Høyesterettsdommer Jens Edvin Andreassen Skoghøy

Svar
Centrist

Re: Høyesterettsdommer Jens Edvin Andreassen Skoghøy

Legg inn av Centrist »

I mine øyne irrelevant om det har skjedd en seksuell handling.

Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere. Hadde dette vært kjent ved ansettelseprosessen hadde han sannsynligvis aldri blitt ansatt.

Fint ettermæle for Skoghøy.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Centrist skrev: ons des 28, 2022 9:33 am
Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere.
Hvorfor det? Jeg går jo ut fra at det er en voksen kvinne. Vi kan jo ikke begynne å behandle voksne, opplagt smarte kvinner på et prestisjestudie som barn heller.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dommerne i forum her er strenge, gitt!
Fyren har vært høyesterettsdommer siden 1998 uten å bli lagt merke til.
FD sitt rettslige oppgjør er etter min mening noe overilt.
Folk kan ikke bare dømmes på den måten. Skjerpings!

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 9:45 am
Centrist skrev: ons des 28, 2022 9:33 am
Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere.
Hvorfor det? Jeg går jo ut fra at det er en voksen kvinne. Vi kan jo ikke begynne å behandle voksne, opplagt smarte kvinner på et prestisjestudie som barn heller.
Poenget er at det aldri vil være jevnbyrdighet i en student-veileder relasjon selv om begge er voksne. Akkurat som det aldri vil være jevnbyrdighet i en lege-pasient relasjon.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: ons des 28, 2022 10:00 am
GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 9:45 am
Centrist skrev: ons des 28, 2022 9:33 am
Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere.
Hvorfor det? Jeg går jo ut fra at det er en voksen kvinne. Vi kan jo ikke begynne å behandle voksne, opplagt smarte kvinner på et prestisjestudie som barn heller.
Poenget er at det aldri vil være jevnbyrdighet i en student-veileder relasjon selv om begge er voksne. Akkurat som det aldri vil være jevnbyrdighet i en lege-pasient relasjon.
Men å ta en øl med noen er ikke en relasjon. Det ser ut som Mike Pence sitt syn på kontakt mellom kjønnene vinner stadig nye supportere.

Centrist

Legg inn av Centrist »

GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 10:10 am
William_S skrev: ons des 28, 2022 10:00 am
GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 9:45 am

Hvorfor det? Jeg går jo ut fra at det er en voksen kvinne. Vi kan jo ikke begynne å behandle voksne, opplagt smarte kvinner på et prestisjestudie som barn heller.
Poenget er at det aldri vil være jevnbyrdighet i en student-veileder relasjon selv om begge er voksne. Akkurat som det aldri vil være jevnbyrdighet i en lege-pasient relasjon.
Men å ta en øl med noen er ikke en relasjon. Det ser ut som Mike Pence sitt syn på kontakt mellom kjønnene vinner stadig nye supportere.
Man kan da ikke sammenligne det med å ta en øl med noen (på byen) kontra det å invitere noen hjem for å ta noen øl og overnatter? Skoghøy er professor og har sannsynligvis undervist vedkommende, og kunne potensielt vært veileder på en evt. masteroppgave. Det er simpelheten svært uprofesjonelt. I omtrent alle andre yrker er en slik oppførsel også uakseptabel. Det er en vesens forskjell på hendelsesforløpet i varslingsaken og det du forsøker å fremstille som å ta noen øl med en voksen smart kvinne.

Når UiT har interne retningslinjer som tilsier at oppførselen ikke var i tråd med universitets etiske retningslinjer, kan det ikke under noen omstendigheter være i tråd med Høyesteretts etiske retningslinjer.

Dette pratet om "opplagt smarte kvinner på prestisjestudium" er med all respekt, tullprat. Det vitner om en gammeldags tankerekke hvor man rangerer studier etter prestisje og derav personers verdi eller intelligens. Ikke har det noe for seg og ei heller har det noe med hvorvidt det å invitere en student hjem til seg er akseptabelt eller ikke. Om det så hadde vært tale om et studie som du ikke karakteriserer som prestisjestudium, hadde det vært like uakseptabelt. Dette med Mike Pence vitner om karakterisering av meddebattanter på et nivå som er helt unødvendig.

Uavhengig av om oppførselen er akseptabelt eller ei, er det uetisk av Skoghøy å ikke rapportere om at det har vært en varslingssak mot han av denne typen i 2020. Jeg forventer mer av de høyeste forsvarerne av rettstaten vår enn som så.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: ons des 28, 2022 10:00 am
GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 9:45 am
Centrist skrev: ons des 28, 2022 9:33 am
Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere.
Hvorfor det? Jeg går jo ut fra at det er en voksen kvinne. Vi kan jo ikke begynne å behandle voksne, opplagt smarte kvinner på et prestisjestudie som barn heller.
Poenget er at det aldri vil være jevnbyrdighet i en student-veileder relasjon selv om begge er voksne. Akkurat som det aldri vil være jevnbyrdighet i en lege-pasient relasjon.
Jevnbyrdighet i forhold til hva, sosial status?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Centrist skrev: ons des 28, 2022 11:32 am
Man kan da ikke sammenligne det med å ta en øl med noen (på byen) kontra det å invitere noen hjem for å ta noen øl og overnatter?
Ser du er på en skikkelig rotur nå, du skrev altså bare det å invitere en student hjem og servere alkohol er kritikkverdig. Jeg diskuterer ikke den konkrete saken der det er påstander om seksuelle handlinger, men din ganske spesielle påstand. Og jeg spurte konkret om hvorfor det var problematisk, uten at du kom med noe svar på det.

Jeg har selv flere ganger vært hjemme hos personer som har hatt et lederansvar for meg (i tillegg til utallige ganger på byen), og slik jeg forstår det så hadde ikke dommeren noe slikt ansvar for denne studenten. Og henvisning til Mike Pence er god for det er litt samme kvinnesyn i grunn, at kvinner er så fristende at menn og kvinner ikke kan være i samme rom uten at det blir seksuelt. Jeg syns det er veldig kjip måte å se på relasjoner mellom menn og kvinner på.

Selvsagt fins det prestisjestudier, de med høyest krav for å komme inn. Jusstudiet er et slikt studium. At det kanskje ikke er politisk korrekt lengre så endrer det ikke på at det rent faktisk er slik.

Centrist

Legg inn av Centrist »

GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 12:11 pm Ser du er på en skikkelig rotur nå, du skrev altså bare det å invitere en student hjem og servere alkohol er kritikkverdig. Jeg diskuterer ikke den konkrete saken der det er påstander om seksuelle handlinger, men din ganske spesielle påstand. Og jeg spurte konkret om hvorfor det var problematisk, uten at du kom med noe svar på det.

Jeg har selv flere ganger vært hjemme hos personer som har hatt et lederansvar for meg (i tillegg til utallige ganger på byen), og slik jeg forstår det så hadde ikke dommeren noe slikt ansvar for denne studenten. Og henvisning til Mike Pence er god for det er litt samme kvinnesyn i grunn, at kvinner er så fristende at menn og kvinner ikke kan være i samme rom uten at det blir seksuelt. Jeg syns det er veldig kjip måte å se på relasjoner mellom menn og kvinner på.
Da har vi isåfall diskutert noe over hverandre. Jeg har diskutert denne saken spesifikt sett opp mot hvilke krav som stilles til en Høyesterettsdommer. Det at jeg ikke nevnte overnatting i det første innlegget var ikke mer enn en vurderingsak; Faktum er jo partene hovedsakelige enige om, ref. VG-artikkelen.

Som sagt, den etiske standarden til en Høyesterettsdommer skal være så høy at man erkjenner at det er så problematisk å ha med seg en student hjem (ref. maktforholdet) som overnatter at det ikke skal skje. Det er alltids en vurderingssak av hvor man legger lista i slike forhold, men det er veldig få yrker som aksepterer slik type atferd. Hovedgrunnen til det er jo nettopp det åpenbare maktforholdet, og hvordan man skal skille mellom privatliv og yrket.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Centrist skrev: ons des 28, 2022 12:20 pm

Da har vi isåfall diskutert noe over hverandre.
Det er vanskelig å forstå siden du konkret skriver: "I mine øyne irrelevant om det har skjedd en seksuell handling. Det å ta med seg en student hjem og skjenke vedkommende alkohol er en handling langt over den etiske grensen som settes for Høyesterettsdommere."

For meg er det jo opplagt at det kritikkverdige er om det har skjedd noe seksuelt, at man inviterer noen hjem på et glass er helt normal oppførsel så fremt man ikke skal vurdere studentens prestasjoner. Og det er etter hva jeg forstår ikke tilfelle her.

Fago

Legg inn av Fago »

fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:50 am Dommerne i forum her er strenge, gitt!
Fyren har vært høyesterettsdommer siden 1998 uten å bli lagt merke til.
FD sitt rettslige oppgjør er etter min mening noe overilt.
Folk kan ikke bare dømmes på den måten. Skjerpings!
Problemet her er vel at det er tvil om Skoghøys mentale helse. Han viser adferd som er samsvarende med det man kan se hos pasienter med begynnende demens. Vi kan ikke ha demente høyesterettsdommere. Løsningen ser ut til å være avskjedigelse i statsråd.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fago skrev: ons des 28, 2022 1:07 pm
fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:50 am Dommerne i forum her er strenge, gitt!
Fyren har vært høyesterettsdommer siden 1998 uten å bli lagt merke til.
FD sitt rettslige oppgjør er etter min mening noe overilt.
Folk kan ikke bare dømmes på den måten. Skjerpings!
Problemet her er vel at det er tvil om Skoghøys mentale helse. Han viser adferd som er samsvarende med det man kan se hos pasienter med begynnende demens. Vi kan ikke ha demente høyesterettsdommere. Løsningen ser ut til å være avskjedigelse i statsråd.
OK. Jeg var ikke klar over at fyren har dårlig mental helse. At han er dement var nytt for meg.
Hvor har du det fra, forresten?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fago skrev: ons des 28, 2022 1:07 pm
fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:50 am Dommerne i forum her er strenge, gitt!
Fyren har vært høyesterettsdommer siden 1998 uten å bli lagt merke til.
FD sitt rettslige oppgjør er etter min mening noe overilt.
Folk kan ikke bare dømmes på den måten. Skjerpings!
Problemet her er vel at det er tvil om Skoghøys mentale helse. Han viser adferd som er samsvarende med det man kan se hos pasienter med begynnende demens. Vi kan ikke ha demente høyesterettsdommere. Løsningen ser ut til å være avskjedigelse i statsråd.
Slutt nå med dette alt.right-tullet, det er like dumt her som det er rundt Biden.

Fago

Legg inn av Fago »

GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 2:18 pm
Fago skrev: ons des 28, 2022 1:07 pm
fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:50 am Dommerne i forum her er strenge, gitt!
Fyren har vært høyesterettsdommer siden 1998 uten å bli lagt merke til.
FD sitt rettslige oppgjør er etter min mening noe overilt.
Folk kan ikke bare dømmes på den måten. Skjerpings!
Problemet her er vel at det er tvil om Skoghøys mentale helse. Han viser adferd som er samsvarende med det man kan se hos pasienter med begynnende demens. Vi kan ikke ha demente høyesterettsdommere. Løsningen ser ut til å være avskjedigelse i statsråd.
Slutt nå med dette alt.right-tullet, det er like dumt her som det er rundt Biden.
Feilsitering?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fago skrev: ons des 28, 2022 6:00 pm
GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 2:18 pm
Fago skrev: ons des 28, 2022 1:07 pm

Problemet her er vel at det er tvil om Skoghøys mentale helse. Han viser adferd som er samsvarende med det man kan se hos pasienter med begynnende demens. Vi kan ikke ha demente høyesterettsdommere. Løsningen ser ut til å være avskjedigelse i statsråd.
Slutt nå med dette alt.right-tullet, det er like dumt her som det er rundt Biden.
Feilsitering?
Nei, det er lavmål og slenge rundt slike ting.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 7:36 pm
Fago skrev: ons des 28, 2022 6:00 pm
GoingKronos skrev: ons des 28, 2022 2:18 pm
Slutt nå med dette alt.right-tullet, det er like dumt her som det er rundt Biden.
Feilsitering?
Nei, det er lavmål og slenge rundt slike ting.
Da burde du si det og ikke komme med alt.right tull. Du svarer et dumt innlegg, men et like dumt et.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Kvinnfolket i artikkelen virker ikke riktig navlet heller

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Enda en voksen kvinne som ikke evner å være ansvarlig for sine egne handlinger. En god grunn til at kvinner som drikker alkohol aldri bør vurderes for et seriøst forhold

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Nr. 4 i landet. Fremstår jo som en sikkerhetsrisiko.

Men skal vi ta diskuksjonen om politisering av høyesterett. De tar jo opp klimasaker, vinnkraft og nå ulvejakt. Tipper det er ett tidsspørsmål før debatten dukker opp.
Eller er det nettopp slik høyesterett skal fungere. Dvs. de skal styre over politikerne som ikke klarer å følge med på internasjonale konvesjoner og slikt!

Jack

Legg inn av Jack »

Jens Edvin har vært kåt på en ung student etter en fuktig tur på byen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... makten-sin

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kvinnen sier ingenting verken fra eller til i den nye artikkelen. De møttes i en taxikø og hun ville stille et rettslig spørsmål; Det kunne alle tenke seg til.

Det er ihvertfall enkelte debattanter her som drar konklusjoner vel kjapt.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Justice 97 skrev: tor des 29, 2022 6:47 pm
Jack_Daniels skrev: tor des 29, 2022 6:44 pm Jens Edvin har vært kåt på en ung student etter en fuktig tur på byen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... makten-sin
Det ga nok mersmak, siden han endte opp med en ukrainsk kvinne som nesten kunne vært barnebarnet hans.
26 år, og bestefar!

Saliph

Legg inn av Saliph »

Justice er fra bygda, der er slikt helt normalt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Har ikke akkurat høye etiske verdier denne nr. 4. En skam for Høyesterett denne fyren, og det hadde nok kommet mer dritt mot han om det ikke var så skambelagt for kvinnene.

Hvis han får fortsette så skjønner jeg ingenting. Han må presses ut i pensjon.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Justice 97 skrev: tor des 29, 2022 5:08 pm VG kan nå fortelle historien til kvinnen som varslet mot Skoghøy i 2020. – Det var et grovt overtramp. Han misbrukte makten sin, sier kvinnen i dette intervjuet med VG.
Hun går bare ut i media for å forsvare sin sak og fortsette jakten. Psykologen virker å ha gjort en dårlig jobb når denne ikke har klart å få henne til å gå videre. Det største problemet virker som at VG har tilgang til rapporten på UiT, det er alvorlig om noen der gir avisen konfidensielle opplysninger.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jack_Daniels skrev: tor des 29, 2022 6:44 pm Jens Edvin har vært kåt på en ung student etter en fuktig tur på byen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... makten-sin
WoW er det mulig, det kan aldri ha skjedd før!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

sexxes skrev: tor des 29, 2022 7:08 pm
Justice 97 skrev: tor des 29, 2022 6:47 pm
Jack_Daniels skrev: tor des 29, 2022 6:44 pm Jens Edvin har vært kåt på en ung student etter en fuktig tur på byen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... makten-sin
Det ga nok mersmak, siden han endte opp med en ukrainsk kvinne som nesten kunne vært barnebarnet hans.
26 år, og bestefar!
Leste i 1983 Se og Hør om en bestefar på 32 år, tror overskriften var se her danser bestefar.

Lindford Christie var vel også ung Justine også mener jeg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Enten så har det klikka helt for fyren eller så har han alltid vært slik, jeg tipper det siste. Fyren er en soleklar sikkerhetsrisiko og eier ikke gangsyn, blir sjokkert om han ikke fjernes.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det er vel ikke umulig at denne fyren også kan være en kjent horekunde. Grisegutt.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

kytec skrev: tor des 29, 2022 10:04 pm
sexxes skrev: tor des 29, 2022 7:08 pm
Justice 97 skrev: tor des 29, 2022 6:47 pm

Det ga nok mersmak, siden han endte opp med en ukrainsk kvinne som nesten kunne vært barnebarnet hans.
26 år, og bestefar!
Leste i 1983 Se og Hør om en bestefar på 32 år, tror overskriften var se her danser bestefar.

Lindford Christie var vel også ung Justine også mener jeg.
Joda, men stusser på at noen reagerer så kraftig på aldersforskjellen her. Er jo ingen ungpike denne ukrainske damen. Har selv hatt besteforeldre med rundt 20 årsaldersforskjell, og en slektning av meg var sammen med en mann på godt over 60 da hun selv var 40. Så akkurat dette er vel ikke det som er ille med Skoghøy.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»