Valgkampen hardner til

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Valgkampen hardner til

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 8:00 pm
Hvorfor? Skal vi tro og tolke, eller skal vi holde oss til fakta? Du prøver, og tror at du vinner, men du gjør ei. Men hjelper til med å få en simpel tråd til å surre og gå.
Som jeg skrev, noen cm lengre opp, så tror jeg at Norge ville være så viktig å få med i EU, at kroner eller euro ikke var problemet. Men du har nå godt understreket at du mener at euro og eu er det samme. Og jeg aksepterer glatt at du mener det. Fakta er altså noe annet.
Fakta er jo at alle EU nye medlemmer er forpliktet til å innføre euroen så snart de økonomiske forutsetningene er på plass.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: tir aug 10, 2021 9:13 pm
Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 8:00 pm
Hvorfor? Skal vi tro og tolke, eller skal vi holde oss til fakta? Du prøver, og tror at du vinner, men du gjør ei. Men hjelper til med å få en simpel tråd til å surre og gå.
Som jeg skrev, noen cm lengre opp, så tror jeg at Norge ville være så viktig å få med i EU, at kroner eller euro ikke var problemet. Men du har nå godt understreket at du mener at euro og eu er det samme. Og jeg aksepterer glatt at du mener det. Fakta er altså noe annet.
Fakta er jo at alle EU nye medlemmer er forpliktet til å innføre euroen så snart de økonomiske forutsetningene er på plass.
Nettopp, og Norge har i lange tider oppfylt kravene EU har satt. Ergo er det slik at dersom Norge blir EU-medlem, slik Høyre ønsker, er Norge nødt til å bli medlem av EMU som innebærer overgang til euro.
Dette velger bjoro glatt og overse, av en eller annen årsak.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 9:04 pm Poenget er ikke å holde seg borte eller ikke. Poenget, akkurat mtp din kjepphest, er å sitere riktig, og ikke la en ting bety noe annet. Jeg har skrevet tydelig hvorfor det ikke kan settes "er lik" mellom eu og euro
Ikke vet jeg hva poenget ditt er, men fakta er at Høyre ønsker EU-medlemskap, hvor konsekvensen er at Norge må innføre euro. Det er ingen som har satt "er lik" mellom EU og euro.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

hauge23 skrev: tir aug 10, 2021 10:06 pm
Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 9:04 pm Poenget er ikke å holde seg borte eller ikke. Poenget, akkurat mtp din kjepphest, er å sitere riktig, og ikke la en ting bety noe annet. Jeg har skrevet tydelig hvorfor det ikke kan settes "er lik" mellom eu og euro
Ikke vet jeg hva poenget ditt er, men fakta er at Høyre ønsker EU-medlemskap, hvor konsekvensen er at Norge må innføre euro. Det er ingen som har satt "er lik" mellom EU og euro.
Poenget er at eu ikke er lik euro som du nå også skriver. Euro eller ikke, vil da bli et forhandlingstema. Poenget er mao at Høyre, som parti, ikke sier at det aksal innføres euro.
Lengre enn dette kommer ikke vi to. Du mener at et medlemskap betyr innføring av euro. Jeg mener det vil være et av punktene som kan (uavhengig av hva intensjonen til eu er) forhandles om.
Og så vil vel folket igjen få lov å stemme over det. Men som skrevet, ikke noe aktuelt tema nå-

Nå er det landsskytterstevnet. Ha en fin kveld. Prekast

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nja, hva EU sier formelt og hva de kan godta er to forskjellige ting.

Jeg vil tro at de vil leve godt med å gi Norge unntak fra å bli med i Euroen jeg da. Jeg vil ikke inn i EU heller da, så jeg er ikke lysten på å få svaret.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 10:19 pm
hauge23 skrev: tir aug 10, 2021 10:06 pm
Bjoro33 skrev: tir aug 10, 2021 9:04 pm Poenget er ikke å holde seg borte eller ikke. Poenget, akkurat mtp din kjepphest, er å sitere riktig, og ikke la en ting bety noe annet. Jeg har skrevet tydelig hvorfor det ikke kan settes "er lik" mellom eu og euro
Ikke vet jeg hva poenget ditt er, men fakta er at Høyre ønsker EU-medlemskap, hvor konsekvensen er at Norge må innføre euro. Det er ingen som har satt "er lik" mellom EU og euro.
Poenget er at eu ikke er lik euro som du nå også skriver. Euro eller ikke, vil da bli et forhandlingstema. Poenget er mao at Høyre, som parti, ikke sier at det aksal innføres euro.
Lengre enn dette kommer ikke vi to. Du mener at et medlemskap betyr innføring av euro. Jeg mener det vil være et av punktene som kan (uavhengig av hva intensjonen til eu er) forhandles om.
Og så vil vel folket igjen få lov å stemme over det. Men som skrevet, ikke noe aktuelt tema nå-

Nå er det landsskytterstevnet. Ha en fin kveld. Prekast
---------------------------

Bjoro33: "Poenget er mao at Høyre, som parti, ikke sier at det aksal innføres euro."

Poenget er at Høyre forteller i partiprogrammene sine hva partiet vil. Ovenfor har jeg sitert partiets formulering om EU-medlemskap f.o.m. 2009 og fram til 2025, Høyre vil at Norge melder seg inn i EU.
EU innskjerper ovenfor de EU-landene som ikke er medlem av valutaunionen om at dette skal skje innen 2025. Når EU i tillegg krever at nye EU-medlemmer må innføre euro, eksisterer intet grunnlag for å hevde at man som EU-medlem kan beholde den norske kronen.
Dette vet norske politikere meget godt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Zorbeltuss skrev: ons aug 11, 2021 9:23 am Nja, hva EU sier formelt og hva de kan godta er to forskjellige ting.

Jeg vil tro at de vil leve godt med å gi Norge unntak fra å bli med i Euroen jeg da. Jeg vil ikke inn i EU heller da, så jeg er ikke lysten på å få svaret.
EU jobber med å gjøre unionen tettere, ergo blir det mindre muligheter for unntak fra regelverket. EU krever nå at alle EU-land blir medlemmer av valutaunionen innen 2025 og har for lengst bestemt at nye EU-medlemmer blir medlemmer av valutaunionen, og MÅ innføre euro.

Når et norsk parti ønsker å bli medlem av EU, slik Høyre gjør, er partiet vel vitende om hva konsekvensene vil bli. Og ett av konsekvensene er utskifting av krona med euro.
Noen som har eksempel på at Høyre IKKE ønsker innført euro i Norge?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg anser selv forholdet til EU som en av to-tre "lakmus-tester" på hvorvidt et parti vil være bra for Norge eller ikke. De som vil inn i EU eller ut av EØS setter seg og sine foran Norges vel eller så er de rett og slett dårer. Ingen av de to alternativene ønsker jeg at skal få regjeringsmakt.

Men jeg vil tro at Norge vil ha sterke nok forhandlingskort hvis det er snakk om å bli med i EU til å kunne slippe unna Euroen, men bare hvis dette blir stilt som ufravikelig krav fra vår side, EØS er nå engang en veldig god avtale som begge parter lever fint med.

Skulle Norge inn i EU uten å tape enormt på det så måtte vi reservere oss mot Euro, samt felles fiskeri- og landbrukspolitikk, jeg tviler på at EU vil godta at vi så gjorde på alle de punktene.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Zorbeltuss skrev: ons aug 11, 2021 12:27 pm Jeg anser selv forholdet til EU som en av to-tre "lakmus-tester" på hvorvidt et parti vil være bra for Norge eller ikke. De som vil inn i EU eller ut av EØS setter seg og sine foran Norges vel eller så er de rett og slett dårer. Ingen av de to alternativene ønsker jeg at skal få regjeringsmakt.

Men jeg vil tro at Norge vil ha sterke nok forhandlingskort hvis det er snakk om å bli med i EU til å kunne slippe unna Euroen, men bare hvis dette blir stilt som ufravikelig krav fra vår side, EØS er nå engang en veldig god avtale som begge parter lever fint med.

Skulle Norge inn i EU uten å tape enormt på det så måtte vi reservere oss mot Euro, samt felles fiskeri- og landbrukspolitikk, jeg tviler på at EU vil godta at vi så gjorde på alle de punktene.
Man har selvsagt rett til å ha sin tro og sine meninger.
Når det gjelder troen på at Norge skal kunne forhandle seg bort fra essensielt regelverk i EU ved å bli EU-medlem, bare glem det. Kommer aldri til å skje. EUs interesse for Norge ligger i våre naturressurser, som f.eks fisk og energi, samt i norsk innbetaling til EU. Alt dette får de gjennom EØS-avtalen, derfor betyr flytting av Norge fra EØS til EU svært lite for EU. Så lite at EU starter ikke opp med å løse opp unionen i en tid hvor EU skjerper inn ovenfor medlemslandene. Minner om at valutaunionen er mere enn mynten euro, det handler om EUs felles økonomiske politikk. Og det greier ikke et lite land som Norge å kødde med.
Sjansen for reservasjoner mot de to andre områdene du nevner, fiskeri og landbruk, er like store som en snøball i et visst sted. Det fins ingen slik reservasjonsrett mot den felles fiskeri- og landbrukspolitikk for EU-land.
Det fins en reservasjonsrett i EØS-avtalen. Den har aldri vært brukt, noe som viser den norske interessen for reservasjoner, den eksisterer ikke blant de styrende partiene i Norge.

Økonomisk er EØS ingen god avtale for Norge, selv om enkelte bedriftseiere håver inn og antall milliardærer skyter i været. Norge taper bl.a på den felles arbeidslivspolitikken, hvor våre bedriftseiere foretrekker billig arbeidskraft fra andre land, mens arbeidsledigheten stiger i Norge og unge blir henvist til trygd. Detter er en svært ødeleggende trend for landet.
Norge taper også på at utenlandsk mafia har etablert seg i arbeids- og næringslivet, og sammen med norske kriminelle påfører de landet en kostnad beregnet av myndighetene til ca. 60 MILLIARDER kr årlig. Pluss at Norge står i fare for å bli et mafia-samfunn. Kripos har i mange år advart mot utviklingen, uten å få gehør av myndighetene.
EØS-avtalen fører til at vi stadig mister suverenitet og makt til EU, vår stemme ved stortingsvalg har stadig mindre å si for vår innflytelse på norsk politikk. Det samme er tilfellet for våre politikere, som må korrigere sine ønsker/planer opp mot EU-regelverket.
Norsk integrering til EU gjør at vi mister friheten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»