Et tips om julefilm?

Svar
FjodorDVD

Et tips om julefilm?

Legg inn av FjodorDVD »

Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 10:26 am Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.
Hva med Long Kiss Goodnight (1996)? Heftig og eksplosiv vinter action med Geena Davis, Samuel L. Jackson, Brian Cox og David Morse, flust med minneverdige one-liners, scener og nei, er jo også skrevet av Shane Black, som selv har medvirket i utallige jule-action filmer fra 80, 90 og 00-tallet. Lethal Weapon, Last Boy Scout og hans egne Kiss Kiss Bang Bang er også et must om en vil har mer av det samme.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Trading Places kan også være et interessant valg, kanskje den beste filmen (hvert fall morsomste) som Eddie Murphy og Dan Aykroyd lagde på 80-tallet, mener nå jeg da.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: fre des 23, 2022 11:51 am
FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 10:26 am Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.
Hva med Long Kiss Goodnight (1996)? Heftig og eksplosiv vinter action med Geena Davis, Samuel L. Jackson, Brian Cox og David Morse, flust med minneverdige one-liners, scener og nei, er jo også skrevet av Shane Black, som selv har medvirket i utallige jule-action filmer fra 80, 90 og 00-tallet. Lethal Weapon, Last Boy Scout og hans egne Kiss Kiss Bang Bang er også et must om en vil har mer av det samme.
Kanonbra. Jeg har ikke sett den og fruen elsker Gina Davies. Hun kommer nok også til å se den. :D

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ale skrev: fre des 23, 2022 11:52 am Falling in Love fra 1984 med De Niro og Streep. Fin film.
Skal se den med fruen etter jul, garantert!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 2:31 pm Kanonbra. Jeg har ikke sett den og fruen elsker Gina Davies. Hun kommer nok også til å se den. :D
I grunn er hele Renny Harlins "vintertrilogi", med Die Hard 2 (1990), Cliffhanger (1993) og nevnte The Long Kiss Goodnight (1996), utmerket juleunderholdning, men alt på en gang kan muligens blir litt overdose. Selv storkoste jeg meg med sistnevnte i fjor, og planlegger et nytt besøk med hvert fall Die Hard og oppfølgeren, da det er gått altfor lang tid, siden sist man så dem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 10:26 am Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.
Jeg tenker jo at Die Hard 2 må på menyen i år da.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Så har man jo nærmest glemt Batman Returns (1992), ei ellevill (og ganske så frekk) blanding av julefilm, gotisk karneval og vel, drepte jo sjansene for mer Burton/Keaton relatert Batman film, men så ufattelig mye heftige scener, og selv om den ikke når opp til forgjengeren, er det noe med stemningen og alt det makabre og latterlige, som gjør at man aldri blir skuffa.

Glemmer ikke sjokket over enkelte av scenene, da en så den som guttunge, særlig hvor brutal Batman var i å håndtere skurkene.
Som klovnen der forsøker å sprute ild mot Batmobilen, og ja, Batman snur bilen og gjør den om til en gedigen flammekaster, hvor skurken blir bokstavelig talt grilla levende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kom på en til, definitivt verdt å se, om en er fan av Ray Liotta, da han spiller en helgæren drapsdømt fange, som greier å lage kvalme om bord på et passasjerfly, og vel, ei Die Hard aktig vri, da med flotte Lauren Holly i ei slags McClane light utgave, og en film som kanskje aldri overvant kritikerne, men er man glad i elleville fly-action kapring filmer, så ja, et fint valg for artig "julefilm". Ville i grunn passet utmerket i hop med Die Hard 2, med tanke på fly og jul som temaer.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Vi startet et Harry Potter-Maraton her nå

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Tante Pose er en meget spennende film.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 10:26 am Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.
Glad jeg gikk for Die Hard i går kveld, mulig Die Hard 2 står på kveldens meny, for vil ha mer av den type underholdning.

God jul, forresten.
Bilde

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Frank.N.Steen skrev: fre des 23, 2022 4:07 pm Så har man jo nærmest glemt Batman Returns (1992), ei ellevill (og ganske så frekk) blanding av julefilm, gotisk karneval og vel, drepte jo sjansene for mer Burton/Keaton relatert Batman film, men så ufattelig mye heftige scener, og selv om den ikke når opp til forgjengeren, er det noe med stemningen og alt det makabre og latterlige, som gjør at man aldri blir skuffa.

Glemmer ikke sjokket over enkelte av scenene, da en så den som guttunge, særlig hvor brutal Batman var i å håndtere skurkene.
Som klovnen der forsøker å sprute ild mot Batmobilen, og ja, Batman snur bilen og gjør den om til en gedigen flammekaster, hvor skurken blir bokstavelig talt grilla levende.
Den såpa de har brukt som snø i store deler av filmen ødelegger mye for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

greyserpent skrev: lør des 24, 2022 1:18 pm Den såpa de har brukt som snø i store deler av filmen ødelegger mye for min del.
Fjær, såpe/skum, alt nå er bedre enn CGI snøen i nyere film.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Frank.N.Steen skrev: lør des 24, 2022 1:20 pm
greyserpent skrev: lør des 24, 2022 1:18 pm Den såpa de har brukt som snø i store deler av filmen ødelegger mye for min del.
Fjær, såpe/skum, alt nå er bedre enn CGI snøen i nyere film.
Kunne ikke vært mer uenig. Hundeavføring hadde vært bedre enn den såpa de bruker.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Frank.N.Steen skrev: fre des 23, 2022 11:51 am
FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 10:26 am Har du en anbefaling til julefilm? Seerne er 3 unge sønner og eldre far som har en matine før julemiddagen. 70-80-90 tallet. Så Die Hard i fjor som fikk 10 poeng. Så da ser du hva som fenger gjestene.
Hva med Long Kiss Goodnight (1996)? Heftig og eksplosiv vinter action med Geena Davis, Samuel L. Jackson, Brian Cox og David Morse, flust med minneverdige one-liners, scener og nei, er jo også skrevet av Shane Black, som selv har medvirket i utallige jule-action filmer fra 80, 90 og 00-tallet. Lethal Weapon, Last Boy Scout og hans egne Kiss Kiss Bang Bang er også et must om en vil har mer av det samme.
Geena Davis var så ufattelig sexy på den tiden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Animasjonsfilm, kanskje? Jeg datt ned i soffan i går og fikk "Juletoget" som den visstnok heter på norsk i fanget.
Artig underholdning for både barn og voksne.
https://viaplay.no/store/the-polar-express-2004

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: fre des 23, 2022 4:01 pm
FjodorDVD skrev: fre des 23, 2022 2:31 pm Kanonbra. Jeg har ikke sett den og fruen elsker Gina Davies. Hun kommer nok også til å se den. :D
I grunn er hele Renny Harlins "vintertrilogi", med Die Hard 2 (1990), Cliffhanger (1993) og nevnte The Long Kiss Goodnight (1996), utmerket juleunderholdning, men alt på en gang kan muligens blir litt overdose. Selv storkoste jeg meg med sistnevnte i fjor, og planlegger et nytt besøk med hvert fall Die Hard og oppfølgeren, da det er gått altfor lang tid, siden sist man så dem.
The long kiss Goodnight leverte varene. En god kommentar halvveis i filmen var at "dette er som Hjemme alene for litt større gutter". Et fascinerende produkt av sin tid. Undrer meg på hvilken alderssensur filmen fikk borti statene og her hjemme. Nå leide jeg fullversjonen på Youtube og har sett det er betydelig kortere versjoner der ute. Sannsynligvis for å klippe filmen ned til 16 år i land som vårt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: man des 26, 2022 8:17 am The long kiss Goodnight leverte varene. En god kommentar halvveis i filmen var at "dette er som Hjemme alene for litt større gutter". Et fascinerende produkt av sin tid. Undrer meg på hvilken alderssensur filmen fikk borti statene og her hjemme. Nå leide jeg fullversjonen på Youtube og har sett det er betydelig kortere versjoner der ute. Sannsynligvis for å klippe filmen ned til 16 år i land som vårt.
Godt å høre, for den er jo meget heftig og synes action, volden, replikkene, karakterene og humoren holder seg den dag i dag.
Liker beskrivelsen om "Hjemme Alene for litt større gutter", og synd Renny og ekskona Geena, aldri fikk gjort ei oppfølger, for ja, ikke for mange den type kvinnelige og meget tøffe actionheltinner fra 90-tallet.

Ja, voldsbruken var ganske så tøff, husker godt noen overraskende brutale og mørke scener, der nærmest gikk over i skrekkfilm genren.
Har den både på DVD og norsk VHS kassett, men aldri lagt merke til om de her blitt tukla med av sensuren, men inntrykket (angående Youtube versjoner av leide filmer) er at de ofte har kortere spilletid, enn samme versjon man har på DVD/Blu-ray/VHS og lignende.
Selv enkelte filmer man kan leie der, og søker man dem opp, hender det at de også ligger ute, helt gratis i en versjon der har minst like god bilde/lyd kvalitet, samt at spilletiden kan være 3-5 minutter lenger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»