*Filmpratråden*

Svar
Elgen
Innlegg: 3304

Re: *Filmpratråden*

Legg inn av Elgen »

Interessante tanker her:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Virker som det kan ligge til rette for at hvert fall en av to tidligere James Cameron film, endelig skal få mulighet til å bli utgitt i nytt format, ettersom Cameron selv visstnok har gitt tegn om at 80-talls sci-fi/eventyrfilmen The Abyss (1989) skal bli sluppet i både Blu-ray og 4K Ultra HD i vinter/vår 2023. Da er det vel på høy tid at også True Lies (1994) omsider får en liten oppussing den med.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: man des 12, 2022 6:12 pm Interessante tanker her:
► Show Spoiler
Var ikke klar over at videoen/intervjuet var over 5 år gammelt, men virker som flere innen filmbransjen, deler mye av samme oppfatning eller kanskje mest frustrasjon.
Tror det var Tarantino, som senest for ei uke eller to tilbake, også ytret seg veldig likt, angående savnet av de tidligere store filmprofilene, og hvordan superheltene har for lengst blitt de nye stjernene, og at folk flokker ikke lenger til kinoene for å se skuespillerne, men heller CGI effekter med udødelige superskapninger forsøke å ødelegge hverandre i timevis.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tir des 13, 2022 11:34 am
Elgen skrev: man des 12, 2022 6:12 pm Interessante tanker her:
► Show Spoiler
Var ikke klar over at videoen/intervjuet var over 5 år gammelt, men virker som flere innen filmbransjen, deler mye av samme oppfatning eller kanskje mest frustrasjon.
Tror det var Tarantino, som senest for ei uke eller to tilbake, også ytret seg veldig likt, angående savnet av de tidligere store filmprofilene, og hvordan superheltene har for lengst blitt de nye stjernene, og at folk flokker ikke lenger til kinoene for å se skuespillerne, men heller CGI effekter med udødelige superskapninger forsøke å ødelegge hverandre i timevis.
Ja, jeg synes utviklingen går i helt gal retning
Håper på en radikal endring men det er vel nytteløst så lenge pengene flommer inn på gigantprosjekter med allerede etablerte figurer/superhelter

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: man des 12, 2022 4:46 pm
John Garfield skrev: man des 12, 2022 4:40 pm Uten å ha sjekket nøye, så er jeg nokså sikker på at Robert De Niro er den skuespilleren jeg har sett flest filmer av, selv om jeg har sett lite av hans filmer fra de siste 10- 20 årene.
Er det ei funksjon på Letterboxd som gjør det litt lettere å finne ut hvilken skuespiller man har sett flest filmer av?
Ser at De Niro stå oppført med 61 av 173 titler, men klart, flere man har sett tidligere, mange ganger, men gått tiår siden man besøkte dem, og kun loggført filmer man har sett siste 10-15 årene.

Tipper Samuel L. Jackson er blant de jeg har sett mest filmer av, eller kanskje mer riktig, filmer der han har gjort innhopp. Mannen var jo tidlig ut godt benyttet karakterskuespiller, noen ganger med kun et par sekunders bidrag som "The Black Guy" på 80-tallet og tidlig 90-tallet, før mulig større roller startet å ankomme.
Tok et kjapt søk, og fant ut at 74 av totalt 222 (i følge Letterboxd) filmer med nevnte mann, er det en har til nå sett siste årene.
Tvilsomt at en noen gang vil gidde å ta seg bryet med å lete opp og se absolutt alt, og så har man jo Eric Roberts, en mann som virker å ha minst 50-100 filmer i produksjon, hvert bidige år. Må jo være minst 700-800 filmer han har dukket opp i, og klart, tvilsomt mer enn et par sekunder per rolle, så er vel i konstant bevegelse mellom ulike filmsett, 24/7.
Må vel betale for å få ekstra funksjoner? Så er det jo noen ganger at det finnes diverse funksjoner som man ikke har oppdaget ennå..Legendariske Mary Pickford var vel med i 50 eller 51 filmer i 1911. Nå var ikke filmene så lange dengang, men tok vel ca ei uke pr film, så ble ikke mye ferie det året for den unge og sjarmerende damen. Det er alltid noen som jobber hardere for føden enn andre..

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Elgen skrev: man des 12, 2022 4:49 pm Tidlige filmroller for Samuel L. Jackson jeg kommer på er Coming to America og Goodfellas
Men han har ingen stor rolle i noen av disse filmene akkurat
Ragtime er absolutt verdt å se selv om jeg ikke husker han fra den..Har jo en liten rolle i sea of love også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir des 13, 2022 12:47 pm Må vel betale for å få ekstra funksjoner? Så er det jo noen ganger at det finnes diverse funksjoner som man ikke har oppdaget ennå..Legendariske Mary Pickford var vel med i 50 eller 51 filmer i 1911. Nå var ikke filmene så lange dengang, men tok vel ca ei uke pr film, så ble ikke mye ferie det året for den unge og sjarmerende damen. Det er alltid noen som jobber hardere for føden enn andre..
Mulig en får vurdere ei oppgradering, ettersom det stadig dukker opp mer aggressiv pop-ups, ofte 3-4 av gangen, og tja, overlever litt til, men går nok også glipp av den interessante ting man kan få godt utbytte av i retur.

Christopher Walken så jeg nylig et eldre intervju med, og ble vel forsøkt spurt litt om hva han hadde av hobbyer og familieliv, men virket som han forsøkte å holde seg mest mulig aktiv med å gjøre film og tv opptredener, og tviler på at han har mangel på penger/jobb tilbud, men kanskje bare det at han er såpass glad i yrket sitt, at det frister mer enn å være hjemme med kona.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Er det noen andre enn meg som følger Jeremy Jahns og Chris Stuckmann på youtube?
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Er greit å følge med på hva dem mener og hva som kommer av filmer, men sjelden jeg ser nyere filmer.
Er det noen andre filmkanaler på YT som er verdt å følge?

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Elgen skrev: man des 12, 2022 6:12 pm Interessante tanker her:

Vanskelig å være uenig her.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons des 14, 2022 10:55 pm Er det noen andre enn meg som følger Jeremy Jahns og Chris Stuckmann på youtube?
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Er greit å følge med på hva dem mener og hva som kommer av filmer, men sjelden jeg ser nyere filmer.
Er det noen andre filmkanaler på YT som er verdt å følge?
Aldri hørt om duoen nevnt ovenfor, men hender en tilfeldigvis snubler over et par interessante kanaler/brukere som virker å fremheve både videospill og filmer, men går såpass langt mellom hver gang en ser ei video, at navn på kanalen går i glemmeboka.
Druknes jo også ellers, av fryktelig mange lignende clickbait brukere, som sloss om oppmerksomheten din, legger man til fryktelig uinspirerende og meget irriterende "reaction" videoene, gjerne av folk som sitter å faker åpenbart, deres måte å reagere på å høre ei låt eller å ha sett en film, første gangen i deres liv, og det er alt de har å by på. Synd slikt går igjen så ufattelig mye, da større sjanse for at de videoene dukker, enn den låta eller artisten man er på utkikk etter til å begynne med. Selv meget populære låter/artister vil altså komme bakom disse oppmerksomhetssyke douchebagene.

Men ja, ikke helt hva du var ute etter, og skulle gjerne kommet med noen innspill på filmkanaler som er verdt å følge med på, er vel egentlig mer kanaler der faktisk innehar hele spillefilmer, en selv ofte returnerer til, fremfor prate/chatte kanaler.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Reaction-videoer er åndssvake vanligvis
Har vært borti noen kanaler som driver med "Topp-10-lister" og lignende. Det kan jo være interessant men som regel er man rykende uenig i listeplasseringene :)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Fra filmen Colors (1988)


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Denne kanalen er litt underlig men har av og til filmtips eller filmomtaler som skiller seg ut fra de mer "kommerse" kanalene. Hver desember teller han ned med 12 videoer der han snakker kort om 12 filmer:

Chopper fra 2000 er en slik film:


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Elgen skrev: ons des 14, 2022 10:55 pm Er det noen andre enn meg som følger Jeremy Jahns og Chris Stuckmann på youtube?
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Er greit å følge med på hva dem mener og hva som kommer av filmer, men sjelden jeg ser nyere filmer.
Er det noen andre filmkanaler på YT som er verdt å følge?
Chris Stockmann fulgte jeg mye før, falt litt av den vognen de siste årene.

Ellers er det mye bra der ute.

Synes Captain Midnight er en av de bedre der ute.
The Cosmonaut Variety Hour er underholdende.

The Closer Look er en annen fin en, men her må du gjerne sette av god tid, her er det alt fra 15 minutter til nesten to timer.

Filmento har en del bra.

Just Write er fantastisk.

Patrick Tomasso og Thomas Flight er fine å følge for innhold om både filmen i seg selv, men også om cinematography og andre deler bak kamera.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Noen tanker rundt dagens filmer versus "i gamle dager" Her er det både for og i mot:


Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg syntes tiden vi lever i nå ja, er den verste filmperioden hittil (serier er en helt annen sak), men samtidig er jeg enig med han - man bør slutte å gå på kino for alle rebootene/remakes, og heller gå for de originale filmene.
Der er jeg helt enig, bare synd det skal være så dyrt.
For når det er dyrt, så forventer jeg ihvertfall å få bli underholdt, og blir jeg ikke det, så er det jo penger rett ut vinduet for å dra på kino. Med sequels/remakes osv så vet man hva man kan forvente av kvalitet, sånn noenlunde.
Sånn sett er det mer avslappende å se på en strømmetjeneste, selv om det betyr å sifte gjennom endeløst dritt før man kommer over en gullklump, så er det tross alt i egen stue i sofaen uten å betale nærmere 200 kr for 1 visining.
Sist redigert av Winnowill den fre des 16, 2022 3:22 pm, redigert 1 gang totalt.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Tarantino er en idiot..

Filmplaner for 2023?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Kan komme med et tips:
Love Actually går på SVT1 i kveld klokken 20:00

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lurer på hvor mange ganger enkelte julefilmer skal vises, mulig de har startet å sende dem tidligere og heller erstatte dem med andre, men tenker jo da spesielt på typiske 80-90-talls klassikere ala Hjemme Alene 1 og 2, Christmas Vacation og Santa Clause, der alle har vel blitt vist på tv siste ukene, enkelte med nesten en måned før en pleide å se dem bli sendt kun et par døgn før juleaften.

Vel, har nå alle i samlingen, så ingen problem sånn sett, men var liksom ei greie før, med å se Hjelp det er Juleferie dagen før dagen, ofte sent på kveld, enten TV3 eller TVNorge.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Har ikke sett Hjelp det er juleferie så mange ganger. Den gikk som du nevner, Frankenstein på TV3 eller TVNorge og vi hadde kun NRK helt til TV2 ble lansert. Chevy Chase er ingen favoritt selv om jeg liker den første filmen Hjelp vi må på ferie.

Det jeg har sett flest ganger er vel Disneys julekavalkade på selveste julaften.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør des 17, 2022 2:29 pm Har ikke sett Hjelp det er juleferie så mange ganger. Den gikk som du nevner, Frankenstein på TV3 eller TVNorge og vi hadde kun NRK helt til TV2 ble lansert. Chevy Chase er ingen favoritt selv om jeg liker den første filmen Hjelp vi må på ferie.

Det jeg har sett flest ganger er vel Disneys julekavalkade på selveste julaften.
Oj, kun NRK? Må ha vært rimelig spennende når TV2 ankom, for ikke mye til konkurranse eller variasjon med kun 1 kanal den gang.

Nei, Chase er vel en fyr som kanskje ikke treffer alle, men akkurat Hjelp vi må på ferie/det er fere/jul osv, de er store favoritter, spesielt sistnevnte.
Disneys jul, har man omsider fått kjøpt inn på ei DVD, men tror vi snakker rundt 2002-03, men er jo stort de samme sketsjene/klippene, minus deres kommende storfilm, som nå er oftest en eller annen generisk remake av en animert klassiker, så ikke noe jeg føler man går glipp av, og ser heller igjen Winnie The Pooh And Christmas Too samt Mickey's Christmas Carol, der begge vekker gode og varme minner fra tidlig 90-tallet.

Husker også godt kvelden før den store kvelden, med blant annet Ingrid Espelid, der rørte alltids godt i noen gryter, og usikker på hvilket år vi snakker her, men tipper første halvdel av 90-tallet.

Ja, den kvelden før kvelden var ofte lang og seig, følte man ble pint, ettersom tiden sto stille, og husker man forsøkte å snike seg opp og ta nissefar på fersken, og under treet i stua var det null og niks gaver. Satte meg til rette i godstolen, men sovna, og når man da våkna, så var det massevis av gaver rundt juletreet. En uforglemmelig julemorgen, og skjønte ikke bæret av hvordan nissen greide legge igjen så mye, uten å lage en lyd.

Satt som et tent lys, store deler av dagen, inkludert noen meget lange bilturer, til og fra slektninger og bekjente, for at mamma og pappa skulle dele ut gaver og slikt, men det gikk helt under radaren, da alt en så frem til var jo å komme hjem igjen, ete ribbe og julemat, og så gavene.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Gode minner der, Frankenstein!
Det er litt rart at jeg er så interessert i filmer da vi kun hadde en kanal ganske lenge og kino var det en gang i uken, på søndagen.
Kanskje akkurat derfor jeg er så sulteforet på filmer :D
Serier som er så populært nå for tiden gir meg ikke så mye, spesielt om det blir over mangfoldige sesonger. Da ser jeg heller 10-12 filmer på den tiden.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør des 17, 2022 2:58 pm Gode minner der, Frankenstein!
Det er litt rart at jeg er så interessert i filmer da vi kun hadde en kanal ganske lenge og kino var det en gang i uken, på søndagen.
Kanskje akkurat derfor jeg er så sulteforet på filmer :D
Serier som er så populært nå for tiden gir meg ikke så mye, spesielt om det blir over mangfoldige sesonger. Da ser jeg heller 10-12 filmer på den tiden.
Det er nok ikke umulig en har gått glipp av mye gode og interessante tv-serier siste 10-15 årene, men hvem har tid til å se alt?
Filmer og musikk vil alltids være først i køen, og så får en se an om noe fenger såpass, at en er villig til å bryne seg på potensielt 5-10 sesonger, hvor dessverre, fra tidligere erfaring, har flere inneholdt ofte maks 3-4 sesonger som er verdt å følge med på, hvor da kvalitet/karakterer svekkes/går dunken såpass fort senere ut, og man skulle ønske ting tok slutt, lenge før de kommer til å gjøre nettopp det.

Så har vel også dette med binge-watching ødelagt mye av gleden med å diskutere med folk om siste episode, da alltids noen som har sett alt, men når er det jo slikt med nesten "alle", og noe av gleden med enkelte tv-serier er jo å ha noe å se frem til, inkludert godpraten og diskusjonene, men ikke så lett når en henger ørten sesonger bakom, før startskuddet har gått av.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Seriene som bare er 1 sesong og gjerne type 5-6 eps er vel verdt tiden, ser glatt det enn 2-3 søppelfilmer på rappen ;)
Det skal stort sett bare 1 søppelfilm til at jeg ikke orker mer den kvelden. Jeg har ikke mage for søppelfilmer dag etter og dag, og hvis jeg hadde tatt en @Frank.N.Steen på en hel mnd med type 80% søppelfilmer, 10% grei nok og 10% ganske bra, som med Halloween mnd, så tror jeg hadde endt opp med å hate alt som heter film i en god stund fremover.
Det er søren meg klype imponerende at du holder ut til tider, @Frank.N.Steen

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Winnowill skrev: lør des 17, 2022 3:44 pm Seriene som bare er 1 sesong og gjerne type 5-6 eps er vel verdt tiden, ser glatt det enn 2-3 søppelfilmer på rappen ;)
Det skal stort sett bare 1 søppelfilm til at jeg ikke orker mer den kvelden. Jeg har ikke mage for søppelfilmer dag etter og dag, og hvis jeg hadde tatt en @Frank.N.Steen på en hel mnd med type 80% søppelfilmer, 10% grei nok og 10% ganske bra, som med Halloween mnd, så tror jeg hadde endt opp med å hate alt som heter film i en god stund fremover.
Det er søren meg klype imponerende at du holder ut til tider, @Frank.N.Steen
Det lille man har lidd seg gjennom av julefilm, tja, en hel måned med Hallmark klissete "feel-good" suppe, det er nok enda verre, så nå blir fokus fremover på de man allerede vet på forhånd er kvalitet og god stemning, type Hjemme Alene 1 og 2, Chrimstas Story, Christmas Vacation, Gremlins og smekke inn noen alternative julefilmer som Die Hard 1 og 2, for blir bare deppa over hvor få nyere klassikere som blir lagd.

Skal også sies at man sparer seg litt opp, har jo mellom 30 og 40 filmer totalt (flere stadig ikke ankommet) på vent fra nylig innkjøp, og burde vel ha litt større sjanse på å treffe noen potensielle godbiter der, selv om det ikke akkurat åpnet lovende tidligere denne måneden.

Man blir jo over en tid med alt annet enn "klassikere", nærmest litt "herda" mot all skiten, men så er jo hva folk anser som søppelfilm, også veldig forskjellig, for noen er sikkert 5/10 en drittfilm, for andre er det kun ei forglemmelig middelmådighet, en av altfor mange.

Ser jo stadig vekk norske anmeldere enten kun gi 5/10 (terningkast 3) eller 6/10 - 6,5/10 (terningkast 4) men enten omtale filmene som god eller veldig dårlig, og da undrer man hva de ville omtalt de som får en sjelden gang helt stryk.
Sist redigert av Frank.N.Steen den lør des 17, 2022 3:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ja, hjelpes. Hallmark filmene er jo enda verre, og alle er de kliss like og så sukrete at man spyr nesten halvveis gjennom en film.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Det finnes jo flere slike Hallmark 9-10 movie bokssett, og ja, da må en virkelig elske slik underholdning, selv hender det man bruker et par som grei bakgrunns "støy", eller å få seg en rask ettermiddagsblund til, men å se en hel film, hele veien ut, det skal mye til.
Et tilfeldig utvalg av filmene deres, og tja, må bli lagd flere hundre i året.
Bilde
Likte derimot den med Kelsey Grammar som nissefar, eller ei eldre med Jason Alexander, men må være snart 20 år siden de ble lagd.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg har ikke sett en eneste julefilm i år, kanskje jeg ser Love actually i kveld da det er mange år siden jeg har sett den og trodde ærlig talt at det var fotball klokken 20:00 men det er jo nå
Bedre tid til å se film senere i kveld da

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør des 17, 2022 4:14 pm Jeg har ikke sett en eneste julefilm i år, kanskje jeg ser Love actually i kveld da det er mange år siden jeg har sett den og trodde ærlig talt at det var fotball klokken 20:00 men det er jo nå
Bedre tid til å se film senere i kveld da
Du kom meg i forkjøpet, for ja, hadde helt glemt bort at det var bronsefinale nå.
Har null interesse av å se morgendagens kamp, selvsagt to av lagene en håpet ikke skulle nå finalen, og nei, heiet på underdogsa, så da blir dette min "finale".

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sitter og mimrer over scenene fra begge de to første Hjemme Alene filmene, og der Kevin fråtser i svære mengder (hvert fall på den tid) med junk-food og slikkeri, og husker man fantaserte som guttunge, over hvor fantastisk det ville ha vært, å få oppleve ei hel helg på egenhånd, selvsagt i hop med riktig mengder film, snop og ferdigpizza, med kald drikke inkludert. Ete og kose seg, til man ikke orker mer, og så starte igjen.
Bilde
Øya orker oftest mer enn magen, og hadde noen lignende forsøk med slike ville utskeielser, pizza, godteri, potetgull, iskrem og mulig noe kakegreier, og kom så vidt i gang, før magen slo seg fullstendig vrang, og greide så vidt å røre på meg, bare lå i sofaen og avleverte vonde gasser.
Men lærte man av det? Nei, for knapt en dag etter, og man klarte liksom ikke å unngå fristelsen til å gi det et nytt forsøk, vel vitende om at det ville gå ei "livstid" til neste gang man ville være i stand til å prøve ut noe slikt på egenhånd.
Bilde
Hadde en i klassen som minnet litt om Fuller, nervøs mage kombinert med å ikke tåle for mye av verken mat eller drikke, og spesielt i bursdager, da enkelte produkter betydde at ja, det var viktig at en ledig do var i nærheten, hvis ikke så var det frem med skurefille og grønnsåpe for mor og far.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»