Kvartfinale Kroatia - Brasil (kl. 16.00)

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Kvartfinale Kroatia - Brasil (kl. 16.00)

Legg inn av Enzino »

Da sparkes kvartfinalene i gang med Kroatia - Brasil. Brassene må tåle å være ganske klar favoritt i denne.

Lagoppstillingen til Brasil er litt avhengig av om Alex Sandro bli klar. Jeg tipper egentlig at Brasil stiller uforandret fra Sør-Korea med følgende lag fra start:

-------------------- Allison

Militao - Thiago Silva - Marquinhos - Danilo

--------- Casemiro - Paquetá

Raphina - Neymar jr. - Vinicius jr.

------------- Richarlison

Blir Sandro klar, er det mulig han går inn på VB. Da antar jeg Danilo blir foretrukket på HB. Men kan være Militao fortsetter der uansett.

Fremover i banen blir det nok ingen overraskelser. Eneste mulige endring jeg ser er om Tite anser Kroatia som såpass sterke at han vil ha to holdende midtbanespillere, slik at Fred eller Guimaraes kommer inn. Tviler sterk på om han endrer noe som helst på de fire fremste, så hvis han vil gå ut mer defenivt tror jeg det er Paquetá som må vike. Men jeg tror egentlig han stiller med det samme seks fremste som i forrige kamp.

Det Kroatiske laget kan jeg ikke like godt, så skal ikke prøve meg på oppstilling. Men mye tyder vel på at stjernene i form av evigunge Modic, Perisic, Kovacic og megatalentet Gvardiol får viktige roller og må prestere på maksimal i dagens kamp hvis Kroatia skal ha forhåpninger om avansement til semifinalen. Kroatia er straffespesialister, så Brasil ønsker nok gjerne å avgjøre etter 90 eller 120 min, ellers er de i trøbbel.

God kamp, og VAI DAR BRASIL!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Dagens fun fact til denne kampen er at Richarlison driver og forsøker plukke opp en norsk dame via Instagram fra Qatar i løpet av hviledagene:

https://www.nettavisen.no/livsstil/nors ... -95-798844

I følge mine kilder i Brasil, "ønsker hele Brasil at han finner seg kjæreste". Men det virket ikke som om dette fremstøtet var det mest vellykkede. Fikk egentlig litt vibber til JAR-saken. :lol:

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »


Tormund

Legg inn av Tormund »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 2:46 pm
Ingen endringer fra forrige kamp, eller husker jeg feil nå?

dynamo

Legg inn av dynamo »

Kom an Brasil! Håper ikke midtbanen blir for offensiv mot ett såpass bra lag som Kroatia, men de virker ganske ufarlige fremover.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Tormund skrev: fre des 09, 2022 2:56 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 2:46 pm
Ingen endringer fra forrige kamp, eller husker jeg feil nå?
Det stemmer.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Bilde

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Det er nå det virkelig strammer seg til. Alle 8 lagene kan føle at finalen er nærme og at drømmene kan bli virkelig. Her kommer de beste lagene og de største spillerne virkelig til sin rett.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

george_hincapie skrev: fre des 09, 2022 4:01 pm Det er nå det virkelig strammer seg til. Alle 8 lagene kan føle at finalen er nærme og at drømmene kan bli virkelig. Her kommer de beste lagene og de største spillerne virkelig til sin rett.
Yepp, dette er den deiligste delen av et VM! :D

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

dynamo skrev: fre des 09, 2022 2:58 pm Kom an Brasil! Håper ikke midtbanen blir for offensiv mot ett såpass bra lag som Kroatia, men de virker ganske ufarlige fremover.
Så lenge Paquetá, Raphina og Vini fortsetter å være disiplinerte på returløp, tror jeg det skal gå bra. Kroatia er gode, men neppe gode nok til å totaldominere midtbanen, mot såpass ballsikre spillere som Brasil har på banen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Kroatia har ikke overraskende gjort hjemmeleksen sin. Varierer presshøyden godt og presser høyt og hardt når det er mulig. Stresser Brasil så de ikke får spille spillet sitt i fred.

Brasil må opp på både balltempo, presisjon og bevegelser foran ballfører.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Endelig møter Brasil et lag som er i stand til å yte dem motstand. Jeg greier ikke helt å se på dem som den store VM-favoritten, men heller at de er en kandidat blant flere.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

mikemodano skrev: fre des 09, 2022 4:31 pm Endelig møter Brasil et lag som er i stand til å yte dem motstand. Jeg greier ikke helt å se på dem som den store VM-favoritten, men heller at de er en kandidat blant flere.
Nja. Kroatia er vel i utg.pkt ikke så enormt mye bedre enn Sveits. 10 poeng som skiller på FIFA-rankingen.

Sveits klarte også å demme bra opp defensivt lenge. Men Kroatia virker å ha mye mer å by på offensivt.

Tviler på om Kroatia klarer å holdet dette presset i 90 min eller 120 min. Men vi får se.

Enormt imponert over Modric. 37 år, men ser ut som banens største Duracell-kanin så langt.

taknina

Legg inn av taknina »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 4:38 pm
mikemodano skrev: fre des 09, 2022 4:31 pm Endelig møter Brasil et lag som er i stand til å yte dem motstand. Jeg greier ikke helt å se på dem som den store VM-favoritten, men heller at de er en kandidat blant flere.
Nja. Kroatia er vel i utg.pkt ikke så enormt mye bedre enn Sveits. 10 poeng som skiller på FIFA-rankingen.

Sveits klarte også å demme bra opp defensivt lenge. Men Kroatia virker å ha mye mer å by på offensivt.

Tviler på om Kroatia klarer å holdet dette presset i 90 min eller 120 min. Men vi får se.

Enormt imponert over Modric. 37 år, men ser ut som banens største Duracell-kanin så langt.
[/quote











Modric går faktisk utenpå alle her så langt imponerende nok.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 4:38 pm Nja. Kroatia er vel i utg.pkt ikke så enormt mye bedre enn Sveits.
I utgangspunktet enig, men ble nesten sjokkert over å se hvordan Sveits falt totalt igjennom mot portugiserne. Trodde ikke de hadde i seg å slippe inn seks i en utslagskamp. Kroatene er bedre både individuelt og kollektivt, og har flere "mesterskapsspillere" (hva nå enn dét måtte bety). De virker å ha fornyet ganske godt de siste par-tre årene, med etterfyll etter flere av de største fra den forrige epoken, og da trenger det ikke nødvendigvis å være noen umulig oppgave å stå imot Brasil i 120 minutter.

Jeg syntes Brasil fikk i overkant mye skryt for å ha demontert et svakt Sør-Korea, og de 45 minuttene er vel i grunn hva mange har basert favorittstempelet sitt på. Det blir tynt. Kroatia fullt på høyde gjennom denne førsteomgangen.
Sist redigert av mikemodano den fre des 09, 2022 4:46 pm, redigert 1 gang totalt.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Åpen kamp som kan gå begge veier.
Tar Kroatia ledelsen så kontrer de kjapt inn et par til, samme gjelder for Brasil.
Mye balltap og dårlig balltempo fra Brasil, hva de tenker på med Danilo inn i midtbanen når de har ball, er jeg mer usikker på.
For å skape rom, vel det har ikke vært åpenbart ennå.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

AcsOnFire skrev: fre des 09, 2022 4:41 pm
Mye balltap og dårlig balltempo fra Brasil, hva de tenker på med Danilo inn i midtbanen når de har ball, er jeg mer usikker på.
For å skape rom, vel det har ikke vært åpenbart ennå.
Brasil angriper i 3-2-5, hvor Danilo har back-til-playmakerrollen, tilsvarende Cancelo i City og Zinchenko i Arsenal.

Han er normalt sett god til dette, men han som resten av Brasil har slitt med å finne ut av presspillet til Kroatia.

I det hele tatt er det liten tvil om at det er Kroatia som har fått kampen inn i ønsket spor på mange måter. Hvordan de presser og varierer presshøyden er imponerende.

Vi får se om Tite har noen mottrekk i andre omgang.

Champis

Legg inn av Champis »

AcsOnFire skrev: fre des 09, 2022 4:41 pm Åpen kamp som kan gå begge veier.
Tar Kroatia ledelsen så kontrer de kjapt inn et par til, samme gjelder for Brasil.
Mye balltap og dårlig balltempo fra Brasil, hva de tenker på med Danilo inn i midtbanen når de har ball, er jeg mer usikker på.
For å skape rom, vel det har ikke vært åpenbart ennå.

Kroatia scorer ikke to her. Har tippet 0-0 full tid, og det lukter litt det foreløpig

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

mikemodano skrev: fre des 09, 2022 4:41 pm
Enzino skrev: fre des 09, 2022 4:38 pm Nja. Kroatia er vel i utg.pkt ikke så enormt mye bedre enn Sveits.
I utgangspunktet enig, men ble nesten sjokkert over å se hvordan Sveits falt totalt igjennom mot portugiserne. Trodde ikke de hadde i seg å slippe inn seks i en utslagskamp. Kroatene er bedre både individuelt og kollektivt, og har flere "mesterskapsspillere" (hva nå enn dét måtte bety). De virker å ha fornyet ganske godt de siste par-tre årene, med etterfyll etter flere av de største fra den forrige epoken, og da trenger det ikke nødvendigvis å være noen umulig oppgave å stå imot Brasil i 120 minutter.

Jeg syntes Brasil fikk i overkant mye skryt for å ha demontert et svakt Sør-Korea, og de 45 minuttene er vel i grunn hva mange har basert favorittstempelet sitt på. Det blir tynt. Kroatia fullt på høyde gjennom denne førsteomgangen.
Enig i det første. Trodde Sveits hadde en fighting chance mot Portugal.

Ikke så enig i at Kroatene er bedre kollektiv. Sveits er et lag som i utgangspunktet er ekstremt godt organisert, selv om det ikke så sånn ut mot Portugual.

Kroatia har på ingen måte imponert meg så langt i mesterskapet, og spiller imo sin klart beste omgang så langt. Men det handler vel om det du er inne på, at de har spillere som vet hva dette går ut på og som hever seg de nødvendige hakkene når det drar seg til.

Jeg lurer på om Brasil har gått litt i fella med å underbevisst ha begynt å konsentrere seg om semifinalen, for de så nesten ikke ut som om de tok Kroatia på alvor her. Litt slurvete og arrogant til tider. Mye dårlige første toucher, som vitner om for lav konsentrasjon.

Også enig i det siste. Men det er veldig typisk at media skal snakke i store bokstaver. Den første omgangen var veldig bra, men motstanden var begrenset. Hva som skjer i en sånn kamp når det beste laget scorer veldig tidlig, er ikke så relevant for spillestyrken mot bedre motstandere senere i turneringen. Brasil i dag, minner mer om det Brasil vi så i gruppespillet, dog med litt lavere grad av stålkontroll defensivt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Der skal jo Neymar spille til Vini.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Veldig EGO Neymar. Det kan bli skjebnesvangert
Sist redigert av EspenLie den fre des 09, 2022 5:07 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er enig i at dette ikke er straffe, men med VAR er det bingo.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Neymar begynner å bli små-destruktiv for laget eller? Et par veldig bra passninger i første omgang riktignok.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Neymar er oppskrytt, mye feil og vel mye meg sjæl og ikke laget.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

EspenLie skrev: fre des 09, 2022 5:12 pm Neymar begynner å bli små-destruktiv for laget eller? Et par veldig bra passninger i første omgang riktignok.
Nei det er han ikke. Brasil har ingen andre som kan løse den rollen på så høyt nivå.

Men forventer litt mer overblikk av en så god spiller.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 5:07 pm Jeg er enig i at dette ikke er straffe, men med VAR er det bingo.

Dette er ikke hands etter reglene, og jeg synes altfor mange hands blir blåst på som straffbare. Men etter min mening, er disse situasjonene faktisk en av gangene jeg mener at det bør blåses hands og straffe. Det er en ball som kommer fra lufta, og man må selv ta ansvar for at man ikke klarer å beregne og ha kontroll på den. Det er mye mindre hands i min bok når folk blir skutt i armen.

Investor

Legg inn av Investor »

AcsOnFire skrev: fre des 09, 2022 5:12 pm Neymar er oppskrytt
😂

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Champis skrev: fre des 09, 2022 5:15 pm
PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 5:07 pm Jeg er enig i at dette ikke er straffe, men med VAR er det bingo.

Dette er ikke hands etter reglene, og jeg synes altfor mange hands blir blåst på som straffbare. Men etter min mening, er disse situasjonene faktisk en av gangene jeg mener at det bør blåses hands og straffe. Det er en ball som kommer fra lufta, og man må selv ta ansvar for at man ikke klarer å beregne og ha kontroll på den. Det er mye mindre hands i min bok når folk blir skutt i armen.
For såvidt enig i mye av dette. Men han ble vel dyttet nærmest inn i ballen der?

Synes det hadde vært en veldig soft straffe.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Enzino skrev: fre des 09, 2022 4:58 pm Ikke så enig i at Kroatene er bedre kollektiv. Sveits er et lag som i utgangspunktet er ekstremt godt organisert, selv om det ikke så sånn ut mot Portugual.
Det er ikke det at jeg forsøker å snakke ned det sveitsiske kollektivet, for det er under normale omstendigheter slett ikke verst, men jeg føler likevel at det kroatiske ligger hakket over i nivå, mye på grunn av at de har bedre enkeltspillere (som i tur bidrar til å gjøre kollektivet sterkere all den tid disse ikke er primadonnaer som setter seg selv høyest). Å se ei legende som Modrić lede vei kan vanskelig annet enn å oppildne lagkameratene.
Enzino skrev: fre des 09, 2022 4:58 pm Den første omgangen var veldig bra, men motstanden var begrenset. Hva som skjer i en sånn kamp når det beste laget scorer veldig tidlig, er ikke så relevant for spillestyrken mot bedre motstandere senere i turneringen.
Nei, for all del. Akkurat som en ikke skal legge altfor mye vekt på Portugals massakre. 6-1 mot et såpass habilt lag som Sveits låter uhyre sterkt, men så forsto sveitserne etter hvert hvilken vei det bar, og ytte motstand deretter. Kampen var slik sett ikke representabel for deres del.

Den andre omgangen har i det minste startet mer positivt for Brasil enn hvordan førsteomgangen artet seg. Jeg innrømmer lett at det hadde vært kjedelig å miste Brasil allerede i kvartfinale, så jeg håper på dem, men samtidig greier jeg ikke å la være å like Kroatia som fotballnasjon. De var jo den store leverandøren også til det siste jugoslaviske laget som kvalifiserte seg til ei internasjonal turnering (Sverige '92), og har levert rimelig greit siden de ble egen nasjon.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Det hadde ikke vært feil med et mål for å åpne opp kampen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»