*Filmpratråden*

Svar
John Garfield

Re: *Filmpratråden*

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: man feb 20, 2023 7:39 am Søndag var det prisutdeling på Bafta i London. Det ble antikrigsfilmen “Intet nytt fra vestfronten” som ble kveldens store vinner. Den tyske nyinnspillingen av antikrigsfilmen «Intet nytt fra vestfronten» tok hjem totalt sju priser.

Hm, burde kanskje sett den filmen.
Har heller ikke fått rotet meg til å se den. Får satse på å se den til helgen.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Forøvrig så jeg filmen house of dracula i går. Der fikk man servert dracula, frankenstein og wolf man i samme film, uten at filmen var fantastisk av den grunn..

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Har akkurat fullført et filmmanus (ChatGPT gjorde jobben) om en same som setter ut på hevntokt etter at flokken hans blir stjålet.
"Reindeer Rampage" var navnet ChatGPT gav den. Nå må jeg bare få kontakt med Nils Gaup.

AI er morsomme greier.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sitter og leter litt opp rundt gamle intervjuer/bakom film klipp angående Strange Days (1995), og endte med et kort lite intervju av Tom Sizemore, som virkelig var et ettertrakta navn på midten av 90-tallet.
Tidlig ut blir han jo spurt om han ikke ønsker å ta ei liten pause fra skurke/tøffingrollene, og heller få bryne seg på den mer sympatiske helten, han som redder dagen og ender opp med den fine dama til slutt.

Neste film på hans skjema var jo ingen ringere enn Heat, mens den som han antageligvis hinter om (angående mer fokus på heroiske hovedroller) var sci-fi/grøsser-eventyrfilmen The Relic fra 1997.

Dessverre ble jo den ei gedigen flopp, og ikke Toms feil, men virket som at veien tilbake til å være mest ei formidabel karakterskuespiller, den var rimelig kort i ettertid.
Men ser man over alt han medvirket i gjennom hele det tiåret, så er det svært få bomturer og dårlige filmer han gjorde, men må nok likevel ha vært ei litt nedtur, det å ikke kunne få flere forsøk som hovedrolleinnehaver, særlig mens han ble stadig nedrent fra tilbudene via både store Hollywood produksjoner til de mindre indie filmene.
Klart, ei ustabil livstil med kanskje skrantende ekteskap og større problemer med avhengighet, kan nok også ha gjort sitt i at filmstudioer muligens ikke følte seg for sikre i at en som Tom Sizemore kom til å bli den neste familievennlige "alles favoritt" skuespiller ala Tom Hanks, men alle kan nå ikke gå den veien heller.

Ser at man har "mye" å ta igjen, om en skal forsøke å hente inn alt Sizemore gjorde, eller dukket opp i, siste årene. Men ettersom svært få har klikkbare linker (på Wikipedia), tviler jeg på at det er snakk om potensielle klassikere.

Får heller prøve å fokusere på 90 og tidlig 00-tallet, hvert fall av de en har usett inntil videre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Føler at det blir feil å legge ut denne i Filmer å se frem til tråden, da dette blir vel mest sannsynlig nok ei "klassiker" som fansen har hatt våte drømmer om, i flere tiår:

https://www.comingsoon.net/movies/news/ ... e-a-requel

Kommende Escape From New York eventyr skal visstnok være ei "Requel", Requel Welch?:

“It’s a great question. I don’t think we know enough about the movie yet to be able to say anything, but yes ‘requel’ is the idea,” the directors said. “There’s no way to remake how great that movie is, would be a fool’s errand to try. So, you know, we’ll try to borrow what we love from it and find a new way to put the package together.”

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: man feb 20, 2023 7:39 am Søndag var det prisutdeling på Bafta i London. Det ble antikrigsfilmen “Intet nytt fra vestfronten” som ble kveldens store vinner. Den tyske nyinnspillingen av antikrigsfilmen «Intet nytt fra vestfronten» tok hjem totalt sju priser.

Hm, burde kanskje sett den filmen.
Så den idag og har dermed sett alle 77 vinnere av bafta for beste film.
God film, men den er veldig lang og taper seg endel utover i filmen synes jeg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mimrer meg tilbake til 1991 med På Kino og Pål Bang-Hansen som tar for seg Teenage Mutant Ninja (eller i store deler av Europa, Hero) Turtles.
https://tv.nrk.no/serie/paa-kino/1991/F ... /avspiller
Var faktisk ikke klar over at den første filmen floppet så til de grader, men tydelig at den høye aldersgrensen og kommende debatten rundt om kring sensur, medførte i at foreldrene tok grep og vi måtte vente en stund før originalen ble utgitt på VHS format.

Oppfølgeren var jo langt mer neddempa i vold og slossing, samt våpnene til enkelte av Turtles gutta hadde blitt byttet ut med frosne wienerpølser og leketøysklovner. Men selve navnet/merkevaren gikk som hakka møkk, og moro å se alle de gjenkjennelige lekene i bakgrunn fra butikken Pål Bang er innom helt i starten av videoen.

Pål presenter også kommende film via T2 og What About Bob?

En annen interessant På Kino episode, er den som tar for seg de moderne gangsterfilmene fra tampen av 80 og tidlig 90-tallet, og inkluderer en egen debatt om økning av vold på det store lerretet:
https://tv.nrk.no/serie/paa-kino/1990/F ... /avspiller
"Voldsscenene er satt i en forståelig sammenheng" og dermed slapp nordmenn ei sensurert versjon av Wild at Heart (1990).

Også det yngre publikum får lov til å ytre seg utover, og hvor statens filmkontroll virke å ha noen trofaste fans i salen, og som synes det er helt okei virkemiddel til å beskytte folk mot dem selv.
Og da fikk man vel en liten påminnelse om hvorfor akkurat den første Turtles film ble en fiasko i Norge, (men en kjempe suksess, sikkert i resten av verden), ettersom den hadde aldersgrense tillatt over 15 år.

Noe forresten min gamle (og ukutta) VHS utgave også fremhever meget bra. Men kan ikke huske at noen av ungene fløy rundt i skilpaddekostymer i kloakken og banka opp hverandre på nettene, selv om det hørtes jo utrolig kult ut.

"Skal voksne mennesker få lov til å se hva de vil, når de er fylt 18 år?" spør Pål, og avslutter så med at vi får se frem til mye skrekk og gru, og blod i høst.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mye interessante DVD/Blu-ray utgivelser denne vinter-våren fra Platekompaniet.

Når en først er innom Turtles og den aller første filmen, så gjenutgis den (for ente gang) og hvor du får nå også muligheten til å nyte herligheten i "luktende spesial versjon", der pizza (eller kanskje en eim av kloakk) vil garantere en uforglemmelig opplevelse om du er villig til å svi av oppunder 700 kroner, på 1 stykk film.
Bilde
Så hva er det som priser denna opp så jæskla mye? Drittlukt eller noen mini-postere?
Dersom det er noe nyss om ei bakom filmen dokumentar (aldri vært utgitt i DVD eller Blu-ray format tidligere), så blir man litt nyfiken, men fader heller, til den blodprisen burde en få litt mer igjen, selv om en elsker førstefilmen, og allerede eier ørten utgaver fra tidligere av.

Minner litt om opplegget med de gamle FIFA PS1 spillene, hvor enkelte kom med utgaver der luktet som gress dersom du skrapte på overflaten av disken.

Kan dette bli et comeback for smello-vision?
Bilde
Av andre kommende titler som en er langt mer lysten på, men enda ikke sett, så utgis denne Robert Duvall filmen om ikke lenge.
Litt stiv i pris den også, men har en følelse av at den kan være verdt å se nærmere på.
Bilde
Denne med Willem Dafoe, har jeg også hatt til vurdering tidligere. Men kanskje noe en får revurdere ettersom ei splitter ny Blu-ray slippes snart:
Bilde
Og for min del, er nok denne blant de man garantert vil gå for, ettersom Cannons 80-talls rølpe-teen-sex komedie, har vært utgitt flere ganger før, men gang på gang gått ut av produksjon, og prisene har endt opp såpass at en ikke har tatt seg bryet med å kjøpe inn ei overprisa film, til oppunder 800 kroner.
Bilde
Final Cut har jeg hatt god erfaring med fra tidligere, og håper denne også leverer varene.

Til slutt ankommer denne Burt Reynolds "klassikeren" for første gang på nordisk DVD/Blu-ray og med ei ganske så lik Kindergarten Cop (1990) type artwork, tvilsomt at den er like bra, men mulig noe en vil likevel gi en sjanse.
Bilde
Og for de som ønsker å gå til innkjøp av Batman & Robin (1997), kommer nå Platekompen med "tilbudet" om ei spesial utgivelse til prisen av 900 kroner:
Bilde

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

900kr for en av tidenes dårligste filmer 😃

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

LondoMollari skrev: man mar 20, 2023 1:17 pm 900kr for en av tidenes dårligste filmer 😃
Slår du til nå, så sparer du hele 99 kroner. ;)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »


John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Light sleeper Hadde jeg på vhs back in the days. Absolutt en film man burde se. Mulig jeg har den på dvd..får lete litt, et gjensyn hadde vært hyggelig.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg har vært på kino mange ganger i år og har ikke opplevd noe av dette her
Jeg tror det er store forskjeller fra by til by da (og hvilken film som vises)

https://www.nrk.no/kultur/blits_-stoy-o ... 1.16344872

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kanskje den har blitt nevnt tidligere her, eller et annet sted i filmforumet. Men foruten Scott Adkins The Art of Action serie, har jeg funnet mye glede i Michael Rosenbaums Youtube kanal, der han virkelig holder det gående med vanvittig mye intervjuer fra ulike hold. Har ei tendens til å glemme den litt bort, men ser jo at en stadig blir anbefalt videoer, og nylig dukka det opp ei med 80 og tidlig 90-talls skuespiller Michael Biehn, som er å anbefale om en er fan av mannen:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ny episode (første på et halv år) med Scott Adkins The Art of Action serie, og dagens gjest er hans John Wick 4 kollega, ingen ringere enn Keanu Reeves:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Listevideo fra "vår venn" på youtube


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Elgen skrev: lør apr 22, 2023 1:30 pm Listevideo fra "vår venn" på youtube
► Show Spoiler
Har ikke sett alle filmene på listen men er enig i 1.plassen og 2.plassen
Svært gode filmer!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En skuespiller som er dyktig, ingen tvil om det, men som nok aldri kommer til å bli noen stor favoritt hos meg.
Derimot Nightcrawler (2014), det var ei meget god film og rolle, som en gjerne kunne tenkt å sett igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Del 2 med Scott Adkins og Keanu Reeves er oppe:

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am
Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

John Garfield skrev: søn mai 14, 2023 3:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am
Elgen skrev: søn mai 14, 2023 10:47 am

Jeg synes ikke Inglourious Basterds er noe god film men har enkeltscener som er gode.
Death proof er ikke så ille som flere hevder (deriblant QT selv) men Pulp Fiction og Jackie Brown synes jeg er knallfilmer.
Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.
Er de? Interessant, har du noen eksempler?

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Dette var en fin påminnelse om hvor lite jeg synes om filmkritikere. Det gjorde også at jeg fant denne listen fra Vulture, som er omtrent stikk motsatt av min egen liste.

Mine topp tre Tarantino er Django Unchained, Inglourious Basterds og The Hateful Eight.

Once Upon A Time er den Tarantino-filmen jeg har likt soleklart dårligst. Jeg synes rett og slett det var en ordentlig dårlig film, og jeg forstår ikke hvorfor så mange rangerer den så høyt. Kanskje det er noe med at den spiller på ekte hendelser, eller at det er et ordentlig stjernegalleri av skuespillere, men jeg synes ingen av disse er nok til å redde denne dårlige filmen. Hvorfor liker dere den?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

tomi skrev: søn mai 14, 2023 5:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:05 am Tarantino rangert frå verst til best.

Kva slags film er den beste han har laga?

Jeg er nesten enig med juryen men ville rangert "Django Unchained" høyere og "Once Upon a Time" lavere.
Dette var en fin påminnelse om hvor lite jeg synes om filmkritikere. Det gjorde også at jeg fant denne listen fra Vulture, som er omtrent stikk motsatt av min egen liste.

Mine topp tre Tarantino er Django Unchained, Inglourious Basterds og The Hateful Eight.

Once Upon A Time er den Tarantino-filmen jeg har likt soleklart dårligst. Jeg synes rett og slett det var en ordentlig dårlig film, og jeg forstår ikke hvorfor så mange rangerer den så høyt. Kanskje det er noe med at den spiller på ekte hendelser, eller at det er et ordentlig stjernegalleri av skuespillere, men jeg synes ingen av disse er nok til å redde denne dårlige filmen. Hvorfor liker dere den?
Jeg er enig med deg, jeg liker heller ikke "Once Upon A Time", jeg ville som sagt rangert den lavere. Og jeg elsket "Django", en av de beste etter mitt syn. :)

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

sertono skrev: søn mai 14, 2023 5:39 pm
John Garfield skrev: søn mai 14, 2023 3:55 pm
sertono skrev: søn mai 14, 2023 10:54 am

Ja, jeg syns egentlig det representerer flere av filmene hans, det er ikke alltid så bra men det er noen scener som er så inn i marg og bein genialt strålende.
Mange av de scenene er "lånt" av andre regissører.
Er de? Interessant, har du noen eksempler?
Nå er det jo forsåvidt ikke noe galt i å bli inspirert av andre, men det sies at Tarantino er litt mer inspirert enn de fleste andre..Kommer egentlig bare på den skytescenen i første filmen som han lånte fra en hongkong film. Var det John Woo? Du finner det med googlesøk. Hateful eight er sterkt inspirert av en gammel 60 talls kung fu film. (Dragon inn-fantastisk film!)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

En liten retro-anmeldelse av Steven Seagal sin beste(?) film


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor mai 18, 2023 2:32 pm En liten retro-anmeldelse av Steven Seagal sin beste(?) film
Må nok kjøre ei liten Seagal actionmaraton denne sommeren, med fokus på hans klassiske 1988-1992 era med Above the Law (1988), Hard to Kill (1990), Marked for Death (1990), Out for Justice (1991) og Under Siege (1992).

Det er noe fascinerende hvordan han på så kort tid gikk fra å være et relativt ukjent navn til å bli en av de største actionstjernene samt at filmene ble mer og mer populære, både blant kritikere og publikum.
Klart, i ettertid ser man jo at allerede på tidlig 90-tallet virket egoet hans å ha vokst i samme tak som kinosuksessene, og det at han starta å bli et problem for filmstudioene.

Likevel fikk han muligheten til å regissere og skrive sin egen "episke" filmdebut i On Deadly Ground (1994), som antageligvis ble starten på slutten for hans storhetstid, selv om filmer som Under Siege 2 (1995), The Glimmer Man (1996) og Fire Down Below (1997) er alle meget underholdende og vellagde actioneventyr.
Men så hadde nok skaden med nevnte 1994 flopp, samt et ego som tilsynelatende var helt ute av kontroll, gjort at han ikke lenger var "skuddsikker", verken i bransjen eller hos fansen.

I mine øyne er nok Out for Justice (1991) og Under Siege (1992) hans to beste filmer, men Marked for Death er nok ikke langt bakom. Helt klart en av hans mest voldelige og brutale, noe som er frustrerende for en del som sikkert plukka opp den tungt sensurerte region 2 DVDen, for en evighet siden.
Fant jo ut at region 1 versjonen (hvert fall for en 20 år tilbake) var stedet å gå. Her får man nasty beinbrudd (de lydene av ben som knekkes er rimelig effektive og fæle) for ikke å snakke om huer som blir avkappet, øyeepler som blir pressa inn i hjernen og nei, en Seagal som attpåtil tillot motstanderne å få inn noen slag og spark, uten å bli total uknuselig.

Uansett, det som gjorde disse tidlige filmene så artige og underholdende, var jo ofte tempoet og hvordan Seagal var lur nok til å jobbe med de riktige regissørene, manusforfatterne og samtidig hyre inn masse erfarne og talentfulle skuespillere i alle ledd.
Det og at han hadde ei sloss stil som virket ny og spennende, hvert fall for det amerikanske seere, slikt gjorde nok også underverker.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg tror jeg skipper denne filmen, men denne anmeldelsen var jo litt artig


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»