Er vi forberedt på Atomkrig?

Svar
perchri
Innlegg: 659

Re: Er vi forberedt på Atomkrig?

Legg inn av perchri »

Neptun skrev: tor feb 09, 2023 8:30 am Gi Russland det de vil ha - inklusive Norge, ellers blir det atomkrig.
Det er holdningen til Russlandvennlige.
Synd Norge, Sverige of Finnland ikke har atomvåpen. Isåfall hadde vi "noe" til å ta med oss i graven en del av fienden, dersom de ønsket å prøver seg. En annen ting er, etter år med overflod og trygghet, vil vi kunne slåss noe særlig? Etter år med iaktagelser av militærøvelser, må jeg si jeg betviler slåss evnen for tida. Vi har ikke den "snerten som skal til".

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Skulle det komme til en Atomkrig, så håper jeg, at jeg står nært nok "orkesteret", til at enden kommer fort. En kan undre seg over hva og hvor Putin vil, med sine planer om å ta tilbake Ukraina? Var han klar over at det ikke skulle bli enkelt? Har han hele tiden hatt et ønske om å svekke og destabilisere vesten? Tåler vesten ( i særdeleshet Europa ) en langvarig eskalerende krig i Ukraina, samt i tillegg flere jordskjelv o.a. ? I Norge som i andre land, får vi nå en stadig større andel av en befolkning, som er for gamle til både arbeid og forsvar. I tillegg kommer mennesker på flukt fra krig, fattigdom og katastrofer til Norge. Det store spørsmålet må bli, om vi i lengden kan takle alt dette, selv om A-bomben ikke skulle falle?

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Det er en krig med små atombomber det her er snakk om. USA hadde allerde tunge våpen som oppsøkte tilfluktsrom under Irakkrigen. De ble prøvd ut i Finnmark. USA kalte sine våpen for kirurgisk krigføring. Og joda De klarte å treffe tilfluktsrommet med barn og kvinner i.
Og vi får nok vite hvor fantastisk vesten har av våpen. Jeg tror det går mot atomkrig. Og jeg tror ikke Russland bryr seg så mye . Men så ser jeg der fra vestlig ståsted. Nato vil ødelegge Russland. Det vil ikke Russland.Dette et 1917 - 23 om igjen

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Er dere ladd?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

John Garfield skrev: ons feb 15, 2023 9:37 pm Er dere ladd?
Bare litt ladd på Bare. :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg ønsker helst å bo på en sydhavsøy i stillehavet før dette skjer.
Med tilgang til alt man trenger for å overleve.

Regner med radioaktiviteten ikke vil være like sterk der.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Det er vel ingen grunn for Putin til å bombe Sør-Amerika? Så kan vel dra dit

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

13 januar 2018 på morgenen fikk innbyggerne på Hawaii denne meldingen: "Emergency Alert: BALLISTIC MISSILE THREAT INBOUND TO HAWAII. SEEK IMMEDIATE SHELTER. THIS IS NOT A DRILL,” 38 minutter etterpå ble den trukket tilbake. Jeg lastet ned en dokumentar på Oculus Quest 2, og som er laget for VR samt 3D. En helt vanvittig opplevelse, der historien til flere fortelles gjennom en fantastisk VR-produksjon.

Jeg satt i sofaen og så ragnarokk rett foran meg. En simulert fullskala atomkrig gjorde opplevelsen heftig, men den hadde selvsagt sin misjon. Å skremme, for det var særdeles dystert. Men det hjelper jo lite å skremme ofrene. Det er jo knappetrykkerne som skal skremmes.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Ormen den lange skrev: ons feb 15, 2023 1:28 pm Skulle det komme til en Atomkrig, så håper jeg, at jeg står nært nok "orkesteret", til at enden kommer fort. En kan undre seg over hva og hvor Putin vil, med sine planer om å ta tilbake Ukraina? Var han klar over at det ikke skulle bli enkelt? Har han hele tiden hatt et ønske om å svekke og destabilisere vesten? Tåler vesten ( i særdeleshet Europa ) en langvarig eskalerende krig i Ukraina, samt i tillegg flere jordskjelv o.a. ? I Norge som i andre land, får vi nå en stadig større andel av en befolkning, som er for gamle til både arbeid og forsvar. I tillegg kommer mennesker på flukt fra krig, fattigdom og katastrofer til Norge. Det store spørsmålet må bli, om vi i lengden kan takle alt dette, selv om A-bomben ikke skulle falle?
Det er ikke mye bedre i hans egne land hvis forgubbingen er gått lengste i hele Europa med et par unntak, Tyskland - hvor hele regioner nå er i fare om å tømmes for yngre folk. Med over 100,000 drepte og alvorlige skadede - det kan når 250,000 - har Putin svekket den russiske populasjonsveksten som lengre har vært negativt, så fatalt at en sterk befolkningsnedgang er nå garantert. Et mankomangel på 250,000 potensielle fedre og 1 mill. blivende fedre som rømte samt hundretusener av nyfødte og yngre barn med dobbelt statsborgerskap er meget alvorlig for Russland.

21. februar-talen rystet alle eksperter innenfor utenrikspolitikk og nedrustningspolitikk, for Putin demonstrert at han har blitt utilregnelig og lever i en alternativ virkelighet uten koblinger med realpolitiske hensyn, kort sagt - han er gal. Sprøytende gal. Han nektet å tillate inspeksjoner i atomfasilitetene, ønsket å nystarte produksjonen av atomvåpen som hadde vært på hvile helt siden Sovjetunionens fall og kobler sammen New START med krigen mot Ukraina ved å antyde at Kyiv som stemples som et nazistisk okkupasjonsregime innlemmet i Kyiv av USA, er innblandet i det som er en toparts affære.

Det hadde vist seg at den siste inspeksjonsrunden var i mars 2020, fremtidige inspeksjonsrunder var haltet på ordre av Trump og satt på hvile fordi New START fornyes i foråret 2021 etter Biden kom til det hvite huset; man hadde innledet viktige samtaler som skulle åpne for nye inspeksjonsrunder i russiske fasiliteter - men siden november 2021 hadde alt kjørt seg fast. Biden lot være å informere kongressen helt til desember 2022, brøt samtalene sammen etter Putin trakk seg ut. I februar 2023 måtte kongressen involveres i saken, og det var blitt klart at Russland brøt avtalebestemmelsene, spesielt etter det kom ut at det utplasseres atomvåpen på overflatefartøyer.

Putin har i realiteten trukket seg ut av New START-avtalen.

https://www.msn.com/en-us/news/world/en ... r-AA17MbKR

“The problem for Putin is that he can only play this game so far because if the treaty totally falls away and conservatives in Congress manage to get approval to increase the number of deployed (nuclear) forces, then Putin will be faced with more American weapons pointed at him,” Kristensen said. “And that wouldn’t be in his or our interest at all.”

Putin i likhet med republikanerne i USA har sannsynlig ikke realisere at produksjonsfasilitetene i Russland og USA ikke kan startes på nytt uten enorme ressursforbruk som man ikke har råd til.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Crazy Horse skrev: søn des 11, 2022 10:06 pm Har tatt vare på begge børstene fra førstegangstjenesten. Den sorte skobørsten og den blå atombørsten. La atombombene falle. Jeg er klar !
Du glemte fullers jord. Men til nød kan du bruke kattesand.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Frode57 skrev: søn des 11, 2022 9:01 pm Det er Jyllandsposten som stiller dette spørsmålet. Galskapen er like om hjørnet om vi skal tro avisen.
Jeg har begynt å preppe. I dag ble det kjøpt inn melk og brød.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

I Danmark spør de hva som skjer om så skjer. Vel , du trenger ikke å lagre noe.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Frode57 skrev: man apr 03, 2023 3:23 pm I Danmark spør de hva som skjer om så skjer. Vel , du trenger ikke å lagre noe.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er ikke enig der,både i Bibelen og Nostradamus sier at det er mye mer som skal skje før det er endtid. Så det beste som kan skje nå er at putin og co taper krigen og blir styrtet,for husk kina følger med,og går det dårlig med putin og co vil de nok tenke seg om 2 ganger før de angriper Taiwan. Les i G.T om når Gud snudde om og stoppet en katastrofe. Hadde menneskene forstått dette hadde vi sluppet unna mye lidelser. Be for fred og at det ender uten bruk av atomvåpen,og skjer det verste vil det rette seg igjen.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Nå har det vært mange endetider på jorden. Og det er de bibelen refererer til.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Gjennom krigens gang har det eskalert med stadig tyngre våpen fra vest inn i Ukraina. Slik utviklingen har vært er det bare et tidsspørsmål før Russland tar atomvåpen i bruk, og da vil sannsynligvis krigen utvikle seg til å omfatte langt større arealer enn Ukraina.
Uansett hva måtte mene om Putin, hans ambisjoner og konsekvensene av en stopp på krigen straks, trenger spørsmålet seg på: Er det verdt å forsøke å nedkjempe Russland helt ut av Ukraina, og "på kjøpet" få en atomkrig omfattende hele verdensdelen?

Klang

Legg inn av Klang »

hauge23 skrev: lør mai 20, 2023 1:40 pm Gjennom krigens gang har det eskalert med stadig tyngre våpen fra vest inn i Ukraina. Slik utviklingen har vært er det bare et tidsspørsmål før Russland tar atomvåpen i bruk, og da vil sannsynligvis krigen utvikle seg til å omfatte langt større arealer enn Ukraina.
Uansett hva måtte mene om Putin, hans ambisjoner og konsekvensene av en stopp på krigen straks, trenger spørsmålet seg på: Er det verdt å forsøke å nedkjempe Russland helt ut av Ukraina, og "på kjøpet" få en atomkrig omfattende hele verdensdelen?
Ja, men det er vanskelig å anslå sannsynligheten for at dette eskalerer til en atomkrig.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »


Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Frode57 skrev: man mai 22, 2023 3:23 pm Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.
Først og fremst er det spenning i hva som skjer når russerne nekter å følge Putin sin (eventuelle) ordre om kollektivt selvmord.

Så er det påfølgende spenning i hvor mye skade Russland rekker å gjøre før de innen kort tid har opphørt å eksistere.

Det første som skjer er angivelig at det detoneres en atombombe der Putin befinner seg (med påfølgende tilbud til styreledd under Kreml om å ta over makten, forhandle og unngå verdens undergang), tror ikke han er klar for det og tror heller ikke han noen gang vil bli klar for det.


Jeg tipper det faktum at Patriot klarer å skyte ned russernes mest avanserte missiler var en kraftig vekker for Putin, nå innser han at han vil tape atomkrigen også.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne soppen som dannes, er den spiselig eller styr unna-sopp?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LANISTA skrev: tir mai 23, 2023 8:23 am Denne soppen som dannes, er den spiselig eller styr unna-sopp?
Her alt du trenger å vite om sopp:


Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Frode57 skrev: man mai 22, 2023 3:23 pm Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.
Det er liten grunn til å tro at Russland vil ty til sine atomvåpen. Hadde de vært troende til det ville de mest sannsynlig ha brukt de nå fordi den russiske "spesialoperasjonen" har kommet fryktelig skjevt ut sett med russiske øyne og kjørt seg fast i en ekstremt kostbar, målt i både penger og menneskeliv, utmattelseskrig. Amerikansk etterretning anslår at Russland bruker opp mot 30 % av landets BNP på å holde krigen i gang og at de har mistet (drept eller alvorlig såret) mer enn 200 000 menn i arbeidsfør alder. Herunder mesteparten av de godt trente (elite) militærstyrkene samt store deler av hærens moderne og mest effektive våpensystemer. Det er bekreftet mer enn 2000 ødelagte russiske stridsvogner - et helt vanvittig tap (Norge har rundt 30 stridsvogner).

Dette er "syke" tapstall som har redusert kapasiteten til det som inntil nylig var regnet som verdens nest sterkeste militærmakt til å bli en desillusjonert og haltende militærmakt ute av stand til å gjennomføre offensive operasjoner. Russlands håp ligger nå i at de ved å grave seg ned i forsvarsposisjoner evner å stå imot ukrainske motangrep såpass effektivt at Ukrainas militære kapasitet forvitrer i forsøkene og gir Russland tid til å bygge opp nye kapable militærstyrker som kan tippe maktbalansen på slagmarken i deres favør. Det håpet er fåfengt så lenge Vesten/NATO står samlet om å gi Ukrania den våpenhjelpen og militære opplæringen de trenger - noe som Vesten/NATO så langt har vært fast bestemt på å gjennomføre. Senest i går kom enda en ny militær hjelpepakke fra USA.

Når Russland har absorbert så store nederlag og tap i denne krigen og har utsikter til at den kommer til å forstette i lang tid uten å ty til sine atomvåpen for å tippe krigen i sin favør har jeg liten tro på at de kommer til å gjøre det uansett utfall av denne krigen.

Russlands atomvåpendoktrine er at Russland forbeholder seg å bruke atomvåpenarsenalet om de føler at Russlands eksistens er i fare. Vesten/NATO har derfor satt en klar betingelse for sin militære støtte til Ukraina om at den ikke skal benyttes til å utvide krigssonen inn i russisk territorium. Vestens støtte vil opphøre om det skjer. Det taler også for at Russland kommer til å avstå fra å utløse en atomkrig.

Et tredje moment er at USAs president Biden har sagt klart og tydelig til Russisk statsledelse at om de prøver seg med en begrenset (taktisk) bruk av atomvåpen i Ukraina, kommer USA/NATO til å gå aktivt inn i krigen med full styrke med mål om å knuse de russiske styrkene i Ukraina. Russland vil miste 3/4 av sine hærstyrker om de prøver på noe slikt. Den russiske hæren er sjanseløs til å motstå NATOs konvensjonelle militære kapsitet. Det vet Putin.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Er det noen som kan noe om Myrphys lov?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Du har hatt god tid på deg, regner med at bunkeren er spekket med fete ting.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Jeg foretrekker å tvile likevel jeg Frode, det er likesom ikke så mange av dine predikasjoner som har slått inn enda. Men jeg velger å avstå fra lange innlegg og bruk av hangarskip.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DuncanE skrev: tir mai 23, 2023 10:59 pm
Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Jeg foretrekker å tvile likevel jeg Frode, det er likesom ikke så mange av dine predikasjoner som har slått inn enda. Men jeg velger å avstå fra lange innlegg og bruk av hangarskip.
Selv bruker jeg hangarskip så ofte jeg kan.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

John Garfield skrev: ons feb 15, 2023 9:37 pm Er dere ladd?
Ich bin laden.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Vi kan bare inderlig håpe på at atomvåpen aldri vil bli tatt i bruk. Men dagens forflyttning av atomvåpen til Belarus er til stor bekymring. Desto flere som har adgang til "avfyringsknappen", desto større er muligheten for misforståelser o.a.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Er egentlig lite vits i å være forbredt. Ikke er det noe særlig å overleve uansett, og om du har tilgang på en adekvat bunker, tror jeg ikke du har så mye liv uansett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»