Hvilken tv- serie så du sist?

Svar
Stjerten

Re: Hvilken tv- serie så du sist?

Legg inn av Stjerten »

Knaberaps skrev: man jul 26, 2021 9:53 pm Rundet nettopp av Mr. Inbetween på HBO. De siste to sekundene i siste episode er bare fantastisk. Knall-serie med herlig gladvold og artige karakterer.
Denne liker jeg og. Har to episoder av sesong to igjen, de ryker nok i kveld. Hehe, gladvold ja. Var vel onkelen til Terkel i knipe, som introduserte meg for uttrykket.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

AxelRudi skrev: lør jul 17, 2021 11:52 pm BOSCH! 15/10! Ren klasse.
Jepp.
Alt stemmer i denne serien. Elsker den.

MrPets

Legg inn av MrPets »

To nye episoder i av Neste Sommer ute. Helt på høyde med det beste fra den noe svake forrige sesongen, syns jeg.

Eva er forøvrig like gæren som alltid.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Begynte på The Americans i går, en serie som hvor to spioner fra Sovjet utgir seg for å være en normal familie i USA under den kalde krigen. Likte første episode greit, selv om det var 2-3 aspekter jeg var langt fra fornøyd med. Blant annet at en FBI-agent som jobber på en kidnappingssak hvor våre to spioner er involvert, flytter inn som deres nærmeste nabo. Det var et så banalt enkelt grep for å skape spenning at jeg nesten droppet serien. Gir det allikevel en sjanse etter å ha lest at den tar seg stort opp etter hvert.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hvorfor er det ingen som har nevnt kottisene til Harry, noen tanker?

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Akkurat ferdig med sesong 1 av Advokaten. Svensk-dansk thriller hvor Frank og Sara skal hevne drapet på sine foreldre. Ganske grei underholdning, men serien går for raskt fram og gaper over for mye. Serien er skapt av Jens Lapidus (sammen mannen som laget Snabba Cash-trilogien) og Hans Rosenfeldt (Broen). Ligger tilgjengelig på NRK Nett-TV.

Bilde

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

Mr. Robot - S4 rewatch 10/10

For en episk serie og fantastisk sistesesong. Nydelig soundtrack, cinematography, flotte plottwister og noen herlige episoder (7, 9 og 11-13) som er blant de beste jeg har sett på TV. Siste 3 episodene i dag, hvis jeg er klar for det.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Knaberaps skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm
SirOwen™ skrev: lør jul 31, 2021 9:15 am Seinfeld
Seinfeld er min grandis. Med kjøttdeig og løk, og den er ikke særlig god. Det var én eneste artig karakter i nevnte serie, og det var Costanza. Ellers var det begredelige greier. Seinfeld selv eier verken humor eller skuespillertalent i min klokebok.
Skammekroken er der ----->

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

SirOwen skrev: lør jul 31, 2021 6:40 pm
Cabal skrev: lør jul 31, 2021 10:32 am
SirOwen™ skrev: lør jul 31, 2021 9:15 am
a) IMDBs rating sier ingenting om kvaliteten på serien
Jeg prøver å følge IMDB spesielt når det gjelder hvor lavt jeg gidder å gå for å se film og serier. Film er veldig enkelt, er det under 5 (kanskje 6) så gidder jeg som oftest ikke å se. Serier blir rated mye høyere enn filmer, og en serie med feks 7 i score kan være drit dårlig. Jeg rater selv aldri en serie før den er ferdig, og gidder aldri rate enkeltepisoder da det som oftest ikke gir noen mening. Med serier prøver jeg meg bare litt om de er i grenseland (sånn ca 7-7,5 kanskje?) og ser interessant ut, ser en episode og ser om det er noe jeg gidder å bruke tid på (gjelder da egentlig alle serier, enkelt å bare kutte ut). Lucifer er et godt eksempel, god score og kunne vært noe. Men serien er jo bare tull og tøv, og jeg så vel kanskje 4-5 episoder, før jeg ga opp.
Så imdb gir meg ofte en god pekepinn på hva som kan brukes tid på, men er aldri noen fasit. Eller, finnes vel egentlig ingen filmer med under 5 i score som jeg har rated no bedre, så den nedre grensen min på spesielt film er en ganske god fasit. Serier er litt mere all over the place, men tar ikke lang tid å bare prøve litt.
Enig i alt du skriver her. Går omtrent aldri løs på filmer som har under 6 på IMDB, og serier som har under 7.
For min del handler det ikke bare om rating, men også sjanger og type film.

For smalere sær film er jeg villig til å gå løs på filmer med lavere score enn for mainstream. Feks; En blockbuster med rating 5.7? Nei takk. En sær splatterkomedie med samme rating (eller kanskje så lavt som 5.0) ja takk.

IMDB rating ender stort sett, som resten av verden, i et slags "minste felles multiplum", og vil dra opp score for de store produksjonene som er ment for "massene", og vil dra ned de smalere mer sære.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Fremsynt skrev: lør jul 31, 2021 8:00 pm
Boardwalk Empire har jeg ikke sett.
Anbefales på det sterkeste.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Rainmaker skrev: tor aug 05, 2021 12:25 pm Skammekroken er der ----->
Står gjerne der et partre timer, så lenge jeg slipper å se en eneste episode av Seinfeld.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knaberaps skrev: lør jul 31, 2021 2:22 pm Seinfeld er min grandis. Med kjøttdeig og løk, og den er ikke særlig god. Det var én eneste artig karakter i nevnte serie, og det var Costanza. Ellers var det begredelige greier. Seinfeld selv eier verken humor eller skuespillertalent i min klokebok.
Bilde
;)
Godt vi alle har forskjellige smak, for sjeldent har jeg vært borti et såpass komisk og fargerikt utvalg av karakter galleri, som det Seinfeld universet bydde opp til, da over nesten et helt tiår.

Ja, Seinfeld selv var vel ikke noen stor skuespiller, men var jo noe med hans små nevrotiske og tilbakelente smugge "overspill" i reaksjoner osv, som da passet så utmerket i hop med den mer eksplosive krutt tønna George, eller den vandrende fysiske "sketsjen" Cosmo Kramer. De utfylte hverandre på herlig vis, og nei, smak og behag og yada-yada og alt det det der.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Btw, sesong 3 av Succession er rett rundt hjørnet og trailer er ute. Hadde jeg skjønt meg på forumet så skulle jeg lagt til en link. :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Tormund skrev: tor aug 05, 2021 6:22 pm Btw, sesong 3 av Succession er rett rundt hjørnet og trailer er ute. Hadde jeg skjønt meg på forumet så skulle jeg lagt til en link. :)
Trenger bare poste linken rett inn.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Akkurat ferdig med Outer Banks (Netflix). Det ligger ute 2 sesonger. Litt utrolig at jeg faktisk orket å fullføre, men det er kun 10 episoder i hver sesong og jeg var litt lysten på å se hvordan det endte til slutt. Helt grei underholdning, men anbefales i utgangspunktet ikke. :D

Er det forresten noen som har sett "Crash landing on you" som ligger på Netflix?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SirOwen skrev: lør jul 31, 2021 9:15 am Eksempelvis er det jo slik, og her har jeg vanskeligheter med at noen kan være uenige, at hvis man har sett serier som "The Wire", "Boardwalk Empire", "True Detective (S01)" og "Breaking Bad", er det et massivt kvalitetsfall man merker når man ruller i gang serier som Lucifer og NCIS. Det blir som å gå fra Indrefilét til Grandiosa. Og ja, Grandiosa er en populær "middag", men kvaliteten på produktet er i beste fall medioker.
I prinsippet er jeg enig i hele innlegget, selv om jeg ikke er enig i alle seriene du bruker som eksempler. Men der kommer de personlige preferansene inn; jeg kan se at en film eller serie er bra, som f.eks. The Wire, uten å like den. Kritikerne er jeg heller ikke alltid enige med, muligens fordi flere av dem har en mer akademisk eller teoretisk tilnærming. Jeg har f.eks. sett nesten samtlige filmer som ligger på diverse samlelister over tidenes beste filmer og gitt flere av dem terningkast 3 eller lavere.

Personlig så foretrekker jeg serier med en langsom utvikling og karakterdrevne plot. Breaking Bad er kroneksempelet på det og spesielt den siste sesongen er det beste jeg har sett av tv-serier.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Funkhouser skrev: lør jul 31, 2021 5:20 am Dark: Et magisk stykke mysterie fra Tyskland. Serien er ferdig, så her er det bare å binge seg direkte inn i TV-himmelen. Anbefaler å ta seg god tid på denne og prøve å pusle sammen hva som skjer underveis.
I utgangspunktet en serie jeg skulle like, men som jeg ikke likte i det hele tatt. Kona, derimot, elsket den.

Det siste jeg har sett, og likt, er Raised by wolves. Retrofuturistisk og ikke for høy såpefaktor, med interessante filisofisk/religiøse aspekter. Hvis man liker Ridley Scott, melkeblødende androider, aliens, kunstig intelligens og en dystopisk innfallsvinkel, så liker man trolig denne også. Nå har Scott sagt at serien ikke er i samme univers som Alien (eller Blade Runner), men jeg kan allikevel ikke helt la være å se sammenhengen på en tidslinje.

kibby

Legg inn av kibby »

Elite (Eliteskolen), sesong 3 (Netflix)

ELSKER Elite. Syns sesong 3 var på høyde med sesong 1, etter en bittelitt svakere sesong 2. Nok en "who did it"-sesong. Men jeg syns det funket. Nå ser jeg på "korte fortellinger"-episodene før jeg begynner på sesong 4 (med mange nye karakterer, spent på det merker jeg). Hadde før øvrig aldri trodd jeg skulle elske en serie på spansk.

8.5/10 (sesong 3, serien overall 8/10)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Man ser på Bosch og tenker, dette er vel ikke så mye bedre enn litt over middels.

Så blir man ferdig og skal kaste seg i gang med noe nytt, noe foreslått her på tråden.

En serie om en leiemorder fra Australia, inbetweener (?) og oppdager at det er rævskjegg sammenlignet med Bosch.

Andre gode forslag?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Why Women Kill, sesong 2.

Synes den er bedre enn sesong 1, og havner i kategorien lettbent underholdning.

7.5/10

qbah

Legg inn av qbah »

Ferdig med startup. Gikk ganske radig det.

Ingen planer om sesong 4??

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Prøver meg på Outlander (ep 2). Det er veeeldig seigt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kytec skrev: man aug 09, 2021 12:25 am Prøver meg på Outlander (ep 2). Det er veeeldig seigt.
Føler´n. Datt av jeg også, men samboeren sa det ble bedre etter hvert, så kan være noe med det. Serier som inneholder tidshopp og lignende sliter jeg ofte med, må jeg innrømme.

Hebbe61

Legg inn av Hebbe61 »

The Good Wife - sesong 2
Så faktisk etterfølgeren The Good Fight først..men den ble noe preget av TDS etterhvert som alle serier ble...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Ale-Jet skrev: man aug 09, 2021 12:30 am Sexscenene i Outlander ble for lange for min smak.
De er laaaang og drøy. En hel episode gikk faktisk med kun spoling. Husker ikke hvor vi var sist, men vi falt ut av at ingenting skjedde. Men når ting skjer der, så er det faktisk spennende. Men hver bidige gang det legges opp til litt romantikk, så spoles det.

Slikt driver på ingen måte serier eller filmer fremover.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Digger The White Lotus så langt.

Hotellsjefen er nesten like gæærn som Basil Fawlty.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

SirOwen skrev: ons aug 11, 2021 11:35 pm Digger The White Lotus så langt.

Hotellsjefen er nesten like gæærn som Basil Fawlty.
For noen typer! Og lurer på når kona til han narsissisten av en sønn (for ikke å snakke om mora) får nok og går fullstendig bananas.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sex/Life

Fy faen, for en totalt shitty serie. Avslutningen tok det til nye høyder. Eventuelt nye bunnpunkt.

Trodde at denne typen serier som romantiserer manipulerende drittsekker var noe man la igjen for i hvert fall 10 år siden. Billie trenger seriøst profesjonell hjelp.

Nei, denne serien provoserer på alle måter en serie ikke burde gjøre.

2/10

TitanSable

Legg inn av TitanSable »

Sjekket ut Nova Vita (2021) på C More. Så at blant skuespillere så var det navn som Titus Welliver, Dean Norris, Robert Knepper og Stephen Baldwin; med andre ord folk som har vært med på noe bra tidligere.

Kort sagt: søppel. Leser at denne serien har problemer med å finne distributør i USA og jeg forstår hvorfor. Tynt plott kombinert med dårlig regi og ræva produksjon.

TitanSable

Legg inn av TitanSable »

SirOwen skrev: lør jul 31, 2021 9:15 am
Så avslutningsvis står jeg for det jeg sa mtp at jeg synes serier som Lucifer, CSI, NCSI osv er svært lettvinte serier
Litt spesielt å sette Lucifer sammen med disse seriene. CIS etc. er jo politiserier, mens Lucifer er i sjangeren "komedier basert på graphic novels".

Jeg ville selv kategorisert (og sammenlignet) Lucifer sammen med serier som iZombie og Stumptown.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»