MIFF

Svar
GP950mAh

Re: MIFF

Legg inn av GP950mAh »

Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 1:17 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:04 pm
Karatel skrev: man jan 30, 2023 9:51 am

Det er ikke noe galt og kritikkverdig i å arbeide for sympati for Israel og for Israels rett til å eksistere. Dette er helt akseptabelt.

Men Miff sprer Israelsk propaganda og historieforfalskning, det er noe helt annet.

Dette har jeg vist deg før her i denne tråden, men du ser ut til å ha glemt det.

Jeg viste deg dette fra Miff:

"Jødenes rett til å etablere hjem i disse områdene, og den private juridiske eiendomsretten til land som hadde blitt kjøpt opp, kunne ikke juridisk bli gjort ugyldig av den jordanske okkupasjonen. Den kom som et resultat av landets ulovlige militære invasjon av Israel i 1948,"

Dette er løgn og historieforfalskning, Jordan angrep ikke Israel og gjorde ikke invasjon i Israel i 1948.

I 1948 gjorde Jordan invasjon i det området som var ment for en arabisk stat og Jordan angrep Haganah og Irgun som allerede var ulovlig på dette området lenge før jordanerne kom. Hvis Jordans invasjon av det arabiske området var ulovlig, var Israels invasjon av det samme området like ulovlig.

Så her sprer Miff israelsk løgnpropaganda.
Jordan var en del av den arabiske koalisjonen som angrep Israel i krigen i 1948.
Når startet denne krigen i 1948 da?
? i 1948.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 1:47 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 1:17 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:04 pm Jordan var en del av den arabiske koalisjonen som angrep Israel i krigen i 1948.
Når startet denne krigen i 1948 da?
? i 1948.
Når - i 1948, jf at David Ben Gurion erklærte staten Israel for etablert den 14.mai 1948.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:03 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 1:35 am
GP950mAh skrev: tir des 20, 2022 6:51 pm Godt vi har en motstemme til løgnerne i NRK som stadig vekk blir tatt i usannheter og venstresiden som blindt støtter palestinerne som vil fjerne Israel fra kartet og ikke anerkjenner deres rett til å eksistere.
Det man ikke anerkjenner er Israels rett til å voldta Palestina.
Det gjør de heller ikke, palestinerne bruker vold og terror for å fjerne Israel fra kartet og anerkjenner ikke deres rett til å eksistere.
Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 3:03 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 1:47 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 1:17 pm
Når startet denne krigen i 1948 da?
? i 1948.
Når - i 1948, jf at David Ben Gurion erklærte staten Israel for etablert den 14.mai 1948.
Krigen startet den 15, araberne anerkjente ikke Israels uavhengighet.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

DuncanE skrev: man jan 30, 2023 3:31 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:03 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 1:35 am

Det man ikke anerkjenner er Israels rett til å voldta Palestina.
Det gjør de heller ikke, palestinerne bruker vold og terror for å fjerne Israel fra kartet og anerkjenner ikke deres rett til å eksistere.
Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.
At palestinerne ønsker å fjerne Israel med vold og terror er ikke oppdiktet. Det trenger man ikke lete lenge før man finner bevis på, det har vært målet deres siden Israel ble etablert.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

DuncanE skrev: man jan 30, 2023 3:31 pm
Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.
Ja, noen sitter på den ene fløyen og skriker om "høyreekstremisme" og alt mulig rart bare fordi noen andre har en annen oppfatning enn den som er normal i Norge. Men som på ingen måte er unormal i f.eks Tyskland, USA, Canada og andre steder der dekningen er mer skikkelig og nøytral. Å være en papegøye for arabernarrativet og romantisering av palestinasaken er ikke imponerende, det er heller ikke noen narrativ som fører til annet enn elendighet for alle religiøse minoriteter i midtøsten. Så saken deres fører ikke engang til noe godt. En eventuell palestinsk stat blir en stat der alle andre enn muslimer og heterofile blir forfulgt.

Min støtte går dermed først og fremst til det eneste demokratiet i midtøsten, som i motsetning til andre land i området er en trygg havn for ikke bare jøder, men også andre forfulgte religiøse minoriteter i MØ som druserne. Men jeg er dog enig i at regjeringen de har nå er en regjering som er altfor langt til høyre, ultraortodokse har ingenting i en regjering å gjøre. På samme måte som at islamister ikke bør ha noe i andres styresett (les Hamas) å gjøre. Man får håpe det blir en kortvarig affære.

Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner bør klare å svare på enkle og saklige spørsmål på en god måte. Slik som de klarer i Ukraina-tråden og i alle mulige andre saker. Hvorfor akkurat denne saken blir så betent og usaklig for en del vet jeg ikke. Jeg synes i utgangspunktet det er en interessant diskusjon, men registrerer at det ikke er mulig å debattere den på samme måte som Ukraina/Russland.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Det går an å mene at MIFF spyr ut dritt, eder, galle og løgnaktig propaganda samtidig som en også kan å mene at det er terrorister på palestinsk side. Men så er det sånn at MIFF ikke har annet motsvar til kritikere enn å svartmale alle som naive femtekolonnister i Hamas sin tjeneste. Det i seg selv er bevis nok på at MIFF er noe dritt. Det er klart at det må finnes stemmer i den debatten som retter kritisk søkelys mot palestinerne, men MIFF melder seg ut av en saklig debatt ved å spre løgn og propaganda og bør rettmessig ignoreres og blottstilles for det de er.

De fleste palestinere og de fleste Israelere er egentlig ganske vanlige folk som kunne ha levd sammen som gode naboer, men så har du nok av militante fanatikere på begge sider som driver terror mot den andre leiren og saboterer enhver mulighet for fred. De siste tiåerene så har den dominante parten i den dansen vært den israelske stat og alle bosetterne som står under militærbeskyttelse av den israelske stat, så det er naturlig at Israel må tåle at de får mer søkelys på seg.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

JauKaninen skrev: man jan 30, 2023 5:20 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 3:31 pm
Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.
Ja, noen sitter på den ene fløyen og skriker om "høyreekstremisme" og alt mulig rart bare fordi noen andre har en annen oppfatning enn den som er normal i Norge. Men som på ingen måte er unormal i f.eks Tyskland, USA, Canada og andre steder der dekningen er mer skikkelig og nøytral. Å være en papegøye for arabernarrativet og romantisering av palestinasaken er ikke imponerende, det er heller ikke noen narrativ som fører til annet enn elendighet for alle religiøse minoriteter i midtøsten. Så saken deres fører ikke engang til noe godt. En eventuell palestinsk stat blir en stat der alle andre enn muslimer og heterofile blir forfulgt.

Min støtte går dermed først og fremst til det eneste demokratiet i midtøsten, som i motsetning til andre land i området er en trygg havn for ikke bare jøder, men også andre forfulgte religiøse minoriteter i MØ som druserne. Men jeg er dog enig i at regjeringen de har nå er en regjering som er altfor langt til høyre, ultraortodokse har ingenting i en regjering å gjøre. På samme måte som at islamister ikke bør ha noe i andres styresett (les Hamas) å gjøre. Man får håpe det blir en kortvarig affære.

Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner bør klare å svare på enkle og saklige spørsmål på en god måte. Slik som de klarer i Ukraina-tråden og i alle mulige andre saker. Hvorfor akkurat denne saken blir så betent og usaklig for en del vet jeg ikke. Jeg synes i utgangspunktet det er en interessant diskusjon, men registrerer at det ikke er mulig å debattere den på samme måte som Ukraina/Russland.
Ja, merkelig det der. Når man forherliger er rasistisk apartheid terror regime, og beskriver saklige motstemmer, med lange avhandlinger av fornuft og historiske beskrivelser, som papegøyer. Krevende å sparke i gang en fornuftig debatt da.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:58 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 3:31 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:03 pm Det gjør de heller ikke, palestinerne bruker vold og terror for å fjerne Israel fra kartet og anerkjenner ikke deres rett til å eksistere.
Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.
At palestinerne ønsker å fjerne Israel med vold og terror er ikke oppdiktet. Det trenger man ikke lete lenge før man finner bevis på, det har vært målet deres siden Israel ble etablert.
Ja, litt som gutta på skauen ville fjerne tyskere med vold og terror.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

DuncanE skrev: man jan 30, 2023 8:33 pm
Når man forherliger er rasistisk apartheid terror regime
Jeg har da aldri forherliget Hamas eller andre palestinske lederskap som er i lommen til Putin/Iran noe sted, så den biten må du ta med de som eventuelt vedkjenner seg det. Selv ikke det eneste demokratiet i midtøsten forherliger jeg, dagens israelske regjering er for langt til høyre og ultraortodokse har ingenting i en regjering å gjøre med mindre man klarer å skille jobb og religion. Det er mye med Israel som er bra, men å forherlige dagens sittende regjering har jeg aldri gjort.
Sist redigert av JauKaninen den man jan 30, 2023 8:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

greyserpent skrev: man jan 30, 2023 8:36 pm
Ja, litt som gutta på skauen ville fjerne tyskere med vold og terror.
Gutta på skauen ble rasende over den type sammenligninger da de levde ihvertfall. De var veldig opptatt av at kvinner/barn ikke skulle bli tatt av dage. De forherliget det ikke, heller ikke drap på tyske sivile.

Anbefaler Max Manus sin bok "det vil helst gå godt". Før han senket Donau filosoferte han over at "meget bedre mennesker enn meg selv vil gå tapt". Disse gutta var sabotører, ikke en terrorister.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

greyserpent skrev: man jan 30, 2023 8:36 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:58 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 3:31 pm

Når jeg beveger meg i denne tråden så slår det meg hvor ulike forutsetninger deltagerne ser ut til å besitte. Tålmodige, kunnskapsrike voksenpersoner på den ene fløyen og oppesne, skvaldrende, drittunger på den andre. En må gjerne føle på ting som står en mer eller mindre nært, men man kan ikke finne på fakta. Det tar seg dårlig ut. Flaut, ikke videre overraskende dog når man registrerer hvem roper høyest.
At palestinerne ønsker å fjerne Israel med vold og terror er ikke oppdiktet. Det trenger man ikke lete lenge før man finner bevis på, det har vært målet deres siden Israel ble etablert.
Ja, litt som gutta på skauen ville fjerne tyskere med vold og terror.
Den sammenligningen blir feil, gutta på skauen var de som ble angrepet, ikke angriperne og okkupantene slik som palestinerne.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Er dere så enkle at dere ikke ser likhetene? Jeg er sjokkert.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 9:13 pm
greyserpent skrev: man jan 30, 2023 8:36 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:58 pm At palestinerne ønsker å fjerne Israel med vold og terror er ikke oppdiktet. Det trenger man ikke lete lenge før man finner bevis på, det har vært målet deres siden Israel ble etablert.
Ja, litt som gutta på skauen ville fjerne tyskere med vold og terror.
Den sammenligningen blir feil, gutta på skauen var de som ble angrepet, ikke angriperne og okkupantene slik som palestinerne.
Du verden. Palestinerne som har hele sin fortid og hele sin historie i Palestina og som aldri har bodd andre steder, er angripere og okkupanter, mens israelerne som har hele sin fortid og hele sin historie alle andre steder enn i Palestina, som er nyinnflyttede immigranter, er de som blir angrepet og utsatt for urett.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Karatel skrev: man jan 30, 2023 10:08 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 9:13 pm
greyserpent skrev: man jan 30, 2023 8:36 pm

Ja, litt som gutta på skauen ville fjerne tyskere med vold og terror.
Den sammenligningen blir feil, gutta på skauen var de som ble angrepet, ikke angriperne og okkupantene slik som palestinerne.
Du verden. Palestinerne som har hele sin fortid og hele sin historie i Palestina og som aldri har bodd andre steder, er angripere og okkupanter, mens israelerne som har hele sin fortid og hele sin historie alle andre steder enn i Palestina, som er nyinnflyttede immigranter, er de som blir angrepet og utsatt for urett.
Israelerne var der først, før de ble jaget ut av romerne og osmanerne.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 12:04 pm
Karatel skrev: man jan 30, 2023 9:51 am
GP950mAh skrev: søn jan 29, 2023 11:38 pm MIFF er en politisk uavhengig organisasjon som arbeider for å fremme sympati for Israel og for Israels rett til å eksistere.
Det er ikke noe galt og kritikkverdig i å arbeide for sympati for Israel og for Israels rett til å eksistere. Dette er helt akseptabelt.

Men Miff sprer Israelsk propaganda og historieforfalskning, det er noe helt annet.

Dette har jeg vist deg før her i denne tråden, men du ser ut til å ha glemt det.

Jeg viste deg dette fra Miff:

"Jødenes rett til å etablere hjem i disse områdene, og den private juridiske eiendomsretten til land som hadde blitt kjøpt opp, kunne ikke juridisk bli gjort ugyldig av den jordanske okkupasjonen. Den kom som et resultat av landets ulovlige militære invasjon av Israel i 1948,"

Dette er løgn og historieforfalskning, Jordan angrep ikke Israel og gjorde ikke invasjon i Israel i 1948.

I 1948 gjorde Jordan invasjon i det området som var ment for en arabisk stat og Jordan angrep Haganah og Irgun som allerede var ulovlig på dette området lenge før jordanerne kom. Hvis Jordans invasjon av det arabiske området var ulovlig, var Israels invasjon av det samme området like ulovlig.

Så her sprer Miff israelsk løgnpropaganda.
Jordan var en del av den arabiske koalisjonen som angrep Israel i krigen i 1948.
Da kan du sikkert fortelle hvor og når Jordan angrep Israel? Hvor gikk de over grensen? Hvilke angrep rettet Jordan mot Israel?

Slik kampene utviklet seg gikk en irakisk bataljon over Israels grense og tok Geulim for en kort stund, men de ble raskt drevet ut igjen.

Denne arabiske "koalisjonen" var ikke rare greiene, de andre arabiske landene mistrodde og mistenkte kong Abdullah for å ha sine egne interesser som slett ikke var de samme interessene som de andre araberne hadde.

Og de hadde all grunn til å mistro og mistenke kong Abdullah, han spilte nemlig dobbeltspill. Han ville nemlig selv overta den delen av Palestina som var ment for en arabisk stat, og dette området ville han innlemme i Jordan. Han ville jo i det minste ha noe av det området britene og Henry McMahon hadde lovet hans far Hussein av Hijas og så snytt ham for.

Men kong Abdullah respekterte delingsforslaaget, han motsatte seg ikke delingen av Palestina og opprettelsen av en jødisk stat, han motsatte seg heller ikke at Jerusalem skulle være en internasjonal by. Han førte hemmelige samtaler med Golda Meir som i forkledning dro til Aman for å snakke med ham.

Abdullah trodde i utgangspunket at han og sionistene hadde kommet til en forståelse, men det hadde de ikke. Sionistene tenkte ikke ett eneste øyeblikk på å respektere delingsplanen.

Plan Dalet var klar i mars og ble iverksatt fra begynnelsen av april, en hel måned før de arabiske naboene intervenerte. Plan Nachshon ble også iverksatt i begynnelsen av april. Operasjon Kilshon begynte dagen før Israel erklærte seg selvstendig og to dager før araberne intervenerte.

I Haifa, som skulle tilhøre den arabiske staten, ble alle palestinere drevet ut tre uker før Israel ble opprettet og araberne intervenerte.

Da luringen Ben Gurion leste opp Israels selvstendighetserklæring om kvelden 14. mai, sa han ingenting om hvilke grenser den jødiske staten skulle ha. Dermed oppfyller egentlig ikke Israel Montevideo-traktatens krav til en selvstendig stat, ifølge Montevideo-traktaten kan nemlig en stat bare anerkjennes som egen stat dersom den har faste grenser.

Da Jordan gikk inn på Vestbredden 15. mai hadde Haganah, Irgun, Palmach og Lehi allerede i flere uker vært i full krig mot palestinerne der og de var i full gang med å fordrive den palestinske befolkningen.

Så hvem startet egentlig krigen?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 10:27 pm
Karatel skrev: man jan 30, 2023 10:08 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 9:13 pm Den sammenligningen blir feil, gutta på skauen var de som ble angrepet, ikke angriperne og okkupantene slik som palestinerne.
Du verden. Palestinerne som har hele sin fortid og hele sin historie i Palestina og som aldri har bodd andre steder, er angripere og okkupanter, mens israelerne som har hele sin fortid og hele sin historie alle andre steder enn i Palestina, som er nyinnflyttede immigranter, er de som blir angrepet og utsatt for urett.
Israelerne var der først, før de ble jaget ut av romerne og osmanerne.
Seriøst? Du mener at oldtidshistorie, myter og religion skal styre politikken og eiendomsretten til land nå i dagens verden? Finnes det forresten noen beviser på at dagens jøder fra Europa, Nord-Afrika osv. har noe forbindelse med disse påståtte israelittene?

At romerne jaget ut jødene, er en myte, de finnes ingen samtidige opptegnelser som nevner noe om det.

Osmanerne lot jøder som ble forfulgt i det kristne Europa komme til Det osmanske rike og søke tilflukt der. Den jødiske minoriteten som bodde i Palestina da de første jødiske innvandrerne kom i 1870-årene, var nesten er alle etterkommere av jøder som hadde flyktet dit fra den kristne inkvisisjonen i Europa i 1500-årene. Disse jødene ga en god dag i hele sionismen, en jødisk stat var det siste de tenke på, de ville bare lese sine hellige bøker og leve i fred med sine naboer.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Karatel skrev: man jan 30, 2023 11:11 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 10:27 pm
Karatel skrev: man jan 30, 2023 10:08 pm

Du verden. Palestinerne som har hele sin fortid og hele sin historie i Palestina og som aldri har bodd andre steder, er angripere og okkupanter, mens israelerne som har hele sin fortid og hele sin historie alle andre steder enn i Palestina, som er nyinnflyttede immigranter, er de som blir angrepet og utsatt for urett.
Israelerne var der først, før de ble jaget ut av romerne og osmanerne.
Seriøst? Du mener at oldtidshistorie, myter og religion skal styre politikken og eiendomsretten til land nå i dagens verden? Finnes det forresten noen beviser på at dagens jøder fra Europa, Nord-Afrika osv. har noe forbindelse med disse påståtte israelittene?

At romerne jaget ut jødene, er en myte, de finnes ingen samtidige opptegnelser som nevner noe om det.

Osmanerne lot jøder som ble forfulgt i det kristne Europa komme til Det osmanske rike og søke tilflukt der. Den jødiske minoriteten som bodde i Palestina da de første jødiske innvandrerne kom i 1870-årene, var nesten er alle etterkommere av jøder som hadde flyktet dit fra den kristne inkvisisjonen i Europa i 1500-årene. Disse jødene ga en god dag i hele sionismen, en jødisk stat var det siste de tenke på, de ville bare lese sine hellige bøker og leve i fred med sine naboer.
Det er ingen myte, at jødene bodde i landet først er godt dokumentert av historikerne.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Hvis det at ens forfedre har bodd et sted for hundrevis av år siden gir grunn til å drive ut de som senere har flyttet inn der så er det fritt fram for krig overalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

JauKaninen skrev: man jan 30, 2023 8:40 pm
DuncanE skrev: man jan 30, 2023 8:33 pm
Når man forherliger er rasistisk apartheid terror regime
Jeg har da aldri forherliget Hamas eller andre palestinske lederskap som er i lommen til Putin/Iran noe sted, så den biten må du ta med de som eventuelt vedkjenner seg det. Selv ikke det eneste demokratiet i midtøsten forherliger jeg, dagens israelske regjering er for langt til høyre og ultraortodokse har ingenting i en regjering å gjøre med mindre man klarer å skille jobb og religion. Det er mye med Israel som er bra, men å forherlige dagens sittende regjering har jeg aldri gjort.
Som her, du vrir på ordene til den du svarer og later som at han mener Hamas. Og så 'argumenterer du ut ifra den stråmannen du har spikket. Samtidig beskylder du andre for å tillegge deg andre meninger enn du har.
Netanyahu har inngått denne alliansen for å beholde statsministerposisjonen og prøver som han har gjort i flere år - i kraft av denne posisjonen å vri seg unna en mulig dom etter siktelsen, kopi; "Netanyahu was officially indicted for breach of trust, accepting bribes, and fraud."
Netanyahu har sagt og dette gjentatte ganger som en også finner video-opptak av på nettet at han ødela Oslo-avtalen -ved å lure USA til å bryte med Oslo-forhandlingene,

Dette video-opptaket ble send på Channel 10 på hebraisk.

Aicat har mange ganger dokumentert israelsk rasisme, selv om du m.fl. liksom motbeviser disse påstandene, ved å vise til at det er palestinske representanter i Knesset. Vel, Barack Obama var president i USA og likevel skjedde det rasisme. Men USA har ikke lover som er laget for å være rasistiske, det har Israel.
Når du snakker om Hamas' som står for terror og drap, men du vet da meget godt at Israel har drept mange ti-talls ganger flere palestinske barn&mindreårige enn Hamas' har drept israelske barn. Og - det er altså IKKE de israelske tilfluktsrommene som dreper palestinske barn og sivile - men modige israleske soldater som er utstyrte med våpen og materiell helt i toppskiktet i verden - som borger for at de treffer der de sikter, jf rekorden hos israelske snikskyttere på 42 knuste knær på en dag
https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... dab2520000
Under den 3 ukers terrorbombingen og invasjonen på Gaza som Israel kalte for Cast Lead i årsskiftet 2008-2009, så drepte modige israelske soldater i verdens mest humane hær, 345 palestinske barn, mens de grusomt terroristiske palestinske terroristene har drept 158 israelske barn&mindreårige - siden 1987. ALLE de drepte barna, palestinske som israelske - skulle IKKE vært drepte eller skadet. Men den parten som er okkupert og som ranes for sitt land&dyrkingsjord, for sitt vann og slik ranes for sitt nærings&livsgrunnlag, de utsettes for adskillig mer overgrep og terror og har i sammenligning med de 158 drepte israelske barna - fått drept 2529 palestinske barn
https://www.btselem.org/statistics/firs ... ada_tables
https://statistics.btselem.org/en/all-f ... b=overview

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:56 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 3:03 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 1:47 pm ? i 1948.
Når - i 1948, jf at David Ben Gurion erklærte staten Israel for etablert den 14.mai 1948.
Krigen startet den 15, araberne anerkjente ikke Israels uavhengighet.
Nei hvorfor skulle araberne anerkjenne Israels uavhengighet? En gruppe europeiske immigranter som knapt hadde gått av båten og som aldri noengang hadde satt sin fot i Palestina, og som helt ensidig og uten å spørre noen om tillatelse opprettet sin stat mens de var i full gang med å jage vekk den opprinnelige befolkningen.

Hvorfor skulle araberne anerkjenne det? Noe slikt ville heller ingen andre folk her i verden anerkjent. Heller ikke Norge ville godtatt og anerkjent at Norge ble delt og den ene delen gitt bort til fremmede.

Se hva Grunnloven sier:

"Norge skal være et innskrenket og arvelig monarki; det skal være et fritt, uavhengig og udelelig kongerike, og regenten skal føre tittel av konge."

"udelelig"

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Karatel skrev: tir jan 31, 2023 7:48 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:56 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 3:03 pm
Når - i 1948, jf at David Ben Gurion erklærte staten Israel for etablert den 14.mai 1948.
Krigen startet den 15, araberne anerkjente ikke Israels uavhengighet.
Nei hvorfor skulle araberne anerkjenne Israels uavhengighet? En gruppe europeiske immigranter som knapt hadde gått av båten og som aldri noengang hadde satt sin fot i Palestina, og som helt ensidig og uten å spørre noen om tillatelse opprettet sin stat mens de var i full gang med å jage vekk den opprinnelige befolkningen.

Hvorfor skulle araberne anerkjenne det? Noe slikt ville heller ingen andre folk her i verden anerkjent. Heller ikke Norge ville godtatt og anerkjent at Norge ble delt og den ene delen gitt bort til fremmede.

Se hva Grunnloven sier:

"Norge skal være et innskrenket og arvelig monarki; det skal være et fritt, uavhengig og udelelig kongerike, og regenten skal føre tittel av konge."

"udelelig"
De var etterkommerne av den opprinnelige jødiske befolkningen som ble jaget ut, og hørte hjemme der. De fikk tilbake litt av landet sitt gjennom FN og var anerkjent internasjonalt. Det burde araberlandene godtatt og ikke tydd til krig og terror mot sivile.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

greyserpent skrev: man jan 30, 2023 9:53 pm Er dere så enkle at dere ikke ser likhetene? Jeg er sjokkert.
Dem så jo tydeligvis ikke likhetene selv heller, siden de tok så sterk avstand fra å bli sammenlignet med simple palestinske terrorister som hyller drap på kvinner og barn. Hvem i alle dager ønsker da å bli sammenlignet med noe sånt? Så her er du virkelig stygg mot våre helter.

Heller ikke ukrainerne ønsker å bli sammenlignet med de kreftene der (til tross for enkeltes forsøk). De ser heller opp til Israel. Israel ble jo også angrepet og har kjempet forsvarskriger for sin eksistens.

"Olena Zelenska, kona til Ukrainas president Volodymyr Zelensky, sier hennes nasjon ser på Israel som en kilde til inspirasjon. Hun viser til Israel motstandskraft, hvor landet flere ganger har stått imot angrep fra sine naboland.

Det er ingen overdrivelse å si at Israels tidligere erfaringer inspirerer innbyggerne i Ukraina, sier Zelenska i et israelsk TV-intervju.

Zelenska takket også for all støtten Israel har gitt til Ukraina og skrøt spesielt av samarbeidet hvor Israel trener opp ukrainsk helsepersonell til å håndtere psykiske traumer, som landet sannsynligvis vil møte mye av i kjølvannet av Russlands invasjon av landet. De siste månedene har to grupper psykisk helsepersonell, hovedsaklig psykologer og terapeuter, besøkt Israel for å lære av israelske traumeeksperter."
Sist redigert av JauKaninen den tir jan 31, 2023 8:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 11:27 pm
Karatel skrev: man jan 30, 2023 11:11 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 10:27 pm Israelerne var der først, før de ble jaget ut av romerne og osmanerne.
Seriøst? Du mener at oldtidshistorie, myter og religion skal styre politikken og eiendomsretten til land nå i dagens verden? Finnes det forresten noen beviser på at dagens jøder fra Europa, Nord-Afrika osv. har noe forbindelse med disse påståtte israelittene?

At romerne jaget ut jødene, er en myte, de finnes ingen samtidige opptegnelser som nevner noe om det.

Osmanerne lot jøder som ble forfulgt i det kristne Europa komme til Det osmanske rike og søke tilflukt der. Den jødiske minoriteten som bodde i Palestina da de første jødiske innvandrerne kom i 1870-årene, var nesten er alle etterkommere av jøder som hadde flyktet dit fra den kristne inkvisisjonen i Europa i 1500-årene. Disse jødene ga en god dag i hele sionismen, en jødisk stat var det siste de tenke på, de ville bare lese sine hellige bøker og leve i fred med sine naboer.
Det er ingen myte, at jødene bodde i landet først er godt dokumentert av historikerne.
Det finnes ingen historikere som tror at jødene var de første som bodde i Palestina. Historikere vet god at det har bodd mennesker i Palestina i flere hundre tusen år, homo erectus var der for 1,5 millioner år siden, neandertalerne var der i flere ti tusen år.

Historikere vet godt at Jeriko er en av verdens eldste byer, det underste av de rundt 20 lagene er 11 000 år gammel. Jødene er bare ett av de mange folk som har bodd i Palestina og jødene er bare en parentes i Palestinas historie.

Tel Rehov er et interssant arkeologisk funnsted i Israel, det bodde mennesker der i bronsealderen og i tidlig jernalder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Rehov

Et svært interessant funn fra Tel Rehov er en liten leirefigur som forestiller en naken kvinne. Denne nakne damen er 3400 år gammel og hun forteller at de menneskene som laget henne og bodde der for 3400 år siden ikke var jøder.

For det første forestiller hun trolig fruktbarhetsgudinnen Astarte, og det er et klart brudd på den jødiske polyteismen og det første av de ti bud." Du skal ikke ha andre guder enn meg."

For det andre er hun et brudd på det jødiske forbudet mot å lage bilder av noe levende.

«Du skal ikke lage deg noen statue eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. Du skal ikke bøye deg ned foran dem eller tjene dem»

I jødedommen er dette det andre av de ti bud.

For det tredje er hun naken og det er et brudd på alle jødiske lover om påkledning.

Ikke tale om at det var jøder som laget denne figuren og som bodde i Tel Rehov for 3400 år siden.

https://www.israel21c.org/7-year-old-bo ... -figurine/

Som du ser, er de israelske arkeologene og mediene så ærlige at de sier at denne damen er kaananittisk, de prøver ikke å gjøre henne jødisk.

Jødene var trolig kaananitter som av en eller annen grunn valgte å bli polyteister, mest sannsynlig oppsto ikke jødedommen slik vi kjenner den før tiden i Babylon.

Bibelen er helt klar på at folket før den tid også dyrket Asjera, Herrens kvinnelige partner.

" I det skjulte gjorde israelittene det som ikke var rett for Herren deres Gud. De bygde offerhauger i alle byene sine, både i dem med vakttårn og i befestede byer. 10 De reiste steinstøtter og Asjera-stolper på hver høy haug og under hvert frodig tre."

Også Baal.

" De laget seg to støpte kalver og reiste en Asjera-stolpe. De bøyde seg og tilba hele himmelens hær og dyrket Baal."

Andre kongebok 17.

Ikke tale om at dette var jøder.

Arabere er flere ganger nevnt i Bibelen.

"De som bodde i Jerusalem, gjorde Ahasja, Jorams yngste sønn, til konge etter ham. For alle de eldre sønnene var blitt drept av en røverbande som kom til leiren sammen med araberne. Slik ble Jorams sønn Ahasja konge i Juda."

Andre krønikebok 22.

Disse araberne var trolig beduiner og de bodde i Palestina eller tett innpå Palestina og israelittene.

Grekeren Herodot skrev om Midtøsten og Palestina for 2450 år siden, han nevner ikke jøder med ett eneste ord, det er som om han ikke visste at de eksisterte. Kanskje de ikke gjorde det heller? Vi vet ikke når jødene fikk så stor betydning at nabofolkene la merke til dem.

Palestina har vært styrt av egyptere, assyrere, grekere, romere, bysantinere osv. Det eneste jødiske styret som lar seg påvise, er det kortvarige hasmoneiske dynasti fra ca. år 110 til år 63 før vår tidsregning. Ikke rare greiene altså.

Mener du at noe av dette nå i dag skal gi jøder fra Russland, Ukrania, Polen, USA osv, rettigheter i Palestina? Rettigheter som den innfødte palestinske befolkningen ikke har?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Norge økte handel og eksport med Israel i 2022, forøvrig

- Norsk import fra Israel + 71%
- Norsk eksport til Israel + 27%

Ingen boikott i sikte ser det ut til :)
Hyggelig at begge land har glede av hverandre.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 8:38 pm Norge økte handel og eksport med Israel i 2022, forøvrig

- Norsk import fra Israel + 71%
- Norsk eksport til Israel + 27%

Ingen boikott i sikte ser det ut til :)
Hyggelig at begge land har glede av hverandre.
Viktig å få slutt på all handel med okkupert område. Selv om MIFF og tilsvarende idioter sikkert gleder seg over handel med bosetningene også.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Folk_flesk skrev: tir jan 31, 2023 8:41 pm
Viktig å få slutt på all handel med okkupert område. Selv om MIFF og tilsvarende idioter sikkert gleder seg over handel med bosetningene også.
Om Norge har sluttet å handle varer fra alle omstridte områder i verden kjenner jeg ikke til, men i ditt tilfelle vil det vel gå utover palestinske bønder? De har ihvertfall betydelig økt handel med Israel ifjor. Selv under rødgrønt styre. Nesten litt overraskende positivt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: tir jan 31, 2023 8:06 pm
Karatel skrev: tir jan 31, 2023 7:48 pm
GP950mAh skrev: man jan 30, 2023 3:56 pm Krigen startet den 15, araberne anerkjente ikke Israels uavhengighet.
Nei hvorfor skulle araberne anerkjenne Israels uavhengighet? En gruppe europeiske immigranter som knapt hadde gått av båten og som aldri noengang hadde satt sin fot i Palestina, og som helt ensidig og uten å spørre noen om tillatelse opprettet sin stat mens de var i full gang med å jage vekk den opprinnelige befolkningen.

Hvorfor skulle araberne anerkjenne det? Noe slikt ville heller ingen andre folk her i verden anerkjent. Heller ikke Norge ville godtatt og anerkjent at Norge ble delt og den ene delen gitt bort til fremmede.

Se hva Grunnloven sier:

"Norge skal være et innskrenket og arvelig monarki; det skal være et fritt, uavhengig og udelelig kongerike, og regenten skal føre tittel av konge."

"udelelig"
De var etterkommerne av den opprinnelige jødiske befolkningen som ble jaget ut, og hørte hjemme der. De fikk tilbake litt av landet sitt gjennom FN og var anerkjent internasjonalt. Det burde araberlandene godtatt og ikke tydd til krig og terror mot sivile.
Sier du det? Hvordan vil du bevise at dagens jøder fra Europa er etterkommere etter jøder som bodde i Palestina i oldtiden? Religion forteller da ingenting om hvor mennesker har sin opprinnelse.

Kristendommen har også sin opprinnelse i Palestina. Betyr det at alle kristne her i verden er etterkommere av de første kristne i Palestina for 2000 år siden?

FN ga ikke noe land til jødene, Generalforsamlingen stemte over et forslag om å dele Palestina i en jødisk og en arabisk stat, forslaget fikk flertall bare på grunn av det press USA la på små fattige U-land og diktaturstyrte banarepublikker. President Truman overtyrte sin egen administrasjon og trosset deres råd og fikk presset sin vilje igjennom. Det sies at det var hans jødiske venn Eddy Jacobsson som overtalte ham, det er kanskje en overdrivelse, men Jacobson selv skrøt visstnok av det.

Men delingsforslaget ble aldri behandlet av FNs sikkerhetsråd og var derfor ikke bindende. FN hadde ikke gitt sioniste klarsignal til å opprette Israel, det var noe sionsitene gjorde helt på egen hånd,vi kan si det var et kupp. Det gikk et helt år før FN anerkjente Israel.

"De fikk tilbake litt landet sitt?"

Hvordan kan man få tilbake noe man aldri har hatt?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

JauKaninen skrev: tir jan 31, 2023 8:45 pm
Folk_flesk skrev: tir jan 31, 2023 8:41 pm
Viktig å få slutt på all handel med okkupert område. Selv om MIFF og tilsvarende idioter sikkert gleder seg over handel med bosetningene også.
Om Norge har sluttet å handle varer fra alle omstridte områder i verden kjenner jeg ikke til, men i ditt tilfelle vil det vel gå utover palestinske bønder? De har ihvertfall betydelig økt handel med Israel ifjor. Selv under rødgrønt styre. Nesten litt overraskende positivt.
Jeg snakker ikke om "omstridte" områder, men områder som av FN er definert som okkuperte.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

GP950mAh skrev: tir jan 31, 2023 8:06 pm De var etterkommerne av den opprinnelige jødiske befolkningen som ble jaget ut, og hørte hjemme der. De fikk tilbake litt av landet sitt gjennom FN og var anerkjent internasjonalt. Det burde araberlandene godtatt og ikke tydd til krig og terror mot sivile.
Det er et ubestridelig historisk faktum at området der New York City nå ligger, er lenape-folkets historiske hjemland, man kjenner ikke til noe annet folk som bodde der før dem.

Nå i dag bor de fleste lenaper i Oklahoma etter at de i 1860-årene ble fordrevet og tvangsflyttet dit. Det finnes også samfunn av lenaper i Wisconsin og i Ontario.

Hvis lenape-folket henvender seg til FN og krever å få tilbake sitt historiske hjemland og krever at alle andre skal forlate New York City, regner jeg med at du er så konsekvent at du fullt og ubetinget støtter deres krav.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»