*Filmpratråden*

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: *Filmpratråden*

Legg inn av Elgen »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am
Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

John Garfield skrev: søn mai 14, 2023 3:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am
Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am

Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.
Er de? Interessant, har du noen eksempler?

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Dette var en fin påminnelse om hvor lite jeg synes om filmkritikere. Det gjorde også at jeg fant denne listen fra Vulture, som er omtrent stikk motsatt av min egen liste.

Mine topp tre Tarantino er Django Unchained, Inglourious Basterds og The Hateful Eight.

Once Upon A Time er den Tarantino-filmen jeg har likt soleklart dårligst. Jeg synes rett og slett det var en ordentlig dårlig film, og jeg forstår ikke hvorfor så mange rangerer den så høyt. Kanskje det er noe med at den spiller på ekte hendelser, eller at det er et ordentlig stjernegalleri av skuespillere, men jeg synes ingen av disse er nok til å redde denne dårlige filmen. Hvorfor liker dere den?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tomi skrev: søn mai 14, 2023 5:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Dette var en fin påminnelse om hvor lite jeg synes om filmkritikere. Det gjorde også at jeg fant denne listen fra Vulture, som er omtrent stikk motsatt av min egen liste.

Mine topp tre Tarantino er Django Unchained, Inglourious Basterds og The Hateful Eight.

Once Upon A Time er den Tarantino-filmen jeg har likt soleklart dårligst. Jeg synes rett og slett det var en ordentlig dårlig film, og jeg forstår ikke hvorfor så mange rangerer den så høyt. Kanskje det er noe med at den spiller på ekte hendelser, eller at det er et ordentlig stjernegalleri av skuespillere, men jeg synes ingen av disse er nok til å redde denne dårlige filmen. Hvorfor liker dere den?
Jeg er enig med deg, jeg liker heller ikke "Once Upon A Time", jeg ville som sagt rangert den lavere. Og jeg elsket "Django", en av de beste etter mitt syn. :)

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 5:39 pm
John Garfield skrev: søn mai 14, 2023 3:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am

Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.
Er de? Interessant, har du noen eksempler?
Nå er det jo forsåvidt ikke noe galt i å bli inspirert av andre, men det sies at Tarantino er litt mer inspirert enn de fleste andre..Kommer egentlig bare på den skytescenen i første filmen som han lånte fra en hongkong film. Var det John Woo? Du finner det med googlesøk. Hateful eight er sterkt inspirert av en gammel 60 talls kung fu film. (Dragon inn-fantastisk film!)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

En liten retro-anmeldelse av Steven Seagal sin beste(?) film


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor mai 18, 2023 2:32 pm En liten retro-anmeldelse av Steven Seagal sin beste(?) film
Må nok kjøre ei liten Seagal actionmaraton denne sommeren, med fokus på hans klassiske 1988-1992 era med Above the Law (1988), Hard to Kill (1990), Marked for Death (1990), Out for Justice (1991) og Under Siege (1992).

Det er noe fascinerende hvordan han på så kort tid gikk fra å være et relativt ukjent navn til å bli en av de største actionstjernene samt at filmene ble mer og mer populære, både blant kritikere og publikum.
Klart, i ettertid ser man jo at allerede på tidlig 90-tallet virket egoet hans å ha vokst i samme tak som kinosuksessene, og det at han starta å bli et problem for filmstudioene.

Likevel fikk han muligheten til å regissere og skrive sin egen "episke" filmdebut i On Deadly Ground (1994), som antageligvis ble starten på slutten for hans storhetstid, selv om filmer som Under Siege 2 (1995), The Glimmer Man (1996) og Fire Down Below (1997) er alle meget underholdende og vellagde actioneventyr.
Men så hadde nok skaden med nevnte 1994 flopp, samt et ego som tilsynelatende var helt ute av kontroll, gjort at han ikke lenger var "skuddsikker", verken i bransjen eller hos fansen.

I mine øyne er nok Out for Justice (1991) og Under Siege (1992) hans to beste filmer, men Marked for Death er nok ikke langt bakom. Helt klart en av hans mest voldelige og brutale, noe som er frustrerende for en del som sikkert plukka opp den tungt sensurerte region 2 DVDen, for en evighet siden.
Fant jo ut at region 1 versjonen (hvert fall for en 20 år tilbake) var stedet å gå. Her får man nasty beinbrudd (de lydene av ben som knekkes er rimelig effektive og fæle) for ikke å snakke om huer som blir avkappet, øyeepler som blir pressa inn i hjernen og nei, en Seagal som attpåtil tillot motstanderne å få inn noen slag og spark, uten å bli total uknuselig.

Uansett, det som gjorde disse tidlige filmene så artige og underholdende, var jo ofte tempoet og hvordan Seagal var lur nok til å jobbe med de riktige regissørene, manusforfatterne og samtidig hyre inn masse erfarne og talentfulle skuespillere i alle ledd.
Det og at han hadde ei sloss stil som virket ny og spennende, hvert fall for det amerikanske seere, slikt gjorde nok også underverker.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg tror jeg skipper denne filmen, men denne anmeldelsen var jo litt artig


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er dette den 10ende i serien?

Tror den siste man så var den med Paul Walker limt inn på slutten som CGI figur, men det er vel nå en god del oppfølgere siden.
Likte hvordan filmene ble mer og mer realistiske, der ene skurken fikk et helt parkeringshus i huet, og neste film var han tilbake i toppform og attpåtil en av gjengen, som om han alltids hadde vært en del av bilfamilien.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Har ikke sett denne filmen men flott video fra "vår" mann med listene


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: man jun 05, 2023 1:44 pm Har ikke sett denne filmen men flott video fra "vår" mann med listene
► Show Spoiler
Har sett alle (tror jeg da) av Meatballs filmene, og dessverre kan en vel fint si at man burde ha stoppa med nummer 1, som jeg faktisk har på DVD og vurderer et gjensyn utover sommeren.

Den var vel tiltenkt som ei mer sommerlig versjon av Animal House (1978) og medvirket i at det ble ei mindre sommerleir komedie trend utover 80-tallet, men Meatballs med Bill Murray regnes vel som den beste av dem tidlige.
Har selv vurdert å mekke ei liste over favoritt sommerleir filmer, der særlig Wet Hot American Summer (2001) var ei positiv overraskelse, med mye retrohumor tilbake nettopp de litt mer uskyldige 80-tallet og masse klisjeer og nostalgi på lur.

Mulig skrekkgenren med Friday the 13th i førersetet, satte en ny standard for ungdomsfilmer med sommerleir i fokus, og da ble disse mer komiske leirfilmene kanskje litt skyvet til side, men når det gjelder Murray og Meatballs, så vil nok det være utmerket som ei dobbel-feature i hop med han senere What About Bob? (1991) i både stil og humor.

Hadde helt glemt at både Ivan Reitman og Harold Ramis var allerede her involvert med Murray, og denne trioen kom jo til å slå seg stort opp utover åttitallet.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Dette er jo sjokkerende nyheter!
Lenge siden jeg har sett French connection (utenom biljaktscnen som jeg har sett utallige ganger) men jeg kan ikke huske den scenen det er snakk om her


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

En ny "retro-anmeldelse" fra vår gode venn med listene, jeg så denne på kino og har kun sett den om igjen en gang tror jeg.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir jun 13, 2023 1:19 pm En ny "retro-anmeldelse" fra vår gode venn med listene, jeg så denne på kino og har kun sett den om igjen en gang tror jeg.
► Show Spoiler
Last Action Hero er definitivt en av Arnie mest undervurderte eller kanskje mer ufortjent utskjelte 90-talls filmer, og utrolig nok ei som i en lang tid lå under 5,0 i gjennomsnittsrate på IMDb (skal ikke så mange åra tilbake), og virket å være universalt hatet av alt og alle, særlig Arnolds egne fans.

Aldri skjønt dette, da den er jo lett noe av de beste han gjorde på 90-tallet, og hadde den ikke blitt ei flopp ville sikkert mye av den samme kritikken gått over i hyllest som nok ei Arnie/action klassiker.

Klart, I 1992 var jo Arnie sjefen, gullkalven som ikke tråkka feil, alfa-hannen som hadde erobret Hollywood, og siden overgangen mot mer familievennlige utgivelser ala Twins (1988), var han bare blitt større og mer ettertrakta i branjsnen, da som en av de best betalte skuespillerne og hvor Total Recall (1990) fortsatte sommerhittrenden, alt mens T2 kom til å sette ei helt ny standard for ikke bare action, men hvordan en monstrøs sommerfilmsuksess skulle se ut.

Ettersom det ikke kom noen ny film i 1992 med actionstjerna, så ble nok ikke forventningene noe mindre, og mulig at promoteringen og hypen rundt Last Action Hero var litt for arrogant og forhasta, i det at navnet Schwarzenegger alene var ikke nødvendigvis nok til å selge billetter, og 2 år er jo en lang tid i filmens verden.
Det hadde jo også skjedd ting i actiongenren, der 80-talls action var for lengst på vei ut og tja, det var jo ikke mangel på slapstick/spoof action-komedier ala The Naked Gun, Hot Shots osv, men Arnie fansen så nok ikke for seg en 2 timer og 10 minutter lang parodi av hans egen karriere og actionfilm.

Hjalp vel heller ikke på at Spielberg skulle snart utgi en av 90-tallets største kinosuksesser som videreførte de banebrytende spesialeffektene til Stan Winston fra Terminator 2, og over i en massiv eventyrfilm som definitivt levde opp til sommer hypen, mens Last Action Hero, den ble jeg ikke klar over før mange, mange år senere. Da som nattfilm på TV3.

Men jeg digga den og har siden alltids vært veldig glad i den, særlig de latterlige parodiene og herlige karakterene som dukker opp utover.
Humoren er topp, og et tidvis fantastisk tøft soundtrack med heavy metal, punk, rock og nei, hadde filmen blitt en suksess, så ville nok fortsatt Arnies karriere vært i fare, for joda True Lies (1994) ble vel ei slags plaster på såret for både Schwarzenegger og de som håpet på mer av den typiske Arnie actionfilmen men i stedet fikk noe helt annet i retur. Men allerede samme året kom jo den fæle Junior, og Arnolds karriere falt kjapt nedover etter det.

Alt i alt, joda, guttungen går nok mange på nervene løs, og alt er kanskje ikke helt vellykket i humorbiten (Leo the Fart osv) og nevnte spilletid setter nok en del også på prøve. Men dette er en av de man alltids storkoser seg med, uansett hvor mange besøk senere, og skulle virkelig ønske jeg var gammel nok å se på kinolerretet når den kom ut.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Fikk ikke veldig lyst til å se denne, Wes Anderson er langt fra en favoritt


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kan ikke si jeg er noe svoren fan av Andersons film, men at han har ei ganske så egen stil og spesielt talent i å hyre inn veldig mange dyktige og likandes skuespillere, det kan ingen ta fra ham. Bare så synd en selv sjeldent får særlig utbytte ut av alt.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Prøvde meg på et gjensyn med Die Hard i New York (1995)
Den er jo en sommerfilm, det er lenge siden jeg har sett den men kom ganske kjapt på hvorfor jeg ikke liker den så godt. Det virker som et sideoppdrag i GTA San Andreas med å nå en telefonboks i tide og løse en eller annen kode.
Denne gangen klarte jeg ikke å fullføre filmen en gang. kanskje ikke i humør til å se på mange eksplosjoner heller.
Får prøve meg med et gjensyn med en annen sommerfilm, Badlands (1973)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 21, 2023 7:32 pm Prøvde meg på et gjensyn med Die Hard i New York (1995)
Den er jo en sommerfilm, det er lenge siden jeg har sett den men kom ganske kjapt på hvorfor jeg ikke liker den så godt. Det virker som et sideoppdrag i GTA San Andreas med å nå en telefonboks i tide og løse en eller annen kode.
Denne gangen klarte jeg ikke å fullføre filmen en gang. kanskje ikke i humør til å se på mange eksplosjoner heller.
Får prøve meg med et gjensyn med en annen sommerfilm, Badlands (1973)
Ja, den åpnes vel også med ei Joe Cocker versjon av Summer in the City, men her er vi nok meget uenige. Synes Die Hard With A Vengeance er den nest beste av originaltrioen, elsker Willis og Samuel L. Jackson teame opp, samt at Jeremy Irons var ei meget god skurk.
Så har jeg ikke sett den på en stund, men planlegger nok et nytt besøk utover sommeren, da en hadde fine gjensyn med 1ern og 2ern i vinters.

Men ja, GTA kom vel først i 1996, så ikke umulig de henta litt av den telefonkiosk ideen over i spillene.

Badlands er kanskje en litt annen type film, tror jeg ga en 7/10 i sin tid, ikke umulig den vil bykse opp ett hakk ved nytt forsøk.
Musikken er visst veldig lik (mulig den samme?) den som åpner True Romance (1993) av Tony Scott og Tarantino.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Musikken er den samme i True Romance intro og Badlands ja



SKubrick

Legg inn av SKubrick »

Ikke helt den samme, men veldig likt ja. Tipper Scott har sagt til Zimmer: Lag det samme som denne, bare ikke det samme.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Gamle episoder av Columbo går på dansk tv i sommer (har vel sendt det tidligere også)
Jeg ser litt sporadisk på det og veldig stilig når kjente skuespillere/artister dukker opp
I den episoden jeg så i dag "Lady in waiting" dukket Leslie Nielsen opp og det er visst ikke første gangen vi får se han i den serien. Johnny Cash dukker opp i en annen episode som en gospelsanger


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ikke mange dagene unna at det er 32 år siden en av 90-tallets største filmsuksesser kom ut på kino, hvert fall over i Amerika, nemlig T2 (1991).
En del interessante tilbakeblikk via talkshow med Arnie, Linda osv, Arnold som prøver å få pushe på med viktigheten i at amerikanerne må bli flinkere i å komme seg opp av sofaen og vekk fra tv-skjermen, junkfooden osv, for å gjøre noe aktivt og helsebringende, samt hint om hans politiske fremtid.

Ellers er omtalen fra Michael Douglas etter å ha sett T2 også litt interessant, da den jo gir et greit innblikk i hvor nyskapende CGI effektene var den gang, og nå så er det blitt mer og mer vanlig å gjøre eldre veteraner som Douglas, Harrison Ford og Arnie om til sine yngre utgaver med samme type filmmagi, såpass at skuespillere ikke lenger er nervøse, men mer vant til den slags.

Skulle ønske biten med publikum (både kjentfolk og vanlige betalende) som nettopp kom ut etter å ha sett Terminator 2 på stor lerretet hadde vart lenger, for må ha vært mye bra feedback og førsteinntrykk fra det holdet.

Lurer på om Arnie tapte et veddemål eller noe, for den fargerike skjorta hans er jo med i nesten alle klippene fra ulike show en har funnet siste døgnet på Youtube.

Må ha vært litt av ei opplevelse å få se filmen på kino første gangen, nærmeste en kom noe rundt T2 og tidlig 90-tallet, var når noen eldre gutter på barneskolen rundt 1992-93 hadde brukt svart sprittusj og tegnet skjelett og knokler utpå huden ved hendene og fingrene, for å etterligne jernskjelettet til Terminatoren, og noen one-liners ala Hasta La Vista Bebeh og Hey Chill Out DICKWEEED, men tror ikke jeg fikk sett selve filmen før uti sommer 1994-95, på VHS.





Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fy fader så lei jeg er av nyere Reaction videoer på Youtube, hver gang når du søker etter en film, låt, artist eller intervju/klipp. Men får kun en masse overemosjonelle douchebager som forsøker å etterligne Munchs Skrikmaleri.

Likevel, etter noe leting dukka denne bakom filmen minidokumentaren opp, og føles langt råere og mer tett på, enn noen av de man har støtt på gjennom utallige DVD og Blu-ray utgaver siste tiårene.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne kanalen kommer ofte med gode refleksjoner eller spørsmål om filmer/serier
Jeg liker biopics men ser ofte dokumentarer om kjente personer også



Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jul 05, 2023 7:25 pm Denne kanalen kommer ofte med gode refleksjoner eller spørsmål om filmer/serier
Jeg liker biopics men ser ofte dokumentarer om kjente personer også
► Show Spoiler
Skal forsøke å sjekke ut den kanalen litt senere. Men angående den type film og underholdning, så ja, det blir ofte en veldig klisjefylt setting, med før karrieren tar av, ofte med en trist og fæl barndom, karrieren begynner å ta av, og så tar ting virkelig av, og med det starter problemene og etter hvert motgang, så bikker det nedover, drikking, dop og dame problemer, pengene forsvinner og til slutt vil musikeren, forfatteren, idrettsmannen, kjendisen osv måtte gå dypt i seg selv og oftest avsluttes det med ei triumferende comeback og happy ending.

Da hender at det kan være greit å se en dokumentar eller mer i stedet for Hollywood versjonen, men også dokumentarer har noen ganger litt vel lett på å ta tungt i bruk manipulasjon og forenkle ting, så er nok mye opp og ned der også i kvalitet og underholdning. Men kanskje litt lettere å skille mellom de gode og de ikke fullt så gode, i disse tider enn for et par tiår siden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»