VGD er død. Lenge leve FriDiskusjon.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

VGD er død. Lenge leve FriDiskusjon.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Da VGD for en tid tilbake (fikk nye eiere?), la om hele opplegget sitt (det som alle aktørene var så vel fornøyd med) og presenterte et opplegg hvor aktørene ikke kunne slippe en fis uten å bli utestengt, da reagerte aktørene med å forlate diskusjonsforumet. Jeg husker spesielt en kommentar fra Moderator den gangen som uttalte at det nå ville bli satset mer på ungdommen. Problemet var at "ungdommen" ikke stilte opp og at hele forumet til slutt måtte legge ned fordi ingen var interessert lenger i "det nye" forumet.
Jeg har i ettertid lurt på hva ledelsen i VG har trodd og ment om dette totalt mislykkede nye prosjektet, men jeg har ennå ikke lest noen beklagelse. Rart.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Det kan jo være på sin plass å ta vare på denne avskjedsposten for ettertiden.
Så kan man undres på om noen har tatt vare på alle disse millioner innlegg som han nevner helt på tampen, eller om alt som har blitt skrevet der opp gjennom årene nå er borte for alltid, som tårer i regnet?

« VGD er stengt

Det er med tungt hjerte vi har tatt avgjørelsen om å stenge VGD. I over 20 år har forumet skapt diskusjoner, minner, kunnskapsdeling og engasjement som lite annet norsk innhold på Internett kan konkurrere med.

Vi i VG-ledelsen har vært stolte over at det har vært en arena for demokratisk ordskifte. Vi har mange en gang kikket innom forumet for å få et innblikk i hva som engasjerer. Og vi har svært ofte blitt imponert over det høye kunnskapsnivået på mange av postene.

Etter gode år i den norske internettbarndommen fikk VGD en mer og mer utydelig rolle inn mot 2020. Antall brukere gikk ned, sidevisninger det samme, og vi gjorde en grundig evaluering av VGDs fremtid. Sommeren 2021 forsøkte vi å legge om fourmet med mål om at dette skulle bli mer fremtidsrettet og bedre integrert med resten av VG. Vi opprettet et eget datterselskap og forsøkte å samle kreftene rundt forum som en plattform for både gode diskusjoner, samfunnsoppdraget og en positiv forretningsmodell. Endringene trakk mange nye brukere til plattformen, som vi ønsket, samtidig som tilbakemeldingene fra flere av kjernebrukerne etter omleggingen viste seg å være negative. Vi jobbet i etterkant av dette med å justere, endre og verdiøke tjenesten for alle, og har også de siste årene hatt mange gode diskusjoner og debatter. Jeg benytter anledningen til å rose alle de som har jobbet med omleggingen, og som har brukt kvelder og netter på forsøket om å revitalisere et VGD som ikke hadde levedyktige fremtidsutsikter da vi begynte i 2020. Folkene som har jobbet med prosjektet har virkelig gjort en solid innsats for å åpne og tilgjengeliggjøre debatten for et bredt publikum gjennom VGD. Når VG-ledelsen nå har tatt avgjørelsen om å sette strek for VGD-æraen, er det vi som skal ha kritikken fra de av dere som er uenige i avgjørelsen.

Den økonomiske situasjonen i Norge og verden gjør at mange bedrifter i disse dager gjør vurderinger på hvor trykket skal legges fremover. For oss i VG sin del handler dette om både økonomiske prioriteringer, men også om hva vi skal fokusere på. Et eget forum faller utenfor hva som blir aller viktigst for oss fremover, parallelt som vi satser tungt på ung debatt forankret i egne flater og som en av få norske aviser prioriterer å tilrettelegge for kommentarfelt på enkelte artikler. Vi stenger forumet for nye innlegg om kort tid, men lar denne posten stå åpen en liten periode.

Denne posten blir dermed blant de siste av det som er flere titalls millioner innlegg opp gjennom årene. Vi vet at VGD har en spesiell plass i hjertet til mange. Takk til dere alle for alt. RIP VGD.

Hilsen Øyvind, utviklingsredaktør i VG.»

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Vi i Historiske Fjes har jo hatt en egen webside der vi tok vare på mange tråder, men dessverre forsvant mange av dem da den siden ble hacket for et par år siden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ungdommen gir en stor og lang faen i diskusjonsforum, sitter med trynet i skjermen 80t i uka + i skoletiden (men da ikke vgd eller diskusjon eller FD for den del).

Helloween

Legg inn av Helloween »


Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Helloween skrev: søn des 25, 2022 5:45 pm https://kampanje.com/medier/2022/12/vg- ... se-egmont/

Det kan jo bli bra kansje.
► Show Spoiler


Hvordan får det til at det er 500 000 brukere på diskusjon.no?

500 000 innlegg pr år kan vel stemme.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: søn des 25, 2022 9:01 pm Hvordan får det til at det er 500 000 brukere på diskusjon.no?

500 000 innlegg pr år kan vel stemme.
Diskusjon.no har vært rundt lenge, og om de ikke har slettet tidligere brukere, folk som har opprettet nye kontoer etc. over tid så kommer de fort til 500K, det er ikke snakk om 500K aktive brukere der.

Vil tippe at selv min permanent utestengte konto på diskusjon er medregnet i det tallet.
Sist redigert av Canucks den søn des 25, 2022 9:49 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Artaxerxes skrev: lør des 24, 2022 7:47 pm tilbakemeldingene fra flere av kjernebrukerne etter omleggingen viste seg å være negative.
Hvem er disse «kjernebrukerne» de plutselig snakker om? Sikter de til den ikke-eksisterende nye ungdommen, eller legacybrukerne som de blåste en lang marsj i?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: søn des 25, 2022 9:32 pm Diskusjon.no har vært rundt lenge, og om de ikke har slettet tidligere brukere, folk som har opprettet nye kontoer etc. over tid så kommer de fort til 500K, det er ikke snakk om 500K aktive brukere det er snakk om her.

Vil tippe at selv min permanent utestengte konto på diskusjon er medregnet i det tallet.
Det kan nok være forklaringen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

tomi skrev: søn des 25, 2022 9:37 pm
Artaxerxes skrev: lør des 24, 2022 7:47 pm tilbakemeldingene fra flere av kjernebrukerne etter omleggingen viste seg å være negative.
Hvem er disse «kjernebrukerne» de plutselig snakker om? Sikter de til den ikke-eksisterende nye ungdommen, eller legacybrukerne som de blåste en lang marsj i?
Er nok de siste.... var jo kun derfra tilbakemeldingene kom.

Disse nye hippe ungdommene kom jo aldri...

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Dette forumet er vel ikke altfor forfriskende nytt heller. Mange gamle travere. lol

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

« VGD er stengt

Det er med tungt hjerte vi har tatt avgjørelsen om å stenge VGD. I over 20 år har forumet skapt diskusjoner, minner, kunnskapsdeling og engasjement som lite annet norsk innhold på Internett kan konkurrere med.

Vi i VG-ledelsen har vært stolte over at det har vært en arena for demokratisk ordskifte. Vi har mange en gang kikket innom forumet for å få et innblikk i hva som engasjerer. Og vi har svært ofte blitt imponert over det høye kunnskapsnivået på mange av postene.

Etter gode år i den norske internettbarndommen fikk VGD en mer og mer utydelig rolle inn mot 2020. Antall brukere gikk ned, sidevisninger det samme, og vi gjorde en grundig evaluering av VGDs fremtid. Sommeren 2021 forsøkte vi å legge om fourmet med mål om at dette skulle bli mer fremtidsrettet og bedre integrert med resten av VG. Vi opprettet et eget datterselskap og forsøkte å samle kreftene rundt forum som en plattform for både gode diskusjoner, samfunnsoppdraget og en positiv forretningsmodell. Endringene trakk mange nye brukere til plattformen, som vi ønsket, samtidig som tilbakemeldingene fra flere av kjernebrukerne etter omleggingen viste seg å være negative. Vi jobbet i etterkant av dette med å justere, endre og verdiøke tjenesten for alle, og har også de siste årene hatt mange gode diskusjoner og debatter. Jeg benytter anledningen til å rose alle de som har jobbet med omleggingen, og som har brukt kvelder og netter på forsøket om å revitalisere et VGD som ikke hadde levedyktige fremtidsutsikter da vi begynte i 2020. Folkene som har jobbet med prosjektet har virkelig gjort en solid innsats for å åpne og tilgjengeliggjøre debatten for et bredt publikum gjennom VGD. Når VG-ledelsen nå har tatt avgjørelsen om å sette strek for VGD-æraen, er det vi som skal ha kritikken fra de av dere som er uenige i avgjørelsen.

Den økonomiske situasjonen i Norge og verden gjør at mange bedrifter i disse dager gjør vurderinger på hvor trykket skal legges fremover. For oss i VG sin del handler dette om både økonomiske prioriteringer, men også om hva vi skal fokusere på. Et eget forum faller utenfor hva som blir aller viktigst for oss fremover, parallelt som vi satser tungt på ung debatt forankret i egne flater og som en av få norske aviser prioriterer å tilrettelegge for kommentarfelt på enkelte artikler. Vi stenger forumet for nye innlegg om kort tid, men lar denne posten stå åpen en liten periode.

Denne posten blir dermed blant de siste av det som er flere titalls millioner innlegg opp gjennom årene. Vi vet at VGD har en spesiell plass i hjertet til mange. Takk til dere alle for alt. RIP VGD.

Hilsen Øyvind, utviklingsredaktør i VG.»
[/quote]


Dette er jo bare tull. Hadde oss brukere fått en unnskyldning så ville det vært det rette. I stedet blir det presentert et selvskryt uten like. Jeg vil benytte denne anledningen til å spørre hvorfor jeg ble utestengt for evig etter at omleggingen var et faktum. Det er det samme som å skyte på budbringeren. Jeg skrev som jeg alltid har skrevet, men plutselig var alt galt.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

kytec skrev: lør des 24, 2022 8:14 pm Ungdommen gir en stor og lang faen i diskusjonsforum, sitter med trynet i skjermen 80t i uka + i skoletiden (men da ikke vgd eller diskusjon eller FD for den del).
..og dummere og dummere blir de.........

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Frode57 skrev: man des 26, 2022 3:32 pm Dette forumet er vel ikke altfor forfriskende nytt heller. Mange gamle travere. lol
Ganske fargeløse disse "nye" web sidene. Er konstrukstørene redd for å bruke fargepaletten? Går igjen over allt...mangel på bruk av farger. Er det samme programmvaren de alle bruker....som på biler...allt blir likt? Toner av sort..blasstekst, skiller også rynne uleselige linjer osv osv. Frisk for fanden opp litt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

perchri skrev: lør jan 07, 2023 9:49 pm
Frode57 skrev: man des 26, 2022 3:32 pm Dette forumet er vel ikke altfor forfriskende nytt heller. Mange gamle travere. lol
Ganske fargeløse disse "nye" web sidene. Er konstrukstørene redd for å bruke fargepaletten? Går igjen over allt...mangel på bruk av farger. Er det samme programmvaren de alle bruker....som på biler...allt blir likt? Toner av sort..blasstekst, skiller også rynne uleselige linjer osv osv. Frisk for fanden opp litt.
Du vet ikke at det er flere forskjellige designvalg?

Selv bruker jeg Volare med blå farge.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

VGD hadde alle muligheter til å bli og være et bra forum, men fra dengang de trakk 10 kr. via telefonen og det stadig forekom linker til forumet fra selve VG, til da det ble gratis og mindre og mindre linker til forumet og aktive diskusjoner, så virket det på meg som om om vi (brukerne av forumet) ble mer og mer som et "hår i suppa" for VG. Dette ble så fulgt opp med at fler og fler artikler i selve VG ble stengt for kommentarer. Hvorfor?

Vel jeg tror det var pga. anonymiteten forumbrukerne hadde. I dag tillates kun kommentarer med fullt navn under artikler i VG og da kun på "ufarlige" emner som sport etc.. Alle artikler som er egnet til debatt, mangler kommentartfelt i VG. Dissidenter til hva som til enhver tid er PK, skal tydeligvis ties ihjel.

Vel nå er VG tross alt en dypstatsblekke i mine øyne og stiftet av makten bak makten (les Gladio, eller Stay behind) i kjølvannet av andre verdenskrig og kanskje den etterhvert mest styrte avisa i Norge og de skal tydeligvis ha seg frabedt alt av andre meninger enn den til enhver tid gjeldende politisk korrekte. Da tåltes ikke at vi brukerne av forumet som atpåtil hadde en viss annonymitet kom til orde. Det virket på meg som om de med vilje gjorde forumet lite brukervennlig også, da de konsekvent nektet å forlate en dårlig fungerende beta versjon.

Jeg gjorde en feil (sjelden, jeg vet, men det hender...) ;) og det var at jeg for tidlig slettet brukeren min fullstendig fra VGD da jeg så hvor det bar med forumet og altså før jeg hadde fått vite om opprettelsen av dette forumet FriDiskusjon, med full annonymitet og et forum med mye mer funksjoner (mulighet for linker etc.) enn det gamle VGD hadde. Heldigvis kom jeg for etpar dager siden over et innlegg her på forumet da jeg benyttet søkermotor om et emne (ikke via Google selvsagt, en søkermotor jeg aldri benytter meg av). For det må jeg si, at hva jeg i løpet av min nå etpar dager lange karriere her på forumet har sett, er et forum som langt overgår hva VGD tilbød oss.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»