Anstendig tid i dusjen?

Svar
DoktorS

Re: Anstendig tid i dusjen?

Legg inn av DoktorS »

Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: tir des 20, 2022 12:03 pm
DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling
Takk, ja, hvis det ikke finnes annen løsning. Jeg kan forstå at folk i veldig store borettslag gir blaffen. Men når det er 10 enheter, så bør alle oppføre seg - og jeg mener det handler om å oppføre seg å bruke minst mulig tid i dusjen, helt generelt - når det er betydelige kostnader til det. Selvsagt hadde jeg ikke reagert om det var 20 minutter eller en halvtime, men når det kan dreie seg om over en time hver dag - så kan man fort anta at en enhet står for langt over 50 prosent av strømforbruket i hele borettslaget. Det er i prinsippet å loppe andre beboere for tusenlapper.

Det bør absolutt vurderes med individuelle målere om det ikke koster for mye..

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir des 20, 2022 12:47 pm
fargerik skrev: tir des 20, 2022 12:03 pm
DoktorS skrev: tir des 20, 2022 10:25 am Da hadde jeg fornøyelsen av å ta tiden etter at jeg merket at vann ble tappet.... Tikket inn på 57 minutter, og antakelig en del mer, ettersom det var tilfeldig oppdagelse når det var på. Grunnen til jeg stusset første gang var om det kunne være en lekkasje et sted, så da må jo man være obs...

Nå vet jeg selvsagt ikke om det er dusj og/eller varmtvann dette, men mest trolig, ut fra ganske heftig susing. Om det dusjes 1 time hver gang i 1 av 10 leiligheter, vil det forut utgjøre halvparten av varmtvannsforbruket i hele borettslaget. I alle fall sett i lys av at de fleste beboerhe her er høyst oppegående, utdannede og opplyste mennesker som antakelig sparer på vannet selv...

.. så jeg mener at det faktisk er riktig å gi beskjed, for å spare borettslaget for mange tusen kroner i ekstraregning - i solidaritetens navn. Så får det være opp til styre å treffe tiltak - først generelle, og hvis det fortsetter, vurdere individuelle tiltak.
Det sies at en rørlegger er som en potet....kan brukes til alt.
Ja, rørleggeren kan ordne dette. Jeg har selv installert individuelle målere i borettslag, og ViPS!!! så er alle plutselig opptatt av å spare på varmtvannet.
Her kan rørleggeren rett og slett fjerne gossip og mistrohet med et enkelt grep.
Jeg fanten link til deg. Kanskje noe å ta opp med Narvestad?
https://www.techem.com/no/no/eiendomstj ... ell-maling
Takk, ja, hvis det ikke finnes annen løsning. Jeg kan forstå at folk i veldig store borettslag gir blaffen. Men når det er 10 enheter, så bør alle oppføre seg - og jeg mener det handler om å oppføre seg å bruke minst mulig tid i dusjen, helt generelt - når det er betydelige kostnader til det. Selvsagt hadde jeg ikke reagert om det var 20 minutter eller en halvtime, men når det kan dreie seg om over en time hver dag - så kan man fort anta at en enhet står for langt over 50 prosent av strømforbruket i hele borettslaget. Det er i prinsippet å loppe andre beboere for tusenlapper.

Det bør absolutt vurderes med individuelle målere om det ikke koster for mye..
Det finnes ingen annen løsning enn at alle ti må betale for det dere bruker. Hverken mer eller mindre.
Tror du virkelig på at folk gidder å oppføre seg??? Spare varmtvann i solidaritet? HAHAHA!!!
Tror du på julenissen også?
God jul, når vi kommer så langt :-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

return_of_drakkar skrev: tor des 22, 2022 2:19 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.
Jeg vet ikke årsaken til at varmtvann ble kaldt, det er rart, for en dag meldte en beboer at det var kaldt, men ingen andre meldte seg med samme problem. Så det KAN være andre årsaker, også, men det var grunnen til at jeg ble litt ekstra oppmerksom.

Bakgrunnen var at jeg koblet det med en søndag kveld da det suste i rørene veldig lenge, og så lenge at jeg ble mistenksom på at det kunne være noe galt et sted - vi har hatt rørbrudd før, og det koster en formue - den gangen tross alt da dekt av forsikring.

Antar at det først kommer info om at man bør spare på vannet. Om det hadde vært meg hadde jeg også laget et lite regnestykke, slik at det viser hvor mye det koster - helt konkret. Og oppfordre til at man solidarisk holder forbruket nede, slik f.eks. Oslos befolkning klarte da man måtte spare på drikkevannet i sommer....

Styret sender sjelden ut info, men vi har en egen FB-gruppe, men der er jo ikke alle med. Det er nå bare 1 av 10 enheter som eies av ikke-etnisk norske, og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvilken enhet det er vanskelig å nå med informasjon...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: tor des 22, 2022 3:50 pm
Styret sender sjelden ut info, men vi har en egen FB-gruppe, men der er jo ikke alle med. Det er nå bare 1 av 10 enheter som eies av ikke-etnisk norske, og det er vel ikke så vanskelig å forstå hvilken enhet det er vanskelig å nå med informasjon...
OK, jeg skjønner.
Jeg bor i et ganske stort et, og vi får regelmessig info på epost eller i postkassa til de som ikke har epost.
Der minnes det da i blant om diverse - blant annet at man ikke måtte lade bil i garasjene, men i egne ladestolper. Men det var da før et firma installerte ladebokser etc. Og slik info som å få ordnet raskest mulig om noen har kraner står og drypper, noe som faktisk kan øke vannforbruket mye da.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Har du varmtvann i fellesurgiftene kan du heller ikke klage. Du er en av de heldige. Det har ikke jeg. Husleia har økt med ca 1000 kr på bare ett år, og boliglånet mitt har økt enda mer.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Dusjer utelukkende kaldt. 2 minutter. Når man har vent seg til det er varmdusj bare ubehagelig.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Nordlys skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm Dusjer utelukkende kaldt. 2 minutter. Når man har vent seg til det er varmdusj bare ubehagelig.
Pleier å gjøre noe av det samme, spesielt etter trening, men først lenge under varmtvann mens jeg vasker meg, så skrur jeg vannet kaldere og kaldere over tid for å kjøle meg ned, det er digg. Skal være bra for restitusjon også, mener jeg å ha lest.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det er veldig forfriskende hvertfall. Og sparer mye varmtvann! Men det er først og fremst en bieffekt. Det var ikke årsaken til at jeg begynte med det.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Kul_Djevel skrev: man des 19, 2022 7:23 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Å klage til styret på at du tror naboen i borettslaget dusjer for lenge vil ALDRI være innafor. Det får da være grenser for innblanding i andre sitt privatliv. Håper ikke dette var et seriøst spørsmål.
Absolutt et seriøst spørsmål fra trådstarter det. Det går an å møte opp på årsmøte og foreslå at varmtvann ikke skal gå på felleskostnadene. Det er jo helt vilt at det gjør det spør du meg. Er selv i borettslagsstyret og syns ikke det er fair at sånne utgifter skal deles likt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor des 22, 2022 9:54 pm
SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 7:00 pm 5 minutter og 48 sekunder. Og da stod jeg og løste et par verdensproblem etter selve vasken.
Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.
:lol: :lol:

Dette problemet har jo blitt løst for lenge siden, alle oppegående mennesker har rullen med papiret hengende utover 8-)

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:59 pm
Glycinello skrev: tor des 22, 2022 9:54 pm
SirJames skrev: tor des 22, 2022 9:15 pm

Hvilke verdensproblem konkret var det du løste
Løste problemet mellom Israel og Palestina i tillegg hvilken vei toalettpapiret skal henge.
:lol: :lol:

Dette problemet har jo blitt løst for lenge siden, alle oppegående mennesker har rullen med papiret hengende utover 8-)
What!?!? Da kunne jeg kortet ned dusjen med 3 minutter minst. For ordens skyld var det den konklusjonen jeg endte opp med selv. ;)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

return_of_drakkar skrev: tor des 22, 2022 2:19 pm
DoktorS skrev: man des 19, 2022 7:18 pm Strømmen er dyr. Vi har varmtvann på fellesutgiftene.
Så hører jeg kraftig susing i vannrørene fra en av naboleilighetene - leeeeeeeeng.

Hva synes panelet er grensen før man bør si fra til styret om at noen bruker veldig mye fellesskapets ressurser?
Du sier at du har manglet varmtvann på grunn av stort forbruk hos noen da.
Det er da selvsagt betimelig, slik du beskriver dette, å melde i fra til styret.
Ikke som en klage på NN, men slik at styret kan sende ut en info om rimelig bruk av varmtvannet.
Jeg regner med at styret fra tid til annen sender ut diverse info.

Eneste minnelige løsning må jo være flere/større/kraftigere tanker eller at dusjer'n får seg en instantvarmer så varmtvannet ikke går tomt:
https://www.coax.no/
(Evt. med egen strømmåler)
Sist redigert av rosmebraad den man des 26, 2022 8:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am
Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tir des 27, 2022 10:05 am
Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am
Queenie skrev: man des 26, 2022 8:21 pm Nå er strømmen gratis så det er bare å stå til man blir ruglete
Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.
Poenget er at fjernvarme aldri er gratis, da strømstøtten her slik jeg forstår ikke gir de samme utslagene, ved at prisen er negativ nå støttet er høy og prisen lav. Som man innimellom opplever med strømmen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 28, 2022 8:46 am
fargerik skrev: tir des 27, 2022 10:05 am
Someone skrev: tir des 27, 2022 8:02 am

Gitt den er oppvarmet av strøm da, i endel boretslag er det vel fjernvarme som også varmer vannet?
Man betaler for fjernvarme også, den er ikke gratis.
Stort sett følger prisen for fjernvarme strømprisen, mener jeg. Selv om fjernvarmen kan være produsert av søppelforbrenning.
Om noen har fastpris på fjernvarme aner jeg ikke, men det kan jo tenkes.
Poenget er at fjernvarme aldri er gratis, da strømstøtten her slik jeg forstår ikke gir de samme utslagene, ved at prisen er negativ nå støttet er høy og prisen lav. Som man innimellom opplever med strømmen
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:09 am
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.
Slik jeg forstår så prises fjernvarme mer basert på et månedsgjennomsnitt av strømprisen, justert for en faktor. Dermed får en ikke enkelttimer med potensielt negative priser, som med strøm, som selges time for time

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: ons des 28, 2022 1:09 pm
fargerik skrev: ons des 28, 2022 9:09 am
OK. Energiloven sier at fjernvarme aldri skal være dyrere enn elektrisk strøm, men det er også alt jeg vet.
"Elektrisk strøm" er forøvrig et jævlig sært begrep ;-)
Strømprisen er visst negativ når strømstøtten er trukket fra her på østlandet i dag.
Slik jeg forstår så prises fjernvarme mer basert på et månedsgjennomsnitt av strømprisen, justert for en faktor. Dermed får en ikke enkelttimer med potensielt negative priser, som med strøm, som selges time for time
I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am
fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am
fargerik skrev: ons des 28, 2022 2:08 pm I Oslo, hvor TS bor, er det vedtatt at prisen for fjernvarme skal ligge 2-5% under prisen for å bruke strøm.
Om de regner det time for time eller for en dag, uke eller måned burde være uvesentlig.
Men jeg tror ikke jeg skal driste meg til å mene noe mer om det, siden jeg hverken bor der, har fjernvarme eller vet spesielt mer om det.
Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)

fargerik

Legg inn av fargerik »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 1:44 am
fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Someone skrev: fre des 30, 2022 10:23 am

Når prisen beregnes ut på månedsbasis, vil det koste det samme, uavhengig når man bruker den. I motsetning til vanlig strømpris som avregnes time for time, hvor man både får timer med ekstremt høye topper, men også perioder hvor man etter strømstøtten får betalt for å bruke strøm. Som en periode på nattet her om dagen, hvor jeg fikk betalt for å lade bilen
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)
Alle beredere bruker ikke samme element, men det er nok mest vanlig at de små også har 2 kW.
Varmer vannet rimelig fort opp, ja, men er nok likevel for smått til en familie.
De kalles gjerne hurtigvarmere.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: man jan 09, 2023 7:01 am
rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 1:44 am
fargerik skrev: fre des 30, 2022 11:15 am
Ja, det er vel sånn.
Jeg regner med at alle ti i borettslaget har hver sitt sikringsskap med hver sin måler, slik at de betaler for det de bruker av strøm. Det er et teknisk rom i huset hvor vann og fjernvarme kommer inn, og der er det en vannmåler som måler totalt vannforbruk og en energimåler som måler totalt forbruk av fjernvarme.
Og dette deler de antagelig likt på alle.
Fungerer jo vanligvis greit, men som tråden indikerer kan det bli murring.
Som sagt er det en løsning, og det er å montere en energimåler på varmtvannet i hver leilighet.
Da blir det rettferdig.
Ikke så kompliserte greier, jeg har jo selv montert slikt i min tid som rørlegger.
Vi har fjernvarme i Fredrikstad også....

Er litt OT spm. til rørleggeren:
Brukes samme type varmeelement i alle størrelser vv. bereder?
Jeg visste ar 2kW er vanlig på Oso ca. 200 liter, men ble litt overrasket over å se 2kW på Oso ca. 28 liter også.
Da må jo sistnevnte ha rask oppvarmingstid.
(Og være en glede for kort-dusjeren og skape bry for langdusjeren.)
Alle beredere bruker ikke samme element, men det er nok mest vanlig at de små også har 2 kW.
Varmer vannet rimelig fort opp, ja, men er nok likevel for smått til en familie.
De kalles gjerne hurtigvarmere.
Ja den lille på 28l var kun tilkoblet en håndvask/servant-kran/batteri.
Surfet litt på det, der var vv.-tanker i forskjellig størrelse, effekt og type. Ikke minst til overraskende høye priser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»