En julefortelling.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

En julefortelling.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

EN JULEFORTELLING.
En julenisse forlot fjellheimen der han hadde sitt rike og bega seg i vei til landsbyen som lå ved foten av fjellet. Sekken var full av gaver som han skulle dele ut til snille menneskebarn.
I landsbyen lå det en gate, i gaten lå det et hus og i fra et langbord i spisestuen lød det latter og høylydte hurrarop. Faderen satt ved enden og hans egen familie var benket langs sidene sammen med broren, bankmannen, med sin kone og barn. Broren, politimesteren, med kone og barn og broren, namsmannen, med kone og barn. Alle lykkelige og høyt på strå.
Utenfor inngangsdøren var det en samling tiggere. Det var sosialklienter, uføretrygdede og minstepensjonister med sine barn, og da hovmesteren åpnet døren og spurte hva de ville, da tok de av luene sine og svarte de at de lurte på om de kunne få noe ekstra til Jul. Hovmesteren formidlet deres ønske til faderen og han sendte sin bror, bankmannen, ut for å snakke med dem. På spørsmål om de kunne få litt av oljepengene i bankboken slik at de kunne gi sine barn en verdig jul, svarte bankmannen at pengene var så oljet at de glapp i hendene hans og derfor måtte de først tørke, helst til neste generasjon, så de burde dra hjem og vente på bedre tider.
Da tiggerne ikke ville gå hjem, sendte faderen sin bror, namsmannen, ut for å snakke dem til rette. På spørsmål om de kunne få slippe utleggstrekkene fra namsmannen fra sin trygd fra NAV, svarte namsmannen at da ville inkassoselskapene gå konk, så de burde dra hjem og vente på bedre tider.
Da tiggerne heller ikke denne gangen ville gå hjem, sendte faderen sin bror, politimesteren, ut for å snakke dem riktig til rette. På spørsmål om de kunne slippe å bli kastet ut fra sine hjem fordi de ikke klarte å betale husleien, svarte politimesteren sint at han ville bruke makt hvis de ikke straks forlot stedet.
Da julenissen, som hadde vært vitne til opptrinnet, så at det var for trangt til å komme seg inn gjennom inngangsdøren, tok han snarveien gjennom pipa. Snart stod han sotet foran den lykkelige familien. Han pekte på utgangsdøren og sa: "De er sultne og dere gir dem ikke mat. De er tørst og dere gir dem ikke å drikke. De er fremmede og dere tar dem ikke inn. De er naken og dere gir dem ikke klær. De er syk og i fengsel, men dere besøker dem ikke. Skam på dere. Ha dere ut i kulden."
Så drev julenissen dem ut og inviterte de utstøtte inn. Da de jamret seg der ute i kulden og spurte hvorfor han gjorde dette mot dem, sa han til dem: "Det dere ikke gjorde mot disse mine minste, det gjorde dere heller ikke mot meg, deres egen julenisse." Så lukket han døren.

Bilde

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:23 pm EN JULEFORTELLING.
En julenisse forlot fjellheimen der han hadde sitt rike og bega seg i vei til landsbyen som lå ved foten av fjellet. Sekken var full av gaver som han skulle dele ut til snille menneskebarn.
Jeg tillater meg å spørre om menneskebarna var utsatt for nissens fullstendig subjektive syn på hva som inngår og hva som ikke inngår i begrepet "snille". Kan du fortelle meg det, og hvordan det innholdet relaterer f. eks. til begrepet "rettferdighet"?

Utlegning: Om jeg vinner en million i et lotteri og gir gevinsten bort til en nabo som har det litt trangt om dagen (han har en hybel på 160 m2, men takhøyden er bare 40 cm - så han har bruk for å bygge på), kan man kanskje anta at det faller inn under begrepet "snill". Men om dattera mi nettopp har mista jobben og har tre barn og forsørge, så er det kanskje mer å ta hensyn til, eller? Sjøl om jeg ikke fikk greie på det før to dager seinere, så det var for seint å ombestemme seg - for nabo'n hadde alt bestilt nytt hus?

Lettvinte løsninger (som all verdens kristelioner) fører slett ikke alltid noe godt med seg - så pass dere, folkens! Ikke la dere blende av store, vidløftige ord og sjøloppnevnte profeter!

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»