2023 ATP Tour

Svar
Skraevadottir

Re: 2023 ATP Tour

Legg inn av Skraevadottir »

Så kommer det et skikkelig møkkagame på serve og Rublev bryter. Rune med litt drittungeoppførsel etter å ha holdt seg i skinnet hele turneringa. Så får vi bare se om Rublev greier å følge opp her. Det er jo en tendens til at han choker litt i store matcher.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Rune med linjetreff nummer femhundre og femhundreogen i dag i dette gamet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Så kollapser Rune totalt med to bom på smash samt en dobbeltfeil, og Rublev kan serve hjem matchen. Det så jeg ikke for meg, men som nevnt før er jeg den verste spåmannen ever. Så får vi se om Rublev faktisk holder nervene i sjakk.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Rublev tar det!

BioDex

Legg inn av BioDex »

Skal ikke se bort i fra at Roland Garros blir Nadal's avskjed fra tennisen, så fremt han blir klar da.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Sinner trakk seg fra dagens kamp mot Musetti, får håpe det ikke er noe som ødelegger oppkjøringen til French Open. Jeg har han som en utfordrer til tittelen slik han har spilt til nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Davidovich Fokina imponerer utpå der i dag. Hadde Alcaraz på gaffelen i første sett, men taper etter en liten kollaps på slutten av tiebreaket. Greier allikevel å holde nivået inn i neste sett og det er helt jevnt. Hadde vel seks breakballer i et game uten å kapitalisere på dem, men det mentale er jo hans utfordring.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: fre apr 21, 2023 6:23 pm
Skraevadottir skrev: fre apr 21, 2023 6:17 pm Davidovich Fokina imponerer utpå der i dag. Hadde Alcaraz på gaffelen i første sett, men taper etter en liten kollaps på slutten av tiebreaket. Greier allikevel å holde nivået inn i neste sett og det er helt jevnt. Hadde vel seks breakballer i et game uten å kapitalisere på dem, men det mentale er jo hans utfordring.
Alcaraz er så vinnerskalle. Ganske klar favoritt i min bok til RG. Både Nadal og Djoko ser ut til å slite.
Vil vel ikke si klar favoritt, men også jeg har ham som nr. 1 på favorittlista, knepent foran Djokovic. Men serberen må virkelig heve seg, for det han har levert på grusen så langt er sørgelige saker. Dog pleier han å komme bedre inn mot Madrid og Roma.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oddsen til French Open har Alcaraz som knapp favoritt (2,75) før Djokovic (3,2) og Nadal (5,5)

Bak der kommer Sinner, Rune og Tsitsipas (alle ca 15 i odds), bak der Ruud, Medvedev, Zverev og Rublev) på høyt 20-tall - lavt 30-tall i odds.

Utover der skal det vel mye til å finne en vinner, Musetti er en dark horse.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Musetti var brudd opp to ganger i første settet, men taper likevel 6-4 mot Tsitsipas. Det er nok serven som gjør at han ikke kan gå hele veien i de største turneringene, det blir for mange tunge egne servegame. Fantastisk returspiller er han.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: lør apr 22, 2023 2:32 pm Musetti var brudd opp to ganger i første settet, men taper likevel 6-4 mot Tsitsipas. Det er nok serven som gjør at han ikke kan gå hele veien i de største turneringene, det blir for mange tunge egne servegame. Fantastisk returspiller er han.
Enig, greide å bryte Tsitsipas på utrolig vis igjen og er da break opp tidlig i 2. sett. Kul kamp, dette. Mye pent spill og finesse, først og fremst fra italieneren, men også fra den greske favoritten.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tsitsi brøt tilbake kjapt, og fikk nettopp et par sjanser til å bryte for deretter å serve det hjem, men da viste Musetti virkelig godt spill i de avgjørende situasjonene. Ellers er jo dette en highlight reel av en kamp. Fantastiske ballvekslinger i hvert eneste game.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Så bryter Musetti og server for settet!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det greier han, og da får vi et tredje sett. Kan bli en lang kamp, dette, begynner å nærme seg to timer allerede.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

To break opp for Tsitsipas i avgjørende. Går kjapt nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Musetti greide å bryte tilbake en gang, men Tsitsipas dro det greit i land. Imponert over at han greide å nullstille og komme ut i hundre i det tredje settet. Musetti ble kanskje litt flatere i avgjørende sett, greide ikke helt å spille med den intensiteten han utviste i de to første settene. Men dette var en virkelig høykvalitetskamp. Uten tvil den beste kampen jeg har sett i turneringa, i hvert fall.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Alcaraz vinner greit 6-2, 6-2 mot Dan Evans. Var noen game som sto og vippa litt i begge settene, men jevnt over var spanjolen klart best og aldri trua i noen av settene. Litt vanskelig å vite hva en skal legge i denne kampen, ettersom Evans ikke er av Musettis format på grus, men jeg syns i alle fall at begge finalistene, altså Alcaraz og Tsitsipas, leverte veldig bra i dag. Holder spanjolen som favoritt i morgen ettersom han er bedre i finaler og har 3-0 innbyrdes mot grekeren. Samtidig hadde det vært litt gøy om Tsitsipas klår han.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør apr 22, 2023 7:46 pm
Skraevadottir skrev: lør apr 22, 2023 6:08 pm Alcaraz vinner greit 6-2, 6-2 mot Dan Evans. Var noen game som sto og vippa litt i begge settene, men jevnt over var spanjolen klart best og aldri trua i noen av settene. Litt vanskelig å vite hva en skal legge i denne kampen, ettersom Evans ikke er av Musettis format på grus, men jeg syns i alle fall at begge finalistene, altså Alcaraz og Tsitsipas, leverte veldig bra i dag. Holder spanjolen som favoritt i morgen ettersom han er bedre i finaler og har 3-0 innbyrdes mot grekeren. Samtidig hadde det vært litt gøy om Tsitsipas klår han.
Klåing får vi håpe han holder seg for god til :P
Haha, men er et bra uttrykk! Det var altså ikke skrivefeil :)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør apr 22, 2023 9:13 pm Djokovic trekker seg fra Madrid. Bold prediction: hverken Nadal eller Djokovic stiller i RG.

https://www.atptour.com/en/news/djokovi ... withdrawal
Leste det der før i dag. Tipper at Djokovic kommer sterkt til RG. Virker ikke som det er noe alvorlig der, men at han bare ikke er 100 % matchfit.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør apr 22, 2023 11:10 pm
Skraevadottir skrev: lør apr 22, 2023 10:22 pm
LittleSteven skrev: lør apr 22, 2023 9:13 pm Djokovic trekker seg fra Madrid. Bold prediction: hverken Nadal eller Djokovic stiller i RG.

https://www.atptour.com/en/news/djokovi ... withdrawal
Leste det der før i dag. Tipper at Djokovic kommer sterkt til RG. Virker ikke som det er noe alvorlig der, men at han bare ikke er 100 % matchfit.
Vi får se, tror vel kanskje du har rett i det. Men mtp. hans statistikk de siste årene i Wimbledon, og ingen reelle andre favoritter, tror jeg kanskje det er viktigere for han å vinne Wimbledon i år, hvertfall om han risikerer noe ved å spille RG og Nadal ikke stiller.
Det har du nok rett i, men jeg tror også at Djokovic tenker litt på å avslutte året som nr. 1 nok en gang og sette en rekord som blir vanskelig å slå der også. Da tror jeg han må ta med seg noen poeng fra RG, for etter Australian Open er det ikke allverden han har fått med seg. Enn så lenge er han nummer to i racet, men han kommer sannsynligvis til å bli passert av Alcaraz og/eller Tsitsipas etter Madrid, og også Sinner eller Rublev går forbi om de skulle gå til finalen der. Hvis Djokovic i tillegg står over Roma, så vil han havne såpass bakpå at han er nødt til å prioritere RG. Og det er nettopp det jeg får følelsen av her, at han ønsker å makse/peake i GS-turneringene, ikke bare pga. titlene i seg selv, men fordi det er en "enklere" måte å dra inn mange poeng på. Men han må nok supplere med litt mer til sommeren og høsten om han skal klå (høhø) Alcaraz og Medvedev i den kampen. Tror som nevnt tidligere at det er de to farligste utfordrerne.

spårt

Legg inn av spårt »

For et utrolig tap av Van de Zandschulp mot Rune i finalen i München.

Leder 5-2 i avgjørende, skal serve inn matchen fra 40-15 - taper fire strake poeng, blir brutt to ganger tilbake til 5-5. Får en tredje mulighet til å serve inn matchen på 6-5, tar igjen ledelsen 40-15 - taper igjen fire strake poeng, og Rune vinner til slutt i tiebreaket. Blytungt for nederlenderen som spilte for sin første ATP-tittel.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

For en kamp av Alcaraz! Meget verdig vinner.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

spårt skrev: søn apr 23, 2023 5:19 pm For et utrolig tap av Van de Zandschulp mot Rune i finalen i München.

Leder 5-2 i avgjørende, skal serve inn matchen fra 40-15 - taper fire strake poeng, blir brutt to ganger tilbake til 5-5. Får en tredje mulighet til å serve inn matchen på 6-5, tar igjen ledelsen 40-15 - taper igjen fire strake poeng, og Rune vinner til slutt i tiebreaket. Blytungt for nederlenderen som spilte for sin første ATP-tittel.
... og ikke minst ekstra dritt i og med at kampen var en reprise fra fjorårets finale, hvor Zandschulp måtte trekke seg med skade.

Selv har jeg ikke fått sett noe tennis i dag pga. andre gjøremål, men Lajovic har faktisk slått Rublev i finalen i Banja Luka. Ganske overraskende, og hvilken uke for Lajovic! Tittel og slår to topp ti-spillere, inkl. Djokovic.

Og i Barcelona er kampen mellom Alcaraz og Tsitsipas akkurat ferdigspilt, og det ble seier til den spanske favoritten.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn apr 23, 2023 11:19 am
Skraevadottir skrev: søn apr 23, 2023 8:42 am
LittleSteven skrev: lør apr 22, 2023 11:10 pm

Vi får se, tror vel kanskje du har rett i det. Men mtp. hans statistikk de siste årene i Wimbledon, og ingen reelle andre favoritter, tror jeg kanskje det er viktigere for han å vinne Wimbledon i år, hvertfall om han risikerer noe ved å spille RG og Nadal ikke stiller.
Det har du nok rett i, men jeg tror også at Djokovic tenker litt på å avslutte året som nr. 1 nok en gang og sette en rekord som blir vanskelig å slå der også. Da tror jeg han må ta med seg noen poeng fra RG, for etter Australian Open er det ikke allverden han har fått med seg. Enn så lenge er han nummer to i racet, men han kommer sannsynligvis til å bli passert av Alcaraz og/eller Tsitsipas etter Madrid, og også Sinner eller Rublev går forbi om de skulle gå til finalen der. Hvis Djokovic i tillegg står over Roma, så vil han havne såpass bakpå at han er nødt til å prioritere RG. Og det er nettopp det jeg får følelsen av her, at han ønsker å makse/peake i GS-turneringene, ikke bare pga. titlene i seg selv, men fordi det er en "enklere" måte å dra inn mange poeng på. Men han må nok supplere med litt mer til sommeren og høsten om han skal klå (høhø) Alcaraz og Medvedev i den kampen. Tror som nevnt tidligere at det er de to farligste utfordrerne.
Haha, skulle tro du var Trond Giske så mye klåing som du har fremmet i det siste :lol:

Det kan godt hende du har rett i at han vil ha nr. 8 der, men jeg mener han har sagt tidligere (så tidlig som da han passerte Federers 310 uker) at han ikke brydde seg om ranking lengre, og kom kun til å fokusere på GS og de største turneringene. Men som Federer så fint sa det "winning takes care of everything" :)

Skulle jeg tippe, så bryr Djokovic seg mer om å nå 25 GS (kanskje ved å utlikne eller til og med gå forbi Federer i Wimbledon), vinne ett til sluttspill (da har han rekorden alene), og vinne OL neste år. Klarer han det i løpet av neste sesong og Nadal fortsatt står på 22 GS, som er sannsynlig, så blir jeg overrasket om han spiller som proff etter 2025 AO. Jeg tipper de begge har lagt opp høsten 2024.

Edit: endelig fant jeg uttalelsen
https://www.theguardian.com/sport/2021/ ... eat-rivals
Jepp, fikk med meg den uttalelsen selv, så ingen tvil om at GS er viktigst, men det er også en god vei til nr. 1 på rankingen. Med GS-seier er man vel også garantert en plass i sluttspillet? Så da har du gjerne brorparten av poengene i en sesong bare på de fem turneringene om man leverer bra. La oss si to GS-titler + en finale og en semi + sluttspilltittel med ett tap i gruppespillet, så er man på 2000 + 2000 + 1200 + 720 + 1300 = 7220 poeng.

Alcaraz avslutta fjoråret som nr. 1 på 6820 poeng. Nå tror jeg han drar inn flere poeng enn det i år, men det er ikke like mye som skal til nå som da Big Three herja som verst. Var jo noen vanvittige poengsummer på Djokovic og Federer noen sesonger, i hvert fall.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Når det gjelder Tsitsipas, så bør han være litt bekymra for sin manglende evne til å levere i viktige matcher, og da finaler i særdeleshet. Han er til stadighet blant spillerne som vinner flest matcher på touren, men han har nå tapt sine fem siste finaler, og har kun to titler på de ti siste. Totalen er ni titler på 26 finaler. Det er rimelig dårlig uttelling for en så sterk spiller.

Noe annet som bør bekymre er det mentale overtaket både Alcaraz og Rune har på ham. De har hhv. 4-0 og 2-0 innbyrdes mot grekeren. Så skal det nevnes at Tsitsipas har et bra overtak på Sinner og Musetti, men han tapte den siste matchen mot førstnevnte. Jeg tror at denne sesongen blir en make or break-sesong for grekeren. Han åpna bra med finale i Australia, men etter det har det ikke sett like bra ut. Jo da, han har hatt litt problemer med ryggen, og så skal det nevnes at han var god i går mot Musetti, men jevnt over er det ikke mye å rope hurra for etter Australia.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: søn apr 23, 2023 6:12 pm Når det gjelder Tsitsipas, så bør han være litt bekymra for sin manglende evne til å levere i viktige matcher, og da finaler i særdeleshet. Han er til stadighet blant spillerne som vinner flest matcher på touren, men han har nå tapt sine fem siste finaler, og har kun to titler på de ti siste. Totalen er ni titler på 26 finaler. Det er rimelig dårlig uttelling for en så sterk spiller.

Noe annet som bør bekymre er det mentale overtaket både Alcaraz og Rune har på ham. De har hhv. 4-0 og 2-0 innbyrdes mot grekeren. Så skal det nevnes at Tsitsipas har et bra overtak på Sinner og Musetti, men han tapte den siste matchen mot førstnevnte. Jeg tror at denne sesongen blir en make or break-sesong for grekeren. Han åpna bra med finale i Australia, men etter det har det ikke sett like bra ut. Jo da, han har hatt litt problemer med ryggen, og så skal det nevnes at han var god i går mot Musetti, men jevnt over er det ikke mye å rope hurra for etter Australia.
Det som virkelig slo meg da jeg kikket på Tsitsipas mot Alcaraz i går er hvor mye bedre Alcaraz beveger seg. Hvor mye smidigere og raskere han er. Det får meg til å tenke tilbake på Nadal i hans glansdager, og for så vidt Federer. Vi har glemt litt at mange av disse Next Gen-spillerne født på midten/slutten av 1990-tallet egentlig ikke har vært like "natural movers" som generasjonen før dem. De er egentlig litt for høye til det. For all del, Tsitsipas beveger seg bra tatt i betraktning hans kropp og høyde, men er ikke i nærheten av å være like ofte i balanse som det Alcaraz er. Jeg merker jeg har savnet at flere av toppspillerne er i litt mer normal høyde, som kan flyte naturlig på underlaget.

Jeg tror det blir tøft for Tsitsipas fremover. Det er jo 4 GS i året, så sjansen vil fort by seg likevel, men jeg tror man allerede nå kan konstatere at de forventningene som mange hadde til han noen år tilbake, neppe blir innfridd.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: man apr 24, 2023 2:09 pm
Skraevadottir skrev: søn apr 23, 2023 6:12 pm Når det gjelder Tsitsipas, så bør han være litt bekymra for sin manglende evne til å levere i viktige matcher, og da finaler i særdeleshet. Han er til stadighet blant spillerne som vinner flest matcher på touren, men han har nå tapt sine fem siste finaler, og har kun to titler på de ti siste. Totalen er ni titler på 26 finaler. Det er rimelig dårlig uttelling for en så sterk spiller.

Noe annet som bør bekymre er det mentale overtaket både Alcaraz og Rune har på ham. De har hhv. 4-0 og 2-0 innbyrdes mot grekeren. Så skal det nevnes at Tsitsipas har et bra overtak på Sinner og Musetti, men han tapte den siste matchen mot førstnevnte. Jeg tror at denne sesongen blir en make or break-sesong for grekeren. Han åpna bra med finale i Australia, men etter det har det ikke sett like bra ut. Jo da, han har hatt litt problemer med ryggen, og så skal det nevnes at han var god i går mot Musetti, men jevnt over er det ikke mye å rope hurra for etter Australia.
Det som virkelig slo meg da jeg kikket på Tsitsipas mot Alcaraz i går er hvor mye bedre Alcaraz beveger seg. Hvor mye smidigere og raskere han er. Det får meg til å tenke tilbake på Nadal i hans glansdager, og for så vidt Federer. Vi har glemt litt at mange av disse Next Gen-spillerne født på midten/slutten av 1990-tallet egentlig ikke har vært like "natural movers" som generasjonen før dem. De er egentlig litt for høye til det. For all del, Tsitsipas beveger seg bra tatt i betraktning hans kropp og høyde, men er ikke i nærheten av å være like ofte i balanse som det Alcaraz er. Jeg merker jeg har savnet at flere av toppspillerne er i litt mer normal høyde, som kan flyte naturlig på underlaget.

Jeg tror det blir tøft for Tsitsipas fremover. Det er jo 4 GS i året, så sjansen vil fort by seg likevel, men jeg tror man allerede nå kan konstatere at de forventningene som mange hadde til han noen år tilbake, neppe blir innfridd.
Alcaraz beveger seg bedre enn alle, så det med bevegelse er ikke noe som gjelder Tsitsipas spesikt. Jeg mener at det utvilsomt er det som sitter oppi pæra som er Tsitsipas' største utfordring, selv om det selvsagt er andre ting han også kan forbedre. Vi er uansett helt enige om at det er en spiller som har skuffa litt, selv om han for all del har mange gode resultater å vise til. Jeg greier ikke å se hvordan han skal slå en spiller som Alcaraz på grus eller HC med mindre han har en veldig god dag og Alcaraz bare har en "vanlig" dag eller en dårlig dag.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: man apr 24, 2023 3:58 pm Alcaraz beveger seg bedre enn alle, så det med bevegelse er ikke noe som gjelder Tsitsipas spesikt. Jeg mener at det utvilsomt er det som sitter oppi pæra som er Tsitsipas' største utfordring, selv om det selvsagt er andre ting han også kan forbedre. Vi er uansett helt enige om at det er en spiller som har skuffa litt, selv om han for all del har mange gode resultater å vise til. Jeg greier ikke å se hvordan han skal slå en spiller som Alcaraz på grus eller HC med mindre han har en veldig god dag og Alcaraz bare har en "vanlig" dag eller en dårlig dag.
Det er mange som beveger seg bedre enn Tsitsipas, men som likevel ikke er i nærheten av like god fordi de savner andre kvaliteter som spiller. Det jeg siktet til, er at toppspillerne er kjennetegnet ved at de beveger seg fantastisk. Jeg synes det var mer utpreget for 15 år siden enn det er nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre apr 28, 2023 2:04 pm
Skraevadottir skrev: man apr 24, 2023 3:58 pm Alcaraz beveger seg bedre enn alle, så det med bevegelse er ikke noe som gjelder Tsitsipas spesikt. Jeg mener at det utvilsomt er det som sitter oppi pæra som er Tsitsipas' største utfordring, selv om det selvsagt er andre ting han også kan forbedre. Vi er uansett helt enige om at det er en spiller som har skuffa litt, selv om han for all del har mange gode resultater å vise til. Jeg greier ikke å se hvordan han skal slå en spiller som Alcaraz på grus eller HC med mindre han har en veldig god dag og Alcaraz bare har en "vanlig" dag eller en dårlig dag.
Det er mange som beveger seg bedre enn Tsitsipas, men som likevel ikke er i nærheten av like god fordi de savner andre kvaliteter som spiller. Det jeg siktet til, er at toppspillerne er kjennetegnet ved at de beveger seg fantastisk. Jeg synes det var mer utpreget for 15 år siden enn det er nå.
Skjønner! Det er jeg selvsagt helt enig i. Man har jo sett at toppspillerne har blitt høyere og høyere og tenkt at det kanskje er den veien utviklinga skulle gå, men når man teller opp, så er det kun tre av disse "kjempene" som står med GS-titler under/etter Big Three (Del Potro, Cilic, Medvedev) og disse har kommet med mange års mellomrom i tillegg. Så kanskje det ikke skal bli slik allikevel når man ser kvalitetene til særlig Alcaraz og Rune. Samtidig kan man jo tenke at Big Three hadde en del andre kvaliteter i tillegg til disse som gjør/gjorde dem unike, hvor evnen til å stadig utvikle seg selv fysisk, teknisk og mentalt er i en særklasse.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skikkelig action i Madrid. Holger Rune, som for øvrig fyller 20 år i dag, hadde matchballer mot seg mot Bublik, men vant i avgjørende tiebreak. Alcaraz lå under 1-0 i sett for Ruusuvuori, men kom tilbake og vant. Musetti er ute, i tillegg til Ruud.

2R på nedre halvdel spilles i dag, og der må vel Tsitsipas - Thiem sees på som et skikkelig vann i munnen-oppgjør. Grekeren selvsagt favoritt, men om Thiem spiller opp mot sitt beste, kan han vinne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»