Finale VM 2022 Argentina - Frankrike

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Re: Finale VM 2022 Argentina - Frankrike

Legg inn av Jolla »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 8:58 am
Er dette han Serie A-fyren fra Sunnmøre?
La Liga-fyren fra Årdal. (Det ulærde gjerne ville kalt Sogndalsdialekt.)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KongOlav2 skrev: man des 19, 2022 9:03 am
LeSorcier skrev: man des 19, 2022 8:58 am Er dette han Serie A-fyren fra Sunnmøre? Han må vel være blant de mest slitsomme å høre på av norske kommentatorer, sammen med typer som Kasper Wikestad og Tor Hammerø. Mulig han har brukbar oversikt og forståelse, men dialekten og stemmen er helt jævlig.

Langli, Stamsø Møller og Mathisen - da snakker vi!
Mathisen er iallfall en solid versting av de som kommenterer fotball til vanlig. Jævlig slitsom type.
Ingen er bedre til å lese spillet og formidle hendelsesforløpet i kampene enn Mathisen. I tillegg har han en behagelig stemme og dialekt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jolla skrev: man des 19, 2022 9:12 am
LeSorcier skrev: man des 19, 2022 8:58 am
Er dette han Serie A-fyren fra Sunnmøre?
La Liga-fyren fra Årdal. (Det ulærde gjerne ville kalt Sogndalsdialekt.)
Det var han jeg tenkte på, ja.

Wellé

Legg inn av Wellé »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 9:18 am Ingen er bedre til å lese spillet og formidle hendelsesforløpet i kampene enn Mathisen. I tillegg har han en behagelig stemme og dialekt.
Det er rart hvor forskjellig man kan oppfatte ting. Syns han fremstår helt bak mål, manglende basic fotballforståelse og tidvis veldig masete. Det er ikke mange navn jeg ville puttet bak han på en oversikt over kommentatorer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 9:18 am Ingen er bedre til å lese spillet og formidle hendelsesforløpet i kampene enn Mathisen. I tillegg har han en behagelig stemme og dialekt.
Nei, slitsom dialekt. Og jævlig irriterende kommentatorstil. Høres alltid ut som han står og oppsummerer forløpet i en reportasje etter kampen, og ikke kommenterer en kamp live.

Dessuten er han i en del tilfeller feilaktig skråsikker på ting og tang.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 9:19 am
Jolla skrev: man des 19, 2022 9:12 am
LeSorcier skrev: man des 19, 2022 8:58 am
Er dette han Serie A-fyren fra Sunnmøre?
La Liga-fyren fra Årdal. (Det ulærde gjerne ville kalt Sogndalsdialekt.)
Det var han jeg tenkte på, ja.
Fantastisk kommentator.

taknina

Legg inn av taknina »

Når folk henger seg opp i dialekt og stemme da ringer alarmklokkene noe helt øredøvende hos meg.
Sist redigert av taknina den man des 19, 2022 10:57 am, redigert 1 gang totalt.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Jeg må være en utdøende rase, men mitt favoritt kommentatorpar er Alsaker og Semb. Den rette blandingen av entusiasme og fotballforståelse.

Når man sitter alene i boksen syns jeg Wikestad er den beste. Han klarer å kjøre showet på egenhånd.

Generelt syns jeg norske formidlere av fotball er meget gode. Litt i motsetning til de som ofte sitter i studio.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det skal NRK ha. Jeg synes at de hadde tre dyktige og fornøyelige folk i studioet sitt med Åge Hareide, Andrine Hegerberg og Kristoffer Løkberg.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jolla skrev: man des 19, 2022 11:06 am Det skal NRK ha. Jeg synes at de hadde tre dyktige og fornøyelige folk i studioet sitt med Åge Hareide, Andrine Hegerberg og Kristoffer Løkberg.
Du synes ikke noe om Tete? Jeg hadde aldri hørt om fyren før dette mesterskapet, men ble imponert over kunnskapsnivået. Han hadde også en ganske "chill" væremåte, i tillegg til en helt fenomenal klesstil!

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Mitt hovedproblem med Alsaker er at han blir så voldsomt svart/hvitt i hvordan han omtaler en kamp.

Si at du har en kamp mellom to jevnspilte, gode lag. Lag A har scoret på et langskudd som traff skulderen til en motspiller og på utrolig vis gikk i en bue over keeper, og har også scoret på en svak straffe midt i mål hvor keeper solgte seg. Lag B hadde også et straffespark etter at en spiller var igjennom på åpent mål, men ble felt kynisk bakfra. Straffen ble plassert hardt nede i krysset, men keeper slengte seg tidlig, gjettet rett, og klarte å redde straffesparket.
Hvis man eksempelvis er i det 34. minutt av denne kampen så kommer Alsaker i resten av kampen til å snakke om hvor sinnsykt gode Lag A er, og hvordan samtlige lagdeler gjør alt rett i alle situasjoner og har full kontroll på kampen. Spiller M har vært Lag A sin beste spiller, og er en magisk spiller som alltid scorer i viktige kamper. Spiller N er påskrudd og sulten, og viser det hver gang han går på løp, selv om han enda ikke har fått målet sitt.
Mens Lag B blir omtalt som en skygge av seg selv, hvor det virker som om treneren kom inn i kampen uten en kampplan, og hvor både spiller X og spiller Z virker uinteresserte og tafatte. Spiller Z virker nesten desperat og planløs der han gang på gang går på løp, men mangler sluttproduktet.
Spiller X (som spiller for Lag B) burde nok ikke ha tatt den straffen, og det virket nesten som at han tok den utelukkende på grunn av at han er den store stjerna. Det at det var han selv som ble felt er også viktig å påpeke, for man bør ikke ta straffen hvis man selv skaffer straffen sier Alsaker.
Spiller M (som spiller for Lag A) derimot har hatt en praktkamp. Skaffer straffen som sender laget i ledelsen, og som den store stjernen i laget så tar han selvfølgelig ansvar og tar straffen selv. Det er slikt stjernespillere gjør. De står frem som et godt eksempel.
Det at igjennom kampen så er Lag B gjerne det beste laget kommer aldri frem i kommenteringen. Lag A vinner kampen 2-0, og viser at de nok er et par klasser bedre enn Lag B.

Det er så voldsomt resultatsorientert kommentering på Alsaker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 11:12 am
Jolla skrev: man des 19, 2022 11:06 am Det skal NRK ha. Jeg synes at de hadde tre dyktige og fornøyelige folk i studioet sitt med Åge Hareide, Andrine Hegerberg og Kristoffer Løkberg.
Du synes ikke noe om Tete? Jeg hadde aldri hørt om fyren før dette mesterskapet, men ble imponert over kunnskapsnivået. Han hadde også en ganske "chill" væremåte, i tillegg til en helt fenomenal klesstil!
Har du ikke hørt på Heia Fotball?

Snart ti år med fantastiske portretter av fotballfolk. Anbefales.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

PapaSmurf skrev: man des 19, 2022 11:29 am
LeSorcier skrev: man des 19, 2022 11:12 am
Jolla skrev: man des 19, 2022 11:06 am Det skal NRK ha. Jeg synes at de hadde tre dyktige og fornøyelige folk i studioet sitt med Åge Hareide, Andrine Hegerberg og Kristoffer Løkberg.
Du synes ikke noe om Tete? Jeg hadde aldri hørt om fyren før dette mesterskapet, men ble imponert over kunnskapsnivået. Han hadde også en ganske "chill" væremåte, i tillegg til en helt fenomenal klesstil!
Har du ikke hørt på Heia Fotball?

Snart ti år med fantastiske portretter av fotballfolk. Anbefales.
Nei, har faktisk ikke fått med meg noe fra Heia Fotball, men får vel kanskje gi det en sjanse. Spesielt hvis Tete er med!

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: man des 19, 2022 11:27 am Mitt hovedproblem med Alsaker er at han blir så voldsomt svart/hvitt i hvordan han omtaler en kamp.

Si at du har en kamp mellom to jevnspilte, gode lag. Lag A har scoret på et langskudd som traff skulderen til en motspiller og på utrolig vis gikk i en bue over keeper, og har også scoret på en svak straffe midt i mål hvor keeper solgte seg. Lag B hadde også et straffespark etter at en spiller var igjennom på åpent mål, men ble felt kynisk bakfra. Straffen ble plassert hardt nede i krysset, men keeper slengte seg tidlig, gjettet rett, og klarte å redde straffesparket.
Hvis man eksempelvis er i det 34. minutt av denne kampen så kommer Alsaker i resten av kampen til å snakke om hvor sinnsykt gode Lag A er, og hvordan samtlige lagdeler gjør alt rett i alle situasjoner og har full kontroll på kampen. Spiller M har vært Lag A sin beste spiller, og er en magisk spiller som alltid scorer i viktige kamper. Spiller N er påskrudd og sulten, og viser det hver gang han går på løp, selv om han enda ikke har fått målet sitt.
Mens Lag B blir omtalt som en skygge av seg selv, hvor det virker som om treneren kom inn i kampen uten en kampplan, og hvor både spiller X og spiller Z virker uinteresserte og tafatte. Spiller Z virker nesten desperat og planløs der han gang på gang går på løp, men mangler sluttproduktet.
Spiller X (som spiller for Lag B) burde nok ikke ha tatt den straffen, og det virket nesten som at han tok den utelukkende på grunn av at han er den store stjerna. Det at det var han selv som ble felt er også viktig å påpeke, for man bør ikke ta straffen hvis man selv skaffer straffen sier Alsaker.
Spiller M (som spiller for Lag A) derimot har hatt en praktkamp. Skaffer straffen som sender laget i ledelsen, og som den store stjernen i laget så tar han selvfølgelig ansvar og tar straffen selv. Det er slikt stjernespillere gjør. De står frem som et godt eksempel.
Det at igjennom kampen så er Lag B gjerne det beste laget kommer aldri frem i kommenteringen. Lag A vinner kampen 2-0, og viser at de nok er et par klasser bedre enn Lag B.

Det er så voldsomt resultatsorientert kommentering på Alsaker.
Det her var en ypperlig beskrivelse av det som frustrerer meg med Alsaker (og Mathisen siden han er nevnt). Alsaker er flink til å sette stemningen under en kamp og er kanskje den beste kommentatoren når "episke" ting skjer, spesielt Agüero-målet. Han er en svakere fotballfaglig Peter Drury, som for øyeblikket er min favoritt hovedkommentator.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er glad jeg har et enkelt forhold til fotball. Ser folk snakker om at Messi er usmakelig pga penger. Selv er jeg over snittet fotballinteressert, men et slik Se & Hør-opplegg der man bruker masse tid på spillernes privatliv interesserer meg lite.

Hvem som er gift med hvem eller om de leverer inn en skattemelding som er justert på, I don't care.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jolla skrev: man des 19, 2022 11:27 am Mitt hovedproblem med Alsaker er at han blir så voldsomt svart/hvitt i hvordan han omtaler en kamp.

Si at du har en kamp mellom to jevnspilte, gode lag. Lag A har scoret på et langskudd som traff skulderen til en motspiller og på utrolig vis gikk i en bue over keeper, og har også scoret på en svak straffe midt i mål hvor keeper solgte seg. Lag B hadde også et straffespark etter at en spiller var igjennom på åpent mål, men ble felt kynisk bakfra. Straffen ble plassert hardt nede i krysset, men keeper slengte seg tidlig, gjettet rett, og klarte å redde straffesparket.
Hvis man eksempelvis er i det 34. minutt av denne kampen så kommer Alsaker i resten av kampen til å snakke om hvor sinnsykt gode Lag A er, og hvordan samtlige lagdeler gjør alt rett i alle situasjoner og har full kontroll på kampen. Spiller M har vært Lag A sin beste spiller, og er en magisk spiller som alltid scorer i viktige kamper. Spiller N er påskrudd og sulten, og viser det hver gang han går på løp, selv om han enda ikke har fått målet sitt.
Mens Lag B blir omtalt som en skygge av seg selv, hvor det virker som om treneren kom inn i kampen uten en kampplan, og hvor både spiller X og spiller Z virker uinteresserte og tafatte. Spiller Z virker nesten desperat og planløs der han gang på gang går på løp, men mangler sluttproduktet.
Spiller X (som spiller for Lag B) burde nok ikke ha tatt den straffen, og det virket nesten som at han tok den utelukkende på grunn av at han er den store stjerna. Det at det var han selv som ble felt er også viktig å påpeke, for man bør ikke ta straffen hvis man selv skaffer straffen sier Alsaker.
Spiller M (som spiller for Lag A) derimot har hatt en praktkamp. Skaffer straffen som sender laget i ledelsen, og som den store stjernen i laget så tar han selvfølgelig ansvar og tar straffen selv. Det er slikt stjernespillere gjør. De står frem som et godt eksempel.
Det at igjennom kampen så er Lag B gjerne det beste laget kommer aldri frem i kommenteringen. Lag A vinner kampen 2-0, og viser at de nok er et par klasser bedre enn Lag B.

Det er så voldsomt resultatsorientert kommentering på Alsaker.
Kenneth Fredheim er den verste. Hvis en spiller gjør en god finte i det 3. minutt dreier kommenteringen seg om den spilleren kampen ut. Man vet allerede da hvem som får gi 10000 til en breddeklubb som banens beste.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LeSorcier skrev: man des 19, 2022 11:32 am
PapaSmurf skrev: man des 19, 2022 11:29 am
LeSorcier skrev: man des 19, 2022 11:12 am

Du synes ikke noe om Tete? Jeg hadde aldri hørt om fyren før dette mesterskapet, men ble imponert over kunnskapsnivået. Han hadde også en ganske "chill" væremåte, i tillegg til en helt fenomenal klesstil!
Har du ikke hørt på Heia Fotball?

Snart ti år med fantastiske portretter av fotballfolk. Anbefales.
Nei, har faktisk ikke fått med meg noe fra Heia Fotball, men får vel kanskje gi det en sjanse. Spesielt hvis Tete er med!
Gjør det. Perfekt podcast i bilen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: man des 19, 2022 11:33 am
Han er en svakere fotballfaglig Peter Drury, som for øyeblikket er min favoritt hovedkommentator.
Drury er elsk. Min favoritt av de engelske helt siden han var kommentatorstemmen på This is Football 2001 og 2002.

John Motson var god mens han holdt på. Clive Tyldesley likte jeg lenge, men fikk litt avsmak de siste årene hans (muligens grunnet at min egen forståelse for sporten økte. Husker det samme skjedde angående Kaggestad senior og TV2 sin dekning av TdF etter at jeg begynte å følge med på sykkel fast heller enn som casual.)

Simon Hanley og Graham Hunter er en kjekk duo å høre på når det kommer til spansk fotball. Graham Hunter er nok ikke for alle, en typisk fargeklatt

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Var vel kontakt og klink straffe

spårt

Legg inn av spårt »

Jolla skrev: man des 19, 2022 8:46 am
tomi skrev: man des 19, 2022 1:14 am
Hvem er gode, norske kommentatorer?
For min del så vil jeg nevne Per-Jarle Heggelund, Magnar Kvalvik, Petter Veland og Lars Tjærnås (som ekspert). Annet enn dem så synes jeg at Kasper Wikestad er en kar med god fotballforståelse og mye kunnskap - men med en ikke akkurat fornøyelig stemme - og at Morten Langli er en interessant karakter som sidekommentator. Petter Myhre har også hatt endel kamper som en grei sidekommentator, men ikke helt i toppklasse.

Øyvind Alsaker har en veldig behagelig stemme, men det skorter av og til på fotballforståelsen og han har en ekstremt tendensiøs kommentatorstil hvor han bortimot alltid blir partisk til laget som leder. Kasper Wikestad sin personlighet og forståelse med Alsaker sin stemme hadde vært noe.

Endre Olav Osnes er jo kos. Men han synes jeg tar seg hakket bedre ut i tekstform.
Rolf-Otto Eriksen er flink, syns jeg. Min favoritt sammen med Heggelund og Veland.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Alsaker og Semb bygde opp sin kommentatorkarriere ved å skrike og skråle og særlig sistnevnte melket navnet sitt for alt det var verdt for å prøve å overtale seeren til å tro at det var topp, topp klasse på det diverse Tippeligalag holdt på med i det absolutte bunnpunktet i kvaliteten på norsk (klubb)fotball.

Uansett hvor elendig Semb var som landslagtrener så nekter jeg å tro at Drillo ville hatt han som assistent hvis kunnskapsnivået hans ikke er enormt høyere enn han noen gang har vist tegn til på TV, men jeg tror det har veldig mye å gjøre med hva norske sportsredaksjoner tror at seerne vil ha når det kommer til fotball og at Semb rett og slett er miljøskadd av instrukser fra de høye herrer i TV2-huset. Kan jo se på Ernst A. Larsveen, det virker som om han nesten har fått i oppgave å med vilje provosere seerne når han dekte fotball sammen med Ivar Hoff, stereotypen på tabloid kronidiot, men når Johaug hadde vært en tosk og ikke sjekket ordentlig hva hun fikk i seg og hele Norge, inkludert media, slukte historien hennes uten å blunke, så gikk han på butikk i Italia og kjøpte en boks av samme krem og tok for seg innholdsfortegnelsen.

Studio-sendingene til NRK i pausen er antakelig høyeste kvaliteten vi har sett på slikt på norsk TV. TV2 skal bare kjøre reklame.

StuttgartTjukken

Legg inn av StuttgartTjukken »

SirJames skrev: søn des 18, 2022 11:38 pm
PapaSmurf skrev: søn des 18, 2022 4:55 pm Messi har spilt til 10.

Pasninger, bevegelser og til og med en god tackling utenfor egen 16.

GOAT
Korrekt, med dette VM-gullet setter han tre streker under GOAT-stempelet han har vært befestet med de siste årene.

Forøvrig mye Messi- og Argentinahat i denne tråden. Tidenes beste spiller får et vanvittig punktum på sin karriere, og blir hetset av norske sofasupportere. Beyond pinlig, og et klassisk eksempel på at Janteloven dessverre hersker blant neka.
Mest Madrid og Man U-tilhengere som har ondt i ræva for at de endelig må gi seg i den meningsløse debatten CR7/Messi.

StuttgartTjukken

Legg inn av StuttgartTjukken »

taknina skrev: man des 19, 2022 10:53 am Når folk henger seg opp i dialekt og stemme da ringer alarmklokkene noe helt øredøvende hos meg.
Sliter med enkelte dialekter når de skarrer langt nedi strupen, fryktelig å høre på, men velger å overse det.

taknina

Legg inn av taknina »

StuttgartTjukken skrev: man des 19, 2022 7:57 pm
taknina skrev: man des 19, 2022 10:53 am Når folk henger seg opp i dialekt og stemme da ringer alarmklokkene noe helt øredøvende hos meg.
Sliter med enkelte dialekter når de skarrer langt nedi strupen, fryktelig å høre på, men velger å overse det.

Jada men dette er jo stort sett dialekter langs kyststripa i Norge som en med litt godvilje vil kunne forstå da. Det er nå noen dialekter nedgjenom dalane som kan være nesten umulig å forstå for meg iallefall som Romsdaling. Som enkelte lokaldialekter i Romsdalen helt klart må være for noen.

Problemet her er vel heller som med en god sologitarist eller annen instrumentalisk som har forståelsen at less is more som skiller de beste fra de gode. Og dårlige naturligvis.

Dette er tross alt TVen tidsalder og ikke Radioen og det synest kanskje jeg er det største problemet hos enkelte.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

Underlig at denne kamptråden til en VM-finale endte med å handle om norske dialekter.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

:)
Screenshot_20221219_232537_Facebook.jpg

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jolla skrev: man des 19, 2022 12:00 pm
Simon Hanley og Graham Hunter er en kjekk duo å høre på når det kommer til spansk fotball. Graham Hunter er nok ikke for alle, en typisk fargeklatt
Igår kom den triste nyheten om at Simon Hanley har dødd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»