem. At Fred får spille for Man U er så, men for Brasil ??

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

John Garfield skrev: fre des 09, 2022 7:22 pm Hårsveiser er de alltid gode på, eventuelt dårlige..
Hårsveis og fortenner på de to på bilde, men Ronaldinho var fantastisk. Synd med for mye festing og nattklubber i Barcelona

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 6:57 pm
Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 6:51 pm
Men samtidig; hvorfor sende Brasil 7 mann i angrep på 1-0 med 3 minutter igjen ? Hvor var denne fordømte Fred som høyre indreløper ???
Det er jo her de taper kampen. Og på for mange brente sjanser, da særlig i andre omgang.

Jeg trodde faktisk dette Brasilianske laget hadde nok defensiv disiplin. De har vært veldig gode på det de siste årene. Men her svikter de totalt i det mest avgjørende øyeblikket. Det er vanskelig å forstå en slik kollektiv hjerneblødning. Så må man selvsagt gi Kroatia cred for å gripe den ene sjansen de har, og straffe Brasil brutalt. Men når de får deflection margin mot seg der, så var det som om det var meningen.
Se 1–1 målet og Fred. Han må være fullstendig hjernedød

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

Fint mål av Neymar, men alt i alt kan man konkludere med at han ikke har levd opp til hypen. Dette var nok siste sjanse til å vinne VM med Brasil.

taknina

Legg inn av taknina »

Problemet er nok mest at enkelte er opptatt av noe som vissnok skal hete fin fotball. Det finnes bare to typer fotball. Matnyttig fotball som gir resultater og ikke matnyttig fotball som ikke gir det.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

taknina skrev: fre des 09, 2022 7:36 pm Problemet er nok mest at enkelte er opptatt av noe som vissnok skal hete fin fotball. Det finnes bare to typer fotball. Matnyttig fotball som gir resultater og ikke matnyttig fotball som ikke gir det.
Skjønner at det kanskje hadde vært mer attraktivt med Brasil videre. Men hvis noen her virkelig synes synd på en person som Neymar så burde de oppsøke hjelp. Helt på Ronaldo-nivå når det gjelder sympatiske trekk. Eller rettere sagt, mangelen på sådanne.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

taknina skrev: fre des 09, 2022 7:36 pm fin fotball
'Jogo bonito', Per. Om en ser på Brasil isolert, så var det nok en del som lot seg blende av 45 minutter mot et naivt Sør-Korea. En solid realitetsorientering i dag, selv om mulighetene til å avgjøre var til stede. Det er ikke noe galt i å ha ei målvakt som står på rett plass, og det gjorde Livaković i dag. Dyktig på nærsituasjoner.

Brasil kan ha en tendens til å være i overkant opptatt av å "være Brasil". Ting skal av og til gjøres fikst for å skape gisp hos publikum, noe som kan gå på bekostning av effektivitet. De er dyktigere enn de fleste på små flater, men den type spill krever en enorm presisjon, og mot særs godt organisert motstand er det uhyre sjelden rom nok å oppdrive. De lyktes ved scoringen, som helt klart var en flott prestasjon, men noen ganger savner man mer besluttsomhet og avsluttervilje. Sløyd framfor tekstil og håndverk (broderi).

Det er ikke stuereint i alle kretser å støtte Brasil i fotball. Selv har jeg hatt et ganske nært forhold til dem siden jeg ble introdusert for sporten gjennom '82-VM, og selv om jeg ikke greier å motivere nære følelser for dem i dag, så er det alltid litt spesielt når de forsvinner ut av et VM. Det føles som om kvartfinale liksom er blitt Brasils nivå. Det hadde vært stas å se Brasil-Argentina i en VM-semi. En får dem sikkert mot hverandre i neste søramerikanske kontinentalmesterskap, men det blir ikke helt det samme.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Folk_flesk skrev: fre des 09, 2022 7:41 pm Helt på Ronaldo-nivå når det gjelder sympatiske trekk.
Han lever fint opp til et hvert bilde man måtte ha av brasilianere som stemmer Bolsonaro, så akkurat ham unnet jeg exit-en i kveld.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 7:28 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 6:57 pm
Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 6:51 pm
Men samtidig; hvorfor sende Brasil 7 mann i angrep på 1-0 med 3 minutter igjen ? Hvor var denne fordømte Fred som høyre indreløper ???
Det er jo her de taper kampen. Og på for mange brente sjanser, da særlig i andre omgang.

Jeg trodde faktisk dette Brasilianske laget hadde nok defensiv disiplin. De har vært veldig gode på det de siste årene. Men her svikter de totalt i det mest avgjørende øyeblikket. Det er vanskelig å forstå en slik kollektiv hjerneblødning. Så må man selvsagt gi Kroatia cred for å gripe den ene sjansen de har, og straffe Brasil brutalt. Men når de får deflection margin mot seg der, så var det som om det var meningen.
Se 1–1 målet og Fred. Han må være fullstendig hjernedød
Jeg tenker at når 6-7 spillere går bom, så blir det feil å peke på en av dem. Men selvsagt, han ble satt inn for å skulle gi mere defensiv trygghet. Og jeg har ikke skjønt hvorfor Tite har foretrukket ham i steden for Guimaraes.

Det er noe mentaliteten i Brasil (både laget og landet) som er galt. Spillere som Casemiro og Thigao Silva burde jo skreket og dirigert flere spillere bakover lenge før kontringen var mulig. Man skulle tro at de hadde lært av sin egen historie, men dette stikker så dypt. De skal leke, ikke være disiplinerte. Det er instiktet til alle brasilianere på godt og vondt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Folk_flesk skrev: fre des 09, 2022 7:07 pm Brasil er litt som England, ev Brann. Blir for høye på seg selv og begynner å feire etter noen seire. Mens den mer disiplinerte motstanderen holder hodet kaldt og straffer dem nådeløst.
England er jo stikk motsatt. Nervene går i oppløsning fra kvarten og inn. Engelske spillere har spilt uten selvtillit i slutspill siden 82 i hvert fall. Fansen er en annen sak.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

mikemodano skrev: fre des 09, 2022 7:49 pm
Brasil kan ha en tendens til å være i overkant opptatt av å "være Brasil". Ting skal av og til gjøres fikst for å skape gisp hos publikum, noe som kan gå på bekostning av effektivitet. De er dyktigere enn de fleste på små flater, men den type spill krever en enorm presisjon, og mot særs godt organisert motstand er det uhyre sjelden rom nok å oppdrive. De lyktes ved scoringen, som helt klart var en flott prestasjon, men noen ganger savner man mer besluttsomhet og avsluttervilje. Sløyd framfor tekstil og håndverk (broderi).
Nettopp. Og det stikker veldig dypt i kulturen og folkesjela der. Det virker så instinktivt at det ikke kan avlæres.

Det er jo derfor det blir ekstra gøy når de lykkes, men det blir nok vanskeligere og vanskeligere i moderne fotball å vinne på den måten.

Akkurat dette Brasil-laget under Tite har virket så mye mer solide defensivt og ikke så naive over lang tid. Så jeg trodde kanskje de skulle klare å ikke gå på en sånn blemme.

Men det er selvsagt ikke tilfeldig at de går bom når det gjelder som mest og alle begynner å bli slitne i kropp og hode. Da faller man ned på instinktene, og de har ikke disiplin i ryggmargen uansett hvor mye de har prøvd å spille med det.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Så innmari deilig. Det sambadansende peroksidblonde klovneriet på huet og ræva ut.

Til faren til en gutt i paralellklassen til eldstesønnen min som hentet samtidig som meg i dag og la ut i det vide og det brede om hvordan dette var Brasils mesterskap, nærmest ferdigvunnet: HÅ HÅ HÅ HÅ HÅ HÅ HÅ HÅ. 🤣🤣🤣🤣

ablegøye

Legg inn av ablegøye »

Veldig kjekt at disse fæle dansende diverne røk ut!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 6:53 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 6:49 pm
netrebske skrev: fre des 09, 2022 6:47 pm Utrolig feigt av Neymar å ikke skyte straffe.
Var garantert satt opp på siste straffen.
Har de ikke kreativt til å bytte om på rekkefølgen da, fordi Brasil måtte ha mål ?
Treneren må vel levere liste med de 5 straffeskytterne i rekkefølge til dommeren før de starter skyte straffer. Men etter nr 5 er det 1 av gangen.

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

Mange straffekonker avgjøres før de femte skyterne får mulighet til å ta sine straffer. Da bør man sette den beste skyterren på den første straffen for å få en god start, eller på den fjerde straffen når presset gjerne er minst like stort som på et eventuelt femte.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2812

Legg inn av bønna1/2 »

Folk_flesk skrev: fre des 09, 2022 7:07 pm Brasil er litt som England, ev Brann. Blir for høye på seg selv og begynner å feire etter noen seire. Mens den mer disiplinerte motstanderen holder hodet kaldt og straffer dem nådeløst.
Enig. Det var litt morsomt nå de feiret i pausen i ekstraomgangene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Alle tatoveringene til ingen nytte.

Elektrolytt
Innlegg: 12

Legg inn av Elektrolytt »

Bilde

Dårlig av dommeren å ikke se denne klare trøyeholdingen på Neymar.
Ikke lett å vinne kamper når sånne åpenbare brudd på reglementet blir oversett.

startelver

Legg inn av startelver »

Fikk ikke sett kampen da jeg har vært ute og reist. Det var kanskje like greit, hater å se Kroatia videre.
De viser seg gang på gang på gang at de sniker seg til en kvartfinale eller semifinale uansett motstand.

Utifra skuddstatistikken var Brasil klart best. Men evner man ikke å komme til farlige nok avslutninger må man takke seg selv. Straffekonken var tapt på forhånd.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 7:58 pm
Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 7:28 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 6:57 pm

Det er jo her de taper kampen. Og på for mange brente sjanser, da særlig i andre omgang.

Jeg trodde faktisk dette Brasilianske laget hadde nok defensiv disiplin. De har vært veldig gode på det de siste årene. Men her svikter de totalt i det mest avgjørende øyeblikket. Det er vanskelig å forstå en slik kollektiv hjerneblødning. Så må man selvsagt gi Kroatia cred for å gripe den ene sjansen de har, og straffe Brasil brutalt. Men når de får deflection margin mot seg der, så var det som om det var meningen.
Se 1–1 målet og Fred. Han må være fullstendig hjernedød
Jeg tenker at når 6-7 spillere går bom, så blir det feil å peke på en av dem. Men selvsagt, han ble satt inn for å skulle gi mere defensiv trygghet. Og jeg har ikke skjønt hvorfor Tite har foretrukket ham i steden for Guimaraes.

Det er noe mentaliteten i Brasil (både laget og landet) som er galt. Spillere som Casemiro og Thigao Silva burde jo skreket og dirigert flere spillere bakover lenge før kontringen var mulig. Man skulle tro at de hadde lært av sin egen historie, men dette stikker så dypt. De skal leke, ikke være disiplinerte. Det er instiktet til alle brasilianere på godt og vondt.
Så målet i reprise. Fred ved Kroatias cornerflagg 15 sek før målet. Hva i F gjorde han der ? Brasil sin høyreside var fullstendig åpen. Kroatia angrep med 5, nesten 6 spillere, mot Brasil sine 4 forsvarsspillere. Fred kom joggende hjem. Dette skjer på stillingen 1-0 i det 117. minutt. Det er ikke til å fatte. Casemiro var også på feil side av ballen, på vei hjem. Det er heller ikke til å fatte. Feilen lå to steder. På Brasil sin benk. Det er der taktikken legges, og i hodene til spillere som Fred, hvor det dessverre ikke kan være mye kald disiplin.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 7:25 pm
John Garfield skrev: fre des 09, 2022 7:22 pm Hårsveiser er de alltid gode på, eventuelt dårlige..
Hårsveis og fortenner på de to på bilde, men Ronaldinho var fantastisk. Synd med for mye festing og nattklubber i Barcelona
2 fantastiske spiller dette. Ronaldinho var en fenomenal midtbanespiller og den første (den ekte) Ronaldo var en meget god spiss , en målmaskin

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

startelver skrev: fre des 09, 2022 9:55 pm Fikk ikke sett kampen da jeg har vært ute og reist. Det var kanskje like greit, hater å se Kroatia videre.
De viser seg gang på gang på gang at de sniker seg til en kvartfinale eller semifinale uansett motstand.

Utifra skuddstatistikken var Brasil klart best. Men evner man ikke å komme til farlige nok avslutninger må man takke seg selv. Straffekonken var tapt på forhånd.
For meg har VM alltid vært todelt, perioden før og etter at Brasil ryker ut. Ble veldig trist i dag...De hadde ikke trengt å tape denne kampen, de hadde fler enn nok sjanser til scoringer men keeper til Kroatia var meget god (eller Brasil var for dårlige til å putte) Ble skuffa da Brasil etter scoringen kun satset på forsvare seg, de lot Kroatene ha ballen og stort sett bare pælmet unna. Trodde aldri storlaget Brasil skulle nedlate seg til å gjøre sånt. Og som vanlig på alle nivåer innen fotballen, så kom straffen for å prøve å ri på en ettmålsledelse. Ja straffekonken hadde jeg også veldig liten trua på, mot denne meget gode keeperen. Gikk akkurat som fryktet

Brukeravatar
Mjordan23
Innlegg: 552

Legg inn av Mjordan23 »

Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 11:57 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 7:58 pm
Crazy Horse skrev: fre des 09, 2022 7:28 pm

Se 1–1 målet og Fred. Han må være fullstendig hjernedød
Jeg tenker at når 6-7 spillere går bom, så blir det feil å peke på en av dem. Men selvsagt, han ble satt inn for å skulle gi mere defensiv trygghet. Og jeg har ikke skjønt hvorfor Tite har foretrukket ham i steden for Guimaraes.

Det er noe mentaliteten i Brasil (både laget og landet) som er galt. Spillere som Casemiro og Thigao Silva burde jo skreket og dirigert flere spillere bakover lenge før kontringen var mulig. Man skulle tro at de hadde lært av sin egen historie, men dette stikker så dypt. De skal leke, ikke være disiplinerte. Det er instiktet til alle brasilianere på godt og vondt.
Så målet i reprise. Fred ved Kroatias cornerflagg 15 sek før målet. Hva i F gjorde han der ? Brasil sin høyreside var fullstendig åpen. Kroatia angrep med 5, nesten 6 spillere, mot Brasil sine 4 forsvarsspillere. Fred kom joggende hjem. Dette skjer på stillingen 1-0 i det 117. minutt. Det er ikke til å fatte. Casemiro var også på feil side av ballen, på vei hjem. Det er heller ikke til å fatte. Feilen lå to steder. På Brasil sin benk. Det er der taktikken legges, og i hodene til spillere som Fred, hvor det dessverre ikke kan være mye kald disiplin.
Fred og posisjonell forståelse er to ord som IKKE henger sammen ihvertfall.

Synd at Brasil ryker, laget er godt nok til å vinne VM nå og i 2018. Dog så klarer man å ryke ut i kamper der man egentlig fortjener mer jamfør spill og sjanser.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

John Garfield skrev: fre des 09, 2022 7:22 pm Hårsveiser er de alltid gode på, eventuelt dårlige..
Ved første øyekast i år, trodde jeg Brasil stilte med veteranlaget sitt. Alle var blitt gråe i håret.
Men viste seg at dette er vist noe mote for de yngre som jeg ikke kjenner til.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

ballee skrev: lør des 10, 2022 2:14 am
startelver skrev: fre des 09, 2022 9:55 pm Fikk ikke sett kampen da jeg har vært ute og reist. Det var kanskje like greit, hater å se Kroatia videre.
De viser seg gang på gang på gang at de sniker seg til en kvartfinale eller semifinale uansett motstand.

Utifra skuddstatistikken var Brasil klart best. Men evner man ikke å komme til farlige nok avslutninger må man takke seg selv. Straffekonken var tapt på forhånd.
For meg har VM alltid vært todelt, perioden før og etter at Brasil ryker ut. Ble veldig trist i dag...De hadde ikke trengt å tape denne kampen, de hadde fler enn nok sjanser til scoringer men keeper til Kroatia var meget god (eller Brasil var for dårlige til å putte) Ble skuffa da Brasil etter scoringen kun satset på forsvare seg, de lot Kroatene ha ballen og stort sett bare pælmet unna. Trodde aldri storlaget Brasil skulle nedlate seg til å gjøre sånt. Og som vanlig på alle nivåer innen fotballen, så kom straffen for å prøve å ri på en ettmålsledelse. Ja straffekonken hadde jeg også veldig liten trua på, mot denne meget gode keeperen. Gikk akkurat som fryktet
Jeg blir "skuffet" hver gang brasil og argentina havner på samme side av utslags stafetten. Da vet jeg at jeg ikke får drømmefinalen denne gang heller.
Men nå heier jeg på Messi og håper han får sitt etterlengtede VM trofe. Vil heller se Messi som verdensmester enn Mbappe igjen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

ballee skrev: lør des 10, 2022 2:14 am
startelver skrev: fre des 09, 2022 9:55 pm Fikk ikke sett kampen da jeg har vært ute og reist. Det var kanskje like greit, hater å se Kroatia videre.
De viser seg gang på gang på gang at de sniker seg til en kvartfinale eller semifinale uansett motstand.

Utifra skuddstatistikken var Brasil klart best. Men evner man ikke å komme til farlige nok avslutninger må man takke seg selv. Straffekonken var tapt på forhånd.
For meg har VM alltid vært todelt, perioden før og etter at Brasil ryker ut. Ble veldig trist i dag...De hadde ikke trengt å tape denne kampen, de hadde fler enn nok sjanser til scoringer men keeper til Kroatia var meget god (eller Brasil var for dårlige til å putte) Ble skuffa da Brasil etter scoringen kun satset på forsvare seg, de lot Kroatene ha ballen og stort sett bare pælmet unna. Trodde aldri storlaget Brasil skulle nedlate seg til å gjøre sånt. Og som vanlig på alle nivåer innen fotballen, så kom straffen for å prøve å ri på en ettmålsledelse. Ja straffekonken hadde jeg også veldig liten trua på, mot denne meget gode keeperen. Gikk akkurat som fryktet
Hadde Brasil enda lagt seg bak for å forsvare seg på 1-0 hadde de møtt Argentina i morgene i en klassiker av en semifinale og ikke 0-0 laget Kroatia som spiller for straffespark konkurranse. Som nevnt før, Brasil angrep med 7 spillere på 1-0 i det 117. minutt. Så skåret Kroatia i en fire mot fire situasjon. Hvor var Fred i forsvaret på Brasil sin høyreside ? Jo sist sett ved Kroatia sitt hjørneflagg før ham kom joggende "hjem". Han burde ha spurtet i retur som innbytter uten 117 minutter i beina. Casemiro ? Også han - Brasil sitt defnsive anker - på feil side av ballen. Brasil sin avslutning av kampen var en defensiv skandale, og det er manageren sitt ansvar. En person som allerede er fjernet fra stillingen sin, frivillig eller ikke, med god grunn. Hodeløse lite disiplinerte taktiske tullinger. Uansett Brasil er ute, og jeg er nødt til å holde med Argentina i morgen. Byr meg i mot, men Messi fortjener en stor tittel som avslutning på mange fantastiske kamper. Verdens beste. Maradona var god, men se VM 86. Slow motion sammenlignet med dagens fotball.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»