Gulltransporten

Svar
VivaLV

Gulltransporten

Legg inn av VivaLV »

Er det helt stille på forumet nå, eller poster man også på film?

Noen som har sett Gulltransporten?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, jeg så den i går. Ganske lovende start, men når tyskeren kommer begynner det å bli vel parodisk. Makan til fjollete karakter, da forstår jeg hva en anmelder mener med B-film - det samme når man får se en slags billigmodell av en brennende Blücher...

.. samtidig må jeg tilstå at det var en god del her jeg ikke kjente til, selv om jeg er rimelig godt interesser i historier fra andre verdenskrig. Blant annet var det ukjent for meg at Nordahl Grieg var med på transporten. Og at bestyreren på Lillehammer faktisk hadde problemer med å åpne hvelvet.

Ellers spiller hovedrolleinnehaverne veldig troverdig, selv om det er noe vel komisk over den unge fine bankfunksjonæren. Tyskeren framstår bare idiotisk. Og så er det litt forvirrende å se den lille spirevippen fra Neste Sommer som litt småhissig befal... Ellers var vel scenen med fergen over til Molde det mest urealistiske...

... tok seg opp litt mot slutten fra Molde og utover. Og selv om det det hele hadde litt B-preg og påtatt humor, var Nordahl Griegs opplesing av sitt berømte dikt, som faktisk be skrevet under transporten, en svært bevegende avslutning.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: lør des 17, 2022 8:36 am Ja, jeg så den i går. Ganske lovende start, men når tyskeren kommer begynner det å bli vel parodisk. Makan til fjollete karakter, da forstår jeg hva en anmelder mener med B-film - det samme når man får se en slags billigmodell av en brennende Blücher...

.. samtidig må jeg tilstå at det var en god del her jeg ikke kjente til, selv om jeg er rimelig godt interesser i historier fra andre verdenskrig. Blant annet var det ukjent for meg at Nordahl Grieg var med på transporten. Og at bestyreren på Lillehammer faktisk hadde problemer med å åpne hvelvet.

Ellers spiller hovedrolleinnehaverne veldig troverdig, selv om det er noe vel komisk over den unge fine bankfunksjonæren. Tyskeren framstår bare idiotisk. Og så er det litt forvirrende å se den lille spirevippen fra Neste Sommer som litt småhissig befal... Ellers var vel scenen med fergen over til Molde det mest urealistiske...

... tok seg opp litt mot slutten fra Molde og utover. Og selv om det det hele hadde litt B-preg og påtatt humor, var Nordahl Griegs opplesing av sitt berømte dikt, som faktisk be skrevet under transporten, en svært bevegende avslutning.
Kan være neste store krigsfilm det. Nordahl Grieg!!??

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Absolutt - hadde vært en verdig figur å lage film av det, men kanskje ikke så kommersiell som denne. For egen del, når jeg ser slike filmer, at jeg i stor grad foretrekker gode dokumentarer fremfor film. Vet ikke helt hvorfor - kanskje fordi jeg ikke liker å la meg lure/forføre av de kjente dramaturgiske grepene og klisjeene man ser i en haug med filmer.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Jeg har også sett denne i helgen , og visste heller ikke, som doktoren , at en av Bergens mange berømte sønner var med på denne transporten .
Det blir likevel for svulstig og karikert når Griegs rolle i filmen er å proklamere dikt mens kulene hviner rundt ørene hans.
Jon Øigarden er god som Stortingssekretæren som får ansvaret får gulltransporten , og Sven Nordin er bra som "meningmanns" representant for Ola Nordmanns motstand mot tyskerne, men ikke nok til å rette opp helhetsinntrykket hos meg .
Til det er det litt for mye overspilning og karikering av rollene.
Terningkast 3

Strider

Legg inn av Strider »

DoktorS skrev: søn des 18, 2022 10:45 am Absolutt - hadde vært en verdig figur å lage film av det, men kanskje ikke så kommersiell som denne. For egen del, når jeg ser slike filmer, at jeg i stor grad foretrekker gode dokumentarer fremfor film. Vet ikke helt hvorfor - kanskje fordi jeg ikke liker å la meg lure/forføre av de kjente dramaturgiske grepene og klisjeene man ser i en haug med filmer.
Derfor jeg ikke er så fan av ww2 filmer men finnes veldig mange gode ww2 dokumentarer.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: søn des 18, 2022 10:45 am Absolutt - hadde vært en verdig figur å lage film av det, men kanskje ikke så kommersiell som denne. For egen del, når jeg ser slike filmer, at jeg i stor grad foretrekker gode dokumentarer fremfor film. Vet ikke helt hvorfor - kanskje fordi jeg ikke liker å la meg lure/forføre av de kjente dramaturgiske grepene og klisjeene man ser i en haug med filmer.
Samme her. Evig diskusjon i heimen. Samboer vil at vi skal se filmer/serier sammen. Men jeg ser heller dokumentaren enn filmen.

kibby

Legg inn av kibby »

Jeg likte den godt. Gode skuespillere og drivende handling. Holdt pusten flere ganger da tyskerne nærmet seg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Viaplay har lagt ut "Flukten med Norges gull" - faktisk en skikkelig dokumentar, der filmskaperne også er med. En historiker sitter nede på Lompa her og forteller... Dokumentar over tre episoder. Så de to første i går. Rolig tempo og bra saker, selv om jeg ikke skjønte helt hvorfor de skulle plage Ida Wolden Bache med et intervju :-). I slutten av del to dukker forsyne meg en av mine gamle lærere opp som "lokalhistoriker". Artig. Skal se siste del i dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»