Julens drikke

Svar
DoktorS

Julens drikke

Legg inn av DoktorS »

Tråden om mat i jula, inkludert bakst, er jo fine - men samtidig litt forutsigbare, ettersom de fleste vel spiser det samme år etter år. Men hva med drikken? Noen som har noen spesialiteter de absolutt MÅ ha?

Jeg har en del whisky i skapet, og tradisjonen tro velger jeg å sprette 1-2 nye flasker som er i det øvre prissjiktet (på min skala). Her i Oslo har jeg i aften tenkt å åpne en Arran 21, som jeg kjøpte for et par år siden. Hjem til barndommens rike har jeg allerede fraktet en Highland Park Vintersolsnu, som jeg tror er kjøpt for hele seks år siden.

Ellers drikkes det selvsagt akevitt. Gammel Opland til lutefisk før jul. Til julaftens pinnekjøtt ofte det samme, men tenker å supplere med Gilde Juleakevitt i år.

Ellers øl til pinnekjøtt, men pleier å gå mer for vanlig juleøl og ikke de sterkeste utgavene. Har noen store flasker fra Kinn som har modnet noen år - disse drikkes gjerne alene - som en "kveldsrett" eller lignende.

Til svineribbe 1. juledag er det tradisjon for rødvin, men jeg heller kanskje mot å prøve en hvit i år. Det drikkemessige høydepunktet er kanskje en søt Tokaier til multekremen. I år har jeg med en ekstra fiiiin utgave.

Portvin er også fine greier - ser for meg at det fort kan bli litt Stilton og portvin om kvelden 2. juledag, som er siste kvelden før jeg returnerer til Oslo.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Går med noen liter julebrus av ulike merker (helst de uten tilsatt sukker) og Pepsi Max. En og annen juleøl blir det nok også, men stort sett brus.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fin tråd, drikke er viktig.

Tokaier til multekrem var et godt tips, går for det.

Pinnekjøtt på julaften, serveres med champagne, riesling og julebrus, så får folk velge selv.

1.juledag med koldtbord er øl og akevitt, julebrus til de yngre.

Reinsdyrstek 2. juledag, da kan det fort bli Faustino I, den nydelige 2010-årgangen. Eller kanskje noe lettere, de unge er ikke så drevne på rødvin ennå.

Og så må det være cognac, hele julen!

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Da barna voks opp brygget jeg tomtebrygg til jul. Saft til de av barna som ikke likte brygget.
Det var først når de voks til og delvis flytta ut at jeg tok noen polferder før jul.

I år har jeg kjøpt Inderøy juleakevitt, Wongafen rødvin, Allram hvitvin, brandy og wisky blant de lavere prisklasser.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Med barn i hus blir det vann, farris og kanskje julebrus.

Number4

Legg inn av Number4 »

Jeg er ikke veldig betatt av juleøl. Til ribben nytes pils og Lysholm. Litt utpå kvelden smaker det godt med en Bruichladdich, ikke noe fancy, men synes den er ok.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Julebrusen skal være rød, og ikke smake dårlig champagnebrus.

Både AASS og Oppegård sin er bra, ellers går det i Pepsi Max og kanskje en øl når ungen har lagt seg.

Jeg samler mer på vin og whisky enn jeg drikker, men fikk en 18 år gammel Glenmorangie av forrige arbeidsgiver som jeg har spart til julekosen.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Blir kanskje en juleøl til lutefisken her
Ellers så kan jeg anbefale denne eplebrennevinen
► Show Spoiler

Someone

Legg inn av Someone »

Først og fremst så går det jo i ymse versjoner av juleøl. Både til mat og eventuelt i sofaen etterpå

Dog fast er smaking av forskjellige årganger av Ringnes Julebokk som jeg alltid kjøper til lagring. Så kommer det jo litt an på hva som spises, dog juleaften er enten pinnekjøtt eller ribbe (avhengig om det er "min" eller "konas" jul) og går gjerne i øl og akevitt da. Dog til akkurat da tar vi gjerne alkoholfrittjuleøl, men akevitt, etter vi fikk barn. Og litt portvin til desserten, hvor vi har overtatt konas tradisjon: Lune bjørnebær med is

Så kommer det jo mer an på hva som blir servert.

Jeg kommer fra en Gammel Opland-familie så går det der, mens hos svigerfar er det Lysholm Linie det går i. Som standard akevit

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

thomassim skrev: lør des 10, 2022 10:27 am Julebrusen skal være rød, og ikke smake dårlig champagnebrus.

Både AASS og Oppegård sin er bra, ellers går det i Pepsi Max og kanskje en øl når ungen har lagt seg.

Jeg samler mer på vin og whisky enn jeg drikker, men fikk en 18 år gammel Glenmorangie av forrige arbeidsgiver som jeg har spart til julekosen.
Juleøl og akevitt må til under julemiddagen.

Det drakk mine besteforeldre og mine foreldre da jeg var liten og det gjør jeg som voksen. Ungene drikker Rudolf og nissens julebrus.

Så er det en cognac til kaffen etter pakkeåpning. Og en øl eller to til utpå kvelden.

Ikke noe fyll, men bare kos. Nå er jo ungene blitt nært myndige, og jeg spurte dem i fjor om de noen gang hadde følt det ubehagelig at vi drakk alkohol på julaften, de forstod ikke spørsmålet. Det er det samme som min erfaring, kan ikke huske at noen forandret seg selv om de koste seg til julematen.

Om noe så var det litt plagsomt at pappa og bestefar dro frem sigarer og pimpa på dem ved matbordet når folk var ferdige med å spise.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Er det bare jeg som synes juleøl blir for tungt til pinnekjøttet? Selv foretrekker jeg et lyst øl, og gjerne et hveteøl. Drikker jeg øl vil jeg imidlertid ha en liten akevitt til følge. Og det blir smaladram til dette måltidet. Kan også ta en riesling eller en merlot til pinnekjøttet, men ikke noe fancy.
Juleølet er mer et koseøl til kvelden, med ved på peisen, og gjerne drittvær ute.
Jeg drikker stort sett vin og øl, men har et stort utvalg brennevin. Har dette behovet for å kjøpe bare for å ha, men det drikkes kun om vi har gjester.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

morrisey skrev: lør des 10, 2022 10:56 pm Er det bare jeg som synes juleøl blir for tungt til pinnekjøttet?
Kommer helt an på hva du velger. Juleøl er ikke en bestemt øl, men kommer i veldig mange varianter både når det gjelder hvor mektige den er, øltypen, og alkoholstyrken. Selv foretrekker jeg juleøl med litt sødme til pinnekjøtt da det er en fin kontrast til det salte kjøttet.

Til ribba og lutefisken liker jeg godt saison og biere de garde. Men juleøl for meg er vel så mye kos etter maten. Det finnes et bredt spekter som nevnt, men som en dessert eller ren kos foretrekkes de litt sterkere typene, gjerne mørke og fatlagret (som gir det hele en ny dimensjon) Min favorittype her er nok belgisk quadruppel eller Belgian strong ale. Dette egner seg godt som juleøl. Det er svart og gjerne 10% i alkoholstyrke men ikke så mektig og søtt som de drøyeste stoutene. Ellers har vi jo klassikeren bokkøl som selv industribryggeriene lager gode varianter av, eller såkalt winterwarmer som er den mest plaine juleøltypen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

morrisey skrev: lør des 10, 2022 10:56 pm Er det bare jeg som synes juleøl blir for tungt til pinnekjøttet? Selv foretrekker jeg et lyst øl, og gjerne et hveteøl. Drikker jeg øl vil jeg imidlertid ha en liten akevitt til følge. Og det blir smaladram til dette måltidet. Kan også ta en riesling eller en merlot til pinnekjøttet, men ikke noe fancy.
Juleølet er mer et koseøl til kvelden, med ved på peisen, og gjerne drittvær ute.
Jeg drikker stort sett vin og øl, men har et stort utvalg brennevin. Har dette behovet for å kjøpe bare for å ha, men det drikkes kun om vi har gjester.
Er enig i at det er litt tungt ja, så holder nesten en knapp på butikkøl, ikke det veldig kraftige greiene. Det er ganske mange varianter drikke på bordet på julaften der jeg feierer jul - tradisjonelt var det ripssaft, produsert fra egen hage. Den er ganske syrlig og passer faktisk ikke så dårlig. Den står fortsatt på bordet. Så er det blitt innført øl og akevitt etter hvert. I tillegg vanker det ofte også noe musserende, og/eller tørr sherry, som passer temmelig bra til det speka kjøttet.

Det tunge juleølet er forbeholdt tidlig ettermiddag/kveld, også hos meg. Da blir det som regel bare jeg som drikker dette alene. Det går derfor ganske lite av det og det hoper seg opp her og der, også her i eget hjem drikkes det sjeldnere juleøl. Årsaken er selvsagt at det drikkes mindre halvfabrikata, altså øl - stadig mer sluttproduktet: Whisky :-D

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er enig i at mye av juleølet man kjøper på polet blir for tungt og mektig til julemat. Det er for meg koseøl i lenestolen.

Jeg drikker som oftest et vanlig «butikk-juleøl» til maten på julaften. Men i år skal jeg faktisk drikke haandbryggeriets julepils. Det tror jeg blir midt i blinken.

Så jeg er ikke enig med ekspertene som sier man trenger et alkoholsterkt øl som kan «skjære gjennom» fettet til julematen. For meg blir det bare mektig oppå mektig. Det er jo der akevitten kommer inn.

Og årets akevitt er den samme som i fjor. Arvesølvet juleakevitt.

I tillegg har jeg en halvflaske vodka stående. Så jeg lurer på om jeg skal ta opp igjen tradisjonen med å lage eggelikør til eget bruk. Det var jo fast julegave fra meg til venner en del år. En flaske med eggelikør og fruens Sarah Bernhard-kaker.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

PapaSmurf skrev: tor des 15, 2022 9:02 am Jeg er enig i at mye av juleølet man kjøper på polet blir for tungt og mektig til julemat. Det er for meg koseøl i lenestolen.

Jeg drikker som oftest et vanlig «butikk-juleøl» til maten på julaften. Men i år skal jeg faktisk drikke haandbryggeriets julepils. Det tror jeg blir midt i blinken.
Har smakt denne, og den kan varmt anbefales til julematen. Litt ekstra trøkk er det i den, i den grad det er mulig med en pils.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

morrisey skrev: lør des 10, 2022 10:56 pm Er det bare jeg som synes juleøl blir for tungt til pinnekjøttet? Selv foretrekker jeg et lyst øl, og gjerne et hveteøl. Drikker jeg øl vil jeg imidlertid ha en liten akevitt til følge. Og det blir smaladram til dette måltidet. Kan også ta en riesling eller en merlot til pinnekjøttet, men ikke noe fancy.
Juleølet er mer et koseøl til kvelden, med ved på peisen, og gjerne drittvær ute.
Jeg drikker stort sett vin og øl, men har et stort utvalg brennevin. Har dette behovet for å kjøpe bare for å ha, men det drikkes kun om vi har gjester.
Med pinnekjøtt til middag så er det vel bare klorin eller kaustisk soda som hjelper ved siden av.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»