Semifinale Argentina - Kroatia

Svar
nottimagiche

Re: Semifinale Argentina - Kroatia

Legg inn av nottimagiche »

Jonasar skrev: tir des 13, 2022 9:57 pm Er jeg alene om dette eller skal sluttspillkamper ha få mål?
Bør i hvert fall føles som noe annet enn en gruppespillkamp uten betydning. Synes denne kampen var meget tam, lite tøffe dueller og ganske kjedelig i lange perioder. Kan være at spillerne begynner å bli slitne etter mange kamper på kort tid. Sier sitt når maskina Brozovic må gi seg tidlig i andre omgang.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Folk_flesk skrev: tir des 13, 2022 9:57 pm Argentina i VM-finaler:

1930: Tap
1978: Seier
1986: Seier
1990: Tap
2014: Tap
2022: ?
Jeg ser et mønster :)

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Slår Marokko Frankrike så trur jeg Marokko tar dette til slutt.

Enten det eller 2-1 tap for Messi og co.

Time will show...

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Var jeg virkelig 6 år når Argentina vant sist?

startelver

Legg inn av startelver »

lund skrev: tir des 13, 2022 9:59 pm
startelver skrev: tir des 13, 2022 9:37 pm
Saturn skrev: tir des 13, 2022 9:32 pm Tenk hva Haaland kunne utrettet i VM uten en gjeng amatører bak seg på banen
Nå må han ihvertfall bevise han er den beste spissen i City, Alvarez er på hugget.
Det har han vel strengt tatt bevist for lenge siden.
Han har det, men nytter ikke å hvile på laurbærene.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

Messi kan altså ikke få noe dårligere enn nok et vm-sølv. Vi kan kanskje si, hvis Argentina nok en gang skulle tape vm-finalen, at to vm-sølv minst må være like bra som ett vm-gull? (Maradona)

startelver

Legg inn av startelver »

1986 faktisk forrige gang Argentina vant.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

VAMOS!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Nordlys skrev: tir des 13, 2022 9:59 pm
Folk_flesk skrev: tir des 13, 2022 9:57 pm Argentina i VM-finaler:

1930: Tap
1978: Seier
1986: Seier
1990: Tap
2014: Tap
2022: ?
Jeg ser et mønster :)
Jeg også:

1 tap
2 seire
3 tap

🥇:🇨🇵/🇲🇦 😊

Saturn

Legg inn av Saturn »

Jonasar skrev: tir des 13, 2022 10:01 pm Var jeg virkelig 6 år når Argentina vant sist?
Jeg var -6 år. Eller nei.
Sist redigert av Saturn den tir des 13, 2022 10:11 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Veldig positivt overrasket over at Kroatia kom til denne kampen for å spille fotball, heller enn det de drev på med mot Marokko og Belgia.

Marokko v Kroatia var VMs kjedeligste kamp.

Amitamin

Legg inn av Amitamin »

Amitamin skrev: tir des 13, 2022 10:03 pm Messi kan altså ikke få noe dårligere enn nok et vm-sølv. Vi kan kanskje si, hvis Argentina nok en gang skulle tape vm-finalen, at to vm-sølv minst må være like bra som ett vm-gull? (Maradona)
Nei faen, hva er det jeg tenker med, Maradona har jo ett gull og ett sølv.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

JODDEMM skrev: tir des 13, 2022 10:06 pm Jeg også:

1 tap
2 seire
3 tap

🥇:🇨🇵/🇲🇦 😊
Kjipt for Messi, men dæven det blir fett å være argentiner de neste mesterskapene.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Amitamin skrev: tir des 13, 2022 10:03 pm Messi kan altså ikke få noe dårligere enn nok et vm-sølv. Vi kan kanskje si, hvis Argentina nok en gang skulle tape vm-finalen, at to vm-sølv minst må være like bra som ett vm-gull? (Maradona)
Er absolutt ikke slik det funker. Andreplass er den første (eller siste) taperen som de sier.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Saturn skrev: tir des 13, 2022 9:36 pm
Koskinen skrev: tir des 13, 2022 9:32 pm Viktig at Argentina vinner VM nå. Klarer ikke å se usympatiske franskmenn vinne igjen.
Ouff, ja. Hernandez, Mbappé, Griezmann, Tchouameni, ikke akkurat sjarmerende typer. Mbappé var det i forrige VM men ikke nå, og ellers bare masse afrikanere.
To stykker i troppen er født i Afrika, men flyttet til Frankrike som småbarn. Vil påstå at dette ikke kan beskrives som en tropp med "bare masse afrikanere", men når du kommer med en såpass hjernedød kommentar skjønner jeg jo at du har problemer med å telle til helt til to og drar slutningen om at det er et stort tall.

Saturn

Legg inn av Saturn »

FranciscoM skrev: tir des 13, 2022 10:10 pm
Saturn skrev: tir des 13, 2022 9:36 pm
Koskinen skrev: tir des 13, 2022 9:32 pm Viktig at Argentina vinner VM nå. Klarer ikke å se usympatiske franskmenn vinne igjen.
Ouff, ja. Hernandez, Mbappé, Griezmann, Tchouameni, ikke akkurat sjarmerende typer. Mbappé var det i forrige VM men ikke nå, og ellers bare masse afrikanere.
To stykker i troppen er født i Afrika, men flyttet til Frankrike som småbarn. Vil påstå at dette ikke kan beskrives som en tropp med "bare masse afrikanere", men når du kommer med en såpass hjernedød kommentar skjønner jeg jo at du har problemer med å telle til helt til to og drar slutningen om at det er et stort tall.
Afrikansk familie.
Ikke at jeg mener det er feil, eller at jeg har noe imot dem sånn sett, men tenker på franskmenn og det er lite Napoleon over det for å si det sånn.

Jeg vet det er en upopulær mening nå til dags og ville aldri gått gjennom sensuret i en nettavis, men hvis man bryr seg litt om kultur, historie og folkeslag ser man at her er det et geopolitisk mønster. F. eks. tenk deg Norge med Erling og Martin, og resten Tarik’er, Pa-Modou’er og Omar’er.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Jolla skrev: tir des 13, 2022 10:08 pm Veldig positivt overrasket over at Kroatia kom til denne kampen for å spille fotball, heller enn det de drev på med mot Marokko og Belgia.

Marokko v Kroatia var VMs kjedeligste kamp.
Japan vs Costa Rica var helt dølt også.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Amitamin skrev: tir des 13, 2022 10:03 pm Messi kan altså ikke få noe dårligere enn nok et vm-sølv. Vi kan kanskje si, hvis Argentina nok en gang skulle tape vm-finalen, at to vm-sølv minst må være like bra som ett vm-gull? (Maradona)
Maradona tok sølv i 1990, i tillegg til gullet i 1986.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lund skrev: tir des 13, 2022 9:59 pm
startelver skrev: tir des 13, 2022 9:37 pm
Saturn skrev: tir des 13, 2022 9:32 pm Tenk hva Haaland kunne utrettet i VM uten en gjeng amatører bak seg på banen
Nå må han ihvertfall bevise han er den beste spissen i City, Alvarez er på hugget.
Det har han vel strengt tatt bevist for lenge siden.
I tillegg til at alle vet hvor mye Pep ønsker at spillerne skal få restituere seg godt i mellom slagene.

Og Haaland er uansett den udiskutable eneren der borte.

taknina

Legg inn av taknina »

netrebske skrev: tir des 13, 2022 9:32 pm
startelver skrev: tir des 13, 2022 9:30 pm Kroatia får kose seg med en bronsefinale isteden, mot Marokko.
Da gratulerer vi Marokko med finaleplass ;)
Alle vil vel at Marokko skal vinne hele greia nå vel? Der Kroatia fikk sin tilnærming, system opp mot kampen . kampplan ødelagt av en innkompetent dommer.

Folk snakker om at når han keeperen går ut så må han ta følgene men han stå da iro og angriperen sprang i fanget på ham. Spiller da ingen rolle om dette er inne på målstreken eller på midtbanen eller ved 16m streken . Er ikke mer frispark en plass enn ett annet.

Dommere leser situasjonene feil enkelt og greit.

Mye på samme måte som dommere dømmer feil omtrent hver gang en kantspiller slår ballen på utsiden av backen og spinger på ham og hiver seg ned å roper på obstruksjon når backen står helt stille eller holder sin opprinnelige kurs og dommere går på det omtrent hver jævlige gang. Ei jævlig skandale og ødeleggende for fotballen at angrepspillere får medhold når de konstruerer ett frispark minst 8 av 10 ganger.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Tipper Messi flytter til solfylte Miami for å trappe ned i MLS i 2023.

Landslaget gir han seg på for godt denne gangen, ingen ombestemmelser som etter skuffelsen over Copa-finaletapet for seks år siden.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

taknina skrev: ons des 14, 2022 12:42 am Folk snakker om at når han keeperen går ut så må han ta følgene men han stå da iro og angriperen sprang i fanget på ham. Spiller da ingen rolle om dette er inne på målstreken eller på midtbanen eller ved 16m streken . Er ikke mer frispark en plass enn ett annet.
Dersom keeper faktisk hadde stått i ro på samme sted sånn som du påstår så hadde du hatt ett godt poeng, men det poenget faller når keeper ikke stod i ro. Denne bildeserien viser greit at keeper flytter seg fremover mot Alvarez helt frem til kontaktpunktet i bilde 4. Fra bilde to til bilde 4 flytter han seg ikke mye, men på bilde to er beina plassert godt bak skillelinjen i gresset og på bilde 4 er beina cirka på skillelinjen.

Bilde

taknina

Legg inn av taknina »

george_hincapie skrev: ons des 14, 2022 9:52 am
taknina skrev: ons des 14, 2022 12:42 am Folk snakker om at når han keeperen går ut så må han ta følgene men han stå da iro og angriperen sprang i fanget på ham. Spiller da ingen rolle om dette er inne på målstreken eller på midtbanen eller ved 16m streken . Er ikke mer frispark en plass enn ett annet.
Dersom keeper faktisk hadde stått i ro på samme sted sånn som du påstår så hadde du hatt ett godt poeng, men det poenget faller når keeper ikke stod i ro. Denne bildeserien viser greit at keeper flytter seg fremover mot Alvarez helt frem til kontaktpunktet i bilde 4. Fra bilde to til bilde 4 flytter han seg ikke mye, men på bilde to er beina plassert godt bak skillelinjen i gresset og på bilde 4 er beina cirka på skillelinjen.

Bilde
Dette viser vel heller det motsatte. At keeperen tar sånn ca 1 lite skritt rett frem mens angriperen tar minst fem og med rettningsforandring når de kolliderer. For det er nettop det de gjør, de kolliderer noe som skjer ofte i tette duell sånn som hodedueller på høye baller som to går går på med knall og fall til følge uten at det er noe å blåse på..

Dette kommer nok mye an på hva øyet faktisk ønker å se og noen ønsker jo til å med at angriperne, angripende lag skal ha særfordeler i dagens fotball også inne på motstanderens banehalvdel som han da forsvarer med nebb og klør der en før nærmest såg det som skammelig som angrepspiller å la forsvareren få bikke en i bakken og var lynsnar oppe igjen.

Jeg mener at folk tenker feil om det faktisk en fotballKAMP skal være. En fight mann mot mann.

Fotballen er ødelagt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jaja, greit det boomer. Alt var bedre på 70-tallet da man fikk gult kort for å slå en motspiller i trynet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

taknina skrev: ons des 14, 2022 10:17 am
george_hincapie skrev: ons des 14, 2022 9:52 am
taknina skrev: ons des 14, 2022 12:42 am Folk snakker om at når han keeperen går ut så må han ta følgene men han stå da iro og angriperen sprang i fanget på ham. Spiller da ingen rolle om dette er inne på målstreken eller på midtbanen eller ved 16m streken . Er ikke mer frispark en plass enn ett annet.
Dersom keeper faktisk hadde stått i ro på samme sted sånn som du påstår så hadde du hatt ett godt poeng, men det poenget faller når keeper ikke stod i ro. Denne bildeserien viser greit at keeper flytter seg fremover mot Alvarez helt frem til kontaktpunktet i bilde 4. Fra bilde to til bilde 4 flytter han seg ikke mye, men på bilde to er beina plassert godt bak skillelinjen i gresset og på bilde 4 er beina cirka på skillelinjen.

Bilde
Dette viser vel heller det motsatte. At keeperen tar sånn ca 1 lite skritt rett frem mens angriperen tar minst fem og med rettningsforandring når de kolliderer. For det er nettop det de gjør, de kolliderer noe som skjer ofte i tette duell sånn som hodedueller på høye baller som to går går på med knall og fall til følge uten at det er noe å blåse på..

Dette kommer nok mye an på hva øyet faktisk ønker å se og noen ønsker jo til å med at angriperne, angripende lag skal ha særfordeler i dagens fotball også inne på motstanderens banehalvdel som han da forsvarer med nebb og klør der en før nærmest såg det som skammelig som angrepspiller å la forsvareren få bikke en i bakken og var lynsnar oppe igjen.

Jeg mener at folk tenker feil om det faktisk en fotballKAMP skal være. En fight mann mot mann.

Fotballen er ødelagt.
Tja, det er ikke for sent å bytte fra fotball til boksing.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Saturn skrev: tir des 13, 2022 10:15 pm
FranciscoM skrev: tir des 13, 2022 10:10 pm
Saturn skrev: tir des 13, 2022 9:36 pm
Ouff, ja. Hernandez, Mbappé, Griezmann, Tchouameni, ikke akkurat sjarmerende typer. Mbappé var det i forrige VM men ikke nå, og ellers bare masse afrikanere.
To stykker i troppen er født i Afrika, men flyttet til Frankrike som småbarn. Vil påstå at dette ikke kan beskrives som en tropp med "bare masse afrikanere", men når du kommer med en såpass hjernedød kommentar skjønner jeg jo at du har problemer med å telle til helt til to og drar slutningen om at det er et stort tall.
Afrikansk familie.
Ikke at jeg mener det er feil, eller at jeg har noe imot dem sånn sett, men tenker på franskmenn og det er lite Napoleon over det for å si det sånn.

Jeg vet det er en upopulær mening nå til dags og ville aldri gått gjennom sensuret i en nettavis, men hvis man bryr seg litt om kultur, historie og folkeslag ser man at her er det et geopolitisk mønster. F. eks. tenk deg Norge med Erling og Martin, og resten Tarik’er, Pa-Modou’er og Omar’er.
Det geopolitiske mønsteret i Frankrike kan ikke sammenlignes med det vi ser i Norge.

Spillerne på Frankrike stammer i stor grad fra land som:
Martinique, Guadeloupe, Congo (Zaïre), Benin, Kamerun, Mali, Algerie, Senegal, Mauritania osv.

Hva er fellesnevneren? Franske kolonier.

Men når alt dette er sagt, har det virkelig fortsatt noe å si for folk at landslagsspillere har foreldre/besteforeldre fra andre land? Og er det hudfargen eller nasjonaliteten som er et problem?
Siden Julian Ryerson ikke ble nevnt mens Pa Modou Kah som ikke har en landskamp siden 2008 ble nevnt mistenker jeg sterkt at det er hudfargen som er problemet.

Gandsen

Legg inn av Gandsen »

Saturn skrev: tir des 13, 2022 10:15 pm Afrikansk familie.
Ikke at jeg mener det er feil, eller at jeg har noe imot dem sånn sett, men tenker på franskmenn og det er lite Napoleon over det for å si det sånn.

Jeg vet det er en upopulær mening nå til dags og ville aldri gått gjennom sensuret i en nettavis, men hvis man bryr seg litt om kultur, historie og folkeslag ser man at her er det et geopolitisk mønster. F. eks. tenk deg Norge med Erling og Martin, og resten Tarik’er, Pa-Modou’er og Omar’er.
Som også @PapaSmurf ref. til, er Frankrike med fortid som koloniherre på ingen måte sammenlignbare med Norge. Disse "afrikanerne" har jo fransk som offisielt språk i sine opprinnelsesland.

Hadde du gjort litt research hadde du også fått med deg at Lloris er halvt spansk, begge bestemødrene til Giroud er italienske, Hernandez-brødrene er halvt portugisiske, og Griezmann er baskisk. Ikke veldig ulikt vår egen Martin Andresen, John Carew, Amalie Iuel eller kongefamilien, som vel må være det mest erkenorske som finnes?

For å spille ballen tilbake til deg; hadde du reagert på om Norges beste menn hadde bestått av Erling, Martin, 7 solide samer, Julian Ryerson og en som er halvt dansk? Dette er faktisk mer representativt for dagens Frankrike enn det du beskriver som "masse afrikanere".

Vi kan også fortsette slik med andre nasjoner, Feks Argentina, der samtlige har røtter i Italia og Spania, og én er halvt britisk. Ikke veldig argentinsk dette laget, i følge logikken du fører? Kroatia har hele 6 mann fra nabolandet, Bosnia-Hercegovina, inkl. landslagssjefen. I tillegg har de én født i Østerrike, som jo Kroatia var en del av, once upon a time. Ikke spesielt kroatisk dette heller? :D I følge den logikken ble altså gårsdagens semi spilt mellom Italia-Spania mot Kroatia-Bosnia? Pussig nok kvalifiserte verken Italia eller Bosnia-Hercegovina seg til VM, mulig de begge med din logikk hadde gjort det bedre. Italia hadde tross alt hatt [bl.a.] Messi på laget da? :)

Og hvem vet, muligens "Alt for Norway" hadde gitt oss her til lands et større antall spillere?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg har personlig et noe større problem med at over halvparten av Tunisia sitt landslag er født og oppvokst i Frankrike, har blitt oppfostret i franske akademier og aldri har bodd i Tunisia.

Det er jo Frankrike sin fortjeneste at disse spillerne har blitt så gode som de har blitt (selvfølgelig spillerne selv hovedsaklig - men i hvert fall ikke det tunisiske fotballforbundet).

Det sagt så synes jeg at reglene til FIFA er helt greie angående hvem som får representere hvilket land, og jeg synes både spillere og forbund gjør rett når disse spillerne som aldri vil få sjansen på det franske landslaget får muligheten til å representere landet til moren eller faren sin isteden.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Gandsen skrev: ons des 14, 2022 11:26 am
Hernandez-brødrene er halvt portugisiske, og Griezmann er baskisk.
Det stemmer at Griezmann kan søke om baskisk pass - men det er på grunn av at han har bodd i San Sebastian såpass lenge mens han spilte for Real Sociedad.
Griezmann har ikke baskiske aner. Han er født i Mâcon, øst i Frankrike midt mellom Dijon og Lyon. Navnet til faren er av tysk avstamming, ikke baskisk. Moren til Griezmann er etnisk portugisisk - hun er født i Frankrike men av portugisiske foreldre. Morfaren til Griezmann var Amaro Lopes, en portugisisk profesjonell fotballspiller.

Når det kommer til Hernández-brødrene så er de begge født i Marseille (mens faren deres Jean-Francois Hernández spilte for Marseille), men fra Lucas var 4 år og fra Theo var 2 år så har de vokst opp i Madrid (ettersom at faren deres dro til Atlético Madrid).

De har bodd mesteparten av livet sitt i Spania, og sier selv av spansk er hovedspråket deres. Etnisk så er moren deres helt fransk (så vidt jeg fant ut), mens faren deres ble født i Frankrike av spanske (potensielt baskiske) foreldre - derav etternavnet. Siden faren deres forlot dem når de var unge, og moren deres har oppdratt dem på egenhånd - og den eneste familiekontakten de ellers har har vært med onkel og besteforeldre på den franske morssiden - så føler de seg etnisk franske, selv om de er kulturelt spanske.

Så her er det mulig at du blandet disse to.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»